- Liittynyt
- 18.01.2019
- Viestejä
- 2 103
Sitä vähän mieteinkin, ettei muuten oikein mahdollistaParvekelasitus
Sitä vähän mieteinkin, ettei muuten oikein mahdollistaParvekelasitus
Pakko on olla kuitenkin välit laudoissa, ettei voi umpinaista tehdä.. Ei auta vaikka vähän kaltevuutta olisikinToisenlainen ratkaisu on tehdä parvekkeen lattiasta sellainen, että vesi ohjautuu ulos eikä ripaja alakerran terassille.
Toi on yleinen ongelma. Hyvien rakennustapojen mukaista on poistaa muovimatto aina uuden pinnan alta, koska se uusi materiaali voi aiheuttaa jonkinlaisen reaktion muovimattoon jolloin matto alkaa "hajoamaan". Surullisen paljon varsinkin kerrostaloissa lyödään vain uutta vanhan päälle välittämättä sisäilmaongelmista. Lisäks muovimatto voi aiheuttaa ongelmia myös silloin jos laminaatin alle pääsee jotain kosteutta esim siivousämpäri kaatuu lattialle niin muovimaton ja laminaatin väli ei pääse ikinä kuivumaan mihinkään suuntaan kun molemmat materiaalit on tiiviitä.Itse en jättäisi vanhaa muovimattoa lattia alle, meillä oli yhdessä huoneessa jätetty. 20v vanha muovimatto rupesi haisemaan oudolle, varmaan jotain muovin tai liiman hajoamisesta muodostuvaa kaasua sieltä siis tuli, otin muovimaton pois niin loppui hajukin siihen.
Kuten edellä sanottiin, muovimaton poisto olisi hyvä temppu. Siinä vain sitten joutuu varmaan tekemään asbestikartoituksen, toki riippuen talon iästä.Joo, tein muutostyöilmoituksen ja siinä mainitsin että asennan solumuovin. Eräs sukulainen vaan sanoi ettei sitä tarvitse jos on muovimatto. Ehkä sitten kuitenkin asennan sen, kun sillä tavalla ilmoitinkin. Taloyhtiö ei ottanut siihen suoraan kantaa, että tarviiko vai ei.
Saattaa olla liian pehmeä ja pontit ei kestä. Lue materiaalin valmistajan ohjeet. Siellä voidaan asiasta mainita. Hyvin jos tekee, niin matto pois voc kaasujen takia.Joo, tein muutostyöilmoituksen ja siinä mainitsin että asennan solumuovin. Eräs sukulainen vaan sanoi ettei sitä tarvitse jos on muovimatto. Ehkä sitten kuitenkin asennan sen, kun sillä tavalla ilmoitinkin. Taloyhtiö ei ottanut siihen suoraan kantaa, että tarviiko vai ei.
Jos pohja on liian pehmeä, niin lattia voi alkaa notkua.Saattaa olla liian pehmeä ja pontit ei kestä. Lue materiaalin valmistajan ohjeet. Siellä voidaan asiasta mainita. Hyvin jos tekee, niin matto pois voc kaasujen takia.
Määkin nyt vielä. Mieluummin ota se matto poies (liimoineen, juu, työlästä) ja laita vasta sitten se laminaatti solumuovipohjusteella. Mutta, jos nyt jostain syystä sattuu esmes naisten jalkapallon mm-kisat kiinnostaan enemmän nii jätä se matto sinne ja lado laminaatit päälle. Lyön vaikka vetoo ettet hetken päästä enää muista kuinka teit ja että sillä ei sitten oo kuitenkaan väliä.Tarvitseeko laittaa solumuovi laminaatin alle, kun se asennetaan yksikerroksiseen rivitaloasuntoon ja alle jää muovimatto? Eli ainakaan askeläänieristeelle ei ole tarvetta, mutta onko se hyvän maun mukaista silti laittaa?
A3/A4 (RST/HST) -luokan kiila-ankkurit. Paksuus 8mm tai 10mm, kierrettä vähintään 70mm esim: Kiila-ankkuri Sormat S-KAH 8x112/50 haponkestävä 40kplSanokaas millä vedän terassin rungon kiinni betonisokkeliin. Onko suosituksia millä tuollainen 48x123 kestopuu kannattaa kiinnittää tuollaiseen 70-luvun valettuun sokkeliin? Oletan että jokin kiila-ankkuri, mutta mikä malli jota myös saa yleisesti rautakaupoista tms. Motonetistä. Kaivelin Fischerin sivuilta jonkin hyvältä vaikuttavan, mutta se ei näköjään ollut hyllykamaa. Käytännössä varmaan mikä tahansa hyllyssä oleva kelpaa, mutta pitäähän insinöörin vähän pohtia eikä vain tehdä
Tuollainen alle 1,5m syvä terassi talon kiinteän lipan alla, pihalla mutta ei maassa/sateessa.
Nykyinenkin terassi seinässä kiinni, mutta alkaa olla sen verran rapsakassa kunnossa runkoa myöden että sama uusia kokonaan kun pitää nuo epämääräiset tiilipinotkin vaihtaan alta...
Jos ollaan tarkkoja, niin kestopuun kanssa ei saa käyttää sinkittyjä ruuveja, varsinkaan kantavissa osissa. Täytyy olla rst/haponkestävä.
:edit: Tarkemmin eriteltynä tuo:
Betoniruuvi SPIT TAPCON HFL 8x100/55-35 HEX Zn SW13 50kpl
Erittäin pitävä sinkitty betoniruuvi. Kuusiokanta. Palonkestävä. ETA-hyväksytty halkeilleeseen ja halkeilemattomaan betoniin, jopa seismisiin kohteisiin. Kiinnitettävä materiaali maks. 55 mm.www.k-rauta.fi
Juu, kun tehdään ohjeiden ja asetusten mukaisesti.Jos ollaan tarkkoja, niin kestopuun kanssa ei saa käyttää sinkittyjä ruuveja, varsinkaan kantavissa osissa. Täytyy olla rst/haponkestävä.
Kestopuun asennusohjeet
Kotimainen kestopuu on turvallinen ja kestävä valinta kaikkiin piharakenteisiin. Sivustoltamme löydät rakennusoppaita, kätevän terassilaskurin ja ideoita omaan pihaan.www.kestopuu.fi
Itse teen ohjeistuksen mukaan runkopuiden, välien ja etäisyyksien suhteen, mutta kyllähän niillä tulee muutaman neliön terassi johon voi laittaa kyltin "max. 150 henkilöä"Juu, kun tehdään ohjeiden ja asetusten mukaisesti.
Tuollaisessa kysyjän 1.5 metrin lähes maanvaraisessa terassin pätkässä käyttäjä on hapantunut ennemmin kuin tuo kalvanoidulla pultilla kiinnitetty tukipuu sokkelista romahtaa.
Mutta oikeassa olet, väärin se noilla olisi kiinnitetty
Siihen nähden miten tuo vanha on ollut kiinni ja kestänyt kymmenet vuodet niin uusi lankku tulee noilla lyhkäisemmilläkin betoniruuveilla noin sata kertaa lujempaan kiinni. Ja jos käyttää siellä sokkelissa tavallista puuta kuten edellinenkin asentaja niin ei tarvi edes paperilla olla haponkestävä kiinnikeItse teen ohjeistuksen mukaan runkopuiden, välien ja etäisyyksien suhteen, mutta kyllähän niillä tulee muutaman neliön terassi johon voi laittaa kyltin "max. 150 henkilöä"
Juuri tässä purin vanhan, vähän mietin saanko nuo nykyiset betoniin naulatut irti, mutta tulivat helpommin kuin kuvittelin:
Naulat vajaan metrin välein ja ei turhan syvällä
Ei ole edes kyllästettyä puuta, mutta nähtävästi tuo ulommaisin (eniten kastuva) on vaihdettu jossain välissä kyllästettyyn
Olihan tuo vähän huteran tuntuinen, mutta on se seisoskelua kestänyt
Kyllä tuo peltiranka on väliseinissä ihan tätä päivää. Tänään viimeksi niitä väkertänyt.Kyseessä on 1992 valmistunut rivi/luhtitalo. Vissiin tuo metallirunko väliseinissä on ollut ainakin tuohon aikaa ihan yleinen ratkaisu, karmin kiinnityksestä en olisi niinkään varma. Onhan tuo ollut helppo pätkyttää pystyyn, mutta on siinä pitäny olla metallirunko jiirissä, ku karmi on vedetty raakasti kiinni. Näin remontoijan näkökulmasta on kyllä kohtuullisen paska ratkaisu...
Kestopuulle pitäisi käyttää A4 (haponkestäviä) kiinnikkeitä. Ei noita sinkattuja mitä joku aikaisemmin vinkkasi.Sanokaas millä vedän terassin rungon kiinni betonisokkeliin. Onko suosituksia millä tuollainen 48x123 kestopuu kannattaa kiinnittää tuollaiseen 70-luvun valettuun sokkeliin? Oletan että jokin kiila-ankkuri, mutta mikä malli jota myös saa yleisesti rautakaupoista tms. Motonetistä. Kaivelin Fischerin sivuilta jonkin hyvältä vaikuttavan, mutta se ei näköjään ollut hyllykamaa. Käytännössä varmaan mikä tahansa hyllyssä oleva kelpaa, mutta pitäähän insinöörin vähän pohtia eikä vain tehdä
Tuollainen alle 1,5m syvä terassi talon kiinteän lipan alla, pihalla mutta ei maassa/sateessa.
Nykyinenkin terassi seinässä kiinni, mutta alkaa olla sen verran rapsakassa kunnossa runkoa myöden että sama uusia kokonaan kun pitää nuo epämääräiset tiilipinotkin vaihtaan alta...
Siis ethän sinä keskelle voi jättää pätkittyä kun pontit häviäisi ja vierekkäisten rivien saumat pitää olla limittäin niin eihän tuossa muuta ole kuin kannattaa aloitus katsoa niin ettei tule 1+1+0,1 lankkua (ja viereinen rivi 0,1+1+1)vaan esim. 0,7+1+0,4 (ja 0,4+1+0,7 viereiselle). Häviötä tulee aina enemmän tai vähemmän, mutta edellisen rivin loppu menee monesti käyttöön seuraavan alkuun...Olen varmaan idiootti tai vain väsynyt, mutta miten lähtisitte tätä lattiaa tekemään?
Huone on 2600mm leveä ja 3230mm pitkä. Vinyylilankut on 1220mm pitkiä ja 229mm leveitä. Jos aloittaisi näin laittamalla 2 pitkää peräkkäin, jäisi viimeiselle lankulle n. 15cm pituutta mikä on liian vähän, jos minimin pitäisi olla se 30cm? Aloittaisitteko täyspitkällä, seuraavasta vähän reilu puolet ja loput sitten mitä on? Ja sitten uutta riviä aloittaisi pätkällä? Tästähän tulisi kamalasti hukkaa? Aika kallista vinyyliä.
Laidasta laitaan menisi lankkuja 14.1 kpl. Seinävierusriveistä pitäisi ilmeisesti ottaa molemminpuolin hieman pois.
Viistetyllä vähän pienempi kantavuus. Tuomoiseen käyttöön ei mitään väliä. Jos laudasta jäisi molemmat puolet näkyviin, niin sitten olisi ulkonäköero. Mikä nyt toki tulee myös tuollaiseen sivulautojen osalta.Pieni terassi pitäisi tehdä, noin 14 neliötä.
Katselin tässä tavaraa ja mietinkin nyt, mikä on käytännön ero ns normaalilla ja viistetyllä terassilaudalla? Viistetyn saisi 50 senttiä/metri edullisemmin, joka tekee kokonaishinnassa noin 60€. Tuolla erotuksella hankkisi melkein jo runkopuut.
Otat ekasta lankusta ~15cm pois alkupäästä niin eikö se ala sitten juosta ihan nätisti? Seuraavaan riviin tulee 920mm+1220mm+460mmHuone on 2600mm leveä ja 3230mm pitkä. Vinyylilankut on 1220mm pitkiä ja 229mm leveitä. Jos aloittaisi näin laittamalla 2 pitkää peräkkäin, jäisi viimeiselle lankulle n. 15cm pituutta mikä on liian vähän, jos minimin pitäisi olla se 30cm? Aloittaisitteko täyspitkällä, seuraavasta vähän reilu puolet ja loput sitten mitä on? Ja sitten uutta riviä aloittaisi pätkällä? Tästähän tulisi kamalasti hukkaa? Aika kallista vinyyliä.
Edellä tulikin kommentteja jo laudoista, eli ekaa palaa lyhennetään, mutta kannattaa miettiä onko tuo seinä nyt järkevin aloittaa? Miten ovi/ovet sijoittuvat huoneeseen?Olen varmaan idiootti tai vain väsynyt, mutta miten lähtisitte tätä lattiaa tekemään?
Huone on 2600mm leveä ja 3230mm pitkä. Vinyylilankut on 1220mm pitkiä ja 229mm leveitä. Jos aloittaisi näin laittamalla 2 pitkää peräkkäin, jäisi viimeiselle lankulle n. 15cm pituutta mikä on liian vähän, jos minimin pitäisi olla se 30cm? Aloittaisitteko täyspitkällä, seuraavasta vähän reilu puolet ja loput sitten mitä on? Ja sitten uutta riviä aloittaisi pätkällä? Tästähän tulisi kamalasti hukkaa? Aika kallista vinyyliä.
Laidasta laitaan menisi lankkuja 14.1 kpl. Seinävierusriveistä pitäisi ilmeisesti ottaa molemminpuolin hieman pois.
Tuollainen huone on mitoiltaan vähän hankala tuon mittaiselle laminaatille. Itse oon tehnyt niin että oon tehnyt kolme eri settiä laminaatteja. Esim näin:Olen varmaan idiootti tai vain väsynyt, mutta miten lähtisitte tätä lattiaa tekemään?
Huone on 2600mm leveä ja 3230mm pitkä. Vinyylilankut on 1220mm pitkiä ja 229mm leveitä. Jos aloittaisi näin laittamalla 2 pitkää peräkkäin, jäisi viimeiselle lankulle n. 15cm pituutta mikä on liian vähän, jos minimin pitäisi olla se 30cm? Aloittaisitteko täyspitkällä, seuraavasta vähän reilu puolet ja loput sitten mitä on? Ja sitten uutta riviä aloittaisi pätkällä? Tästähän tulisi kamalasti hukkaa? Aika kallista vinyyliä.
Laidasta laitaan menisi lankkuja 14.1 kpl. Seinävierusriveistä pitäisi ilmeisesti ottaa molemminpuolin hieman pois.
Heti alkuun miettisin tarkasti, että onko tuo tarpeeksi? Jos menee johonkin koloon ja muuta ei voi, niin tee sitten 14 neliötä.Pieni terassi pitäisi tehdä, noin 14 neliötä.
Nii. No, niinno. Ei. Siis viereisissä riveissä ei saa (teoriassa) olla saumat 30cm lähempänä toisiaan, eli tuo sun aloitus on huono. Mut aatteleppa niin että tuo sun visioima toinen rivi oliskin vasta kolmas rivi. Ja siihen kakkoseks alota sellasella palalla että se sopii sekä yykös- että kolmosriviin. Ja sen kakkosrivin jämät menee siis neloseks. Piirrä ite paprulle ja kato toimiiko. Tai sitten osta asennusVääntäkää vielä, 2588mm on huoneen pituus jos laskee 6mm liikkumavarat molemmin puolin. Jos otan ekasta lankusta 16cm pois tulee siitä 1090mm tämän perään täyspitkä 1220mm ja loppuun 308mm. Sitten aloitan seuraavan rivin tuolla jämällä mistä tein 308mm, eli 912mm. Tämän perään täyspitkä 1220mm, sitten lopuksi 476mm palanen viellä? Kamalaa pilkkomista?
meni leveydet ja pituudet sekaisin kun asennetaan noi lankut noin päin.
Mahtokohan kekään vielä kommentoida mitään tuohon etenemään? Kovinkin mahdollisesti sitä ensimmäistä riviä joutuu kaventamaan - mut tätäkään en jaksa valmiiks laskea. Kunhan ei sinne loppuseinän viereen jää mitään sentin-kahden (lue: alle viiden sentin) siivua. Pyri atteeleen niin että ensmänen rivi on saman levynen ku viimeinen - mut niin että molemmat on mahdollisimman isoja.Vääntäkää vielä, 2588mm on huoneen pituus jos laskee 6mm liikkumavarat molemmin puolin. Jos otan ekasta lankusta 16cm pois tulee siitä 1090mm tämän perään täyspitkä 1220mm ja loppuun 308mm. Sitten aloitan seuraavan rivin tuolla jämällä mistä tein 308mm, eli 912mm. Tämän perään täyspitkä 1220mm, sitten lopuksi 476mm palanen viellä? Kamalaa pilkkomista?
meni leveydet ja pituudet sekaisin kun asennetaan noi lankut noin päin.
En jaksa miettiä mittoja, mutta kommenttina että lankkujen limitys pitäisi olla mielellään vähintään 40cm. Eli jos sulla on ekassa alussa 1090mm et voi aloittaa seuraavaa 912mm pitkällä. Siellä täällä voi joku yksittäinen olla lyhkäsempi mut ei mitään alle 10cm. Sen sijaan voit ottaa uudesta lankusta taas eripituisen alun ja mennä sillä loppuun ja kas, sulla on kaksi erikokoista aloituspalaa joiden kanssa voit pelata niin että jatkokset tulee hujanhajan eikä "symmetrisesti" joka varvilla.Vääntäkää vielä, 2588mm on huoneen pituus jos laskee 6mm liikkumavarat molemmin puolin. Jos otan ekasta lankusta 16cm pois tulee siitä 1090mm tämän perään täyspitkä 1220mm ja loppuun 308mm. Sitten aloitan seuraavan rivin tuolla jämällä mistä tein 308mm, eli 912mm. Tämän perään täyspitkä 1220mm, sitten lopuksi 476mm palanen viellä? Kamalaa pilkkomista?
meni leveydet ja pituudet sekaisin kun asennetaan noi lankut noin päin.
Sitäkin kannattaa pohtia. Viistetty puoli ulospäin sivussa antaa paljon kevyemmän ulkonäön kuin suorakulma. Toki sitten lavan nurkkia joutuu vähän enemmän miettimään miltä niiden haluaa näyttävän.Kiitos tiedosta. Sivulaudat tulee täyskantilla.
Ruuvailet tuonne räystään alle (sopivalle etäisyydelle räystäästä niin että uusi kate menee vanhan räystään alle) vaikkapa kakkosnelosen kii noihin löytämiisi kattotuoleihin/vieressäoleviin entiemihin - ja sitten ripustat terassin kattokannakkeet siihen palkkikengillä. Helppoo ku HK:n Sininen.Terassikatoksesta asiaa. n. 4 metriä leveä ja 3 metriä syvä katos pitäisi saada aikaan. Kakkosnelosesta ajattelin rungon väkertää tai sitten kakkosvitosesta. Mikä olisi fiksuin tapa kiinnittää katon korkeampi pääty talon katon lipan alle? Ja pitäisikö olla huolissaan katon kaadosta? Alareuna edessä lähtisi n. 210-215 cm korkeudelta (pystypalkki etureunassa olisi n. 200 cm ja sen päältä lähtee kattopalkki (kakkosnelosen tapauksessa n. 10 cm + ruodelauta 3-5 cm?). Periaatteessa kaatoa voisi hieman lisää saada jos palkki lähtisi 2m korkeudelta mutta sitä alemmas ei varmaan kannata mennä ettei kukaan päätänsä ala kolauttelemaan? Tällöin pystypalkki olisi n. 190 ja kattopalkin yläreuna 200 cm korkeudella. Lipan alla korkeutta on 260 cm joten kiinnitystavasta riippuen ehkä katon yläreuna tulisi olemaan 250 cm korkeudella(?). Kolmen metrin matkalle kaatoa tulisi silloin 35-50 cm.
Mittasuhteet vähän vääristyneitä, mutta etureuna 4 metriä ja etureunasta lipan alle parin laudan verran n. 2,8 metriä. Katos tietysti jatkuisi hieman etureunan yli joten about 3 metriä matkaa yhteensä.
Naapurilla on näiden alempien kuvien mukainen viritys. Siinä kakkosneloset on kiinni tuollaisilla kierteellä olevilla raudoilla, joita koitin etsiä, mutten nyt löytänyt vastaavia kaupasta.
Naapurin kiinnityksillä katos on kyllä pysynyt koossa, mutta nuo yläpään raudat on kiinni vain lipan laudoissa mikä itseä vähän hirvittäisi.
Itse ajattelisin, että tähtäisi kiinnityksen tähän (punaisella ympyröity, katoksen n. 4 metrin matkalla noita olisi neljä kappaletta eli about metrin välein) tukipalaan, johon laudatkin on kiinnitetty, niin saisi vähän enemmän tukea ehkä.
Olisiko sopivaa kiinnikettä tähän mielessä tai kenties muuta ideaa?
Luulen että kannattaa soittaa putkimies eikä alkaa itse rassailemaan. Ei jää paljoa hintaa kun saa kotitalousvähennyksen ja saa takuun hommalle.Turvaudutaas taas iotechin kodin pikku nikkareihin.
Täällä alkoi kaivopumppu tänään vuotamaan hieman runsaammin. Olen vuotoa havainnut jo aiemminkin, mutta antanut asian muhia. Tänään sitten kun vedelle oli isommin käyttöä niin pumppu alkoi laskemaan runsaammin alleen. Nyt ollaan siinä pisteessä, että en viitsi pumppua käyttää kun vettä tulee pumpun tilaan norona.
Astia on näemmä vuodelta -94.
Ongelman ydin kuitenkin itse pumppu, eli kuvassa keltaisella ympyröity ja valuttaa sieltä pumpun alta (punaisella) norona vettä kun pumpun laittaa päälle.
No mitäs tälle nyt sitten voi tehdä. Voisiko olettaa, että vanhassa pumpussa on kalvot ja tiivisteet yms. menneet ja vaihtamalla korjaantuu vai mikä näissä yleensä menee? Vai, pitääkö tässä harkita jopa pumpun vaihtoa.
Onko tämä yleensäkään sellainen laite, jonka voi helposti itse kunnostaa vai ollaanko isomman jutun äärellä. Jos katkon laitteelta virrat ja ruuvaan pumpun auki, niin pääsenkö ongelmaan käsiksi mitä luulette?
Tässä vielä helikopterikuvaa:
Voi kyllä olla. Tavallaan tekis mieli itse yrittää korjata kun pumppu on enää käytössä vain puutarhatarpeisiin. Juomavesi tulee kunnalta.Luulen että kannattaa soittaa putkimies eikä alkaa itse rassailemaan. Ei jää paljoa hintaa kun saa kotitalousvähennyksen ja saa takuun hommalle.
Kyllä nuo ihan "hyllytavaraa" pumppujen kanssa puljaavilla on mut missä asti lähin liike. Tilattua sen saa vaikka pumppulohjalta?Voi kyllä olla. Tavallaan tekis mieli itse yrittää korjata kun pumppu on enää käytössä vain puutarhatarpeisiin. Juomavesi tulee kunnalta.
Huvittavaa kyllä, löysin alkuperäiset vuoden -94 käyttöohjeet ja räjäytyskuvat vaikka epäilin, että mitään ole tallella. Kyseessä ISKU-Jet 3R pumppu ISKU-Jet 350R säiliöllä.
Ohje vielä sanoo:
Eli ilmeisesti liukurengastiiviste nr 9. Jos se nyt se tiiviste olisi, niin mistä hitosta näitä enää löytää. Tuskin mistään
Ehkä mä laitan pumppulohjalle nyt viestiä ja kysäsen, että mikä osa mennyt, mitä voi tehdä jne. Posti kulkee niin vois saada piankin osat kotiin..jos vain itse pystyy vaihtamaan.Kyllä nuo ihan "hyllytavaraa" pumppujen kanssa puljaavilla on mut missä asti lähin liike. Tilattua sen saa vaikka pumppulohjalta?
Tässä asiaa pohdin isän kanssa ja ajatus olisi iskeä 420 cm 2x4 tuonne räystään alle noihin kattotuoleihin kiinnitettyihin puihin, jos niitä vielä hieman ruuveilla varmistaisi ensin. Se neljästä kohtaa kiinni niihin.Ruuvailet tuonne räystään alle (sopivalle etäisyydelle räystäästä niin että uusi kate menee vanhan räystään alle) vaikkapa kakkosnelosen kii noihin löytämiisi kattotuoleihin/vieressäoleviin entiemihin - ja sitten ripustat terassin kattokannakkeet siihen palkkikengillä. Helppoo ku HK:n Sininen.
Edit2 (kun kattelin vielä naapurin kuvia) - jos se suunnittelemasi 4*3m katos on samankokonen ku naapurilla, nii paa ny vähän tiheempää sekä kannakkeita että ruoteita. Ommeinaan aika harvassa molemmat tossa.
Nuo pumppujen keraamiset tiivisteet ovat pirun tarkkoja puhtaudesta, yksi rasvainen sormenjälki tiivistepinnalla ja varmasti vuotaaNoni. Nyt on päivä puuhasteltu vesipumpun kanssa. Sain uuden akstelitiivisteen ja muut tiivisteet. Vaihto tehty ja perkele vuotaa edelleen, mutta ei enää niin paljon. Tippa per sekunti tahdilla mennään kun säiliössä paineet.
Eniten aikaa vaihto-operaatiossa vei uusien osien sovittaminen akselille, kun eivät olleet yhtään samanlaiset kuin aiemmat. Alemmassa kuvassa tuo prikka ja jousi on vanhaa tavaraa ja tippuivat jotenkin päin pois akselilta kun otin kannen pois.
Pehmusteiden päällä sitten uudet korvaavat osat.
Laitoin tuon pehmusteella olevan pienemmän osan kumi edellä akselille ja työnsin perille. Toisen pidemmän osan laitoin niin, että tuo krominen pinta osoittaa akselilta ulos päin. Youtubesta katsoin videoita ja löysin samanmoisia "water pump gasket" hakusanoilla ja pitäisi olla oikein päin. Mutta miksi perkele vieläkin vuotaa.
Kai se täytyy nöyrtyä ja avata huomenna uudelleen.
Tämäpä se ja lisäksi tiivistepinnat olisi hyvä käydä hiomapaperilla läpi ennen putsausta. Asennuksessa sitten runsaasti silikonisuihketta tms.Nuo pumppujen keraamiset tiivisteet ovat pirun tarkkoja puhtaudesta, yksi rasvainen sormenjälki tiivistepinnalla ja varmasti vuotaa