- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 498

Tämmöstä kun käyttää niin ei kyllä mahdu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
katso liitettä 1310062
Ideoita irronneen taustalevyn takaisinkiinnitykseen kaapissa, joka on syvennyksessä? Kaapin pois vetäminen on kaappia vahingoittamatta hyvin hankalaa, sillä kaappi on ollut paikallaan ja sen ympärille on laatoitettu eteiseen lattia. Kaappi on käytännössä katossa kiinni, joten sitä on periaatteessa mahdotonta nostaa sitä 1-1,5 senttiä mitä sen pois vetäminen vaatisi. Koska kaappi on syvennyksessä, ei sen taakse oikeen pääse mitään kautta painamaan taustalevyä esim. kulmaraudoilla ruuvaamista varten.
Milläköhän kylppärin ja saunan puuosat on käsitelty? Jotain puuvahaa tai saunasuojaa vain? Jonkin ohjeen mukaan saunan puupintaiset paneelit pitäisi käsitellä saunasuojalla 5 vudoen välein. Omat on yli 10v olleet, olisko syytä käsitellä? Saunassa sen verran hämärää, ettei normivalaistksessa huomaa vikaa.
Olisko vinkkejä missä vika kun pensselin ja harjasten jäljet jää näkyviin? Pitäiskö ohentaa lisää, tai liian paksu/ohut kerros, tai vaan maali mennyt huonoksi? Kostena tilan maalia vetelin kphn ovenkarmeihin. Vuoden vanhaa maalia ja jo aika paljon omasta mielestä ohentelin.
katso liitettä 1310062
Ideoita irronneen taustalevyn takaisinkiinnitykseen kaapissa, joka on syvennyksessä? Kaapin pois vetäminen on kaappia vahingoittamatta hyvin hankalaa, sillä kaappi on ollut paikallaan ja sen ympärille on laatoitettu eteiseen lattia. Kaappi on käytännössä katossa kiinni, joten sitä on periaatteessa mahdotonta nostaa sitä 1-1,5 senttiä mitä sen pois vetäminen vaatisi. Koska kaappi on syvennyksessä, ei sen taakse oikeen pääse mitään kautta painamaan taustalevyä esim. kulmaraudoilla ruuvaamista varten.
Tikkurila Premium kosteiden tilojen maalia. Tais olla vieläkin paksua, mutta silti jää harjajälkeä. Uusi suti oli, muttei mikään premium malli.Ei niitä tarvii ellei ihan välttämättä halua, ehkä uusii sit seuraava kerra ellei nyt ihan näytä siltä että on lähtenyt kuivumaan ihan
Mitä maalia? Oliko paska suti vaan?
Homeelta, saunassa? On kyllä puutteita ilmanvaihdossa tai jossain jos onnistuu saunaa homehduttamaan.Aika kovaa markkinointia ja/tai hypetystä muuten noitten sauna-suojien ja kemikaalien kanssa. Ainakin osaksi. Helvetinmoisen urakan vuosi sitten parafiiniöljyn kanssa lätränneenä, voin todeta että ei kannattanut. Skeptikkona jätin palan lauteita käsittelemättä ja empiirisesti on tullut testattua että likaantuu ihan yhtä helposti ja kuivuu ihan yhtä hitaasti/nopeesti mitä käsittelemätön. Ei myöskään suojaa homeelta tms. perkeleeltä![]()
Jep. Puisen saunajakkaran/portaan pohjassa. Johtunee ihan siitä, että viimeinen saunoja ei nosta mokomaa lopuksi lattialta alalauteelle, eikä laita ns. "kuivatusklapeja" pitämään lämpöä yllä saunomisen loputtua. Saunassa on lähes 300kg kiviä ja se kuivaa oikeastaan vaan pistämällä vielä kunnon lämmöt kun lopettaa saunomisen. Joku ikkunan tai oven aukijättäminen on melkein pahinta mitä voi lopuksi tehdä. Iso toistasataa vuotta vanha sauna.Homeelta, saunassa? On kyllä puutteita ilmanvaihdossa tai jossain jos onnistuu saunaa homehduttamaan.
Jep. Puisen saunajakkaran/portaan pohjassa. Johtunee ihan siitä, että viimeinen saunoja ei nosta mokomaa lopuksi lattialta alalauteelle, eikä laita ns. "kuivatusklapeja" pitämään lämpöä yllä saunomisen loputtua. Saunassa on lähes 300kg kiviä ja se kuivaa oikeastaan vaan pistämällä vielä kunnon lämmöt kun lopettaa saunomisen. Joku ikkunan tai oven aukijättäminen on melkein pahinta mitä voi lopuksi tehdä. Iso toistasataa vuotta vanha sauna.
...mutta viesti on tätä nykyä toivottavasti mennyt muillekin saunan käyttäjille perille![]()
Varmastikin on säätöjalat sokkelin takana, joita ruuvaamalla kaapin saa pudotettua riittävän alas ulosvetämistä varten.katso liitettä 1310062
Ideoita irronneen taustalevyn takaisinkiinnitykseen kaapissa, joka on syvennyksessä? Kaapin pois vetäminen on kaappia vahingoittamatta hyvin hankalaa, sillä kaappi on ollut paikallaan ja sen ympärille on laatoitettu eteiseen lattia. Kaappi on käytännössä katossa kiinni, joten sitä on periaatteessa mahdotonta nostaa sitä 1-1,5 senttiä mitä sen pois vetäminen vaatisi. Koska kaappi on syvennyksessä, ei sen taakse oikeen pääse mitään kautta painamaan taustalevyä esim. kulmaraudoilla ruuvaamista varten.
Ei nyt liity ihan suoranaisesti tähän, mutta kaikenlaisia suunnittelukukkasia aina välillä löytyy. Täällä on jääkaappi nurkassa seinässä kiinni ja samalla seinällä suoraan jääkaapin edessä on vesikiertopatteri, sekä jääkaapin yläpuolella kiinteät kaapit.Varmastikin on säätöjalat sokkelin takana, joita ruuvaamalla kaapin saa pudotettua riittävän alas ulosvetämistä varten.
Puuliiman avulla takalevyn uudelleen kiinnitys, niin pysyy taas kasassa.
Eikö se kissa syö niitä myrkkyä syöneitä hiirulaisia? Voi olla vähän vatta kuralla sen jälkeen.Mä oon ihan vaan lykännyt rotanmyrkkyä rossipohjaan ja sivuvintteihin, hyvin on pysynyt hiiret pois.
Silloin kun tähän muutin kuului rapinaa, laitoin kilon myrkkyä alapohjaan ja molempiin sivuvintteihin. Viikon päästä loppui rapina, ja parin viikon päästä oli kaikki myrkyt syöty ja sai laittaa lisää.
Nykyään pärjää sillä, että nakkelee myrkkyä pari kertaa vuodessa alapohjaan...
Toki kissakin hoitaa oman osuutensa, monesti tuo kolme hiirtä päivässä näytille.
Jos noi kissat söisi niitä myrkkyä syöneitä hiiriä, niin täällä maalla ei juuri kissoja olisi. Maanviljelijät tuota myrkkyä käyttää melko paljon, ja niidenkin kissat pysyy hengissä...Eikö se kissa syö niitä myrkkyä syöneitä hiirulaisia? Voi olla vähän vatta kuralla sen jälkeen.
Eikö se kissa syö niitä myrkkyä syöneitä hiirulaisia? Voi olla vähän vatta kuralla sen jälkeen.
Jos noi kissat söisi niitä myrkkyä syöneitä hiiriä, niin täällä maalla ei juuri kissoja olisi. Maanviljelijät tuota myrkkyä käyttää melko paljon, ja niidenkin kissat pysyy hengissä...
Autokatoksen sokkelia olisi tarkoitus tulevana kesänä kunnostaa. Kysytäänpä vinkkejä.
Kyseessä on siis teräsbetonisokkeli, joka on 14 vuotta sitten tehty. Päädyssä on varasto, joka on eristetty ja sähköpatteri löytyy. Lisäksi autokatos on asfaltoitu. Kuitenkin katoksen alla olevilla sivuilla sokkeliin puskee kalkkihärmää ja "slammaus" on irronnut puolesta välistä sokkelin korkeutta. Muilla sivuilla tätä ei ilmene. Juurikaan edes vettä ei tuonne katokseen sada ja talvella lumen määrä todella vähäistä. Samaa ilmiötä olen havainnut laajasti muillakin. Oman näkemykseni mukaan rasitus kuuma-kylmälle on suuri, kun autoa siihen useita kertoja päivässä ajetaan ja kosteus tiivistyy sokkelin pintaan autoa ympäröiviltä sivuilta.
Suunnittelin, että koska sokkeli on pinnoittamaton, hion oireilevat sokkelin sivut timanttilaikalla, johon saa imurin kiinni. Tämän jälkeen oikaisulaastilla tasotus. Kannattaako jokin lisäkäsittely vielä tehdä? Tarviiko tuota kalkkia erikseen jollain vielä pestä pois vai riittääkö teräsharjalla enimpien harjaus?
Maalaussää on mitä parhain. Vedä Vinhalla; hinnasta en tie onko halpa vai kallis, mut hyvä on!Onkos kellään suositella hyvää ja edullista ulkomaalia?
Tarttisi terassi maalata (talvella asennettu, käsittelemätöntä puuta), valkoiseksi.
Ja tosiaan ei ole ollenkaan lattiaa, eli vain toi katto-osa minkä päällä on valokate, sekä sitten tukitolppa, johon toki jonkin verran sadetta kohdistuu.
Eikös nyt ihan ok sää ole maalaamisen puolesta? Täällä lämmöt nyt tossa 6-10 muutaman päivän, yöllä vetää yhden asteen pakkaselle.
Pitäisi rakennella valokate terassille ja runkorakenteen mitoittaminen vähän mietityttää. Valokatteen pystypilarien jännevälit ovat 230cm ja 210cm ja katettavan alueen kokonaispituus on ~470cm. Leveyttä katteella on 200cm (räystäästä valokatteen ulkoreunaan, tulee katon jatkoksi) ja kattokaltevuus 20 astetta. Kattotuolit ovat 120cm välillä, joten meinasin laittaa kattopalkit 60cm jaolla. Riittääkö etureunan pilarien päälle tuolla jännevälillä 48x198 C24 -palkki, vai pitäisikö laittaa suosiolla LVL-viilua koossa 45x200? Entäs riittäisikö kattopalkeiksi "kakkosneloset" tuolla kohtuullisen tiheällä jaolla ja 200cm jännevälillä?
Kokemukseen perustuen sanoisin 2*8" painekyllästetyn menevän terassin runkona 3m:n tukivälillä. Ehkä laiturissa hyväksyy hieman suurempaakin joustoa, eli uskaltaisin venyttää tukivälin 4m:n asti. Ehdottamasi 100x100 on turhan vetelää.Laiturin pääty on kuitenkin sellainen, että järvelle päin poikittainen jänneväli kasvaisi noin 3,5-4m ja siinä välissä ei ole mitään isoja kiviä, yms. helppoa ratkaisua saada välitukea aikaiseksi ilman merkittävää maansiirtoa.
Kiitos epäilykseni vahvistamisesta. Tein ratkaisuja ja saatan selvitä 1-2 jännevälillä jotka ovat 4m. Muut jännevälit pysyvät 3m:ssä maksimissaan. Ehkä näihin kohtii täytyy vaan hankkia liimapuuparrut tai jykevämpää, korkojen säätö kun nyt on helpohkoa.Kokemukseen perustuen sanoisin 2*8" painekyllästetyn menevän terassin runkona 3m:n tukivälillä. Ehkä laiturissa hyväksyy hieman suurempaakin joustoa, eli uskaltaisin venyttää tukivälin 4m:n asti. Ehdottamasi 100x100 on turhan vetelää.
Ei kannata laittaa 2x8" lappeelleen notkuu kun sitä ei saa tarpeeksi tiiviisti toisiiinsa kiinni. Laita pystyyn vaanNäin
Kiitos epäilykseni vahvistamisesta. Tein ratkaisuja ja saatan selvitä 1-2 jännevälillä jotka ovat 4m. Muut jännevälit pysyvät 3m:ssä maksimissaan. Ehkä näihin kohtii täytyy vaan hankkia liimapuuparrut tai jykevämpää, korkojen säätö kun nyt on helpohkoa.
Kun harrastusprojekti on niin mitenhän 2x kakkoskasi toimisi ns. "lappeellaan" päällekkäin... No joo, menee villiksi ja pitää vaan hankkia riittävän jykevät rungot tuohon väliin.
Ardex 45 tai Weber PTM Pikatäyttömassa/muun valmistajan pikatäyttömassa,onnistunee myös sopivalla kipsipohjaisella tavaralla jos kevyempi vaihtoehto käy.Millä kannattaa paikata "iso" reikä betoniseinässä sisätiloissa? Tai oikeastaan kuoppa kun toinen puoli ummessa
Karkeasti 20x30cm ja vaihtelevasti 5-10cm syvä niin ollaan perustasoitteiden ulkopuolella, mutta kai läpivientien tukkimiseen jokin hyväksi havaittu tuote on olemassa. Tarkoitus maalata sitten päälle.
Edit. Vispilä löytyy, mutta "ihan sama" jos ei ole kaupan halvin tuote jos on helppo ja mukava laittaa. Varmaan joka tapauksessa jokin hienotasoite tulee päälle, mutta jos ei kuitenkaan täyttöä 10x tasoitekerroksella![]()
Jos puuseinässä niin puutappi liimalla kiinni, kittiä päälle ja maali.Toinen paikkauskysymys tähän perään: Millä kannattaa paikata puutalon seinästä vanhan johdon läpivienti? Reikä on tyyliin 13mm halkaisija. Jotain puukittiä ja maalia päälle?
Jees kiitos, unohdin tosiaan mainita että puutalon ulkoverhoilussa vanha lämpötila-anturin reikä.Jos puuseinässä niin puutappi liimalla kiinni, kittiä päälle ja maali.
Noissakin on 50mm max, täyttö kahdessa erässä vai "noin pieni alue menee vähän syvempänäkin"?Ardex 45 tai Weber PTM Pikatäyttömassa/muun valmistajan pikatäyttömassa,onnistunee myös sopivalla kipsipohjaisella tavaralla jos kevyempi vaihtoehto käy.
Ainakin tuo Ardex kuivaa tosi nopeaan kun tekee jäykän satsin,tunnin kahden päästä voi vetää päälle uutta kerrosta ja kun tekee notkeamman satsin niin tuolla voi vetää pintakerroksenkin.Varoituksen sana,ei kannata tehdä kerralla liian isoa satsia nuo nimittäin kovettuu aika nopeasti.Noissakin on 50mm max, täyttö kahdessa erässä vai "noin pieni alue menee vähän syvempänäkin"?
Saitkin jo tossa hyviä neuvoja reiän tekoon poraamalla ja piikkaamalla. Teet sen reiän harkon keskelle, niin et tarvitseteräksistä välittää. Talosi on niin vanha, ettäKeissi: vm -91 huipparitalossa (vain osittain maan alla oleva) kellari, jonka ilmanvaihtoa pitäisi saada parannettua radonin ja kosteuden takia. Tilassa kaksi poistoa, mutta ei yhtään tuloilmaventtiiliä. Alkuperäisessä LVI-piirrustuksessa tilaan on kyllä merkitty tuloilmaventtiili tai ehkä kaksikin, koodilla 2xR1/+20. Veikkaisin, että +20 on ilmamäärä litroina sekunnissa. Joka tapauksessa, aloitan nyt alkuun edes yhdellä jo hankitulla tuloilmaventtiilillä.
Tehtävä: kellarin seinään pitäisi saada puhkottua reikä. Perusmuuri on kevytsoraharkoista (Leca tms) muurattu ja alkuperäisessä piirrustuksissa ilmoitetaan:
Ja varsinainen rakennepiirros näyttää tältä:
Ongelma 1: piirrustuksen ja selostuksen mukaan perusmuurissa on tupla-vaakaraudoitus 40 cm välein, joihin ei läpivientiä tehdessä mielellään törmäisi. En kuitenkaan saa rakenneilmaisimella mitään metallisignaalia mistään kohtaa seinää. Välipohja on ontelolaattaa ja sen raudoitukset löytää ilmaisimella helposti. Voiko olla, että kämppä on niin päin vittua rakennettu, että nuo raudoitukset on jäänyt pois, vai onko todennäköisempää, että ilmaisin ei vaan rappauksen ja betonin läpi saa signaalia? Aika pinnassahan noiden rautojen pitäisi kuitenkin olla.
Ongelma 2: jos nyt onnistunkin raudat välttämättään, niin millä pirulla saan tuohon tarvittavan 105 mm reiän, mieluiten siististi? Mulla on kyllä 40 cm betoniporanterä ja kokeilin, että Milkkarin poralla se kyllä surahtaa tuollaisesta harkosta läpi ihan heittämällä ja jaksoi tällaisella reikäsahallakin ihan hyvin pureutua koepalaan, mutta tuon sahaussyvyys on vain 35 mm. Ajattelin että jos tuolla reikäsahalla tehdyn palan saisi sitten jotenkin naputeltua irti ja sitten saisi jatkettua poraamista, mutta ei kyllä ihan helposti onnistu.
Aikoinaan jäänyt mökin räystäslautojen maalauksesta jäljelle useampi litra maalia Cello Wintex. Haettu kaupasta 7/2017, parasta ennen päiväys 5/2022. Näkeekö jostain, että vieläkö voi käyttää?
Jos siisti reikä pitää saada niin Biltemassa on 112mm terä 30€ tuolla kun poraa kahtapuolta ja piikkaa palat pois joko käsin tai piikkaavalla poravasaralla. Reikäsaha kivimateriaalilleTehtävä: kellarin seinään pitäisi saada puhkottua reikä. Perusmuuri on kevytsoraharkoista (Leca tms) muurattu ja alkuperäisessä piirrustuksissa ilmoitetaan:
.
Ongelma 2: jos nyt onnistunkin raudat välttämättään, niin millä pirulla saan tuohon tarvittavan 105 mm reiän, mieluiten siististi? Mulla on kyllä 40 cm betoniporanterä ja kokeilin, että Milkkarin poralla se kyllä surahtaa tuollaisesta harkosta läpi ihan heittämällä ja jaksoi tällaisella reikäsahallakin ihan hyvin pureutua koepalaan, mutta tuon sahaussyvyys on vain 35 mm. Ajattelin että jos tuolla reikäsahalla tehdyn palan saisi sitten jotenkin naputeltua irti ja sitten saisi jatkettua poraamista, mutta ei kyllä ihan helposti onnistu.
Juurikin näin. Ei tarvitse murehtia raudoitukseen osumisestakaan ja reiästä tulee siisti.Hakee vuokraamosta timanttiporan ja terän.
Varaston maalauksen yhteydessä oven metalliset kahva ja lukkopesä olivat saaneet ns. pintakäsittelyn valkoisesta pellavaöljymaalista ja nyt alkoi ärsyttämään, milläköhän litkulla tuota kannattaisi lähteä putsaamaan? Maalaus oli siis 2v sitten enkä tajunnut heti maalauksen yhteydessä putsata vaan maali on ollut pari vuotta siinä kiinni.
Jos optiona on noiden osien irroittelu jokatapauksessa, niin helpoimmalla varmaan pääsis jos napsii osat irti, karhentaa maalipinnat ja käsittelee jollain maalinpoistoaineella tms ja nakkaa jonnekin umpinaiseen astiaan tai muovipussiin ja antaa vaikuttaa. Nykyään noi maalinpoistoaineet ei oo ihan yhtä järeitä kun ennen, mutta tollasella tavalla pääsee varmaan minimimäärällä sellasta fyysistä hankaus yms työtä aika pitkälle ja loput puhdistelee sit mekaanisesti aineilla tms.Varaston maalauksen yhteydessä oven metalliset kahva ja lukkopesä olivat saaneet ns. pintakäsittelyn valkoisesta pellavaöljymaalista ja nyt alkoi ärsyttämään, milläköhän litkulla tuota kannattaisi lähteä putsaamaan? Maalaus oli siis 2v sitten enkä tajunnut heti maalauksen yhteydessä putsata vaan maali on ollut pari vuotta siinä kiinni.
Vai lähdetäänkö suosiolla hakemaan uusia osia rautakaupasta ja vaihdetaan?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.