Kojelautakamerat aka dashcamit aka autokamerat

"Kameran asentanut osakas ei siis saa kuvata mitään muuta kuin omaa aluettaan, eikä kuvissa saa näkyä sisälle naapurin huoneistoon, naapurin parvekkeelle tai naapurin piha-alueelle. Myös omassa hallinnassa olevien tilojen osalta osakkaan tulee itse varmistua siitä, että toimintaan ei liity vierailijoiden salakatselua. "

Marina Furuhjelm, asianajaja, Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy

Mitenkäs jos kojelautakameran kanssa ajaa asuinkadulla ja laajakulma linssi osottaa tien varressa olevien asuntojen/talojen sisälle?
 
Jatkuva kameravalvonta voi muodostaa henkilörekisterin, joka on laiton jos rekisterin keräämiselle ei ole perustetta.

Käytännössä yksityishenkilön julkisella paikalla tekemä jatkuva valvonta menee juuri tähän kategoriaan.

Tämä siis jos kuvaa aina samassa esim. taloyhtiön pysäköintiruudussa. Satunnainen kuvaaminen jossain kaupan parkkiksella on eri asia.
En enempää ala tästä vääntämään mutta tuo on sanoisinko harmaalla alueella. Onko valvontaa jos näkyy että naapuri kävelee auton ohi kerrostalossa missä kymmeniä asukkaita? Muuttuuko tilanne jos tallennus on päällä vain kun auto on päällä? Mitä jos on esim kuten omassa autossa eli auton sensorit havaitsevat auton välittömässä ympäristössä tapahtuvan liikkeen ja aktivoivat kamerat? Mikä lasketaan asuntoihin sisään kuvaamiseksi koska rakennusta itseään saa kuvata ja nykyluurien kameroista saa jo niin hyviä kuvia että niistä pystyy katsomaan aika tarkkoja yksityiskohtia vaikka kuva olisi otettu kadulta asti. Mitä jos asunto on katutasossa ja ikkunoissa ei ole verhoja? Eikö tuosta saisi esim autolla/pyörällä jatkuvaa kuvaa ottavan kameran kanssa ajaa ohi jos kamera osoittaa hetken kohti asuntoa? Ollaan jossain määrin mukavalla harmaalla alueella josta pitäisi saada oikeuden päätöksiä. Jos esim oma kakkosauto sisältäisi kameran joka kuvaisi pihaa jatkuvasti ja auto itsessään liikkuu harvoin katsoisin sen olevan laiton koska se kuvaisi jatkuvasti piha-aluetta. Jos taas käyttöauto joka kuvaa vain joko erillisesti aktivoituessaan tai kun auto on pihassa pysäköitynä niin ettei se kuvaa suoraan asuntoihin katson ettei tämä riko lakia. Otetaan toisaalta esimerkkinä asuintalo jossa on kiinteät kamerat jotka kuvaavat jatkuvasti. Jos oikein muistan niin nämä saavat kuvata myös talon viereistä yleistä tietä/jalkakäytävää. Myös tietä joka vie ainoastaan naapurin pihaan mutta on silti yleinen kaupungin hoidossa oleva tie. Jos taas tuo tie olisi yksityistie olisi tilanne muuttunut. Olen siis töiden kautta leikkinyt kamerajärjestelmien ja niiden juttujen kanssa enemmän tai vähemmän 10v mutta varsin eri ympäristössä joten kaikkea sitä pykäläviidakkoa ei voi näihin soveltaa.
 
Juu, onhan tuo vähän varmaan ongelmallinen, mutta, luulisi omaa autoa saavan kuvata sisältä kuitenkin, omalla parkkipaikalla.

Tällaisen löysin, Kamera jonka voisi asentaa magneetilla auton kattoon esim.
 
Mitenkäs jos kojelautakameran kanssa ajaa asuinkadulla ja laajakulma linssi osottaa tien varressa olevien asuntojen/talojen sisälle?
Tällä logiikalla parking mode olisi kokonaan kielletty. Suomessa on rikollisillakin paremmat oltavat kuin normaaleilla kansalaisilla mitä oikeuksiin tulee.. Tosin nuo suurimmassa osassa kojelautakameroista saa selvää edes rekisterinumeroista, puhumattakaan tunnistettavissa henkilöitä.
 
En enempää ala tästä vääntämään mutta tuo on sanoisinko harmaalla alueella. Onko valvontaa jos näkyy että naapuri kävelee auton ohi kerrostalossa missä kymmeniä asukkaita? Muuttuuko tilanne jos tallennus on päällä vain kun auto on päällä? Mitä jos on esim kuten omassa autossa eli auton sensorit havaitsevat auton välittömässä ympäristössä tapahtuvan liikkeen ja aktivoivat kamerat? Mikä lasketaan asuntoihin sisään kuvaamiseksi koska rakennusta itseään saa kuvata ja nykyluurien kameroista saa jo niin hyviä kuvia että niistä pystyy katsomaan aika tarkkoja yksityiskohtia vaikka kuva olisi otettu kadulta asti. Mitä jos asunto on katutasossa ja ikkunoissa ei ole verhoja? Eikö tuosta saisi esim autolla/pyörällä jatkuvaa kuvaa ottavan kameran kanssa ajaa ohi jos kamera osoittaa hetken kohti asuntoa? Ollaan jossain määrin mukavalla harmaalla alueella josta pitäisi saada oikeuden päätöksiä. Jos esim oma kakkosauto sisältäisi kameran joka kuvaisi pihaa jatkuvasti ja auto itsessään liikkuu harvoin katsoisin sen olevan laiton koska se kuvaisi jatkuvasti piha-aluetta. Jos taas käyttöauto joka kuvaa vain joko erillisesti aktivoituessaan tai kun auto on pihassa pysäköitynä niin ettei se kuvaa suoraan asuntoihin katson ettei tämä riko lakia. Otetaan toisaalta esimerkkinä asuintalo jossa on kiinteät kamerat jotka kuvaavat jatkuvasti. Jos oikein muistan niin nämä saavat kuvata myös talon viereistä yleistä tietä/jalkakäytävää. Myös tietä joka vie ainoastaan naapurin pihaan mutta on silti yleinen kaupungin hoidossa oleva tie. Jos taas tuo tie olisi yksityistie olisi tilanne muuttunut. Olen siis töiden kautta leikkinyt kamerajärjestelmien ja niiden juttujen kanssa enemmän tai vähemmän 10v mutta varsin eri ympäristössä joten kaikkea sitä pykäläviidakkoa ei voi näihin soveltaa.
Lähdit nyt harhapoluille kun itse en ottanut kantaa muuhun kuin tuohon henkilörekisteriasiaan. Se on loppujen lopuksi aika selkeää. Jos sinulta löytyy vaikka viikon ajalta tallenteet, joista näkee mihin aikaan viereisen ruudun Marjatta lähtee aamuisin töihin, niin kyseessä on laiton henkilörekisteri.


Periaatteessa tuo tietosuoja-asetus kieltää dashcamienkin käytön siinä muodossa kuin niitä nykysiin käytetään:

Esimerkki: Jos asennetaan autokamera (esimerkiksi todisteiden keräämiseksi onnettomuuden
sattuessa), on tärkeää varmistaa, että kamera ei kuvaa jatkuvasti liikennettä eikä lähellä tietä
olevia henkilöitä.
Jos niin ei tehdä, etu, joka koskee videotallenteiden saamista todisteeksi
melko teoreettisessa liikenneonnettomuuden tapauksessa, ei voi oikeuttaa tätä vakavaa
puuttumista rekisteröityjen oikeuksiin.


 
Tällä logiikalla parking mode olisi kokonaan kielletty. Suomessa on rikollisillakin paremmat oltavat kuin normaaleilla kansalaisilla mitä oikeuksiin tulee.. Tosin nuo suurimmassa osassa kojelautakameroista saa selvää edes rekisterinumeroista, puhumattakaan tunnistettavissa henkilöitä.
Ja tuo kuvanlaatukin on varsin muuttuva asia. En tiedä millä resoluutiolla oma auto kuvaa sentry modessa videonsa mutta ihan nättiä kuvaa mitä katsellut äkkiseltään. Sentry mode aka edistyneempi parking mode on Teslan vakiovaruste tehtaalta ja kuvaa eteen, taakse ja sivuille jonkun heiluessa aivan auton vieressä/välittömässä läheisyydessä (esim menee viereiseen autoon) tai pidempään auton luona. Nuo ja dashcamit ovat jatkuvasti yleistyvä autojen vakiovaruste jo ihan peruskipoissa. Laiton, laillinen, pitää kytkeä pois missä paikoissa jos tuo on laitonta?
 
Juu, onhan tuo vähän varmaan ongelmallinen, mutta, luulisi omaa autoa saavan kuvata sisältä kuitenkin, omalla parkkipaikalla.

Tällaisen löysin, Kamera jonka voisi asentaa magneetilla auton kattoon esim.

Tuo kamera tuskin kestää auto käytössä talven pakkasia ja 150asteinen kuva niin ei varmasti näe mitä auton ympärillä tapahtuu, jättäisin tuon suosiolla kauppaan.
 
Miten noiden autoradion korvaajaksi tarkoitetut Androidilla varustetut näytölliset radiot osaisivat kojelautakameroinnin? Saisi kaksi kärpästä samalla iskulla, tosin oletuksena noissa on lisävarusteena peruutuskamera, jonka kuvan saa sitten siihen radioyksikön näytölle.
 
Mikäs on nykyään hyvän hinta-laatusuhteen kojelautakamera, jonka saisi vähintään EU-alueelta netistä tilattua? Kaverille pitäis suositella ja itsellä on viofo A119 ollut käytössä.
 
No Viofo A119 v3 Hollannista VIOFO A119 V3 dash cam
Itellä ollut tämä nyt reilun vuoden, ja pakko sanoa että softa tekee ihmeitä, aina pitänyt kuvauksessa korkeinta tarjolla olevinta reso-bitrate yhdistelmää, ja jossain päivityksessä mentiin välillä huonompaan suuntaan, mutta uusin "4K 4:3" näyttää kyllä parhaalta laadulta mitä tuo kamera on ikinä ottanut, varsinkin hämärässä
 
Lähdit nyt harhapoluille kun itse en ottanut kantaa muuhun kuin tuohon henkilörekisteriasiaan. Se on loppujen lopuksi aika selkeää. Jos sinulta löytyy vaikka viikon ajalta tallenteet, joista näkee mihin aikaan viereisen ruudun Marjatta lähtee aamuisin töihin, niin kyseessä on laiton henkilörekisteri.


Periaatteessa tuo tietosuoja-asetus kieltää dashcamienkin käytön siinä muodossa kuin niitä nykysiin käytetään:

Esimerkki: Jos asennetaan autokamera (esimerkiksi todisteiden keräämiseksi onnettomuuden
sattuessa), on tärkeää varmistaa, että kamera ei kuvaa jatkuvasti liikennettä eikä lähellä tietä
olevia henkilöitä.
Jos niin ei tehdä, etu, joka koskee videotallenteiden saamista todisteeksi
melko teoreettisessa liikenneonnettomuuden tapauksessa, ei voi oikeuttaa tätä vakavaa
puuttumista rekisteröityjen oikeuksiin.


Alkaa olla jo oikomista. Laillinen peruste tulee oikeudesta tallentaa videota julkisella paikalla. Ajokameratallenne voi olla henkilörekisteri, mutta se ei tee siitä laitonta.

Edit. En huomannut, että oli jo vanha viesti mihin kommentoin.
 
Alkaa olla jo oikomista. Laillinen peruste tulee oikeudesta tallentaa videota julkisella paikalla. Ajokameratallenne voi olla henkilörekisteri, mutta se ei tee siitä laitonta.

Edelleen avaimena on julkisella paikalla yksityishenkilön yksityiseen käyttöön. Oli purkki sitten dashcam tai valvontakamera. Se ei ole Suomen lain eikä GDPR:kään mukaan henkilörekisteri.
 
Edelleen avaimena on julkisella paikalla yksityishenkilön yksityiseen käyttöön. Oli purkki sitten dashcam tai valvontakamera. Se ei ole Suomen lain eikä GDPR:kään mukaan henkilörekisteri.
Totta kai. Sivuhuomiona taksiautojen, bussien ja rekkojen käytössä olevan dashcamit on.
 
Suositelkaas jotain perushyvää daschamia. Sattuupi autossa olemaan usb-c portti peruutuspeilin juuressä, joten saisi helposti virrat sille.

Käytännössä joku peruskamera hakusessa. Edes GPS ei pakollinen. Isoin kriteeri on pieni koko ja kohtalainen kuvanlaatu.

Helppokäyttöisyys plussaa.
Viofo A119 V3

Mutta nyt kiinnostaa kyllä, että missä autossa on USB-C "tuulilasissa"?
 
Aika näppärä, mutta ei saa kaapelia piiloon kuten hardwire kitillä :)
Vaan näenkö tuossa jonkun kaapelinohjurin. Eli esim valkoinen usb-johto voisi piilottaa varsin hyvin jo peilin taakse niin ettei apparinkaan silmiin niin paistaisi.
 
Yllättävää kehitystä. Näin äkkiseltään en kyllä löytänyt mitään muita autoja, niin yhden mallin perusteella "perusautoissa" jää vähän vielä vajaaksi.
Mielenkiintoista tietää, jos jossain onkin ollut vaikka lisävarusteena saatavilla.
Voisin vaikka vannoa että tässä juuri markkinoille tulleessa Peugeot 308/Opel Astrassakin olisi ollut ainakin promokuvissa tuo myös. Pikkuhiljaa niitä tulee jos jengi haluaa
 
Aliexpressissä on 60fps mutta cdonissa 30fps. Kumpi pitää paikkaansa?

Saako näytön pois ajon ajaksi? Pitääkö kortti ottaa pois videon siirtoja varten?
Vaikuttaa kyllä hyvinkin oikealta vaihtoehdolta.

Unohtaisin noi kaupat, muutama viesti ylempää löytyy Viofon Hollannin kauppa josta saa kohtuu hinnalla cpl filtteriä tai hardwire kittiä.
Sen saa säädettyä kuinka nopeasti näyttö sammuu, kortti irti tai kamera, ei ole bluetooth tai wifi yhteyksiä.
 
Aliexpressissä on 60fps mutta cdonissa 30fps. Kumpi pitää paikkaansa?

Viofon sivuilta napattuna:
2560*1440 30fps; 2560*1600 30fps; 3860*2140 24fps; 1920*1080 60fps; 1920*1080 30fps

Noihin on firmispäivitysten mukana tullut lisäyksiä, mutta eipä sieltä tuota enempää saane. Itsellä tuo on ollut useamman vuoden käytössä, hintaisekseen varsin pätevä kamera. Tuosta on tiettävästi kopioitakin liikkeellä, joten varmuuden välttämiseksi suosisin noita tunnettuja myyjiä, esim. noita Viofon omia.
 
Unohtaisin noi kaupat, muutama viesti ylempää löytyy Viofon Hollannin kauppa josta saa kohtuu hinnalla cpl filtteriä tai hardwire kittiä.
Sen saa säädettyä kuinka nopeasti näyttö sammuu, kortti irti tai kamera, ei ole bluetooth tai wifi yhteyksiä.
Tuolta varmaan voi suoraan tilata? Eli toimittaa Suomeen? Mites tullit yms?
Kiinnostaisi imukuppikiinnitys mieluummin. Jos käyttää vakiona tuota tarrakiinnitystä, saako sitä kovinkaan helposti koskaan irti? Imukuppikiinitys olisi itselle paras vaihtoehto.

Onko GPS moduli suotava olla? Saako siitä muuta kuin nopeuden poltettua kuvaan?

Tällä hetkellä usb-c on virroissa vaan kun auto on päällä. Harmi että kamerassa on mini-usb. Vaikeampi löytää piuhoja usb-c -> mini-usb.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolta varmaan voi suoraan tilata? Eli toimittaa Suomeen? Mites tullit yms?
Kiinnostaisi imukuppikiinnitys mieluummin. Jos käyttää vakiona tuota tarrakiinnitystä, saako sitä kovinkaan helposti koskaan irti? Imukuppikiinitys olisi itselle paras vaihtoehto.

Onko GPS moduli suotava olla? Saako siitä muuta kuin nopeuden poltettua kuvaan?

Tällä hetkellä usb-c on virroissa vaan kun auto on päällä. Harmi että kamerassa on mini-usb. Vaikeampi löytää piuhoja usb-c -> mini-usb.
Tarrakiinnitys tuo kameran melkein kiinni lasiin mikä poistaa heijastuksia/niiden vaikutusta, saa irti ihan langalla/siimaamalla "sahaten" irti ja tarra irtoaa ihan vaikka sormenpäällä hinkaten/kynnellä rapsuttaen. GPS on kiva, mutta pääasia on mielestäni se että näkee mitä tapahtui. Se nopeus nyt näkyy videostakin jo tarpeeksi tarkasti. Itse en rahaa pistäisi ellei halvalla tulisi mutta sopiva polarisoitu filtteri tekee mukavaa eroa.
 
Itse otin kameran nimenomaan ilman gepsiä, ihan sitäkin ajatellen jos joskus pitäisi kuvattua materiaalia antaa eteenpäin suoraan kortilta.
 
Tuolta varmaan voi suoraan tilata? Eli toimittaa Suomeen? Mites tullit yms?
Kiinnostaisi imukuppikiinnitys mieluummin. Jos käyttää vakiona tuota tarrakiinnitystä, saako sitä kovinkaan helposti koskaan irti? Imukuppikiinitys olisi itselle paras vaihtoehto.

Onko GPS moduli suotava olla? Saako siitä muuta kuin nopeuden poltettua kuvaan?

Tällä hetkellä usb-c on virroissa vaan kun auto on päällä. Harmi että kamerassa on mini-usb. Vaikeampi löytää piuhoja usb-c -> mini-usb.

Ei euroopan sisällä ole tulleja. Tilaisin tuolta nyt jos tilaisin.
Tuo vakio liimatarra kiinnitys on varsin hyvä, siinä siis gps mokkula kiinnittyy lasiin johon tulee myös virtajohto ja siihen mokkulaan tulee kamera kiinni, jonka saa siitä helposti irti.
Suosittelen ottamaan gps, ihan jo tuon helppouden takia.
Tuossa viofon 119V3 mallissa on parking mode, mutta se toimii oikein vain viofon hardwire kitillä, jotain parkki toimintoja saanee toimimaan ilmankin ja ei tartte olla virrat päällä kun kamerassa on akun sijasta kapasitorit.

Viofon sivuilta napattuna:
2560*1440 30fps; 2560*1600 30fps; 3860*2140 24fps; 1920*1080 60fps; 1920*1080 30fps

Noihin on firmispäivitysten mukana tullut lisäyksiä, mutta eipä sieltä tuota enempää saane. Itsellä tuo on ollut useamman vuoden käytössä, hintaisekseen varsin pätevä kamera. Tuosta on tiettävästi kopioitakin liikkeellä, joten varmuuden välttämiseksi suosisin noita tunnettuja myyjiä, esim. noita Viofon omia.

Mulla tuli jonkun päivityksen myötä 119v3 kameraan 1440p 60hz ja sitä oon käyttänyt.
 
Niin ja juu.... En katsonut oliko mikä malli tarkemmin mutta aina se capasitor malli jos optio. Aiemmin oli akullisia ja sai uusia joka vuosi kun akku otti itseensä talvella ja tulos että et edes tajunnut ettei kamera toimi kun saattoi esim mennä päälle mutta kuolla pian sen jälkeen ihan kuin olisi vetänyt virrat veke. Kapasitorilliset on molemmat kestäneet vuosia itsellä.
 
Tuossa Viofon 119V3:ssa tulee softia tosiaan aika usein, ja niiden mukana resoja tulee ja menee
Uusimman, Tammikuun 5pvä julkaistun v2.5 firmiksen asennuksen jälkeen kamerassa on seuraavat resot:
2880*2160 30fps
2560*1600 30fps
2560*1440 60fps
2560*1440 30fps
2560*1808 60fps
2560*1080 30fps
2304*1296 30fps
1920*1080 60fps
1920*1080 30fps
1280*720 120fps
1280*720 60fps
1280*720 30fps

Itellä on GPS malli, ja kuvaan tulee sekä sijainti että nopeus, mutta valikosta voi valita jos haluaa näkyviin vain toisen tai ei kumpaakaan, sinällään se GPS ei pakota mitään jos ei halua kaahailujaan miliiseille vasikoida :whistling:
 
Eipä tuo GPS tosiaan maksaisi kuin kympin. Tällä hetkellä tuntuu ettei sillä tosin olisi mitään käyttöä.

Entäs tuo CPL filtteri. Se on arvokkaampi kuin GPS. Kannattaako sitä harkita Suomen lyhyeen kesään?

Mitä muistikorttia suosittelette? Kuinkahan pitkään esim 32 tai 64Gt kortti kestää tallennetta? Paljonko noissa "laadukkaissa" muistikorteissa ylipäätään on elinikä tuommoisessa käytössä?
 
Mitä muistikorttia suosittelette? Kuinkahan pitkään esim 32 tai 64Gt kortti kestää tallennetta? Paljonko noissa "laadukkaissa" muistikorteissa ylipäätään on elinikä tuommoisessa käytössä?
Osta kortti joka on speksattu moiseen käyttöön. En muista mikä mallisarja oli ja miltä valmistajalta oli mutta olis nimenomaan videotallentamiseen vaihtelevissa oloissa. Eli sopii droneihin yms myös. Mutta mitä isompi niin sen parempi niin ei tarvitse jatkuvasti olla tyhjentämässä jos haluaa jättää liikesensorin (kamera automaattitallentaa pätkän jos tulee tarpeeksi iso terävä kameralle asti välittyvä liike ja tallentaa sen eri nimellä vai eri kansioon niin että joudut itse manuaalisesti sen poistamaan varmistaen ettei kamera itse tallenna jonkin tapahtuman yli) esim parkkeerausta ajatellen vähän yliherkäksi.
 
Itellä on kaksi 128Gt korttia, Viofon oma joka tuli kameran mukana ja Samsung Pro Endurance, molemmat olleet vuoronperää käytössä Joulukuusta 2019 kun kameran hommasin ja still going strong, ovat kamerassa sisällä autossa kaikkina vuodenaikoina mitä Helsinki nyt pystyy tarjoamaan, eikä mikään ole nikotellut.
Kapasiteetista sen verran että itellä 3min tallennukset, eli pätkii 3min otoksiin, ja 2880*2160@30fps vie noin 712 megaa per kolmen minuutin otos, eli siitä voi laskea paljonko kapaa haluaa ottaa. Pyrresin kommentoimat automaattitallennukset tosiaan menee erilliseen kansioon aina noissa 3min pätkissä, ja osaa fiksusti ottaa edellisen tai seuraavankin videon mukaan jos ihan viime hetkillä 3min pätkää tapahtuu jotain. Sama toimii manuaalisesti napista, eli voi tallettaa turvaan kesken ajon ilman huolta siitä että luuppi tulee ja ylikirjoittaa matkan aikana
 
Eipä tuo GPS tosiaan maksaisi kuin kympin. Tällä hetkellä tuntuu ettei sillä tosin olisi mitään käyttöä.

Entäs tuo CPL filtteri. Se on arvokkaampi kuin GPS. Kannattaako sitä harkita Suomen lyhyeen kesään?

Mitä muistikorttia suosittelette? Kuinkahan pitkään esim 32 tai 64Gt kortti kestää tallennetta? Paljonko noissa "laadukkaissa" muistikorteissa ylipäätään on elinikä tuommoisessa käytössä?

Cpl filtterillä ei tule ärsyttäviä heijastuksia kuvaan, se on hyvä hankinta.
Muistikorteista löytyy keskustelua tästä ketjusta hakemalla, sandisk extreme esim.
 
Itellä on kaksi 128Gt korttia, Viofon oma joka tuli kameran mukana ja Samsung Pro Endurance, molemmat olleet vuoronperää käytössä Joulukuusta 2019 kun kameran hommasin ja still going strong, ovat kamerassa sisällä autossa kaikkina vuodenaikoina mitä Helsinki nyt pystyy tarjoamaan, eikä mikään ole nikotellut.
Kapasiteetista sen verran että itellä 3min tallennukset, eli pätkii 3min otoksiin, ja 2880*2160@30fps vie noin 712 megaa per kolmen minuutin otos, eli siitä voi laskea paljonko kapaa haluaa ottaa. Pyrresin kommentoimat automaattitallennukset tosiaan menee erilliseen kansioon aina noissa 3min pätkissä, ja osaa fiksusti ottaa edellisen tai seuraavankin videon mukaan jos ihan viime hetkillä 3min pätkää tapahtuu jotain. Sama toimii manuaalisesti napista, eli voi tallettaa turvaan kesken ajon ilman huolta siitä että luuppi tulee ja ylikirjoittaa matkan aikana
Ymmärsinkö nyt oikein, että voin pitää sitä korttia siellä 24/7 ja mulla on aina edellisen x tunnin videot tallessa?

Kaipaan helppokäyttöisyyttä, joten langaton tiedonsiirto olis kaikista kätevin, mutta harvemmin sitä mitään tarvitsee siirtää ja tuo Viofo houkuttelee kyllä nähtävästi erittäin hyvän hinta-laatu-suhteen takia
 
Ymmärsinkö nyt oikein, että voin pitää sitä korttia siellä 24/7 ja mulla on aina edellisen x tunnin videot tallessa?

Kaipaan helppokäyttöisyyttä, joten langaton tiedonsiirto olis kaikista kätevin, mutta harvemmin sitä mitään tarvitsee siirtää ja tuo Viofo houkuttelee kyllä nähtävästi erittäin hyvän hinta-laatu-suhteen takia
Se kuvaa aina kun saa virtaa. Itellä se on auton multimedia-usb-portissa, josta tulee virtaa kun autossa on virrat päällä, eli kuvaa silloin, jos asentaa sen hardwire-kitin se kuvaa niinkauan kuin akussa on jännitettä. Parkissa kuvatessa ehkä taloudellisempaa laittaa parkmodeen jossa kuvaa vain jos jotain tapahtuu
 
Ymmärsinkö nyt oikein, että voin pitää sitä korttia siellä 24/7 ja mulla on aina edellisen x tunnin videot tallessa?

Kaipaan helppokäyttöisyyttä, joten langaton tiedonsiirto olis kaikista kätevin, mutta harvemmin sitä mitään tarvitsee siirtää ja tuo Viofo houkuttelee kyllä nähtävästi erittäin hyvän hinta-laatu-suhteen takia
Se on oikeilla asetuksilla asenna ja unohda ellei tosiaan ole tosiaan laske noita manuaalisesti poistettavia videoita kunnes tarvitset jonkin videon. Ja tosiaan tuo CPL on tuo polarisointifiltteri ja poista heijastuksia jotka voisivat huonontaa kuvanlaatua.

Tuossa yksi moisella kuvattu video. En ole vieläkään varma oliko V2 vai 3 koska paketissa luki toista ja myyntisivustolla toista ja ostin käytettynä IO-techiläiseltä. GPS, CPL ja reso tapissa. Musiikki siksi koska auton oli mikki päällä (voi valita tallentaako keskustelut/musiikit autossa vai ei, tavallaan näppärä mutta itsellä voi tulla hyvinkin tietosuojakriittisiä puheluita tai keskusteluja autossa joita en halua tallentaa).

 
Ja se vielä sanottava että pesi esim Garmin Mini2:n ihan mennentullen kuvanlaadussa ja myös asennuksen kannalta. Mini jäi niin kauas lasista että otti pahasti heijastuksia ja oli selkesti nähtävissä kuskin penkiltä kun tuo Viofo taas piiloutuu hyvin taustapeilin taakse pois näkökentästä.
 
Mites teillä muilla sd korttien säilytys/kuljetus?

Olen koittanut löytää jotain avaimenperään tms sopivaa pientä microsd-korttien säilytykseen sopivaa juttua. Dashcamin lisäksi dronea lennättäessä voisi joskus olla tarpeen vaihtaa korttia ja ainakin kuljettaa niitä jossain muualla kuin taskun pohjalla irtonaisena.

Micro SD card holder - Keychain Vault - Alumiunum - Need a way to hold your cards close?
Tämä olisi hyvä mutta ei taida myydä eurooppaan.
 
Mites teillä muilla sd korttien säilytys/kuljetus?

Olen koittanut löytää jotain avaimenperään tms sopivaa pientä microsd-korttien säilytykseen sopivaa juttua. Dashcamin lisäksi dronea lennättäessä voisi joskus olla tarpeen vaihtaa korttia ja ainakin kuljettaa niitä jossain muualla kuin taskun pohjalla irtonaisena.

Micro SD card holder - Keychain Vault - Alumiunum - Need a way to hold your cards close?
Tämä olisi hyvä mutta ei taida myydä eurooppaan.
Kamerassa oli aina mutta itsellä oli välillä myös kannossa usb muistikortinlukija joka oli mallia pieni joten sai näppärästi avaimiin. Ei tuossa toki mitään kriittistä halunnut pitää ja käytin lähinnä datan siirtoon kamerasta tai dronesta koneelle jossa ei ole lukijaa. Ei kyllä olisi huono ostos jos moinen löytyisi (työn kannalta). Sama olisi kyllä eeppinen muistitikkujen kanssa mutta tuskin ihan heti löytyy moista johon menee kaikki perusmallit. Vieheboxi voisi toki toimia mutta...
 
Oma köyhän versio oli vanha lääkepurkki. Pysyy kortti tallella ja usb adapterikin mahtui kyytiin.
 
Oma köyhän versio oli vanha lääkepurkki. Pysyy kortti tallella ja usb adapterikin mahtui kyytiin.
Hmm... Äkkiähän tuosta toki kasaisi paremman nappaamalla pienen muovi/metallirasian ja laittaisi pakkausmuovia jossa sopivat lovet. Pitääkin melkein rakennella tikuille tuollainen.
 


Esimerkki Droid DashCam DVR mobiilisovelluksella kuvattu video Samsungin Galaxy S5:lla (1920 x 1080 @ 30 fps).

Moottori- ja ilmastointilaitteet äänet kuuluvat kiitettävästi. Kamerakuva pumppaa tarkennusta ja kuvassa on kovasti heijastuksia. Näkymä omaan makuun suppea. Esimerkiksi parkkihallissa ei näy lainkaan vastaantulevat autot, joita sai varovasti väistellä. Mutta tämä video lähinnä sillä kulmalla, että miten hyvin tai huonosti saa rekisterikilvistä selvää full HD resoluutiolla. Sovelluksesta saisi GPS:n ilmoittaman nopeuden ja katujen nimet. En kuitenkaan halua taltioita (yli-)nopeuksia jälkipolvelle ja vastaavasti SIMmitön luuri ei voi kaivaa katujen nimiä. Galaxy S5 on siis uusiokäytössä.

Autokameraharrastukseni on vasta alkumetreillä ja tästä lähdetään. Näin etupäässä kaupungissa ajelevana olen laittanut omakohtaisesti merkille, että takakamera voisi olla hyödyllisempi, koska peräänajoja on tapahtunut ja läheltäpiti tilanteita. Kehä III:lla tietenkin näkyy kaahareita ja risteyksissä taksien tekemiä uukkareita.
 


Esimerkki Droid DashCam DVR mobiilisovelluksella kuvattu video Samsungin Galaxy S5:lla (1920 x 1080 @ 30 fps).

Moottori- ja ilmastointilaitteet äänet kuuluvat kiitettävästi. Kamerakuva pumppaa tarkennusta ja kuvassa on kovasti heijastuksia. Näkymä omaan makuun suppea. Esimerkiksi parkkihallissa ei näy lainkaan vastaantulevat autot, joita sai varovasti väistellä. Mutta tämä video lähinnä sillä kulmalla, että miten hyvin tai huonosti saa rekisterikilvistä selvää full HD resoluutiolla.

Autokameraharrastukseni on vasta alkumetreillä ja tästä lähdetään. Näin etupäässä kaupungissa ajelevana olen laittanut omakohtaisesti merkille, että takakamera voisi olla hyödyllisempi, koska peräänajoja on tapahtunut ja läheltäpiti tilanteita. Kehä III:lla tietenkin näkyy kaahareita ja risteyksissä taksien tekemiä uukkareita.

Peräänajossa ei toisaalta ole epäilystä syyllisestä jos on kamera eteenpäin ja on näyttää ettei tee turhaa äkillistä jarrutusta. Kamera eteenpäin ja jos esim taustapeili haittaa näkyvyyttä niin peilin oikealle puolelle koska jos ajat itse tasa-arvoisessa eteen ei syyllistä tarvitse yleensä liikaa etsiä (jos kaveri on ajanut rajua ylinopeutta niin autojen ruttuisuudesta voi jo päätellä jotain) joten jäljelle jää esim pyöräilijät jotka vetävät eteen kun käännyt oikealle. Taustapeilin takana ei myöskään haittaa mitä itse näet (esim liikennevalot oikealla ylhäällä) jne jne. Tämä siis toki vain omia päätelimiä ja eroavia mielipiteitä voi löytyä ja omaa logiikkaa voi ehdottomasti korjata.

Pakko tosin sanoa että olen pirun iloinen että omassa on neljä kameraa autoon rakennettuna joten saan joka suunnan kuvat talteen niin parkissa ollessa kuin liikenteessä. Resoluutio voisi olla parempi mutta noista sentään saa selvää säässä kuin säässä koska ovat myös auton kriittisiin turvajärjestelmiin linkitettyjä. Ei enää tarvitse kirota korttien kanssa, johtosarjojen kanssa tai pakkasella hajoavien kameroiden kanssa.
 
Ostin toissavuonna 70mai A800 -kameran, ja vihdoinkin uuden auton ostettuani sain sen asennettua paikalleen. Otin lisävarusteena takakameran, josta menee johto etukameralle, ja etukamerasta taas vapaavalintaiseen virtalähteeseen. Asennutin kamerat (kaapelit) ammattilaisella, ja kaikki johdot menivätkin erittäin nätisti piiloon. Pelkkää etukameraa käytettäessä on 4K-resoluutio, mutta takakamera kytkettynä tarkkuudet ovat 2560*1600 (etu) ja 1920*1080 (taka). Käytössä on valmistajan oma mobiiliapplikaatio jolla saa kameraa konfiguroitua, sekä hallittua ja ladattua videoita. Kännykkä ottaa tarvittaessa yhteyden kameran omaan wifiin, jolloin linkin saa aika kätevästi pystyyn. Toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen tuohon laitteeseen, etenkin kun asennus on erittäin siisti, kamerat suhteellisen huomaamattomia, ja asetuksia löytyy vaikka muille jakaa. Ostin kameraan 256gb kortin, ja asetin sen kierrättämään videoklippejä, eli vanhimmat aina poistetaan.

Hintaa paketille tuli n. 120 euroa toimituskuluineen kun tilasin Indiegogosta. Hinnassa oli mukana myös johtosarja jolla saa vehkeen kytkettyä suoraan auton akkuun, mutta koska autossa on vielä takuutakin jäljellä, en viitsinyt lähteä sitä kytkemään, kun 12V-liitäntä riittää toistaiseksi aivan mainiosti.

Jos jotain alkoi kamera kiinnostamaan, voin pyydettäessä napata videopätkää ja jakaa tänne, mutta muuten arvioita ja klippejä voi tutkailla Youtubesta.
 
Virittelin juuri autoon vuosia laatikossa pyörineen DR32 kameran, kuvanlaatu ja audio ovat aika kuraa, mutta onhan se tyhjää parempi: _klippi eiliseltä_.
Hieman kyllä kiinnostaisi vaihtaa kamera parempaan. Garmineista olen kuullut hyvää, mutta kyllä tuo 70mai A800 kiinnostaa myös, joten mielellään katsoisin suomen talvessa kuvatun videopätkän.
 
Virittelin juuri autoon vuosia laatikossa pyörineen DR32 kameran, kuvanlaatu ja audio ovat aika kuraa, mutta onhan se tyhjää parempi: _klippi eiliseltä_.
Hieman kyllä kiinnostaisi vaihtaa kamera parempaan. Garmineista olen kuullut hyvää, mutta kyllä tuo 70mai A800 kiinnostaa myös, joten mielellään katsoisin suomen talvessa kuvatun videopätkän.
Rehellisesti, ei ne Garminin perusmallit niin kummoisia ole. Kokeiltu on ja päädyin kiinalaiseen. Pakko muuten sanoa, vuosia tuota tietä porhaltanut ja en ole koskaan nähnyt noin rajua lätäkköä tuossa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 238
Viestejä
4 505 989
Jäsenet
74 344
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom