Kodin rempat(DIY)

Kuva ongelmakohdasta olisi kiva, ei nyt oikein hahmota onko kyse normaalista tiivisteestä vai jostain epämääräisestä viritelmässä ikkunalaskin ja pokan välillä. Jos kyse on jälkimmäisestä, niin korjaus melkein edellyttäisi lasin poistamista.
 
On vähän onnettoman näkönen tuo lasitus kieltämättä. Tiiä onko tuolle paljoo tehtävissä kun ei tuota tiivistettä taia välistä saada vaihdettua.
 
Tiivistämiseen liittyen, 80-luvun talossa tuntuu että ovien ja ikkunoiden pielet tuntuvat vuotavan lämpöä selvästi ihan näppituntumalla, oletettavasti alkuperäiset tiivisteet edelleen kiinni, mietin tässä että saako tiivisteiden vaihdolla ihan konkreettista hyötyä vai onko parempi alkaa suoraan suunnittelemaan ikkunoiden ja ovien vaihtoa jotka tietysti maksaa maltaita.
 
Joko vaihdat kaikki uutta tai sitten irroitat tuon kiskon, vaihdat lattian ja laitat vanhan kiskon ja oven takaisin kiinni siihen uuden lattian päälle?

Jeps tähän tuli viikonlopun aikana päädyttyä kun pääsi vähän konsultoimaan. Tarkoituksena on siis vaihtaa vanhan parketin tilalle uusi. Samalla sitten eri hyllyratkaisut mutta samat liukuovet takaisin. Ovat kiinnitettynä lattiaan ja kattoon.

Samaan syssyyn kysyn nyt sitten onko ihmisillä kokemuksia Parkettilattiat, jotka eivät natise | Lapua Floors parketeista? Mitä pitää ottaa huomioon, jos päätyy liimapontillisiin parketteihin?
 
Tiivistämiseen liittyen, 80-luvun talossa tuntuu että ovien ja ikkunoiden pielet tuntuvat vuotavan lämpöä selvästi ihan näppituntumalla, oletettavasti alkuperäiset tiivisteet edelleen kiinni, mietin tässä että saako tiivisteiden vaihdolla ihan konkreettista hyötyä vai onko parempi alkaa suoraan suunnittelemaan ikkunoiden ja ovien vaihtoa jotka tietysti maksaa maltaita.

Kannattaa ainakin varmistaa että riittävä korvausilman saanti. Jos on 80-luvun painovoimainen ilmanvaihto niin voi olla että vuotavat ikkunat on olleet osa "ilmanvaihtoa". Joka tapauksessa kannattaa ne korvausilmaventtiilit laittaa jos niitä ei ole. Uudet ikkunat ja ovet asennuksen jälkeen, eivät tietysti vuoda ilmaa niin se korvausilma tulee sen jälkeen rakenteista jos sitä ei muin tavoin ole järjestetty.
 
Kannattaa ainakin varmistaa että riittävä korvausilman saanti. Jos on 80-luvun painovoimainen ilmanvaihto niin voi olla että vuotavat ikkunat on olleet osa "ilmanvaihtoa". Joka tapauksessa kannattaa ne korvausilmaventtiilit laittaa jos niitä ei ole. Uudet ikkunat ja ovet asennuksen jälkeen, eivät tietysti vuoda ilmaa niin se korvausilma tulee sen jälkeen rakenteista jos sitä ei muin tavoin ole järjestetty.

Uudet ikkunat kannattaa muutenkin ottaa intekroiduilla venttiileillä jos talossa on painovoimainen ilmanvaihto.
 
Tetramassan ja akryylimassan ero?

Mietin kun löytyy jo tetramassaa ja kattolistat ohjeen mukaan kiinnitetään akryylimassalla. Järjellä ajateltuna tuossa ei pitäisi olla ongelmia laittaa tetramassalla. (kun mulla sitä jo löytyy)
 
Tetramassan ja akryylimassan ero?

Mietin kun löytyy jo tetramassaa ja kattolistat ohjeen mukaan kiinnitetään akryylimassalla. Järjellä ajateltuna tuossa ei pitäisi olla ongelmia laittaa tetramassalla. (kun mulla sitä jo löytyy)
Kai ne muullakin on kiinni? Nuohan on saumausaineita eikä mitään kiinnitysaineita. Tuskin tulee kestävät listojen kiinnityksen noilla.
 
Tetramassan ja akryylimassan ero?

Mietin kun löytyy jo tetramassaa ja kattolistat ohjeen mukaan kiinnitetään akryylimassalla. Järjellä ajateltuna tuossa ei pitäisi olla ongelmia laittaa tetramassalla. (kun mulla sitä jo löytyy)

Samaa asiaa tarkoittavat molemmat, hieman eri nimillä vain.
 
Kannattaa ainakin varmistaa että riittävä korvausilman saanti. Jos on 80-luvun painovoimainen ilmanvaihto niin voi olla että vuotavat ikkunat on olleet osa "ilmanvaihtoa". Joka tapauksessa kannattaa ne korvausilmaventtiilit laittaa jos niitä ei ole. Uudet ikkunat ja ovet asennuksen jälkeen, eivät tietysti vuoda ilmaa niin se korvausilma tulee sen jälkeen rakenteista jos sitä ei muin tavoin ole järjestetty.
Tämä. Ihmisillä tuppaa menemään sekaisin niin mahtavasti hengittävyys, tuulettuvuus, ilmanvaihto ja se että talo vuotaa jokaisesta mahdollisesta kohdasta ku harakanpesä.
 
Tämä. Ihmisillä tuppaa menemään sekaisin niin mahtavasti hengittävyys, tuulettuvuus, ilmanvaihto ja se että talo vuotaa jokaisesta mahdollisesta kohdasta ku harakanpesä.
Mulla oli hirsitalosta poistettu korvausilmaventtiili kun oli varmaan ollut lämpöhäviö liikaa. No, helpotti mua kun ei tarvinnut tehdä läpivientiä. Yksi poistohormi oli täynnä villaa. Siis oikeasti täynnä. Piti piikata auki, että sai kaiken pois.

Sitten oli laitettu yhteen poistohormiin kanavapuhallin tehostaakseen rakennevuotoja :)
 
Mulla oli hirsitalosta poistettu korvausilmaventtiili kun oli varmaan ollut lämpöhäviö liikaa. No, helpotti mua kun ei tarvinnut tehdä läpivientiä. Yksi poistohormi oli täynnä villaa. Siis oikeasti täynnä. Piti piikata auki, että sai kaiken pois.

Sitten oli laitettu yhteen poistohormiin kanavapuhallin tehostaakseen rakennevuotoja :)
Näitä vastaavia tulee kyllä vastaan säännöllisesti. Ja sitten ihmetellään sisäilmaongelmien aiheuttajaa...
 
Huh huh. Itte miettinyt että talon ilmanvaihtoremppa alkaa 200:sta tulo/meno putkista ja siihen sopivista haaroista jne. Saa laittaa sitte vanhat räppänät rauhassa umpeen.
 
Näitä vastaavia tulee kyllä vastaan säännöllisesti. Ja sitten ihmetellään sisäilmaongelmien aiheuttajaa...
Kyllä. Olihan tuossa sitten lattiassa lankun päällä 2xpuukuitulevy, muovimatto, lastulevy, muovimatto. Sitten seinistä 9 kerrosta tapettia, parin kerroksen päällä oli 2x puukuitulevy ja sitten maali ja sen päällä tapetti. Purin kaiken pois.

Ollut liian monta seppää tekemässä liki 150 vuoden aikana.
 
Kyllä. Olihan tuossa sitten lattiassa lankun päällä 2xpuukuitulevy, muovimatto, lastulevy, muovimatto. Sitten seinistä 9 kerrosta tapettia, parin kerroksen päällä oli 2x puukuitulevy ja sitten maali ja sen päällä tapetti. Purin kaiken pois.

Ollut liian monta seppää tekemässä liki 150 vuoden aikana.
Oikein. Jos kerran oikasee ja jättää aikasemmat kerrokset alle, niin ei ensinnäkään tiedä että missä kunnossa se rakenne oikeasti on ja seuraavalla kerralla on vielä isompi työ tehdä homma kunnolla. "Paras" mitä oon itse tässä pari vuotta sitten purkanut oli -80 luvun puolivälin kieppeillä rakennettu rivarikämppä, kolme kerrosta muovimattoa liimattuna päällekkäin, askeläänieriste ja laminaatti. Noista muovimatoista lähtenyt käry oli melko hirvittävä, kun alkoi kerroksia kuorimaan irti.
 
Oikein. Jos kerran oikasee ja jättää aikasemmat kerrokset alle, niin ei ensinnäkään tiedä että missä kunnossa se rakenne oikeasti on ja seuraavalla kerralla on vielä isompi työ tehdä homma kunnolla. "Paras" mitä oon itse tässä pari vuotta sitten purkanut oli -80 luvun puolivälin kieppeillä rakennettu rivarikämppä, kolme kerrosta muovimattoa liimattuna päällekkäin, askeläänieriste ja laminaatti. Noista muovimatoista lähtenyt käry oli melko hirvittävä, kun alkoi kerroksia kuorimaan irti.

Kyllä se ainut oikea vaihtoehto on aina purkaa kaikki ylimääräiset rakennekerrokset pois. Eihän se seinän rakennekkaan voi toimia kunnolla vaikkei olisikaan tavoitteena hengittävä rakenne jos on kamala määrä epämääräistä kampetta päällä. Puhumattakaan siitä asunnon lattiapinta-alahukasta jos aina vaan koolataan uusiksi vanhan päälle niin äkkiä on kadonnut 10cm joka seinältä huoneentilavuudesta. Surullista kun kerrostaloissakaan ei kuulemma hallitus voi pakottaa asukasta purkamaan vanhoja muovimattoja alta lattiaremontin yhteydessä.

Meillä on kanssa -79 rivarissa joku tehnyt mahtavaa jälkeä asentaessaan nykyistä lattiaa: kaikki sisäovet laahaavat lattiaa äänekkäästi ja jättävät jäljetkin vielä siihen.

Tuohon ei paljoa vaadita kun asennetaan esim laminaatti muovimaton tilalle niin tulee yleensä tämä ongelma. Vaihtoehtoina on joko nostaa ovia karmeineen tai ajaa ovilehdestä sentti pois alta. Joskus voi saranoissakin olla säätömahdollisuus jolla ovea saa riittävästi ylöspäin.

Huh huh. Itte miettinyt että talon ilmanvaihtoremppa alkaa 200:sta tulo/meno putkista ja siihen sopivista haaroista jne. Saa laittaa sitte vanhat räppänät rauhassa umpeen.

Miksi ne vanhat räppänät pitää laittaa umpeen? Eikai tuollainen kannata ellei vaihda koko ilmanvaihtoa koneelliseksi mikä harvoin on ainakaan helppo homma kun vaatii massiivisia kotelointeja ja alaslaskuja. Painovoimaisessa ilmanvaihdossa nuo piipussa olevat ilmanvaihtokanavat toimivat parhaiten.
 
Meillä on kanssa -79 rivarissa joku tehnyt mahtavaa jälkeä asentaessaan nykyistä lattiaa: kaikki sisäovet laahaavat lattiaa äänekkäästi ja jättävät jäljetkin vielä siihen.
Näppäät ovilehdet pois paikaltaan ja käsisirkkelillä (laita puristimilla lauta, vatupassi tms. ohjuriksi) sentti pois alareunasta ja sitten ovilehdet takaisin paikalleen. Helppo ja nopea homma, max 10min per ovi.
 
. Surullista kun kerrostaloissakaan ei kuulemma hallitus voi pakottaa asukasta purkamaan vanhoja muovimattoja alta lattiaremontin yhteydessä.
Todella surullista .
Vanhat muovimatothan saattaa sisältää asbestia, joten edessä olisi asbesti kartoituksen tekeminen/teettäminen. Jos asbestia löytyy ja muovimatto halutaan poistaa pitää tilat osastoida ja alipaineistaa. Kustannukset kasvaa. Asukas/hallitus vaan saattaa säästää ns. väärässä paikassa. Helpoin mutta omasta mielestäni huonoin vaihtoehto on jättää vanha muovimatto uuden alle. Tuo muodostaa kyllä jo melkoisen riskirakenteen ihmisen terveydelle.
 
Ei se matto sisällä asbestia, vaan se liima..
Kyllä sitä löytyy myös nuissa matoissa. Varsinkin vuoden 70-85 aikana tehdyissä matoissa. Tietyissä liimoissakin on myös käytetty asbestia. Lisäksi myös tuo liimojen "käyminen" aiheutaa ihmiselle vaarallisia yhdisteitä.
 
Kannattaa ainakin varmistaa että riittävä korvausilman saanti. Jos on 80-luvun painovoimainen ilmanvaihto niin voi olla että vuotavat ikkunat on olleet osa "ilmanvaihtoa". Joka tapauksessa kannattaa ne korvausilmaventtiilit laittaa jos niitä ei ole. Uudet ikkunat ja ovet asennuksen jälkeen, eivät tietysti vuoda ilmaa niin se korvausilma tulee sen jälkeen rakenteista jos sitä ei muin tavoin ole järjestetty.

Joo tosiaan katolla huippuimuri joka imee ilmaa liesituulettimen ja parin poistoilmaventtiilin kautta, korvausilmaventtiileitä löytyy 2 per kerros (2 kerrosta).

Ovet ja ikkunat vuotaa kylmää ja mietin tosiaan että minkälaisen hyödyn tiivisteiden vaihdolla saa, ainakin ovien suhteen olen aika skeptinen mutta ennenkuin alkaa lappaamaan rahaa uusiin niin olisi tuokin vaihtoehto hyvä selvittää.
 
Todella surullista .
Vanhat muovimatothan saattaa sisältää asbestia, joten edessä olisi asbesti kartoituksen tekeminen/teettäminen. Jos asbestia löytyy ja muovimatto halutaan poistaa pitää tilat osastoida ja alipaineistaa. Kustannukset kasvaa. Asukas/hallitus vaan saattaa säästää ns. väärässä paikassa. Helpoin mutta omasta mielestäni huonoin vaihtoehto on jättää vanha muovimatto uuden alle. Tuo muodostaa kyllä jo melkoisen riskirakenteen ihmisen terveydelle.
Joo se on kyllä käsittämätöntä kun sikshän se suositus on että matto poistetaan kun ne liimat voi alkaa "käymään" siellä alla ja sit tulee sisäilmaan muoviliimojen käryä joista osa ihmisistä saattaa oireilla. Tutkin tuota asiaa vielä hieman itse, niin ongelma on siinä että laki sanoo ainoastaan että korjaukset pitää tehdä "hyvän rakentamistavan" mukaisesti. "Hyvä rakentamistapa" mielletään että korjaus tehdään Sisäryl 2013 ohjeistuksen mukaan, mutta ohjeistuksessa ainoastaan suositellaan vanhan muovimaton poistoa alta jolloin asukas saa itse valita haluaako maton poistaa alta vai ei. (useimmat jättävät alle koska maton poisto on olevinaan liian kallista ja vaivalloista) Asbestikartoituksethan noista tehdään aina. En tiedä tarkkaan miten vaikuttaa jos siellä alla olisi asbestia olisiko se sitten riittävä syy pakottaa poistoon. Kerrostaloissa nuo muovimatot voi olla myös vaarallisia jos tulee kosteusvaurio yläkerrassa niin vesi ei välttämättä tule esiin vaan voi jäädä uuden laminaatin ja muovimaton väliin piiloon muhimaan jolloin sinne tulee armotta hometta ennemmin tai myöhemmin.
 
Joo se on kyllä käsittämätöntä kun sikshän se suositus on että matto poistetaan kun ne liimat voi alkaa "käymään" siellä alla ja sit tulee sisäilmaan muoviliimojen käryä joista osa ihmisistä saattaa oireilla. Tutkin tuota asiaa vielä hieman itse, niin ongelma on siinä että laki sanoo ainoastaan että korjaukset pitää tehdä "hyvän rakentamistavan" mukaisesti. "Hyvä rakentamistapa" mielletään että korjaus tehdään Sisäryl 2013 ohjeistuksen mukaan, mutta ohjeistuksessa ainoastaan suositellaan vanhan muovimaton poistoa alta jolloin asukas saa itse valita haluaako maton poistaa alta vai ei. (useimmat jättävät alle koska maton poisto on olevinaan liian kallista ja vaivalloista) Asbestikartoituksethan noista tehdään aina. En tiedä tarkkaan miten vaikuttaa jos siellä alla olisi asbestia olisiko se sitten riittävä syy pakottaa poistoon. Kerrostaloissa nuo muovimatot voi olla myös vaarallisia jos tulee kosteusvaurio yläkerrassa niin vesi ei välttämättä tule esiin vaan voi jäädä uuden laminaatin ja muovimaton väliin piiloon muhimaan jolloin sinne tulee armotta hometta ennemmin tai myöhemmin.
Oikeassa olet. Saman tyylisen viestin meinasin jatkoksi kirjoittaa tuohon minun edelliseen viestiin. Laiskana en jaksanu. Asbestikartoituksen tekijähän se antaa tarvittavan arvion siitä onko aihetta alkaa toimenpiteisiin. Pölyämätön asbestihan ei aiheuta vielä vaaraa.
 
Se varmaan joutuu asbestituomion jälkeen poistamaan siitä syystä, että myydessä joudut tämän kertomaan. Kuka ostaa asunnon, jossa tietää olevan asbestia sisältävä muovimatto laminaatin alla?

Minä esim. En ostaisi. En myöskään ostaisi asuntoa, jossa kaakelit kylppärissä maalattu. Ellei sitten ole kylppärirempan verran halvempi hankintahinnaltaan.
 
Se varmaan joutuu asbestituomion jälkeen poistamaan siitä syystä, että myydessä joudut tämän kertomaan. Kuka ostaa asunnon, jossa tietää olevan asbestia sisältävä muovimatto laminaatin alla?

Minä esim. En ostaisi. En myöskään ostaisi asuntoa, jossa kaakelit kylppärissä maalattu. Ellei sitten ole kylppärirempan verran halvempi hankintahinnaltaan.

Ei tuollaisia juttuja kaikki ihmiset mieti, osa ei edes tiedä mitä se asbesti edes on puhumattakaan sen vaarallisuudesta. Hintahan se on mikä ratkaisee. Eikai kukaan ny niin hölmö ole että maalatuista kaakeleista maksaisi kylpyhuoneremontin hinnan :D Sehän on vaan pelkkää maalia, ei se kylpyhuoneremonttia korvaa.
 
Ei tuollaisia juttuja kaikki ihmiset mieti, osa ei edes tiedä mitä se asbesti edes on puhumattakaan sen vaarallisuudesta. Hintahan se on mikä ratkaisee. Eikai kukaan ny niin hölmö ole että maalatuista kaakeleista maksaisi kylpyhuoneremontin hinnan :D Sehän on vaan pelkkää maalia, ei se kylpyhuoneremonttia korvaa.
Kyllä tiedän tapauksia, jossa on tehty ”flippaus”. Eli maalattu seinät, uusittu keittiönkaappien ovet, maalattu kph kaakelit ja uusittu kalusteet. Tämä myyty sitten vastaremontoituna (myynti-ilmoituksessa lukee) ~20-30k€ kalliimmalla. Ja puhutaan siis pks ulkopuolella ja kokoluokalta 50-70m2
 
Kyllä tiedän tapauksia, jossa on tehty ”flippaus”. Eli maalattu seinät, uusittu keittiönkaappien ovet, maalattu kph kaakelit ja uusittu kalusteet. Tämä myyty sitten vastaremontoituna (myynti-ilmoituksessa lukee) ~20-30k€ kalliimmalla. Ja puhutaan siis pks ulkopuolella ja kokoluokalta 50-70m2

Tuommoinen kyllä todella törkeää joka pitäisi luokitella petokseksi. Onkohan mennyt kaupaksi tuohon hintaan vai vaan koitettu kepillä jäätä? Mitäs sun projektille kuuluu?
 
Onko kellään kokemusta tuollaisista huoltoluukuista, jonka voi laatoittaa? Toimiiko? Saako tehtyä huomaamattomaksi? Miten kosteassa tilassa?
 
Onko kellään kokemusta tuollaisista huoltoluukuista, jonka voi laatoittaa? Toimiiko? Saako tehtyä huomaamattomaksi? Miten kosteassa tilassa?

En ole asentanut itse. Tässä on yks malli johon törmäsin googlesta ja vaikuttaa pätevältä: http://www.inlook.fi/files/71/Tarkastusluukut.pdf

Varmaan on muillakin valmistajilla, mutta riippuu varmastikkin aikalailla valmistajasta luukun tiiveys.
Eihän tuollainen ikinä vedä vertoja rei-ittämättömälle vesieristeelle joten koittaisin välttää laittamasta kosteaan tilaan ellei ole aivan pakko. Suihkun läheisyyteen en suosittele missään tapauksessa. Kuvan mukaan on melko huomaamaton ratkaisu.
 
Onko kellään kokemusta tuollaisista huoltoluukuista, jonka voi laatoittaa? Toimiiko? Saako tehtyä huomaamattomaksi? Miten kosteassa tilassa?
Eos miten hyvin toimii laatoitettuna, mutta ainakin Finnaccessin tiivisteelliset hiussaumaluukut on tasoitettuna ja maalattuna siistin näkösiä. Sen sijaan käytön kanssa tarkkaa, pitää olla asennettu tarkasti ja suojattu katon maalauksen aikana tarkasti, että toimii sujuvasti. Maali ja tasoite ei oikein kestä voimankäyttöä valmiilla pinnalla
 
Tuommoinen kyllä todella törkeää joka pitäisi luokitella petokseksi. Onkohan mennyt kaupaksi tuohon hintaan vai vaan koitettu kepillä jäätä? Mitäs sun projektille kuuluu?

Niin, ostajan selonottovelvollisuus, mutta onhan tuo hieman kyseenalaista kyllä.

Mitäs tänne. Tänään kävin hiomassa tasoitteita ja kiinnitin pari kipsin palaa tuohon komeron oviaukkoon. Kylppäriremppakin jäissä koska putkimiehellä korona-altistus ja määrätty karanteeniin. (Ei yllätä omalla tuurilla tämäkään)

Pari räpsyä:
AD49F25F-2668-46B1-AA1D-00D21C7279DE.jpeg
Parani muuten huomattavasti huoneilma kun sai tuon korvausilmaventtiilin. Siitä tosin puuttuu suodatin ja äänieristys vielä. Odottelee maalausta, niin ei tarvi varoa.
94FFCBAB-CBD6-4BC0-B9C4-A3893B4A5690.jpeg
Oikealle tulee jääkaappi peittämään tuon muurin. Sen takia kipsi loppuu kesken. Koin turhaksi kipsittää loppuun saakka kun tuo on muutenkin sillä saneerauslaastilla pelleilyä. Kipsin mitoitin niin, että saa perinteisen 190? Korkean jääkaapin. Meille tulee 203cm.
AEC43763-2C7F-4868-BA82-181990FEE8EB.jpeg9AC15F6B-F7BC-47C3-9D36-8A786ABD9CE3.jpeg
FEE8B8FA-E506-4B02-B4BA-D2739CFE816A.jpeg
 
Pari kuvaa vielä kylpyhuoneesta.

Tuossa nyt tosiaan korjattiin lahovauriot ja tehtiin uusiksi koko väli/alapohja. En nyt enää ulkoa muista mitä tuohon pohjaan tuli, mutta tuulensuojalevy, parocin kivivillaa, vesivaneri ja styroxi. Vielä tulee raudoitus, lattialämmityskaapeli ja valu. Tuosta pohjasta tuli kyllä hyvä. On todella lämmin.
9D74DF96-278A-4EB8-A9CB-437A0507EF7B.jpeg
Tuo vaneri on omaa taiteilua varten kun tikkailla vedin sähköjä.
8782B5C9-2ECF-421C-9620-77879F2F4E68.jpeg
Tehtiin tuo koko seinä uusiksi ”vähän” paksummasta tavarasta. Vanha oli tehty kaikesta mitä on löytynyt ja oli remppamiehen mukaan helpompi tehdä uusiksi kun kiinnittää ja suoristaa vanhaa. Oviaukko suureni samalla 7x21 standardikokoon. Edellinen oviaukko taisi olla 52cm.
Kuvassa näkee yläkerran naapurin viemäriputken, joka siirrettiin seinän viereen entisestä paikasta, joka siis oli about keskellä tätä seinää:
6FD15F54-9A45-4327-AC78-468F2FE61861.jpeg
5DEED451-8DC9-4833-BB39-9CC9675B30C3.jpeg
Tuo poistoilmaventtiili siirrettiin keskelle seinää, kun se meni osittain piiloon koolauksen ja seinälevyjen taakse.
 
8782B5C9-2ECF-421C-9620-77879F2F4E68.jpeg
Tehtiin tuo koko seinä uusiksi ”vähän” paksummasta tavarasta. Vanha oli tehty kaikesta mitä on löytynyt ja oli remppamiehen mukaan helpompi tehdä uusiksi kun kiinnittää ja suoristaa vanhaa. Oviaukko suureni samalla 7x21 standardikokoon. Edellinen oviaukko taisi olla 52cm.
Kuvassa näkee yläkerran naapurin viemäriputken, joka siirrettiin seinän viereen entisestä paikasta, joka siis oli about keskellä tätä seinää:

Eiks toi viemäriputki olis mahtunut tuohon oven oikeelle puolelle seinän sisään? Nyt näyttää tarviivan erillisen koteloinnin seinän viereen putkelle.

Niin, ostajan selonottovelvollisuus, mutta onhan tuo hieman kyseenalaista kyllä.

Mitäs tänne. Tänään kävin hiomassa tasoitteita ja kiinnitin pari kipsin palaa tuohon komeron oviaukkoon. Kylppäriremppakin jäissä koska putkimiehellä korona-altistus ja määrätty karanteeniin. (Ei yllätä omalla tuurilla tämäkään)

Pari räpsyä:
AD49F25F-2668-46B1-AA1D-00D21C7279DE.jpeg
Parani muuten huomattavasti huoneilma kun sai tuon korvausilmaventtiilin. Siitä tosin puuttuu suodatin ja äänieristys vielä. Odottelee maalausta, niin ei tarvi varoa.
94FFCBAB-CBD6-4BC0-B9C4-A3893B4A5690.jpeg
Oikealle tulee jääkaappi peittämään tuon muurin. Sen takia kipsi loppuu kesken. Koin turhaksi kipsittää loppuun saakka kun tuo on muutenkin sillä saneerauslaastilla pelleilyä. Kipsin mitoitin niin, että saa perinteisen 190? Korkean jääkaapin. Meille tulee 203cm.
AEC43763-2C7F-4868-BA82-181990FEE8EB.jpeg9AC15F6B-F7BC-47C3-9D36-8A786ABD9CE3.jpeg
FEE8B8FA-E506-4B02-B4BA-D2739CFE816A.jpeg

Kantsii laittaa noihin ulkokulmiin esim. gyprocilta sellaiset kulmalistat niin pysyy paremmin ehjänä.
 
Eihän se asbesti siellä lattiassa tai muuallakaan vaarallista ole niin kauan kun sitä ei tarvitse poistaa. Nyky säädöksillä sen poistaminen ei olekkaan sitten ihan yksinkertaista tai halpaa.
 
Onko kellään kokemusta tuollaisista huoltoluukuista, jonka voi laatoittaa? Toimiiko? Saako tehtyä huomaamattomaksi? Miten kosteassa tilassa?

Meillä tehdään useissa kohteissa alapohjan tarkastusluukut laatoittamalla. Niistä saa ihan huomaamattomia kunhan vaan lähtee laatoittamaan niin, että jako osuu luukkuun kanssa yhteen. Kosteissa tiloissa ollaan vedetty luukun saumat silikonilla umpeen, ja jos sinne tarvitsee joskus päästä ronkkimaan niin ne on helppo leikata auki.
 
Meillä tehdään useissa kohteissa alapohjan tarkastusluukut laatoittamalla. Niistä saa ihan huomaamattomia kunhan vaan lähtee laatoittamaan niin, että jako osuu luukkuun kanssa yhteen. Kosteissa tiloissa ollaan vedetty luukun saumat silikonilla umpeen, ja jos sinne tarvitsee joskus päästä ronkkimaan niin ne on helppo leikata auki.
Tuleeko siis joku ihan valmis luukku, joka laatoitetaan ja tiivistetään. Vai teettekö vaan jostain gyprocin tms. palasta irtonaisen luukun? Tilasin testiin tuollaisen inlookin tiivistetyn gyproc pintaisen hiussaumaluukun, pitäisi olla kosteuden kestävä pinta. Katotaan onko tarkoitukseen sopiva. Luukun taakse tulee käyttöveden jakotukit ja sulut, joten ois ihan hyvä jos suht helposti pääsee käsiksi niihin.
 
Tuleeko siis joku ihan valmis luukku, joka laatoitetaan ja tiivistetään. Vai teettekö vaan jostain gyprocin tms. palasta irtonaisen luukun? Tilasin testiin tuollaisen inlookin tiivistetyn gyproc pintaisen hiussaumaluukun, pitäisi olla kosteuden kestävä pinta. Katotaan onko tarkoitukseen sopiva. Luukun taakse tulee käyttöveden jakotukit ja sulut, joten ois ihan hyvä jos suht helposti pääsee käsiksi niihin.

Juu, tuollahan oli vielä erikseen nuo laatoitettavat luukut jotka tulee laattajaolle sopivina valmiiksi.
 
Juu, tuollahan oli vielä erikseen nuo laatoitettavat luukut jotka tulee laattajaolle sopivina valmiiksi.
En löytänyt tuossa sun linkkaamassa esitteessä olevia luukkuja mistään. Edes inlookin sivuilta ei löytynyt mitään tietoa tuosta mallista. Jotenkin värityksen puolesta näyttää, että olisiko joku vanha esite tms.
 
En löytänyt tuossa sun linkkaamassa esitteessä olevia luukkuja mistään. Edes inlookin sivuilta ei löytynyt mitään tietoa tuosta mallista. Jotenkin värityksen puolesta näyttää, että olisiko joku vanha esite tms.

Joo taiat olla oikeassa, varmaan poistunut malli. Löyty niiden sivuilta nähtävästi uudempi esite jossa ei tosiaan ole tuota laattaluukkua. Ehkä tuo hiussaumaluukku on korvannut sen.
 
Kyllä tiedän tapauksia, jossa on tehty ”flippaus”. Eli maalattu seinät, uusittu keittiönkaappien ovet, maalattu kph kaakelit ja uusittu kalusteet. Tämä myyty sitten vastaremontoituna (myynti-ilmoituksessa lukee) ~20-30k€ kalliimmalla. Ja puhutaan siis pks ulkopuolella ja kokoluokalta 50-70m2
Nää kyllä yleensä tunnistaa heti kun näkee, ihan jo siitä että työn jälki on yleensä vähän mitä sattuu, kun ei itselle tehdä, ja ammattimies on liian kallis, niin tehdään äkkiä vaan pois ja vähän sinne päin.
 
Tulikohan nyt varmasti tarpeeksi rautaa tuohon leivinuunin pohjan valuun, vielä olis yks tanko 10millistä ja kolme tankoa 6millistä.
IMG_20210209_193845.jpg
 
Tulikohan nyt varmasti tarpeeksi rautaa tuohon leivinuunin pohjan valuun, vielä olis yks tanko 10millistä ja kolme tankoa 6millistä.
IMG_20210209_193845.jpg

Eiköhän tuo kestä. Saattaisi kannattaa laittaa tuohon tiileen kiinni solumuovi irroituskaistaksi ettei valu turhaan tartu tuohon muuriin kiinni.
 
Eiköhän tuo kestä. Saattaisi kannattaa laittaa tuohon tiileen kiinni solumuovi irroituskaistaksi ettei valu turhaan tartu tuohon muuriin kiinni.
Joo, pitää laittaa, ei vaan just nyt ollut mistä laittaa. Eipä tuota oo onneksi tarkoitus valaa ennen ku viikonloppuna aikasintaan, niin ehtiihän tässä, käyn varmaan samalla reissulla rautakaupassa ku käyn vuokraamosta hakeen betonimyllyn.
 
Joo, pitää laittaa, ei vaan just nyt ollut mistä laittaa. Eipä tuota oo onneksi tarkoitus valaa ennen ku viikonloppuna aikasintaan, niin ehtiihän tässä, käyn varmaan samalla reissulla rautakaupassa ku käyn vuokraamosta hakeen betonimyllyn.

Juu, nähtävästi teit ton verkonkin itse metrikamasta. Eihän siinä, ihan järkevää jos ei sopivaa valmista verkonpalaa ole jäänyt pyörimään. Ei ainakaan tule hukkaa paljon yhtään. Jotai 500litran kieppeillä tuohon kaiketi betonia menee. Aloin just laskee kannattaako tuollaista tehä myllyllä vai vispilällä, mutta onhan tuossa jo niin iso määrä että mylly järkevin vaihtoehto.
 
Juu, nähtävästi teit ton verkonkin itse metrikamasta. Eihän siinä, ihan järkevää jos ei sopivaa valmista verkonpalaa ole jäänyt pyörimään. Ei ainakaan tule hukkaa paljon yhtään. Jotai 500litran kieppeillä tuohon kaiketi betonia menee. Aloin just laskee kannattaako tuollaista tehä myllyllä vai vispilällä, mutta onhan tuossa jo niin iso määrä että mylly järkevin vaihtoehto.
Joo, ei ollut sopivaa verkonpalaa ja hukkaa olisi tullut ihan älytön jos olisi täyden verkon ottanut, niin tein sitte ite tangosta. Joku 350l siihen pitäs mennä tavaraa, jos nyt vaan mylly mahtuu ovesta sisälle niin kippailen kuran suoraan myllystä muottiin.
 
Niin ja kun ite teki verkon, niin sai "vähän" tiheämmän silmävälinkin. En nyt jaksanut mitalla kattoa, mutta mutulla heittäisin että mennään 3-7cm välillä, eli vähintäänkin tuplasti, jos ei jopa kolminkertaisesti rautaa verrattuna normaaliin verkkoon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 545
Viestejä
4 499 606
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom