Kodin rempat(DIY)

Kai muistat laskea myös oman ajan noihin kustannuksiin. Saman ajan mitä noita asentaa voisi käyttää oikeisiin palkkatöihin.
Voiko? Harvalla on sellainen työ että voi tehdä lisätunteja miten haluaa ja että niistä vielä maksettaisiin niin paljon, että sillä pysyisi verojen jälkeen kuittaamaan ammattilaisten alk. 60e/h tuntiveloitukset.

Ehkä joltain lääkäreiltä onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko? Harvalla on sellainen työ että voi tehdä lisätunteja miten haluaa ja että niistä vielä maksettaisiin niin paljon, että sillä pysyisi kuittaamaan ammattilaisten alk. 60e/h tuntiveloitukset.

Ehkä joltain lääkäreiltä onnistuu.
Tämä kyllä aina jaksaa naurattaa. Ei tosiaan monellakaan ole mahdollisuutta tehdä tuosta vain ylitöitä. Jos nyt vapaa-ajalla ei ole muutakaan tekemistä ja remppailu on mielekästä puuhaa, niin en kyllä itse laske omalle työlle hintaa.
 
Itse en koskaan laske omia työtunteja kodin remontointiin tai muihin harrastuksiin. Kaikki nuo tulee tehtyä omasta mielenkiinnosta ja itse tehden saa määrätä aikataulun, tahdin ja monen muun asian helpommin. Ei se tunnu samanlaiselta työltä kuin palkkatyö. Kaikki työn osuudesta säästyneet rahat jäävät sitten käytettäväksi muuhun elämiseen ja harrastamiseen. Koskaan en ole katunut, että "olisinpa senkin remontin ajan tehnyt elämässä jotain muuta", vaikka kaikki remontit eivät täysin ongelmitta onnistu.
 
Voiko? Harvalla on sellainen työ että voi tehdä lisätunteja miten haluaa ja että niistä vielä maksettaisiin niin paljon, että sillä pysyisi verojen jälkeen kuittaamaan ammattilaisten alk. 60e/h tuntiveloitukset.

Ehkä joltain lääkäreiltä onnistuu.

Jos riittäisikin tuo 60€/h... Tuntuu useimmilla "ammattimiehillä" laskutukset olevan nykyään lähempänä 150€/h, mikä tarkoittaa sitä, että vaikka meikäläiselläkin päälle 30€/h laskennallinen tuntipalkka onkin, niin mun pitää tehdä kokonainen päivä töitä, jotta mulla on varaa ostaa persvakomieheltä tunti töitä. Joten jos vaan osaa ja viitsii, niin kyllä sitä itse tekemälläkin ihan tuntipalkoille monesti pääsee vaikka kuinka laskisi omalle ajalleen hinnan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tekeminen on palkitsevaa, mutta täydellistä ei tule. Toisaalta voi tulla parempaa kuin suharilla. Sitten jos samanlainen urakka tulee eteen useamman kerran niin alkaa maistua puulta, vaikka tietäisikin jo kokemuksesta miten tehdä.

Oppiminen taitaa olla se juju. Etukäteen, tehdessä ja jälkiviisaasti.
Toki säästö ja tarjousmetsästys on myös hauskaa. Siitä tulee toisinaan myös hieman jännitystä.

Enemmän tietää jatkossa kokonaisuudesta jos lähtee itse tekemään.

Hiomisen ja lakkauksen olisi voinut tehdä itse 500€:lla kuten tein mosaiikkiparketille tässä ketjussa viime marraskuussa.
Tässä muutama ennen ja jälkeen kuva parin viikon puuhasteluista. 80-luvun rivarissa puupaneelia piisasi koko katto ja puoli seinää + ikivanhalla pinnalla oleva mosaiikkiparketti.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään edistynyt kolme makkaria vähäsen ainakin.

Call of Duty tapetti minusta hyvä, mutta kuulemma ei kelpaa :D

IMG20241028111244.jpg


IMG20241028145732.jpg


IMG20241028123032.jpg
 
Hionta olisi ollut valmis vasta 18.11. Nyt sai jo hyvin aloitettua tekemistä itselleni. Aika reilusti olisi pitänyt tosiaan hioa, eli normi hionta ei olisi ollut riittävä.

35€ olisi ollut lattiaremppa. Noin 120 x 35€ jos vaikka laskisi = 4200€. Laminaatit samalle = 955€.
Eli on siinä aika merkittävä hintaero.

Tuolla oli ollut koira, niin puulattia oli sen näköinenkin. Jos siis joskus tulisi taas koira, niin laminaatti kyllä kestää naarmuttomana. Nyt olen pitänyt vain 18.5 asteessa lämmön, niin sukat jalassa on tarennut (vielä).

Vähän samoin, että muovimatto pystyy pitkään hyvänä, samoin laminaatti ja vinyyli. Puulattia toki kaikilta muilta osin parempi.

Pitäisi jäädä vielä ylimääräistä laminaattia. Olikohan 51 pakettia, eli kaksi kärryllistä täytyi hakea. Riittäisi siis kaikkiin lattioihin ja yhdelle aika huonolle laatoitetulle lattialle myös. Ainakin se paras makkarin lattia nyt jää puulle. On oikein hyvä, mutta kovasti kellastunut.
Joo kyllä pitää olla huippuliksa, ettei kannattaisi itse tehdä. Esim. jos tienaa 4000€/kk = käteen ehkä 2800€/kk =>jos vaikka 168h/kk =>n.17€/h
120m2 listoituksineen vaikka 4 päivää, no laitetaan vielä opettelulisä 1päivä eli 40h työtä x 17€=680€
Kyllä siinä "palkoille" perushemmo pääsee (jos ei aivan keskellä peukalo ole). Saa vielä tekemisen ilon ja valitukset voi osoittaa suoraan WC- lavuaarin yläpuolle näkyvälle hemmolle. :)

Ps hieno tapetti toi tiilikuvioinen ja Call Of Duty on makee sopii ainakin pojan huoneeseen (iästä riippumatta).
 
Ei ole kyllä minullekaan vielä koskaan palkkaa maksettu vapaa-ajasta, joten en menetä penniäkään jos sillä ajalla teen remonttia. Ja aikaa on, sitä tulee koko ajan toisesta päästä lisää.

Toinen puoli on se määitte-kulttuuri. Aika tavalla on remonttia tehty ja pihalle autokatosta, saunaa, vajaa, liiteriä grillimajaa yms. Ulkopuolista työvoimaa on 10v aikana ollut timanttiporari / sahuri, sähkäri, IV-säätöukko, ILP-asentaja, pikiukko, kaivinkone kuskeineen ja kantojyrsijä. Niin ja hankalia pihapuita on metsuri laittanut pötkölleen. Eli vain sellaisia joihin ei itseltä löydy työkaluja eikä kannata hankkia, tai puiden tapauksessa itseluottamuksen puute yhden perseelleen menneen kaadon myötä.
 
Tänään sain katkottua vanhat käyttövesiputket pois ja uuden OSO 300 litran varaajan (740€) sain laitettua pesuhuoneeseen. Keittiöön vaihdoin hanan.

Nyt saakin LVI asentajat tulla, kun ehtivät. Luultavasti siis kuparilla tulee pintaan? Lattian renppailua ehtii huomenna taas jatkaa.

IMG20241029133723.jpg
 
Tuossa varmaan pitäisi muutenkin olla korotettu kynnys oviaukossa. Miten lie vakuutusyhtiö reagoida, jos sattuu vahinko. Jos en ihan väärin muista, noin jotain jälkiasenteisiakin kynnyksiä löytyy markkinoilta.
 
Keittiön välitilaan pitäisi uusia kaakelit. Kaakeleita on kaksi kerrosta, eli uudet vedetty joskus vanhojen päälle. Pitäisi saada vain yksi kerros pois. Onko tuhoontuomittu hanke?
 
Tuossa varmaan pitäisi muutenkin olla korotettu kynnys oviaukossa. Miten lie vakuutusyhtiö reagoida, jos sattuu vahinko. Jos en ihan väärin muista, noin jotain jälkiasenteisiakin kynnyksiä löytyy markkinoilta.
Nykyään vaaditaan ns. tulvakynnys. Vakuutusyhtiö sanoutuu mielellään irti vahingoista, jos esim. tuo varaaja halkeaa tai vaikka putkiliitos vuotaa vedet ja ne valuu tuonne asunnon puolelle.
 
Kai tossa kuitenkin kaato on jonkun kaivon suuntaan niin sinne ne vedet valuu.

Kuvassa joku kynnys selvästi on, mutta ei näe onko se messinkiä vai puuta eikä onko mitenkään tiivistetty? Vesieristehän siinä pitäisi oikeaoppisesti olla alinna, mutta jos se puuttuu niin rst-kulmalista liimattuna ja silikonilla tiivistettynä on parempi kuin ei mitään.
 
Kai tossa kuitenkin kaato on jonkun kaivon suuntaan niin sinne ne vedet valuu.

Kuvassa joku kynnys selvästi on, mutta ei näe onko se messinkiä vai puuta eikä onko mitenkään tiivistetty? Vesieristehän siinä pitäisi oikeaoppisesti olla alinna, mutta jos se puuttuu niin rst-kulmalista liimattuna ja silikonilla tiivistettynä on parempi kuin ei mitään.
Tottakai valuu kaadon suuntaan, jos tulee hillitysti ja hitaasti vettä. Katastrofitapauksessa (esim. varaajan säiliö halki, kuten meillä on aikanaan käynyt) pikku kaadot ei vie vettä riittävän nopeasti oikeaan suuntaan. Tietty, ei matala tulvakynnyskään pelasta tuollaisessa tapauksessa, mutta saapa ainakin vakuutusyhtiöltä rempparahaa.
 
Tottakai valuu kaadon suuntaan, jos tulee hillitysti ja hitaasti vettä. Katastrofitapauksessa (esim. varaajan säiliö halki, kuten meillä on aikanaan käynyt) pikku kaadot ei vie vettä riittävän nopeasti oikeaan suuntaan. Tietty, ei matala tulvakynnyskään pelasta tuollaisessa tapauksessa, mutta saapa ainakin vakuutusyhtiöltä rempparahaa.
Kaikki on toki mahdollista, mutta nykyvaraajien kanssa kai tuollaiset halkeamiset jo aika epätodennäköisiä.
 
Keittiön välitilaan pitäisi uusia kaakelit. Kaakeleita on kaksi kerrosta, eli uudet vedetty joskus vanhojen päälle. Pitäisi saada vain yksi kerros pois. Onko tuhoontuomittu hanke?

Miks haluat ottaa yhden kerroksen pois? Onko alla niin hyvä laatta että kelpaa sellaisenaan? Sanoisin että ei sitä laattaa siististi pois saa. Senkun piikkaat kaikki mäkeen ja laatotat uusiks.
 
Miks haluat ottaa yhden kerroksen pois? Onko alla niin hyvä laatta että kelpaa sellaisenaan? Sanoisin että ei sitä laattaa siististi pois saa. Senkun piikkaat kaikki mäkeen ja laatotat uusiks.

Villi veikkaus, mutta jos sielä on kipsilevy taustalla, niin ajatuskulkuna kenties että alempaa(tai siis molempia) kaakelia ei saa siististi irti kipsilevystä, mutta ehkä ylemmän kaakelin saisi siistimmin irti alemmasta tms.

Itsellä oli vastaava tilanne, revittiin toiselta seinältä vanhat kipsilevyt ja kaakelit pois ja uudet tilalle, toiselta seinältä leikattiin välitilan korkuinen soiro irti kipsilevyä(kaakeleineen) ja laitettiin uusi pala tilalle. Toki uusittiin kaapit myös, mutta @leissaaja n tarina ei tässä kerro että onko tarkoitus uusia myös kaapit vai pelkät kaakelit..?
 
Villi veikkaus, mutta jos sielä on kipsilevy taustalla, niin ajatuskulkuna kenties että alempaa(tai siis molempia) kaakelia ei saa siististi irti kipsilevystä, mutta ehkä ylemmän kaakelin saisi siistimmin irti alemmasta tms.

Itsellä oli vastaava tilanne, revittiin toiselta seinältä vanhat kipsilevyt ja kaakelit pois ja uudet tilalle, toiselta seinältä leikattiin välitilan korkuinen soiro irti kipsilevyä(kaakeleineen) ja laitettiin uusi pala tilalle. Toki uusittiin kaapit myös, mutta @leissaaja n tarina ei tässä kerro että onko tarkoitus uusia myös kaapit vai pelkät kaakelit..?
pelkät kaakelit tarkoitus uusia, ja siksi nimenomaan vain yksi kerros pois koska uskon kaakelin lähtevän siistimmin irti kaakelista kuin kipsilevystä
 
pelkät kaakelit tarkoitus uusia, ja siksi nimenomaan vain yksi kerros pois koska uskon kaakelin lähtevän siistimmin irti kaakelista kuin kipsilevystä
Toihan riippuu ihan siitä millä ne on kiinni. Jos on jollain hötöllä purkkilaastilla niin voi lähteä tosi helposti, jos taas kunnon saneerauslaastia niin voi olla ihan tekemätön paikka. Ei se selviä kuin kokeilemalla.
 
Kai tossa kuitenkin kaato on jonkun kaivon suuntaan niin sinne ne vedet valuu.

Kuvassa joku kynnys selvästi on, mutta ei näe onko se messinkiä vai puuta eikä onko mitenkään tiivistetty? Vesieristehän siinä pitäisi oikeaoppisesti olla alinna, mutta jos se puuttuu niin rst-kulmalista liimattuna ja silikonilla tiivistettynä on parempi kuin ei mitään.
Eiköhän tuo ole vaan messinkinen eritasolista, oven alla kunnon ovirako karmeista päätellen. Myöskään vesieistystä tilassa ei näytä olevan, tai jos on niin ei ole nostettu oikein seinälle/apukarmia vasten. Laatan ja apukarmin väliin sentään laitettu luultavasti silikonia.
 
Tää ei mene diy-tasolle, mutta tässä ketjussa varmaan sopii kysyä jos joku ois törmänny samanlaiseen tilanteeseen. Pitäs talon päähän vääntää autotallilaajennus, mutta jostain ikivanhoista suunnitelmakuvista (90-luvulta) tulkitsin, että juuri tuolta päästä menee talon päävesijohto. Muoviputkea toki koska ysärillä vedetty, joten ei miinaharava paljoa auta vaikka ois miten syvältä ottava. Virallisia kuvia ei tietysti tontin osalta ole, ja kadun osallakaan verkostokartat ei näytä pidemmälle kuin edelliseen venttiiliristeykseen saakka...

Onko tuommosen paikantamiseen tontilta mitään keinoja kaivamatta maata auki? Oletettavasti menee niin syvällä, ettei tule laajennuksen anturatason yläpuolella, mutta tietysti jos menee siitä alta, niin pitäähän se mahdollisesti alla oleva putki huomioida massoja tiivistellessä, jne?
 
Keittiön välitilaan pitäisi uusia kaakelit. Kaakeleita on kaksi kerrosta, eli uudet vedetty joskus vanhojen päälle. Pitäisi saada vain yksi kerros pois. Onko tuhoontuomittu hanke?
Onko muu kuin okt ja vanhempi kuin 90-lukulainen? Jos niin asbestikartoitukseksi taitaa mennä...

Muutenhan pieni määrä menee iskuporakoneella, jossa on asetus missä pelkkä vasaran kuva.
 
Pitäisi laittaa suojaputkeen rakennuksen matkalle.
Onkos noihin olemassa jotain halkaistuja suojaputkia, jotka voi asentaa olemassa olevan putken ympärille ja maat takas päälle? Voihan se olla suojaputkessa jo valmiiksi, suunnitelmakuva on tasan yksi A4 johon on rapsuteltu linjausta ja metrejä...
 
pelkät kaakelit tarkoitus uusia, ja siksi nimenomaan vain yksi kerros pois koska uskon kaakelin lähtevän siistimmin irti kaakelista kuin kipsilevystä

Viimeks kun poistin laatat kipsilevystä niin laatan mukana lähti kipsilevystä päällyspaperii, mutta muuten irtos siististi.
 
Onkos noihin olemassa jotain halkaistuja suojaputkia, jotka voi asentaa olemassa olevan putken ympärille ja maat takas päälle? Voihan se olla suojaputkessa jo valmiiksi, suunnitelmakuva on tasan yksi A4 johon on rapsuteltu linjausta ja metrejä...
Uponorilla on ainankin FastGuard-kaapelinsuojus mikä on 2-osainen. Suojaputki saattaa tulla metrin parin päähän sokkelista, tosin voi olla ettei noita tonttijohtoja vielä -90-luvulla laitettu suojaputkiin.
 
Joku tuollainen laminaatin vetorauta on varmaan tarpeellinen asennukseen. Sain kyllä 4 huonetta jo valmiiksi ilmankin, mutta viimeinen pala hieman haasteellinen. Eli noin 48 neliötä tehtynä.

Tuo rauta helpottaa juurikin seinien lähellä viimeis(t)en rivi(e)n asennusta. Meillä taisi olla taloa rakentaessa juurikin tuo sarja käytössä. Puupalikka ei kestänyt ehjänä ihan koko 60m2 lattian asennusta, kun sitä käytettiin rutiininomaisesti jokaisen siivun kopauttamiseen kevyesti. Ei ollut puunuijaa käytössä, niin vasaralla mentiin. Alkoi vastapuoli lohkeilla.
 
Uponorilla on ainankin FastGuard-kaapelinsuojus mikä on 2-osainen. Suojaputki saattaa tulla metrin parin päähän sokkelista, tosin voi olla ettei noita tonttijohtoja vielä -90-luvulla laitettu suojaputkiin.
Jos sen putken kaivaa esiin, niin voi olla ihan harkinnnan arvoista maksaa muutama satku vesilaitokselle ja vaihtaa se uuteen. Noilla kuitenkin on joku käyttöikä vaikka 90-luvun putkia ei sinällään tarvitsisi uusia. Tiedä sitten mitä tuollainen fastguard maksaa, mutta saattaa jopa tulla halvemmaksi uusia putki ja asentaa normaali halpa suojaputki.
 
Mikähän mahtaa olla tämän putken funktio? Nousee maasta n. 1,5 metriä talon nurkalta. Tulpattu, joten tuskin liittyy ilmanvaihtoon/tuuletukseen tms? Liekkö joku tarkastusputki?

putki.jpg
 
Sijainti ja 110 koko viittaa vähän siihen, että varmaan paskaröörin tarkastusputki. Ei ehkä kaikkein tyylikkäin asennus, mutta... Tuonhan saisi helposti upotettua, kun kaivaa maahan 315 mm putken ja siihen "kaivon"kannen. 110 mm putki poikki maan pinnan alta ja siihen tuplamuffi, että saa tuon tulpan takaisin.
 
Jos sen putken kaivaa esiin, niin voi olla ihan harkinnnan arvoista maksaa muutama satku vesilaitokselle ja vaihtaa se uuteen. Noilla kuitenkin on joku käyttöikä vaikka 90-luvun putkia ei sinällään tarvitsisi uusia. Tiedä sitten mitä tuollainen fastguard maksaa, mutta saattaa jopa tulla halvemmaksi uusia putki ja asentaa normaali halpa suojaputki.

Jos saa tontille putkarin kenellä on sähköhitsauskone: putki poikki, suojaputket paikalleen ja liittää putket takaisin toisiinsa sähkömuhvilla. Tämä unohtui mainita tuossa aikaisemmassa viestissä.
 
Tuulikaapin ja eteisen väliä isonsin poistamalla ikkunan ja oven. Nyt on 130cm leveä aukko. Eipä sillä tuulikaapilla nykyisin ole juuri käyttöä? "Tuulikaapissa" on silti kaapit molemmilla sivuilla. Etuoven tiivisteet voisi joskus tarkistaa (1981).

Lattiaa on vähän kerrallaan saanut eteenpäin. Vielä puuttuu eteinen, keittiö ja tuulikaappi. Eteisessä jopa 5 oviaukkoa ja yksi matala kaappi, joka varmaan voisi lähteä pois.
 
Tuulikaappi estää kylmän ilman sisääntulon asuintilaan sekä lämpöisen sisäilman karkaamisen ulos.
Totta. Mutta ovea myös pitäisi oikeasti käyttää, että siitä olisi tuo hyöty.


Oli siinä muitakin vikoja. Tuulikaapin karmin lasissa särö. Ja sitten edellisen asukkaan koira oli yrittänyt tuulikaappiin ja myös tuulikaapista pois. Oli siis naarmuilla. Sekä myös tuulikaapin ovi rikki. Jännästi etuovessa ei niitä koiran naarmuja kumminkaan ollut.
 
Tuulikaappi estää kylmän ilman sisääntulon asuintilaan sekä lämpöisen sisäilman karkaamisen ulos.
Toisaalta, jos tuulikaapissa on aktiivinen lämmitys, niin energian näkökulmasta tilanne on sama on se tuulikaappi siinä tai ei? Eli sama määrä lämmitysenergiaa menee joka tapauksessa aina kun oven avaa, tuulikaapin tapauksessa sen lämmityspatteri lämmittää pienen tilan uudelleen, ilman tuulikaappia lämmintä ilmamassaa on enemmän käytössä joten lämmitystarpeen nousu ovea avatessa on pienempi? Omasta näkökulmasta varsinainen hyöty tuulikaapista on ettei vedontunne kylmällä kelillä ulotu muualle asuntoon jos ovirakenne fuskaa...
 
Toisaalta, jos tuulikaapissa on aktiivinen lämmitys, niin energian näkökulmasta tilanne on sama on se tuulikaappi siinä tai ei? Eli sama määrä lämmitysenergiaa menee joka tapauksessa aina kun oven avaa, tuulikaapin tapauksessa sen lämmityspatteri lämmittää pienen tilan uudelleen, ilman tuulikaappia lämmintä ilmamassaa on enemmän käytössä joten lämmitystarpeen nousu ovea avatessa on pienempi? Omasta näkökulmasta varsinainen hyöty tuulikaapista on ettei vedontunne kylmällä kelillä ulotu muualle asuntoon jos ovirakenne fuskaa...
Aivan. Eli ei sillä ovella ole ainakaan itselle mitään virkaa. Sähkölämmitys ja pääosin ilpit lämmittää.


Eteisestä lähti nyt tuo matala kaappi. Saa uuden lattian myös tuo alle.

Saa nähdä mitä tulee tuon tilalle? Tai sitten vaan laitan saman takaisin.

Screenshot_2024-11-01-15-32-45-91_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Jo ylivuotinen Tikkurila Vinha maalipönttö ja alkaa vaikuttaa siltä, että en saa tuosta ~12 litran pöntöstä 6 litraa enää hukattua mihinkään näillä keleillä.

Pidänkö teipatussa pöntössä vai pistänkö muovikanisteriin odottamaan kevättä/kesää?

Ihan priimaa (tai lähes) se vielä on, kun viimeisiä lautoja maalaili.

Todennäköisesti ei mitään merkitystä, jos pöntössä on 6 litraa ilmaa ja vastaavasti kanisterissa tyyliin litra.
 
Jo ylivuotinen Tikkurila Vinha maalipönttö ja alkaa vaikuttaa siltä, että en saa tuosta ~12 litran pöntöstä 6 litraa enää hukattua mihinkään näillä keleillä.

Pidänkö teipatussa pöntössä vai pistänkö muovikanisteriin odottamaan kevättä/kesää?

Ihan priimaa (tai lähes) se vielä on, kun viimeisiä lautoja maalaili.

Todennäköisesti ei mitään merkitystä, jos pöntössä on 6 litraa ilmaa ja vastaavasti kanisterissa tyyliin litra.
Itse pöntöissä pitänyt vaan, varmistanut että kunnolla kiinni ja lämpimässä ettei jäädy.
 
pelkät kaakelit tarkoitus uusia, ja siksi nimenomaan vain yksi kerros pois koska uskon kaakelin lähtevän siistimmin irti kaakelista kuin kipsilevystä
Joskus uusin välitilan laatat siten, että perus pistosahalla sahailin laattoituksen ympäri gyprokin läpi ja vedin koko paketin gyprokkeineen irti. Sitten vain uudet gyprokin palaset seinään ja laatoitus päälle. Erittäin siistiä ja nopeaa. Ei pahemmin asbestitkaan haittaa, jos on satuttu vanhoissa laasteissa käyttämään.
 
Joskus uusin välitilan laatat siten, että perus pistosahalla sahailin laattoituksen ympäri gyprokin läpi ja vedin koko paketin gyprokkeineen irti. Sitten vain uudet gyprokin palaset seinään ja laatoitus päälle. Erittäin siistiä ja nopeaa. Ei pahemmin asbestitkaan haittaa, jos on satuttu vanhoissa laasteissa käyttämään.
No tuo vanhan levyn irrotus kuviosahalla/monitoimityökalulla laattoineen on usein se helpoin ja nopein sekä siistein vaihtoehto. Toki joskus laatat on niin heikosti kiinni että lastalla pökkien lähtee irti laasteineen/liimoineen niin sitten vain tökkii ne irti. Kiinnityksen lujuutta ei tiedä ennenkuin kokeilee.
 
No tuo vanhan levyn irrotus kuviosahalla/monitoimityökalulla laattoineen on usein se helpoin ja nopein sekä siistein vaihtoehto. Toki joskus laatat on niin heikosti kiinni että lastalla pökkien lähtee irti laasteineen/liimoineen niin sitten vain tökkii ne irti. Kiinnityksen lujuutta ei tiedä ennenkuin kokeilee.
Jos vaan leikkelee ylä- ja alareunat auki nii eipä se levy siitä laattoineen ihan herkästi irti lähde (erityisesti jos yläkaapit & taso jää paikoilleen). Riittävällä mutta äärellisellä voimankäytöllä alkaakin sitten jo lähtemään, mut useimmiten pienempinä palasina kun mitä kuvittelisi. Lähes aina kuitenkin se paras vaihtoehto jos uudet laatat haluaa.
 
Jos vaan leikkelee ylä- ja alareunat auki nii eipä se levy siitä laattoineen ihan herkästi irti lähde (erityisesti jos yläkaapit & taso jää paikoilleen). Riittävällä mutta äärellisellä voimankäytöllä alkaakin sitten jo lähtemään, mut useimmiten pienempinä palasina kun mitä kuvittelisi. Lähes aina kuitenkin se paras vaihtoehto jos uudet laatat haluaa.
Tolpan kohdaltahan levy katkeaa taittamalla, pääsääntöisesti. Toki tuossa nyt tosiaan jonkinasteista voimaa pitää käyttää mutta sitä nyt kanssamuroilta löytyy ihan riittämiin ;)
 
1981 taloon on joskus vaihdettu lukko etuoveen. Minusta silti lukon vastakappale oli liian ulkona. Ovi heilui aivan selkeästi. Luultavasti ei siis olisi auttaneet uudet tiivisteet pelkästään?

Vuolin puukolla hieman koloa, että vastakappaleen sai sisemmäksi. Toki pitää vielä vaihtaa paremmat tiivisteet, vaikka nyt voisi välttävästi mennä vanhoillakin tiivisteillä.

Ei mikään nätti ovenkarmi enää, kun vanhan lukon kolo osittain näkyy. Tuossa tuo rauta on jo muutaman millin sisemmässä.

Screenshot_2024-11-04-13-07-14-88_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 467
Viestejä
4 473 887
Jäsenet
73 944
Uusin jäsen
Brainwave

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom