Kodin rempat(DIY)

Ei ole pakko mutta kun ne nyt on uudet ja vielä irti niin itse kyllä käsittelisin. Parafiiniöly tummentaa puun omaa sävyä melko voimakkaasti.
Kiitti. Tuo videolla näkynyt öljypullo kuumaan veteen näytti hyvältä vinkiltä. Itsellä Harvia Formula 19 valmislauteet tuli juuri pihaan. Ei ole tiloja tehdä itse lauteita.
 
Nurkissa on lojunut vajaa kivivillalevy, jolle löytyi nyt käyttöä. Säilytetty sisällä huoneenlämmössä. Kivivilla materiaalina ei ole kovin tuttu, joten ihmettelin villassa paikoin olevia pienen pieniä mustia palloja. Ovat kuin metallipisaroita. Onko tämä normaali kivivillan valmistukseen liittyvä ominaisuus vai heitänkö villan pois?
 
Nurkissa on lojunut vajaa kivivillalevy, jolle löytyi nyt käyttöä. Säilytetty sisällä huoneenlämmössä. Kivivilla materiaalina ei ole kovin tuttu, joten ihmettelin villassa paikoin olevia pienen pieniä mustia palloja. Ovat kuin metallipisaroita. Onko tämä normaali kivivillan valmistukseen liittyvä ominaisuus vai heitänkö villan pois?
Ihan normaalia on. Sulamisprosessissa ollut vähän häikkää, kuonaa tms. ihan ehtaa tavaraa on kuitenkin
 
Asiallisen näköinen laudepaketti. :thumbsup:
Mielestäni ihan siistit lauteet tulikin. Ja parafiiniöljy tummensi leppää mielestäni juuri sopivasti. Sen verran pieni sauna (leveys karvan alle 160cm), että mitään kulmalaajennusta ei tähän ollut mitään järkeä ottaa.

Tuo Formula 19-paketti oli ihan laadukkaan oloinen hintaisekseen. Miinukset tulee lähinnä asennusohjeiden lievästä sekavuudesta. Ei tuo lauteiden asennus tosin mitään rakettitiedettä ole ja varsinkin tuon jalkatuki/kiuassuoja-osion tein hieman eri tavalla kuin ohjeissa, että siitä saa oikeasti tukevan. Jakkarassa ei myöskään ollut säätöjalkoja, eli sellaiset joudun vielä käydä ostamassa.




Tässä vielä aiempi sauna, jonka edellinen asukas oli kuluttanut puhki.
 
Tosi siisti tuli! Mulle tulee kans tuo sama kiuas. Mulla on kans aika pieni sauna, vajaa 160x180 (syvyys x leveys). :)
 
Tosi siisti tuli! Mulle tulee kans tuo sama kiuas. Mulla on kans aika pieni sauna, vajaa 160x180 (syvyys x leveys). :)
Tuo kiuas ollut nyt pari kuukautta käytössä. Sen jälkeen lähti vireille tämä lauteiden vaihtokin. Tuossa on tosi lempeät ja pitkäkestoiset löylyt. Aiempi Harvia Vega oli kyllä melko leivänpaahdin ja sen löylyt olivat kuin höyryinen turpaanveto päin näköä ja siinä se. Siinä kiukaassa petti ajastin, eli olisi saattanut jäädä päälle haman tappiin asti, jos ei olisi joskus muistanutkaan käsin kiertää ajastinta nollille. Naapurilla oli sama vika ja he huomasivat sen, kun oli ollut yön yli sauna päällä. Uusi ajastin + vaihtotyöt olisivat maksaneet lähelle tuon uuden kiukaan verran. Uuden kiukaan ohjauspaneelin kaapelit sai kätevästi ovilistan "sisällä" vastakkaiselle seinälle. Termostaatin kaapelin sai pudotettua paneelin sisälläpuolella alas.
 
Tuo kiuas ollut nyt pari kuukautta käytössä. Sen jälkeen lähti vireille tämä lauteiden vaihtokin. Tuossa on tosi lempeät ja pitkäkestoiset löylyt. Aiempi Harvia Vega oli kyllä melko leivänpaahdin ja sen löylyt olivat kuin höyryinen turpaanveto päin näköä ja siinä se. Siinä kiukaassa petti ajastin, eli olisi saattanut jäädä päälle haman tappiin asti, jos ei olisi joskus muistanutkaan käsin kiertää ajastinta nollille. Naapurilla oli sama vika ja he huomasivat sen, kun oli ollut yön yli sauna päällä. Uusi ajastin + vaihtotyöt olisivat maksaneet lähelle tuon uuden kiukaan verran. Uuden kiukaan ohjauspaneelin kaapelit sai kätevästi ovilistan "sisällä" vastakkaiselle seinälle. Termostaatin kaapelin sai pudotettua paneelin sisälläpuolella alas.
Mulla on toi kiuas (Cylindro) ja siitä saa hemmetin hyvät löylyt. Silloin kun se tekee mitä pitää.
Se on viime jouluna ostettu ja se on nyt kolme tai nelkä kertaa tehnyt sitä että se alkaa yhtäkkiä nakuttaa vallana helvetisti. Joku rele paukkuu siellä tiheesti ja kovaäänisesti. Edes virrankatkaisu ei aina auta. Ja joskus se loppuu puolen minutin päästä joskus ei.
Sitten ton termari on vähän miten sattuu. Mulla on aina asetettu sinne 70c ja anna aina lämmitä aika tarkkaan tunnin ja vartin. Joskus siinää ajassa sauna on 70c ja joskus joku 65c ja hauskinta on se että kun saunaan menee niin se ei edes yritä lämmittää sinne 70c asteeseen vaan lämpö jää siihen n.65 ja alkaa hiljalleen laskea ja saattaa laskea jopa 58c ja vastukset paukahtelee päälle vain hetkeksi eikä edes käytännössä yritä lämmittää. Heitä siinä sitten löylyä viileille kiville.
Vastukset kyllä toimii. Kun veivaa asteiksi 80 niin silloin vastukset hehkuu että oikeasti lämpenee ja lämmittää. Mulla onkin ollu tapana nykyään panna lämmitys 80c ja mennä tunti vartin päästä löylyyn mutta kiuas lämmittää edelleen hyvin. Sitten jossain välissä laskea lämpö 70c niin se osaa sen aika hyvin pitää lämmöissään loppusaunomisen ajan.

Mutta löylyt on kyllä hyvät kun toi sattuu toimimaan oikein.
 
Sitten ton termari on vähän miten sattuu. Mulla on aina asetettu sinne 70c ja anna aina lämmitä aika tarkkaan tunnin ja vartin. Joskus siinää ajassa sauna on 70c ja joskus joku 65c ja hauskinta on se että kun saunaan menee niin se ei edes yritä lämmittää sinne 70c asteeseen vaan lämpö jää siihen n.65 ja alkaa hiljalleen laskea ja saattaa laskea jopa 58c ja vastukset paukahtelee päälle vain hetkeksi eikä edes käytännössä yritä lämmittää. Heitä siinä sitten löylyä viileille kiville.
Vastukset kyllä toimii. Kun veivaa asteiksi 80 niin silloin vastukset hehkuu että oikeasti lämpenee ja lämmittää. Mulla onkin ollu tapana nykyään panna lämmitys 80c ja mennä tunti vartin päästä löylyyn mutta kiuas lämmittää edelleen hyvin. Sitten jossain välissä laskea lämpö 70c niin se osaa sen aika hyvin pitää lämmöissään loppusaunomisen ajan.

Mutta löylyt on kyllä hyvät kun toi sattuu toimimaan oikein.

Missä kohdassa sulla tarkalleen on se lämpötila-anturi? Oon kans lukenut että termarin hystereesi on turhan laaja eli kun katkaisee lämmityksen niin se antaa laskea lämpötilan tosi alas ennen kuin alkaa taas lämmittää. Saas nähdä kuinka se meillä sitten toimii.
 
Mulla on toi kiuas (Cylindro) ja siitä saa hemmetin hyvät löylyt. Silloin kun se tekee mitä pitää.
Se on viime jouluna ostettu ja se on nyt kolme tai nelkä kertaa tehnyt sitä että se alkaa yhtäkkiä nakuttaa vallana helvetisti. Joku rele paukkuu siellä tiheesti ja kovaäänisesti. Edes virrankatkaisu ei aina auta. Ja joskus se loppuu puolen minutin päästä joskus ei.
Sitten ton termari on vähän miten sattuu. Mulla on aina asetettu sinne 70c ja anna aina lämmitä aika tarkkaan tunnin ja vartin. Joskus siinää ajassa sauna on 70c ja joskus joku 65c ja hauskinta on se että kun saunaan menee niin se ei edes yritä lämmittää sinne 70c asteeseen vaan lämpö jää siihen n.65 ja alkaa hiljalleen laskea ja saattaa laskea jopa 58c ja vastukset paukahtelee päälle vain hetkeksi eikä edes käytännössä yritä lämmittää. Heitä siinä sitten löylyä viileille kiville.
Vastukset kyllä toimii. Kun veivaa asteiksi 80 niin silloin vastukset hehkuu että oikeasti lämpenee ja lämmittää. Mulla onkin ollu tapana nykyään panna lämmitys 80c ja mennä tunti vartin päästä löylyyn mutta kiuas lämmittää edelleen hyvin. Sitten jossain välissä laskea lämpö 70c niin se osaa sen aika hyvin pitää lämmöissään loppusaunomisen ajan.

Mutta löylyt on kyllä hyvät kun toi sattuu toimimaan oikein.
Missä kohdassa sulla tarkalleen on se lämpötila-anturi? Oon kans lukenut että termarin hystereesi on turhan laaja eli kun katkaisee lämmityksen niin se antaa laskea lämpötilan tosi alas ennen kuin alkaa taas lämmittää. Saas nähdä kuinka se meillä sitten toimii.
Ei ole täällä onneksi tuollaista riesaa ollut. Vähän joutui kyllä jännittämään tuota termarin paikkaa, kun koneellisessa ilmanvaihdossa tuloilmaventtiili on tuossa kiukaan yläpuolella. Sain termarin kuitenkin juuri speksien mukaan seinään kiinni niin, että ilmanvaihto ei näytä häiritsevän termarin/kiukaan toimintaa. Myös perinteisen lämpömittarin mukaan ohjauspaneelin näyttämä lämpötila-arvo pitää aika hyvin paikkaansa. Itsellä on lämpötila säädetty 75 asteeseen. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kiukaasta lähde. Sähkärikin sanoi asennuksen jälkeen, että harvinaisen hiljainen kiuas.
 
Missä kohdassa sulla tarkalleen on se lämpötila-anturi? Oon kans lukenut että termarin hystereesi on turhan laaja eli kun katkaisee lämmityksen niin se antaa laskea lämpötilan tosi alas ennen kuin alkaa taas lämmittää. Saas nähdä kuinka se meillä sitten toimii.
Anturi on ihan ohjeen mukaan mitatussa paikassa.
 
Tässä vielä videoo tosta nakutuksesta:

E: en tiiä miksei kuva näy mutta ääni kuuluu.
 
Eipä tuo kyllä ihan normaalilta kuulosta, huollon paikka?

e: Jos se lämpöanturi on rikki, niin voisko se antaa sellaisia arvoja, että kiuas pätkii itseään päälle/pois jatkuvasti. Noi muutkin ongelmat viittais vähän siihen.
 
Eipä tuo kyllä ihan normaalilta kuulosta, huollon paikka?

e: Jos se lämpöanturi on rikki, niin voisko se antaa sellaisia arvoja, että kiuas pätkii itseään päälle/pois jatkuvasti. Noi muutkin ongelmat viittais vähän siihen.
Mä en tiiä. Pistin jo kolme kuukautta sitten Harvialle tukipyynnön mutta mitään ei ole kuulunu.. enkä yhtäkään mailiosoitetta löytäny niitteen sivuilta. Pitänee taas laittaa uutta jossain välissä.
 
Milloin kipsilevyruuvi on liian syvällä?

Tuli epähuomiossa ruuvattua melkoinen liuta niin, että ruuvin kanta on noin 1-2 mm pintapahvin sisäpuolella. Käsittääkseni kannan pitäisi olla pintapahvin tasossa tai hyvin minimaalisesti pintapahvin sisäpuolella, jottei kipsi murru.

Levyt eivät ole katossa, joten mitään vaaraa ei ole. Tuntuvat kyllä olevan tukevasti paikoillaan.

Edit: No niin, olinkin käyttänyt kaiken lisäksi lastulevyruuveja enkä kipsilevyruuveja. Tämähän meni hyvin. :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Vähän syvällähän nuo ovat, mutta ei normaalitilanteessa vaikutusta seinässä. Kunhan ruuvausväli on sopiva n.15cm reunoissa ja 30cm keskellä.
Se ruuvin kantavuushan varsinkin katossa tulee siitä pintakartongista, jota ruuvinkannan ei tulisi lävistää
 
Tyhmä kysymys ankkurointimassoista. Joudun paikkailemaan läpivientejä talon sokkelista umpeen. Pieniin reikiin olen vaan tyynesti porannut naftin reiän raudoitukselle ja naputtanut sisään. Sen verran pitää, että paikka ei varmasti lähde liikkeelle. Tuossa kun on isompiakin reikiä tarjolla, niin ajattelin niihin pistää ankkurointimassat. Miten tuollaista pitäisi käyttää? Jos esim. on 8 mm tanko, niin teenkö kympillä reiän, pursotan täyteen massaa ja tökkään tangon perään?
 
Löytyy siitä tuubin kyljestä ohje mutta yleensä 2-4mm isompi reikä kun kiinnitettävä kappale.

Nyt ei kyllä oikeen selvinnyt että mitä olet tekemässä? Teetkö siis raudoitusta vahvistamaan paikkausta? Sanotaanko että aika iso reikä saa jo olla ennenkö siitä hyötyä on.
 
Kokemuksia kylppärin kaakelimaalauksesta? Kunnon pesu tietysti ensiksi mutta pitääkö saumat suojata jotenkin vai voiko vetää samalla maalilla suoraan? Ilmeisesti ei oikein kedtä kolhuja joten lattia haastava (pesukone yms), ideoita miten saisi lattian tehtyä hyvin? Onko jotain tiettyä maalia kellään suositella?
 
Kokemuksia kylppärin kaakelimaalauksesta? Kunnon pesu tietysti ensiksi mutta pitääkö saumat suojata jotenkin vai voiko vetää samalla maalilla suoraan? Ilmeisesti ei oikein kedtä kolhuja joten lattia haastava (pesukone yms), ideoita miten saisi lattian tehtyä hyvin? Onko jotain tiettyä maalia kellään suositella?

En suosittele. Vaikka saa sillä vähäksi aikaa ilmettä piristettyä. Ainakin pitää ymmärtää, että kesii maalit irti kosteimmista paikoista muutamassa vuodessa. Lattiasta kulutuksesta riippuen nopeastikin. Lattiaa ei saa ns. pommin varmaksi. Samalla maalilla saumojen yli. Joku on joskus sitten maalannut saumat eri värillä ohuella siveltimellä.

Ei ole suositella yksittäistä tuotetta kun en tuota maalausta suosi. Ohjeet saa myyjältä / valmistajalta pohjatöihin.

Edit: lattialaatan lasitus pitäisi luultavasti saada "mataksi", jotta maali siihen tarttuu.
 
En suosittele. Vaikka saa sillä vähäksi aikaa ilmettä piristettyä. Ainakin pitää ymmärtää, että kesii maalit irti kosteimmista paikoista muutamassa vuodessa.

Jos saisi ns. varman keston parin vuoden ajaksi niin se riittäisi, isommat rempat tulossa myöhemmin.

Lähinnä kiinnostaa ne potentiaaliset miinat suoritusvaiheessa jotka olisi hyvä tiedostaa etukäteen.
 
Kokemuksia kylppärin kaakelimaalauksesta? Kunnon pesu tietysti ensiksi mutta pitääkö saumat suojata jotenkin vai voiko vetää samalla maalilla suoraan? Ilmeisesti ei oikein kedtä kolhuja joten lattia haastava (pesukone yms), ideoita miten saisi lattian tehtyä hyvin? Onko jotain tiettyä maalia kellään suositella?

Hep! Maalattu suihkuhuone pari vuotta sitten V33 kaakelimaaleilla (lattia ja seinät). Lattia sillä tumman harmaalla värillä, seinät valkoisella ja joku boordi harmaalla.

Kaikki saumat vedetty samalla maalilla.

Yllättävän vähän kolhuja tullut, vaikka päivittäin käytössä ja nyt 4-vuotias muksu pudotellut tavaroita ja leikkinyt leluilla/autoilla.

Vinkkejä:
- silikonit kunnolla pois ja kunnolla puhdistus, muuten maali ei tartu
- lattian pesu ainakin sillä v33 omalla aineella, karhensi lattiaa paljon
- jos mahdollista kannattaa antaa kuivua päiviä ennen käyttöä.
- tein sen virheen että laitoin maalarinteippiä silikonien avuksi ja irrottaessa lähti maalit mukana --> paikkamaalaus
 
Hep! Maalattu suihkuhuone pari vuotta sitten V33 kaakelimaaleilla (lattia ja seinät). Lattia sillä tumman harmaalla värillä, seinät valkoisella ja joku boordi harmaalla.

Kaikki saumat vedetty samalla maalilla.

Yllättävän vähän kolhuja tullut, vaikka päivittäin käytössä ja nyt 4-vuotias muksu pudotellut tavaroita ja leikkinyt leluilla/autoilla.

Vinkkejä:
- silikonit kunnolla pois ja kunnolla puhdistus, muuten maali ei tartu
- lattian pesu ainakin sillä v33 omalla aineella, karhensi lattiaa paljon
- jos mahdollista kannattaa antaa kuivua päiviä ennen käyttöä.
- tein sen virheen että laitoin maalarinteippiä silikonien avuksi ja irrottaessa lähti maalit mukana --> paikkamaalaus

Millasella telalla/pensselillä vedit? Montako kerrosta? Oliko seinissä jotain tummempaa alla, menikö hyvin piiloon?
 
Löytyy siitä tuubin kyljestä ohje mutta yleensä 2-4mm isompi reikä kun kiinnitettävä kappale.

Nyt ei kyllä oikeen selvinnyt että mitä olet tekemässä? Teetkö siis raudoitusta vahvistamaan paikkausta? Sanotaanko että aika iso reikä saa jo olla ennenkö siitä hyötyä on.
Kiitos. Autotallin ovet ajattelin pistää umpeen jossain vaiheessa ja salaojarempan yhteydessä joutuu vähän muotoilemaan sokkelia uusiksi/täydentämään. Kallioon tuo on ankkuroitu 60 vuotta sitten, kaipa siihen uuteen anturaan vois pistää muutaman tartunnan kallioon. Jos suoraan kallioon valaa, niin täytynee joku bitumi tms. sivellä siihen vesikatkoksi.
 
Vielä potentiaalisen tyhmä kysymys; missä kaikkialla silikonia pitäisi olla, pitääkö huolestua jos niitä ei ole muualla kuin seinien/lattian kulmissa eli siis kohdissa jossa seinä kohtss 90 asteen kulmassa toisen seinän tai lattian?

Silikonit seinien sisänurkissa ja seinän ja lattian liitoksessa. Oven peitelistat irti lattiasta 10 mm ja silikoni syntyneeseen rakoon. Silikoni sitten märkätiloissa aina saniteettisilikonia.
 
Silikonit seinien sisänurkissa ja seinän ja lattian liitoksessa. Oven peitelistat irti lattiasta 10 mm ja silikoni syntyneeseen rakoon. Silikoni sitten märkätiloissa aina saniteettisilikonia.

Silikonien poisto terävällä veitsellä? Vaatiiko poisto ja uudelleen laitto prosessia isännöitsijän/taloyhtiön kanssa, saako tehdä itse? Onko mahdollista maalata ilman silikoonien poistamista, onko muita seurauksia kuin mahdollinen esteettinen haitta? Ajattelin että jos varovasti maalaisi telalla suurimman osan ja silikoonin ympäriltä varovasti pienellä pensselillä.
 
Väliseiniä avatessa paljastui paikoin reiluhkosti hiiren papanoita. Kannattaako eristevillat vaihtaa uusiin vai riittääkö pelkkä siivous?

Hiiret sinänsä eivät ole yllätys, niitä vastaan taistellaan joka syksy ja alkutalvi. Sisätiloihin eivät onneksi ole vielä päässeet.
 
Silikonien poisto terävällä veitsellä? Vaatiiko poisto ja uudelleen laitto prosessia isännöitsijän/taloyhtiön kanssa, saako tehdä itse? Onko mahdollista maalata ilman silikoonien poistamista, onko muita seurauksia kuin mahdollinen esteettinen haitta? Ajattelin että jos varovasti maalaisi telalla suurimman osan ja silikoonin ympäriltä varovasti pienellä pensselillä.

Silikonien vaihto on yleensä osakkaan vastuulla. Voithan kysäistä isännöitsijältä mikä on taloyhtiön politiikka. Hyvällä tuurilla taloyhtö kustantaa. Huonolla tuurilla suosittelevat vahvasti unohtamaan tuon maalaamisen. Pitäisi kyllä olla aikalailla ilmoitusluontoinen asia tuo laattojen maalaaminen.

Niitä silikonisaumoja poistettaessa on vaarana, että katkoteräveitsi käy liian syvällä rikkoen vedeneristeen. Tästä voi seurata vesivahinko ja kustannukset saattavat tulla aiheuttajan maksettavaksi, mikäli todetaan vahingon johtuvan tuosta silikonien vaihdosta. Muistaakseni on olemassa työkalukin tuohon silikonien leikkaamiseen, jolla saa hallittua leikkaussyvyyden.

Jos siistin haluaa, niin vaihdat silikonit samalla. Niiden ollessa siistit joku ei varmasti viitsisi hommaan ryhtyä. On rasittavaa homma repiä vanhat silikonit pois. Että maalit vaan päälle, jotka kyllä luultavasti irtoaa silikonista.
 
Väliseiniä avatessa paljastui paikoin reiluhkosti hiiren papanoita. Kannattaako eristevillat vaihtaa uusiin vai riittääkö pelkkä siivous?

Hiiret sinänsä eivät ole yllätys, niitä vastaan taistellaan joka syksy ja alkutalvi. Sisätiloihin eivät onneksi ole vielä päässeet.

Hankala sanoa, kun ei ole käsitystä kuinka paljon on papanaa ja kusta. Vaihtaisin mielenrauhani säilyttämiseksi pahimmilta näyttävät eristeet kerta seinäkin on jo auki.
 
Pystyykö parkettia hiomaan ja lakkaamaan itse mitenkään järkevästi vai kannattaako suosiolla ottaa ammattilainen hoitamaan homman? N. 30 neliötä pitäis hioa ja lakata sitä tyypillistä 70-80 luvun neliömosaiikkiparkettia.
 
Pystyykö parkettia hiomaan ja lakkaamaan itse mitenkään järkevästi vai kannattaako suosiolla ottaa ammattilainen hoitamaan homman? N. 30 neliötä pitäis hioa ja lakata sitä tyypillistä 70-80 luvun neliömosaiikkiparkettia.

Aika vaikea homma. Pelkkä hiominen on jo oma hommansa eikä siistin lakkapinnankaan saaminen ole mikään itsestään selvyys. En uskaltaisi itse lähteä kokeilemaan vaikka olen rakennusalalla hommissa.
 
Milloin kipsilevyruuvi on liian syvällä?

Tuli epähuomiossa ruuvattua melkoinen liuta niin, että ruuvin kanta on noin 1-2 mm pintapahvin sisäpuolella. Käsittääkseni kannan pitäisi olla pintapahvin tasossa tai hyvin minimaalisesti pintapahvin sisäpuolella, jottei kipsi murru.

Levyt eivät ole katossa, joten mitään vaaraa ei ole. Tuntuvat kyllä olevan tukevasti paikoillaan.

Edit: No niin, olinkin käyttänyt kaiken lisäksi lastulevyruuveja enkä kipsilevyruuveja. Tämähän meni hyvin. :rofl:

Se on liian syvällä silloin kun pahvi on selvästi antanut periksi ja ruuvi on vain kipsiä vasten. Käytetystä ruuvista riippuen voi mennä helpostikin läpi. Ruuvilla nyt sinänsä ei ole käytännössä väliä. Itsekin ruuvailin pienikantaisella ja isokantaisella mitä nyt sattuikin kaupasta saamaan halvalla sillä hetkellä. Ruuvin on hyvä olla muutama milli levyn tason alapuolella. Mielummin liian syvällä kuin liian pinnassa.
 
Pitäisi tiilikatto käsitellä sammalenestolle (~300m^2, n. 30l). Olisko kokemusta kellään mikä voisi olla hyvä ruisku tähän? Käyttö olisi myös puutarhaan ja pesuaineen levittämiseen (jos soveltuu). Lidlistä ostin muutama vuosi sitten puutarhaan kympin heppoisen paineruiskun, mutta sillä kestää iäisyyden saada edes 5l ulos. Tässä muutamia vaihtoehtoja. Olisko k-raudan FXA reppuruisku käypä tai olkamalleista tokmannin Hozelock 7l tai Gardena 5l? Toiveissa olisi että 50e:lla selviäisi.


E: Kalliimmat Gardenan ja Hozelockin 12l reppuruiskut löytyis myös K-raudasta ja Tokmannilta.

E: Lopulta hankin Hozelockin reppuruiskun ja kannatti verrattuna kädessä kannettavaan verrattuna. Ruiskun saa tyhjäksi järkevässä ajassa ja käytettävyys eri luokkaa. 30l tuli levitettyä Biocompin sammalenpoistoa.
 
Viimeksi muokattu:
Hankala sanoa, kun ei ole käsitystä kuinka paljon on papanaa ja kusta. Vaihtaisin mielenrauhani säilyttämiseksi pahimmilta näyttävät eristeet kerta seinäkin on jo auki.
Juu, vaihtanen villat. Samalla pääsee lasivillasta eroon, hieman.

Nuuhkin noita villoja lähempää. Jännästi runsaammin papanoita sisältänyt koolausväli ei juuri haissut, mutta vain muutaman papanan sisältänyt koolausväli olikin hajultaan lievästi "eläimellinen". Olikohan hiirillä erilliset tilat ykkös- ja kakkostarpeelle? ;)

Olisiko syytä ruiskuttaa vielä jotain laimeaa etikkaliuosta runkoon ja levyihin mikäli hajua on jäänyt rakenteisiin eikä pelkästään villoihin?
 
Juu, vaihtanen villat. Samalla pääsee lasivillasta eroon, hieman.

Nuuhkin noita villoja lähempää. Jännästi runsaammin papanoita sisältänyt koolausväli ei juuri haissut, mutta vain muutaman papanan sisältänyt koolausväli olikin hajultaan lievästi "eläimellinen". Olikohan hiirillä erilliset tilat ykkös- ja kakkostarpeelle? ;)

Olisiko syytä ruiskuttaa vielä jotain laimeaa etikkaliuosta runkoon ja levyihin mikäli hajua on jäänyt rakenteisiin eikä pelkästään villoihin?
Kyllä hiirien jätöksistä jää tunnistettava haju seiniin, villojen vaihdolla kyllä ainakin täällä lakkasi haisemasta. Kaikenmaailman ötököitä tuntui myös pesiytyvän hiirien käymälöiden yhteyteen.

Eli itse vaihtaisin villat kerran seinät jo ovat auki, muutama vuosi sitten oli rivitalon saneerausprojekti jossa osa asukkaista halusi jättää hiirtenraiskaamat villat pesutiloihin. Jälkeenpäin reklamoivat poikkeavasta hajusta vaikka asiasta selvästi heille kerrottiinkin.. Ja sitä papanaa saattoi tulla 10l ämpärillinen jokaisen levyn päältä.
 
Saattaako vanha lasivilla olla luonnostaan hieman revityn näköinen vai onko hiiret olleet asialla? Papanoita nimittäin ei näissä oikeastaan ollut, kun taas runsaasti papanoita sisältäneet villat olivat koostumukseltaan ryhdikkäät.

Vaihtoon menee joka tapauksessa, mutta kiinnostaisi tietää.

1591694542656.png
 
Samannäköistä heitin puretun oven sisältä pois, siellä tuskin oli hiiriä ollut. Purkaessa meni vähän rikki, kun oli tarttunut kiinni pintoihin. Keskimmäinen näyttää siltä, että on asennettaessa painettu vähän tiukempaan mahdollisesti ahtaaseen koloon.
 
Pitäisi täyttää 30-50mm pystysuora rako kaakeliuunin ja seinän välistä. Voinko täyttää uretaanilla, leikata ylimääräiset pois ja tasoittaa yleistasotteella päälle?

Uuni sijaitsee huoneen nurkassa ja sieltä välistä tulee vintin haju. Talo on 100 vuotta vanha, joten saattaa tulla myös välipohjan eristeistä. Jonnekin rakenteisiin sieltä lienee yhteys joka tapauksessa.
 
Pitäisi täyttää 30-50mm pystysuora rako kaakeliuunin ja seinän välistä. Voinko täyttää uretaanilla, leikata ylimääräiset pois ja tasoittaa yleistasotteella päälle?
Noita muuraillaan seinään kiinni laittamalla 1-2cm villaa väliin liikuntasauman takia.

Itse laittaisin palosuojavaahdon varuilta, kun ei ole tietoa miten kuumaksi uuni lämpenee.
 
Noita muuraillaan seinään kiinni laittamalla 1-2cm villaa väliin liikuntasauman takia.

Itse laittaisin palosuojavaahdon varuilta, kun ei ole tietoa miten kuumaksi uuni lämpenee.

Tarttuuko ja pysyykö tavallinen seinätasoite tuossa palosuojavaahdossa?
 
Samanlaista se pinta on kuin uretaanivaahdossakin, eli luulisi pysyvän. Tietty se eläminen saattaa sitä tasoitetta murentaa.
 
Pitäisi täyttää 30-50mm pystysuora rako kaakeliuunin ja seinän välistä. Voinko täyttää uretaanilla, leikata ylimääräiset pois ja tasoittaa yleistasotteella päälle?

Uuni sijaitsee huoneen nurkassa ja sieltä välistä tulee vintin haju. Talo on 100 vuotta vanha, joten saattaa tulla myös välipohjan eristeistä. Jonnekin rakenteisiin sieltä lienee yhteys joka tapauksessa.

Ei sitä rakoa saa täyttää, se on tuuletusrako joka pitää huolen että uuni ei kuumene liikaa ja jäähtyy. Rako voi vaikuttaa myös uunin lämpenemiseen. ( Voi lämmetä epätasaisesti raon tukkimisen jälkeen. Jos haluat päästä raosta eroon niin hanki kaakelilujalevyä josta teet peitteet rakoon. Jonkinmoiset tuuletusraot olisi suotavaa jättää esim alareunaan ja uunin päälle josta ilma pääsee kiertämään.
 
Ei sitä rakoa saa täyttää, se on tuuletusrako joka pitää huolen että uuni ei kuumene liikaa ja jäähtyy. Rako voi vaikuttaa myös uunin lämpenemiseen. ( Voi lämmetä epätasaisesti raon tukkimisen jälkeen. Jos haluat päästä raosta eroon niin hanki kaakelilujalevyä josta teet peitteet rakoon. Jonkinmoiset tuuletusraot olisi suotavaa jättää esim alareunaan ja uunin päälle josta ilma pääsee kiertämään.

Tuuletusraot jättämällä menee koko hommasta idea, kun vintin haju leviää olkkariin. Kakluuni on tosiaan nurkassa, niin sinne taakse ei näe kunnolla. Sen verran mitä näkee, näkyy siellä villaa. Kakluunia ei muutenkaan saa lämmittää kovin kuumaksi, ettei kaakelit halkea. Tiedä sitten toisiko tuo taustan tukkiminen jotain lämpöongelmia.
 
Ei sitä rakoa saa täyttää, se on tuuletusrako joka pitää huolen että uuni ei kuumene liikaa ja jäähtyy.
Mikä ihmeen tuuletusrako? Tuuletusrako jätetään tulisijan ja syttyvän materiaalin väliin.

Tässä lisää tietoa. Tulisijan ja seinän väliin jätetään liikuntasauma, joka eristetään villalla. En näe mitään syytä, miksi palosuojavaahto ei toimisi.

Lähde:
 
Mikä ihmeen tuuletusrako? Tuuletusrako jätetään tulisijan ja syttyvän materiaalin väliin.

Tässä lisää tietoa. Tulisijan ja seinän väliin jätetään liikuntasauma, joka eristetään villalla. En näe mitään syytä, miksi palosuojavaahto ei toimisi.

Lähde:

No jos sitten pitäydytään sun mieliks tässä ajatuksessasi että raolla ei ole mitään muuta tehtävää kuin liikuntasauma niin syy miksei toimi on se että palosuojavaahto ei ole elastista joten myöskään liikuntasauma ei enään toimi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 462
Viestejä
4 886 631
Jäsenet
78 831
Uusin jäsen
HulluJussi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom