- Liittynyt
- 28.01.2017
- Viestejä
- 472
Siis rälläkällä? En kyllä lähtisi... Joko epäkesko tai tuo tasohiomakone.
Juu rälläkkää siis tarkoitan. Taitaa se vaan fiksumpi olla hankkia tuo tasohiomakone. Onneksi nuo ei näytä kauheasti maksavan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siis rälläkällä? En kyllä lähtisi... Joko epäkesko tai tuo tasohiomakone.
Juu rälläkkää siis tarkoitan. Taitaa se vaan fiksumpi olla hankkia tuo tasohiomakone. Onneksi nuo ei näytä kauheasti maksavan.
Puuta ei oikein pintamateriaalina sovi käyttää, jottei pala niin helposti kuin muuten palais...Hyviä ideoita ettei se nyt taida kyllä enää tosta harkosta jäädä kiinni
Pintamateriaali tosisaan... En muista kyllä missään nähneeni puuta pinnassa, mutta kyllähän tuo kiehtoisi juuri sen takia kiinnityksen takia. Pitänee alkaa laskeskelemaan vähän tarkemmin. Mitäs yläpohjaan 200mm riittää varmaan vai tilaa tota 125mm villaa reilusti, että riittä äsinne ja sitten levittää puhallus villaa päälle sopivasti?
Veikkaan ettei ole, puu on kuitenkin kupera tai kovera niin nauhalla ”saa”nee vetää reilusti materiaalia pois. Joku epäkesko pehmeällä tallalla?Nauhahiomakone olisi varmaankin paras siihen terassin hiontaan. Sillä saa jotain aikaiseksikin, tasohiomakone on vähän sellainen lelu...
Onhan tuo alumiinipaperikin jo tiiviste, että ei se saunasatun laittaminen tilannetta muuta kuin tiilien lämpeämisen osalta (joka toki varmasti auttaa mahdollisiin kosteusongelmiin). Jos pistät koolausta, niin sitten pitää laittaa ilmanvaihtokin ko. tilaan. Hankalia paikkoja.
Tämä on toki selvä homma, että saunan lämpenemistä lukuunottamatta tilanne ei muutu oikeastaan mitenkään. Koolauksen laittamalla väli tuulettuisi saunan katon alaslaskutilaan, että periaatteessa se olisi kai oikea tyyli tehdä tämä. Pieni sauna tietty pienenisi entisestään, jos toteuttaisin remontin niin. Nytkään seinä ei kuumene havaittavasti kylppärin puolelta, vaikka sauna olisi ollut pitkäänkin päällä. Ehkä jätän rakenteen ennalleen, kun on toiminut tähänkin asti kohtuullisesti.
Onko tuo puu vai sähkösauna? Puusaunat ainakin kuumenee niin paljon että tuskimpa yks eristämätön kiviseinä mitään merkkaa. Siellä kylpyhuoneen puolella oletettavasti on vesieriste? niin en näkisi kovin järkevänä alkaa seinää eristelemään. Seinässä kaiketi myös paneeli tällä hetkellä jos kerran on foliopaperi? Miten olisi jos vain tasoitat seinän MT-tasotteella ja sitten joku kosteudenkestävä rappaus pintaan?
Tiiliseinä kestää hyvin kosteutta, saunassa se vielä kuivuukin nopeasti => ei mitään järkevää syytä eristää . Tiilen päällä suoraan laatta ilman vesieristystä toimii myös varsinkin kiuasseinällä. Saa senkin tilan käyttöön saunaan.Tämä on toki selvä homma, että saunan lämpenemistä lukuunottamatta tilanne ei muutu oikeastaan mitenkään. Koolauksen laittamalla väli tuulettuisi saunan katon alaslaskutilaan, että periaatteessa se olisi kai oikea tyyli tehdä tämä. Pieni sauna tietty pienenisi entisestään, jos toteuttaisin remontin niin. Nytkään seinä ei kuumene havaittavasti kylppärin puolelta, vaikka sauna olisi ollut pitkäänkin päällä. Ehkä jätän rakenteen ennalleen, kun on toiminut tähänkin asti kohtuullisesti.
Tiiliseinä kestää hyvin kosteutta, saunassa se vielä kuivuukin nopeasti => ei mitään järkevää syytä eristää . Tiilen päällä suoraan laatta ilman vesieristystä toimii myös varsinkin kiuasseinällä. Saa senkin tilan käyttöön saunaan.
Sulla taisi olla siinä paneeli päällä => katso, että tuuletus toimii.
Voithan laatoittaa vain sen tiiliseinän kun rajaat sen sopivasti se näyttää mietityltä, kun valitset esim. puunväriin sointuvan laatan, en myöskään vesieristäisi sitä tiili seinää sen pitää päästä kuivumaan.Eli rempatessa voisi jättää tuolta seinältä alumiinipaperin/sauna-sadun kokonaan pois ja koolata paneelin suoraan tiiliseinään? Tuo laattakin kuulostaisi kyllä muuten hyvältä, mutta koko seinää sillä ei saisi peitettyä, kun oviaukon yläpuolella on puurunko. Kiviseinää on siis karkeasti noin puolet. Eiköhän näillä eväillä pääse mukavasti eteenpäin, kiitoksia!
Pyykinpesukone lakkaa toimimasta aina satunaisesti, kun se on laskenut pesuvedet rumpuun. Ohjelma ei etene mihinkään vaikka odottaisi tunti tolkulla. Koneen saa taas toimimaan, kun antaa sen vain olla. Joskus riittää pari tuntia, joskus ottaa pidempään. Se on tehnyt tuota yhä useammin viime aikoina, joten joku osa vetelee selvästi viimeisiään. Kun tietäisi vain mikä, niin voisi yrittää katsoa olisiko sitä mahdollista korjata. Koneen malli on Rosenlew RTT7000, jos sillä on jotain väliä.
Mikä olisi helpoin ja/tai nopein tapa irottaa betoniseinästä vanhan kaakelin laasti? Kuinka sileä ja siisti betonin seinään pitää olla ennenkuin siihen voi uuden kaakelin laittaa? Kyseessä keittiön välitila.
Kiitos, toivoin kuitenkin jotain helpompaa menetelmää Asbestia siellä ei ole, tutkittu.Piikkauskoneella isommat romppeet pois ja sit timanttikuppilaikalla hionta ja tarvittaessa tasottaa sen kivipohjasella hienolla tasotteella. Mahdollisimman sileä pitää olla tai laattoihin tulee pykäliä. Siellä välitilassa voi sitten olla asbestia jos on vanha välitilalaatoitus kyseessä.
Itse piikkasin poravasaralla laatat irti ja timanttikuppilaikalla tasoitin laastitKiitos, toivoin kuitenkin jotain helpompaa menetelmää Asbestia siellä ei ole, tutkittu.
Onko tämä vastaavanlainen?Millä nimellä tälläisiä kaappien liittämiseen toisiinsa kannattaa etsiä?
Kytkentäruuvi
Edit: Kytkinruuvi löytyi muutama lisää mutta muita?
Kiitos, toivoin kuitenkin jotain helpompaa menetelmää Asbestia siellä ei ole, tutkittu.
Tämä nimenomaan oli se helpompi menetelmä. Toinen vaihtoehto olisi varmaan kaapia taltalla ja vasaralla roippeet mäkeen ja hinkata hiomakivellä käsin.
Moskalla koputtelee ekana läpensä ja raapii lastalla loput. Jos jää piikkejä niin kone laulamaan.Mikä olisi helpoin ja/tai nopein tapa irottaa betoniseinästä vanhan kaakelin laasti?
Jos ei ole iso alue ja ei halua pölyttää niin rahinalla aka käsihiontakivi (RAHINA - K-Rauta) menee kyllä hyvin tuon hionta. Sitten jos pitää isolta alueelta poistaa 1cm patti niin menee vähän työlääksi, mutta tuollainen syö todella hyvin ja sillä tuuppiessa isommat irtonaisehkot laastiknöölit lentää myös mäkeen.Metallilastalla rapsuttamalla irtoaa pahimmat laastit näköjään suht helposti, toki menee aikaa enemmän kuin piikkauskoneella. Hionta täytynee hoitaa tuolla mainitsemallasi laikalla.
Meillä on kylppärissä epoksilattia. Ollaan mietitty kylppäriin pientä (pinta)remonttia niin mietin että onnistuisikohan/onko järkevää jos kylmästi vaan laatottaisi tuon epoksilattian päälle laatan? Ei tarvitsisi alkaa piikkaamaan ja vetelmään vesieristyksiä uusiksi kun ei tuossa epoksilattiassa näyttäisi kummemmin vikaa olevan (putkiremppa tehty n10v sitten).
Jos ei ole iso alue ja ei halua pölyttää niin rahinalla aka käsihiontakivi (RAHINA - K-Rauta) menee kyllä hyvin tuon hionta. Sitten jos pitää isolta alueelta poistaa 1cm patti niin menee vähän työlääksi, mutta tuollainen syö todella hyvin ja sillä tuuppiessa isommat irtonaisehkot laastiknöölit lentää myös mäkeen.
Puuilo/Motonet akselilta saa noita hiontakivia aikalailla halvemmalla, kanttaa myös harkita kovametalliversiota. Jos paljon joutuu hinkkaamaan, niin tulee halvemmaksi ja ohuella teräsreunalla skrapaa samalla. Kannattanee ottaa karkein mahdollinen versio. Kovametalliversioista on myös rälläkkäkiekko olemassa, jos ei jaksa hinkuttaa käsivoimin. Itselläni on rälläkässä pölynkerääjä ja märkäkuivaimuri kaverina. Jos olisi kertatarpeesta ollut kyse, niin olisin käynyt vuokraamassa sopivan hionta/jyrsintäkoneen ja siihen imurijärjestelmän pölyä keräämään.
Kuormaliinat tai vastaava (köyttä) räystäältä.Pitäisi kivijalka aukaista rintamamiestalosta - ongelmana 2x lämpöpumput maatelineissä talon eri puolilla. Millähän nuo ois helpoin tukea kaivuun ajaksi? Ettei tarvitsisi purkaa paikoiltaan pumppuja helteellä.
Eipä se laatoitustyönä sen kummempi oo kuin sisälaatotuksetkaan. Betonipohja kannattaa pyyhkäistä timantilla puhtaaksi ennen laatoitusta, ja järjestellä pikkusen kaatoo ulospäin nii että vesi ei jää makaamaan uudelle laatotukselle. Laastia valitessa kannattaa ottaa huomioon että ulkona ollaan --> esmes weber rock fix.Minkäslainen homma on ulkopation laatoittamien?
Meillä siis omakotitalossa patio jossa betoni pohja ja edellisillä asukkailla oli siinä ihan vaan puurallit päällä. No nyt me meinattiin vielä rakentaa terassi jatkoksi ja siinä samassa laatoittaa toi pation pätkä kun se ei montaa neliötä ole. Minkäslainen homma se on ja mitä pitää ottaa huomioon kun ulkona laatoitetaan? Ei ole suoraan taivasalla vaan katto päällä mutta kuitenkin ulkona, ei lasituksia jne.
Pitääkö tonne laittaa jotain vesieristeitä tai mitää? Jossain semmosenkin näin..Eipä se laatoitustyönä sen kummempi oo kuin sisälaatotuksetkaan. Betonipohja kannattaa pyyhkäistä timantilla puhtaaksi ennen laatoitusta, ja järjestellä pikkusen kaatoo ulospäin nii että vesi ei jää makaamaan uudelle laatotukselle. Laastia valitessa kannattaa ottaa huomioon että ulkona ollaan --> esmes weber rock fix.
Jos omalta puoleltasi aattelet nii sinne alumiinin taakse jää (todennäkösesti) pystyrunko jonka välit on täynnä villaa, ja alumiini on suoraan noissa kii. Siihen päälle kiinnität rimat jotka mahdollistavat ilmankierron sitten paneloinnin ja alumiinipaprun välissä. Ihan varmaksi en tiedä vastasinko kysymykseen?Saunaremontti on edennyt alumiinipaperivaiheeseen asti ja aloin miettimään, että pitääkö asuntojen väliseen seinään tehdä koolaus alumiinipaperin taakse? Rakenteeltaan seinä on varmaankin kakkosnelosrunkoinen ja kummallakin puolella on tuplakipsi. Asunnot ovat siis peilikuvia toisistaan, eli saunat ovat vierekkäin. Alkuperäisessä saunassa ei ollut koolausta alumiinipaperin alla ja seinä oli kunnossa. Jos koolaus tehdään, niin riittääkö, että se tehdään vain toiselle puolelle?
Mä en oo laittanu. Ainakaan mikään ykskomponenttinen vedeneriste ei taida pakkaseen sopia. Laastissa (ja kaadoissa, toki) kun huomioi tuon pakkasrasituksen nii pitäs toimia.Pitääkö tonne laittaa jotain vesieristeitä tai mitää? Jossain semmosenkin näin..
Siis mitä sillä vesieristeellä eristettäisiin? Estettäisiin sadeveden pääsy aiemmin sään armoilla olleeseen betoniin vai estettäisiin maakosteuden nousu niihin laattoihin?Pitääkö tonne laittaa jotain vesieristeitä tai mitää? Jossain semmosenkin näin..
Jos omalta puoleltasi aattelet nii sinne alumiinin taakse jää (todennäkösesti) pystyrunko jonka välit on täynnä villaa, ja alumiini on suoraan noissa kii. Siihen päälle kiinnität rimat jotka mahdollistavat ilmankierron sitten paneloinnin ja alumiinipaprun välissä. Ihan varmaksi en tiedä vastasinko kysymykseen?
No nyt ymmärsin - joskaan en oo itse moiseen rakenteeseen törmännyt. Teoriassa alumiinipaperi huolellisesti teipattuna on tiivis, eli tuuletustarvetta ei olisi. Käytännössä tuohon kuitenkin suurella todennäkösyydellä joku reikä jää. Virallista oikeeta vastausta tähän en tiedä, itse ehkä tosiaan laittaisin vaikka 22*50:t runkotolppien kohdalle irrottamaan paperin kipsilevystä. Nopeesti ajateltuna naapurin puolen toteutus ei tähän juuri vaikuta. Mutta, mutuahan tää siis, sori.Siis asuntojen välissä on tuplakipsiseinä, eli sille seinälle alumiinipaperin taakse jää kipsi ilman mitään ilmaväliä. Mietin, että olisiko sitä väliä ollut tarpeen tuulettaa molemmilta puolilta laittamalla sen alle koolaus (esim 22x100 milliä), vai riittääkö, jos naapuri laittaa omalle puolelleen koolauksen alumiinipaperin taakse? Teemme siis molemmat remppaa samaan aikaan, niin nyt on mahdollista tehdä homma oikein.
No nyt ymmärsin - joskaan en oo itse moiseen rakenteeseen törmännyt. Teoriassa alumiinipaperi huolellisesti teipattuna on tiivis, eli tuuletustarvetta ei olisi. Käytännössä tuohon kuitenkin suurella todennäkösyydellä joku reikä jää. Virallista oikeeta vastausta tähän en tiedä, itse ehkä tosiaan laittaisin vaikka 22*50:t runkotolppien kohdalle irrottamaan paperin kipsilevystä. Nopeesti ajateltuna naapurin puolen toteutus ei tähän juuri vaikuta. Mutta, mutuahan tää siis, sori.