Olen selaillut nyt ahkerasti "mirror dash cameja" eli taustapeilikameroita, joista useat mallit tarjoavat 4K etukameraa Sonyn IMX415 sensorilla. Hyvänä piirteenä näyttäisi poikseutta olevan laajat
170 asteen katselukulmat myös eteenpäin. Lisänä tulee usein myös peruutuskamera ominaisuus rajausviivoilla; jollainnen omasta autosta puuttuu. (Olisi tarvetta, koska nykyautojen trendinä on korotettu perä ja huono näkyvyys taakse muutoinkin).
Useasta mirror dash camistä puuttuu WiFi kokonaan. LCD IPS-näytön kirkkaus myös hieman arveluttaa ja se, että näkyykö kirkkaassa päivänvalossa. Joissain malleissa on antura, joka säätää kirkkauden ympäröivän valoisuuden mukaan; hyvä ominaisuus sitten pimeällä ajettaessa.
Kiikarissa olisi nyt malli, jossa on vaihtoehtoina 4K + 1080p tai 2.5k + 2.5K. Jälkimmäinen käytönnöllisempi, koska taustapeilissä olisi taaksepäin näkymä varmaan koko ajan poikkeuksetta päällä. Yleensä 4K dash cameissa on vain takakameran 1080p resoluutio. Tuollaisen 2.5k + 2.5k mallin (
Kingslim DL12 Pro) olen löytänyt ainoastaan USAn Amazonista, mutta postitus- ja tullikulut (ALV) olisi kovat: 67,85 euroa ja kun itse tuotekin maksaa jo 166,62 euroa.
Price EUR 166.62
AmazonGlobal Shipping EUR 15.20
Estimated Import Fees Deposit EUR 52.65
Total EUR 234.47
Tarvitsisin hieman teidän apuanne, jotka olette tilanneet ulkomailta. Onko siis ymmärrettävä, että Jenkkilän Amazon varaa tuosta 166,62 euron hinnasta 52,65 ALVin osuuden ja itse postittaminen on 15,20 euroa? Kokonaissumma 234,47 euroa ei enää kasvaisi tullessaan Suomeen?
Amazonin tuotekuvausten ongelmana näyttää olevan osista tuotteista se ettei ole kerrottu hintaa ja vastaavasti tuotekuvauksessa ei ole mainintaa tuotteen virransaannista; sen mukana tulevan tupakansytyttimen. Esim. 5V ja 3A. Ts. vaikea sitten metsästää hard wire kittiä. Tupakansytytintä virtalähteenä en tulisi käyttämään, koska autossani se on ikävästi luukun takana ja ajateltu käytettäväksi tarpeen mukaan. Siksi hard wire kit. Ruotsin Amazonin valikoima näyttää olevan todella suppea.
Uteliaan mielen kojelautakameran metsästys jatkuu..