Kodin rempat(DIY)

No jos sitten pitäydytään sun mieliks tässä ajatuksessasi että raolla ei ole mitään muuta tehtävää kuin liikuntasauma niin syy miksei toimi on se että palosuojavaahto ei ole elastista joten myöskään liikuntasauma ei enään toimi.
Ai täällä olikin muurarimestari paikalla. Menen sitten pois. Vissin tuo rakennustiedon dokumentti oli kanssa jonkun hupiukon kiusallaan väsäämä väärää tietoa täynnä oleva läsy.
Meinaatko myös, että palosuojavaahdon laitettua se takka sortuu siitä edestä, kun ei pääse enää liikkumaan? :facepalm:

Palosuojavaahdon ominaisuudet ovat lähellä tavallista uretaanimassaa ja sitä olen itse käyttänyt onnistuneesti monessakin paikassa, jossa on todennäköistä että materiaalit elää. Ei tietenkään kestä senttien elämistä, mutta muutaman millin lämpölaajenemiset/kutistumiset on ihan ok.

Mutta ei mitään. Antaa ullakon haista kämpässä, jos se on parempi ratkaisu. Sitäpaitsi sieltä saattaa jotain mikrobia/sientä levitä huoneilmaan myös, eihän tätäkään saa mennä tietenkään estämään, vaan pitää antaa vapaasti levitä. :think:
 
Ai täällä olikin muurarimestari paikalla. Menen sitten pois. Vissin tuo rakennustiedon dokumentti oli kanssa jonkun hupiukon kiusallaan väsäämä väärää tietoa täynnä oleva läsy.
Meinaatko myös, että palosuojavaahdon laitettua se takka sortuu siitä edestä, kun ei pääse enää liikkumaan? :facepalm:

Palosuojavaahdon ominaisuudet ovat lähellä tavallista uretaanimassaa ja sitä olen itse käyttänyt onnistuneesti monessakin paikassa, jossa on todennäköistä että materiaalit elää. Ei tietenkään kestä senttien elämistä, mutta muutaman millin lämpölaajenemiset/kutistumiset on ihan ok.

Mutta ei mitään. Antaa ullakon haista kämpässä, jos se on parempi ratkaisu. Sitäpaitsi sieltä saattaa jotain mikrobia/sientä levitä huoneilmaan myös, eihän tätäkään saa mennä tietenkään estämään, vaan pitää antaa vapaasti levitä. :think:

No en nyt ihan tuotakaan vaihtoehtoa ollut suoraan suosittelemassa. Ajatus oli lähinnä se ettei kannata tuollaista liikuntasaumaa mennä suinpäin suihkimaan täyteen, varsinkaan kun sitä tuskin saa enään sen jälkeen auki. Siihen on yleensä syynsä miksi sinne on ylipäätään jätetty tuo aukko. Ehkä kannattaisi koittaa tukkia tuo ilmavuodon alkuperäinen lähde ja selvittää miksi se ullakko nyt sit ylipäätään haisee. Tuo kuulostaisi enemmän siltä että siellä ullakolla on jotakin homehtuvaa ja mahdollisesti puutteellinen ilmanvaihto. Ei tuo tavallinenkaan uretaani mitään liikuntasauman merkkejä täytä. jokin elastinen liimamassa on yleensä oikea ratkaisu liikuntasaumoihin. Noin isoa rakoa ei ylipäätään saa edes täytettyä uretaanilla kovin häävisti. Jää takulla sinne uretaaniin ilmarakoja joista se sama käry tulisi edelleen. Jos sen raon haluaa tukkia niin tekee mieluusti niin että sen saa tarvittaessa myös auki.
 
No en nyt ihan tuotakaan vaihtoehtoa ollut suoraan suosittelemassa. Ajatus oli lähinnä se ettei kannata tuollaista liikuntasaumaa mennä suinpäin suihkimaan täyteen, varsinkaan kun sitä tuskin saa enään sen jälkeen auki. Siihen on yleensä syynsä miksi sinne on ylipäätään jätetty tuo aukko. Ehkä kannattaisi koittaa tukkia tuo ilmavuodon alkuperäinen lähde ja selvittää miksi se ullakko nyt sit ylipäätään haisee. Tuo kuulostaisi enemmän siltä että siellä ullakolla on jotakin homehtuvaa ja mahdollisesti puutteellinen ilmanvaihto. Ei tuo tavallinenkaan uretaani mitään liikuntasauman merkkejä täytä. jokin elastinen liimamassa on yleensä oikea ratkaisu liikuntasaumoihin. Noin isoa rakoa ei ylipäätään saa edes täytettyä uretaanilla kovin häävisti. Jää takulla sinne uretaaniin ilmarakoja joista se sama käry tulisi edelleen. Jos sen raon haluaa tukkia niin tekee mieluusti niin että sen saa tarvittaessa myös auki.

Tiedän, että normaalisti sanotaan, ettei talon kuulu haista miltään ja haju on aina merkki ongelmasta. Väitän nyt kuitenkin, että tuo on ihan normaali haju, kun kyse on yli 100 vuotta vanhasta talosta. Kaikki ne vintit haisee purulle/pellavalle/sammaleelle yms, mitä siellä yläpohjassa on lähemmäs metri. Se ei tietenkään ole suotavaa, että ko. haju leviää sisälle, mutta toisaalta ihan ymmärrettävää talon ikä huomioiden. Ei 1900-luvun alussa tehty ilmatiiviitä rakenteita. Mikäli haluaisin tukkia vuodon lähempää lähdettä, pitäisi kakluuni purkaa. Purkaa ja uudelleen muurata se pitäisi muutenkin määräajoin, mutta koska ei toimi enää asunnon primäärinä lämmönlähteenä, niin eipä siinä ole järkeä. Periaatteessa koko urakan voisi sälyttää taloyhtiölke, mutta koska ensimmäinen vastaus on "Vanha talo, kuuluu ominaisuuksiin", niin helpommalla pääsee kun tekee pikkuhommat itse. Jos hyvää ja helppoa korjaustapaa ei löydy, niin pitänee siinä vaiheessa lähestyä yhtiötä. Tämänhetkinen teippiviritys ei ole kovin esteettinen.
 
Tiedän, että normaalisti sanotaan, ettei talon kuulu haista miltään ja haju on aina merkki ongelmasta. Väitän nyt kuitenkin, että tuo on ihan normaali haju, kun kyse on yli 100 vuotta vanhasta talosta. Kaikki ne vintit haisee purulle/pellavalle/sammaleelle yms, mitä siellä yläpohjassa on lähemmäs metri. Se ei tietenkään ole suotavaa, että ko. haju leviää sisälle, mutta toisaalta ihan ymmärrettävää talon ikä huomioiden. Ei 1900-luvun alussa tehty ilmatiiviitä rakenteita. Mikäli haluaisin tukkia vuodon lähempää lähdettä, pitäisi kakluuni purkaa. Purkaa ja uudelleen muurata se pitäisi muutenkin määräajoin, mutta koska ei toimi enää asunnon primäärinä lämmönlähteenä, niin eipä siinä ole järkeä. Periaatteessa koko urakan voisi sälyttää taloyhtiölke, mutta koska ensimmäinen vastaus on "Vanha talo, kuuluu ominaisuuksiin", niin helpommalla pääsee kun tekee pikkuhommat itse. Jos hyvää ja helppoa korjaustapaa ei löydy, niin pitänee siinä vaiheessa lähestyä yhtiötä. Tämänhetkinen teippiviritys ei ole kovin esteettinen.

Tässähän on jo mainittu yksi mahdollinen ongelmanlähde. Noin paksu kerros purua saattaa olla hyvinkin alkanut kostua sieltä alempaa ja homehtua.
 
Mikä ihmeen tuuletusrako? Tuuletusrako jätetään tulisijan ja syttyvän materiaalin väliin.

Tässä lisää tietoa. Tulisijan ja seinän väliin jätetään liikuntasauma, joka eristetään villalla. En näe mitään syytä, miksi palosuojavaahto ei toimisi.

Lähde:

Luit ihan oikein, tässä puhuttiin vanhasta kaakeliuunista ja tuuletusraosta. Ei liikuntasaumasta ja nykyaikaisesta tulisijasta johon jostain syystä keskustelun käänsit?

Se tuuletusrako on siellä myös siksi, että ne kaakelit/niiden kiinnitys ei kestä niin kovaa lämpöä joka niihin suljetussa tilassa kohdistuu. Periaatteessa jäävät piiloon joten sillä ei raon tukkimisella ole merkitystä mutta kyllä ne reunatkin siitä kuumenevat ja ongelmia voi ilmaantua kaakelien irtoamisen kanssa.

Lähinnä kiinnostaisi alkuperäisessä ongelmassa se, miksi sitä rakoa ei voi tukkia sieltä takareunasta mistä se haju tulee?
Lattiapintaan on saatavilla erilaisia ilmatiiviitä plaanomassoja jotka kyllä leviävät sinne taaksekkin ihan kaatamalla ja tekemällä pienen korokelistan etureunaan. Seinään/kattoon/takakulmaan taas saa erilaisia tiivistysnauhoja, massoja tai vaikka uretaania.
Nauhan saa monesti aseteltua pitkällä kepillä paikalleen, massat siveltyä pensselillä/jatkovarrella ja uretaanipyssyyn voi laittaa vaikka 3 metrin jatkon 8mm kirkasta muoviletkua(taipuisa) tai alumiini/kupariputkea(muotoiltavissa esim kulman taakse) jolla sitä on mahdollista laittaa mitä erikoisempiin paikkoihin.

Esim palouretaani+blowerproof tai vastaava lämmönkestävä ilmatiivistysmassa siihen päälle siveltynä voisi olla toimiva ratkaisu? Pientä kikkailua ja viitseliäisyyttä se vaatii, mutta niinhän vanhan korjaaminen aina :)
 
Tässähän on jo mainittu yksi mahdollinen ongelmanlähde. Noin paksu kerros purua saattaa olla hyvinkin alkanut kostua sieltä alempaa ja homehtua.

Sitä tavaraa on 80cm. Haju ei ole homeinen, vaan sama mikä vallitsee jokaisen noin vanhan talon vintillä. Tai ainakin niissä on ollut, missä itse olen käynyt. Tässä talossa on myös osa vinteistä rakennettu asumiskäyttöön, eikä niissä ole kostumisongelmia tietääkseni havaittu.
 
Se tuuletusrako on siellä myös siksi, että ne kaakelit/niiden kiinnitys ei kestä niin kovaa lämpöä joka niihin suljetussa tilassa kohdistuu. Periaatteessa jäävät piiloon joten sillä ei raon tukkimisella ole merkitystä mutta kyllä ne reunatkin siitä kuumenevat ja ongelmia voi ilmaantua kaakelien irtoamisen kanssa.

Lähinnä kiinnostaisi alkuperäisessä ongelmassa se, miksi sitä rakoa ei voi tukkia sieltä takareunasta mistä se haju tulee?
Lattiapintaan on saatavilla erilaisia ilmatiiviitä plaanomassoja jotka kyllä leviävät sinne taaksekkin ihan kaatamalla ja tekemällä pienen korokelistan etureunaan. Seinään/kattoon/takakulmaan taas saa erilaisia tiivistysnauhoja, massoja tai vaikka uretaania.
Nauhan saa monesti aseteltua pitkällä kepillä paikalleen, massat siveltyä pensselillä/jatkovarrella ja uretaanipyssyyn voi laittaa vaikka 3 metrin jatkon 8mm kirkasta muoviletkua(taipuisa) tai alumiini/kupariputkea(muotoiltavissa esim kulman taakse) jolla sitä on mahdollista laittaa mitä erikoisempiin paikkoihin.

Ei niitä kaakeleita siellä seinän puolella ole. Asennus on nurkassa eli rako laajenee reunoilta huoneen nurkkaa kohti. Uunin tausta näyttää olevan täynnä jotain villaa. Viereiset seinät on levytetty ja uuni muurineen tuolla 10cm upotuksessa, niin pääsy taakse todella hankala. Taitaa sittenkin olla parempi aloittaa se taistelu yhtiön kanssa...
 
Mitä pilalle menneitä paikkoja olen availlut, niin puru on ollut se viimeinen pilalle menevä asia. Omassa talossa voimakkain tuoksu tulee vanhoista huokoisista puukuitulevyistä ja pinkopahvien tapettikerroksista.
 
Miten korjata about 2x2cm aukko gyproc-seinässä? Pelkällä kitillä tuskin tulee kestävää, ajattelin että jos vetäisi sinne polyuretaanivaahtoa taakse ja sitten kitti päälle, meneekö ihan vihkoon?
 
Miten korjata about 2x2cm aukko gyproc-seinässä? Pelkällä kitillä tuskin tulee kestävää, ajattelin että jos vetäisi sinne polyuretaanivaahtoa taakse ja sitten kitti päälle, meneekö ihan vihkoon?

Monet tehneet noin uretaanilla ja varmaan ihan ok saa.

Tätä ohjetta itse suosinut

Tuolta tuo alempi kipsilevypalalla paikkaaminen. Nuo kipsilevypaikat varmaan vielä parempia, mutta ei oo raaskinut itse ostaa. Jos ei oo yhtään ylimäärästä kipsilevyä niin sit varmaan pitää joku tuki rakentaa ja kitillä täyttää.
 
Miten korjata about 2x2cm aukko gyproc-seinässä? Pelkällä kitillä tuskin tulee kestävää, ajattelin että jos vetäisi sinne polyuretaanivaahtoa taakse ja sitten kitti päälle, meneekö ihan vihkoon?
Eiköhän tasoite ole lujuudeltaan samaa luokkaa kuin kipsilevy. Itse olen tasoitteella korjannut tuon kokoiset ja hieman suuremmatkin reiät.

Yhdellä tasoituskerralla tosin tuskin selviää.
 
Eiköhän tasoite ole lujuudeltaan samaa luokkaa kuin kipsilevy. Itse olen tasoitteella korjannut tuon kokoiset ja hieman suuremmatkin reiät.

Yhdellä tasoituskerralla tosin tuskin selviää.

Mutta kun siellä takana ei ole mitään "tukea" johon kittiä laittaa, jotenkin tuntuu siltä että ei tule pysymään paikallaan jos pelkkää kittiä laittaa.

Mutta varmaan haen PU-vaahtoa ja heitän reiän taakse pikkasen vaahtoa tueksi.
 
Mutta kun siellä takana ei ole mitään "tukea" johon kittiä laittaa, jotenkin tuntuu siltä että ei tule pysymään paikallaan jos pelkkää kittiä laittaa.

Mutta varmaan haen PU-vaahtoa ja heitän reiän taakse pikkasen vaahtoa tueksi.
YouTubesta noita tullut seurattua ja monesti sinne taakse juurikin ruuvataan esim. puunpalanen tueksi jonka jälkeen kittaus.
 
Miten korjata about 2x2cm aukko gyproc-seinässä? Pelkällä kitillä tuskin tulee kestävää, ajattelin että jos vetäisi sinne polyuretaanivaahtoa taakse ja sitten kitti päälle, meneekö ihan vihkoon?

Onefilliä olen käyttänyt tuommoisiin paikkauksiin

 
Mutta kun siellä takana ei ole mitään "tukea" johon kittiä laittaa, jotenkin tuntuu siltä että ei tule pysymään paikallaan jos pelkkää kittiä laittaa.

Mutta varmaan haen PU-vaahtoa ja heitän reiän taakse pikkasen vaahtoa tueksi.
Multa ääni #3404, jos kiertelet lähistösi "työmaita" siellä on usein kipsilevyn jätepaloja (kohteliaasti kysymällä saanet jätelavalta ottaa ) jos itselläsi ei ole.
 
Mutta kun siellä takana ei ole mitään "tukea" johon kittiä laittaa, jotenkin tuntuu siltä että ei tule pysymään paikallaan jos pelkkää kittiä laittaa.

Mutta varmaan haen PU-vaahtoa ja heitän reiän taakse pikkasen vaahtoa tueksi.
Kyllä se ilman tukea onnistuu, jos riittävän pienestä reiästä on kyse. Toki haastavampi tehdä.

Mutta eihän huippukokitkaan paistilastaa käytä. ;)

Itse piti juuri paikata rasiaporalla tehty reikä. Tältä näytti ensimmäisen tasoituskerran jälkeen. Nuo urat täytin lähinnä sormin, sitten vielä myöhemmin tulee varsinainen tasoitus. Tein viisteen kiinnitettävään palaan, jotta tasoitetta menisi kunnolla saumaan. Poranterän reiästä saa palan kätevästi hienosäädettyä kohdalleen.
1591941929319.png
 
Viimeksi muokattu:
Miten korjata about 2x2cm aukko gyproc-seinässä? Pelkällä kitillä tuskin tulee kestävää, ajattelin että jos vetäisi sinne polyuretaanivaahtoa taakse ja sitten kitti päälle, meneekö ihan vihkoon?

Jos sulla ei ole muuta käyttöä urtsille tuon jälkeen niin käytännössä turha tuhlata koko pulloa pieneen pursotukseen. Kyllä sen pakkelilla saa tarpeeksi kestäväksi kun kovertaa vähän kuopalle sitä aukon reunaa.
 
Kyllä se ilman tukea onnistuu, jos riittävän pienestä reiästä on kyse. Toki haastavampi tehdä.

Mutta eihän huippukokitkaan paistilastaa käytä. ;)

Itse piti juuri paikata rasiaporalla tehty reikä. Tältä näytti ensimmäisen tasoituskerran jälkeen. Nuo urat täytin lähinnä sormin, sitten vielä myöhemmin tulee varsinainen tasoitus. Tein viisteen kiinnitettävään palaan, jotta tasoitetta menisi kunnolla saumaan. Poranterän reiästä saa palan kätevästi hienosäädettyä kohdalleen.
1591941929319.png

Näyttää että tuo paperinreuna on jäänyt töröttää tuossa ulkokehällä (pitäis vähän katkoterällä raapasta ennen tasoitusta). Lisäks tuo paikkapala pitäisi olla hieman muuta pintaa alempana jotta saisi hyvin tasotettuu. Nyt et saa kunnolla tasotetta tuon kipsilevypalan päälle. Voisi olla myös vähän isompi toi pala ettei tarviis noin paljo tasotetta tuohon reunaan -> menis vähemmillä tasoituskerroilla. Tässä parannusehdotuksia ensikertaan.
 
Ihmettelen minulle Amazonista lähetetty laikkaleikkurin terää. Paketti oli näitä halvempia "vähän käytettyjä" Warehouse dealeja, paketin päällä koodi 2 608 603 791 - 879, 350 mm 25,4 mm reiällä Best for stone. Käyttämättömältä näyttää. Itse lätkästä puuttuu kaikki merkinnät, joku tarra on ollut mutta kadonnut. Fyysisesti tämä deal on ihan mitoiltaan identtinen uuden 2 608 602 648-879 (350 mm, 20/25,4 mm, BfS) kanssa, jonka varmuudella tiedän olevan aito. Varmasti aito on paljaan teräksen värinen ja timanttiosa tumma. Vastaa kuvaltaan sitä, mitä netissä näkyy kummallekin em. mainitulle koodille. Warehousesta lähetetty on väriltään ikään kuin harmaan peitossa, selkeästi joku pinnoite/maali siinä päällä.

Onko teillä laikkaleikkureita käyttävät tullut vastaan em. harmaata Boschin terää? Terä on vanhempaa versiota, että erilaisuus uuteen verrattuna on mahdollista, mutta jotenkin haiskahtaa, kun netin kuvat ei täsmää. Ja terässä ei ole yhtään mitään merkintöjä. Jos tämä on aito, niin en viitsis pistää takaisin, kun hinta oli lähes -50% ja kulutuspinnan osalta kaikki on tallessa.

e: Vai voiko se levy vetää kiinteän harmaaksi, jos sitä on vähän käytetty? Ei siitä kyllä äkkiseltään mitään murusia lähtenyt ja pinta tuntuu "maalatulle". Tässä tämä varmasti aidon ulkonäkö: https://www.amazon.de/gp/product/B004X0XFMS/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
 
Viimeksi muokattu:
Pientä kerrostaloasunnon pintaremonttia meneillään, ja vastaan tuli muutama paikkailua vaativa kohta. Miten näitä kannattaisi korjata jotta ei ole vuoden päästä päälle tuleva maalipinta halki? Oma ajatus oli hyödyntää näissä kevyttasoitetta (case 1 ja 3), ja akryylimassaa (case 2), mutta onko parempia ajatuksia?

Spoilerien sisällä kuvia.

Case 1: Tällaisia halkeamia vanhan kerrostalon ulkoseinän ja sisäväliseinän liitoksissa.
Case 2: Toimiiko ihan akryylimassa hyvin puukuitulevyn ja betoniseinän välisessä raossa?
Case 3: Tässä seinässä on joku kova ja sileä pinnoite pois lähtevän tapetin alla, mutta halkeaman kohdalta se on rapissut pois. Kyseessä ulkoseinä.

20200612_171550.jpg20200612_171603.jpg
20200612_171609.jpg
20200612_172033.jpg
 
Pientä kerrostaloasunnon pintaremonttia meneillään, ja vastaan tuli muutama paikkailua vaativa kohta. Miten näitä kannattaisi korjata jotta ei ole vuoden päästä päälle tuleva maalipinta halki? Oma ajatus oli hyödyntää näissä kevyttasoitetta (case 1 ja 3), ja akryylimassaa (case 2), mutta onko parempia ajatuksia?

Spoilerien sisällä kuvia.

Case 1: Tällaisia halkeamia vanhan kerrostalon ulkoseinän ja sisäväliseinän liitoksissa.
Case 2: Toimiiko ihan akryylimassa hyvin puukuitulevyn ja betoniseinän välisessä raossa?
Case 3: Tässä seinässä on joku kova ja sileä pinnoite pois lähtevän tapetin alla, mutta halkeaman kohdalta se on rapissut pois. Kyseessä ulkoseinä.

20200612_171550.jpg20200612_171603.jpg
20200612_171609.jpg
20200612_172033.jpg
Muuttaisin sinuna pois..
 
Ihan sun omilla ajatuksilla jatkaisin eteenpäin, tosin kohtiin 1 ja 3 joko saumapaperia tai lasikuitunauhaa vahvikkeeksi halkeamiin pakkelin alle. Ei nekään ihmeisiin pysty jos eläminen on ns vuosittaista, mutta pelkkä tasoite noissa halkeaa heti ensimmäisestä muutoksesta. Varmaan jollakin voi olla viisaampiakin ideoita, joten...
 
Pientä kerrostaloasunnon pintaremonttia meneillään, ja vastaan tuli muutama paikkailua vaativa kohta. Miten näitä kannattaisi korjata jotta ei ole vuoden päästä päälle tuleva maalipinta halki? Oma ajatus oli hyödyntää näissä kevyttasoitetta (case 1 ja 3), ja akryylimassaa (case 2), mutta onko parempia ajatuksia?

Spoilerien sisällä kuvia.

Case 1: Tällaisia halkeamia vanhan kerrostalon ulkoseinän ja sisäväliseinän liitoksissa.
Case 2: Toimiiko ihan akryylimassa hyvin puukuitulevyn ja betoniseinän välisessä raossa?
Case 3: Tässä seinässä on joku kova ja sileä pinnoite pois lähtevän tapetin alla, mutta halkeaman kohdalta se on rapissut pois. Kyseessä ulkoseinä.

20200612_171550.jpg20200612_171603.jpg
20200612_171609.jpg
20200612_172033.jpg

Aika pahoja halkeamia tuolla näyttäis olevan. Ensinnäkin nuo puukuitulevyt elää takulla niin paljon että siinä ei kestä mikään. Jos hyvän haluais niin pitäis olla kipsilevyjä tai kivipohjasii mitkä ei elä. Mitään nauhoja tuonne nurkkiin ei kannata laittaa, ne on rypyssä heti ekan talven jälkeen (nuo nurkkakohdat siis joissa puukuitulevy kohtaa betonin.). Pienellä pintaremontilla tuosta ei selviä. Jos haluaa hyvän niin kiviseinät pitäis jyrsiä puhtaaks. halkeamiin (jotka ei siis ei ole nurkassa) pitäis ensin täyttää jollakin elastisella massalla ja päälle vois olla hyvä tuo kipsilevyn saumapaperi (niin ettei se taitu toiselle rakennusmateriaalia olevalle seinälle. Kaikki lasikuitunauhat jätät kaupan hyllyyn. Kun on pohjalta saatu kaikki paikattua niin ylitasoitetaan seinät kauttaaltaan. Pohjamaalin päälle laitetaan tetramassa nurkkiin.

Puukuitulevyseinistä pitäis levyt poistaa ja vaihtaa kipsilevyyn. Sit saumaus ja tasoitukset niinkuin uusiin levyihin.

Näyttää niin vanhalta että asbestit kannattanee tarkistaa ennenkuin alkaa mitään tekemään.
 
Ihmettelen minulle Amazonista lähetetty laikkaleikkurin terää. Paketti oli näitä halvempia "vähän käytettyjä" Warehouse dealeja, paketin päällä koodi 2 608 603 791 - 879, 350 mm 25,4 mm reiällä Best for stone. Käyttämättömältä näyttää. Itse lätkästä puuttuu kaikki merkinnät, joku tarra on ollut mutta kadonnut. Fyysisesti tämä deal on ihan mitoiltaan identtinen uuden 2 608 602 648-879 (350 mm, 20/25,4 mm, BfS) kanssa, jonka varmuudella tiedän olevan aito. Varmasti aito on paljaan teräksen värinen ja timanttiosa tumma. Vastaa kuvaltaan sitä, mitä netissä näkyy kummallekin em. mainitulle koodille. Warehousesta lähetetty on väriltään ikään kuin harmaan peitossa, selkeästi joku pinnoite/maali siinä päällä.

Onko teillä laikkaleikkureita käyttävät tullut vastaan em. harmaata Boschin terää? Terä on vanhempaa versiota, että erilaisuus uuteen verrattuna on mahdollista, mutta jotenkin haiskahtaa, kun netin kuvat ei täsmää. Ja terässä ei ole yhtään mitään merkintöjä. Jos tämä on aito, niin en viitsis pistää takaisin, kun hinta oli lähes -50% ja kulutuspinnan osalta kaikki on tallessa.

e: Vai voiko se levy vetää kiinteän harmaaksi, jos sitä on vähän käytetty? Ei siitä kyllä äkkiseltään mitään murusia lähtenyt ja pinta tuntuu "maalatulle". Tässä tämä varmasti aidon ulkonäkö: https://www.amazon.de/gp/product/B004X0XFMS/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
Olisko uudelleenpaloitettu terä?
Itse kun noita käynyt paloittamassa niin vetävät aina harmaan maalin päälle, yleensä tosin vain siihen hitsikohtaan mutta voi olla koko tätäkin maalattu joskus?
 
Pientä kerrostaloasunnon pintaremonttia meneillään, ja vastaan tuli muutama paikkailua vaativa kohta. Miten näitä kannattaisi korjata jotta ei ole vuoden päästä päälle tuleva maalipinta halki? Oma ajatus oli hyödyntää näissä kevyttasoitetta (case 1 ja 3), ja akryylimassaa (case 2), mutta onko parempia ajatuksia?

Spoilerien sisällä kuvia.

Case 1: Tällaisia halkeamia vanhan kerrostalon ulkoseinän ja sisäväliseinän liitoksissa.
Case 2: Toimiiko ihan akryylimassa hyvin puukuitulevyn ja betoniseinän välisessä raossa?
Case 3: Tässä seinässä on joku kova ja sileä pinnoite pois lähtevän tapetin alla, mutta halkeaman kohdalta se on rapissut pois. Kyseessä ulkoseinä.

20200612_171550.jpg20200612_171603.jpg
20200612_171609.jpg
20200612_172033.jpg
Kakkoscase menee sillä akryylimassaa, mutta nuo muut näyttävät aika hurjilta. Muutenkin tuollaiset halkeamat rakenteissa ja kantavissa seinissä on taloyhtiön vastuulla, eli tuollaisista löydöistä kannattaisi ottaa yhteyttä isännöitsijään ennen kuin alkaa korjaamaan omalla kustannuksella.
 
Pientä kerrostaloasunnon pintaremonttia meneillään, ja vastaan tuli muutama paikkailua vaativa kohta. Miten näitä kannattaisi korjata jotta ei ole vuoden päästä päälle tuleva maalipinta halki? Oma ajatus oli hyödyntää näissä kevyttasoitetta (case 1 ja 3), ja akryylimassaa (case 2), mutta onko parempia ajatuksia?

Spoilerien sisällä kuvia.

Case 1: Tällaisia halkeamia vanhan kerrostalon ulkoseinän ja sisäväliseinän liitoksissa.
Case 2: Toimiiko ihan akryylimassa hyvin puukuitulevyn ja betoniseinän välisessä raossa?
Case 3: Tässä seinässä on joku kova ja sileä pinnoite pois lähtevän tapetin alla, mutta halkeaman kohdalta se on rapissut pois. Kyseessä ulkoseinä.

20200612_171550.jpg20200612_171603.jpg
20200612_171609.jpg
20200612_172033.jpg
1. selvitä ensin miksi tuollainen rako on syntynyt, näyttäs rapatulta tiiliseinältä ja jotain on pettänyt (perustukset?? jostain tärinästä?. Syy pitää olla korjattu, jotta saa kestävän korjauksen. Jos rako väliseinässä, onko muurattu joustavan alustan päälle, joka antamut periksi.
3. oletko varma, että on betonia? voisi olla rappaustakin? Jos on betonia eiköhän se ole halkeillut sen mitä halkeillee.
jos on paperitapetti muualla ok=> tapetin uusiminen luulis riittävän. Joskus betonia korjataan injektiomassoilla
 
Jepulis, kiitos lukuisista vinkeistä aiemmin esittelemiini kuviin. On tosiaan sen verran rajusti halki, että jutellaan isännöitsijän kanssa löydöksistä.
 
Olisko uudelleenpaloitettu terä?
Itse kun noita käynyt paloittamassa niin vetävät aina harmaan maalin päälle, yleensä tosin vain siihen hitsikohtaan mutta voi olla koko tätäkin maalattu joskus?
Tungin sen levyn veden alle ja hankasin niistä kohdista missä pitäisi olla merkintöjä. Sain sen verran merkintöjä näkyviin, että aika suurella varmuudella on ainakin Bosch, nopeusmerkinnät, suuntanuoli ja joku logo on ainakin 1:1 paikoissa vaikka juuri ei saa selvää. Vähän tuli metallin kiiltoakin näkyviin. Liekö tuolla sitten leikattu jotain, joka on jättänyt hassun näköiseksi. Etiketin liimat on ”harmaan” päällä, ei liene maalattu. Oudolta tuntuisi, että tällaista uudelleenpaloitettuna myisivät. Eiköhän tuo kestä sen edestä mitä tuli maksettua. Avaudun sit tänne ja Amazonille, jos laukee silmille :cigarbeye:
 
Kuinka pitkään pätkään kylppärin kulmaa voisi kuvitella 50 ml (Pattex) silikonituubin riittävän?
 
Kuinka pitkään pätkään kylppärin kulmaa voisi kuvitella 50 ml (Pattex) silikonituubin riittävän?

Kysymyksen asettelusta päätellen metri on hyvä suoritus. Toki asiassa on melkoinen määrä muuttujia, mut normi 310ml tuubissa lukee muistaakseni ett 12 metriä 5x5mm saumaa.
 
Jatketaan saumauksella. Aiemmin noissa saumojen risteyksissä on ollut vain silikonia. Kannattaako ympyröityyn kohtaan (näitä siis joka laatan kohdalla) pistää ensin saumausmassaa vai suoraan vaan silikonilla ja toivoa ettei tule kovin rumaa jälkeä?
20200616_093954.jpg
 
Ulko-oven lukot (2) ovat huonossa kunnossa, ei tahdo pyörähtää lukkoon ja aueta, nyt on sellainen salpa lukitus, Dorma lukko, eli kun kääntää kierroksen avainta, ovi on lukossa, toinen kierros toiseen suuntaan lukko vapautuu,
Ovet ovat vm90,
Haluttaisiin normaalisti toimivat ovet eli itsestään lukkoon menevät
riittääkö pelkkä rungon uusiminen,
Tai pitääkö tilata ns normi lukko ja runko ja sarjoitaa itse tai viedä lukkoliikkeeseen sarjoitettavaksi,
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaan saumauksella. Aiemmin noissa saumojen risteyksissä on ollut vain silikonia. Kannattaako ympyröityyn kohtaan (näitä siis joka laatan kohdalla) pistää ensin saumausmassaa vai suoraan vaan silikonilla ja toivoa ettei tule kovin rumaa jälkeä?
20200616_093954.jpg

Tuskin kannattaa hankkia saumauslaastia noihin. Silikoni peittää nuo tarpeeksi hyvin. Pursotat koloihin ylimääräistä pienen pisaran, kostutat sormenpään syljellä ja "häivytät" sen silikonipisaran vetämällä/painamalla sauman suuntaisesti pois päin nurkasta.
 
Ulko-oven lukot (2) ovat huonossa kunnossa, ei tahdo pyörähtää lukkoon ja aueta, nyt on sellainen salpa lukitus, Dorma lukko, eli kun kääntää kierroksen avainta, ovi on lukossa, toinen kierros toiseen suuntaan lukko vapautuu,
Ovet ovat vm90,
Haluttaisiin normaalisti toimivat ovet eli itsestään lukkoon menevät
riittääkö pelkkä rungon uusiminen,
Tai pitääkö tilata ns normi lukko ja runko ja sarjoitaa itse tai viedä lukkoliikkeeseen sarjoitettavaksi,
Suosiolla vaan kaikki uutta, ota vanhoista lukkorungoista tarkat kuvat ja mittaa oven paksuus niin osaavat myydä sulle lukkoliikkeessä kerralla sopivat.
Jos asut kerrostalossa/rivarissa niin silloin kannattaa kysyä isännöitsijältä miten hommassa edetään.
 
Tuskin kannattaa hankkia saumauslaastia noihin. Silikoni peittää nuo tarpeeksi hyvin. Pursotat koloihin ylimääräistä pienen pisaran, kostutat sormenpään syljellä ja "häivytät" sen silikonipisaran vetämällä/painamalla sauman suuntaisesti pois päin nurkasta.
Jeps, ei tarvinnut, nuo "risteyskohdat" meni ihan ok noin. Muuten toki tuli odotetun rumaa jälkeä ja kokonaisuutena varmaan huonompi kuin alkup. yksittäiset kohdat, joita piti lähteä paikkaamaan. Mutta säästin ;)
Seuraavalla kerralla helposti hienompi (olisi toki pitänyt vaan paikata vetämällä vanhan päälle muutaman laatan osalta). Tips for dummies:
- teippaus, ei haittaa vaikka risteysten kuopat jää alle
- pieni reikä patruunan päässä riittää, ei pursua käsille jo kärkeä kiinnitettäessä
- reippaasti silikonia
- lastalla ylimääräiset pois, kolojen kohdalla voi koittaa kikkailla
- teippi pois, koloihin hieman lisää jos tarve
- sormella tasoitus
 
Jeps, ei tarvinnut, nuo "risteyskohdat" meni ihan ok noin. Muuten toki tuli odotetun rumaa jälkeä ja kokonaisuutena varmaan huonompi kuin alkup. yksittäiset kohdat, joita piti lähteä paikkaamaan. Mutta säästin ;)
Seuraavalla kerralla helposti hienompi (olisi toki pitänyt vaan paikata vetämällä vanhan päälle muutaman laatan osalta). Tips for dummies:
- teippaus, ei haittaa vaikka risteysten kuopat jää alle
- pieni reikä patruunan päässä riittää, ei pursua käsille jo kärkeä kiinnitettäessä
- reippaasti silikonia
- lastalla ylimääräiset pois, kolojen kohdalla voi koittaa kikkailla
- teippi pois, koloihin hieman lisää jos tarve
- sormella tasoitus

Kyllä se koko tuubin kierreosan "kansi" pitää veistää pois (eihän se sotke kun ei ole painettakaan). Näin varmistetaan silikonin sujuva virtaus. Itse tykkään säästellä silikonia (vähemmän sotkua), varsinkin jos en teippaa kohdetta. Muista aina kastella sormi ennen tasoitusta niin ei tartu kiinni ja tulee siisti lopputulos (varsinkin jos joutuu korjaamaan vielä märkää silikonia).
 
Kiitos hyvästä esimerkistä, mutta Pohjanmaalle on hieman liikaa kilometrejä. Mieluiten kaiteet jostain Helsingin seudulta.
Weswoodilla on myyntinäyttely Vantaalla. Mekin tilattiin aikoinaan portaiden lasikaiteet Espooseen sieltä.

Ja siis kaiteita saa tosiaan kaikilta porrasfirmoilta tai sitten vaikka joltain puusepältä.
 
Mikä on mielipiteenne täplittyneen puutavaran käytöstä? Uskoakseni työmailla pääsääntöisesti sellaiset laitetaan surutta rakenteisiin jolleivat nyt kauttaaltaan ole täplittyneet. Tai näin ainakin käsitin sukulaistimpurin puheista.

Näin jälkikäteen rupesi arveluttamaan toimintatavan viisaus, kun itse tuli käytettyä lievästi täplittyneitä laudanpätkiä kipsilevyjen jatkosten tukina talon sisällä. Lautoja oli säilytetty autokatoksessa sepelipohjan päällä.
 
Sain veljeltä remppaa varten heidän omakotitalon rakennusjämiä muutaman peräkärryn verran. Olen käyttänyt siellä sun täällä tilapäisiin rakennelmiin ja valumuotteina yms. Osassa täplää reilusti, osassa vähemmän. Talon sisälläkin noita on ollut "tilapäisessä" käytössä pidemmän aikaan, eipä ne täplät siitä mihinkään ole kasvaneet vaikka olisivat olleet "kosteassa" kellarissa. Tuskin nyt mitää kovin hasardia tapahtuu, riippuen toki siitä mikä on "lievästi".
 
Mikä on mielipiteenne täplittyneen puutavaran käytöstä? Uskoakseni työmailla pääsääntöisesti sellaiset laitetaan surutta rakenteisiin jolleivat nyt kauttaaltaan ole täplittyneet. Tai näin ainakin käsitin sukulaistimpurin puheista.

Näin jälkikäteen rupesi arveluttamaan toimintatavan viisaus, kun itse tuli käytettyä lievästi täplittyneitä laudanpätkiä kipsilevyjen jatkosten tukina talon sisällä. Lautoja oli säilytetty autokatoksessa sepelipohjan päällä.

Täplittyminen mielletään monesti harhaanjohtavasti homehtumiseen. Suurin osa täplittyneestä puutavarasta on todellisuudessa sinistäjäsienen aikaansaamaa joka harmaannuttaa puutavaran pikkuhiljaa. Sinistäjäsieni on vaaraton ja siitä on pikemminkin enemmän hyötyä kuin haittaa.
 
Täplittyminen mielletään monesti harhaanjohtavasti homehtumiseen. Suurin osa täplittyneestä puutavarasta on todellisuudessa sinistäjäsienen aikaansaamaa joka harmaannuttaa puutavaran pikkuhiljaa. Sinistäjäsieni on vaaraton ja siitä on pikemminkin enemmän hyötyä kuin haittaa.
Mutta mistä tietää kummasta kyse?

Eräästä blogista löytyi tällainen kuva, missä kauhisteltiin talofirman käyttäneen homeista puutavaraa. Hometta vai harmitonta sinistäjäsientä?
1592378215206.png
 
Mikä on mielipiteenne täplittyneen puutavaran käytöstä? Uskoakseni työmailla pääsääntöisesti sellaiset laitetaan surutta rakenteisiin jolleivat nyt kauttaaltaan ole täplittyneet. Tai näin ainakin käsitin sukulaistimpurin puheista.

Näin jälkikäteen rupesi arveluttamaan toimintatavan viisaus, kun itse tuli käytettyä lievästi täplittyneitä laudanpätkiä kipsilevyjen jatkosten tukina talon sisällä. Lautoja oli säilytetty autokatoksessa sepelipohjan päällä.

Ihan kunnon tavaraa se on se täplittynytkin. Meillä on käytetty sellaista vähän siellä sun täällä.
 
En kyllä itse suostuisi täplittyneen tavaran käyttöön. Toki jostain lukasin että harmiton ei jätä "tilaa" pahoille homelaaduille että joku jos sen plussana laskee.
 
En tiedä onko urbaani legendaa, mutta kuulin, että puun täplittyminen johtuu siitä, että koska puu sahataan poikki. Eli kesällä sahatut puut täplittyisi, mutta talvella taas ei. Tiedä sitten, mutta kaiketi harmiton homma.
 
En tiedä onko urbaani legendaa, mutta kuulin, että puun täplittyminen johtuu siitä, että koska puu sahataan poikki. Eli kesällä sahatut puut täplittyisi, mutta talvella taas ei. Tiedä sitten, mutta kaiketi harmiton homma.
Mulla on sellaisessa kerroksista kootussa väliseinätolpassa noita täpliä, että hieman taitaa mennä legendan puolelle... Luova keino syyttää jotain muuta tahoa siitä, että puiden oikeaoppinen säilytys on laiminlyöty. Ainakin veljeltä saadussa erässä kyse on siitä, että niitä on säilytetty ulkona vähän miten sattuu.
 
Mulla on sellaisessa kerroksista kootussa väliseinätolpassa noita täpliä, että hieman taitaa mennä legendan puolelle... Luova keino syyttää jotain muuta tahoa siitä, että puiden oikeaoppinen säilytys on laiminlyöty. Ainakin veljeltä saadussa erässä kyse on siitä, että niitä on säilytetty ulkona vähän miten sattuu.
Tottakai näin, että puut on päässyt kastumaan jonka seurauksena noita mustia täpliä ilmeisesti tulee. Jos tarkoitat kertopuuta, niin samaa puuta ne on kuin muutkin. Kestää tosin aika paljon enempi kuormaa, kun on tehty noin. Puuthan toki kuivuu rakenteissa vaikka on märkänä päässyt sinne menemään ja jos ei altistu enää jatkuvalle kosteudelle, niin en näkisi ongelmaa. Ainakin puutaloissa rakenteet hengittää ulospäin tai näin ainakin olen asian ymmärtänyt.

Enkä tässä ole mitään syyttänyt vaan kerroin syyn ja seurauksen mikäli asia on näin. Mutuiluksihan tämä menee, joten uskon, että joku ammattilainen osaa ehkä paremmin sanoa, että mistä johtuu ja onko haitalista.

Pääsääntöisesti puita kaiketi säilytetään ulkona joissa on joka tapauksessa alttiina ilmankosteudelle.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
284 388
Viestejä
4 883 847
Jäsenet
78 822
Uusin jäsen
Lare1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom