Kojelautakamerat aka dashcamit aka autokamerat

Itse olen tykännyt Garmin DC56 ääni ohjauksesta. Huutelet vaan sille niin laittaa videot talteen/ottaa kuvat.
 
Pakko muuten sanoa, vuosia tuota tietä porhaltanut ja en ole koskaan nähnyt noin rajua lätäkköä tuossa :D
On noita aikoinaan ollut aika isoja, mutta näistä piti päästä eroon sen pitkän remontin aikana kun sitä viemäröintiä pois piti parantaa, ja normisateella se onkin paljon paremmin auki, nyt varmaan jäätä ja loskaa tukkimassa. Seuraavassa remontissa sitten vastukset sinne putkiin
 
On noita aikoinaan ollut aika isoja, mutta näistä piti päästä eroon sen pitkän remontin aikana kun sitä viemäröintiä pois piti parantaa, ja normisateella se onkin paljon paremmin auki, nyt varmaan jäätä ja loskaa tukkimassa. Seuraavassa remontissa sitten vastukset sinne putkiin
Juu voi olla ettei vain ole omalle kohdalle osunut kun ei tuosta päivittäin kuitenkaan aja. Toinen ihana on Kehä1 Pukinmäki itään päin ajaessa. Siinä meinasi junnuna ensimmäisen kerran kupla karata lapasesta suoraan ajaessa :D. En yllättyisi että auto olisi oikeasti käynyt pohjalevyn varassa plaanissa lätäkön ajan kun siihen posotti se 90kmh lasissa (aikana miekka ja kivi ennen kameroita tai GPS mittareita toki) ajatellen että ei tuo näytä pahalta... kunnes paska osui tuulettimeen :D.
 
Hieman kyllä kiinnostaisi vaihtaa kamera parempaan. Garmineista olen kuullut hyvää, mutta kyllä tuo 70mai A800 kiinnostaa myös, joten mielellään katsoisin suomen talvessa kuvatun videopätkän.
Minäpä nappaan huomenna jonkun pätkän talteen ja laitan jakoon.
 
Tuossa on Garmin Mini 2 motaria toiseen suuntaan. Ainakaan tuossa pienessä kokoluokassa ei Garminilla ole kahta sanaa sanottavana vs esim Viofo johon lopulta päädyin kun palautin Garminin Verkkikseen.

 
Tässä esimerkkivideot, tänään tallennettu perusharmaalla kelillä. Takakameran laatu on ehkä hiukan suttuista, kun en aina muista käyttää takalasin pyyhkijää. Äänet jäi päälle kun kuuntelin synthwave-listaa, joten musiikeista ei tarvitse välittää, vaikka antaa toki jonkinlaisen käsityksen kameran mikrofonin äänenlaadusta.

Etukamera:



Takakamera:



Huomioita kamerasta:
- Vaikka firmwaren päivittäminen on helppoa - voi pushata puhelinappiksella - se resetoi kameran päivämääräasetukset
- Kamerasta pitää laittaa wifi-hotspot päälle jotta kännykällä saa siihen yhteyden (hotspotia voi pitää myös jatkuvasti päällä, mutta itse en näin tee)
- Videoiden lataus kännykkään ei ole maailman nopeinta, mutta videoiden katselu kännykän kautta on sulavaa, eikä jumitu bufferoimaan
- Videot on kyllä helppoa ja kätevää "jakaa" (WhatsApp, Google Drive, Youtube, jne), joten prosessi sinänsä on mutkaton
- Kamera (asetuksista riippuen) alkaa aika herkästi tallentamaan "Emergency Videota". Esimerkiksi metelöivät pyyhkijänsulat saavat tämän aikaan. Ominaisuus siis tarkkailee yllättäviä tapahtumia, joten sinänsä ihan kätevä
 


Ihan vain kokeilua miten kuvaa yöllä Samsungin Galaxy S5.

Tulipa mieleen, että onnistuuko esim. Youtubeen perustaa kanava, johon useampi henkilö voisi lähettää (upload) videonsa. Esim. nimeltään Autokamera Suomi (DashCam Finland).
 
Moi.

Mulla on jo olemassa tili Autokamera Suomi. En oo vielä kerennyt ruota tunkemaan materiaalia sinne kun oon kerännyt sitä omista ajoista.
Jos kiinnostaa voin rueta niitä videoita sinne nakkelemaan sit kun saan ekat videot linjoille.

Ihan vain kokeilua miten kuvaa yöllä Samsungin Galaxy S5

Aika hyvää kuvaa tulee noinkin vanhalla puhelimella.
 
Autokameraa harkitsemassa... Tätä ketjua nyt lukiessa on tullut kuva:
- Viofon 119V3 ja 70mai A800 olisivat ilmeisesti aika hyviä autokameroita hinta/laatusuhteeltaan?
- Garminit eivät ole kovin hyviä?
- 360-asteen (kuva eteen ja taakse samassa yksikössä) ei ole kovin käyttökelpoinen koska on vaikea löytää optimaalista paikkaa sille autossa?

Olin kuitenkin miettinyt just jotain tuollaista "360-asteen kameraa" tai joka kuvaa sekä eteen että taakse, esim. Transcend DrivePro 550:
Hinta ei ole ainakaan paha, mutta onko tuosta sitten mihinkään? Tuolla saitilla on annettu hyviä arvosteluja, ilmeisesti ei haittaa että tarkkuus on "vain" 1080P? Onko jotain syytä miksi tuota ei kannattaisi hankkia?

Kun katsoin ketjusta esimerkkivideoita noista yllämainituista Viofonista ja 70mai:sta, hieman tuli "putkinäkö"vaikutelma, eli onko niissä kovin kapea näkökenttä, vai onko se ihan normi? Olisi kiva jos etukamera saisi kuvattua myös mitä "sivuilla" tapahtuu, jos risteävältä tieltä tulee jotain tms.
EDIT: No tuon Viofoniin sivuilla oli mainittu 140 asteen näkökenttä; tuossa Transcendissa se on hieman laajempi, 150 astetta...

Esimerkkinä: mitäköhän autokameraa tuo tubettaja "Jarmon EV" käyttää? Vaikuttaisi joltain 360 kameralta kun kivasti välillä näkyy matkustamoa (ja mitä takana tapahtuu) ja välillä suoraan eteenpäin. Kyllä tuollainen minulle kelpaisi hyvin...





Jos oikein tuon video ymmärrän niin Jarmon autokamera kuvaa joka suuntaan, ja hän on jälkieditoinut videon että mitä kuvakulmaa missäkin kohtaa videota näytetään... Kivasti näyttää esim. kohdassa 4:00 eteenpäin ja etuviistoon kuvaa "kalansilmäobjektiivilla".
 
Viimeksi muokattu:
Autokameraa harkitsemassa... Tätä ketjua nyt lukiessa on tullut kuva:
- Viofon 119V3 ja 70mai A800 olisivat ilmeisesti aika hyviä autokameroita hinta/laatusuhteeltaan?
...

Kun katsoin ketjusta esimerkkivideoita noista yllämainituista Viofonista ja 70mai:sta, hieman tuli "putkinäkö"vaikutelma, eli onko niissä kovin kapea näkökenttä, vai onko se ihan normi? Olisi kiva jos etukamera saisi kuvattua myös mitä "sivuilla" tapahtuu, jos risteävältä tieltä tulee jotain tms.
EDIT: No tuon Viofoniin sivuilla oli mainittu 140 asteen näkökenttä; tuossa Transcendissa se on hieman laajempi, 150 astetta...
Tuossa 70mai A800:ssa valmistajan mukaan 140 asteen FOV. Tuossa mun videossa ehkä hämää se, kun kuvaan tulee mukaan osa A-pilareista, ja vasemmalla näkyy taustapeilin harmaa mötikkä. Varmaan aika paljon riippuu tuulilasin ja sen alueen rakenteesta ja muodosta miten saa kaapattua sivuilta sitä videota, mutta eihän tuo ihmeisiin pysty. Sellainen 160 FOV olisi varmaan jo aika kova, mutta vääristäisiköhän se sitten liikaa. Toistaiseksi olen itse ollut tyytyväinen tuohon, ja hyvällä tuurilla niitä tallenteita ei koskaan tarvitse edes katsoa jos ei mitään onnettomuutta tai muuta tapahdu.
 
Miten tuon Transcend 550 kiinnitys tapahtuu. Kuvista ei oikein selviä viritys käyttöön. Onko siinä myös pelkän etukameran käyttömahdollisuus.
 
Sellainen 160 FOV olisi varmaan jo aika kova, mutta vääristäisiköhän se sitten liikaa. Toistaiseksi olen itse ollut tyytyväinen tuohon, ja hyvällä tuurilla niitä tallenteita ei koskaan tarvitse edes katsoa jos ei mitään onnettomuutta tai muuta tapahdu.
Jos tarve on nimenomaan varautua onnettomuuksiin jne., niin vaikea antaa kuvien vääristymille paljon painoarvoa... tärkeintä että on kuvaa oikeasta kohdasta, oli se sitten hieman vääristynyttä tai ei. Jos taas kuvaus on "esittelykäyttöön", niin sillloihan prioriteetit ovat jotain muuta.
 
Jos tarve on nimenomaan varautua onnettomuuksiin jne., niin vaikea antaa kuvien vääristymille paljon painoarvoa... tärkeintä että on kuvaa oikeasta kohdasta, oli se sitten hieman vääristynyttä tai ei. Jos taas kuvaus on "esittelykäyttöön", niin sillloihan prioriteetit ovat jotain muuta.
No on sillä toisaalta väliä esim siinä vaiheessa jos pitää kilpiä tunnistaa. 160 asteen kamera jossa ei pahaa vääristymää voi saada selvää asioista vs 180 asteen jossa on sopivasti vääristymää ja suttuisempi kuva ei enää saakkaan selvää. Juu voit todistaa ettet ollut syyllinen mutta jos et saa esim kilpiä ylös niin etpä sillä mitään tee. Törmäyksen suunta, liikennemerkkien näkeminen yms kertovat jo tarpeeksi jotta saadaan tilanteesta kohtuu selkeä kuva, kaikki tuon jälkeen on enemmän juuri ajoneuvon tunnistamista tai aiemman käytöksen videointia.

Mielenkiinnolla odotan että kehittäisivät monen kameran klöntin joka kuvaisi 360 panoraamaa kolmella tai neljällä kameralla. Hintaa toki tulisi varmaan mutta näkisi huomattavasti paremmin. Vaan eivät nuokaan toki aukottomia olisi, itsellä on se neljä kameraa kuvaamassa ja silti löytyy blind spotteja esim parkkipaikkakolhuja miettien.
 
Miten tuon Transcend 550 kiinnitys tapahtuu. Kuvista ei oikein selviä viritys käyttöön. Onko siinä myös pelkän etukameran käyttömahdollisuus.
Jos oikein ymmärsin, siinä tulee mukana tuulilasiin kiinnitettävä imukuppivarsisysteemi jota saa käännettyä moneen suuntaan, ja pienestä lisähinnasta saa samantapaisen tarrakiinnityksellä.

Katselin youtubesta jonkun tuon arvosteluvideon, siitä käsitin että se taaksepäin osoittava kamera kääntyy akselinsa ympäri eli sen voi laittaa kuvaamaan vaikka sivulle jos haluaa. En tiedä saako sen disabloitua kokonaan.

Jäin miettimään kun etukamerassa ei ilmeisesti ole hämäräkuvausmahdollisuutta, ilmeisesti ajatellaan ettei sitä eteenpäin tarvita ajovalojen takia, mutta sitten pimeällä parkkiksella etukameran kuva ei kerro mitään... onkohan muissa kameroissa yleensä eteenpäin hämäräkuvaus?
 
Jos tarve on nimenomaan varautua onnettomuuksiin jne., niin vaikea antaa kuvien vääristymille paljon painoarvoa... tärkeintä että on kuvaa oikeasta kohdasta, oli se sitten hieman vääristynyttä tai ei. Jos taas kuvaus on "esittelykäyttöön", niin sillloihan prioriteetit ovat jotain muuta.
Lähinnä haluaisin kyllä että videolle tallentuisi edes jotain mitä risteävillä teillä tapahtuu ja tulee. Kun noita dashcam-videoita on katsellut, joissakin on niin putkinäkö päällä ettei siitä muuta näy kuin oho joku törmäsi jostain suunnasta. Eteenpäin sohottava putkinäkökamera kai auttaa nokkakolareissa tai jos joku törttöilee juuri sinun edessäsi.

Niin ja tietty moneen suuntaan edes jotain näkevä kamera auttaa edelleen tapauksissa missä mälli on niin kova ettei kumpikaan auto lähde yhtikäs minnekään. Luulisin ettei toisen kolariauton rekkari tarvitse erottua videokuvasta, jos saman värinen ja mallinen auto kuitenkin lojuu siinä vieressä mällättynä, ja takakamerasta näkyi että just samanlainen auto tuli kovaa perään.

Tässä vähän katselin miltä tuo Transcend vaikuttaisi, ihan ok videolla näkyy mitä takana ehkä tapahtui, kunhan kamera on tarpeeksi korkealla eikä takana keskellä istu pitkä isopäinen anoppi kameran kuvaa blokkaamassa. Ei siitä toki takanaolevien autojen rekkareita erottaisi, mutta edes mitä suunnilleen takana tapahtui.





Videota katsellessa toki tuli mieleen että kolmen kameran systeemi olisi kunkku. etukameran lisäksi molemmilla sivuilla olisi tuollainen käänneltävä kamera. Voisi kuvata eteen, ja molemmille sivuille, ehkä hieman taakse vinosti...
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnolla odotan että kehittäisivät monen kameran klöntin joka kuvaisi 360 panoraamaa kolmella tai neljällä kameralla. Hintaa toki tulisi varmaan mutta näkisi huomattavasti paremmin. Vaan eivät nuokaan toki aukottomia olisi, itsellä on se neljä kameraa kuvaamassa ja silti löytyy blind spotteja esim parkkipaikkakolhuja miettien.
Pakko myöntää että Teslan kamerasysteemi kelpaisi, se taitaa kuvata vähän joka suuntaan... Mutta sen puuttuessa, pitää keksiä joku muu ratkaisu joka ei liikaa maksaisi.
 
Jäin miettimään kun etukamerassa ei ilmeisesti ole hämäräkuvausmahdollisuutta, ilmeisesti ajatellaan ettei sitä eteenpäin tarvita ajovalojen takia, mutta sitten pimeällä parkkiksella etukameran kuva ei kerro mitään... onkohan muissa kameroissa yleensä eteenpäin hämäräkuvaus?

Jos tarkoitat inftrapunaledejä, niin ei niitä eteenpäin ole kun heijastavat tuulilasista. Ne on auton sisätilan valaistukseen tarkoitettu, ei ne ulos asti kanna.
 
Tuossa 70mai A800:ssa valmistajan mukaan 140 asteen FOV. Tuossa mun videossa ehkä hämää se, kun kuvaan tulee mukaan osa A-pilareista, ja vasemmalla näkyy taustapeilin harmaa mötikkä. Varmaan aika paljon riippuu tuulilasin ja sen alueen rakenteesta ja muodosta miten saa kaapattua sivuilta sitä videota, mutta eihän tuo ihmeisiin pysty. Sellainen 160 FOV olisi varmaan jo aika kova, mutta vääristäisiköhän se sitten liikaa. Toistaiseksi olen itse ollut tyytyväinen tuohon, ja hyvällä tuurilla niitä tallenteita ei koskaan tarvitse edes katsoa jos ei mitään onnettomuutta tai muuta tapahdu.
Kun nyt uudestaan katsoin videotasi, kyllähän se kuitenkin aika laajasti näyttää tuokin. Eli ehkä ero ei niin iso ole 140 vs 150. Tuo 140 etukameralle vaikuttaisi olevan aika yleinen.
 
Te ketkä olette näperrelleet johdot auton verhoiluun piiloon, niin miten A-pilarien turvatyynyjen kanssa olette menetelleet. Oletteko pujotelleet autokameran virta- ja takakameran johdon turvatyynyjen takaa vai miten? Ja onko vaarana laukaista tyynyt jos akun virtakaapelit ovat paikallaan?

Viafon kai se minullekin tulee, mutta en tarvitsisi näyttöä (jos tulee muutoinkin taustapeilin taakse kuljettajan näkökentältä piiloon). Eniten autokameran hankintaa on jarruttanut noiden kaapelien piilottaminen. Tolkuttoman paksut johdot ja jättikokoiset liittimet...
 
Te ketkä olette näperrelleet johdot auton verhoiluun piiloon, niin miten A-pilarien turvatyynyjen kanssa olette menetelleet. Oletteko pujotelleet autokameran virta- ja takakameran johdon turvatyynyjen takaa vai miten? Ja onko vaarana laukaista tyynyt jos akun virtakaapelit ovat paikallaan?

Viafon kai se minullekin tulee, mutta en tarvitsisi näyttöä (jos tulee muutoinkin taustapeilin taakse kuljettajan näkökentältä piiloon). Eniten autokameran hankintaa on jarruttanut noiden kaapelien piilottaminen. Tolkuttoman paksut johdot ja jättikokoiset liittimet...
Mä vein suoraan autohifipajalle. Veloittivat 80 euroa, joten aika halvalla pääsin. Muuten olisin varmaan itse laittanut, mutta takakameran johdot piti saada menemään vielä kumisen kaapeliputken sisältä ja vedettyä eteen asti, niin suosiolla jätin ammattilaisen hommaksi. Sen verran uusi auto että olisin kuitenkin jotain rikkonut.
 
Te ketkä olette näperrelleet johdot auton verhoiluun piiloon, niin miten A-pilarien turvatyynyjen kanssa olette menetelleet. Oletteko pujotelleet autokameran virta- ja takakameran johdon turvatyynyjen takaa vai miten? Ja onko vaarana laukaista tyynyt jos akun virtakaapelit ovat paikallaan?

Viafon kai se minullekin tulee, mutta en tarvitsisi näyttöä (jos tulee muutoinkin taustapeilin taakse kuljettajan näkökentältä piiloon). Eniten autokameran hankintaa on jarruttanut noiden kaapelien piilottaminen. Tolkuttoman paksut johdot ja jättikokoiset liittimet...
Ite kiskasin tollaisella: Bahco 2530 tartuntakynsi Pirunkoura | Motonet Oy
Laitoin menemään turvatyynyn ja rungon väliin ettei tule naamalle. Sanoisin aina tyynyjutuissa olevan isohko riski laukeamisesta, eli omalla vastuulla teki miten tahansa.
 
Taitaa olla kusetusta tää Viofon blogipostaus 21:9 kuvasuhteesta? Ainakin mun A119 V3 21:9 resoilla vain leikkaa pois kuvan ylä- ja alareunoista, eikä näkymä levene lainkaan.
 
Ostin toissavuonna 70mai A800 -kameran, ja vihdoinkin uuden auton ostettuani sain sen asennettua paikalleen...

Voitko kertoa tästä hankkimastasi 70mai A800 kojelautakamerasta seuraavat asiat?
  • tuotesivun mukaan kojelautakamerassa on 500 mAh akku. Tarkoittaako tämä ettei tule kestämään Suomen talvisia sääoloja (eli osta uusi joka vuodeksi). Viofoa foorumille hehkutetaan mm. juuri tästä syystä ettei siinä ole ns. perinteistä akkua
  • Advanced Driving Assistant System (ADAS) kiinnostaa itseäni kovasti tässä mallissa. Toimiiko?
Alla kuva tuosta ADAS toiminteesta.

2022-03-15_222749.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on jo olemassa tili Autokamera Suomi. En oo vielä kerennyt ruota tunkemaan materiaalia sinne kun oon kerännyt sitä omista ajoista.
Jos kiinnostaa voin rueta niitä videoita sinne nakkelemaan sit kun saan ekat videot linjoille.

Videoiden, kaikkien, ei tarvitsisi olla pelkästään teemalla Kuvattu Ääliöitä Liikenteessä, vaan videoilla voisi olla hauskoja tai huvittavia elämän sattumuksia. Kuten täälläkin mainitut jänisten ja hirvieläinten kohtaamiset; ilman onnettomuutta.

Tarkoittaisiko tämä kuitenkin sitä osaltasi, että kukin lähettäisi tai linkkaisi videonsa sinulle ja sinä editoisit ne julkaisukuntoon kanavallesi?

Off-topic:

Tarjoustalossa oli laatikollinen kympin maksavia kojelautakameroita. :-D (en sortunut)

20220315_191051.jpg
 
Niinhän siinä lukee, että leikataan taivasta ja kojelautaa pois. Eihän se resoluutio kasvanut sivusuunnassa mihinkään.
Siinä lukee moneen kertaan kuinka resoluutio kasvaa sivusuunnassa 1920x1080 -> 2560x1080 ja kuvissa myös näkymä levenee.
 
Voitko kertoa tästä hankkimastasi 70mai A800 kojelautakamerasta seuraavat asiat?
  • tuotesivun mukaan kojelautakamerassa on 500 mAh akku. Tarkoittaako tämä ettei tule kestämään Suomen talvisia sääoloja (eli osta uusi joka vuodeksi). Viofoa foorumille hehkutetaan mm. juuri tästä syystä ettei siinä ole ns. perinteistä akkua
  • Advanced Driving Assistant System (ADAS) kiinnostaa itseäni kovasti tässä mallissa. Toimiiko?
Alla kuva tuosta ADAS toiminteesta.

2022-03-15_222749.jpg
Nyt pitää kyllä myöntää että näihin kumpaankaan asiaan en ole juurikaan perehtynyt. Oman kamerani olen säätänyt niin, että menee heti päälle ja alkaa tallentamaan kun saa virtaa sisäänsä, eli kun auton käynnistää. Usein herjaa akun loppumisesta, eli en tiedä että eikö se lataudu kunnolla, vai mikä mahtaa olla. Itseasiassa nyt kun mietin, niin tässä kun ilmat ovat lämmenneet, en ole kuullut akkuherjaa, eli ei meidän talvisissa oloissa ilmeisesti lataudu kunnolla / pidä varausta. Pitäisi varmaan kytkeä niin että saisi jatkuvasti virtaa auton ollessa sammutettuna niin ei tarvitsisi olla akun varassa. Tulee niin harvoin pysäköityä mihinkään missä pitkää akkukestoa tarvitsisi (kameran pysäköintivalvonta tms.), että olen miettinyt että otan joskus jonkun powerbankin mukaan jos reissu on tiedossa, että saa katupysäköintien ajaksi virtaa.

ADASia voisin testata joku päivä. Jos en aivan väärin muista, niin en ole sitä päälle kytkenyt, kun autoni oma automatiikka tarkkailee kaistoja ja törmäyksiä. Yritänpä huomenna kauppareissulla muistaa!
 
Siinä lukee moneen kertaan kuinka resoluutio kasvaa sivusuunnassa 1920x1080 -> 2560x1080 ja kuvissa myös näkymä levenee.
Joo vertailun vuoksi, mutta ootko tosiaan käyttänyt 1920x1080 etkä 2560x1440/1600 mitä se sun kamera tukee?
Vai vertailitko siitä kamerasta ihan tota 1920x1080 ja 2560x1080?

Noi kuvathan nyt on ihan tommosia hatusta vedettyjä mitä löytyy joka myynti-ilmoituksesta jne.
Anyway, ehkä se sitten tuntuu kusetukselta, mutta eihän se kenno tai linssi sieltä maagisesti muutu.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi varmaan kytkeä niin että saisi jatkuvasti virtaa auton ollessa sammutettuna niin ei tarvitsisi olla akun varassa.
Onko tuohon muuta vaihtoehtoa kuin OBD2-portista virran otto?

Ilmeisesti tämä akun toimivuus liittyy siihen jos haluaa kameran tallentavan asiat myös pysäköidyssä autossa? Ajon aikana sitä tuskin koskaan tarvitaan?
 
Onko tuohon muuta vaihtoehtoa kuin OBD2-portista virran otto?

Ilmeisesti tämä akun toimivuus liittyy siihen jos haluaa kameran tallentavan asiat myös pysäköidyssä autossa? Ajon aikana sitä tuskin koskaan tarvitaan?
Vaikka sulakepaneelista voi ottaa jostain missä on aina virrat.
 
Taitaa olla kusetusta tää Viofon blogipostaus 21:9 kuvasuhteesta? Ainakin mun A119 V3 21:9 resoilla vain leikkaa pois kuvan ylä- ja alareunoista, eikä näkymä levene lainkaan.
Eihän tuossa mitään resoparannusta luvata vaan sitä että ei nauhoiteta taivasta ja kojelautaa turhaan. Parempi kirkkaustasapaino ja vie vähemmän levytilaa vs täyskorkea.

Nuo mainoskuvat voi jättää 90% tapauksista huomiotta. Niissä on aina "for illustration purpose" teksti tai sitten se puuttuu. Idea on kertoa idiootille käyttäjälle mitä kuvasuhde tarkoittaa.

Itse varmaan käyttäisin, mutta v1 mallissa ei moista ole. :)
 
Eihän tuossa mitään resoparannusta luvata vaan sitä että ei nauhoiteta taivasta ja kojelautaa turhaan. Parempi kirkkaustasapaino ja vie vähemmän levytilaa vs täyskorkea.

Nuo mainoskuvat voi jättää 90% tapauksista huomiotta. Niissä on aina "for illustration purpose" teksti tai sitten se puuttuu. Idea on kertoa idiootille käyttäjälle mitä kuvasuhde tarkoittaa.

Itse varmaan käyttäisin, mutta v1 mallissa ei moista ole. :)
Ei tuosta linkistä kyllä idiootti opi kuin väärinpäin. Oikeasti laajin näkymä olisi laitteen "natiivi" 4:3 (mikä valikosta myös löytyy) josta sitten cropataan suppeammat vaihtoehdot.

Halusin vaan varmistaa, ettei tässä ole mitään ihmeellisyyksiä firmispäivityksissä tullut.

Ikävää, etteivät ole v1:een viitsineet tätä optiota laittaa. Teknistä estettä ei liene ole.
 
Vaikka sulakepaneelista voi ottaa jostain missä on aina virrat.
Sehän se olisi, mutta omaan takuunalaiseen autoon en viitsi vielä sellaista viritystä tehdä. Toistaiseksi riittää että ajon aikana toimii. Mutta voisihan tuon kameran akunkestoa tässä tarkkailla nyt kun kelit lämpenevät.
 
Sehän se olisi, mutta omaan takuunalaiseen autoon en viitsi vielä sellaista viritystä tehdä. Toistaiseksi riittää että ajon aikana toimii. Mutta voisihan tuon kameran akunkestoa tässä tarkkailla nyt kun kelit lämpenevät.
En kyllä näe mitä tekemistä tällä on takuun kanssa, jos sen ottaa vaikka tupakansytyttimeltä tms. eikä muuten hölmöile itse mitään.

1647436677263.png
 
En kyllä näe mitä tekemistä tällä on takuun kanssa, jos sen ottaa vaikka tupakansytyttimeltä tms. eikä muuten hölmöile itse mitään.

1647436677263.png
Siinä on lähinnä se, että ymmärrän autojen tekniikasta yhtä paljon kuin marsu ydinvoimasta, enkä merkkihuoltojen välissä viitsisi käydä otattamassa tuollaisia sulakeboksista pois. :D Kuitenkin keksisivät että mikä tahansa sähkövika on sitten juuri tämän aikaansaama, ja takuu ei olekaan enää voimassa. Tämä setuppi toimii itellä hyvin. Plus, pientä arvelua toi tuohon hommaan kun taannoin kävin autohifiliikkeessä juttelemassa tuon kameran asentamisesta, ja näytin että mulla itseasiassa on kameran oma tuollainen kaapelijuttu millä sen saa sulakeboksiin, niin ne oli että eiei ei tollasia virityksiä. Siinä uskoin ammattilaista sen verran että pakitin tuon liitännän kanssa.
 
Tällä Youtube-videolla näytetään A800 ja A800S mallien erot ja erona on prosessori. A800:ssä on Huawein HiSilicon Hi3556 V200 ja "uudessa" A800S mallissa Sigmasterin SSC8629G. Tubettaja kertoo vaihdon syyksi sen, että Huawein prossan hinta pompsahti. Onko rivien välistä luettava, että A800S:n prossa on heikompi suorituskyvyltään? Ja miltä sivustolta näiden prossien (ja kamerakennojen) eroja voi vertailla?

AliExpressistä tuskin tulisin tilaamaan ja yhtenä syynä EU-maihin lisättävä tullimaksu. Amazonista en taas saa käsiini tai tietooni kunnolisia speksejä eli olisihan ko. tuote mallia, jossa tulee perusyksikkö ja takakamera. Mistä itse mestari tilasi omansa?

Viofon kohdalla pähkin A129 Pro Duon ja A139 2CH:n välillä. A139 2CH:stä olen katsonut videon, mikä on tuotteelle miinukseksi, että WiFi-yhteydellä videokirjastoa ja videoita kännykällä/ tabletilla katsottaessa ensimmäiset 19 sekuntia tulee hienosti, mutta sitten bufferoidaan 2 - 3 sekunniksi ja taas jatketaan 19 sekuntia, kunnes taas bufferoidaan. Heikkotehoinen prossako tuon saa aikaan? Ymmärtääkseni tubettajan video oli H.264 formaatissa.

Joidenkin kojelautakameroiden mukana tulee läpinäkyvät muovilevyt, jotka kiinnitetään tuuli- ja takalasiin ensin, jonka päälle tulee varnaiset kameroiden teippikiinnitykset. Ajatuksena se, että tarran saa irti ja kamerat siirrettyä uuteen autoon tai jos joutuu esim. vaihtamaan tuulilasin uuteen. Pysyykö nuo läpinäkyvät tarrat oikeasti kiinni?

Pähkin tässä siis 70mai A800/A800S:n, A129 Pro Duon (kamerassa lasiset linssit muovin sijaan; parempi kesäpaahdekesto) ja A139 2CH:n välillä. A129 Proossa on etukameran laajakulma tosin vain 130 astetta, mutta kamera vastaavasti 8 megapikseliä viiden sijaan. 60 fps olisi varmaan tarkempi nopeissa tilanteissa, jollaisiksi koen kolaritilanteiden olevan. Ja pakkaa sotkee ilmeisesti A129 Plus (2k malli), josta maininta tällä sivustolla. Vaikeaa on valinta, mutta onneksi enää 3 + 1 vaihtoehtoa. :-D Garminilla olisi 180 asteen kamera: 67W.
 
Tällä Youtube-videolla näytetään A800 ja A800S mallien erot ja erona on prosessori. A800:ssä on Huawein HiSilicon Hi3556 V200 ja "uudessa" A800S mallissa Sigmasterin SSC8629G. Tubettaja kertoo vaihdon syyksi sen, että Huawein prossan hinta pompsahti. Onko rivien välistä luettava, että A800S:n prossa on heikompi suorituskyvyltään? Ja miltä sivustolta näiden prossien (ja kamerakennojen) eroja voi vertailla?

AliExpressistä tuskin tulisin tilaamaan ja yhtenä syynä EU-maihin lisättävä tullimaksu. Amazonista en taas saa käsiini tai tietooni kunnolisia speksejä eli olisihan ko. tuote mallia, jossa tulee perusyksikkö ja takakamera. Mistä itse mestari tilasi omansa?
En tiiä tarkoitiko mistä mä tilasin sen A800:n :D mutta tosiaan Indiegogosta tuli toissavuonna se hankittua, mutta ei näy kampanja olevan enää auki. Huonosti tosiaan täällä meidän tullialueella saatavilla. Eihän se mahdoton tullimaksu AliExpressin kautta ole, jotain parikymppiä, mutta ainahan se on ärsyttävä lisä. Hyvällä tuurilla sitä ei tule, koska paketti on niin pieni, mutta eihän sitä koskaan tiedä miten siellä Tullissa noita kiinni nappaavat.

::edit::
Sedanista SUViin siirryttyäni vasta nyt tajuan kuinka paljon kuraisemmaksi SUVin takalasi menee. Aiemmassa sedanissa takalasi oli puhdas kuin nunnan omatunto, mutta nykyisessä pirssissä takakameran kuva on varmasti vain kohtalainen näillä keväisillä kurakeleillä. Ei siis tietenkään liity tähän kameraan mitenkään, mutta lähinnä mentaali muistilappu tästä itselleni että pitäisi jaksaa pyyhkiä takalasia vähän paremmin että videostakin saisi selvän.
 
Joidenkin kojelautakameroiden mukana tulee läpinäkyvät muovilevyt, jotka kiinnitetään tuuli- ja takalasiin ensin, jonka päälle tulee varnaiset kameroiden teippikiinnitykset. Ajatuksena se, että tarran saa irti ja kamerat siirrettyä uuteen autoon tai jos joutuu esim. vaihtamaan tuulilasin uuteen. Pysyykö nuo läpinäkyvät tarrat oikeasti kiinni?

Mulla oli edellisessä autossa vuoden paikallaan ja nyt sama tarra ollut lähes vuoden uudessa autossa ja hyvin pysyy. Ei jäänyt jälkeä edellisen auton tuulilasiin.
 
Videoiden, kaikkien, ei tarvitsisi olla pelkästään teemalla Kuvattu Ääliöitä Liikenteessä, vaan videoilla voisi olla hauskoja tai huvittavia elämän sattumuksia. Kuten täälläkin mainitut jänisten ja hirvieläinten kohtaamiset; ilman onnettomuutta.

Tarkoittaisiko tämä kuitenkin sitä osaltasi, että kukin lähettäisi tai linkkaisi videonsa sinulle ja sinä editoisit ne julkaisukuntoon kanavallesi?

Off-topic:

Tarjoustalossa oli laatikollinen kympin maksavia kojelautakameroita. :-D (en sortunut)

20220315_191051.jpg

Moi. Joo ehottomasti kaikkien hauskat yms on hyvää settiä laittaa.

Joo tarkoitus olisi että ihmiset lähettäisi videot ja minä editoin tarpeen mukaan ne kuntoon sitten.
 
::edit::
Sedanista SUViin siirryttyäni vasta nyt tajuan kuinka paljon kuraisemmaksi SUVin takalasi menee. Aiemmassa sedanissa takalasi oli puhdas kuin nunnan omatunto, mutta nykyisessä pirssissä takakameran kuva on varmasti vain kohtalainen näillä keväisillä kurakeleillä. Ei siis tietenkään liity tähän kameraan mitenkään, mutta lähinnä mentaali muistilappu tästä itselleni että pitäisi jaksaa pyyhkiä takalasia vähän paremmin että videostakin saisi selvän.
Kamera ei ilmeisesti sitten ole takalasin pyyhkimen pyyhintäalueella, vai etkö jaksa jatkuvasti pyyhkiä?

Ekassa autossani Toyota Tercelissä ei ollut takalasinpyyhintä ollenkaan jota aluksi harmittelin, mutta turha se olisikin ollut koska jotenkin se takalasi pysyi aina puhtaana, toisinkuin myöhemmissä autoissa joissa ei ole porrasperää. Yhtä turha se takalasinpyyhin olisi ollut kuin sivuikkunoissa.

Tuon mallinen, kauniimpi väri vaan:

 
Kamera ei ilmeisesti sitten ole takalasin pyyhkimen pyyhintäalueella, vai etkö jaksa jatkuvasti pyyhkiä?

Ekassa autossani Toyota Tercelissä ei ollut takalasinpyyhintä ollenkaan jota aluksi harmittelin, mutta turha se olisikin ollut koska jotenkin se takalasi pysyi aina puhtaana, toisinkuin myöhemmissä autoissa joissa ei ole porrasperää. Yhtä turha se takalasinpyyhin olisi ollut kuin sivuikkunoissa.

Tuon mallinen, kauniimpi väri vaan:

No sehän siinä onkin, että on pyyhin, kamera on pyyhkimen alueella, ja on pissapoikakin siellä. :D Se takalasin kuraisuus vain hiipii niin hiljalleen että siihen ehtii omilla silmillään tottumaan, ja jossain välissä aina tajuaa että hetkinen, eihän se kamera siitä näe niin hyvin kuin minä. Tai siis, näkee, mutta kameran tulisi tallentaa niitä yksityiskohtiakin, kun taas kuskille riittää että havainnoi ne autojen sijainnit, niiden etäisyydet ja liikkeet. Ja tosiaan kolmattakymmentä vuotta sedaneilla ajaneena tuo SUVin takalasin nopeakuraisuus on vain tullut yllätyksenä, ja varsinkin kun ei aiemmin ole takakameraa ollut. Aiemmassa porrasperässä takalasi oli puhdas kuin omatunto sunnuntaiaamuna, eikä sitä koskaan tarvinnut putsailla. Eikä ollut tietenkään pyyhintäkään.
 
Törmäsin merkittävään huomioon ulkolaisessa foorumissa, jossa todettiin kojelautakameran WiFin päällä ollessa videotallentaan bitraten huomattava lasku. Tämä koski tuossa kirjoituksessa Viofon 129 Pro Duoaa. Sanotaan nyt ulkomuistista, että ilman WiFin päälläoloa bitrate olisi noin 16 ja päällä noin 8 Mt. Harmikseni en osaa hakea tätä kirjoitusta jälkikäteen hakusanoilla enkä selaimeni historiasta. Sama kummallisuus voi olla kaikilla kojelautakameroilla ja WiFi kannattanee pitää aina oletuksena kuvatessa pois päältä. Joku tai useampi foorumailainen voisi testata asian omalla kojelautakamerallaan, niin saisimme omakohtaisen varmennuksen asialle.

Oma kojelautakamerani odottaa vielä tulosken murskautumista aivoissani, mutta jos jollain on kommenttia sille pähkäilylleni, että kumpi on parempi: 4K @ 30 fps vai 1440p @ 60 fps. Vai onko jommassa kummassa selkeästi joku asia paljon paremmin kuin toisessa? Tämänhetkinen käsitykseni on, että 4K videomateriaalista voi ehkä zoomata rekisterikilven luettavaan muotoon, mutta 60 fps taas tallentaisi nopeasti liikkuvat kohteet paremmin. Kumpi ominaisuus on tärkeämpi ja vaikuttaako rekisterikilven luottavuuteen kuitenkin myös 60 fps? Foorumilaisten testivideot olisivat poikaa.

Törmäsin myös ohjelmaan nimeltä Dashcam Viewer. Free Trial versio ei ole ilmeisesti rajoitettu aikaan, vaan: support for 2 videos, support for 2 geotags ja audio event detection for 1 video (kuuntelee tallenteesta esim. törmäyksen pamausäänen). Itselläni ei ole videota (eikä kojelautakameraa), jota kokeilla, mutta mielenkiinnolla haluaisin nähdä minkälainen lopputulos saavutetaan. Videon voisi kaapata oman koneen Työpöydältä esim. nVidian mukana tulevalla GeForce Experiencellä (Alt + F9). Dashcam Viewer tukee suoraan useaa kojelautakameraa ja ilman tukekin toimii usein oikein. Windowsille ja Macille. Alla kuva näkymästä:

2022-03-17_204933.jpg


@kuubalainen Ehkä takakamerasi tarkentaa takalasin likaan ja siksi näkyvyys läpi on huono. Ja ehkä softasta löytyy joku säätö ettei tee "pumppaavaa" tarkennusta. Tiedän, että näille tarkennuksille on oikeatkin nimet, mutta en niitä osaa tähän raapustaa.
 
Itse käyttäisin 1440p30fps high bitrate, jos haluaisin saada mahdollisimman tarkasti selvää. Toihan riippuu aika paljon kamerasta.
60fps on sitten taas mukavampi katseluun ja klippeihin yms.
 
...
Oma kojelautakamerani odottaa vielä tulosken murskautumista aivoissani, mutta jos jollain on kommenttia sille pähkäilylleni, että kumpi on parempi: 4K @ 30 fps vai 1440p @ 60 fps. Vai onko jommassa kummassa selkeästi joku asia paljon paremmin kuin toisessa? Tämänhetkinen käsitykseni on, että 4K videomateriaalista voi ehkä zoomata rekisterikilven luettavaan muotoon, mutta 60 fps taas tallentaisi nopeasti liikkuvat kohteet paremmin. Kumpi ominaisuus on tärkeämpi ja vaikuttaako rekisterikilven luottavuuteen kuitenkin myös 60 fps? Foorumilaisten testivideot olisivat poikaa.
Kehtaisin väittää sellaista, että se kameran pakkausalgoritmi määrittelee paljon enemmän kuin se FPS. Loppupeleissä joo se FPS on best jos sitä on tarpeeksi, mutta jos kamera ei pakkaa videota, jopa 30FPS voi olla ihan timanttia. Pointtina siis se, että aiemmassa kamerassani oli 1080p 30FPS, mutta sen tallennusformaatti ei juurikaan pakannut sitä videota, niin yksittäiset framet olivat hämmentävän tarkkoja: sai pausettaa mihin väliin tahansa, ja se frame oli todella tarkka, ja sai ohikiitävästä autostakin rekisterikilven helposti talteen. Tähän ei minulla ole yksiselitteistä ja tieteellistä vastausta, enkä tiedä pakkausalgoritmeista tarpeeksi voidakseni sanoa mikä on parasta, mutta tosiaan vanhassa kamerassani videot veivät helvetisti levytilaa, mutta niissä sai jokaisesta framesta hyvin selvää.

@kuubalainen Ehkä takakamerasi tarkentaa takalasin likaan ja siksi näkyvyys läpi on huono. Ja ehkä softasta löytyy joku säätö ettei tee "pumppaavaa" tarkennusta. Tiedän, että näille tarkennuksille on oikeatkin nimet, mutta en niitä osaa tähän raapustaa.
Ah joo, voisin tarkistaa! Ajattelin että yritän putsata sitä ahkerammin jatkossa :D mutta olisihan se hyvä että se kameran oma tarkennus osuisi sinne oikealle etäisyydelle eikä siihen kuraan. Oivallinen pointti, kiitos!

  • Advanced Driving Assistant System (ADAS) kiinnostaa itseäni kovasti tässä mallissa. Toimiiko?
No nyt kävi niin tymästi että enhän mä muistanut sitä kokeilla. Yritän pitää mielessä ja ottaa testit!
 
Millä saatte virtaa kojelautakameralle ilman häiröitä radiolle? Itsellä tulee auto käynnissä virta ihan 12V USB-laturille, josta lähtee johto kameralle. Ainut vain, että nuo autolaturit tuhoavat radion kuuluvuuden tehokkaasti. Häiriönpoistajaa kokeiltu myös tuloksetta.
 
Viimeksi muokattu:
Se voi vaan olla ongelma sen radion kanssakin, herkempää laatua. Esim. sama puhelimen laturi omassa autossa, ei mitään ongelmaa. Pakettiautossa taas käyttökelvoton radion kanssa.
Kokeilisin hardwire virtalähdettä, josko sillä olisi parempi tuuri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 236
Viestejä
4 505 884
Jäsenet
74 344
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom