Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On noita aikoinaan ollut aika isoja, mutta näistä piti päästä eroon sen pitkän remontin aikana kun sitä viemäröintiä pois piti parantaa, ja normisateella se onkin paljon paremmin auki, nyt varmaan jäätä ja loskaa tukkimassa. Seuraavassa remontissa sitten vastukset sinne putkiinPakko muuten sanoa, vuosia tuota tietä porhaltanut ja en ole koskaan nähnyt noin rajua lätäkköä tuossa
Juu voi olla ettei vain ole omalle kohdalle osunut kun ei tuosta päivittäin kuitenkaan aja. Toinen ihana on Kehä1 Pukinmäki itään päin ajaessa. Siinä meinasi junnuna ensimmäisen kerran kupla karata lapasesta suoraan ajaessa . En yllättyisi että auto olisi oikeasti käynyt pohjalevyn varassa plaanissa lätäkön ajan kun siihen posotti se 90kmh lasissa (aikana miekka ja kivi ennen kameroita tai GPS mittareita toki) ajatellen että ei tuo näytä pahalta... kunnes paska osui tuulettimeen .On noita aikoinaan ollut aika isoja, mutta näistä piti päästä eroon sen pitkän remontin aikana kun sitä viemäröintiä pois piti parantaa, ja normisateella se onkin paljon paremmin auki, nyt varmaan jäätä ja loskaa tukkimassa. Seuraavassa remontissa sitten vastukset sinne putkiin
Minäpä nappaan huomenna jonkun pätkän talteen ja laitan jakoon.Hieman kyllä kiinnostaisi vaihtaa kamera parempaan. Garmineista olen kuullut hyvää, mutta kyllä tuo 70mai A800 kiinnostaa myös, joten mielellään katsoisin suomen talvessa kuvatun videopätkän.
Ihan vain kokeilua miten kuvaa yöllä Samsungin Galaxy S5
Aika hyvää kuvaa tulee noinkin vanhalla puhelimella.
Tänks, se onkin sitten jo "vähän" tyyriimpi...Insta360 ONE X2
Tuossa 70mai A800:ssa valmistajan mukaan 140 asteen FOV. Tuossa mun videossa ehkä hämää se, kun kuvaan tulee mukaan osa A-pilareista, ja vasemmalla näkyy taustapeilin harmaa mötikkä. Varmaan aika paljon riippuu tuulilasin ja sen alueen rakenteesta ja muodosta miten saa kaapattua sivuilta sitä videota, mutta eihän tuo ihmeisiin pysty. Sellainen 160 FOV olisi varmaan jo aika kova, mutta vääristäisiköhän se sitten liikaa. Toistaiseksi olen itse ollut tyytyväinen tuohon, ja hyvällä tuurilla niitä tallenteita ei koskaan tarvitse edes katsoa jos ei mitään onnettomuutta tai muuta tapahdu.Autokameraa harkitsemassa... Tätä ketjua nyt lukiessa on tullut kuva:
- Viofon 119V3 ja 70mai A800 olisivat ilmeisesti aika hyviä autokameroita hinta/laatusuhteeltaan?
...
Kun katsoin ketjusta esimerkkivideoita noista yllämainituista Viofonista ja 70mai:sta, hieman tuli "putkinäkö"vaikutelma, eli onko niissä kovin kapea näkökenttä, vai onko se ihan normi? Olisi kiva jos etukamera saisi kuvattua myös mitä "sivuilla" tapahtuu, jos risteävältä tieltä tulee jotain tms.
EDIT: No tuon Viofoniin sivuilla oli mainittu 140 asteen näkökenttä; tuossa Transcendissa se on hieman laajempi, 150 astetta...
Jos tarve on nimenomaan varautua onnettomuuksiin jne., niin vaikea antaa kuvien vääristymille paljon painoarvoa... tärkeintä että on kuvaa oikeasta kohdasta, oli se sitten hieman vääristynyttä tai ei. Jos taas kuvaus on "esittelykäyttöön", niin sillloihan prioriteetit ovat jotain muuta.Sellainen 160 FOV olisi varmaan jo aika kova, mutta vääristäisiköhän se sitten liikaa. Toistaiseksi olen itse ollut tyytyväinen tuohon, ja hyvällä tuurilla niitä tallenteita ei koskaan tarvitse edes katsoa jos ei mitään onnettomuutta tai muuta tapahdu.
No on sillä toisaalta väliä esim siinä vaiheessa jos pitää kilpiä tunnistaa. 160 asteen kamera jossa ei pahaa vääristymää voi saada selvää asioista vs 180 asteen jossa on sopivasti vääristymää ja suttuisempi kuva ei enää saakkaan selvää. Juu voit todistaa ettet ollut syyllinen mutta jos et saa esim kilpiä ylös niin etpä sillä mitään tee. Törmäyksen suunta, liikennemerkkien näkeminen yms kertovat jo tarpeeksi jotta saadaan tilanteesta kohtuu selkeä kuva, kaikki tuon jälkeen on enemmän juuri ajoneuvon tunnistamista tai aiemman käytöksen videointia.Jos tarve on nimenomaan varautua onnettomuuksiin jne., niin vaikea antaa kuvien vääristymille paljon painoarvoa... tärkeintä että on kuvaa oikeasta kohdasta, oli se sitten hieman vääristynyttä tai ei. Jos taas kuvaus on "esittelykäyttöön", niin sillloihan prioriteetit ovat jotain muuta.
Jos oikein ymmärsin, siinä tulee mukana tuulilasiin kiinnitettävä imukuppivarsisysteemi jota saa käännettyä moneen suuntaan, ja pienestä lisähinnasta saa samantapaisen tarrakiinnityksellä.Miten tuon Transcend 550 kiinnitys tapahtuu. Kuvista ei oikein selviä viritys käyttöön. Onko siinä myös pelkän etukameran käyttömahdollisuus.
Lähinnä haluaisin kyllä että videolle tallentuisi edes jotain mitä risteävillä teillä tapahtuu ja tulee. Kun noita dashcam-videoita on katsellut, joissakin on niin putkinäkö päällä ettei siitä muuta näy kuin oho joku törmäsi jostain suunnasta. Eteenpäin sohottava putkinäkökamera kai auttaa nokkakolareissa tai jos joku törttöilee juuri sinun edessäsi.Jos tarve on nimenomaan varautua onnettomuuksiin jne., niin vaikea antaa kuvien vääristymille paljon painoarvoa... tärkeintä että on kuvaa oikeasta kohdasta, oli se sitten hieman vääristynyttä tai ei. Jos taas kuvaus on "esittelykäyttöön", niin sillloihan prioriteetit ovat jotain muuta.
Pakko myöntää että Teslan kamerasysteemi kelpaisi, se taitaa kuvata vähän joka suuntaan... Mutta sen puuttuessa, pitää keksiä joku muu ratkaisu joka ei liikaa maksaisi.Mielenkiinnolla odotan että kehittäisivät monen kameran klöntin joka kuvaisi 360 panoraamaa kolmella tai neljällä kameralla. Hintaa toki tulisi varmaan mutta näkisi huomattavasti paremmin. Vaan eivät nuokaan toki aukottomia olisi, itsellä on se neljä kameraa kuvaamassa ja silti löytyy blind spotteja esim parkkipaikkakolhuja miettien.
Jäin miettimään kun etukamerassa ei ilmeisesti ole hämäräkuvausmahdollisuutta, ilmeisesti ajatellaan ettei sitä eteenpäin tarvita ajovalojen takia, mutta sitten pimeällä parkkiksella etukameran kuva ei kerro mitään... onkohan muissa kameroissa yleensä eteenpäin hämäräkuvaus?
Kun nyt uudestaan katsoin videotasi, kyllähän se kuitenkin aika laajasti näyttää tuokin. Eli ehkä ero ei niin iso ole 140 vs 150. Tuo 140 etukameralle vaikuttaisi olevan aika yleinen.Tuossa 70mai A800:ssa valmistajan mukaan 140 asteen FOV. Tuossa mun videossa ehkä hämää se, kun kuvaan tulee mukaan osa A-pilareista, ja vasemmalla näkyy taustapeilin harmaa mötikkä. Varmaan aika paljon riippuu tuulilasin ja sen alueen rakenteesta ja muodosta miten saa kaapattua sivuilta sitä videota, mutta eihän tuo ihmeisiin pysty. Sellainen 160 FOV olisi varmaan jo aika kova, mutta vääristäisiköhän se sitten liikaa. Toistaiseksi olen itse ollut tyytyväinen tuohon, ja hyvällä tuurilla niitä tallenteita ei koskaan tarvitse edes katsoa jos ei mitään onnettomuutta tai muuta tapahdu.
Mä vein suoraan autohifipajalle. Veloittivat 80 euroa, joten aika halvalla pääsin. Muuten olisin varmaan itse laittanut, mutta takakameran johdot piti saada menemään vielä kumisen kaapeliputken sisältä ja vedettyä eteen asti, niin suosiolla jätin ammattilaisen hommaksi. Sen verran uusi auto että olisin kuitenkin jotain rikkonut.Te ketkä olette näperrelleet johdot auton verhoiluun piiloon, niin miten A-pilarien turvatyynyjen kanssa olette menetelleet. Oletteko pujotelleet autokameran virta- ja takakameran johdon turvatyynyjen takaa vai miten? Ja onko vaarana laukaista tyynyt jos akun virtakaapelit ovat paikallaan?
Viafon kai se minullekin tulee, mutta en tarvitsisi näyttöä (jos tulee muutoinkin taustapeilin taakse kuljettajan näkökentältä piiloon). Eniten autokameran hankintaa on jarruttanut noiden kaapelien piilottaminen. Tolkuttoman paksut johdot ja jättikokoiset liittimet...
Ite kiskasin tollaisella: Bahco 2530 tartuntakynsi Pirunkoura | Motonet OyTe ketkä olette näperrelleet johdot auton verhoiluun piiloon, niin miten A-pilarien turvatyynyjen kanssa olette menetelleet. Oletteko pujotelleet autokameran virta- ja takakameran johdon turvatyynyjen takaa vai miten? Ja onko vaarana laukaista tyynyt jos akun virtakaapelit ovat paikallaan?
Viafon kai se minullekin tulee, mutta en tarvitsisi näyttöä (jos tulee muutoinkin taustapeilin taakse kuljettajan näkökentältä piiloon). Eniten autokameran hankintaa on jarruttanut noiden kaapelien piilottaminen. Tolkuttoman paksut johdot ja jättikokoiset liittimet...
Niinhän siinä lukee, että leikataan taivasta ja kojelautaa pois. Eihän se resoluutio kasvanut sivusuunnassa mihinkään.Taitaa olla kusetusta tää Viofon blogipostaus 21:9 kuvasuhteesta? Ainakin mun A119 V3 21:9 resoilla vain leikkaa pois kuvan ylä- ja alareunoista, eikä näkymä levene lainkaan.
Ostin toissavuonna 70mai A800 -kameran, ja vihdoinkin uuden auton ostettuani sain sen asennettua paikalleen...
Mulla on jo olemassa tili Autokamera Suomi. En oo vielä kerennyt ruota tunkemaan materiaalia sinne kun oon kerännyt sitä omista ajoista.
Jos kiinnostaa voin rueta niitä videoita sinne nakkelemaan sit kun saan ekat videot linjoille.
Siinä lukee moneen kertaan kuinka resoluutio kasvaa sivusuunnassa 1920x1080 -> 2560x1080 ja kuvissa myös näkymä levenee.Niinhän siinä lukee, että leikataan taivasta ja kojelautaa pois. Eihän se resoluutio kasvanut sivusuunnassa mihinkään.
Tarjoustalo? Missä moinen?Tarjoustalossa oli laatikollinen kympin maksavia kojelautakameroita. :-D (en sortunut)
Nyt pitää kyllä myöntää että näihin kumpaankaan asiaan en ole juurikaan perehtynyt. Oman kamerani olen säätänyt niin, että menee heti päälle ja alkaa tallentamaan kun saa virtaa sisäänsä, eli kun auton käynnistää. Usein herjaa akun loppumisesta, eli en tiedä että eikö se lataudu kunnolla, vai mikä mahtaa olla. Itseasiassa nyt kun mietin, niin tässä kun ilmat ovat lämmenneet, en ole kuullut akkuherjaa, eli ei meidän talvisissa oloissa ilmeisesti lataudu kunnolla / pidä varausta. Pitäisi varmaan kytkeä niin että saisi jatkuvasti virtaa auton ollessa sammutettuna niin ei tarvitsisi olla akun varassa. Tulee niin harvoin pysäköityä mihinkään missä pitkää akkukestoa tarvitsisi (kameran pysäköintivalvonta tms.), että olen miettinyt että otan joskus jonkun powerbankin mukaan jos reissu on tiedossa, että saa katupysäköintien ajaksi virtaa.Voitko kertoa tästä hankkimastasi 70mai A800 kojelautakamerasta seuraavat asiat?
Alla kuva tuosta ADAS toiminteesta.
- tuotesivun mukaan kojelautakamerassa on 500 mAh akku. Tarkoittaako tämä ettei tule kestämään Suomen talvisia sääoloja (eli osta uusi joka vuodeksi). Viofoa foorumille hehkutetaan mm. juuri tästä syystä ettei siinä ole ns. perinteistä akkua
- Advanced Driving Assistant System (ADAS) kiinnostaa itseäni kovasti tässä mallissa. Toimiiko?
Joo vertailun vuoksi, mutta ootko tosiaan käyttänyt 1920x1080 etkä 2560x1440/1600 mitä se sun kamera tukee?Siinä lukee moneen kertaan kuinka resoluutio kasvaa sivusuunnassa 1920x1080 -> 2560x1080 ja kuvissa myös näkymä levenee.
Onko tuohon muuta vaihtoehtoa kuin OBD2-portista virran otto?Pitäisi varmaan kytkeä niin että saisi jatkuvasti virtaa auton ollessa sammutettuna niin ei tarvitsisi olla akun varassa.
Vaikka sulakepaneelista voi ottaa jostain missä on aina virrat.Onko tuohon muuta vaihtoehtoa kuin OBD2-portista virran otto?
Ilmeisesti tämä akun toimivuus liittyy siihen jos haluaa kameran tallentavan asiat myös pysäköidyssä autossa? Ajon aikana sitä tuskin koskaan tarvitaan?
Eihän tuossa mitään resoparannusta luvata vaan sitä että ei nauhoiteta taivasta ja kojelautaa turhaan. Parempi kirkkaustasapaino ja vie vähemmän levytilaa vs täyskorkea.Taitaa olla kusetusta tää Viofon blogipostaus 21:9 kuvasuhteesta? Ainakin mun A119 V3 21:9 resoilla vain leikkaa pois kuvan ylä- ja alareunoista, eikä näkymä levene lainkaan.
Ei tuosta linkistä kyllä idiootti opi kuin väärinpäin. Oikeasti laajin näkymä olisi laitteen "natiivi" 4:3 (mikä valikosta myös löytyy) josta sitten cropataan suppeammat vaihtoehdot.Eihän tuossa mitään resoparannusta luvata vaan sitä että ei nauhoiteta taivasta ja kojelautaa turhaan. Parempi kirkkaustasapaino ja vie vähemmän levytilaa vs täyskorkea.
Nuo mainoskuvat voi jättää 90% tapauksista huomiotta. Niissä on aina "for illustration purpose" teksti tai sitten se puuttuu. Idea on kertoa idiootille käyttäjälle mitä kuvasuhde tarkoittaa.
Itse varmaan käyttäisin, mutta v1 mallissa ei moista ole.
Sehän se olisi, mutta omaan takuunalaiseen autoon en viitsi vielä sellaista viritystä tehdä. Toistaiseksi riittää että ajon aikana toimii. Mutta voisihan tuon kameran akunkestoa tässä tarkkailla nyt kun kelit lämpenevät.Vaikka sulakepaneelista voi ottaa jostain missä on aina virrat.
En kyllä näe mitä tekemistä tällä on takuun kanssa, jos sen ottaa vaikka tupakansytyttimeltä tms. eikä muuten hölmöile itse mitään.Sehän se olisi, mutta omaan takuunalaiseen autoon en viitsi vielä sellaista viritystä tehdä. Toistaiseksi riittää että ajon aikana toimii. Mutta voisihan tuon kameran akunkestoa tässä tarkkailla nyt kun kelit lämpenevät.
Siinä on lähinnä se, että ymmärrän autojen tekniikasta yhtä paljon kuin marsu ydinvoimasta, enkä merkkihuoltojen välissä viitsisi käydä otattamassa tuollaisia sulakeboksista pois. Kuitenkin keksisivät että mikä tahansa sähkövika on sitten juuri tämän aikaansaama, ja takuu ei olekaan enää voimassa. Tämä setuppi toimii itellä hyvin. Plus, pientä arvelua toi tuohon hommaan kun taannoin kävin autohifiliikkeessä juttelemassa tuon kameran asentamisesta, ja näytin että mulla itseasiassa on kameran oma tuollainen kaapelijuttu millä sen saa sulakeboksiin, niin ne oli että eiei ei tollasia virityksiä. Siinä uskoin ammattilaista sen verran että pakitin tuon liitännän kanssa.En kyllä näe mitä tekemistä tällä on takuun kanssa, jos sen ottaa vaikka tupakansytyttimeltä tms. eikä muuten hölmöile itse mitään.
En tiiä tarkoitiko mistä mä tilasin sen A800:n mutta tosiaan Indiegogosta tuli toissavuonna se hankittua, mutta ei näy kampanja olevan enää auki. Huonosti tosiaan täällä meidän tullialueella saatavilla. Eihän se mahdoton tullimaksu AliExpressin kautta ole, jotain parikymppiä, mutta ainahan se on ärsyttävä lisä. Hyvällä tuurilla sitä ei tule, koska paketti on niin pieni, mutta eihän sitä koskaan tiedä miten siellä Tullissa noita kiinni nappaavat.Tällä Youtube-videolla näytetään A800 ja A800S mallien erot ja erona on prosessori. A800:ssä on Huawein HiSilicon Hi3556 V200 ja "uudessa" A800S mallissa Sigmasterin SSC8629G. Tubettaja kertoo vaihdon syyksi sen, että Huawein prossan hinta pompsahti. Onko rivien välistä luettava, että A800S:n prossa on heikompi suorituskyvyltään? Ja miltä sivustolta näiden prossien (ja kamerakennojen) eroja voi vertailla?
AliExpressistä tuskin tulisin tilaamaan ja yhtenä syynä EU-maihin lisättävä tullimaksu. Amazonista en taas saa käsiini tai tietooni kunnolisia speksejä eli olisihan ko. tuote mallia, jossa tulee perusyksikkö ja takakamera. Mistä itse mestari tilasi omansa?
Joidenkin kojelautakameroiden mukana tulee läpinäkyvät muovilevyt, jotka kiinnitetään tuuli- ja takalasiin ensin, jonka päälle tulee varnaiset kameroiden teippikiinnitykset. Ajatuksena se, että tarran saa irti ja kamerat siirrettyä uuteen autoon tai jos joutuu esim. vaihtamaan tuulilasin uuteen. Pysyykö nuo läpinäkyvät tarrat oikeasti kiinni?
Videoiden, kaikkien, ei tarvitsisi olla pelkästään teemalla Kuvattu Ääliöitä Liikenteessä, vaan videoilla voisi olla hauskoja tai huvittavia elämän sattumuksia. Kuten täälläkin mainitut jänisten ja hirvieläinten kohtaamiset; ilman onnettomuutta.
Tarkoittaisiko tämä kuitenkin sitä osaltasi, että kukin lähettäisi tai linkkaisi videonsa sinulle ja sinä editoisit ne julkaisukuntoon kanavallesi?
Off-topic:
Tarjoustalossa oli laatikollinen kympin maksavia kojelautakameroita. :-D (en sortunut)
Kamera ei ilmeisesti sitten ole takalasin pyyhkimen pyyhintäalueella, vai etkö jaksa jatkuvasti pyyhkiä?::edit::
Sedanista SUViin siirryttyäni vasta nyt tajuan kuinka paljon kuraisemmaksi SUVin takalasi menee. Aiemmassa sedanissa takalasi oli puhdas kuin nunnan omatunto, mutta nykyisessä pirssissä takakameran kuva on varmasti vain kohtalainen näillä keväisillä kurakeleillä. Ei siis tietenkään liity tähän kameraan mitenkään, mutta lähinnä mentaali muistilappu tästä itselleni että pitäisi jaksaa pyyhkiä takalasia vähän paremmin että videostakin saisi selvän.
No sehän siinä onkin, että on pyyhin, kamera on pyyhkimen alueella, ja on pissapoikakin siellä. Se takalasin kuraisuus vain hiipii niin hiljalleen että siihen ehtii omilla silmillään tottumaan, ja jossain välissä aina tajuaa että hetkinen, eihän se kamera siitä näe niin hyvin kuin minä. Tai siis, näkee, mutta kameran tulisi tallentaa niitä yksityiskohtiakin, kun taas kuskille riittää että havainnoi ne autojen sijainnit, niiden etäisyydet ja liikkeet. Ja tosiaan kolmattakymmentä vuotta sedaneilla ajaneena tuo SUVin takalasin nopeakuraisuus on vain tullut yllätyksenä, ja varsinkin kun ei aiemmin ole takakameraa ollut. Aiemmassa porrasperässä takalasi oli puhdas kuin omatunto sunnuntaiaamuna, eikä sitä koskaan tarvinnut putsailla. Eikä ollut tietenkään pyyhintäkään.Kamera ei ilmeisesti sitten ole takalasin pyyhkimen pyyhintäalueella, vai etkö jaksa jatkuvasti pyyhkiä?
Ekassa autossani Toyota Tercelissä ei ollut takalasinpyyhintä ollenkaan jota aluksi harmittelin, mutta turha se olisikin ollut koska jotenkin se takalasi pysyi aina puhtaana, toisinkuin myöhemmissä autoissa joissa ei ole porrasperää. Yhtä turha se takalasinpyyhin olisi ollut kuin sivuikkunoissa.
Tuon mallinen, kauniimpi väri vaan:
Toyota Tercel – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Kehtaisin väittää sellaista, että se kameran pakkausalgoritmi määrittelee paljon enemmän kuin se FPS. Loppupeleissä joo se FPS on best jos sitä on tarpeeksi, mutta jos kamera ei pakkaa videota, jopa 30FPS voi olla ihan timanttia. Pointtina siis se, että aiemmassa kamerassani oli 1080p 30FPS, mutta sen tallennusformaatti ei juurikaan pakannut sitä videota, niin yksittäiset framet olivat hämmentävän tarkkoja: sai pausettaa mihin väliin tahansa, ja se frame oli todella tarkka, ja sai ohikiitävästä autostakin rekisterikilven helposti talteen. Tähän ei minulla ole yksiselitteistä ja tieteellistä vastausta, enkä tiedä pakkausalgoritmeista tarpeeksi voidakseni sanoa mikä on parasta, mutta tosiaan vanhassa kamerassani videot veivät helvetisti levytilaa, mutta niissä sai jokaisesta framesta hyvin selvää....
Oma kojelautakamerani odottaa vielä tulosken murskautumista aivoissani, mutta jos jollain on kommenttia sille pähkäilylleni, että kumpi on parempi: 4K @ 30 fps vai 1440p @ 60 fps. Vai onko jommassa kummassa selkeästi joku asia paljon paremmin kuin toisessa? Tämänhetkinen käsitykseni on, että 4K videomateriaalista voi ehkä zoomata rekisterikilven luettavaan muotoon, mutta 60 fps taas tallentaisi nopeasti liikkuvat kohteet paremmin. Kumpi ominaisuus on tärkeämpi ja vaikuttaako rekisterikilven luottavuuteen kuitenkin myös 60 fps? Foorumilaisten testivideot olisivat poikaa.
Ah joo, voisin tarkistaa! Ajattelin että yritän putsata sitä ahkerammin jatkossa mutta olisihan se hyvä että se kameran oma tarkennus osuisi sinne oikealle etäisyydelle eikä siihen kuraan. Oivallinen pointti, kiitos!@kuubalainen Ehkä takakamerasi tarkentaa takalasin likaan ja siksi näkyvyys läpi on huono. Ja ehkä softasta löytyy joku säätö ettei tee "pumppaavaa" tarkennusta. Tiedän, että näille tarkennuksille on oikeatkin nimet, mutta en niitä osaa tähän raapustaa.
No nyt kävi niin tymästi että enhän mä muistanut sitä kokeilla. Yritän pitää mielessä ja ottaa testit!
- Advanced Driving Assistant System (ADAS) kiinnostaa itseäni kovasti tässä mallissa. Toimiiko?