Kodin rempat(DIY)

Kodinhoitokaapista näyttää tulevan hyvä.

Koneilla ei liikaa ole tilaa, mutta mahtuvat. Ikean säädettävä hyllyjärjestelmä antaa myös pelivaraa.

Kodinhoitokaappi.jpg


Kodinhoitokaappi 2.jpg
Toi oli kyllä fiksu veto, mikään ei ärsytä niin paljon kuin ahdas pesuhuone.

Paljonko vessalle jäi nyt kokoa?
 
Aivan, kiitos. Kokeillaan pohjaventtiilin tiivisteen vaihtoa. Hintakin huimat 5€.

Edit: sillä tuli kuntoon. Hemmetin heppoista muovia kyllä toi huuhtelumekanismi, saa olla varovainen sen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Toi oli kyllä fiksu veto, mikään ei ärsytä niin paljon kuin ahdas pesuhuone.

Paljonko vessalle jäi nyt kokoa?
Samaa mieltä. Voisin myös lisätä liian pienen keittiön/liian vähän työtilaa.

1,4 x 1,48 m on kylpyhuoneen koko.
 
Jotta vesi ei jää seisomaan terassilaudoille?

Se kaato tehdään terassille siksi, ettei uita vettä kivijalan vierustaan, vaan siitä pois päin.
Joo, onhan siellä salaojat jne, mutta osa kiinniittää näemmä suoraan kivijalkaan terassin kehikon.
Tällöin vesi kulkeutuu kehikon ja kivijalan väliin, josta myös väistämättä kivijalkaan itsessään.
Aiemmin kivijalka on ollut roiskesuojattu ja tuulettuva. Nyt ei kumpaakaan jos vedelle ei ole kaatoa.
Humpuukia sanovat jotkut tästä. Sanonpa vaan että eipä ole omat kivijalat märkinä.
 
Siinä on kyllä joka sentti käytössä. Alunperin ollut vielä amme.

On varmasti, eihän kylpyhuoneen nyt valtavan iso tarvitse olla, mutta kyllä toi on omaan makuun liian pieni vaikka noi kodinkoneet saatiin tuohon eteiseen mahdutettua.

Ei nyt kuvassa ihan noin pieneltä näyttänyt.
 
Pitkään mietittiin, että miten sitä saisi suurennettua. Naapurilta olisi pitänyt palanen lohkasta, että olisi onnistunut.

Mieluusti ottaisin myös isomman, mutta nämä on näitä keskusta-asumisen iloja :love2:

10x10 laatta.jpg

Onneksi evakkokämpässä on puolet pienempi kylpyhuone, niin tuntuu tämä oma sitten isommalta.
 
Pitkään mietittiin, että miten sitä saisi suurennettua. Naapurilta olisi pitänyt palanen lohkasta, että olisi onnistunut.

Mieluusti ottaisin myös isomman, mutta nämä on näitä keskusta-asumisen iloja :love2:

10x10 laatta.jpg

Onneksi evakkokämpässä on puolet pienempi kylpyhuone, niin tuntuu tämä oma sitten isommalta.
Miksi tuolla muuten on kaksi lattiakaivoa?
 
Miksi altaalle tarvii lattiakaivon? Tuollahan menee viemäröinti erikseen? Vai mikä tuo 32mm putkenpää on?

En tiedä miksi juuri tässä tapauksessa, edellisessä kämpässä mulla oli suihkunurkka mikä oli kiinteästi ja vesitiiviisti laatoissa kiinni niin siihen oli laitettu toinen viemäri altaan alle, toki ymmärrän tuon kun muuten vesi ei pääse pois mitenkään, mutta tästä en tiedä tuleeko vessaan kiinteä suihkunurkka tms?
 
Monesti kaksi lattiakaivo on laitettu joko siks että ei ole tajuttu että sen allasviemärin voi viedä seinän sisässä tai sit on joku opiskelijaluukku jossa pelätään sammumista lattiakaivon päälle. En itse ainakaan näe mitään syytä laittaa pieneen kylpyhuoneeseen kahta kaivoa.
 
Se olisi ollut vaihtoehto.

Sit olis tosin koko kylpyhuone aina kastunu suihkussa käydessä. Nyt pyritty minimoimaan kastuva alue.

Ei tarvii turhaan kuivailla.
 
Millanen suihkukulma sulle tulee tuohon? Taittuvilla ovilla vai pelkästään seinä?
 
Lopullista mallia ei ole vielä lyöty lukkoon. Valitaan, kun huone on valmis.

KPH malli.jpeg


Mutta tuollainen nivelletty seinä olisi tarkoitus laittaa. Saa työnnettyä sivuun, kun ei ole käytössä, mutta kuitenkin mahdollisimman helppokäyttöinen ja helppo siivottava.
 
Lopullista mallia ei ole vielä lyöty lukkoon. Valitaan, kun huone on valmis.

KPH malli.jpeg


Mutta tuollainen nivelletty seinä olisi tarkoitus laittaa. Saa työnnettyä sivuun, kun ei ole käytössä, mutta kuitenkin mahdollisimman helppokäyttöinen ja helppo siivottava.
Kannattaa ehdottomasti ottaa tämän tyylinen pieneen tilaan. K-raudasta tämä, mutta bauhaus myy mustilla vetimillä/saranoilla.
7044E21F-F5A3-4492-B08E-0096E1F8A6F8.jpeg
 
Noi 2-osaiset useamman nivelen versiot tuntunee hyviltä niin kauan kuin kestävät kunnossa. Helposti alkaa uittamaan pidemmän päälle vettä liitoskohdasta ja sit on puoli kylppäriä märkänä. A_SAn versiossa näyttää suihkuseinämä tekevän suihkualasta kovin pienen, mutta lienee vain piirustustekninen ongelma (paitsi, jos asentajalle erehtyy saman kuvan antamaan malliksi).

e: Ja kyllä, tiedän että osassa noista on magneettinen kiinnitys keskenään. Silti mielestäni 0/5 pidemmän päälle.
 
Juurikin näin, kuvassa turhan pieni suihkutila.

Asennetaan niin lähelle pönttöä, kuin vaan mahdollista. Näin maksimoidaan heilumistila suihkussa.

Kannattaa ehdottomasti ottaa tämän tyylinen pieneen tilaan. K-raudasta tämä, mutta bauhaus myy mustilla vetimillä/saranoilla.
7044E21F-F5A3-4492-B08E-0096E1F8A6F8.jpeg
Taittuva olisi teoriassa parempi, mutta jos vaan mitenkään saadaan, niin koitan yksiosaista. Yksinkertainen on kaunista.
 
Viimeksi muokattu:
Juurikin näin, kuvassa turhan pieni suihkutila.

Asennetaan niin lähelle pönttöä, kuin vaan mahdollista. Näin maksimoidaan heilumistila suihkussa.


Taittuva olisi teoriassa parempi, mutta jos vaan mitenkään saadaan, niin koitan yksiosaista. Yksinkertainen on kaunista.
Varmasti näin ja tuossa tilassa se on mahdollista tehdä. Mun tuo kulma on 80x80cm ja siinä mahtuu tämmöinen kohtuu harteikas 180cm kaveri kyllä peseytymään. Ihan ei taida saada ”maksimia” kyynärpäillä sivulle. Ääriasennossa ”kolisee”. Eli sanoisin tuon 80cm leveyden olevan minimi tai ainakin itse olen sitä mieltä. Voin mitata paljonko tuo pönttö on takaseinästä. Sekin on käytännössä niin lähellä seinää kuin mahdollista. Ihan vaan jos sinua kiinnostaa tuon suihkuseinän kannalta.
 
Johonkin suuntaan tuollaisessa suihkukopissa pitäisi olla vähän reilummin tilaa... sitä kun täytyy kumartua, niin on hemmetin ikävää, jos takamus vastaa kumartuessa lasiin ja se takana oleva ovi aukeaa sen takia. Hotelleissa on tullut noita ihmeteltyä, ja huomasin, että suorakaiteen muotoinen pidempi tila on heti paljon avarampi, kuin neliön mallinen (liian) pieneksi optimoitu tila. Laita siihen suihkun päälle myös tehokkaat valot. Niitä sitä siinä kaipaa. Sitä valoa ei vain voi olla liikaa tuossa kohden.

Ja kun mursin varpaani, niin peseytyminen täytyi tehdä istualtaan muovijakkaralla istuen, ja toisen jakkaran laitoin sitten sen jalan alle, että jalan sai vaakasuoraan, vähän niin kuin rahin päälle. Neuvo: Älä tee pesutilaa, jossa tuo ei onnistu. Ei sitä ole ikuisesti nuori, vaikka siltä ehkä tuntuukin. Itse aion laittaa seuraavassa remontissa myös valmiiksi jo ne vanhus kahvatkin joka paikkaan. Ovatpa sitten valmiina, kun niitä tarvitaan.

T -.-

99% suomalaisista pesuhuoneista on pimeitä "persläpiä", joiden yleisilme kohentuisi kummasti jo ihan sillä, että kattoon laittaisi oikeasti kunnolliset valot. Näin siis mielestäni asia on. Vain uusissa hotelleissa nuo pesuhuoneiden valo asiat ovat kunnossa.
 
Varmasti näin ja tuossa tilassa se on mahdollista tehdä. Mun tuo kulma on 80x80cm ja siinä mahtuu tämmöinen kohtuu harteikas 180cm kaveri kyllä peseytymään. Ihan ei taida saada ”maksimia” kyynärpäillä sivulle. Ääriasennossa ”kolisee”. Eli sanoisin tuon 80cm leveyden olevan minimi tai ainakin itse olen sitä mieltä. Voin mitata paljonko tuo pönttö on takaseinästä. Sekin on käytännössä niin lähellä seinää kuin mahdollista. Ihan vaan jos sinua kiinnostaa tuon suihkuseinän kannalta.
Laita ihmeessä. Helpottaa varmasti omaa päätöstä, kun ei ole vielä seinää löyty lukkoon.

Meillä tosiaan hyvä, kun saa koko huoneen leveydeltä suihkutilaa.
 
Me laitettiin pöntön ja suihkun väliseksi suihkuseinäksi tällainen Hietakarin kiinteällä osalla oleva kääntyvä suihkuseinä. Kääntyy 90 astetta suihkun "sisään" ja pysyy siellä pois tieltä. On sekä auki-asennossa että kiinni-asennossa todella jämptin tuntuinen verrattuna toiseen kylppäriin laitettuun ihan laadukkaaseen taittuvilla ovilla olevaan.

 
Me laitettiin pöntön ja suihkun väliseksi suihkuseinäksi tällainen Hietakarin kiinteällä osalla oleva kääntyvä suihkuseinä. Kääntyy 90 astetta suihkun "sisään" ja pysyy siellä pois tieltä. On sekä auki-asennossa että kiinni-asennossa todella jämptin tuntuinen verrattuna toiseen kylppäriin laitettuun ihan laadukkaaseen taittuvilla ovilla olevaan.

Tämä on muuten erittäin näppärä. Tuossa tuo kiinteä osa on sen pituinen, ettei kolahda suihkun sekoittajaan. Se on omassani ongelma. Ajatellut laittaa siihen jonkin silikonisen stopparin.
 
Mites täällä ratkaistaisiin kylmäsilta ongelma autotallin eristyksessä kun rakenne on kuvan mukainen? Edellinen omistaja pykännyt... Sahailee koko tallin ympäri niin saa harkosta ylimääräset pois. Silti pitäs kasvattaa eristystä vielä siihen päälle jos villaa menee rukopuiden väliin 125mm ja siten vielä joku foami, että saa eristyksen tohon harkkosokkelin päälle? Vai rakentaa jotain kotelointia mikä vaikeuttaa kalustamista, koska ei tule suoraa seinälinjaa?

Oon tätä miettinyt jo useamman kertaa, mutta kun ei ymmärrä mitä tässä on ajateltu. Kuvissakin se on tehty eri tavalla... Eikös rungon pitäisi lähteä laatan tasalta?

2021-05-09 22.22.38.jpg
 
Mites täällä ratkaistaisiin kylmäsilta ongelma autotallin eristyksessä kun rakenne on kuvan mukainen? Edellinen omistaja pykännyt... Sahailee koko tallin ympäri niin saa harkosta ylimääräset pois. Silti pitäs kasvattaa eristystä vielä siihen päälle jos villaa menee rukopuiden väliin 125mm ja siten vielä joku foami, että saa eristyksen tohon harkkosokkelin päälle? Vai rakentaa jotain kotelointia mikä vaikeuttaa kalustamista, koska ei tule suoraa seinälinjaa?

Oon tätä miettinyt jo useamman kertaa, mutta kun ei ymmärrä mitä tässä on ajateltu. Kuvissakin se on tehty eri tavalla... Eikös rungon pitäisi lähteä laatan tasalta?

2021-05-09 22.22.38.jpg

Ei tuolle välttämättä kannata tehdä mitään koska noilla harkoilla on jonkinlainen lämpöarvo niin eivät ole aivan pahimmasta päästä. Jos ongelma on todellinen eikä vain haluta parantaa enerkiataloudellisuutta niin kyllähän tuosta harkosta voisi olla viisasta sahata ylimääräset pois ja sit esim se finfoam eteen. Ei noin leveetä koteloo kannata alkaa ainakaan väsäämään.
 
Osaako joku suositella äänieristettyä ovea pieneen suihkulliseen kylppäriin? Oven etäisyys suihkuun on 2m. Täydellistä äänieristystä en tule saavuttamaan ilmaraon takia, mutta nykyinen ovi on kyllä niin paperia, että uskoisin jykevämmällä ovella eron olevan kuitenkin huomattava.

Jeld Wenin 201dB olen katsellut, mutta ei mitään käsitystä miten sietää kosteutta.
 
Mites täällä ratkaistaisiin kylmäsilta ongelma autotallin eristyksessä kun rakenne on kuvan mukainen? Edellinen omistaja pykännyt... Sahailee koko tallin ympäri niin saa harkosta ylimääräset pois. Silti pitäs kasvattaa eristystä vielä siihen päälle jos villaa menee rukopuiden väliin 125mm ja siten vielä joku foami, että saa eristyksen tohon harkkosokkelin päälle? Vai rakentaa jotain kotelointia mikä vaikeuttaa kalustamista, koska ei tule suoraa seinälinjaa?

Oon tätä miettinyt jo useamman kertaa, mutta kun ei ymmärrä mitä tässä on ajateltu. Kuvissakin se on tehty eri tavalla... Eikös rungon pitäisi lähteä laatan tasalta?

2021-05-09 22.22.38.jpg
Oliskohan köyhän miehen kapillaarikatko ollut hakusessa, tuo harkkohan ymmärtääkseni hieman huonommin kosteutta nostaa ylöspäin kuin betoni. Kommenttiesi perusteella kyseessä on ollut kylmä talli, joilloin ko. rakenteella ei silloisen rakentajan kannalta ole ollut väliä. Jos tuon sahailet pois, niin tuskin tuohon nysään tarvitsee muuta pistää kuin joku 30 mm PU-levy päälle ja eristys on taatusti riittävä jos yläosaan tulee enemmän. En tiedä miltä ulkoseinän puolella näyttää, mutta sahaamisen sijaan yksi vaihtoehto voisi olla piikata harkot pätkissä pois ja jatkaa runkopuut alas (tai käyttää niitä valesokkelin korjaamiseen käytettäviä kenkiä). Betonin ei tietysti ole suotavaa olla suorassa kosketuksissa puun tai villojen kanssa.
 
Oliskohan köyhän miehen kapillaarikatko ollut hakusessa, tuo harkkohan ymmärtääkseni hieman huonommin kosteutta nostaa ylöspäin kuin betoni. Kommenttiesi perusteella kyseessä on ollut kylmä talli, joilloin ko. rakenteella ei silloisen rakentajan kannalta ole ollut väliä. Jos tuon sahailet pois, niin tuskin tuohon nysään tarvitsee muuta pistää kuin joku 30 mm PU-levy päälle ja eristys on taatusti riittävä jos yläosaan tulee enemmän. En tiedä miltä ulkoseinän puolella näyttää, mutta sahaamisen sijaan yksi vaihtoehto voisi olla piikata harkot pätkissä pois ja jatkaa runkopuut alas (tai käyttää niitä valesokkelin korjaamiseen käytettäviä kenkiä). Betonin ei tietysti ole suotavaa olla suorassa kosketuksissa puun tai villojen kanssa.

Katselin tuota kuvaa. Joko en ymmärtänyt kuvaa, tai sitten ongelmaa. Perustuksen+seinän leikkaus on ilmeisesti normaali, antura-harkkosokkeli-puurunko ja lattia on asiallisesti alempana kuin runko.
Jos tuota on tuosta tarkoitus lähteä lämpimämmäksi tekemään, niin muutama tolppaväli kerrallaan runkotolppien väliin ilmarako ja eristettä. Sitten mahdollisesti niin paksu eriste myös tuota harkkoa vasten kuin mitä puurungon levytys antaa myöten.
Muuten en huolehtisi tuosta 200mm harkosta. Pieni vaikutus koko seinän mitalla.
 
Kuva on vähän huono, ehkä laajempi kuva olis parempi, mutta jos nyt oikein ymmärsin niin ongelma on se, että jos tohon harkon sisäpuolelle vielä laittaa eristeet tulee se niin paljon sisemmäs kuin muu seinä. Olisko lattia kuulunut olla korkeammalla vai käyttää lattiatasosta ylemmäs kapeampaa harkkoa.
 
Joo, pääsin kiinni mitä mietitään.
Jos ei ole kriittistä sisämittaa, .l millipeliä tilan suhteen, en missään ratkaisussa lähtisi pienimään harkkoa. Lisä-arvo työhön nähden jää vaatimattomaksi. Varsingin puurungon jatkaminen alas altistaa sen ulkopuolelta todennäköisesti kosteudelle.

Vähän koolausta lisää, eristeet ja pintalevy harkon kanssa ~tasoihin. Tai jos on neliöitä käyttää, niin paljon koolausta, että harkon eteen saa jokun 30mm eristelevyn ja pinta-materiaalin seinään suoraksi.

Se lavan ostaminen niitä kapeampia harkkoja jää usein, kun ajatellaan että sisäänpäin on tilaa.
Eräskin hartiapankkimuurari muurasi laajennuksen kaikista mahdollisista harkoista mitä haali muutaman sieltä täältä. 200mm oli piirretty ja kaikkia siitä paksumpaan taisi olla. Ajatus oli, että ulkopinta suoraan ja sisälle oli tarkoitus kuitenkin tehdä hiekkatäyttö.
 
Tulee kyllä hyvin eristetty halli, jos koolaa harkon sisäpintaan asti suoraksi :D

No sitä juuri. Rungon leveys 125 ja jos se halutaan saada harkon pintaan niin jokaiseen runkotolppaan pitäisi ruuvata 75mm puuta kiinni. Ja silloinkin ollaan vasta rungon pinnassa ja kylmäsilta jäisi alas. Eli 100mm lisää runkoon leveyttä ja 225mm talliin eristettä niin saadaan suora nätti seinä lattiasta kattoon.

e: Tai voihan sinne laittaa 125mm eristettä, askarrella ne 100mm puut jokaseen rukotolppaan (jäätävä määrä tavaraakin siihen menis. Sitten jäisi vaan tyhjää väliin...

Jos sen piikkaa pois alapuoli jää epäsiistiksi. Pitäisi piikata tarpeeksi syvältä ja joku tasote.

Voisihan sinne heittää sen 125mm villaa, höyrysulut ja kipsit. Mutta sen harkon pinta on talvella sitten sen mitä ulkolämpötilakin. + Mitään järkevää ei saa seinän viereen ellei kikkaile jotain pattinkeja taakse.

Talli/varasto on kylmäksi piirretty, mutta perällä on samalla piirretty sauna mitä en toteuttanut ja siihen eristeet ja siinä sama ratkaisu. Kuvissa harkko ei tule leveämmälle kuin runkotolpat.

Sen verran paljon romua tuolla, mutta voin yrittää ottaa parempaa kuvaa jostain.
 
Yleisön pyynnöstä parempi foto kun löyty kohta mistä romut siirrettävissä :)
2021-05-21 20.24.40.jpg
 
Yleisön pyynnöstä parempi foto kun löyty kohta mistä romut siirrettävissä :)
2021-05-21 20.24.40.jpg

Kyllä tuo ylimenevä harkko näyttäisi kuvan perusteella ylimääräiseltä. Puukkosahaan harkkoterä ja sillä ajat tuon turhan soiron pois?
 
Laita ihmeessä. Helpottaa varmasti omaa päätöstä, kun ei ole vielä seinää löyty lukkoon.

Meillä tosiaan hyvä, kun saa koko huoneen leveydeltä suihkutilaa.
2E695816-5195-47B7-8CBB-9B01B18C6302.jpeg
Tämän lähemmäs en kyllä laittaisi seinää. Mä nyt oon keskivertoa harteikkaampi kaveri, en kuitenkaan mikään kehonrakentaja. Tuossa mä en saa ns. Normi asennoissa omaa kyynärpäätä/hartiaa ottamaan seinään, mutta polvi sen sijaan jossain paikoin ottaa (tosin suihkukulma tulee irti seinästä sen 5cm).
2F2E8747-BCAC-45E8-B161-1E9112A353D4.jpeg
 
2E695816-5195-47B7-8CBB-9B01B18C6302.jpeg
Tämän lähemmäs en kyllä laittaisi seinää. Mä nyt oon keskivertoa harteikkaampi kaveri, en kuitenkaan mikään kehonrakentaja. Tuossa mä en saa ns. Normi asennoissa omaa kyynärpäätä/hartiaa ottamaan seinään, mutta polvi sen sijaan jossain paikoin ottaa (tosin suihkukulma tulee irti seinästä sen 5cm).
2F2E8747-BCAC-45E8-B161-1E9112A353D4.jpeg
Tossa olis varmaan kannattanu pönttö laittaa vähän viistoon?
 
Oletko kokeillut tämmöistä jossain? Mulla on nyt kolmessa kämpässä ollut tällaisia virityksiä, niin ei noiden kanssa kyllä saa kylppärin lattiaa kuivana pysymään yhtään mitenkään. Pöntön kansi nyt pysyy kuivana mutta siinä se. Jokaiseen kylppäriin joutunut jälkiasentamaan suihkuverhon tavalla tai toisella. Sit kun räjäytän oman kylppärin joskus uusiksi, niin laitan kyllä tollaisen kaksiosaisen ihan suosiolla, nämä asuntomessuhärvelit on minun osalta nähty.

Mikäs siinä on ollut ongelmana?
 
Kyllä tuo ylimenevä harkko näyttäisi kuvan perusteella ylimääräiseltä. Puukkosahaan harkkoterä ja sillä ajat tuon turhan soiron pois?

Tämä olis varmaan fiksuin ratkaisun ratkasu. Sit rouhii sen verran syvältä, että joku parin millin tasote minkä vois muutenkin laittaa siistii lattia rajan tolta kohtia.
 
Tämä olis varmaan fiksuin ratkaisun ratkasu. Sit rouhii sen verran syvältä, että joku parin millin tasote minkä vois muutenkin laittaa siistii lattia rajan tolta kohtia.

Joo ja eikös tuosta seinistä puutu pintamateriaali kokonaan? levytät sen jälkee esim vanerilla seinät jonka vedät tuonne alas harkon päälle.
 
Joo ja eikös tuosta seinistä puutu pintamateriaali kokonaan? levytät sen jälkee esim vanerilla seinät jonka vedät tuonne alas harkon päälle.

Joo oon tässä pohtinut, että vaneri tai kipsi. Kipsi olis siistimpi, mutta vaneriin sais paremmin tavaraa kiinni. Puun hinta taitaa olla nyt taivaissa jotta varmaan kipsiä.

Toki sinne ales jäisi sitten se kylmäsilta kuitenkin. Kait tollasesta 125mm (sahauksen jälkeen) harkosta tulee kylmä aika hyvin läpi? 125mm villaa ja pintaan: Polyuretaanieriste Finnfoam FF-PIR 40 GYL, 600x2600mm, puolipontti (kipsilevy) tolla tulis höyrysulku samalla. Tai kai se kylmä sieltä lattiaankin tulee kun sama harkko laattaa vasten. Liekö sillä nyt sitten niin väliä vaikka talli niin lämpimänä pysyisikään. Toki kun kerran tekee niin ei viiteis tahallaan sekundaa tehdä.
 
Tuon rakenteen saisi lähes täydelliseksi lämmöneristyksen kannalta poistamalla tuon harkon rungon ylimenevän osuuden -> lisäämällä 2x2 vaakaan ja alaosaan 50mm finfoamsoiron alimman 2x2 alapuolelle -> höyrynsulku ja pintalevy. Näin poistuisi kaikki kylmäsillat ja tulisi talliin kelvollinen 7 tuumaa eristettä.
 
Ajat puukkosahalla vähän vinoon, laitat noihin koolauksiin 28mm lankkua splitattuna tai 2x2 ajettun puoliksi ja harkkojen eteen sen 30mm foamin (vähän jyrsittynä jos tarvii) ja kipsiä koko kattauksen päälle. Seiniin jää tyhjää 30mm ellet täytä villalla.
 
Joo oon tässä pohtinut, että vaneri tai kipsi. Kipsi olis siistimpi, mutta vaneriin sais paremmin tavaraa kiinni. Puun hinta taitaa olla nyt taivaissa jotta varmaan kipsiä.

Toki sinne ales jäisi sitten se kylmäsilta kuitenkin. Kait tollasesta 125mm (sahauksen jälkeen) harkosta tulee kylmä aika hyvin läpi? 125mm villaa ja pintaan: Polyuretaanieriste Finnfoam FF-PIR 40 GYL, 600x2600mm, puolipontti (kipsilevy) tolla tulis höyrysulku samalla. Tai kai se kylmä sieltä lattiaankin tulee kun sama harkko laattaa vasten. Liekö sillä nyt sitten niin väliä vaikka talli niin lämpimänä pysyisikään. Toki kun kerran tekee niin ei viiteis tahallaan sekundaa tehdä.
Mun mielestä tollasella kevytharkolla on tietynlainen lämpöarvo kun se on sellanen huokoinen niin ei päästä niin pahasti kylmää läpi kuin esim umpibetoni. Tuollainen tietty yks vaihtoehto jos haluu hieman tasokkaammin eristää. Kyllä vaneria suosittelisin talliin. Kipsi kun ei kestä kolhuja eikä kosteutta ollenkaan. Jos vaneri liian kallista niin osta vaikka tuota osb-levyy. Se edullisempaa kuin vaneri, mutta sallii tavaran ripustamisen. Esim toimiva ratkaisu että ostaa tuollaisen 30mm finnfoamin jonka kiinnittää heppiin muutamalla ruuvilla sieltä täältä ja päälle tuo osb-levy jonka vetää ruuveilla finnfoamin läpi runkotolppiin. Tulisi varmaankin hieman halvemmaksi ja sopisi paremmin autotallikäyttöön. Rungon välit toki eristää villalla ensin.
 
Hyviä ideoita ettei se nyt taida kyllä enää tosta harkosta jäädä kiinni :D

Pintamateriaali tosisaan... En muista kyllä missään nähneeni puuta pinnassa, mutta kyllähän tuo kiehtoisi juuri sen takia kiinnityksen takia. Pitänee alkaa laskeskelemaan vähän tarkemmin. Mitäs yläpohjaan 200mm riittää varmaan vai tilaa tota 125mm villaa reilusti, että riittä äsinne ja sitten levittää puhallus villaa päälle sopivasti?
 
Hyviä ideoita ettei se nyt taida kyllä enää tosta harkosta jäädä kiinni :D

Pintamateriaali tosisaan... En muista kyllä missään nähneeni puuta pinnassa, mutta kyllähän tuo kiehtoisi juuri sen takia kiinnityksen takia. Pitänee alkaa laskeskelemaan vähän tarkemmin. Mitäs yläpohjaan 200mm riittää varmaan vai tilaa tota 125mm villaa reilusti, että riittä äsinne ja sitten levittää puhallus villaa päälle sopivasti?

Jos siellä on muovi valmiina niin eikai sinne muuta tartte kun puhallusvillaa vaan sen verran kuin raaskii laittaa. Suurin osa lämpöhäviöstä menee kuitenkin yläpohjaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 004
Viestejä
4 875 354
Jäsenet
78 754
Uusin jäsen
Web

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom