Kojelautakamerat aka dashcamit aka autokamerat

Saisi useampiin autoihin alkaa tulemaan kattokonsoliin USB-C porttia. Helpottaa "ihan pikkasen" johdottamista, varsinkin jos pelkkää etukameraa on laittamassa. Skoda on tässä(kin) käytettävyysasiassa vissiin taas etulinjassa.
Paremminkin saisivat ottaa mallia Teslasta ja käyttää auton valmiita kameroita kuvaamiseen.
 
Paremminkin saisivat ottaa mallia Teslasta ja käyttää auton valmiita kameroita kuvaamiseen.

Toi on ongelmallista, koska hinta nousee tuhansilla ja et voi itse valita kameraa, jos vakio sattuu olemaan hanurista ja jos ne hajoaa...hinta on ns. jotain muuta kuin satasen.
 
Toi on ongelmallista, koska hinta nousee tuhansilla ja et voi itse valita kameraa, jos vakio sattuu olemaan hanurista ja jos ne hajoaa...hinta on ns. jotain muuta kuin satasen.
En nyt oikein hahmota miksi hinta nousisi tuhansilla jos käytetään autossa jo valmiiksi olevia kameroita. Eihän tuo vaadi kuin hieman lisää softatukea. Toisekseen eihän tuo estä käyttämästä kolmannen osapuolen kameroita nykyiseen tapaan, jos ei ole tyytyväinen valmiiseen kameraan.
 
En nyt oikein hahmota miksi hinta nousisi tuhansilla jos käytetään autossa jo valmiiksi olevia kameroita. Eihän tuo vaadi kuin hieman lisää softatukea. Toisekseen eihän tuo estä käyttämästä kolmannen osapuolen kameroita nykyiseen tapaan, jos ei ole tyytyväinen valmiiseen kameraan.

Siis maksaahan ne kameroiden lisääminen Teslallakin jotain vaikka ne on "vakiona" ja ei niiden tilalle mitään kolmannen osapuolen kameroita voi laittaa. Sitä lähinnä ajoin takaa. Toki itse voi liimailla muualle autoon mitä vaan kameroita, mutta tuskin kukaan niitä Teslan kameroita lähtee päivittämään itse.
 
Siis maksaahan ne kameroiden lisääminen Teslallakin jotain vaikka ne on "vakiona" ja ei niiden tilalle mitään kolmannen osapuolen kameroita voi laittaa. Sitä lähinnä ajoin takaa. Toki itse voi liimailla muualle autoon mitä vaan kameroita, mutta tuskin kukaan niitä Teslan kameroita lähtee päivittämään itse.
Ei tietenkään niitä Teslan kameroita voi vaihtaa, mutta aika monessa autossa nuo kamerat on jo valmiina, niin miksi niitä ei voisi käyttää Teslan tapaan dashcamina. Erikseen niitä nyt tuskin kannattaa ainoastaan tuohon tarkoitukseen lisätä.
Mutta se että ne kamerat ovat siellä eivät estä hankkimasta erillistä kameraa, joten eivät muuta tilannetta siitä että kameroita ei ole
 
Saisi useampiin autoihin alkaa tulemaan kattokonsoliin USB-C porttia. Helpottaa "ihan pikkasen" johdottamista, varsinkin jos pelkkää etukameraa on laittamassa. Skoda on tässä(kin) käytettävyysasiassa vissiin taas etulinjassa.
Harmi, että tuo on erikseen ruksittava lisävaruste, vaikkei hintaa olekaan montaa kymppiä muistaakseni. Tuli ostettua käytetty Skoda kuukausi, mutta harmittavasti tuossa ei ole vaikka muutoin hyvin varusteltu malli. Tuo USB-C portti ei taida siltikään korvata parking mode kaapelia? Tai kamera ainakaan tunnista sitä sellaiseksi?
 
Harmi, että tuo on erikseen ruksittava lisävaruste, vaikkei hintaa olekaan montaa kymppiä muistaakseni. Tuli ostettua käytetty Skoda kuukausi, mutta harmittavasti tuossa ei ole vaikka muutoin hyvin varusteltu malli. Tuo USB-C portti ei taida siltikään korvata parking mode kaapelia? Tai kamera ainakaan tunnista sitä sellaiseksi?

Käsittääkseni tuo taustapeilin takana oleva USB-C portti on puhtaasti virransyöttöä varten, eli siitä ei ole yhteyttä auton Infotainment-järjestelmään.
 
En tiedä skeidasta, mutta ranskaliset vienyt asian vielä pidemmällä, jo aikaa sitten


Juu tiedossa on. Tämä on vaan useamman satasen lisävaruste, kun taas tuollaisen USB-portin voisi melkein autoon kuin autoon laittaa käytännössä lähes ilman minkäänlaista lisäkustannusta.
 
Juu tiedossa on. Tämä on vaan useamman satasen lisävaruste, kun taas tuollaisen USB-portin voisi melkein autoon kuin autoon laittaa käytännössä lähes ilman minkäänlaista lisäkustannusta.
Paitsi sirupula. Parhaimmillaan uusia autoja jouduttiin luovuttamaan ilman usb-c portteja ja ne asennettiin kun osia tuli saataville.
 
Paitsi sirupula. Parhaimmillaan uusia autoja jouduttiin luovuttamaan ilman usb-c portteja ja ne asennettiin kun osia tuli saataville.

Onneksi tommoisissa kameramoduuleissa ei ole mitään mikropiirejä tai muuta mistä voisi tulla pulaa :rolleyes:
 
Onneksi tommoisissa kameramoduuleissa ei ole mitään mikropiirejä tai muuta mistä voisi tulla pulaa :rolleyes:
Tottakai on. Mutta voit myydä auton ilman portteja, turvavaristeissa vaan on käytännössä välttämätöntä asentaa kamera autoon aktiivisia turvavarusteita varten. Tietämättä mitä aaltopituuksia yms kameroissa on niin luulisi tuota kameraa voivan käyttää myös dashcaminä ollen estämättä kameran toimintaa turvajärjestelmissä.
 
Tottakai on. Mutta voit myydä auton ilman portteja, turvavaristeissa vaan on käytännössä välttämätöntä asentaa kamera autoon aktiivisia turvavarusteita varten. Tietämättä mitä aaltopituuksia yms kameroissa on niin luulisi tuota kameraa voivan käyttää myös dashcaminä ollen estämättä kameran toimintaa turvajärjestelmissä.

Jos se olisi täysin triviaalia muuttaa kaikki autoissa olevat kamerat dashcameiksi niin luuletko, etteivät autonvalmistajat olisi sitä jo tehneet?

Käsittääkseni noissa sitikoissakin ne on ihan erilliset kamerat mitkä dashcamina toimii.
 
Jos se olisi täysin triviaalia muuttaa kaikki autoissa olevat kamerat dashcameiksi niin luuletko, etteivät autonvalmistajat olisi sitä jo tehneet?

Käsittääkseni noissa sitikoissakin ne on ihan erilliset kamerat mitkä dashcamina toimii.
Kuinkahan moni moista osaa edes kaivata tällä hetkellä. Varsin marginaalituote joka vaatisi hiukan uudelleensuunnittelua toteutukseen.
 
Kuinkahan moni moista osaa edes kaivata tällä hetkellä. Varsin marginaalituote joka vaatisi hiukan uudelleensuunnittelua toteutukseen.

Ei olisi ensimmäinen ominaisuus autoissa, joita harva on osannut kaivata ennen kuin ensimmäisen kerran sellaista autossa käyttää.
 
Ei olisi ensimmäinen ominaisuus autoissa, joita harva on osannut kaivata ennen kuin ensimmäisen kerran sellaista autossa käyttää.
Sepä. Kerran totut johonkin niin vaikea olla ilman vaikka onkin "typerä" varuste. Oli se lämmitettävä tuulilasi, lämmitettävä ratti tai sähkösäätöiset penkit. Ostin ensimmäisen oman kameran kun oli, pari läheltäpiti tilannetta joissa ilman kameraa syy olisi langennut minulle jos olisi osunut. Nykyistä lukuunottamatta jokaisessa autossa ollut sen jälkeen. Nyt en ole ehtinyt/jaksanut/muistanut tilata. Bonuksena vielä avoauton hv kaapeliveto joka olisi varsin hv saada piiloon.
 
Avaimeton ovien avaus ja etenkin käynnistys, automaatti-ilmastointi, adaptiivinen vakkari... Tosiaan eipä noitakaan osannut vielä 10 vuotta sitten kaivatakaan ja nykyään en ostaisi yhtään autoa ilman :D
 
Avaimeton ovien avaus ja etenkin käynnistys, automaatti-ilmastointi, adaptiivinen vakkari... Tosiaan eipä noitakaan osannut vielä 10 vuotta sitten kaivatakaan ja nykyään en ostaisi yhtään autoa ilman :D
No äläpä muuta. Manuaalivaihteet, ei ilmastointia, manuaalinen takakontin sulku 3 autoa sitten. Adaptiivistä vakkaria ei vielä oo mut kaipa se seuraavaan autoon tulee.
 
Tuli mieleen. Kenelläkään ideaa miten vetää kaapeli avoauton tuulilasin karmia pitkin autossa jossa ei liian helposti tiivisteiden alle saa ja kattopahvia ei luonnollisesti ole? Hupina toki akku takakontissa :D.

Ja mitä varusteisiin tulee. Yllättävän hyvin niistä myös pääsee eroon/tottuu olemaan ilman. On yllättävän vapauttavaa kun kaikki on manuaalista ja simppeliä. Ainoa mitä kaipaa on automaatti valot, keskuslukitus ja vakkari. Kaikki saisi lisättyä mutta olisivat vain ne tulevat hajoavat paikat.
 
Sulakerasia kuitenkin jossain kojelaudan alla? Sieltä saanee ryöstettyä virrat kameralle kyllä, tai sitten ihan perinteisesti tupakansytyttimelta.

Tai jos autossa on automaattisesti himmentyvä taustapeili niin senkin johdotuksista voisi periaatteessa ottaa, joskaan ei varmaan suositeltavaa.
 
Sulakerasia kuitenkin jossain kojelaudan alla? Sieltä saanee ryöstettyä virrat kameralle kyllä, tai sitten ihan perinteisesti tupakansytyttimelta.

Tai jos autossa on automaattisesti himmentyvä taustapeili niin senkin johdotuksista voisi periaatteessa ottaa, joskaan ei varmaan suositeltavaa.
Auto mallia -90 ja isoin varuste on sähköikkunat :D. Sulakerasia on muistettaakseni konehuoneen puolella.
 
Laitoitko virtakaapelin kameraan vai gps moduliin? Mulla gps moduulissa kaapeli ja nopeasti on mukana.
GPS modulissa virta.
Tulipa vaan mieleen :asif: että onhan aito eikä joku Wishin tms kautta kaupattava kopio? Niitäkin kun tuosta tiettävästi on liikenteessä. Virta kannattaa tosiaaan kytkeä suoraan GPS-moduliin, oma löytää sijaintinsa alle minuutissa kun peruuttaa tallista ulos. Firmiksiähän tuohon löytyy useita, viimeisin virallinen on v2.5 ja siitä tehtyjä epävirallisia jatkokehitelmiäkin löytyy, Viofo keskustelua. Toki voihan kyseessä olla viallinenkin yksilö. Polarisointilinssiähän saa kierrettyä kehyksessä, linssin reunaan on merkattu himmeä viiva.
Viofon sivuilta tilattu. Eiköhän se ole aito. Firmiksen päivitin myös. Pitääpä kattoa että tuo linssi on oikein päin.
 
En nyt oikein hahmota miksi hinta nousisi tuhansilla jos käytetään autossa jo valmiiksi olevia kameroita. Eihän tuo vaadi kuin hieman lisää softatukea. Toisekseen eihän tuo estä käyttämästä kolmannen osapuolen kameroita nykyiseen tapaan, jos ei ole tyytyväinen valmiiseen kameraan.
Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Esimerkkinä VAG konsernin kamera joka lukee merkit ja kaistat näkee vain harmaata ja punaista.
 
Viofo A119 Mini (~140 dollaria vs. Viofo A119 V3 ~100 dollaria)

Tässä ominaisuuksia lyhykäisesti listattuna videolta poimittuna:
- näyttö 0,5" pienempi (3 --> 2,5")
- WiFi 5 GHZ (ja 2,4)
- Bluetooth (optio kauko-ohjainnäppäimelle: hätätallenne joka suojataan)
- USB-C
- tuoreempi CPU
- GPS pois päältä parkkitilassa (säästää virrankulutuksessa; turhaan päällä)
- muistikortti oikealla sivulla
- kiinnitys liuattamalla oikealta vasemmalle (aiemmassa V3 mallissa nosto ylöspäin)
- ääni kertoo mm. näppäinkomennoista: "microphone is now on" jne.




Kaveri kertoo videollaan, että tuttu ylikuumennus vaivaa myös tätä miniversiota. Eli ei sinänsä suosittele vaihtamaan V3:sta tähän.
 
Kaveri kertoo videollaan, että tuttu ylikuumennus vaivaa myös tätä miniversiota. Eli ei sinänsä suosittele vaihtamaan V3:sta tähän.
Jäähysiili on päivitetty isompaan uudemmissa yksilöissä. En tiedä miten ostaessa tietäisi kumman saa.
 
Viofo A119 Mini (~140 dollaria vs. Viofo A119 V3 ~100 dollaria)

Tässä ominaisuuksia lyhykäisesti listattuna videolta poimittuna:
- näyttö 0,5" pienempi (3 --> 2,5")
- WiFi 5 GHZ (ja 2,4)
- Bluetooth (optio kauko-ohjainnäppäimelle: hätätallenne joka suojataan)
- USB-C
- tuoreempi CPU
- GPS pois päältä parkkitilassa (säästää virrankulutuksessa; turhaan päällä)
- muistikortti oikealla sivulla
- kiinnitys liuattamalla oikealta vasemmalle (aiemmassa V3 mallissa nosto ylöspäin)
- ääni kertoo mm. näppäinkomennoista: "microphone is now on" jne.




Kaveri kertoo videollaan, että tuttu ylikuumennus vaivaa myös tätä miniversiota. Eli ei sinänsä suosittele vaihtamaan V3:sta tähän.

Kiitokset hyvästä yhteenvedosta. Laitoin tulemaan amazon.de:stä. 175€ postitettuna asennuskaapelin ja polarisaatiosuojan kanssa. Aika paljon kiinalaisesta "lelusta", mutta odotukset on nyt kyllä laitteelle korkealla. A119 v3 olisi ollut 30e edullisempi, mutta siinä ei ole wlania (jota tuskin tarvitsen), mutta tuo GPS virransäästö sai menemään miniin
 
Viofon webbisivuilla tällainen suosituslista muistikorteista. Kuvan nappasin kuitenkin Vortex Radarin Youtube-videosta.

Suositeltavat muistikortit autokameralle.jpg
 
Viofon webbisivuilla tällainen suosituslista muistikorteista. Kuvan nappasin kuitenkin Vortex Radarin Youtube-videosta.

Suositeltavat muistikortit autokameralle.jpg
Sampoista ja Sandiskeistä hyviä kokemuksia KUNHAN ottaa nimenomaan nuo nopeammat endurance kortit. Niitä normi kortteja meni yksi per vuosi ja silloinkaan ei aluksi tullut mitään virheitä mutta materiaalia ei saanut luettua=hyödytön jos/kun hajoaa todennäköisesti juuri silloin kun sitä tarvitsisi.
 
Ystävä on ostamassa Viofo A119 V3 autokameraa eli pelkkää runkoa. Saako tämän kiinni tuulilasiin vai onko hankittava GPS-paikannin, jossa se kiinnitys (kaksipuoleinen teippi).
 
Ystävä on ostamassa Viofo A119 V3 autokameraa eli pelkkää runkoa. Saako tämän kiinni tuulilasiin vai onko hankittava GPS-paikannin, jossa se kiinnitys (kaksipuoleinen teippi).
Jos tuolta Viofo:n omien sivujen kautta on ostamassa, niin siellä kyllä näkyy mitä pakkaukseen kuuluu.
Ilmeisesti siis tämä kamera on kyseessä? VIOFO A119 V3 Car Dash Camera with Sony Starvis IMX335 sensor GPS logger
Kun rullaa sivun alas saakka niin siellä tulee kyllä pakkauksen sisältö selville. Ja kyllä siellä näyttää myös tarvittavat kiinnikkeet ja tarrat olevan matkassa.
 
ComputerSalg sivulta olisi ystävä ostamassa. Tuotekuvissa näkyy kiinnityselementti ja kaksipuoleiset tarrat, mutta yhdessä kuvassa näkyy selvästi kameran tausta: kiinnitysaukko ja neljä kosketuspinniä. Saa kuvan ettei ole kiinnitysmahdollisuutta.
 
ComputerSalg sivulta olisi ystävä ostamassa. Tuotekuvissa näkyy kiinnityselementti ja kaksipuoleiset tarrat, mutta yhdessä kuvassa näkyy selvästi kameran tausta: kiinnitysaukko ja neljä kosketuspinniä. Saa kuvan ettei ole kiinnitysmahdollisuutta.
Kaverisihan voisi vaikka sähköpostia laittaa kyseiseen puljuun ja varmistaa onko kyseessä normaali retail-pakattu tuote, vai jonkinlainen erikoiserä johon ei kuulukaan mukaan tavallisesti mukana tulevat kilkkeet.
 
Ystävä on ostamassa Viofo A119 V3 autokameraa eli pelkkää runkoa. Saako tämän kiinni tuulilasiin vai onko hankittava GPS-paikannin, jossa se kiinnitys (kaksipuoleinen teippi).

Alkuperäispakkauksessahan tuli parikin eri korkuista kiinnitysjalkaa teippeineen mukana, joten joku GPS-version omistava varmaan tarvittaessa kohtuuhinnalla noista luopuu jos kamera tulisi ilman? Tosin kyllähän tuo normaaliin myyntipakkaukseen täytyy kuulua.
 
Mulla on toi Viofo ja ostin sen alunperin ilman sitä GPS-palikkaa. Siinä tuli tosiaan mukana sellainen muovilevy jossa tarra ja toisella puolella kiinnityskynsi kameralle.
 
Onko täällä kellään kokemuksia FITCAMX DASH CAM
kameroista? Saisi nätisti Volvo xc60:ssa ”piiloon” ja asennus vaikuttaa todella helpolta.

Tässä jo pidempään pohtinut tuon ja Viofon välillä. Viofossa epäilyttää asennus, onnistuuko täysin maallikolta, saako johdot helposti piiloon, pysyykö lasissa kiinni, sulakerasian kanssa temppuilu yms…
Ja mikä viofon malli ja mitä tarviketta tarvii ostaa mukaan.
 
Onko täällä kellään kokemuksia FITCAMX DASH CAM
kameroista? Saisi nätisti Volvo xc60:ssa ”piiloon” ja asennus vaikuttaa todella helpolta.

Tässä jo pidempään pohtinut tuon ja Viofon välillä. Viofossa epäilyttää asennus, onnistuuko täysin maallikolta, saako johdot helposti piiloon, pysyykö lasissa kiinni, sulakerasian kanssa temppuilu yms…
Ja mikä viofon malli ja mitä tarviketta tarvii ostaa mukaan.
Viofoa helpompaa ei ole asentaa. Mukana tulee tupakansytytin usb muuntaja sekä usb johdot, johdot saa yhtä hyvin piiloin kuin minkä tahansa valmistajan johdon. Itse jätin roikkumaan peilistä suoraan vaihdekepille ja siitä usb läpeen -> rumaa ja helppoa, mutta ei häiritse itseä ollenkaan
 
Onko täällä kellään kokemuksia FITCAMX DASH CAM
kameroista? Saisi nätisti Volvo xc60:ssa ”piiloon” ja asennus vaikuttaa todella helpolta.

Tässä jo pidempään pohtinut tuon ja Viofon välillä. Viofossa epäilyttää asennus, onnistuuko täysin maallikolta, saako johdot helposti piiloon, pysyykö lasissa kiinni, sulakerasian kanssa temppuilu yms…
Ja mikä viofon malli ja mitä tarviketta tarvii ostaa mukaan.
Ite myös miettinyt tuota fitcamxia, olisi nätti asennus kyllä. Nykyinen 30e kamera kuitenkin aikalailla ajaa asiansa, mutta rumempihan moinen on ja johtokin näkyy kun tarkemmin katselee.

Tässäpä parin vk takaa pätkä hirvestä halpiskameralla:

 
Viofoa helpompaa ei ole asentaa. Mukana tulee tupakansytytin usb muuntaja sekä usb johdot, johdot saa yhtä hyvin piiloin kuin minkä tahansa valmistajan johdon. Itse jätin roikkumaan peilistä suoraan vaihdekepille ja siitä usb läpeen -> rumaa ja helppoa, mutta ei häiritse itseä ollenkaan
Itellä vanhassa autossa oli myös vastaava asennus, että siitä taustapeilin vierestä roikkui usbijohto, eikä se (siihen nopeasti totuttua) häirinnyt enää yhtään. Uuden auton ja uuden dashcamin myötä oli aluksi lähinnä outoa kun ei roiku jotain nyöriä siinä. :D Eihän se estetiikan mallisuoritus ollut, mutta kuten sanoit, rumaa ja helppoa. Jos johto jostain syystä olisi hajonnut, olisi se ollut helppoa ja vaivatonta myös vaihtaa.
 
Itellä vanhassa autossa oli myös vastaava asennus, että siitä taustapeilin vierestä roikkui usbijohto, eikä se (siihen nopeasti totuttua) häirinnyt enää yhtään. Uuden auton ja uuden dashcamin myötä oli aluksi lähinnä outoa kun ei roiku jotain nyöriä siinä. :D Eihän se estetiikan mallisuoritus ollut, mutta kuten sanoit, rumaa ja helppoa. Jos johto jostain syystä olisi hajonnut, olisi se ollut helppoa ja vaivatonta myös vaihtaa.
Tilasin kyllä asennussarjan, mutta en tiedä jaksanko nykyiseen kulkineeseeni sitä asentaa :D Kamera tuli tilattua uuteen sähköautoon, mutta sen toimitus "yllättäen" viivästyi, jolloin tulin järkiini ja peruin tilauksen
 
Tilasin kyllä asennussarjan, mutta en tiedä jaksanko nykyiseen kulkineeseeni sitä asentaa :D Kamera tuli tilattua uuteen sähköautoon, mutta sen toimitus "yllättäen" viivästyi, jolloin tulin järkiini ja peruin tilauksen
Tiedän tunteen -- Ostin nykyisen dashcamin toista vuotta ennen kuin uusi auto tuli taloon, eikä sitä vaan jaksanut veivata paikalleen siihen edelliseen kinneriin, kun se aiempikin toimi aivan hyvin. :D Nojuu ajatuksissa oli jo tovin ollut uusi auto, enkä sitten halunnut tuhlata enempää rahaa siihen vanhaan, enkä käyttää kameran mukana tullutta kiinnityspintaa vanhaan autoon ettei tulisi sitten arpomista myöhemmin.
 
Suosituksestani ystävätär tilasi Viofon A119 v3:n. Viofon mukana tulee virranotto tupakansytyttimestä, mutta tuleeko johtoa, jonka toinen pää menisi samoin itse autokameraan, mutta toisessa johdon päässä olisikin USB-A johto, jonka saisi laitettua tupakansytyttimen USB-A liittimeen. Tupakansytyttimenä olisi tällöin sovitin, jossa kaksi USB-A ulostuloa: Viofolle ja navigaattorille.

Edelliseen liittyen, niin olen nähnyt tupakansytyttimiä USB-A ulostulolla 1A + 2A. Toivottavasti 2 ampeeria riittää Viofolle ja 1 navigaattorille..
 
Mäkin tota viofoa ostamassa. Pitääkö siihen ostaa vielä jotain lisäksi, katselemassani paketissa on mukana:
1 x A119 V3 front dash cam, 1 x car charger (4 metres), 1 x mini USB cable (1 metre), 1 x GPS holder, 2 x non-GPS brackets, 5 x clips, 2 x stickers.
 
Suosituksestani ystävätär tilasi Viofon A119 v3:n. Viofon mukana tulee virranotto tupakansytyttimestä, mutta tuleeko johtoa, jonka toinen pää menisi samoin itse autokameraan, mutta toisessa johdon päässä olisikin USB-A johto, jonka saisi laitettua tupakansytyttimen USB-A liittimeen. Tupakansytyttimenä olisi tällöin sovitin, jossa kaksi USB-A ulostuloa: Viofolle ja navigaattorille.

Edelliseen liittyen, niin olen nähnyt tupakansytyttimiä USB-A ulostulolla 1A + 2A. Toivottavasti 2 ampeeria riittää Viofolle ja 1 navigaattorille..
Mukana tulevat 2kpl usb-c piuhoja ovat molemmat toisesta päästä "tavallinen" usb-A. Toinen n. metrin ja toinen ehkä 2,5m. Itsellä ainakin auton oma usb riittää viofolle ja tuskin antaa ampeeria enempää. Mukana tuleva hidaslataus tupakansytkä riittää myös puhelimen lataukseen sekä viofolle

Ups. Nämä kommentit a119mininstä. V3:ssa saattaa olla erilailla, kun on eri usb liitinkin kamerassa (microusb)
 
Googlailun ja videoiden katselun perusteella olen käsityksessä, että pimeällä ei juuri millään kameralla saa suurella todennäköisyydellä kuvaa vaikkapa kilvistä, ainakaan kun nopeutta on jonkin verran. Viofoilla ehkä, mutta ei nekään pätkät vakuuta. Mitään elokuvatasoa en kojelautakamerasta erityisesti tarvitse - mahd. road moviet tehdään eri vehkeillä, eivätkä työ- ja kauppareissut ole varmaan erityisen kiinnostavia jatkossakaan. Olennaisinta olisi käyttövarmuus, huolettomuus ja mahdollisuus pyrkiä todistamaan omat liikkeet ja nopeus, ja että mokan teki joku muu, olipa se joku muu nyt varmuudella tunnistettavissa tai ei. Kinkkivehkeet tai etenkään -firmat eivät ole lähtökohtaisesti ok. Kasattujahan ne varmaan ovat idässä joka tapauksessa. Tulin näin hankkineeksi Garmin 47:n.

Plussaa vaikkapa:
- Vaikuttaa toimivan luotettavasti. Paikannus skulaa, nopeudet vaikuttavat tarkoilta.
- Ilmainen päivän Vault on siten kätevä, että kun painan nappulaa (äänikomennot otin pois), niin kohta kamera uppaa videon talteen. Laitan aina siis mobiilitukarin luurista päälle, niin hyvin skulaa.

Miinusta:
- Kuten ketjussa todettu, Garminit eivät ole kuvanlaadultaan parhaasta päästä. 5x-mallit olisivat vähän parempia. Ehkä laitan 47:n jonnekin taakse tai sivulle vielä.
- Piippausta nopeuskameroista tulee aivan liian monta kertaa /kamera. Nuo varoitukset (ja kaikki muutkin varoitukset) kytkin lopulta pois päältä.
- Onhan tämä selvästi kompromissivalinta. Kuten tunnettua, kaikki rauta ja softa on enemmän tai vähemmän paskaa.

Olisin laittanut jotain perunatason videoitakin, mutta jäin ihmettelemään, miten paljon tuubi paskentaa jo muutenkin semipaskaa "laatua". Drive puolestaan näyttää jumittavan ikuisuuden, kun videoita konvertoidaan. Ehkä syvennyn tähän jossain vaiheessa. Ei oo maailma valmis.

Edit: typoja pois.
 
snowy.jpg
 
Kinkkivehkeet tai etenkään -firmat eivät ole lähtökohtaisesti ok. Kasattujahan ne varmaan ovat idässä joka tapauksessa. Tulin näin hankkineeksi Garmin 47:n.
Miksi kiinan vehkeet ei ole ok? Sieltä se sun garminikin on, mutta maksat lisäksi merkistä puolet lisää.
 
Saas nähdä millaista kuvaa alkaa tulla tuolla uudella kennolla. Vielä vähän edullisempia (hintoja) malleja odotellessa. Sitten vois taas kokeilla dashcam leikkejä.

 
Sieltä se sun garminikin on

Tarkennetaan, että Taiwanissa kasattu, mutta osiahan voi varmaan olla vaikka mistä.

Miksi kiinan vehkeet ei ole ok?

Kiinalaisten yritysten toiminta ei ole herättänyt luottamustani. Kirjoitin, että ei ole ok (mulle). Muille saa olla. En aio linkitellä tai enempää perustella - verkosta löytyy aiheen ympäriltä juttuja kyllin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 238
Viestejä
4 505 989
Jäsenet
74 344
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom