Kodin rempat(DIY)

Joo rakenne on tiedossa ja juurikin niin, että tallin lattia on korkeammalla kuin maa ulkopuolella. Tuosta kivijalasta saisi sen n. 15cm lohkaista pois oven kohdalta, että saisi oven kynnyksen tallin lattian tasolle. Siitä jää vielä se 20cm maahan. Toki ei mikään ihan pakollinen toimenpide, mutta olisihan se hyvä tehdä kerralla kunnolla.
 
Moi.

Olisi talon yhteydessä olevaan autotalliin tarkoitus puhkaista ulkoseinään, talon päätyyn käyntiovi, kun tällä hetkellä ainoa käynti on isosta lamelli-ovesta ja siitä kulku ei ole varsinkaan talvella kovin energiatehokasta, eikä muutenkaan kovin kätevää. Olisiko jossain tarjolla ohjetta tuohon, miten tuota lähtisi tekemään? Perusidea on tiedossa, mutta olisi mukava saada jostain ihan step-by-step ohjeet, että homma menee oikein kerrasta. Todennäköisesti päädyn myös leikkaamaan sokkelista palasen, että saa tuon oven tallin lattian tasolle, mikä on noin 30cm korkeammalla, kuin maantaso. Lupa-asiat toki hoidetaan kuntoon ennen projektiin ryhtymistä ja täytyy tässä alkaa sopivaa ovi+karmi settiä katsomaan.

Alun perin oli tarkoitus hommata vain lamelli-ovi käyntiovella, mutta ne maksaa niin paljon, että ei mitään järkeä.
Kovin oli tutunoloinen ongelma, mutta sulta olikin jäänyt se ovi viime kesänä laittamatta. :/

Seinän rakenteesta, käytettävissä olevista työkaluista jne toteutustapa hieman vaihtelee, mutta perusperiaate on että:

1. Piirrät sisäseinään 10-ovelle aukon 1020mm leveänä ja 2110mm korkeana.
2. Poraat mahdollisimman suoraan ylänurkista reiät ulkopuolelle piirtämistä varten.
3. Sisäpuolen kipsilevy (ym alaosan vaneri tms mitä usein käytetään talleissa) siihen pystyvällä työkalulla. (Kuviosaha esim)
4. Sisäpuolen levy pois paikoiltaan, leikkaat villat pois ja katkaiset jollain työkalulla vähintään yhden (mahdollisesti kaksi runkotolppaa).
5. Siirryt ulos ja ulkoverhouspaneli, ripulaudat ja tuulensuojalevy samalla sahauksella (Ketjusaha/Puukkosaha) Mitä suorempaan onnistut sahauksen suorittamaan niin sen helpompi on smyygilaudat kiinnittää
6. Katkaiset ja poistat sen kivijalan noston. Jos poistettavaa nyt on vaikka lecaharkko ja poistuu liian korkea pala niin jollain valumassalla monttu täyteen lattian tasalle.
7. Lisäät yhden tai kaksi runkotolppaa (Yhden jos mitoitit aukon niin että käytti toisena sivuna olemassa olevaa runkotolppaa). Jos siinä tallissa nyt on käytetty esim 148mm runkotolppia niin hieman helpottaa asennusta kun laitat aavistuksen kavennetun eli 1-2mm lankun tilalle, pakollista tämä ei ole. Villoja on syytä nyppiä sieltä välistä "soppelisti" pois että runkotolpalle on tilaa eikä ne punnaa liikaa vastaan. oven yläpuuta ei ole pakko laittaa, ovi ei sitä toimiakseen tarvitse, mutta mutta jos joku nyt kovasti nojailee kyproc levyyn siellä oven yläpuolella niin yläpuun voi korvata vaikka laudalla. Kiinnität runkotolpat sisäpuolelta kyprocruuveilla levyn reunasta, ulkopuolella pitkillä ruuveilla ulkoverhouspanelin/ripulaudan/tuulensuojalevyn läpi.
8. Kiinnität uuden oven karmin rakennuksen sisälevypinnan kanssa tasan. Yläpuu vaateriin, sivupuut vaateriin ja niin ettei ole kaarella eikä notkolla.
9. Nostat oven paikoilleen ja testaat että kaikki käyntivarat ym on ookoo ennenkuin tinttaat urtsut karmin väliin (Tai voi "oikeaoppisesti" ulko-ovessa käyttää myös villaa mitä sulloo asennusvälykseen)
10. Sisäpuolelle listat suoraan karmiin peittämään asennusvälykset, Ulkopuolelle smyygilaudat (kiinnitys ripulautoihin ja tai ulkoverhouspaneliin) Mitä paremmin leikkaus onnistui niin mahdollisesti ei tarvi edes täytepaloilla tämmätä suoraan. Kun Smyygilaudat on paikoillaan niin sitten ovenpielilaudat paikoilleen .

Jopas tuli seikkaperäinen ohje ja sellainen mielikuva että samasta asiasta jorissut jo ennemminkin mutta silloin kyseessä taisi olla välioven puhkaisu, joka ei olennaisesti poikkea kun vain sen takia et vähätöisempi :D

Edit: Siis tuo mun tapa ei ole varmasti ainut ja oikea, täältä voi jollain olla tuohon muunkinlaisia toteutuksia, mutta tuolla tyylillä ite noita ovia on tullut lisäiltyä.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäyksenä tuohon että kannattaa katsoa runkotolppajako ennenkuin alottaa hommaa niin voi mitoittaa sen oven runkotolpan viereen (ellei paikka ole täysin kiveenhakattu)
 
Oven alalaitaan kynnys jostain paksummasta tavarasta niin kestää rullailla siitä vaikka nokkakärryillä jotain raskaampaa. Ja den kynnyksen ja kivijalan väliin joku huopa koskeuskatkoksi
 
Kovin oli tutunoloinen ongelma, mutta sulta olikin jäänyt se ovi viime kesänä laittamatta. :/

Seinän rakenteesta, käytettävissä olevista työkaluista jne toteutustapa hieman vaihtelee, mutta perusperiaate on että:

1. Piirrät sisäseinään 10-ovelle aukon 1020mm leveänä ja 2110mm korkeana.
2. Poraat mahdollisimman suoraan ylänurkista reiät ulkopuolelle piirtämistä varten.
3. Sisäpuolen kipsilevy (ym alaosan vaneri tms mitä usein käytetään talleissa) siihen pystyvällä työkalulla. (Kuviosaha esim)
4. Sisäpuolen levy pois paikoiltaan, leikkaat villat pois ja katkaiset jollain työkalulla vähintään yhden (mahdollisesti kaksi runkotolppaa).
5. Siirryt ulos ja ulkoverhouspaneli, ripulaudat ja tuulensuojalevy samalla sahauksella (Ketjusaha/Puukkosaha) Mitä suorempaan onnistut sahauksen suorittamaan niin sen helpompi on smyygilaudat kiinnittää
6. Katkaiset ja poistat sen kivijalan noston. Jos poistettavaa nyt on vaikka lecaharkko ja poistuu liian korkea pala niin jollain valumassalla monttu täyteen lattian tasalle.
7. Lisäät yhden tai kaksi runkotolppaa (Yhden jos mitoitit aukon niin että käytti toisena sivuna olemassa olevaa runkotolppaa). Jos siinä tallissa nyt on käytetty esim 148mm runkotolppia niin hieman helpottaa asennusta kun laitat aavistuksen kavennetun eli 1-2mm lankun tilalle, pakollista tämä ei ole. Villoja on syytä nyppiä sieltä välistä "soppelisti" pois että runkotolpalle on tilaa eikä ne punnaa liikaa vastaan. oven yläpuuta ei ole pakko laittaa, ovi ei sitä toimiakseen tarvitse, mutta mutta jos joku nyt kovasti nojailee kyproc levyyn siellä oven yläpuolella niin yläpuun voi korvata vaikka laudalla. Kiinnität runkotolpat sisäpuolelta kyprocruuveilla levyn reunasta, ulkopuolella pitkillä ruuveilla ulkoverhouspanelin/ripulaudan/tuulensuojalevyn läpi.
8. Kiinnität uuden oven karmin rakennuksen sisälevypinnan kanssa tasan. Yläpuu vaateriin, sivupuut vaateriin ja niin ettei ole kaarella eikä notkolla.
9. Nostat oven paikoilleen ja testaat että kaikki käyntivarat ym on ookoo ennenkuin tinttaat urtsut karmin väliin (Tai voi "oikeaoppisesti" ulko-ovessa käyttää myös villaa mitä sulloo asennusvälykseen)
10. Sisäpuolelle listat suoraan karmiin peittämään asennusvälykset, Ulkopuolelle smyygilaudat (kiinnitys ripulautoihin ja tai ulkoverhouspaneliin) Mitä paremmin leikkaus onnistui niin mahdollisesti ei tarvi edes täytepaloilla tämmätä suoraan. Kun Smyygilaudat on paikoillaan niin sitten ovenpielilaudat paikoilleen .

Jopas tuli seikkaperäinen ohje ja sellainen mielikuva että samasta asiasta jorissut jo ennemminkin mutta silloin kyseessä taisi olla välioven puhkaisu, joka ei olennaisesti poikkea kun vain sen takia et vähätöisempi :D

Edit: Siis tuo mun tapa ei ole varmasti ainut ja oikea, täältä voi jollain olla tuohon muunkinlaisia toteutuksia, mutta tuolla tyylillä ite noita ovia on tullut lisäiltyä.

Tähän voisi varmuudeksi lisätä varoituksen joka tuli vastaan omassa vastaavassa.
Seinässä meni sähköjohdot vaakatasossa juuri oven keskeltä...
 
Tähän voisi varmuudeksi lisätä varoituksen joka tuli vastaan omassa vastaavassa.
Seinässä meni sähköjohdot vaakatasossa juuri oven keskeltä...
Juu. Hyvin mahdollista, sähkärit välillä hyvinkin "luovasti" noita vaakavetoja toteuttaneet. Autotalleissa usein kyllä sähkötyöt on tehty ns pinnassa, joten jos niin on toteutettu tässä kohteessa niin sitä murhetta ei ole.
Kovin mullistavia töitä ei toki tarvi tehdä vaikka oviaukossa nyt sattuisi noin käymään, mutta lisätyötä (Ja ammattimiehen sit tarvii paikalle).
 
Paikka on sinäänsä kiveen hakattu, että se tulee tallin pienten suorakaiteen muotoisten ikkunoiden väliin.

Kynnyksestä sen verran, että tuo iso autotallin lamelli-ovi kyllä jää paikoilleen, että sieltä saa isompaa tavaraa sisään tarvittaessa.

Sähköjohdoista se, että tuolla seinällä on 2x850w pattereita ja talon kulmalla lamelli-oven vieressä ulkopistorasia. Johdot on tässä Jetta-talossa vedetty lattian alla, mutta en luota, että ne menisi koko matkan tuonne pistorasialle lattian alla, varsinkin kun valettu betonilattia ja nuo pattereiden johdot hyvin todennäköisesti menee juuri tuon suunnitellun oven kohdalla seinässä. Sähköhommat on leipätyö, joten tuosta selvitään kyllä.

Kajakkivajakille iso hatunnosto seikkaperäisistä ohjeista, eiköhän noilla oviaukko synny. Tosiaan tässä omat hommat jääny pikkuipanan takia aika vähälle ja tuo ovi ei mennyt prioriteetissä niin korkealle, että olisin sen viimekesänä tehnyt. Alun perin olikin suunnitelma tehdä tuo ovi sisältä, mutta siinä lainsäädökset teki siitä niin mutkikkaan, että ulkoovi on järkevämpi ja oikeasti ajateltuna parempikin.
 
Moi.

Olisi talon yhteydessä olevaan autotalliin tarkoitus puhkaista ulkoseinään, talon päätyyn käyntiovi, kun tällä hetkellä ainoa käynti on isosta lamelli-ovesta ja siitä kulku ei ole varsinkaan talvella kovin energiatehokasta, eikä muutenkaan kovin kätevää. Olisiko jossain tarjolla ohjetta tuohon, miten tuota lähtisi tekemään? Perusidea on tiedossa, mutta olisi mukava saada jostain ihan step-by-step ohjeet, että homma menee oikein kerrasta. Todennäköisesti päädyn myös leikkaamaan sokkelista palasen, että saa tuon oven tallin lattian tasolle, mikä on noin 30cm korkeammalla, kuin maantaso. Lupa-asiat toki hoidetaan kuntoon ennen projektiin ryhtymistä ja täytyy tässä alkaa sopivaa ovi+karmi settiä katsomaan.

Alun perin oli tarkoitus hommata vain lamelli-ovi käyntiovella, mutta ne maksaa niin paljon, että ei mitään järkeä.
Jos on perus puurakenteinen runko, niin kannattaa sahata aukko niin, että se katkaisee vain yhden runkotolpan mikäli oven koon puolesta mahdollista. Kipsilevyn voi vetää siltä kohdalta kokonaan halutessaan pois ja uusia, jos haluaa kunnolla tilaa tehdä tarvittavat runkorakenteen muutokset. Runkotolppien jako on yleensä 600mm. Katkaistun runkotolpan voi ja kannattaa tukea jollain vaakarakenteella oven päältä, esim vastaavaa runkopuuta poikittain palkiksi. Jos teet kantavalle seinälle, niin optimikohta voisi olla jossain muualla kuin mahdollisten kattotuolien kohdalla ettei runko lähde painumaan. Jos kattorakenne on joku muu ja katon palkisto on paljon tiheämpi, kuin perus kattotuolit, niin silloin tarkalla kohdalla ei ole niin isosti väliä.

Muutenhan ovi menee sit perus asennuksena, eli tarvittavat runkotolpat oven karmien vierustoille ja tarvittaessa (lähinä sisäpuolen levyn tuentaa varten) päälle sellasella pari senttiä ylimäärästä mitoituksella. Oven karmit vedetään karmiruuveilla pystytolppiin ja kun oviaukko on hienosäädetty rako kiilataan ja eristetään esim uretaanilla tai villalla. Jos villaa vetää sinne väliin, niin kannattaa jatkaa höyrynsulku siihen ovenkarmin päälle, uretaanilla ei ole niin justiinsa. Tarvittavat smyygilaudat ulkopuolelle ja sisäpuolen listoitus ja homma on valmis. Luulen että tällaseen löytyy ihan suomenkielinen youtubevideokin kun googlaa ja ainakin timpurilta talo youtubekanavalla rakennellaan talliakin minne asennetaan käyntiovea yms. Se tulee toki uudisrakennusvaiheessa, mutta olennaiset asennusasiat rungon osalta on samat.
 
Jos on perus puurakenteinen runko, niin kannattaa sahata aukko niin, että se katkaisee vain yhden runkotolpan mikäli oven koon puolesta mahdollista. Kipsilevyn voi vetää siltä kohdalta kokonaan halutessaan pois ja uusia, jos haluaa kunnolla tilaa tehdä tarvittavat runkorakenteen muutokset. Runkotolppien jako on yleensä 600mm. Katkaistun runkotolpan voi ja kannattaa tukea jollain vaakarakenteella oven päältä, esim vastaavaa runkopuuta poikittain palkiksi. Jos teet kantavalle seinälle, niin optimikohta voisi olla jossain muualla kuin mahdollisten kattotuolien kohdalla ettei runko lähde painumaan. Jos kattorakenne on joku muu ja katon palkisto on paljon tiheämpi, kuin perus kattotuolit, niin silloin tarkalla kohdalla ei ole niin isosti väliä.

Muutenhan ovi menee sit perus asennuksena, eli tarvittavat runkotolpat oven karmien vierustoille ja tarvittaessa (lähinä sisäpuolen levyn tuentaa varten) päälle sellasella pari senttiä ylimäärästä mitoituksella. Oven karmit vedetään karmiruuveilla pystytolppiin ja kun oviaukko on hienosäädetty rako kiilataan ja eristetään esim uretaanilla tai villalla. Jos villaa vetää sinne väliin, niin kannattaa jatkaa höyrynsulku siihen ovenkarmin päälle, uretaanilla ei ole niin justiinsa. Tarvittavat smyygilaudat ulkopuolelle ja sisäpuolen listoitus ja homma on valmis. Luulen että tällaseen löytyy ihan suomenkielinen youtubevideokin kun googlaa ja ainakin timpurilta talo youtubekanavalla rakennellaan talliakin minne asennetaan käyntiovea yms. Se tulee toki uudisrakennusvaiheessa, mutta olennaiset asennusasiat rungon osalta on samat.
Tuo ikkunoiden väli on tyyliin ovi +20cm kummallakin puolella, joten aikalailla tuohon keskelle se tulee anyway. Ovi tulee talon päätyyn, kattotuolien suuntaisesti, eli eikös tuo ole silloin ei-kantava seinä?

Joo noita videoita koittanut katsella, mutta missään ei oikeen ole tullut vastaan ulko-oven puhkaisua jälkikäteen, mutta eiköhän sellainen vielä löydy ja tässä on sen verran hyviä ohjeita tullut, kiitos sinullekkin, että eiköhän näillä ovi saada tehtyä. Eikä se hommana niin paha ole, mutta ensikertalaisena täytyy vähän miettiä ja tuumailla ennen kun alkaa reikää tekemään.

Täytyy alkaa ovea metsästämään jostain hyvään hintaan.
 
Tuo ikkunoiden väli on tyyliin ovi +20cm kummallakin puolella, joten aikalailla tuohon keskelle se tulee anyway. Ovi tulee talon päätyyn, kattotuolien suuntaisesti, eli eikös tuo ole silloin ei-kantava seinä?

Joo noita videoita koittanut katsella, mutta missään ei oikeen ole tullut vastaan ulko-oven puhkaisua jälkikäteen, mutta eiköhän sellainen vielä löydy ja tässä on sen verran hyviä ohjeita tullut, kiitos sinullekkin, että eiköhän näillä ovi saada tehtyä. Eikä se hommana niin paha ole, mutta ensikertalaisena täytyy vähän miettiä ja tuumailla ennen kun alkaa reikää tekemään.

Täytyy alkaa ovea metsästämään jostain hyvään hintaan.

Meniskö tuo ovi esim. toisen ikkunan tilalle ennemmin kuin niiden väliin?
 
Tuo ikkunoiden väli on tyyliin ovi +20cm kummallakin puolella, joten aikalailla tuohon keskelle se tulee anyway. Ovi tulee talon päätyyn, kattotuolien suuntaisesti, eli eikös tuo ole silloin ei-kantava seinä?

Joo noita videoita koittanut katsella, mutta missään ei oikeen ole tullut vastaan ulko-oven puhkaisua jälkikäteen, mutta eiköhän sellainen vielä löydy ja tässä on sen verran hyviä ohjeita tullut, kiitos sinullekkin, että eiköhän näillä ovi saada tehtyä. Eikä se hommana niin paha ole, mutta ensikertalaisena täytyy vähän miettiä ja tuumailla ennen kun alkaa reikää tekemään.

Täytyy alkaa ovea metsästämään jostain hyvään hintaan.
Joo, kattotuolien suuntainen seinä ei oo kantava, joten kohdalla ei sinänsä oo isoa merkitystä. Kannattaa funtsia, et olisko toisen ikkunan paikka loogisempi vai haluatko ikkunat molemmin puolin. Itellä on tallissa käyntiovi vaan parilla porrasaskelmalla sokkelin yli, mutta ei sitä mikään estä maantasolle laittamasta myöskään. Sinänsä vanhan seinän tapauksessa prosessi ei eroa mitenkään muuten, kuin että sun pitää poistaa niitä pintamateriaaleja ja hahmotella oven runko ja lisätä tarvittavat runkotavarat ennen kun seinä rakennetaan paikallisesti uudestaan.
 
Joo, kattotuolien suuntainen seinä ei oo kantava, joten kohdalla ei sinänsä oo isoa merkitystä. Kannattaa funtsia, et olisko toisen ikkunan paikka loogisempi vai haluatko ikkunat molemmin puolin. Itellä on tallissa käyntiovi vaan parilla porrasaskelmalla sokkelin yli, mutta ei sitä mikään estä maantasolle laittamasta myöskään. Sinänsä vanhan seinän tapauksessa prosessi ei eroa mitenkään muuten, kuin että sun pitää poistaa niitä pintamateriaaleja ja hahmotella oven runko ja lisätä tarvittavat runkotavarat ennen kun seinä rakennetaan paikallisesti uudestaan.
Hei, hyvä idea kyllä. Tuota ikkunan kohdalle laittoa voisi harkita. Pikku ikkunat kuitenkin, niin ei niistä valoa niin paljoa tule, etteikö valoja joutuisi laittamaan päälle kuitenkin.

Jep, aika luottavaisin mielin tässä jo ollaan, että eiköhän tuo pakettiin saada.

E: Stabbulamus tuota olikin jo aikasemmin vinkannut.
 
Kuntotarkastaja suositteli seinätikkaiden kiinnityskohtien tiivistämistä. Tikkaat itse on asiallisesti kiinnitetty runkoon, mutta läpivientien kohdalla on turhan isot reiät. Tuskin mikään akuutti ongelma, kun tällaisena on toiminut 20 vuotta, mutta mielellään tuon(kin) korjaisi. Miten tällaista lähtisitte paikkailemaan?

Parin läpiviennin kohdalla reikä on hieman kuvan yksilöä isompi, niissä sormen saa työnnettyä siihen verhoilun taakse. Verhoilun takana normaali tuuletusväli ja sitten tuulensuojalevy.

IMG_2593.jpeg
 
Mikä tahansa päällemaalattavissa oleva liima/tiivistemassa tuohon käy. Tosiaan ongelma ei ole kovin kummoinen eikä ole näyttänyt laudat edes vuosien saatossa yhtään ottaneen itteensä :)
 
Tiivistekaulus (tai tiivistyslaippa) termillä löytyy potentiaalista. Mikä on lähinnä liimapinnalla oleva kumi, jonka voi kiinnittää tiivistysteipillä.
Toisaalta sillä tulee ulospäin näkyvämpi kuin reiän sisällyksen täytöllä. Siisti kai kuitenkin.
En itse ehkä puuhastelisi sellaisia vaan massa voi olla parempi. Kun ei tuossa vesi suoranaisesti seiso. Se kaulus on enemmän höyrynsulun kanssa pelaamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekään en tekisi tuolle mitään. Tuskin tulee yhtään paremmaksi. Tikkaat painuu jonkun verran kun niille kiipeää ja helposti repii tiivistemassat rikki. Sitten sinne massan ja puun väliin päässyt kosteus ei ainakaan kuivu. Puu ja massa julkisivussa ei ole hyvä yhdistelmä.
 
Itsekään en tekisi tuolle mitään. Tuskin tulee yhtään paremmaksi. Tikkaat painuu jonkun verran kun niille kiipeää ja helposti repii tiivistemassat rikki. Sitten sinne massan ja puun väliin päässyt kosteus ei ainakaan kuivu. Puu ja massa julkisivussa ei ole hyvä yhdistelmä.
Tuo on hyvä pointti. Kertoo kuinka turhiin (näkyviin) asioihin kuntotarkastuksissa puututaan ja sitten jää täysin läpimätiä piilossa olevia rakenteita ilman minkäänlaista huomiota.

Jos tuo rakorimaseinä on tosiaan 20 vuotta palvellut ilman näkyviä vaurioita niin ei niitä kyllä tule siihen jatkossakaan elinkaarensa aikana. Rakorimaseinän olisi toki luullut olevan vanhempikin kun ei kyllä 2000-luvulla moni moista enää tupaansa ole kelpuuttanut.
 
Rakorimaseinän olisi toki luullut olevan vanhempikin kun ei kyllä 2000-luvulla moni moista enää tupaansa ole kelpuuttanut.
Aikaa kestävän peiterimaseinän tekeminen on suorastaan taitorakenne. Kuka tahansa lyö ponttikamaa paikalleen mutta tuollainen vaatii ymmärrystä mitä on tekemässä ja mistä tavarasta. Mulle kelpaisi kyllä.
 
Aikaa kestävän peiterimaseinän tekeminen on suorastaan taitorakenne. Kuka tahansa lyö ponttikamaa paikalleen mutta tuollainen vaatii ymmärrystä mitä on tekemässä ja mistä tavarasta. Mulle kelpaisi kyllä.
No, niin no. Niinhän ne vanhat äijät sanoo että puu pitää olla seinässä kuten metsässäkin eli pystyssä ja oikein päin. Ulkovuorilautojen lätkiminen vaakaan on luonnonlakien vastaista :D
 
Hyvin näkyy kyl talossa ilmansuunnan vaikutukset. Kaakko-etelä-lounas suuntaan olevat seinät saa käytännössä kaiken sääkuorman meidän kohdalla kun rinteellä on ja jos korjailtavaa noille seinille tulisi niin laittaisin kuntoon hetimmiten. Muuten ei niin kiire.
 
Taas olisi kysyttävää. Osaisiko joku sanoa millä hakusanoilla / hakuehdoilla voisi löytyä tällaista 9 cm leveää pontattua lautaa? Tarttis vanhaan kattoon kaapin poistamisen jälkeen pari lautaa lisää.

IMG_2597.jpeg
 
Aikaa kestävän peiterimaseinän tekeminen on suorastaan taitorakenne. Kuka tahansa lyö ponttikamaa paikalleen mutta tuollainen vaatii ymmärrystä mitä on tekemässä ja mistä tavarasta. Mulle kelpaisi kyllä.
Kävi hiukan hassu sattuma eilen tämän osalta. Palkkasin ullakolle seinää paikkailemaan sellaisen vuosikymmeniä alalla olleen herrasmiehen, jonka työnjälki oli kyllä erinomaista. Kun hommat oli saatu valmiiksi ja ovensuussa vaihdettiin vielä muutama sana, niin herra innostui kehuskelemaan että talo kyllä näyttää terveeltä ja että miten tyylikäs tällainen peiterimaseinä onkaan. Oli omaan taloonsakin sellaisen kuulemma rakennellut.

Että kaipa se tosiaan vaatii oman aikakautensa ihailijan, että näistä tykkää : )
 
Tuota lomalaudoitusta en ole koskaan ymmärtänyt. Kauppamatkan varrella on yksi rintsikka ja se näyttää ihan hirveän "raskaalta".
 
Tuota lomalaudoitusta en ole koskaan ymmärtänyt. Kauppamatkan varrella on yksi rintsikka ja se näyttää ihan hirveän "raskaalta".
Se on kyllä totta että lomalaudoitus on usein varsin raskaan näköinen, etenkin jos on kokonaan leveästä tavarasta tehty ja korostuu vielä jos seinä on matala. Sitten taas jos on vaikkapa alimmainen kerros 6" lautaa ja päällä 4" lautakerros, on jo paljon kevyemmän näköinen, vielä parempi jos seinä on korkea.
Kyllä vanhassa (rmt tyyppisessä) talossa vaan peiterimalaudoitus on ehkä parhaan näköinen, 5" lauta ja 2" ohut rima saumassa.
 
Mökissä pitäisi vetää johtoja ulkoa sisälle. Muuten ei ongelmaa, mutta seinärakenteessa on muovikalvo, ilmeisesti kosteussulku. Miten sen läpi pitäisi mennä? Pitää pysyä täysin tiiviinä?
 
Mökissä pitäisi vetää johtoja ulkoa sisälle. Muuten ei ongelmaa, mutta seinärakenteessa on muovikalvo, ilmeisesti kosteussulku. Miten sen läpi pitäisi mennä? Pitää pysyä täysin tiiviinä?

 
Mökissä pitäisi vetää johtoja ulkoa sisälle. Muuten ei ongelmaa, mutta seinärakenteessa on muovikalvo, ilmeisesti kosteussulku. Miten sen läpi pitäisi mennä? Pitää pysyä täysin tiiviinä?
Jos mahdollista, niin tehdä ensin johtoa pienempi reikä sulkuun ja sitten työntää kaapeli reiästä läpi. Muovi venyy ja tiivistyy kaapelin ympärille. Ja sitten voi varmuuden vuoksi vielä vetää höyrynsulkuteippiä.
 
Jos mahdollista, niin tehdä ensin johtoa pienempi reikä sulkuun ja sitten työntää kaapeli reiästä läpi. Muovi venyy ja tiivistyy kaapelin ympärille. Ja sitten voi varmuuden vuoksi vielä vetää höyrynsulkuteippiä.

Kaapeleita on kolme, joten reiästä ei tule ihan pyöreä, ellei jokaiselle tee omaa reikää. Tai sitten voisi laittaa jonkin putken jonka sisään kaapelit ja tiivistysmassaa.
 
Tuo pelkällä teipillä paikkaaminen on huono tapa ja harvoin saadaan lopputuloksena täysin tiivistä läpivientiä. Kannattaa käyttää valmiita läpivientikappaleita, esim tämmöisiä Läpivienti Tiivistalo Kaflex Duo 2 MMJ-kaapelille 5kpl

Toinen suhteellisen hyvä tapa on leikata spu levystä noin 7cmx7cm kokoinen neliömäinen kappale. Siihen sitten keskelle poralla hieman johtoa isompi reikä, noin 20mm. Johto laitetaan tästä läpi jonka jälkeen koko täytetään elsastisella uretaanilla. Lopuksi höyrynsulku teipataan levyn pintaan kiinni.

Jokaiselle johdolle oma reikä, muuten ei tule tiivistä
 
Muutama laattalattiaan liimattu kynnys alkaa olla vähän kärsinyt 20v vanhassa talossa. Onko mielipiteitä mikä olisi paras tapa ehostaa ne? Yhden kynnyksen aiemmin irroitin ja tuotti vähän vaikeuksia, tosin erilainen tilanne kuin näissä kun pääsin irroittamaan vain toiselta puolelta. Kylppärin laatat ei ihan sovi nykymuotiin, muttei ainakaan seuraavaan 5 vuoteen ole menossa remppaan.
1. Irti repiminen ja uusi kaupasta?
2. Hionta ja lakkaus paikalla?
3. Irroittaminen, hionta ja lakkaus?
20240421_152419.jpg
 
Muutama laattalattiaan liimattu kynnys alkaa olla vähän kärsinyt 20v vanhassa talossa. Onko mielipiteitä mikä olisi paras tapa ehostaa ne? Yhden kynnyksen aiemmin irroitin ja tuotti vähän vaikeuksia, tosin erilainen tilanne kuin näissä kun pääsin irroittamaan vain toiselta puolelta. Kylppärin laatat ei ihan sovi nykymuotiin, muttei ainakaan seuraavaan 5 vuoteen ole menossa remppaan.
1. Irti repiminen ja uusi kaupasta?
2. Hionta ja lakkaus paikalla?
3. Irroittaminen, hionta ja lakkaus?
20240421_152419.jpg

Näyttää normaalia kynnystä leveämmältä?
Paras tulee kun hakee uuden, pelkästään lakka tohon voi olla kympin luokkaa.

esim. Höylätty tammi 12X120 mm puuvalmis
 
Mökissä pitäisi vetää johtoja ulkoa sisälle. Muuten ei ongelmaa, mutta seinärakenteessa on muovikalvo, ilmeisesti kosteussulku. Miten sen läpi pitäisi mennä? Pitää pysyä täysin tiiviinä?
Siellä missä asut ei varmaan ole koskaan hiiriä tms..? Ne höyrynsulut on reikiä täynnä parissa vuodessa, eikä ole asentaessakaan 100% tiiviit.
Poraa vähän ison reiän, ja uretaania perään, jos haluaa hifistellä.

Muuten sopiva reikä ja sähköputki läpi.
 
Kyllä ne kosteussulut on lähes poikkeuksetta reikiä täynnä.
Aivan turha alkaa yhden johdon takia tosiaan hifistelemään. Teoriassa se pitäisi teipata, mutta käytännössä ei tuolla taida kyllä mitään merkitystä olla.
 
Ok, eli sulku ei ole sataprosenttinen välttämättä muutenkaan... Jostain vain jäänyt mieleen uhkailut että kosteus löytää pienestäkin reiästä läpi ja home alkaa kasvaa tiivisteissä.
 
Aikamoista mutuahan tuo on että se höyrynsulku olisi täynnä reikii. Osassa taloista ne on huonommin laitettu ja osassa paremmin. Riippuu myös asunnon iästä. Sanoisin että melko typerä asenne olettaa että on ilman muuta olisi täynnä reikiä eikä tarvitse teipata. Tottakai se kannattaa teipata jos ylimääräisen reiän tekee. Pieni vaiva ja sit tietää ettei se höyrynsulku valskaa ainakaan siitä kohti.
 
Tottakai se kannattaa teipata jos ylimääräisen reiän tekee. Pieni vaiva ja sit tietää ettei se höyrynsulku valskaa ainakaan siitä kohti.
Miten tuo höyrynsulku teipataan, jos sisäseinällä on levytys? Ei suinkaan porukka revi verhouksia irti tai tee levyyn nyrkinkokoista reikää joka kerta, kun joku läpivienti pitää tehdä jotta saa teipattua höyrynsulun? Valokuidun asentaja täällä ainakin käytti vain sähkömiehen kittiä seinälevyn ja kuidun tiivistykseen. Ei alkanut repimään seiniä auki teippauksen takia.
 
Miten tuo höyrynsulku teipataan, jos sisäseinällä on levytys? Ei suinkaan porukka revi verhouksia irti tai tee levyyn nyrkinkokoista reikää joka kerta, kun joku läpivienti pitää tehdä jotta saa teipattua höyrynsulun? Valokuidun asentaja täällä ainakin käytti vain sähkömiehen kittiä seinälevyn ja kuidun tiivistykseen. Ei alkanut repimään seiniä auki teippauksen takia.

Hyvä kysymys.
 
Miten tuo höyrynsulku teipataan, jos sisäseinällä on levytys? Ei suinkaan porukka revi verhouksia irti tai tee levyyn nyrkinkokoista reikää joka kerta, kun joku läpivienti pitää tehdä jotta saa teipattua höyrynsulun? Valokuidun asentaja täällä ainakin käytti vain sähkömiehen kittiä seinälevyn ja kuidun tiivistykseen. Ei alkanut repimään seiniä auki teippauksen takia.

Oikeaoppisesti siitä reiästä pitäisi tosiaan tehdä sen verran isompi jotta senisi teipattua. Ei se mitään nyrkin kokoista reikää vaadi, mutta jonkun 5cm reiän saattaisi joutua tekemään. Paras tapa olisi jos löytyy vaihtoehtoinen reitti johdolle jossa ei tarvitse tehdä höyrynsulkuun reikää ollenkaan taikka sitten tosiaan jostain ovenpielen vierestä vetää jossa palan levyä pystyy pienellä vaivalla vaihtamaan. Jälkeenpäin tehtävien läpivientien tiivistys on usein melko haastavaa jonka takia suunnittelussa kannattaa aina koittaa huomioida tulevaisuuden läpivientitarpeet. Laajemman remontin yhteydessä on myös hyvä aika läpivientien tekoon.

Toinen erittäin huomioitava asia on tuulensuojan läpivienti jos reikä menee kokonaan seinän läpi. Tuossa tulee erittäin iso riski ilmavuotoon. Jos tuulensuojassa on reikä niin se saattaa kylmettää seinän yllättävänkin isolta alueelta kun tuuli pääsee hujeltamaan villojen seassa.
 
Uretaani on höyrytiivis jos sitä ei leikata, sillä saa ihan hyvän tiivistyksen
 
Uretaani on höyrytiivis jos sitä ei leikata, sillä saa ihan hyvän tiivistyksen

Uretaanissa tulee vaan sama ongelma että se vaatii melko ison reiän. Johto pitää saada reiän läpi ennen uretaanin laittoa jotta reiän saa tiivistettyä kunnolla. (eli pistoon pitää mahtua johdon joka puolelta, vaatii siis noin 4cm halkaisijaltaan olevan reiän minimissään.) Itse reiänkin pitää olla myös johtoa isompia jotta siihen jää tiivistysvaraa johdon ympärille. Toimii kohtuu hyvin tuulensuojassa ja spu-mallisessa höyrynsulussa, mutta jos sulla on seinässä pelkkä muovi niin ei se muovi kovin häävisti siihen uretaaniin tiivisty vaikka ruiskutatkin siihen muovin päälle sitä uretaania.
 
Uretaanissa tulee vaan sama ongelma että se vaatii melko ison reiän. Johto pitää saada reiän läpi ennen uretaanin laittoa jotta reiän saa tiivistettyä kunnolla. (eli pistoon pitää mahtua johdon joka puolelta, vaatii siis noin 4cm halkaisijaltaan olevan reiän minimissään.) Itse reiänkin pitää olla myös johtoa isompia jotta siihen jää tiivistysvaraa johdon ympärille. Toimii kohtuu hyvin tuulensuojassa ja spu-mallisessa höyrynsulussa, mutta jos sulla on seinässä pelkkä muovi niin ei se muovi kovin häävisti siihen uretaaniin tiivisty vaikka ruiskutatkin siihen muovin päälle sitä uretaania.
Niin pieni riittää että sinne menee sitä eli joku 5mm ja vaikka teipin pala päälle..
 
Oikeaoppisesti siitä reiästä pitäisi tosiaan tehdä sen verran isompi jotta senisi teipattua. Ei se mitään nyrkin kokoista reikää vaadi, mutta jonkun 5cm reiän saattaisi joutua tekemään.
Tiesin kyllä tämän, tuo olikin lähinnä retorisena heittona tarkoitettu koska oletin villinä veikkauksena, että alkuperäinen kysyjä taisi tarkoittaa nimenomaan valmiin talon jo levytettyyn seinään tehtävää läpivientiä. Mutta tuossa tuleekin se tilanne, että teoria ja käytäntö tuskin juuri koskaan kohtaavat tilanteessa, jossa jo rakennettuun taloon ollaan jotain läpivientiä tekemässä. Omana yksittäisenä esimerkkinä oli juuri tuo valokuidun asennus. Uskallan väittää, että näitä urakalla tekevät asentajat eivät koskaan ala värkkäämään mitään läpievientikappaletta tai höyrynsulun teippausta, jos (tai paremminkin kun) seinästä mennään läpi. Täälläkin oli vain pitkä poraterä jolla vedettiin seinästä läpi, ja kaikki tiivistys tuolle oli se, että sisäseinän seinälevyssä sähkömiehen kitillä tiivistettiin valokuitu. Ja sama pätee varmaan muihin vastaaviin läpivienteihin arkielämässä.
Uskon vasta kun näen, että tuon joku asentaja tekee nysväämällä isompaa reikää seinälevyyn ja tiivistää höyrynsulkua näitä asentaessaan jo rakennettuun taloon.

Toki jos sattuu joku vaihtoehtoinen reitti kuin höyrynsulun läpäisevä kohdalle niin varmaankin saattavat käyttää mutta eipä tuollaista käytetty lähinaapureillakaan täällä.

Ymmärrän kyllä hyvin tiiviyden tarkoituksen ja sen, että höyrynsulkua käytettäessä siihen ei minkäänlaisia reikiä saa jättää mutta maa on täynnä rakennuksia joissa on jo rakennusvaiheessa jätetty vuotoja sinne tänne. Ei esimerkiksi omassa talossa ollut keittiön katossa iv-kanavien läpivientejä edes teipattu rakennusvaiheessa. Teippasin kyllä nuo itse kattopaneeleja vaihtaessa joku vuosi sitten mutta eipä tuosta vuodosta näyttänyt mitään traagista seurasta olleen vuosikymmenten aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 427
Viestejä
4 556 224
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom