Kodin rempat(DIY)

Rivariremppaprojektissa seuraavana vastaan tuli ikkunoiden sisäkarmien maalaus, tai maalin poisto näin ensin. Nuo on olleet alunperin puun väriset, en tiedä onko niissä ollut joku lakka tjsp pinnassa, mutta edellinen omistaja on ne sittemmin maalannut valkoiseksi, tekniikalla "juosten kustu". ja ne näyttää paikoin aika karseilta. Alla yksi kuva, noista oli hankala ottaa vastavaloon järkevää kuvaa, mutta pensselin jäljet näkyy selvästi ja maali lohkeilee reunoilta monin paikoin.

Mahtaisko maalin poistoon olla jotakin muuta järkevää/parempaa konstia kuin epäkeskokoneella ja käsin hiominen?

Jos maalit saisi jotenkin järkevällä vaivalla kokonaan pois niin pitäisin mieluusti puun värisenä, eli joku lakka/vaha/öljy, mutta jos osoittautuu suuremmaksi savotaksi, niin sitten kunnolla maalaus valkoiseksi lienee toiseksiparas optio. Ruudut saa helposti saranoista irti, joten työstäminen on vähän helpompaa pukkien päällä vaaka-asennossa kuin paikoillaan...

1716992080218.png

Jos puulle meinaat hioa niin on kyllä järkyttävän kova homma. Hiot hieman pintaa ja maalaat valkoiseksi
 
Veikkaan kyllä että näiden säädettävien muovijalkojen kantavuus/kestävyys on huonompi kuin näiden muiden perustus menetelmien, eli niitä tarvittaisiin tiheämmin vaikka itse runko kantaisikin pidemmällä jänteellä. Esim. tässä mainitaan "maksimikuormitus 400 kg", sen takia on varmaan tuo suositeltu asennusväli 0,5 - 0,8 m (mikä tarkoittaisi tässä jopa ~40 kpl jos mennään vähän tuon 0,8 m yli). Olettaen siis että tuo asennuväli täytyisi toteutua kauttaaltaan koko terassin laajuudella. Tiedä sitten mikä olisi tarpeeksi tiheään, kuulostaa ylimitoitetulta.
Nuo terassitassut on suhteellisen uusi tuote niin kestävyydestä ym kovin vähän pitkäaikaista kokemusta. mutta nuo jännevälit on noissa pieniksi kyllä mitoitettu.
Se niskoituksen materiaali enempi noiden tassujen määrää ohjaa kuin tuo kantavuus. Jos vaikka 2x6 tekisi neliön palan ja vain nurkkiin laittaisi tassut niin tuolle neliön palalle saisi laittaa 1600 kiloa tavaraa. Todella harvalla on sellaista kuormaa neliöllä ellei siinä päällä ole sit just palju. Tuossahan on ohjeistuksen mukaisesti liian vähän noita tassuja mutta silti kuorman kesto melkoinen.

Se on sitten toinen asia kestääkö maaperä tuota kuormitusta 1600 kg tuolle 0.12m2 alalle. Siksihän tuossakin k-raudan kuvassa tassun alle laitettu 40x40cm laatta -> tuolla lailla kantopinta-ala 5 kertaistettu.

Monelle kelpaa ihan se ns maanvarainen laveri terassina ilman että kaivinkonetta, murskerekkaa, antura/harkkovaluja ym. Niskoina voi käyttää 2x4, perustuksina 2€ pihalaattoja jne jolloin kokonaiskustannukset eivät nouse taivaisiin.
Sellainen itsellänikin on edellisen omistajan rakentamana rivarin takapihalla. Kevään ensiauringoissa terassin rakennuksen nähden ulkoreuna on korkeammalla kun maa on sieltä jäässä toisin kuin rakennuksen seinustalla, roudan sulaessa putoaa vaateriin. Eipä itselle niin kauheasti moisesta ole haittaa ilmennyt, ehkäpä grogilasia ei saa täyttää aivan yhtä piripintaan :D Jotain 15+ vuotta on nyt palvellut tuollaisena.
 
Siinä pintamaan poistossahan on muutama olennainen syy miksi se kannattaa tehdä:
a) se pienentää routimista huomattavasti, saattaa jopa estää sen kokonaan jos hyvä tuuri käy
b) pintamaan poistolla estetään kasvillisuuden kasvaminen terassin alle joka vähentää kosteuskuormaa ja estää terassin homehtumisen pitemmällä aikavälillä
c) sillä saa paremman kantavuuden jaloille kun on isompi kivistä maa-ainesta alla

Ilman muuta ne pihalaatat kannattaa laittaa jalkojen alle. Muuten käy niin että ne jalat uppoaa pikkuhiljaa maan sisään mm. routimisen vaikutuksesta.
Paljuja jos aikoo laitella niin suoraan terassin päälle ei missään tapauksessa vaan mieluiten suoraan maan päälle kauttaaltaan esim pihalaattoja paljun alalle. Mieluiten routaeristeet myös alle jotta monen tonnin palju ei hajoa routimisen seuraksena.
Kyllä nuo muoviset terassijalat kestää pidemmätkin jännevälit. Se 400kg pistekuorma on niin iso että ei mene yli ellet vala betonista sitä terassia.
 
Jos puulle meinaat hioa niin on kyllä järkyttävän kova homma. Hiot hieman pintaa ja maalaat valkoiseksi

Sillä vähän kyselinkin, pelkästään hiomalla menee kyllä järki. Mutta mahtaisko tollaseen toimia joku sikli tyyppinen ratkaisu tai joku teräsharjameinkinki(porakoneeseen kiinnitettävä), vai saako sellaisilla vaan entistä rumempaa pintaa aikaan..?
 
Uusissa taloissahan terassi-käsite on nykyisin ihan eriluokkaa. Ne on oikeasti lisähuoneita rakennukseen useasti lasituksineen, liukuovineen ym. Kiertävät rakennusta vähintään kahdelta sivulta jne.
Ei sellaisia voi tehdä pihalaattojen päälle vaan totakai sellaiset ratkaisut perustetaan kunnolla kun ne ei saa elää käytännössä yhtään enempää kuin ite talokaan.
Se terassin kymppitonni(e)n hinta uppoaa sinne puolen miljoonan velkahelvettiin liukkaasti ja tehdään kunnolla ihan suunnittelusta alkaen :)

Vanhemmissa kohteissa terassin virkaa on hoitanut tyyliin 12 pihalaattaa talon seinustalla niin siihen nähden joku maanvarainen 3x4 laveri on suorastaan luksusta :)
 
Sillä vähän kyselinkin, pelkästään hiomalla menee kyllä järki. Mutta mahtaisko tollaseen toimia joku sikli tyyppinen ratkaisu tai joku teräsharjameinkinki(porakoneeseen kiinnitettävä), vai saako sellaisilla vaan entistä rumempaa pintaa aikaan..?

Kokeilisin maslinpoisto ainetta ja sitte vielä hioa just jollain porakoneeseen kiinnitettävällä teräsharjalla. Mutta veikkaan silti että on työläs homma. Kokeile eka yhteen ja maalaa sitte kaikki jos siltä tuntuu.
 
Rivariremppaprojektissa seuraavana vastaan tuli ikkunoiden sisäkarmien maalaus, tai maalin poisto näin ensin. Nuo on olleet alunperin puun väriset, en tiedä onko niissä ollut joku lakka tjsp pinnassa, mutta edellinen omistaja on ne sittemmin maalannut valkoiseksi, tekniikalla "juosten kustu". ja ne näyttää paikoin aika karseilta. Alla yksi kuva, noista oli hankala ottaa vastavaloon järkevää kuvaa, mutta pensselin jäljet näkyy selvästi ja maali lohkeilee reunoilta monin paikoin.

Mahtaisko maalin poistoon olla jotakin muuta järkevää/parempaa konstia kuin epäkeskokoneella ja käsin hiominen?

Jos maalit saisi jotenkin järkevällä vaivalla kokonaan pois niin pitäisin mieluusti puun värisenä, eli joku lakka/vaha/öljy, mutta jos osoittautuu suuremmaksi savotaksi, niin sitten kunnolla maalaus valkoiseksi lienee toiseksiparas optio. Ruudut saa helposti saranoista irti, joten työstäminen on vähän helpompaa pukkien päällä vaaka-asennossa kuin paikoillaan...

1716992080218.png
Ei tuo nyt mitenkään erityisen pahalta näytä. Maalivalinta on varmaan ollut väärä, ei ole tasoittunut kunnolla ja vähän ohut kerros. Puitteissa tuskin on mitään lakkaa alunperin ollut.

Itse rapsuttelisin lohkeilevat maalit pois. Sitten kevyt pyyhkäisyhionta ihan käsin ja ei kun uutta kunnollista kalustemaalia päälle.
 
En tiedä onko tämä oikea alue mutta kokeillaan.

Onko joku kiinnittänyt kylppärin laattaseinään onnistuneesti jotain niin ettei ole tarvinnut porailla reikiä ja jos on niin miten?

Pitäisi tuo pyykkikoneen poistoputki saada jotenkin seinään kiinni niin ettei heilu, ei juuri remontituun kylpyhuoneeseen huvita heti reikiä porailla.


merika_pesukoneen_liitosyhde_1516.jpg

Tuollainen kyseessä, tuossa on kahdelle ruuville reiät.
 
En tiedä onko tämä oikea alue mutta kokeillaan.

Onko joku kiinnittänyt kylppärin laattaseinään onnistuneesti jotain niin ettei ole tarvinnut porailla reikiä ja jos on niin miten?

Pitäisi tuo pyykkikoneen poistoputki saada jotenkin seinään kiinni niin ettei heilu, ei juuri remontituun kylpyhuoneeseen huvita heti reikiä porailla.


merika_pesukoneen_liitosyhde_1516.jpg

Tuollainen kyseessä, tuossa on kahdelle ruuville reiät.
Mikset remontin yhteydessä asentanut sinne poistoa ettei tarvitse tuommoisia virityksiä käyttää?
 
En tiedä onko tämä oikea alue mutta kokeillaan.

Onko joku kiinnittänyt kylppärin laattaseinään onnistuneesti jotain niin ettei ole tarvinnut porailla reikiä ja jos on niin miten?

Pitäisi tuo pyykkikoneen poistoputki saada jotenkin seinään kiinni niin ettei heilu, ei juuri remontituun kylpyhuoneeseen huvita heti reikiä porailla.


merika_pesukoneen_liitosyhde_1516.jpg

Tuollainen kyseessä, tuossa on kahdelle ruuville reiät.

Cascon Superfixillä laitoin itse pyyhetelineen ja suihkuverhon. Vuoden verran ovat nyt ainakin pysyneet.
 
Jos osuu sopivalle kohdalle, niin itse poraisin lähimpään vaakasaumaan 5mm roput. Ne saa myöhemmin kohtalaisen siististi saumalaastilla takas piiloon.
Mutta käytännössähän tuo on aina paikallaan niin miksi ei reikää tee mihin nyt tarvitseekaan? Turha jännitys pois ja reikää seinään, silikonia reikään, roppu perään, silikonia ropun päälle ja asennettava osa ruuvaten kiinni.
 
Tuo taitaa olla polypropeenia, joten pitäisi olla liima mikä hanskaa myös tuon muovilaadun. Muuten irtoaa ajan saatossa.
 
En tiedä onko tämä oikea alue mutta kokeillaan.

Onko joku kiinnittänyt kylppärin laattaseinään onnistuneesti jotain niin ettei ole tarvinnut porailla reikiä ja jos on niin miten?

Pitäisi tuo pyykkikoneen poistoputki saada jotenkin seinään kiinni niin ettei heilu, ei juuri remontituun kylpyhuoneeseen huvita heti reikiä porailla.


merika_pesukoneen_liitosyhde_1516.jpg

Tuollainen kyseessä, tuossa on kahdelle ruuville reiät.

Saattaisi auttaa asiaa hieman isompi kuva itse kylppäristä josta näkyisi mitä siellä kylppärissä niinkuin aiotaan tehdä. Yleensä pesukoneelle on laitettu remontin yhteydessä kiinteä poistoputki johon sen koneen saa liitettyä. Kuulostaisi että tuossa voisi olla ihan putkimiehen paikka jos moinen on päässyt unohtumaan itse remontissa..
 
Tässä suunnitelmissa vaihtaa vanha laminaatti vinyyliin. Aikoinaan tuli jätettyä linoleumimatot laminaatin alle mutta nyt taidan nykäistä ne helvettiin. Riippuen siitä löytyykö näytteistä asbestia. Jos löytyy niin saa jäädä uudestaan alle.
Mutta jos toiveajattelut toteutuu ja ei olekkaan asbestia ja nykäsen ne linoleumit helkattiin.
Tuosta reunasta kun vähän nyppäsee niin jää osa juuttipohjasta lattiaan "karvalle".
Hioahan tuo tietenkin pitäisi, joten luultavasti vuokraamosta lattianhiomalaite täytynee hakea.
Mutta minkälaisella laikalla nuo juutinkarvat ja liimat vetää pois ja mitä käyttää tasoitteen kanssa?
Viime viikolla tuli lattiamiehen kanssa puhuttua kaikenlaista paskaa työmaalla mutta tämä asia ei tullut silloin mieleen kysyä.
 
Tässä suunnitelmissa vaihtaa vanha laminaatti vinyyliin. Aikoinaan tuli jätettyä linoleumimatot laminaatin alle mutta nyt taidan nykäistä ne helvettiin. Riippuen siitä löytyykö näytteistä asbestia. Jos löytyy niin saa jäädä uudestaan alle.
Mutta jos toiveajattelut toteutuu ja ei olekkaan asbestia ja nykäsen ne linoleumit helkattiin.
Tuosta reunasta kun vähän nyppäsee niin jää osa juuttipohjasta lattiaan "karvalle".
Hioahan tuo tietenkin pitäisi, joten luultavasti vuokraamosta lattianhiomalaite täytynee hakea.
Mutta minkälaisella laikalla nuo juutinkarvat ja liimat vetää pois ja mitä käyttää tasoitteen kanssa?
Viime viikolla tuli lattiamiehen kanssa puhuttua kaikenlaista paskaa työmaalla mutta tämä asia ei tullut silloin mieleen kysyä.
Itsellä sama projekti edessä. Testasin rautaharjalaikalla vedellä ja lähti turhankin hyvin. Pitää kanssa kokeilla jollain lattiantasoitushärvelillä vedellä. Huomiona, että muovi ja toisenlainen muovi kontaktissa voi ruveta hitsaamaan ja haisemaan. Kannattaa lukea täältä kokemuksia siitä.
 
Tässä suunnitelmissa vaihtaa vanha laminaatti vinyyliin. Aikoinaan tuli jätettyä linoleumimatot laminaatin alle mutta nyt taidan nykäistä ne helvettiin. Riippuen siitä löytyykö näytteistä asbestia. Jos löytyy niin saa jäädä uudestaan alle.
Mutta jos toiveajattelut toteutuu ja ei olekkaan asbestia ja nykäsen ne linoleumit helkattiin.
Tuosta reunasta kun vähän nyppäsee niin jää osa juuttipohjasta lattiaan "karvalle".
Hioahan tuo tietenkin pitäisi, joten luultavasti vuokraamosta lattianhiomalaite täytynee hakea.
Mutta minkälaisella laikalla nuo juutinkarvat ja liimat vetää pois ja mitä käyttää tasoitteen kanssa?
Viime viikolla tuli lattiamiehen kanssa puhuttua kaikenlaista paskaa työmaalla mutta tämä asia ei tullut silloin mieleen kysyä.

Perus timanttilaikalla lähtee liimat, tasoitteet ja vähäiset karvat. Jos karvaa jää huomattavan paljon niin sitten vaatii varmaan toisenlaisen laikan.

Ei kannata ottaa liian isoa konetta kun helposti lähtee tasoitteetkin mukana sitten ja lattiasta tulee monttunen. Joku 150mm riittää hyvin ja kato että koneesta löytyy pölynpoisto ja kierroksen säätö niin saat säädettyy tarkalleen nopeuden tarpeen mukaan.
 
Saattaisi auttaa asiaa hieman isompi kuva itse kylppäristä josta näkyisi mitä siellä kylppärissä niinkuin aiotaan tehdä. Yleensä pesukoneelle on laitettu remontin yhteydessä kiinteä poistoputki johon sen koneen saa liitettyä. Kuulostaisi että tuossa voisi olla ihan putkimiehen paikka jos moinen on päässyt unohtumaan itse remontissa..

Poistoputki siellä oli paikoillaan, siinä siis oli vain pelkkä putki missä ei ollut minkäänlaista päätä johon poistoletkun voisi liittää. Ostin tuommoisen adapterin siihen putken päähän ja siihen poistoletku sopii, lähinnä nyt vain pohdiskelin että millä tuon saisi seinään kiinni poraamatta reikiä.

Laitoin sen nyt liimalla, katsotaan pysyykö. Jos ei niin poraan reiät, laitan proput ja kiinnitän tuon ruuveilla.
 
Sokkelin yksi nurkka saa liikaa kosteusrasitusta, rinnetontti ja vedet valuu tuota seinää kohti. Tarkoitus laittaa tuohon patolevy ja salaoja imeytyskentällä sekä muokata pihan kaatoja. Mietin tekisikö vain tuon, vai muutkin seinustat samalla? Kaivamisessa on ehkä pieni riski, ja pitäisi kaivaa lähemmäs 2m syvälle pahimmillaan.
 
Perus timanttilaikalla lähtee liimat, tasoitteet ja vähäiset karvat. Jos karvaa jää huomattavan paljon niin sitten vaatii varmaan toisenlaisen laikan.

Ei kannata ottaa liian isoa konetta kun helposti lähtee tasoitteetkin mukana sitten ja lattiasta tulee monttunen. Joku 150mm riittää hyvin ja kato että koneesta löytyy pölynpoisto ja kierroksen säätö niin saat säädettyy tarkalleen nopeuden tarpeen mukaan.

Mielessä oli ihan tuommoinen isompi lattianhiomakone, kuten Columbus tms. 40m² ei kiinnostaisi lähteä vetämään laikkakoneella.
Tosoitetta/plaanoa tuossa näyttäisi olevan ontelon päällä ihan niin vähän että on saatu tarpeeksi tasaiseksi matolle.
 
Kerrostalokämpän vanha kaappi oli kiilattu suoraan ja jälkivalettu paikalleen. Nyt pitäis saada uusi, leveämpi kaappi asennettua samaan paikkaan niin, että toinen pää on osin parketin päällä.

Ajatuksena oli laittaa parketittomalle osuudelle sopivan paksuinen levy, mutta ongelmana tuo "jälkivalu", joka näkyy kuvassa. Koko parketitonta osuutta ei saa sen takia peitettyä levyllä.

Osaatteko viisaammat neuvoa, miten tuon kanssa kannattaisi tehdä?

IMG20240601133201.jpg
 
Ettei ole ihan parkettia varten tehty tasoitevalu kun harvemmin kiintokalusteiden alle tasotteita vedellään. Jos kaapin on tarkoitus olla kiintokaluste niin monitoimityökalulla (multi-cutter/feini) parketti kaapin alta pois.
Kiitos kommentista! Mitenkäs tuo pohja sitten tasaiseksi uutta kaappia varten? Tasoitteet pois jollain konstilla?
 
Tässä suunnitelmissa vaihtaa vanha laminaatti vinyyliin. Aikoinaan tuli jätettyä linoleumimatot laminaatin alle mutta nyt taidan nykäistä ne helvettiin. Riippuen siitä löytyykö näytteistä asbestia. Jos löytyy niin saa jäädä uudestaan alle.
Mutta jos toiveajattelut toteutuu ja ei olekkaan asbestia ja nykäsen ne linoleumit helkattiin.
Tuosta reunasta kun vähän nyppäsee niin jää osa juuttipohjasta lattiaan "karvalle".
Hioahan tuo tietenkin pitäisi, joten luultavasti vuokraamosta lattianhiomalaite täytynee hakea.
Mutta minkälaisella laikalla nuo juutinkarvat ja liimat vetää pois ja mitä käyttää tasoitteen kanssa?
Viime viikolla tuli lattiamiehen kanssa puhuttua kaikenlaista paskaa työmaalla mutta tämä asia ei tullut silloin mieleen kysyä.
Aikoinaan noita hiotiin paperilaikalla varustetulla lattianvahauskoneella. Eli karkea parerilaikka.
Sitä mietin, että miksi otat sen kohtuu hyvän askelääniä vaimentavan maton pois? Oletan, että laitat tilalle vinyylilankkulattian.
Onko sulla ollut sen kanssa ongelmia?
 
Iskisin vaan kaapin paikalleen, jos hetkuu/notkuu tai on liikaa kallellaan jonnekin suuntaan niin sitten miettisin mitä tekisin.
Voiko tuon tasoitteen raaputtaa multitoolilla pois kaapin alta? Menisi samalla kun otan palan parketista pois.

Ei varmaan lie haittaa sen raaputtamisesta?

IMG20240601162449.jpg
 
Voiko tuon tasoitteen raaputtaa multitoolilla pois kaapin alta? Menisi samalla kun otan palan parketista pois.

Ei varmaan lie haittaa sen raaputtamisesta?

IMG20240601162449.jpg
Ei muuta kuin, että saat ylimääräistä liikuntaa :) Jos upotat kaappisi tohon koloon => voi olla jopa hyötyäkin( et tarvitse kolota kaappeja). Usein noi kiilataan sopivaan korkoon ja monet laittavat viemäri kaapin alle muovimaton vuotovesisuojaksi/ ilmaisijaksi. Itse laittaisin putkienkin alle, jos niitä siinä kohtaa kulkee.
 
Aikoinaan noita hiotiin paperilaikalla varustetulla lattianvahauskoneella. Eli karkea parerilaikka.
Sitä mietin, että miksi otat sen kohtuu hyvän askelääniä vaimentavan maton pois? Oletan, että laitat tilalle vinyylilankkulattian.
Onko sulla ollut sen kanssa ongelmia?

Pitkän aikaa nykyisten normien mukaisesti hyvän rakennustavan mukaista ei ole jättää muovimattoja uuden lattian alle. Aiheuttaa sisäilmaongelmia ja potentiaalinen kosteusongelman riski (jos uuden lattian alle pääsee kosteutta niin ei pääse kuivamaan pois kun muovimatto alla estää sen.)
 
Ei muuta kuin, että saat ylimääräistä liikuntaa :) Jos upotat kaappisi tohon koloon => voi olla jopa hyötyäkin( et tarvitse kolota kaappeja). Usein noi kiilataan sopivaan korkoon ja monet laittavat viemäri kaapin alle muovimaton vuotovesisuojaksi/ ilmaisijaksi. Itse laittaisin putkienkin alle, jos niitä siinä kohtaa kulkee.
Uudessa kaapissa säätösokkeli, niin ajattelin että lie hyvä saada asennuskolon pinta tasaiseksi vaikkei ihan suora oliskaan?

Ja eteisen kaappi tosiaan kyseessä :)
 
Pitkän aikaa nykyisten normien mukaisesti hyvän rakennustavan mukaista ei ole jättää muovimattoja uuden lattian alle. Aiheuttaa sisäilmaongelmia ja potentiaalinen kosteusongelman riski (jos uuden lattian alle pääsee kosteutta niin ei pääse kuivamaan pois kun muovimatto alla estää sen.)
Eikös toi sisäilmaongelma riipu siitä millä materiaalilla se vanha matto on kiinni ja jos siinä on ongelmitta ollut jo jotain päällä.
Toisekseen sitä lattian askelääneneristävyyttäkään ei saisi heikentää. Jos vesivahinko tapahtuu niin se pitäisi kyllä kuivata.
Mutta vanhassa tapauskohtaisesti.
Uudessa kaapissa säätösokkeli, niin ajattelin että lie hyvä saada asennuskolon pinta tasaiseksi vaikkei ihan suora oliskaan?

Ja eteisen kaappi tosiaan kyseessä :)
Joo ei siitä poistosta haittaa ole (naputtelet ensin "parkettia" vasten uran (ettei halkea laajemmin), mutta ton liikunnan lisäksi et siitä hyötyne, oletan että säätösokkelin säädöissä säätövara riittää tolle.
 
Aikoinaan noita hiotiin paperilaikalla varustetulla lattianvahauskoneella. Eli karkea parerilaikka.
Sitä mietin, että miksi otat sen kohtuu hyvän askelääniä vaimentavan maton pois? Oletan, että laitat tilalle vinyylilankkulattian.
Onko sulla ollut sen kanssa ongelmia?
Aluksi meinasin että jätän vielä alle (ollut jo joku 14-15v laminaati+askeläänieristeen alla) ja vetäisen tasoitteella purettujen seinien ja jääkapin kohdalta maton pinnan kanssa tasalle. Ja saa jäädäkkin jos asbesti-analyyssä löytyy asbestia (aivan liian vaikeaksi menee jos pitää haitta-ainepurkuna tehdä). Tiedä sitten onko noin vanhalla matolla enään hirveästi vaimenvia ominaisuuksia jäljellä ja tuleehan vinyylilankuissakin askeläänieriste. Noissa mitä ostin on askeläänen parannusarvo 18db minkä pitäisi olla riittävä näin vanhaan taloon.

Voiko tuon tasoitteen raaputtaa multitoolilla pois kaapin alta? Menisi samalla kun otan palan parketista pois.

Ei varmaan lie haittaa sen raaputtamisesta?

IMG20240601162449.jpg
Voihan tuo onnistua multitoolilla jollain kovametallihiontaterällä.
 
Aluksi meinasin että jätän vielä alle (ollut jo joku 14-15v laminaati+askeläänieristeen alla) ja vetäisen tasoitteella purettujen seinien ja jääkapin kohdalta maton pinnan kanssa tasalle. Ja saa jäädäkkin jos asbesti-analyyssä löytyy asbestia (aivan liian vaikeaksi menee jos pitää haitta-ainepurkuna tehdä). Tiedä sitten onko noin vanhalla matolla enään hirveästi vaimenvia ominaisuuksia jäljellä ja tuleehan vinyylilankuissakin askeläänieriste. Noissa mitä ostin on askeläänen parannusarvo 18db minkä pitäisi olla riittävä näin vanhaan taloon.
Älä suutu, mutta voin kertoa ettei mahdollisesti alakerrassa asuvan kannalta katsoen ole lähellekään riittävä vaikka jättäisit ton maton :) Aina se vähän lisää vaimentaa ääntä myös asuntoosi alhaalta päin tulevaa ilmaääntä. Kun purat sen vanhan pinnoitteet haistele, ettei ole mitään ylim. hajuja jos haisee pura pois.
Laminaattikin pitää hyvin vettä, joten kuivuminen siinäkin vain saumojen kautta, joten sen suhteen en olisi huolissani, purkaessa näkee sitten paremmin.
 
Sillä vähän kyselinkin, pelkästään hiomalla menee kyllä järki. Mutta mahtaisko tollaseen toimia joku sikli tyyppinen ratkaisu tai joku teräsharjameinkinki(porakoneeseen kiinnitettävä), vai saako sellaisilla vaan entistä rumempaa pintaa aikaan..?

Tämä eteni hieman. Ikkunat oli maalattu jollakin lateksilla tekemättä mitään pohjatöitä ja maali oli paoikoin irti pinnasta ja lähti irtoamaan isoina lohkoina, toisin paikoin maali oli kovemmassa kiinni, mutta en arvannut ruveta päällekkään maalaamaan. Maali irtosi suht nätisti tuollaisella maalikaapimella, mutta pinta pitää vielä hioa koneella että saa loputkin pois. Sisäpuolen karmeissa vaikuttaisi olevan jokin lakka maalin alla, mutta ulkokarmeissa vaikuttaisi olevan ihan pelkkä puu pinta, tai ehkä joku petsi tai öljy, mutta mitään siitä ei ainakaan näytä lohkeilevan irti vaikka paikoin oli aika auringon/veden raiskaamat...
1717589619244.png

1717590870533.png


Karmit on todennäköisimmin mäntyä tms, mutta vaikuttaisi että sitä on vähän jollakin sävytetty tummemmaksi, yo. kuvassa alareuna on hiottu mutta karmin puolivälistä ylöspäin alkuperäisen värinen. Sikäli jos helposti onnistuu niin tuo tummempi alkuperäinen sävy olisi mukavampi, mutta ilmankin menee. Valkoiseksi maalaaminen sitten viimeisenä vaihtoehtona jos ei muuten toimi.

Eli mitä tuohon kannattaisi laittaa pintaan?
Joku lakka? Saako tällaisia sävytettynä järkevästi?
Vai ennemmin joku vaha tai öljy tms? Sävytettynä?
Vai ensin petsillä oikea sävy ja sitten pinnoite päälle tjsp?
 
Tämä eteni hieman. Ikkunat oli maalattu jollakin lateksilla tekemättä mitään pohjatöitä ja maali oli paoikoin irti pinnasta ja lähti irtoamaan isoina lohkoina, toisin paikoin maali oli kovemmassa kiinni, mutta en arvannut ruveta päällekkään maalaamaan. Maali irtosi suht nätisti tuollaisella maalikaapimella, mutta pinta pitää vielä hioa koneella että saa loputkin pois. Sisäpuolen karmeissa vaikuttaisi olevan jokin lakka maalin alla, mutta ulkokarmeissa vaikuttaisi olevan ihan pelkkä puu pinta, tai ehkä joku petsi tai öljy, mutta mitään siitä ei ainakaan näytä lohkeilevan irti vaikka paikoin oli aika auringon/veden raiskaamat...
1717589619244.png

1717590870533.png


Karmit on todennäköisimmin mäntyä tms, mutta vaikuttaisi että sitä on vähän jollakin sävytetty tummemmaksi, yo. kuvassa alareuna on hiottu mutta karmin puolivälistä ylöspäin alkuperäisen värinen. Sikäli jos helposti onnistuu niin tuo tummempi alkuperäinen sävy olisi mukavampi, mutta ilmankin menee. Valkoiseksi maalaaminen sitten viimeisenä vaihtoehtona jos ei muuten toimi.

Eli mitä tuohon kannattaisi laittaa pintaan?
Joku lakka? Saako tällaisia sävytettynä järkevästi?
Vai ennemmin joku vaha tai öljy tms? Sävytettynä?
Vai ensin petsillä oikea sävy ja sitten pinnoite päälle tjsp?

Osmocolorin puuvaha vois olla hyvä vaihtoehto
 
On muuten herkkua kaivaa pihaa mikä on yhtä kivikkoa. Meinasi usko loppua kun 300kg murikka piti häätää.
 
On muuten herkkua kaivaa pihaa mikä on yhtä kivikkoa. Meinasi usko loppua kun 300kg murikka piti häätää.
Löytyi vastaava itseltäkin parvekelaudoitukselle syvennystä kaivettaessa. Ensin mietin, että kahdestaan kottikärryyn hivutus mutta eihän se kärri olisi kestänyt kääntää keulaa ylös maasta. Sitten piti lopulta kahdestaan pyörittää sitä lähimmän puun juurelle. Enempään ei riittänyt pelikunto, kun nurmikon laita olisi ollut tuplasti kauempana.
 
<QUOTE="BongisKhan, post: 14961847, member: 55860"]
Keissi: vm -91 huipparitalossa (vain osittain maan alla oleva) kellari, jonka ilmanvaihtoa pitäisi saada parannettua radonin ja kosteuden takia. Tilassa kaksi poistoa, mutta ei yhtään tuloilmaventtiiliä. Alkuperäisessä LVI-piirrustuksessa tilaan on kyllä merkitty tuloilmaventtiili tai ehkä kaksikin, koodilla 2xR1/+20. Veikkaisin, että +20 on ilmamäärä litroina sekunnissa. Joka tapauksessa, aloitan nyt alkuun edes yhdellä jo hankitulla tuloilmaventtiilillä.

Tehtävä: kellarin seinään pitäisi saada puhkottua reikä. Perusmuuri on kevytsoraharkoista (Leca tms) muurattu ja alkuperäisessä piirrustuksissa ilmoitetaan:

1716286519195.png

Ja varsinainen rakennepiirros näyttää tältä:

1716286561221.png

Ongelma 1: piirrustuksen ja selostuksen mukaan perusmuurissa on tupla-vaakaraudoitus 40 cm välein, joihin ei läpivientiä tehdessä mielellään törmäisi. En kuitenkaan saa rakenneilmaisimella mitään metallisignaalia mistään kohtaa seinää. Välipohja on ontelolaattaa ja sen raudoitukset löytää ilmaisimella helposti. Voiko olla, että kämppä on niin päin vittua rakennettu, että nuo raudoitukset on jäänyt pois, vai onko todennäköisempää, että ilmaisin ei vaan rappauksen ja betonin läpi saa signaalia? Aika pinnassahan noiden rautojen pitäisi kuitenkin olla.

Ongelma 2: jos nyt onnistunkin raudat välttämättään, niin millä pirulla saan tuohon tarvittavan 105 mm reiän, mieluiten siististi? Mulla on kyllä 40 cm betoniporanterä ja kokeilin, että Milkkarin poralla se kyllä surahtaa tuollaisesta harkosta läpi ihan heittämällä ja jaksoi tällaisella reikäsahallakin ihan hyvin pureutua koepalaan, mutta tuon sahaussyvyys on vain 35 mm. Ajattelin että jos tuolla reikäsahalla tehdyn palan saisi sitten jotenkin naputeltua irti ja sitten saisi jatkettua poraamista, mutta ei kyllä ihan helposti onnistu.
[/QUOTE]

Jos siisti reikä pitää saada niin Biltemassa on 112mm terä 30€ tuolla kun poraa kahtapuolta ja piikkaa palat pois joko käsin tai piikkaavalla poravasaralla. Reikäsaha kivimateriaalille

Ylempi tapaushan tosiaan ratkesi tällä, eli hain Biltemasta tuon 102 mm, löin Milkkarin perusiskuporaan kiinni ja nätisti surahti läpi.

Tuon seinän rakennehan ei sitten tosiaan ollut sitten alkuunkaan mitä piirrustuksisiin oli satuiltu, vaan näytti tältä

PXL_20240606_093428868.jpg

Eli tuolla oli harkkojen välissä näköjään joku eristekin. :rolleyes:

Noh, pääasia että sain reiän tehtyä ja raitisilmaventtiilin paikalleen. Heti lähti radonit laskuun, vaikka toki eipä tuota näin lyhyellä aikavälillä voi vielä pysyväksi muutokseksi tietää.
 
Ylempi tapaushan tosiaan ratkesi tällä, eli hain Biltemasta tuon 102 mm, löin Milkkarin perusiskuporaan kiinni ja nätisti surahti läpi.

Tuon seinän rakennehan ei sitten tosiaan ollut sitten alkuunkaan mitä piirrustuksisiin oli satuiltu, vaan näytti tältä

PXL_20240606_093428868.jpg

Eli tuolla oli harkkojen välissä näköjään joku eristekin. :rolleyes:

Noh, pääasia että sain reiän tehtyä ja raitisilmaventtiilin paikalleen. Heti lähti radonit laskuun, vaikka toki eipä tuota näin lyhyellä aikavälillä voi vielä pysyväksi muutokseksi tietää.
Näyttökuva 2024-06-08 144355.png

Kyllähän tuo eriste tuohon sun piirrustukseen oli merkitty.
Leca-harkkoon ei tosiaan juuri lusikkaa kummempaa työkalua tarvita, mutta hyvä että onnistui nätisti :)
 
Keittiön pöytätason ja seinän välinen silikonisauma. Millä järkevin ottaa vanha silikoni pois, naarmuttamatta pöytätasoa?
 
Viimeksi muokattu:
Kellään kokemuksia tiilikaton tiilen paikkaamisessa? Halkes yksi tiili ja pitäisi saada liimattua/tiivistettyä se. Ei ole enään varatiilejä, eikä näitä tiilejä enään valmisteta missään. Google löysi muutamat massat/tiivisteaineet, mutta onko kukaan käyttänyt ja todennut hyväksi jota voisi vinkata?
 
Kellään kokemuksia tiilikaton tiilen paikkaamisessa? Halkes yksi tiili ja pitäisi saada liimattua/tiivistettyä se. Ei ole enään varatiilejä, eikä näitä tiilejä enään valmisteta missään. Google löysi muutamat massat/tiivisteaineet, mutta onko kukaan käyttänyt ja todennut hyväksi jota voisi vinkata?
Tuli aikanaan vedettyä yksi haljennut pala tiileen akryylimassalla kun ei ollut parempaa käsillä. Ihmeellisesti sekin kesti pari vuotta kunnes tiili uusittiin. Eiköhän tuohon joku elastinen liima toimi oikein hyvin.
 
Kellään kokemuksia tiilikaton tiilen paikkaamisessa? Halkes yksi tiili ja pitäisi saada liimattua/tiivistettyä se. Ei ole enään varatiilejä, eikä näitä tiilejä enään valmisteta missään. Google löysi muutamat massat/tiivisteaineet, mutta onko kukaan käyttänyt ja todennut hyväksi jota voisi vinkata?
Wurth Polymeeri ja liima tiivistemassa, joku muu kuin väritön. Putsaat pinnat ja levität liimaa reippaasti ja et purista niitä paloja tiiviisti yhteen. Noiden liimojen kanssa on jäätävä niiden liimattavien kappaleiden väliin jää väh 2mm rako.
 
Ei kannata ulkokäyttöön missään nimessä kyllä akryylimassaa laittaa. Mielummin ihan vaikka Sikaflexi/Hyflex, kestää ulkoilmaa paremmin.
Jos luit viestin, niin tuo oli "ei parempaa käsillä vaihtoehto", ei missään nimessä suositus. Ehdottomasti mainitsemasi mukaan joku asiallinen elastinen liima/massa, mutta yllätyin kuinka tuo akryylikin piti pari vuotta tiilen kasassa.
 
Aloittelemme kotona pientä pintaremonttia. Olohuoneessa on ulko-ovi terassille. Oviaukon ylänurkassa kipsilevyseinässä on halkeama kipsilevyjen saumassa.

Kuvan kontrastia on lisätty, halkeama tulisi paremmin esille.
Halkeama.jpg

Pienin mahdollinen korjaus on avata kyseinen sauma ja saumoittaa leyvnurkasta lähtevä sauma uudelleen. Tämä ei ole iso työ, mutta ei myöskään pitkän päälle kestävä. Luullakseni sauma on saman näköinen viimeistään parin vuoden päästä. Toisaalta ko. sauma tulee jäämään aikanaan verhon taakse piiloon.

Onko kuitenkin jotain kohtuullisen vaivan keinoa, jolla saumasta saisi pidemmäksi aikaa tai jopa pysyvästi ehjän?
 
Aloittelemme kotona pientä pintaremonttia. Olohuoneessa on ulko-ovi terassille. Oviaukon ylänurkassa kipsilevyseinässä on halkeama kipsilevyjen saumassa.

Kuvan kontrastia on lisätty, halkeama tulisi paremmin esille.
Halkeama.jpg

Pienin mahdollinen korjaus on avata kyseinen sauma ja saumoittaa leyvnurkasta lähtevä sauma uudelleen. Tämä ei ole iso työ, mutta ei myöskään pitkän päälle kestävä. Luullakseni sauma on saman näköinen viimeistään parin vuoden päästä. Toisaalta ko. sauma tulee jäämään aikanaan verhon taakse piiloon.

Onko kuitenkin jotain kohtuullisen vaivan keinoa, jolla saumasta saisi pidemmäksi aikaa tai jopa pysyvästi ehjän?

Miten ois sopiva tasoitetapetti päälle ja maalaus? Toki silloin pitäisi maalata koko seinä, mutta ilmeisesti pintaremonttia oli tarkoitus tehdä muutenkin.
 
Miten ois sopiva tasoitetapetti päälle ja maalaus? Toki silloin pitäisi maalata koko seinä, mutta ilmeisesti pintaremonttia oli tarkoitus tehdä muutenkin.
Joo, seinäpinnat menevät joka tapauksessa uusiksi. Tasoitetapetista on sikäli huonoja kokemuksia, että se ei ole ensimmäinen vaihtoehto. Kun muutimme muutama vuosi sitten tähän taloon, teimme pikaremontin (virhe #1), jossa osassa huoneista olevien lasikuitutapettien päälle laitettiin tasoitetapetti (virhe #2). Käytimme silloin Sandudd-valmistajan pari millimetriä paksua huopamaista tasoitetapettia. Tämä tasoitetapetti ylimaalattiin. Tekijän osaamattomuudesta ja kiireisestä aikataulusta johtuen, en saanut tasoitetapetista mitenkään hyvännäköistä. Ongelmat ilmenivät tapetin pussittamisena ja osin tarttumattomuutena lasikuitutapettiin. Jälkeen päin olen pohdinnoissani tullut siihen tulokseen, että lasikuitutapetin pinta ei ollut riittävän puhdas tartunnan muodostumiseen ja liimaa on ollut paikoin liian vähän. Tässä remontissa tuo tasoitetapetti on revitty tasoitelastan kanssa lasikuitutapetin päältä pois ja lasikuitutapetti tullaan ylitasoittamaan tavanomaisella seinätasoitteella. Näiden kokemusten perusteella (vaikkakin potentiaaliset virheenpaikat tunnistankin) en ole erityisen innokas tapetoimaan maalattavaksi tarkoitettua seinää. Nyt myös tiedän, että tasoitetapetteja on muunlaisiakin, kuin tuota käyttämäämme huopaista versiota.
 
Pitäisi käyttöullakon yhteydessä olevaan puolilämpimään varastohuoneseen tehdä läpiviennit yläpohjan puolelle josta mahtuisi 30+ cat6 vetoa sekä (erillisenä vetona?) kuitua varten mikrokanavan pää pihalta jatkettuna.

Yrittänyt kovasti aiheesta infoa löytää mutta laiskanlaisesti on että miten tällainen tehdään oikein ja löytyykö valmiita ratkaisuja kuten esim huoltoluukuille vastaavaan tilaan löytyy.

Mututuntumalla sopivat reiät pienellä kaadolla ulospäin, jonkin sorti putki reikään. Kaapelit reiästä sisäpuolella ja jotain vaahtoa tyhjä tila täyteen. Yläpohjan puolelle voisi varmaan laittaa esim ILP seinäasennuksista tutun peitteen lisäksi.

1718643312585.png

1718643333420.png


Käytännössä siis varmaan tuosta "vasemmasta" päädystä sisään jommastakummasta yläreunsta olisi fiksuin, kun seinä on sisälläkin suora eikä kalteva.
Keskelle alas saisi vielä miehen mentävän tarkastusluukun jotta helpottuisi yläpohjaan pääsykin yleisesti.

Löytyykö ideoita tai lähteitä? Tätä ei viitsi kauheasti sählätä, mutta ei myöskään viitsi maksaa jollekin duunista jos löytyy hyvä tapa tehdä oikein.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 085
Viestejä
4 880 398
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom