Kodin rempat(DIY)

Jos maali ei riitä koko kierrokseen ja sitä on useampi törppö, niin juuri tuon sävyeron takia ne kannattaa sekoittaa keskenään niin ei tule eroa seinien välille.
Hyvä vinkki. :)
Luitko kuitenkin, että oli kyseessä tikkurilan pienin pönttö (0,225l) ja sitten se suurin 18l. Ei paljon tuossa tapauksessa auta sekoittaa purkkeja. Mutta täytyy käyttää tätä jos/kun vaihtaa purkista toiseen.
 
Hyvä vinkki. :)
Luitko kuitenkin, että oli kyseessä tikkurilan pienin pönttö (0,225l) ja sitten se suurin 18l. Ei paljon tuossa tapauksessa auta sekoittaa purkkeja. Mutta täytyy käyttää tätä jos/kun vaihtaa purkista toiseen.
Yleinen vinkki lähinnä tuosta alkuperäisestä viestistäsi johdettuna. Tässä kun on remppailtu 5kpl huoneita, niin tuota jämien sekoittamista täysiin pönttöihin on saanut harrastaa useamman kerran.
 
Noniin, nyt on väri pinnassa. Sävyyn ei ehkä oltu nyt ihan tyytyväisiä. Aavistuksen liikaa taittaa punaiseen. Meillä oli sävytettynä 0,225l purkki samaa, ja sävy eroaa tämän 18l satsin ja tuon pienen purkin kanssa. En osaa kyllä sanoa miksi. No, muille tiedoksi, että sävy voi vaihdella.

52009865-F346-4326-A8EF-4D82D4325568.jpeg26E9C58F-9B14-436C-9E9E-0C3AA2FC2C42.jpeg810D55D7-1320-432B-8993-E66247D4AE16.jpeg

Hetken kun silmä tottui, niin kyllä tuo hyvältä näyttää. Ongelma on ehkä enemmänkin keittiössä, kun valo taittaa erilailla siellä. Mutta sinne tuleekin kaappia (valkoista) peittämään ja toisaalta muuttamaan sävyä hieman. Niin ja vielä toinen kerros maalataan, niin voihan sekin muuttaa vielä sävyä hieman.

Syy tuohon on luultavasti se että useat sävykoneet ei osaa sävyttää luotettavasti noin pientä määrää maalia. Edes 0.5L määrällä ei onnistunut viimeksi kun itse kävin sävyttää. Esim tikkurilan ja teknoksen kone pyöristää ylöspäin pieniä määriä kun koneen rajat tulevat vastaan. Käytännössä pitäisi olla vähintään 3L purkki jotta saisi luotettavan sävytyksen tehtyä. Suurin osa myyjistä ei edes tiedä tuota vaan myyvät tilatut sävyt tyytyväisenä vaikkei kone sekoita sitä oikein.
 
Syy tuohon on luultavasti se että useat sävykoneet ei osaa sävyttää luotettavasti noin pientä määrää maalia. Edes 0.5L määrällä ei onnistunut viimeksi kun itse kävin sävyttää. Esim tikkurilan ja teknoksen kone pyöristää ylöspäin pieniä määriä kun koneen rajat tulevat vastaan. Käytännössä pitäisi olla vähintään 3L purkki jotta saisi luotettavan sävytyksen tehtyä. Suurin osa myyjistä ei edes tiedä tuota vaan myyvät tilatut sävyt tyytyväisenä vaikkei kone sekoita sitä oikein.
Jotain tällaista epäilen kans. Toisaalta myyjä kyllä sanoi katsovansa onnistuuko ennen tekemistä. Sekin kävi mielessä kun suoritti jonkun puhdistuksen koneelle ennen pikkupurkin sävytystä, että voisiko johtua siitä? Tuo 18L tehtiin viereisellä koneella. Kävin jopa tekemässä 9L jokeria (pikkupurkki oli tätä), mutta sävy täysin sama kuin tuolla 18l nova 7:lla. En tosiaan tiedä mistä johtui tuo.
 
Ne koneet ei vaan pysty sävyttää sitä pientä määrää kun niissä on ne pastamäärät niin minimaalisia ettei se kone saa laitettua niin vähää. Se nostaa ne määrät sit siihen pienimpään mahdolliseen määrään.
 
Jotain tällaista epäilen kans. Toisaalta myyjä kyllä sanoi katsovansa onnistuuko ennen tekemistä. Sekin kävi mielessä kun suoritti jonkun puhdistuksen koneelle ennen pikkupurkin sävytystä, että voisiko johtua siitä? Tuo 18L tehtiin viereisellä koneella. Kävin jopa tekemässä 9L jokeria (pikkupurkki oli tätä), mutta sävy täysin sama kuin tuolla 18l nova 7:lla. En tosiaan tiedä mistä johtui tuo.

Kannattaa kysäistä Tikkurilan maalilinjalta. Saisi varman vastauksen tännekin.
 
Ne koneet ei vaan pysty sävyttää sitä pientä määrää kun niissä on ne pastamäärät niin minimaalisia ettei se kone saa laitettua niin vähää. Se nostaa ne määrät sit siihen pienimpään mahdolliseen määrään.
Tämä tiedossa. Toisaalta kun Prismassakin myyjä tuon tietää, niin eikö RTV:lläkin tiedä? RTV:llä tuo pieni (ja 18l) tehtiin. Ja 9L joker tehtiin Prismassa. 18L ja 9L pönttöjen sävy täysin sama.
 
Aika outoa että koneet eivät pysty sävyttämään pikkupurkkeja mutta silti niitä myydään.
 
Aika outoa että koneet eivät pysty sävyttämään pikkupurkkeja mutta silti niitä myydään.
Mulle kertoi Prismassa suoraan, että hän katsoo onnistuuko. Kuulemma alle (muistin varainen) 0,2ml ei pysty syöttämään heidän koneella. Mutta hän tosiaan katsoi ennen sävytystä. Kuvittelisi, että RTV:llä tosiaan osataan sama homma.

Edit:
Laitetaan nyt vielä kuva. Tuossa johdon yläpuolella/ kojerasiasta oikealle alas näkyy nyt sillä pikkupurkilla tehty kohta ja muu seinä 18L purkilla. Kuviin aika haastava saada tuota.
4DE232C6-EBCC-490B-8AC8-B0A588308E4D.jpeg
 
Mulle kertoi Prismassa suoraan, että hän katsoo onnistuuko. Kuulemma alle (muistin varainen) 0,2ml ei pysty syöttämään heidän koneella. Mutta hän tosiaan katsoi ennen sävytystä. Kuvittelisi, että RTV:llä tosiaan osataan sama homma.

Edit:
Laitetaan nyt vielä kuva. Tuossa johdon yläpuolella/ kojerasiasta oikealle alas näkyy nyt sillä pikkupurkilla tehty kohta ja muu seinä 18L purkilla. Kuviin aika haastava saada tuota.
4DE232C6-EBCC-490B-8AC8-B0A588308E4D.jpeg

Kyllähän tuosta näkee aika selvästi eron minusta.
 
Siis miks sinne on maalattu tuo erivärinen kohta? Jos maalaat vanhan maalipinnan päälle uudestaan vaikka samasta purkista niin kohta erottuu aina varsinkin valoa vasten. Tuossa tosin taitaa olla niin iso ero ettei selity sillä... Tottakai 18L ja 9L sävyt on samat, ne on niin isoja pönttöjä ettei ongelmaa ole. Tuo sun mallipurkki on se ongelma kun se on 0.2L koossa eli sen sävy on mahdollisesti vääristynyt.

Se kone siis hyväksyy sen pienen pöntön, mutta se nostaa joidenkin pastojen määriä minimimääräksi jota kone ymmärtää. Siihen ainakin mun tapauksessa tuli ilmoitus jossa varoitettiin asiasta.
 
Siis miks sinne on maalattu tuo erivärinen kohta? Jos maalaat vanhan maalipinnan päälle uudestaan vaikka samasta purkista niin kohta erottuu aina varsinkin valoa vasten. Tuossa tosin taitaa olla niin iso ero ettei selity sillä... Tottakai 18L ja 9L sävyt on samat, ne on niin isoja pönttöjä ettei ongelmaa ole. Tuo sun mallipurkki on se ongelma kun se on 0.2L koossa eli sen sävy on mahdollisesti vääristynyt.

Se kone siis hyväksyy sen pienen pöntön, mutta se nostaa joidenkin pastojen määriä minimimääräksi jota kone ymmärtää. Siihen ainakin mun tapauksessa tuli ilmoitus jossa varoitettiin asiasta.

Jää siis keittiön kaapin taakse, siksi maalattiin tuohon, ei siis huolta.

Täytyy käydä RTV:llä vielä kyselemässä kuvan kanssa että mikähän tässä on mennyt vikaan.
 
Ompas erikoinen, jääks toi niinkuin alaslaskun taakse piiloo?
Kyllä jää. Hieman laskee katto ajatellusta, kun vastoin kaikkia tuotekuvia tuo varoventtiili olikin tuossa keskellä, eikä sivussa. Katto jää johonkin 2,30-2,40cm korkeuteen. Nurkassa ylös menevä viemäri on ”ylivuotoa” varten. Piti pienempikätisen kaverin ruuvata tuonne vasemmalle ylös pultti. Sen verran tiukka sovitus.

Edit: huoltoluukku jätetään, että varoventtiili on vaihdettavissa. Jos/kun varaajan joutuu vaihtamaan, pitää katto purkaa. Koolaukset tehdään ruuvaamalla, mutta paneelit menee uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä jää. Hieman laskee katto ajatellusta, kun vastoin kaikkia tuotekuvia tuo varoventtiili olikin tuossa keskellä, eikä sivussa. Katto jää johonkin 2,30-2,40cm korkeuteen. Nurkassa ylös menevä viemäri on ”ylivuotoa” varten. Piti pienempikätisen kaverin ruuvata tuonne vasemmalle ylös pultti. Sen verran tiukka sovitus.

Edit: huoltoluukku jätetään, että varoventtiili on vaihdettavissa. Jos/kun varaajan joutuu vaihtamaan, pitää katto purkaa. Koolaukset tehdään ruuvaamalla, mutta paneelit menee uusiksi.

Toivotaan että myös pysyy tuolla katossa :D kai tuo jonkun 100-200kg painaa? Tuo 2,3-2,4m on oikein hyvä kattokorkeus kylpyhuoneeseen. Useesti pienet kylpyhuonert on jotenkin aneemisen näköisiä jos on liian korkeita.
 
Toivotaan että myös pysyy tuolla katossa :D kai tuo jonkun 100-200kg painaa? Tuo 2,3-2,4m on oikein hyvä kattokorkeus kylpyhuoneeseen. Useesti pienet kylpyhuonert on jotenkin aneemisen näköisiä jos on liian korkeita.

120l ja varaaja 40kg. Siinä on 4kpl 150mm jalkaruuveja. Eiköhän se pysy. Oli tosin puhe, että laitettaisiin vielä jokin tuenta tuohon alapuolelle. (Hyllykannakkeet tms), jotka estää pulttien katkeamisen jälkeen sen varaajan putoamisen. Koskaan ei voi olla varma. Toisaalta putkari kertoi korjanneensa yhden tapauksen, jossa oli seinälle kiinnitetty varaaja ek-kipsissä pysynyt 10 vuotta, kunnes tippunut.
 
Hei, täällä on varmaan kokemusta kipsilevyseinien tasoittamisesta ja pohjatöistä maalaamista varten. Uuteen kotiin ollaan tekemässä vähän pintaremonttia ja yhtenä operaationa oli olohuoneen vanhojen pintakuvioitujen tapettien poistaminen. Se on tuota täyspitkän seinän yläosaa lukuunottamatta nyt tehty (palstautuvan tapetin pohjapaperia ylhäältä vielä repimättä) ja seuraavan varmasti olisi erilaisten ruuviproppujen ja naulojen jättämien kolojen paikkausta edessä. Kysynkin nyt, että mitä mieltä olette, tulisiko tämä kipsilevypinta ylitasoittaa kokonaan vai pakkeloida sieltä sun täältä, missä tarve on? Kuten kuvista näkyy, niin alkuperäisen asennuksen jäljiltä on ilmeisesti koolauksien ja saumauksien kohdalta tasoitettu + pohjamaalattu, ja pelkään että jos nyt lähdemme tähän lisäksi tuon alkuperäisen "pohjatyön" päälle paikkatasoittamaan niin lopputuloksena on tilkkutäkki joka paistaa maalin alta läpi?

Jos molemmat seinät pohjamaalataan kauttaaltaan paikkatasoituksien ja hionnan jälkeen ja pintamaaltaan muutamaan kertaan, niin vieläkö sieltä paistaa tuollaiset läpi?

Tuossa ylitasoittamisessa hieman vaan mietityttää tuo huonekorkeus, joka on vähän vajaa 4,2 m korkeimmiltaan. Sinne yletytään kyllä nojatikkailla, mutta jos sitä joutuisi sieltä asti lähteä tasoittamaan koko seinän alueelta, niin ehkä hieman hankalaa on varmasti työskentely. Ei jaksaisi mitään telineitä yms. ainakaan vuokrata tätä varten. Maalaaminen varmaan onnistuu hieman helpommin, kun rajaukset tekee katonrajaan ensin nojatikkailla ja tämän jälkeen jatkovarrellisella telalla vetelee.

Kuvat:
1614155456188.png
1614155464479.png
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä on varmaan kokemusta kipsilevyseinien tasoittamisesta ja pohjatöistä maalaamista varten. Uuteen kotiin ollaan tekemässä vähän pintaremonttia ja yhtenä operaationa oli olohuoneen vanhojen pintakuvioitujen tapettien poistaminen. Se on tuota täyspitkän seinän yläosaa lukuunottamatta nyt tehty (palstautuvan tapetin pohjapaperia ylhäältä vielä repimättä) ja seuraavan varmasti olisi erilaisten ruuviproppujen ja naulojen jättämien kolojen paikkausta edessä. Kysynkin nyt, että mitä mieltä olette, tulisiko tämä kipsilevypinta ylitasoittaa kokonaan vai pakkeloida sieltä sun täältä, missä tarve on? Kuten kuvista näkyy, niin alkuperäisen asennuksen jäljiltä on ilmeisesti koolauksien ja saumauksien kohdalta tasoitettu + pohjamaalattu, ja pelkään että jos nyt lähdemme tähän lisäksi tuon alkuperäisen "pohjatyön" päälle paikkatasoittamaan niin lopputuloksena on tilkkutäkki joka paistaa maalin alta läpi?

Jos molemmat seinät pohjamaalataan kauttaaltaan paikkatasoituksien ja hionnan jälkeen ja pintamaaltaan muutamaan kertaan, niin vieläkö sieltä paistaa tuollaiset läpi?

Tuossa ylitasoittamisessa hieman vaan mietityttää tuo huonekorkeus, joka on vähän vajaa 4,2 m korkeimmiltaan. Sinne yletytään kyllä nojatikkailla, mutta jos sitä joutuisi sieltä asti lähteä tasoittamaan koko seinän alueelta, niin ehkä hieman hankalaa on varmasti työskentely. Ei jaksaisi mitään telineitä yms. ainakaan vuokrata tätä varten. Maalaaminen varmaan onnistuu hieman helpommin, kun rajaukset tekee katonrajaan ensin nojatikkailla ja tämän jälkeen jatkovarrellisella telalla vetelee.


1614153657742-png.552733
katso liitettä 552734
Kuva ei näy.
 
Kylpyhuoneeseen ois tarkoituksena tehdä katto kipsilevystä. Pitäisi kuulemma saada tehtyä niin, että kattolistoja ei tarvitsisi ollenkaan. Onko jollain kokemusta tuollaisesta toteutuksesta? Voiko reunoihin laittaa jonkun massan tms?
 
Pitäisi parantaa ok-talon yhden ulkoseinän äänieristystä hieman, koska joskus kuuluu hieman liikenteen melua yhteen makkariin jos tuulen suunta on tieltä päin. Helpointa eristystä on tietysti lisätä sisäpuolelle. Sisäpuolella osan seinästä peittää komeron runkolevy, joka on hieman irti seinästä (4 mm ilmarako ja 25 mm levy) Ajattelin jos laittaisi seinään koolauksen ja sitten gyprockin siten, että niiden yhteispaksuus olisi saman 29 mm kuin komeron runkolevy tulee ulos seinästä. Näin seinästä tulisi tasainen ja äänieristys paranisi hieman. Gyprockin ja komeron runkolevyn sauma jäisi liukuovien taakse, ei haittaa jos siitä ei saa täysin huomamatonta.

Onkohan tuossa mitään järkeä ja saako tuolla havaittavaa parannusta äänieristykseen?
Jos kannattaa lähteä tekemään, niin laitanko koolauksen pystyyn samaan kohtaan kuin nykyiset runkotolpat ja ruuvaan kiinni niihin? Vai vaakaan?
Uutta levyä ei saa asentaa laminaattilattian päälle, eikä lattiaa ole tarkoitus vielä uusia. Miten saan helpoiten leikattua laminaatista sen 29 mm pois päästä, ettei seinä lukitse kelluvaa lattiaa paikalleen?
 
Kylpyhuoneeseen ois tarkoituksena tehdä katto kipsilevystä. Pitäisi kuulemma saada tehtyä niin, että kattolistoja ei tarvitsisi ollenkaan. Onko jollain kokemusta tuollaisesta toteutuksesta? Voiko reunoihin laittaa jonkun massan tms?
Meillä on toisessa kylppärissä katto kipsilevyä. En tosin tehnyt itse kun teetettiin koko kylppäriremppa. Mutta eihän tuo sinänsä eroa kuivan tilan katosta muuten kuin että pintaan joku kosteuden kestävä maali, esim. Tikkurilan Luja. Saumoissa on silikonia.
 
Kylpyhuoneeseen ois tarkoituksena tehdä katto kipsilevystä. Pitäisi kuulemma saada tehtyä niin, että kattolistoja ei tarvitsisi ollenkaan. Onko jollain kokemusta tuollaisesta toteutuksesta? Voiko reunoihin laittaa jonkun massan tms?

Tässä olisi parhaalta tuntuva työjärjestys:

1. ennen laatoitusta levyttää katon
2. tasoittaa kosteudenkestävällä tasotuksella kaikki katon saumat ja nauhottaa mitä tarvii jne, eli maalausvalmiiks ja pohjamaalinkin vetäisee. (kosteudenkestävä pohjamaali)
3. laatoittaa seinät, ylimmät laatat leikkaa tarkasti noin 3mm päähän katosta.
4. saumaa seinälaatat ja laittaa nurkkiin silikoonit
5. laatan ja katon saumaan laittaa jonkun kosteuden kestävän massan jonka pystyy maalata esim. Kiilto Masa tais olla maalattavissa. (niin että saumamassa kääntyy 3mm katon puolella. Muotoilee sauman sormella tai sellaisella muovisella saumauslastalla viimeistellyn näköisekse. EI SILIKOONIA kattoon koska silikoonia ei voi maalata ja se pitää vaihtaa aika-ajoin.
6. Pintamaalaa katon kosteudenkestävällä maalilla ja tekee rajauksen saumamassan ja laatan rajaan teipillä. (maalaa siis tuon Kiilto Masa sauman myös samaan väriin kuin katto)
 
  • Tykkää
Reactions: ebu
Nyt alkaa olemaan asunnolla työmaan tuntua :interested:

Työmaa.jpg


Seiniä ja kattoa ollaan alkamassa pistää kiinnipäin. Piuhaa ja putkea on vedetty seiniin:

Putket.jpeg

Alkaa valmistua pikkuhiljaa. Aika korkeelle oot ottanut noi tvn piuhat. Toivottavasti ei mee liian ylös jos vaikka haluu pudottaa telkkaria alemmaks tai vaihtaa pienempään. Sähkötkin oikein putkitettuna. Tuota aina ihmetellyt kun iso osa työmaista kaameessa sotkussa, toivottavasti ei oo koko huoneisto tuollaisessa kunnossa. Joko ratkaisit tuon putkikotelohomman millainen tulee?
 
Alkaa valmistua pikkuhiljaa. Aika korkeelle oot ottanut noi tvn piuhat. Toivottavasti ei mee liian ylös jos vaikka haluu pudottaa telkkaria alemmaks tai vaihtaa pienempään. Sähkötkin oikein putkitettuna. Tuota aina ihmetellyt kun iso osa työmaista kaameessa sotkussa, toivottavasti ei oo koko huoneisto tuollaisessa kunnossa. Joko ratkaisit tuon putkikotelohomman millainen tulee?
Tv on piirretty tuohon seinään, meillä 65" ihan tv-tasolla ja sen yläreuna on 160cm korkeudessa, eli eiköhän noi ole ihan hyvällä korkeudella ja kuka haluaa pienemmän telkkarin?
 

Liitteet

  • IMG_20210227_071023.jpg
    IMG_20210227_071023.jpg
    3,8 MB · Luettu: 126
Tarvisi siirtää valaisin toiseen paikkaan, kun ainoa kattorasia huoneessa on siis noin 1.5m väärässä paikassa.

Katto on 15mm kipsilevyä(+50mm villaa päällä) joten kiinnitystä ei viitsisi ihan hirveän hutiloiden tehdä ettei tule heti alas. Onko kansalla visiota, että millä tarvikkeilla ~3kg painava kattovalaisin on fiksuinta kiinnittää(kannakkeessa 2 ruuvin paikkaa) tai millä ei missään nimessä kannata kiinnittää. Pelkkä kipsilevyruuvi ei liene hyvä idea, joten jonkinlainen ankkuri lienee pakko laittaa. Onko esim joku tällainen itse poraava hyvä ratkaisu, vaiko onko jokin läpiporattava "alligator" tms. tulppa parempi? Tai jotain ihan muuta?

1614416987539.png
1614417026313.png
 

Liitteet

  • 1614417025537.png
    1614417025537.png
    3,2 MB · Luettu: 4
Tarvisi siirtää valaisin toiseen paikkaan, kun ainoa kattorasia huoneessa on siis noin 1.5m väärässä paikassa.

Katto on 15mm kipsilevyä(+50mm villaa päällä) joten kiinnitystä ei viitsisi ihan hirveän hutiloiden tehdä ettei tule heti alas. Onko kansalla visiota, että millä tarvikkeilla ~3kg painava kattovalaisin on fiksuinta kiinnittää(kannakkeessa 2 ruuvin paikkaa) tai millä ei missään nimessä kannata kiinnittää. Pelkkä kipsilevyruuvi ei liene hyvä idea, joten jonkinlainen ankkuri lienee pakko laittaa. Onko esim joku tällainen itse poraava hyvä ratkaisu, vaiko onko jokin läpiporattava "alligator" tms. tulppa parempi? Tai jotain ihan muuta?

1614416987539.png
1614417026313.png

Menee noilla spiraaleillakin mutta näillä olen asentanut telkkarit, 8mm mallilla tosin:

 
Tv on piirretty tuohon seinään, meillä 65" ihan tv-tasolla ja sen yläreuna on 160cm korkeudessa, eli eiköhän noi ole ihan hyvällä korkeudella ja kuka haluaa pienemmän telkkarin?
Kyllähän tuo on älyttömän korkealla jos suosituksiin peilaa. Optimaalinen asennuskorkeus on suunnilleen silmien tasalla, joka on alareunasta mitattuna 50-60cm luokkaa lattian tasolta. Meillä on 48" TV yläreunastaan 140cm korkeudessa (seinällä), ja 55" TV puolestaan tason päällä yläreunastaan 115cm korkeudella. Omaan makuuni tuo 48" on jo liian ylhäällä, mutta alle sijoitetut hyllyt pakottavat TV:n hieman liian ylös. 55-tuumainen on puolestaan juuri optimaalisesti silmien tasolla.
 
On kyllä korkealla nuo. Kyllä itse olisin 15cm alemmaksi jättänyt.

Oma maaliepisodi sai nyt päätöksen ja sävyksi valikoitui kaksi erillistä. Tikkurilan TVT 036x sekä teknosin T1669. Teknosin maalilinjalla epäilivät, että sävyttäessä on mennyt mustaa sekaan. Siksi oli eri sävyinen pikkutesti kuin iso maali. Eivät suositelleet niin pientä purkkia. Trend 7 oli ainut vaihtoehto teknosilta, mutta valitsin kuitenkin RTV:n oman merkin seinämaali 7:n paremman keston vuoksi (ja koska se tehdään teknosin tehtaalla). Tikkurilaa en halunnut, koska testi tehtiin teknosin maaliin ja myyjä sanoi pohjavärien eroavan (ja konekin tikkurila vs teknos) tikkurilan ja teknosin välillä. Laitan illalla kuvaa kun saan maalailtua.
Edit kuvat:
63506B17-05D0-49CD-919D-F797F7D5257E.jpeg
570425F5-7457-4A05-A6FC-4AC2E85D583C.jpeg2CB8B59A-A4E7-4B09-9334-295F06AFBFEF.jpeg

Illalla laminaattia. Olen kyllä erittäin tyytyväinen tähän lattiavalintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvisi siirtää valaisin toiseen paikkaan, kun ainoa kattorasia huoneessa on siis noin 1.5m väärässä paikassa.

Katto on 15mm kipsilevyä(+50mm villaa päällä) joten kiinnitystä ei viitsisi ihan hirveän hutiloiden tehdä ettei tule heti alas. Onko kansalla visiota, että millä tarvikkeilla ~3kg painava kattovalaisin on fiksuinta kiinnittää(kannakkeessa 2 ruuvin paikkaa) tai millä ei missään nimessä kannata kiinnittää. Pelkkä kipsilevyruuvi ei liene hyvä idea, joten jonkinlainen ankkuri lienee pakko laittaa. Onko esim joku tällainen itse poraava hyvä ratkaisu, vaiko onko jokin läpiporattava "alligator" tms. tulppa parempi? Tai jotain ihan muuta?
Noi itseporaavat on yllättävän tukevia. Kestää varmasti tuon luvatun 23kg 15mm kipsissä. Mulla roikkuu fillari 9mm kipsilevyssä tuollaisten varassa. Kahdella kantavuutta on se 50kg, joten ei haittaa vaikka valaisimessa roikkuisi välillä lapsikin. Noista läpiporattavista ei ole niin positiivisia kokemuksia kipsissä, mutta betonissa toimivat hyvin.
 
Joo siis tuo itseporaava kestää suoraa vetoa 10kg suorassa vedossa jos on 13mm kipsilevy, toi 23kg on seinäasennus. Lähinnä siis mietityttää tuo että itsporaava pitää kiinni ainoastaan siitä kipsistä, siinä missä läpiporattava "alligaattori" tyyppinen proppu laajenisi levyn takapuolella ja sinänsä saattaisi olla varmempi.

Varmaan kyllä kumpi tahansa kestäisi kahdella propulla tuon 3kg painon, mutta mietin myös että onko jompikumpi toista helpompi asentaa. Seinään oon kipsilevyyn asentanut aiemminkin proppuja, mutta tuo katto on uusi tuttuavuus, ja kun siinä tulee veto suoraa propun suunnassa niin mietityttää että mikä siinä oikeastaan pitää parhaiten...

Edit: itseporaavia löytyisi lähikaupasta, alligaattoreita pitää metsästää jostakin kauempaa, senkin takia osittain kysymys...
Edit2: hain tuollaiset itseporaavat lähikaupasta ja vedin kokeeksi yhden vajan kattoon, ja se uppos ja pysyi oikein hienosti, vaikka näyttääkin aika kookkaalta ilman porattua reikää laitettavaksi. Hyvä ruuvimeisseli tai ruuvauskärki on must, muuten hankala saada meneen suorassa. Mutta ihan pätevä tuote enihuut...
 
Viimeksi muokattu:
Hei, täällä on varmaan kokemusta kipsilevyseinien tasoittamisesta ja pohjatöistä maalaamista varten. Uuteen kotiin ollaan tekemässä vähän pintaremonttia ja yhtenä operaationa oli olohuoneen vanhojen pintakuvioitujen tapettien poistaminen. Se on tuota täyspitkän seinän yläosaa lukuunottamatta nyt tehty (palstautuvan tapetin pohjapaperia ylhäältä vielä repimättä) ja seuraavan varmasti olisi erilaisten ruuviproppujen ja naulojen jättämien kolojen paikkausta edessä. Kysynkin nyt, että mitä mieltä olette, tulisiko tämä kipsilevypinta ylitasoittaa kokonaan vai pakkeloida sieltä sun täältä, missä tarve on? Kuten kuvista näkyy, niin alkuperäisen asennuksen jäljiltä on ilmeisesti koolauksien ja saumauksien kohdalta tasoitettu + pohjamaalattu, ja pelkään että jos nyt lähdemme tähän lisäksi tuon alkuperäisen "pohjatyön" päälle paikkatasoittamaan niin lopputuloksena on tilkkutäkki joka paistaa maalin alta läpi?

Jos molemmat seinät pohjamaalataan kauttaaltaan paikkatasoituksien ja hionnan jälkeen ja pintamaaltaan muutamaan kertaan, niin vieläkö sieltä paistaa tuollaiset läpi?

Tuossa ylitasoittamisessa hieman vaan mietityttää tuo huonekorkeus, joka on vähän vajaa 4,2 m korkeimmiltaan. Sinne yletytään kyllä nojatikkailla, mutta jos sitä joutuisi sieltä asti lähteä tasoittamaan koko seinän alueelta, niin ehkä hieman hankalaa on varmasti työskentely. Ei jaksaisi mitään telineitä yms. ainakaan vuokrata tätä varten. Maalaaminen varmaan onnistuu hieman helpommin, kun rajaukset tekee katonrajaan ensin nojatikkailla ja tämän jälkeen jatkovarrellisella telalla vetelee.
Molemmilla tavoilla onnistuu.
Jos ei halua ylitasoittaa koko seinää niin iso purkki LF:ää , leveä lasta, useampi tasoitekerros ja himmeä pintamaali niin pääsee jo pitkälle.
Baukkarista tikkaat jolla yltää yli 5 metrin työskentelykorkeuteen vain 79€
 
Tietääkö täällä joku mitä eroa on alkoholipohjaisella / neutraalilla ja asetaattipohjaisella saniteettisilikonilla?

Asetaattipohjaiset tarttuu paremmin lasiin ja muoviin mutta niitä ei suositella luonnonkivelle tai metallille.
Molemmat homesuojattuja mutta onko kestossa muuten eroa?

(Paras olisi polymeerimassa esim. Casco Aquaseal mutta osaan kohtaan joutuu vetää vanhan sauman päälle, niin noi ei sovi yhteen)
 
Molemmilla tavoilla onnistuu.
Jos ei halua ylitasoittaa koko seinää niin iso purkki LF:ää , leveä lasta, useampi tasoitekerros ja himmeä pintamaali niin pääsee jo pitkälle.
Baukkarista tikkaat jolla yltää yli 5 metrin työskentelykorkeuteen vain 79€

Kannattaa muistaa sitten että tikapuilta ei saa tehdä tuollaisia töitä vaan pitää olla telineet jos aikaa työskennellä ylhäällä. En lähtisi ikinä tekemään tuollaista hommaa tikkailta. Järkyttävän hidasta ja vaarallista. Ei siellä ylhäällä saa edes tasoitepurkkeja tai mitään työvälineitä laskettua jos tikkailta koittaa koukkia.
 
Missäköhän vika kun tuollainen tarralla kiinnittyvä johtokotelo ei pysy seinässä vaaka-asennuksena (Tämän tyyppinen)? Osittain irronnut tarra seinästä ja kotelosta. Olenko nyt ostanut huonolaatuisen kotelon vai eikö vaan kestä vaaka-asennuksessa kuormaa (Joku merkitön rautakaupasta, ei "Biltema")?. Kotelossa n. 25mm menee antenni, lan ja 2x ohuet takakaiuttimen kaapelit. Pitäiskö vetää ruuvilla seinään vai kokeilla esim Schneideriä?
 
Missäköhän vika kun tuollainen tarralla kiinnittyvä johtokotelo ei pysy seinässä vaaka-asennuksena (Tämän tyyppinen)? Osittain irronnut tarra seinästä ja kotelosta. Olenko nyt ostanut huonolaatuisen kotelon vai eikö vaan kestä vaaka-asennuksessa kuormaa (Joku merkitön rautakaupasta, ei "Biltema")?. Kotelossa n. 25mm menee antenni, lan ja 2x ohuet takakaiuttimen kaapelit. Pitäiskö vetää ruuvilla seinään vai kokeilla esim Schneideriä?
Noissa se mukana tuleva tarra on järjestään aika kuraa. Joko siis ruuveilla tai kunnon teipillä, Asennusteippi Tesa Ultra Strong 1,5mx19mm
 
Missäköhän vika kun tuollainen tarralla kiinnittyvä johtokotelo ei pysy seinässä vaaka-asennuksena (Tämän tyyppinen)? Osittain irronnut tarra seinästä ja kotelosta. Olenko nyt ostanut huonolaatuisen kotelon vai eikö vaan kestä vaaka-asennuksessa kuormaa (Joku merkitön rautakaupasta, ei "Biltema")?. Kotelossa n. 25mm menee antenni, lan ja 2x ohuet takakaiuttimen kaapelit. Pitäiskö vetää ruuvilla seinään vai kokeilla esim Schneideriä?
Huonolaatuinen teippi varmaan ollut.
 
Noi itseporaavat on yllättävän tukevia. Kestää varmasti tuon luvatun 23kg 15mm kipsissä. Mulla roikkuu fillari 9mm kipsilevyssä tuollaisten varassa. Kahdella kantavuutta on se 50kg, joten ei haittaa vaikka valaisimessa roikkuisi välillä lapsikin. Noista läpiporattavista ei ole niin positiivisia kokemuksia kipsissä, mutta betonissa toimivat hyvin.

Itsellä tuli noilla itseporaavilla kiinnitetty tv-teline gyproc-seinästä alas. Sen jälkeen pelkkää alligaattoria eikä ikinä mitään ongelmia.
 
Kannattaa muistaa sitten että tikapuilta ei saa tehdä tuollaisia töitä vaan pitää olla telineet jos aikaa työskennellä ylhäällä. En lähtisi ikinä tekemään tuollaista hommaa tikkailta. Järkyttävän hidasta ja vaarallista. Ei siellä ylhäällä saa edes tasoitepurkkeja tai mitään työvälineitä laskettua jos tikkailta koittaa koukkia.
Joo telineet "pitäisi" olla mutta kyllä tuollaisen yhden huoneen yhden korkeamman sivun tasottaa tikkailtakin.
 
Joo telineet "pitäisi" olla mutta kyllä tuollaisen yhden huoneen yhden korkeamman sivun tasottaa tikkailtakin.

Miksei siis hakisi niitä vuokraamosta samalla kun käy rautakaupassa, noilla tikkaiden hinnalla saa helposti vuokrattuu ja telineen saa palautettuu kun homma on valmis jolloin ei tarvitse varastoida turhaan.
 
Miksei siis hakisi niitä vuokraamosta samalla kun käy rautakaupassa, noilla tikkaiden hinnalla saa helposti vuokrattuu ja telineen saa palautettuu kun homma on valmis jolloin ei tarvitse varastoida turhaan.
Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Tikkaat mahtuu hlöautoon, telineisiin pitää olla vähintään peräkärry,jne.
 
Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Tikkaat mahtuu hlöautoon, telineisiin pitää olla vähintään peräkärry,jne.

Näinhän se on. Ei tuollaiset tikkaat kylläkään mahdu normaaliin henkilöautoon pituutensa takia. Pieni taitettava teline taas usein menee.
 
Seiniä tasoittelee ja maalaa kyllä tikkailla. Toki aika hidasta, kun pitää ottaa lastaan alhaalla jne. Toki itselläni huonekorkeu 3,2m. Mutta katon kittaus, hiominen ja maalaus, ei puhettakaan ilman telineitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 237
Viestejä
4 865 732
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom