Kojelautakamerat aka dashcamit aka autokamerat

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
Kyllä, tuo kelpaa hyvin, mulla sama mut 64gb ollut käytössä.
Nyt menty syksystä asti tällä SanDisk muistikortti High Endurance 128 Gt microSDXC
Itse suosin näitä extreme ja endurance kortteja, eivät ole edes kalliita.
Oli käytössä aiemmin vähän aikaa 128Gt Lexar, joka levisi parin kolmen kk jälkeen, sen jälkeen Sandisk high endurance ja ei ole ollut mitään ongelmia.
Käytän viofo a119v3 1440p 60fps tallennusta.

Kyllä se halvin voi toimia hyvin pitkäänkin, mutta miksi ei hankkisi kerralla hyvää korttia kun eivät ole hinnalla pilattuja.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
360
Kiitän vielä vastauksista, laitoin Viofon (VIOFO A119 V3 dashcam) tilaukseen GPS, CPL filtterillä ja hardware kitillä + 64 gigan high endurance kortilla. Hardware kitistä olin vielä kiikunkaakun tilaako vai ei, mutta kai se kiva voi olla ja eiköhän sen asennuksenkin hänen skodaan osaa kun näkee :)

Hinnaksi tulikin ~150€ posteineen, mutta mielummin sitä laadullisempaa ostaa ja lukenut vain hyviä ja pidempikestosia kommenttejä tästä.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
262
Mulla on tämän kameran näytöllinen versio ja kuvanlaatu on kyllä ollut pettymys. Kuvanlaatu on vain vähän paremipi kuin Motonetin 40 euron kamerassa.
Itsellä myös Garmin Dash Cam 45. Sen pari kertaa kun olisi tarvinnut saada rekisterinumerosta selvää tai edes mitä auton kyljessä lukee, niin ollut vain pikselisuttua. Eipä tuolla muutoin ole merkitystä, tapahtumat selviää huonommastakin kuvasta. Imukuppitelineen hommasin ja parking mode cablen, mikä on jäänyt asentamatta, kun ajot jäänyt sen verran vähälle. Melkein voisi myydä pois kaikki.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Kiitän vielä vastauksista, laitoin Viofon (VIOFO A119 V3 dashcam) tilaukseen GPS, CPL filtterillä ja hardware kitillä + 64 gigan high endurance kortilla. Hardware kitistä olin vielä kiikunkaakun tilaako vai ei, mutta kai se kiva voi olla ja eiköhän sen asennuksenkin hänen skodaan osaa kun näkee :)

Hinnaksi tulikin ~150€ posteineen, mutta mielummin sitä laadullisempaa ostaa ja lukenut vain hyviä ja pidempikestosia kommenttejä tästä.
Tuo setti on kyllä sellainen ettei paremmasta väliä. Kerralla kunnollinen niin ei hukkaa rahojaan pilipaliin. :tup:
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
85
Onko kojelautakameroissa miten mahdollista striimata kuvaa livenä wifin yli?
Lähinnä kiinnostaisi hommata kamera jota voisi välillä käyttää myös peruutuskamerana, kun isolla kuomukärryllä sompailee ahtaissa väleissä. Eli myös wifi-kantama saisi olla hyvä, että yltää kärryn takaa kuskin etupenkille.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
262
Onko kojelautakameroissa miten mahdollista striimata kuvaa livenä wifin yli?
Lähinnä kiinnostaisi hommata kamera jota voisi välillä käyttää myös peruutuskamerana, kun isolla kuomukärryllä sompailee ahtaissa väleissä. Eli myös wifi-kantama saisi olla hyvä, että yltää kärryn takaa kuskin etupenkille.
Harkitsisin tähän mieluummin jotain actioncameraa, nuo on valmiiksi säänkestäviä tai niille saatavissa säänkestäviä koteloita. Wifi-ominaisuudet monista löytyy valmiiksi ja kännykkäsovellukset.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
85
Harkitsisin tähän mieluummin jotain actioncameraa, nuo on valmiiksi säänkestäviä tai niille saatavissa säänkestäviä koteloita. Wifi-ominaisuudet monista löytyy valmiiksi ja kännykkäsovellukset.
Jotain äksönkameraa mietinkin aluksi, mutta tuota tarvetta peruutuskameralle on välillä todella harvoin ja voi mennä pari kk, että tulee kaivattua. Käytännössä saattaa sitten hanskalokerosta löytyvän kameran akku olla itsestään purkautunut, kun sitä tarvitsee. Ihan alkuun katselin wifi-peruutuskameraksi jotain parin kympin geneeristä mallia Aliexpressistä, mutta ostajien kommenttien perusteella saattaa pätkiä tai olla viivettä useampi sekuntti.

Kojelatakamera nyt olisi kokoajan kiinni piuhassa ja joissakin siis löytyy pieni akku jolloin parin minuutin peruuttelun onnistuisi, jos täytyy vaikka aisaan tähdätä. Ja toisinpäin; äksönkameroista taas ei taida olla kojelautakameraksi?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
30
Onko kenelläkään käytännön kokemuksia Waltter DriveHD G3 -autokamerasta, jota myyvät Prisma ja Motonet n. 70 eurolla?
Varsin kätevän kokoiselta vaikuttaisi ja GPS:kin löytyy. Tuollainen roikkuva malli sopisi taustapeilin suojakoteloon ja olisi melko huomaamaton. Magneettikiinnityset kamerassa ja gepsissä vähän epäilyttävät kuten myös laitteen laatu...
Nykyinen Veho Muvi KZ-1 on palvellut hyvin muutaman vuoden, mutta nyt kuva menee usein kohinaksi ja sen jälkeen buuttaa. Yritin mittailla akkua, mutta enpä saanut piirikorttia irti kotelosta.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
85
Onko kenelläkään käytännön kokemuksia Waltter DriveHD G3 -autokamerasta, jota myyvät Prisma ja Motonet n. 70 eurolla?
Varsin kätevän kokoiselta vaikuttaisi ja GPS:kin löytyy. Tuollainen roikkuva malli sopisi taustapeilin suojakoteloon ja olisi melko huomaamaton. Magneettikiinnityset kamerassa ja gepsissä vähän epäilyttävät kuten myös laitteen laatu...
Nykyinen Veho Muvi KZ-1 on palvellut hyvin muutaman vuoden, mutta nyt kuva menee usein kohinaksi ja sen jälkeen buuttaa. Yritin mittailla akkua, mutta enpä saanut piirikorttia irti kotelosta.
Itse olen vasta hankkimassa ensimmäistä kojelautakameraa ja kiinnostaisi tietää miten noissa toimii streamaus/live-kuva wifin yli. KZ-1 kameralle ainakin (Amazon.com:n) spekseissä mainitaan "Live footage from Muvi Drive Cam (front and rear cameras)". Onko tullut kokeiltua?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
30
Itse olen vasta hankkimassa ensimmäistä kojelautakameraa ja kiinnostaisi tietää miten noissa toimii streamaus/live-kuva wifin yli. KZ-1 kameralle ainakin (Amazon.com:n) spekseissä mainitaan "Live footage from Muvi Drive Cam (front and rear cameras)". Onko tullut kokeiltua?
Takakamera on varsin arvokas, enkä sitä hankkinut. Muuten ok kamera; laadukkaan oloinen (ja kallis), aika iso ja CPL-filtteri mukana. Nykyään löytyy tarkempia (>FullHD) kameroita edullisempaan hintaan. Hajosi tosiaan yllättäen, joten en voi sitä suositella.
Tänään hain Lielahden Citymarketista kaksi Kitvision Observer -autokameraa 10 euroa per kappale. Ehkä määrä korvaa laadun :giggle:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
283
Mulla ois tarkoitus hankkia 4K dashcam. Onko kellään sellaista vai mennäänkö määrällä eikä laadulla?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
449
Olen etsiskellyt itselleni kojelautakameraa. Syynä asuminen kaupungissa alueella jossa paljon pyöräilijöitä ja muuta liikennettä sekä ahtaat kadut. Haluna pitää oma takamus turvassa jos konepellille päätyy joku ilman minun syytäni.

Autossa navigaattorina toimii puhelin Android Auton kautta, joten kun tuo luuri on kiinni autossa niin päätin kokeilla puhelimen kameraa. Siihen löytyi pätevä ilmainen softa Androidille: DailyRoads Voyager.

Tuohon olen määrittänyt niin että kun ohjelma käynnistetään niin alkaa automaattisesti kuvaamaan. Eli kun autoon menen ja olen laittamassa puhelinta kiinni telineeseen niin pitää muistaa käynnistää tuo softa, ja samoin sammuttaa kun ajo loppuu. Hyvin toimii. Saisi sen varmaan tunnistamaan automaattisesti autossa olon ja käynnistymään, mutta siihen ei mun järki riitä.

Ja on se muuten kumma että aina kun lähtee ajoon niin saisi videolle useita rikkeitä ihan 10 minuutin sisään: Punaisia päin kulkijoita, laput silmillä vasemmalta tulevia pyörä-jumalia jne.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Mulla ois tarkoitus hankkia 4K dashcam. Onko kellään sellaista vai mennäänkö määrällä eikä laadulla?
Viovo A129Duo on käytössä. Ei oo vielä ollut muuta valittamista kuin että wifi saaterin hidas jos haluaa sitä kautta siirtää noita videopätkiä. Sen takia otan kortin irti ja luen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Olen etsiskellyt itselleni kojelautakameraa. Syynä asuminen kaupungissa alueella jossa paljon pyöräilijöitä ja muuta liikennettä sekä ahtaat kadut. Haluna pitää oma takamus turvassa jos konepellille päätyy joku ilman minun syytäni.
Ei nuo erikseen myytävä onnettomuuksilta suojaa ja maksaja löytyy moottoriajoneuvon puolelta.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Saako Garminin dash cam ministä jatkuvan tallentamisen jotenkin pois? Katselin netistä, että siellä olisi sellainen parking mode on/off, mutta eipä ole itsellä softassa moista.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
262
Saako Garminin dash cam ministä jatkuvan tallentamisen jotenkin pois? Katselin netistä, että siellä olisi sellainen parking mode on/off, mutta eipä ole itsellä softassa moista.
Itsellä Dashcam 45W ja muistaakseni tuo parking mode aktivoituu valikosta vasta kun parking mode kaapeli on kytketty.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Itsellä Dashcam 45W ja muistaakseni tuo parking mode aktivoituu valikosta vasta kun parking mode kaapeli on kytketty.
Jopas on typerä laite. Eihän tolla tee mitään jos se jatkuvaan siellä kuvaa omiaan ja syö akkua autosta samalla. Eikä asialle voi tehdä muuta, kuin ottaa piuha irti jokainen kerta erikseen.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
262
Jopas on typerä laite. Eihän tolla tee mitään jos se jatkuvaan siellä kuvaa omiaan ja syö akkua autosta samalla. Eikä asialle voi tehdä muuta, kuin ottaa piuha irti jokainen kerta erikseen.
Juu näinhän se on, siksi parking mode kaapeli pitäisi olla. Tai itse sen hankin mutten ole saanut aikaiseksi asentaa kun kamera vaihtuu kahden auton välillä riippuen omista menoista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Eli eli. Vanha kiinalainen dashcam antautui. Ei aikaa odotella uutta kiinan suunnalta joten hain Garmin Mini2:n. Shokkina onkin kuvanlaatu. Full HD kuva joka ei vastaa yhtään testikuvia. Onko mitään vinkkejä mitäs pirua sitä voisi tehdä? Lisähuomiona että aiemmalla kahdella kiinanihmeellä ei ollut kuvanlaadussa ongelmaa vs tuo. Tuossa autossa ollut kamera tosin oli mallia linssi kiinni tuulilasissa aka heijastukset minimissä. Voisiko vaikuttaa oikeasti noin paljon? Toinen huomioitava asia on toki että auto on Ford jossa vastuksilla lämmitettävä tuulilasi.

Tässä vanha kiinalainen joka antautui:


Ja tässä uusi Mini 2:




Normaalia, kyllä/ei/ehkä? Laite ostettu Verkkokauppa.comista, jos ei ok niin mitä tilalle ja mistä?

EDIT: Pitäisi siis kestää autoon jätettynä kesät talvet. Ns asenna ja unohda tyylisesti. Oletan että kapasitori mallit ovat tässä vieläkin varsin ylivoimaisia? 1080p hyvällä laadulla riittää. Tavoitteena saada mahdollinen yleiskuva ja/tai ohi menevän, paikalta kaahaavan ajoneuvon/ihmisen/pyörän tms kilvet/naama/tuntomerkit jne niin että niistä olisi apua tilanteita selvittäessä. GPS ei pakollinen. Pieni koko must have että saan kameran taustapeilin taakse piiloon. Peili tulee muutenkin tarpeeksi alas joten en halua yhtään palikkaa näkökenttään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Eli eli. Vanha kiinalainen dashcam antautui. Ei aikaa odotella uutta kiinan suunnalta joten hain Garmin Mini2:n. Shokkina onkin kuvanlaatu. Full HD kuva joka ei vastaa yhtään testikuvia. Onko mitään vinkkejä mitäs pirua sitä voisi tehdä? Lisähuomiona että aiemmalla kahdella kiinanihmeellä ei ollut kuvanlaadussa ongelmaa vs tuo. Tuossa autossa ollut kamera tosin oli mallia linssi kiinni tuulilasissa aka heijastukset minimissä. Voisiko vaikuttaa oikeasti noin paljon? Toinen huomioitava asia on toki että auto on Ford jossa vastuksilla lämmitettävä tuulilasi.
Itsellä jäi kanssa vähän paskan makusuuhun Garmin Dash Cam 56:sen kuvanlaadusta joka ei kyllä yhtään vastaa sitä, mitä siltä olisi speksien osalta voinut odottaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
VIOFO A119 on tilauksessa. Itselläni epäilin, että olisi ollut viallinen yksilö, mutta kameran vaihdon jälkeen kuvanlaatu ei parantunut pätkääkään.
Juu itsellä kun olisi tarve saada heti eikä odottaa x aikaa kiinasta tai muualta....
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Juu itsellä kun olisi tarve saada heti eikä odottaa x aikaa kiinasta tai muualta....
Käytät sitä huonoa siihen asti että saat paremman kiinasta. Viofoa itse suosittelen. 4 vuotta ollut alkuperäinen A119 eikä ongelmia ole ollut.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Käytät sitä huonoa siihen asti että saat paremman kiinasta. Viofoa itse suosittelen. 4 vuotta ollut alkuperäinen A119 eikä ongelmia ole ollut.
Eh, rehellisesti laiskuus vie voiton ja en jaksa alkaa ulkomaiden kanssa kikkailemaan. Aka valmis maksamaan sen euron pari enemmän. Aka suosituksia suomesta heti saataviin alle 150e 1080p taustapeilin taakse mahtuviin, install and forget tyyppisiin kameroihin joissa vielä bonuksena mielellään akun sijaan kapasitori joka kestänee suomen talvia huomattavasti paremmin etenkin kun parking cam modelle ei ole itsellä käyttöä.

EDIT: Niin ja 140 asteen linssi ihan minimi.

EDIT2: Mitähän pirua. Ihan kuin valotuksen asetukset olisivat ihan päin persettä vakiona tms. Tuntuu että pimeällä kuva olisi jopa parempaa o_O. Pitää yrittää kikkailla noilla kameran asennoilla, ehkä sijainnilla ja muutenkin kokeilla kameran eri säätöjä jos olisi niinkin simppeli kuin väärät kuva-asetukset jotka säädetty enemmän johonkin etelä-euroopan valoisuuksiin (ihan kuin niissä eroa sinällään olisi) tms outous.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Itsellä jäi kanssa vähän paskan makusuuhun Garmin Dash Cam 56:sen kuvanlaadusta joka ei kyllä yhtään vastaa sitä, mitä siltä olisi speksien osalta voinut odottaa.
Itsellä sama. Kuva on jotenkin tunkkainen/seepian värinen parhaalla laadulla ja kun tiputtaa pykälän niin tulee 1080 30/60fps sellaista suttua että on liki käyttökelvoton.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Itsellä sama. Kuva on jotenkin tunkkainen/seepian värinen parhaalla laadulla ja kun tiputtaa pykälän niin tulee 1080 30/60fps sellaista suttua että on liki käyttökelvoton.
Milläs itse korvasit Garminin? Varsin pettynyt olen hintaan nähden. Vituttaa vaan kun vedin luontaisesti jo johdot autoon ja ne pitäisi purkaa ja pitäisi suhata Verkkikseen ihan vain palauttamaan... Mutta itsellä ei ole mitään hajua näistä ei kiinalaisista ja tällä kertaa ei tosiaan kinkit käy...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
733
Milläs itse korvasit Garminin? Varsin pettynyt olen hintaan nähden. Vituttaa vaan kun vedin luontaisesti jo johdot autoon ja ne pitäisi purkaa ja pitäisi suhata Verkkikseen ihan vain palauttamaan... Mutta itsellä ei ole mitään hajua näistä ei kiinalaisista ja tällä kertaa ei tosiaan kinkit käy...
Jos on ihan hirveä hätä ja hoppu saada kamera, niin voin myydä oman Viofo A119 V2. En ole saanut aikaiseksi viritellä sitä nykyiseen autoon.
Löytyy mielestäni riittävän hyvä laatu (youtubesta voi katella miltä se näyttää), on CPL filtteriä, GPS moduulia, kondensaattoria jne. PM tavoittaa.

Täytyy sanoa ettei hajuakaan miten vertautuu tuohon garminiin. Vai onko jo tullut paljon laadukkaampia vehkeitä markkinoille tämän jälkeen.
Näköjään V3 näyttäisi olevan yöllä aika paljon parempi. Kai se muutenkin on.

Kai noita nyt joku pulju myy suomestakin törkeeseen ylihintaan.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Milläs itse korvasit Garminin? Varsin pettynyt olen hintaan nähden. Vituttaa vaan kun vedin luontaisesti jo johdot autoon ja ne pitäisi purkaa ja pitäisi suhata Verkkikseen ihan vain palauttamaan... Mutta itsellä ei ole mitään hajua näistä ei kiinalaisista ja tällä kertaa ei tosiaan kinkit käy...
Nielin tappioni... Itsekin johdot jemmannut verhoiluiden alle ajatuksella, ettei kameraa poisteta sen elinikänä... Kai tuo on tyhjää parempi? Poliisin tekniikkahemmot varmaan osaa videosyötettä käsitellä niin, että syyllinen selviää jos tarvetta tulee?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Nielin tappioni... Itsekin johdot jemmannut verhoiluiden alle ajatuksella, ettei kameraa poisteta sen elinikänä... Kai tuo on tyhjää parempi? Poliisin tekniikkahemmot varmaan osaa videosyötettä käsitellä niin, että syyllinen selviää jos tarvetta tulee?
Itse kikkailin tuon shutterspeedin kanssa. Aivan ylikirkkaalle säädetty tehtaalta. Laitoin -0.6 ja kuva on selkeästi parempi. Taidan lyödä vielä alemmas ja luulen että aletaan olla jo käyttökelpoisessa tilanteessa. Pitää vain miettiä onko hintansa arvoinen vs jos jostain löytyy tosiaan itselle sopiva halvempi korvike.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Vihjeenä muille Garmin kameroiden kanssa tapeleville jotka ovat siinä rajoilla palauttaakko vai ei kuten itse Mini 2:n kanssa. Kokeilkaa vetää valotusta todella rajusti pienemmälle. Aiankin päivällä ajaessa jopa -1 on liian vähän ja kuva palaa taivaalla läpi ja mitä alemmas olen laskenut sen parempi kuva on ollut. Seuraavaksi mennään taas yhtä porrasta alemmas josko se auttaisi vielä enemmän. Jos vaan ei jättäisi sitten yöllä liian tummaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518

WildFinn

Tukijäsen
Liittynyt
18.12.2018
Viestejä
42
Itte tilasin Viofon euroopasta keväällä, vajaassa viikossa tuli postiin. Varastotilanne voi tietenkin olla nyt aivan eri.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Juuuu... eipä tarvitse kauheasti miettiä lähteekö Garmin Mini 2 palautukseen. Viofo A119 Pro V2 polarisaatiofiltterillä ja GPS moduulilla tuli ostettua. Garmin purettu pois ja Viofo jo tilalla. Kuvanlaadussa aivan jäätävä ero Viofon hyväksi ja se on se olennaisin. Tosin, Viofo on väitetysti 160" linssillä mutta kummasti sen kuva on kapeampi kuin Mini 2 joka on 140" linssillä. Käyttöliittymähän tuossa on täyttä paskaa vs Garmin ja Garminin mikki oli mallia studiomikki vs tuo Viofon. Yllärinä Viofosta löytyy lane keep assistant ja fron collision warning joita en odottanut löytyvän (ei sillä että ne käytössä olisivat sekunttiakaan, mutta ovat siellä).

EDIT: Havaintoja videota tutkiessa. GPS tulee mukaan kohtuu isolla viiveellä ja etenkin alussa heittelee hiukan enemmän kun sateliitteihin ei ole saatu kunnon lukitusta. Testipätkän loppupään ajoin cruisella tasanopeutta ja nopeus heittelee kameran mukaan 1-3kmh.

 
Viimeksi muokattu:

WildFinn

Tukijäsen
Liittynyt
18.12.2018
Viestejä
42
EDIT: Havaintoja videota tutkiessa. GPS tulee mukaan kohtuu isolla viiveellä ja etenkin alussa heittelee hiukan enemmän kun sateliitteihin ei ole saatu kunnon lukitusta. Testipätkän loppupään ajoin cruisella tasanopeutta ja nopeus heittelee kameran mukaan 1-3kmh.
Aika onneton on se GPS kyllä, reagoi joskus todella hitaasti nopeuden muutoksiin. Saattaa olla, että tuulilasin lämpövastukset vähän häiritsee ja omassa autossa cruisekin humpaa sen 2-5km/h...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Aika onneton on se GPS kyllä, reagoi joskus todella hitaasti nopeuden muutoksiin. Saattaa olla, että tuulilasin lämpövastukset vähän häiritsee ja omassa autossa cruisekin humpaa sen 2-5km/h...
Nopeusmittarista (digitaalisesta) ja Android autosta katsoessa nopeus pysyy tasaisena mutta mutta... Eipä ole kyllä Kehillä tolppia tullut väläyteltyä cruise välähdysrajalla niiden mukaan mitatessa eli voisi päätellä olevan varsin tarkkoja vs kamera. Voi toki olla juurikin Fordin lämpövastukset syynä osaan heitoista. Ihan kohtuu nopeasti tuo sentään reagoi vauhdin nousiin kiihdytyksessä. Ei se toki digimittarin perässä pysy etenkään rajummin kiihdyttäessä (ST jolla auton omakin mittari hyppii monta kilsaa kerralla täysillä lähettäessä) koska päivitystahti on pienempi mutta se nyt ei yllätä. Esim tuo videon valoista kääntyminen oli kakkosella suojatien jälkeen kaasu pohjaan ja ihan siedettävästi pysyi mukana suhteessa päivitystahtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
278
Onkos kellään kokemusta tuosta Viofo A139 2CH, A129 Pro 2CH tai A129 Plus 2CH kameroista?

Auton vaihdon myötä jäin tuumailemaan tuosta jos hankkisikin uuteen autoon taakse myös kameran. Blackvue:n 2CH kamerat maksaa enenmmän kuin nuo Viofon kamerat.

Lisäksi kysyn onko kenelläkään kokemusta tummennettu takalasia + kameraa siinä, että kannattaako tummennettuun takalasiin laittaa edes kameraa?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kyllä se kamera näkee siitä tummennetusta lasista läpi siinä missä sinäkin.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Tarvitsisin kameran parkkivahdin virkaan, eli ei niinkään liikenteessä käytettäväksi, onko mitään ehdotuksia? Varmaan 360° kuvaus pitäisi olla, että jotain hyötyä olisi?
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
325
Tarvitsisin kameran parkkivahdin virkaan, eli ei niinkään liikenteessä käytettäväksi, onko mitään ehdotuksia? Varmaan 360° kuvaus pitäisi olla, että jotain hyötyä olisi?
Sellainen muistutus vain, että salakuvaaminen on kielletty eli kamera ei saa kuvata kenenkään toisen taloa tai vaikkapa autoa. Ja kameravalvonta vaatii siitä kertovat ilmoitukset laseihin.

Ja toinen seikka, jos joku haluaa vahingoittaa toisen autoa sen tehdään niin nopeasti ja salassa ettei kuvamateriaalista paljon iloa ole jos tekijää ei pystytä tunnistamaan.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
262
Sellainen muistutus vain, että salakuvaaminen on kielletty eli kamera ei saa kuvata kenenkään toisen taloa tai vaikkapa autoa. Ja kameravalvonta vaatii siitä kertovat ilmoitukset laseihin.

Ja toinen seikka, jos joku haluaa vahingoittaa toisen autoa sen tehdään niin nopeasti ja salassa ettei kuvamateriaalista paljon iloa ole jos tekijää ei pystytä tunnistamaan.
Auto ei kuulu kotirauhan piiriin, joten sen kuvaaminen julkisella paikalla ei riko tietääkseni mitään lakia.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
325
Auto ei kuulu kotirauhan piiriin, joten sen kuvaaminen julkisella paikalla ei riko tietääkseni mitään lakia.
Mutta jos kuvataankin vaikkapa taloyhtiön parkkipaikalla ja kamera tallentaa toistuvasti naapurin liikkeet milloin tulee ja milloin lähtee. Se rikkoo yksityisyydensuojaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Mutta jos kuvataankin vaikkapa taloyhtiön parkkipaikalla ja kamera tallentaa toistuvasti naapurin liikkeet milloin tulee ja milloin lähtee. Se rikkoo yksityisyydensuojaa.
Nope. Tulo/meno jne kuvaaminen ei riko lakia. Siinä vaiheessa jos taas kamera kuvaa suoraan asuntoon mennään lain väärälle puolelle. Eli esim saan ottaa luurilla kuvan talosta, jos taas kuvasta näkee selkeästi sisään asuntoihin tai kuva on kohdistettu yksittäiseen asuntoon ollaan taas laittomuuksissa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 631
Nope. Tulo/meno jne kuvaaminen ei riko lakia. Siinä vaiheessa jos taas kamera kuvaa suoraan asuntoon mennään lain väärälle puolelle. Eli esim saan ottaa luurilla kuvan talosta, jos taas kuvasta näkee selkeästi sisään asuntoihin tai kuva on kohdistettu yksittäiseen asuntoon ollaan taas laittomuuksissa.
Jatkuva kameravalvonta voi muodostaa henkilörekisterin, joka on laiton jos rekisterin keräämiselle ei ole perustetta.

Käytännössä yksityishenkilön julkisella paikalla tekemä jatkuva valvonta menee juuri tähän kategoriaan.

Tämä siis jos kuvaa aina samassa esim. taloyhtiön pysäköintiruudussa. Satunnainen kuvaaminen jossain kaupan parkkiksella on eri asia.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
262
Mutta jos kuvataankin vaikkapa taloyhtiön parkkipaikalla ja kamera tallentaa toistuvasti naapurin liikkeet milloin tulee ja milloin lähtee. Se rikkoo yksityisyydensuojaa.
Näistä voidaan varmaan keksiä monta eri esimerkkiä, mutta pelkän auton kuvaaminen ei ole kiellettyä. Eikä kysyjä kertonut onko auto taloyhtiön parkkipaikalla, joten ei jaksa siitä vääntää. Ja vaikka olisi niin taloyhtiön parkkipaikka ei nauti kotirauhan suojaa.
Mutta takaisin aiheeseen, kiinnostaa myös itseä, onko tälläistä kameraa olemassa.

Edit: Zigh oikeassa henkilörekisteristä, mikäli henkilöt ovat tunnistettavissa (tai tallentaa rekisterinumeroita?).
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 413
Tarvitsisin kameran parkkivahdin virkaan, eli ei niinkään liikenteessä käytettäväksi, onko mitään ehdotuksia? Varmaan 360° kuvaus pitäisi olla, että jotain hyötyä olisi?
Noissa 360 kameroissa on se että minne sen sijoitat että kuvaa ympäristön hyvin? Tuulilasista se ei näe taakse juuri mitään, katossa keskellä keskeisin mutta hankalin asentaa kun yleensä kangas sisäkatto.
Melkein ennemmin laadukas 2ch tai 3ch kamera, tuulilasiin pääkamera ja takalasiin toinen.
 
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
617
"Kameran asentanut osakas ei siis saa kuvata mitään muuta kuin omaa aluettaan, eikä kuvissa saa näkyä sisälle naapurin huoneistoon, naapurin parvekkeelle tai naapurin piha-alueelle. Myös omassa hallinnassa olevien tilojen osalta osakkaan tulee itse varmistua siitä, että toimintaan ei liity vierailijoiden salakatselua. "

Marina Furuhjelm, asianajaja, Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 681
Viestejä
4 188 702
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom