Kodin rempat(DIY)

Jos siellä on muovi valmiina niin eikai sinne muuta tartte kun puhallusvillaa vaan sen verran kuin raaskii laittaa. Suurin osa lämpöhäviöstä menee kuitenkin yläpohjaan.

Niin taitaa olla halvinta. Aattelin vaan kun talon puolella on laitettu villalevyjä ensin ja sen jälkeen puhallusvillaa. En tiiä pysyykö kasassa paremmin vai onko joskus lisäeristetty vai minkä takia...

Eikä siellä vielä mitään ole kattotuolit näkyy paitsi puolet katosta olen laudottanut, että sain romua tungettua välikatolle, että kyllä tässä hommiin joutuu :).
 
Joskus laitetaan sitä palavillaa siks että saadaan peruslämmöt päälle kun ei voida puhaltaa ennenkuin iv-putket ym tekniikka on yläpohjassa valmiina...
 
Lopullista mallia ei ole vielä lyöty lukkoon. Valitaan, kun huone on valmis.

KPH malli.jpeg


Mutta tuollainen nivelletty seinä olisi tarkoitus laittaa. Saa työnnettyä sivuun, kun ei ole käytössä, mutta kuitenkin mahdollisimman helppokäyttöinen ja helppo siivottava.
Jos haluat suihkun niin ettei kastele muuta vessaa niin ehdottomasti tälläinen mikä kiinteästi laatoissa kiinni. Itellä oli edellisessä kämpässä ja pisaraakaan vettä ei mennyt ulkopuolelle
 

Liitteet

  • aalto_kulma_13.jpg
    aalto_kulma_13.jpg
    44,7 KB · Luettu: 91
Kauanko tätä @A_SA kämppää on rempattu? En jaksa selata luurilla taaksepäin, mutta kyl kohta on jo 6kk nipussa? Mikä tuossa kestää/paljon on työstä maksettu tähän asti - ei vaikuta ihan ilmaiselta remontilta :)?
 
Kysyn nyt täällä, jos olisi sähkäreitä linjoilla. Myös oikeampaan ketjuun voi ohjata..

1621702683024.png


Tuommoinen on nyt tuossa tilassa. Saako tuohon sähkömies asennettua helposti 4 liittimen pistorasian? Arviota, paljon tästä veloitetaan?
Itsehän voisin käydä Bauhausissa ostamassa osan jo valmiiksi ja ehkä myös vaihdattaa valokytkimen samalla ja ostaa senkin valmiiksi.

Kämpässä rempattu jo makkarin ja keittiön sähköt ja eteiseen yksi pistoke.

Minulla siis ei ole tämän asennuksen kanssa mitään tekemistä ja olen siitä vierestä purkanut paneeleja, joihin oli kiinnitetty oudosti, niin lähti irti.

Tarkoitus ei ole ostaa halvinta, vaan saada tämä kuntoon kohtuuhintaan ja olisi hyvä, jos olisi samoja osia kuin muut sähkömiehet on käyttäneet. (Nähtävästi Schneiderin rasiat on keittiössä ja makkarissa)
 
Viimeksi muokattu:
2E695816-5195-47B7-8CBB-9B01B18C6302.jpeg
Tämän lähemmäs en kyllä laittaisi seinää. Mä nyt oon keskivertoa harteikkaampi kaveri, en kuitenkaan mikään kehonrakentaja. Tuossa mä en saa ns. Normi asennoissa omaa kyynärpäätä/hartiaa ottamaan seinään, mutta polvi sen sijaan jossain paikoin ottaa (tosin suihkukulma tulee irti seinästä sen 5cm).
2F2E8747-BCAC-45E8-B161-1E9112A353D4.jpeg
Danke! Tosta hyvä lähteä sijoittamaan omaa suihkuseinää.

Oletko kokeillut tämmöistä jossain? Mulla on nyt kolmessa kämpässä ollut tällaisia virityksiä, niin ei noiden kanssa kyllä saa kylppärin lattiaa kuivana pysymään yhtään mitenkään. Pöntön kansi nyt pysyy kuivana mutta siinä se. Jokaiseen kylppäriin joutunut jälkiasentamaan suihkuverhon tavalla tai toisella. Sit kun räjäytän oman kylppärin joskus uusiksi, niin laitan kyllä tollaisen kaksiosaisen ihan suosiolla, nämä asuntomessuhärvelit on minun osalta nähty.
Oon joo, mutta tosiaan kylppärit oli niissä paljon isompia.

Auttaisikohan asiaa, jos toi seinä olisi 100 cm? Tulisi siis reilusti yli puolen välin huonetta. Alta tietysti pääsee roiskimaan, jos iso väli.

Jos haluat suihkun niin ettei kastele muuta vessaa niin ehdottomasti tälläinen mikä kiinteästi laatoissa kiinni. Itellä oli edellisessä kämpässä ja pisaraakaan vettä ei mennyt ulkopuolelle
Täähän näyttää näppärältä, hiukan parempi silmällekin vs muoviset suihkukaapit.

Meillä tosin aika rajut kaadot. Varmaan olisi pitänyt aikaisemmin suunnitella, jos ois ton halunnut?
 
Kauanko tätä @A_SA kämppää on rempattu? En jaksa selata luurilla taaksepäin, mutta kyl kohta on jo 6kk nipussa? Mikä tuossa kestää/paljon on työstä maksettu tähän asti - ei vaikuta ihan ilmaiselta remontilta :)?
Aika tarkkaan tulee 6 kuukautta. Marraskuun puolivälissä muutettiin pois.

Rakkaudella rakennettu :kahvi:

Ei vaan, tähän siis varauduttiin. Ukot ei oo tosiaan ollu 40h/vk, vaan tätä on tehty tuntitöinä (vaativat ja luvanvaraiset työt), talkootöinä sekä itse opetellen. On saanu ihmetellä rakenteita, suunnitella matkalla ja vaihtaa täysin jopa suuntaa.

Tulevaisuudessa olisi tarkoitus rakennuttaa talo, niin hyvää pohjaa saa tästä siihen projektiin.
 
Danke! Tosta hyvä lähteä sijoittamaan omaa suihkuseinää.


Oon joo, mutta tosiaan kylppärit oli niissä paljon isompia.

Auttaisikohan asiaa, jos toi seinä olisi 100 cm? Tulisi siis reilusti yli puolen välin huonetta. Alta tietysti pääsee roiskimaan, jos iso väli.


Täähän näyttää näppärältä, hiukan parempi silmällekin vs muoviset suihkukaapit.

Meillä tosin aika rajut kaadot. Varmaan olisi pitänyt aikaisemmin suunnitella, jos ois ton halunnut?
Kannattaa katsoa saisiko sitä asennettua, mullakin oli kaatoa jonkun verran, eli sauma ei ollut tasapaksu mutta silti oli hyvin kiinni ja siistin näköinen
 
Jes, pitää tutustua. Oliko mitään merkkisuositusta?

Budjetista tosiaan sen verran, että 15k on menny työtunteihin. 30k sit materiaaliin ja muuhun tavaraan.
 
Jes, pitää tutustua. Oliko mitään merkkisuositusta?

Budjetista tosiaan sen verran, että 15k on menny työtunteihin. 30k sit materiaaliin ja muuhun tavaraan.
En muista merkkiä, kannattaa käydä katsomassa ja tutustumassa.
 
Mikäköhän laite olisi järkevin hankkia, kun tarvisi hioa terassi ennen öljykäsittelyä? Onko terassin hiominen kulmahiomakoneella hullua puuhaa? Kulmahiomakonetta mietin siksi, että sille voisi myöhemminkin keksiä käyttöä ja olisi monipuolisempi kuin esimerkiksi tasohiomakone.
 
Mikäköhän laite olisi järkevin hankkia, kun tarvisi hioa terassi ennen öljykäsittelyä? Onko terassin hiominen kulmahiomakoneella hullua puuhaa? Kulmahiomakonetta mietin siksi, että sille voisi myöhemminkin keksiä käyttöä ja olisi monipuolisempi kuin esimerkiksi tasohiomakone.

Siis rälläkällä? En kyllä lähtisi... Joko epäkesko tai tuo tasohiomakone.
 
Nauhahiomakone olisi varmaankin paras siihen terassin hiontaan. Sillä saa jotain aikaiseksikin, tasohiomakone on vähän sellainen lelu...
 
Hyviä ideoita ettei se nyt taida kyllä enää tosta harkosta jäädä kiinni :D

Pintamateriaali tosisaan... En muista kyllä missään nähneeni puuta pinnassa, mutta kyllähän tuo kiehtoisi juuri sen takia kiinnityksen takia. Pitänee alkaa laskeskelemaan vähän tarkemmin. Mitäs yläpohjaan 200mm riittää varmaan vai tilaa tota 125mm villaa reilusti, että riittä äsinne ja sitten levittää puhallus villaa päälle sopivasti?
Puuta ei oikein pintamateriaalina sovi käyttää, jottei pala niin helposti kuin muuten palais...
 
Nauhahiomakone olisi varmaankin paras siihen terassin hiontaan. Sillä saa jotain aikaiseksikin, tasohiomakone on vähän sellainen lelu...
Veikkaan ettei ole, puu on kuitenkin kupera tai kovera niin nauhalla ”saa”nee vetää reilusti materiaalia pois. Joku epäkesko pehmeällä tallalla?

Jotenkin tuo hiominen kuulostaa hullulta hommalta öljyämisen takia, se mikä ei painepesurilla lähde jääköön alle :)...
 
Tuo terassi on päässyt tikkuuntumaan ja siinä kävely ilman kenkiä ei ole mitään nautintoa. Päädyin hankkimaan epäkeskohiomakoneen. Josko jossain kohtaa saisi sisäportaatkin sillä laitettua kuntoon.
 
Olen aloittelemassa saunan remontointia ja tutkittuani nykyistä rakennetta, tuli pari kysymystä mieleen. Ensimmäisenä se, että miten toteuttaisitte saunan ja pesutilan välisen kahitiiliseinän lämmöneristyksen? Nyt siinä ei ole minkäänlaista eristystä, vaan alumiinipaperi on laitettu suoraan tiiliseinän pintaan. Ymmärtääkseni saunan kaikissa seinissä pitäisi olla jonkinlainen lämmöneristys, joten olisiko esimerkiksi sauna-satu tuohon hyvä eriste? Toinen kysymys koskee sauna-sadun asennusta, eli pitäisiköhän sen ja kiviseinän väliin laittaa koolaus? Muutaman esimerkin onnistuin löytämään ja niissä eristelevy kiinnitetään suoraan saneerauslaastilla seinään. Itseäni tässä ihmetyttää se, että tuolla tavalla tehtynä seinä on kahden vesieristeen välissä tiiviisti, joten mahdollinen kosteus jää seinärakenteeseen.
 
Onhan tuo alumiinipaperikin jo tiiviste, että ei se saunasatun laittaminen tilannetta muuta kuin tiilien lämpeämisen osalta (joka toki varmasti auttaa mahdollisiin kosteusongelmiin). Jos pistät koolausta, niin sitten pitää laittaa ilmanvaihtokin ko. tilaan. Hankalia paikkoja.
 
En tiedä onko tämä nyt oikea lanka, mutta kokeillaan.

Restauroin vanhaa pyörää. Lähinnä nyt vaan paukkumaalein. Otin sen kuitenkin kokonaan osiin ja haluaisin entisöidä tämän merkin.

Liuotan vanhat maalit pois, mutta olisiko vinkkejä minkälaisia maaleja tässä tulisi käyttää. Hammastikulla taitaa joutua nuo pienimmät kolot maalata.
 

Liitteet

  • IMG_20210524_155600.jpg
    IMG_20210524_155600.jpg
    1,9 MB · Luettu: 103
Onhan tuo alumiinipaperikin jo tiiviste, että ei se saunasatun laittaminen tilannetta muuta kuin tiilien lämpeämisen osalta (joka toki varmasti auttaa mahdollisiin kosteusongelmiin). Jos pistät koolausta, niin sitten pitää laittaa ilmanvaihtokin ko. tilaan. Hankalia paikkoja.

Tämä on toki selvä homma, että saunan lämpenemistä lukuunottamatta tilanne ei muutu oikeastaan mitenkään. Koolauksen laittamalla väli tuulettuisi saunan katon alaslaskutilaan, että periaatteessa se olisi kai oikea tyyli tehdä tämä. Pieni sauna tietty pienenisi entisestään, jos toteuttaisin remontin niin. Nytkään seinä ei kuumene havaittavasti kylppärin puolelta, vaikka sauna olisi ollut pitkäänkin päällä. Ehkä jätän rakenteen ennalleen, kun on toiminut tähänkin asti kohtuullisesti.
 
Tämä on toki selvä homma, että saunan lämpenemistä lukuunottamatta tilanne ei muutu oikeastaan mitenkään. Koolauksen laittamalla väli tuulettuisi saunan katon alaslaskutilaan, että periaatteessa se olisi kai oikea tyyli tehdä tämä. Pieni sauna tietty pienenisi entisestään, jos toteuttaisin remontin niin. Nytkään seinä ei kuumene havaittavasti kylppärin puolelta, vaikka sauna olisi ollut pitkäänkin päällä. Ehkä jätän rakenteen ennalleen, kun on toiminut tähänkin asti kohtuullisesti.

Onko tuo puu vai sähkösauna? Puusaunat ainakin kuumenee niin paljon että tuskimpa yks eristämätön kiviseinä mitään merkkaa. Siellä kylpyhuoneen puolella oletettavasti on vesieriste? niin en näkisi kovin järkevänä alkaa seinää eristelemään. Seinässä kaiketi myös paneeli tällä hetkellä jos kerran on foliopaperi? Miten olisi jos vain tasoitat seinän MT-tasotteella ja sitten joku kosteudenkestävä rappaus pintaan?
 
Onko tuo puu vai sähkösauna? Puusaunat ainakin kuumenee niin paljon että tuskimpa yks eristämätön kiviseinä mitään merkkaa. Siellä kylpyhuoneen puolella oletettavasti on vesieriste? niin en näkisi kovin järkevänä alkaa seinää eristelemään. Seinässä kaiketi myös paneeli tällä hetkellä jos kerran on foliopaperi? Miten olisi jos vain tasoitat seinän MT-tasotteella ja sitten joku kosteudenkestävä rappaus pintaan?

Sähkösauna tuo on. Oletan, että normisaunomisella (puolen tunnin lämmitys ja puolisen tuntia lauteilla) pelkkä paneeliseinä eristää kohtuullisen hyvin, koska mitään ongelmia tuon lämmittämisessä ei ole ikinä ollut. Lämpenee siis hyvin nopeasti, eikä vastukset hehku koko aikaa punaisena.
 
Tämä on toki selvä homma, että saunan lämpenemistä lukuunottamatta tilanne ei muutu oikeastaan mitenkään. Koolauksen laittamalla väli tuulettuisi saunan katon alaslaskutilaan, että periaatteessa se olisi kai oikea tyyli tehdä tämä. Pieni sauna tietty pienenisi entisestään, jos toteuttaisin remontin niin. Nytkään seinä ei kuumene havaittavasti kylppärin puolelta, vaikka sauna olisi ollut pitkäänkin päällä. Ehkä jätän rakenteen ennalleen, kun on toiminut tähänkin asti kohtuullisesti.
Tiiliseinä kestää hyvin kosteutta, saunassa se vielä kuivuukin nopeasti => ei mitään järkevää syytä eristää . Tiilen päällä suoraan laatta ilman vesieristystä toimii myös varsinkin kiuasseinällä. Saa senkin tilan käyttöön saunaan.

Sulla taisi olla siinä paneeli päällä => katso, että tuuletus toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Tiiliseinä kestää hyvin kosteutta, saunassa se vielä kuivuukin nopeasti => ei mitään järkevää syytä eristää . Tiilen päällä suoraan laatta ilman vesieristystä toimii myös varsinkin kiuasseinällä. Saa senkin tilan käyttöön saunaan.

Sulla taisi olla siinä paneeli päällä => katso, että tuuletus toimii.

Eli rempatessa voisi jättää tuolta seinältä alumiinipaperin/sauna-sadun kokonaan pois ja koolata paneelin suoraan tiiliseinään? Tuo laattakin kuulostaisi kyllä muuten hyvältä, mutta koko seinää sillä ei saisi peitettyä, kun oviaukon yläpuolella on puurunko. Kiviseinää on siis karkeasti noin puolet. Eiköhän näillä eväillä pääse mukavasti eteenpäin, kiitoksia!
 
Eli rempatessa voisi jättää tuolta seinältä alumiinipaperin/sauna-sadun kokonaan pois ja koolata paneelin suoraan tiiliseinään? Tuo laattakin kuulostaisi kyllä muuten hyvältä, mutta koko seinää sillä ei saisi peitettyä, kun oviaukon yläpuolella on puurunko. Kiviseinää on siis karkeasti noin puolet. Eiköhän näillä eväillä pääse mukavasti eteenpäin, kiitoksia!
Voithan laatoittaa vain sen tiiliseinän kun rajaat sen sopivasti se näyttää mietityltä, kun valitset esim. puunväriin sointuvan laatan, en myöskään vesieristäisi sitä tiili seinää sen pitää päästä kuivumaan.
Edit: Toki seinän eristäminen aina vähentää lämmitystarvetta, sen järkevyydellä tarkoitin että energiansäästö hyöty on yhdellä seinällä kohtalaisen vähäinen.
Puupaneelin alle pitää järjestää kunnollinen ilmankierto, jotta sen runkokin kuivuu.
 
Viimeksi muokattu:
Pyykinpesukone lakkaa toimimasta aina satunaisesti, kun se on laskenut pesuvedet rumpuun. Ohjelma ei etene mihinkään vaikka odottaisi tunti tolkulla. Koneen saa taas toimimaan, kun antaa sen vain olla. Joskus riittää pari tuntia, joskus ottaa pidempään. Se on tehnyt tuota yhä useammin viime aikoina, joten joku osa vetelee selvästi viimeisiään. Kun tietäisi vain mikä, niin voisi yrittää katsoa olisiko sitä mahdollista korjata. Koneen malli on Rosenlew RTT7000, jos sillä on jotain väliä.
 
Pyykinpesukone lakkaa toimimasta aina satunaisesti, kun se on laskenut pesuvedet rumpuun. Ohjelma ei etene mihinkään vaikka odottaisi tunti tolkulla. Koneen saa taas toimimaan, kun antaa sen vain olla. Joskus riittää pari tuntia, joskus ottaa pidempään. Se on tehnyt tuota yhä useammin viime aikoina, joten joku osa vetelee selvästi viimeisiään. Kun tietäisi vain mikä, niin voisi yrittää katsoa olisiko sitä mahdollista korjata. Koneen malli on Rosenlew RTT7000, jos sillä on jotain väliä.

Jos jää täyttöön niin siellä pitäisi olla vedelle jonkinlainen tasontunnistus jonka jälkeen jatkaa ohjelmaa. Se on paskainen tai ei toimi muuten?

Edit. Ainakin omaan aeg:n löytyy service manual netistä josta löytyy ohjeet self-testien etc. ajoon purkuohjeiden lisäksi...
 
Eikös noista yleensä se piirikortti pasko alleen? Ainakin AEG:n päältä täytettävä oli helppo ottaa kylki auki ja ihmetellä. Aika yksiselitteisiä osia olivat. Samalla voit kokeilla laakerien välykset, jos on vanha kone, niin saattaa olla muutenkin pistää uutta alle. AEGhen laakerit maksoivat suolaiset 80 e, mutta sillä hetkellä oli pakko korjata, kun rempat olivat siinä vaiheessa, että ko. tilassa piti olla kone, ja ovesta ei mennyt kuin kapea (jollaista ei myöhemmin sitten haluttu pitää eli uuteen sijoittaminen ei ollut vaihtoehto).
 
Mistä löytyisi kuvan tyyppinen peilikaapin päälle asennettava kylpyhuonevalaisin värilämpötilalla 6000-6500K? Leveyttä saisi olla 30-50cm. Kaikki mitä löysin, on aina 3000-4000K, joka ei minulle käy, kun tottunut päivänvalovaloihin muualla, niin näyttää sitä alemmalla värilämpötilalla kylppäri niin tunkkaisen keltaiselta. Pitäisi olla 12V, että saa suoraan nykyisen valaisimen tilalle samaan muuntajaan.

gustavsberg_led-valaisin_peilikaappiin_graphic_300mm.jpg
 
Mikä olisi helpoin ja/tai nopein tapa irottaa betoniseinästä vanhan kaakelin laasti? Kuinka sileä ja siisti betonin seinään pitää olla ennenkuin siihen voi uuden kaakelin laittaa? Kyseessä keittiön välitila.
 
Mikä olisi helpoin ja/tai nopein tapa irottaa betoniseinästä vanhan kaakelin laasti? Kuinka sileä ja siisti betonin seinään pitää olla ennenkuin siihen voi uuden kaakelin laittaa? Kyseessä keittiön välitila.

Piikkauskoneella isommat romppeet pois ja sit timanttikuppilaikalla hionta ja tarvittaessa tasottaa sen kivipohjasella hienolla tasotteella. Mahdollisimman sileä pitää olla tai laattoihin tulee pykäliä. Siellä välitilassa voi sitten olla asbestia jos on vanha välitilalaatoitus kyseessä.
 
Piikkauskoneella isommat romppeet pois ja sit timanttikuppilaikalla hionta ja tarvittaessa tasottaa sen kivipohjasella hienolla tasotteella. Mahdollisimman sileä pitää olla tai laattoihin tulee pykäliä. Siellä välitilassa voi sitten olla asbestia jos on vanha välitilalaatoitus kyseessä.
Kiitos, toivoin kuitenkin jotain helpompaa menetelmää :) Asbestia siellä ei ole, tutkittu.
 
Kiitos, toivoin kuitenkin jotain helpompaa menetelmää :) Asbestia siellä ei ole, tutkittu.
Itse piikkasin poravasaralla laatat irti ja timanttikuppilaikalla tasoitin laastit :think:
Pohjan ei tarvitse olla supertasainen, mutta kohoumat joiden varaan laatta jää kantamaan pitäisi saada pois. En tasoittanut meidän harkkoseinää tuon jälkeen. Pölyää, mutta ei tuollaisessa välitilan neliömäärässä kauaa menee. Suosittelen imuria ja imuriadapteria rälläkkään.
 
Tämä nimenomaan oli se helpompi menetelmä. Toinen vaihtoehto olisi varmaan kaapia taltalla ja vasaralla roippeet mäkeen ja hinkata hiomakivellä käsin.

Metallilastalla rapsuttamalla irtoaa pahimmat laastit näköjään suht helposti, toki menee aikaa enemmän kuin piikkauskoneella. Hionta täytynee hoitaa tuolla mainitsemallasi laikalla.
 
Meillä on kylppärissä epoksilattia. Ollaan mietitty kylppäriin pientä (pinta)remonttia niin mietin että onnistuisikohan/onko järkevää jos kylmästi vaan laatottaisi tuon epoksilattian päälle laatan? Ei tarvitsisi alkaa piikkaamaan ja vetelmään vesieristyksiä uusiksi kun ei tuossa epoksilattiassa näyttäisi kummemmin vikaa olevan (putkiremppa tehty n10v sitten).
 
Metallilastalla rapsuttamalla irtoaa pahimmat laastit näköjään suht helposti, toki menee aikaa enemmän kuin piikkauskoneella. Hionta täytynee hoitaa tuolla mainitsemallasi laikalla.
Jos ei ole iso alue ja ei halua pölyttää niin rahinalla aka käsihiontakivi (RAHINA - K-Rauta) menee kyllä hyvin tuon hionta. Sitten jos pitää isolta alueelta poistaa 1cm patti niin menee vähän työlääksi, mutta tuollainen syö todella hyvin ja sillä tuuppiessa isommat irtonaisehkot laastiknöölit lentää myös mäkeen.
 
Puuilo/Motonet akselilta saa noita hiontakivia aikalailla halvemmalla, kanttaa myös harkita kovametalliversiota. Jos paljon joutuu hinkkaamaan, niin tulee halvemmaksi ja ohuella teräsreunalla skrapaa samalla. Kannattanee ottaa karkein mahdollinen versio. Kovametalliversioista on myös rälläkkäkiekko olemassa, jos ei jaksa hinkuttaa käsivoimin. Itselläni on rälläkässä pölynkerääjä ja märkäkuivaimuri kaverina. Jos olisi kertatarpeesta ollut kyse, niin olisin käynyt vuokraamassa sopivan hionta/jyrsintäkoneen ja siihen imurijärjestelmän pölyä keräämään.
 
Meillä on kylppärissä epoksilattia. Ollaan mietitty kylppäriin pientä (pinta)remonttia niin mietin että onnistuisikohan/onko järkevää jos kylmästi vaan laatottaisi tuon epoksilattian päälle laatan? Ei tarvitsisi alkaa piikkaamaan ja vetelmään vesieristyksiä uusiksi kun ei tuossa epoksilattiassa näyttäisi kummemmin vikaa olevan (putkiremppa tehty n10v sitten).

Eikös se epoksilattia ole melko uusi? Eli kyseessä uudehko kylppäri? Miks se pitää remontoida jos ei ole mitään vikaa. Tuollainen kuulostaa ainakin huonolta ratkaisulta laatottaa epoksilattian päälle.
 
Jos ei ole iso alue ja ei halua pölyttää niin rahinalla aka käsihiontakivi (RAHINA - K-Rauta) menee kyllä hyvin tuon hionta. Sitten jos pitää isolta alueelta poistaa 1cm patti niin menee vähän työlääksi, mutta tuollainen syö todella hyvin ja sillä tuuppiessa isommat irtonaisehkot laastiknöölit lentää myös mäkeen.


Tuohan olisi ollut tähän hätään varmaan hyvä väline, mutta homma kohta hoidettu lastalla ja vasaralla.

Puuilo/Motonet akselilta saa noita hiontakivia aikalailla halvemmalla, kanttaa myös harkita kovametalliversiota. Jos paljon joutuu hinkkaamaan, niin tulee halvemmaksi ja ohuella teräsreunalla skrapaa samalla. Kannattanee ottaa karkein mahdollinen versio. Kovametalliversioista on myös rälläkkäkiekko olemassa, jos ei jaksa hinkuttaa käsivoimin. Itselläni on rälläkässä pölynkerääjä ja märkäkuivaimuri kaverina. Jos olisi kertatarpeesta ollut kyse, niin olisin käynyt vuokraamassa sopivan hionta/jyrsintäkoneen ja siihen imurijärjestelmän pölyä keräämään.


Tämä on nyt ainoa kerta (toistaiseksi) kun tähän hommaan ryhdyin, joten valitulla menetelmällä mennään. Jos useamman kerran joutuisi tekemään niin sit pitäisi kyllä ehdottomasti ole koneet käytössä, tai vähintääkin tuo em. mainittu kivi.

Meillä siis keittiöremppa meneillään avaimet käteen periaatteella. Mutta mm. tuo seinän putsaus vanhasta laastista on homma jonka itse kerkeän hyvin iltaisin tekemään, joten sen takia teen itse ja säästän samalla ehkä muutaman kolikon. Kysyin remppakundeilta kuinka tasainen ja siisti seinän pitää olla ennen uutta laatoitusta. Sanoivat että kun kerta seinä on suora eikä sitä tarvitse oikoa, riittää että vanhat laastit pois eikä sitä juurikaan tarvitse hiota. Uutta laastia tulee kuulemma sen verran ettei pienet epätasaisuudet haittaa.
 
Pitäisi kivijalka aukaista rintamamiestalosta - ongelmana 2x lämpöpumput maatelineissä talon eri puolilla. Millähän nuo ois helpoin tukea kaivuun ajaksi? Ettei tarvitsisi purkaa paikoiltaan pumppuja helteellä.
 
Pitäisi kivijalka aukaista rintamamiestalosta - ongelmana 2x lämpöpumput maatelineissä talon eri puolilla. Millähän nuo ois helpoin tukea kaivuun ajaksi? Ettei tarvitsisi purkaa paikoiltaan pumppuja helteellä.
Kuormaliinat tai vastaava (köyttä) räystäältä.
 
Kaivat vähän seinän vierestä, isket 2x4 seinään kiinni ja toiset 2x4 kaivannon ulkopuolelle. Maatelineen kiinnitys pattinkeihin tietysti riippuu siitä mitä on tarjolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 379
Viestejä
4 883 390
Jäsenet
78 820
Uusin jäsen
Dreisoc

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom