En löytänyt haulla vastausta, niin kokeillaas kysyä... Eli mulla talossa yleiskaapelointi suojaamattomalla U/UTP piuhalla. Sähkökaapissa on soho -kytkin, jossa ois maadoitusruuvi. Kytkin saa virtansa tynnyriliittimellä eli kytkin ei ole maadoitettu sitä kautta. Tuleeko kytkin maadoittaa erillisellä johtimella esim. potentiaalintasauskiskoon? Ihme kyllä manuska ei ota asiaan mitään kantaa.
Mun mielikuva aiheesta on, että toi kytkimen maadoitus tarvitaan silloin, kun kaapelointi on tehty suojatulla kaapelilla, jossa kaapelin foliot maadoittuu kytkimen runkoon rj45 liittimen kautta ja kytkimen runko maadoitetaan sähköverkon maadoitukseen ja näin häiriösuojaus toimii kunnolla. Jos kytkintä EI ole maadoitettu tällaisessa tilanteessa, niin folioiden jännitepotentiaali voi olla mitä tahansa, kun se ei purkaudu mihinkään ja teoriassa aiheuttaa ongelmiakin.
Ts. mun tapauksessa ei tartte maadoittaa, eikä siitä ole esim. ukkuossuojauksenkaan kannalta mitään hyötyä, kun tuskin soho-kytkimen sisällä mitään ylijännitesuojausta on rakennettu maadoitusliittimeen, vai menikö väärin?
Päivän agenda onkin ukkossuojaus, kun 5G modeemi tuli talon ulkoseinään ja pähkäilin, että jos salama täräyttää lähelle, niin todnäk kaapelin indusoituu vähän jäinnitettä ja jos oikein pahasti käy, niin liikaa ja sit alkaa kärymään laitteistoa (lie todella epätodennäköistä, mutta mahdollista). Modeemi on kiinni suojaamattomalla kaapelilla, mutta suojattu ei ihan hirveästi auta, kun kerta sisäverkko ei ole suojatulla, eli ei maadoitu mihinkään. Mietin, että jos laittaisin Ethernet ylijännitesuojan siihen kohtaan, missä modeemin kaapeli tulee talon sisään, niin maadoittuisiko sen kautta kaapelin foliot ja lisäetuna sen purkaisi isommatkin laitteita tuohoavaet ylijännitteet maadoitukseen (toki jos modeemin vieressä ei ole kassa ylijännitesuojaa, niin modeemi voi kärytä, mutta sisäverkko pysyisi ehjänä)...
Ps. Älkää turhaan kommentoiko että turha mun on ukkosta pähkiä kun siellä ulkona menee max muutama metri piuhaa, ei siihen mitään indusoidu ellei iske niin lähelle, että on sen jälkeen isompiakin ongelmia... Tää on harrastamista nääs aika pitkälle, leikitään että tehdään vimpan päälle kun kerta voidaan