Kodin rempat(DIY)

Katsos vaan. Kumma, etteivät vaivautuneet laittaa tuota ohjeistusta itse tuotteeseen.

Tiilen vanha maalipinta oli tosin jo niin kulunut, että tiilet imivät maalia kuin sieni. Joten ehkä maali pysyy kerrastakin.

Tässähän se ongelma juuri on. Siksi sen ekan kerroksen tulee olla ohennettu jotta se tiili imee sen sisäänsä tartunnaksi ja sen päälle sitten vedetään se ohentamaton "vedenpitävä" kerros jonka ei kuulukkaan enään imeytyä.
Ihan sama kuin missä tahansa maalauksessa/pinnoituksessa, ensin tehdään se pohja jolla kyllästetään se vanha materiaali/varmistetaan tartunta, ja sitten tehdään se itse näkyvä pinta jolta niitä ominaisuuksia odotetaan. Sitten jos pohjat on jo hyvät (kuten esim asunnon sisäseinät jotka vain likaiset), voidaan se pinta pestä ja pinnoittaa uudestaan ilman pohjien tekoa.

Yllättäen siihen purkkiin ei mahdu painamaan ohjeita kaikille eri pohjille, työtavoille ja menetelmille, siksi ne löytyy Tikkurilan sivuilta :)

Jos olet nyt mennyt sen ensimmäisen kerroksen vetämään ohentamatta niin en turhaan siihen toista kerrosta enään tekisi. Odottelet muutaman vuoden miten käy, jos pinta alkaa rapisemaan niin aloitat koko homman alusta ja jos ei, niin voit siihen toisen kerroksen vetää ulkonäön vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko systeemit muuttuneet, jokunen vuosi takaperin Tikkurilan tuotteilla meni näin.
Myrkytys ja pesu -> ohennettu Akvacoat lakka pohjalle -> Kilpi pariin kertaan päälle.

edit: Näemmä Akvacoat Lakka poistunut 2014
Tuotteet
Vanha Kilpi Tuotteet

Eli Kilpi lienee sitten parantunut, ettei tuota Akvacoattia enää kaivata.
 
Yllättäen siihen purkkiin ei mahdu painamaan ohjeita kaikille eri pohjille, työtavoille ja menetelmille, siksi ne löytyy Tikkurilan sivuilta :)
No ei mahdu. Mutta jos purkissa sanotaan "maalataan 1-2 kertaan" niin ainakin minä tulkitsen sen tarkoittavan "maalataan kerran, toinen kerros tarvittaessa".

EDIT:
Kilpi Tiilikattomaali
"Työn kulkua nopeuttaa se, että betonitiilikatteita ei tarvitse pohjustaa ennen maalausta."

Eli tässä ei ilmeisesti tullutkaan tehtyä virhettä, kun pohjamaalaus jäi tekemättä.

EDIT2:
Niin siis "pohjustaa ennen maalausta", aivan. Linkin takaa löytyvässä tuoteselosteessa tosiaan ohjeistetaan maalaamaan juuri 2 kertaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli valettua betoniset pilarit muoviputkeen maahan apauttiarallaa metrin syvyyteen, osaako joku sanoa tuosta jälkihoidosta, laittaako rakennusmuovia päälle ja milloin? Milloin olisi syytä pintaa suihkutella ja ihanko vain kostuttaa?
 
Tuli valettua betoniset pilarit muoviputkeen maahan apauttiarallaa metrin syvyyteen, osaako joku sanoa tuosta jälkihoidosta, laittaako rakennusmuovia päälle ja milloin? Milloin olisi syytä pintaa suihkutella ja ihanko vain kostuttaa?

Taitaapi olla tuommoisissa "toissijaisissa" valujutuissa melko yhdentekevää kasteleeko jos ei nyt missään 30asteen helteissä sitä vala. Maassa on jo itsessään jonkin verran kosteutta. Jos haluaa niin voihani siihen vettä ruiskia jos alkaa näyttää että kuivaa liian nopsaan.
 
Taitaapi olla tuommoisissa "toissijaisissa" valujutuissa melko yhdentekevää kasteleeko jos ei nyt missään 30asteen helteissä sitä vala. Maassa on jo itsessään jonkin verran kosteutta. Jos haluaa niin voihani siihen vettä ruiskia jos alkaa näyttää että kuivaa liian nopsaan.

Hyvä niin, on se taivaalta vettä luvannutkin, että taitaa päästä melko helpolla. Osaatko sanoa, milloin tuollainen perusbetoni on työstettävissä aikasintaan? Eli reiän porausta lähinnä meinaan.
 
Hyvä niin, on se taivaalta vettä luvannutkin, että taitaa päästä melko helpolla. Osaatko sanoa, milloin tuollainen perusbetoni on työstettävissä aikasintaan? Eli reiän porausta lähinnä meinaan.

Melko hitaastihan se tahtoo ulkona kuivua. Väriä kun tarkkailee niin antaa jotain osviittaa. Itsellä kesti semmosen 10cmx40cm anturan kuivuminen "työstökuivaksi" noin parisen viikkoo. Jos on kovin pieni reikä joka pitää porata niin varmaan melko äkkiä uskaltaa, mutta jos on iso niin suosittelen odottamaan suosiolla nyt viikon ainakin valusta. Tuo muoviputki on siinä hyvä kun tukee sitä pilaria ettei pääse niin helposti lohkeemaan.
 
Minkä ikäistä tiilikattoa kannattaa ruveta maalailemaan? Vai onko kyseessä enemmän ulkonäkökysymys?
 
Betonitiili: mieluusti ennen kuin maalit on lähteny.
Savitiili: ulkonäkokysymys.
Miten nämä erottaa toisistaan?

Meillä vissiin betonia kun alkuperäisissä (varastossa olevat varakappaleet) aika tumman ruskea pinta, mutta nyt etenkin etelälappeella olevat todella haalistuneita ja epämääräisen värisiä. 25 vuotta noilla kohta ikää. Etenkin noista etelän puoleisista valuu jo murua ränniin sateen mukana. Kai noi kohta pitäs maalata (maalauttaa). Eikö valmistajatkin suosittele 30 vuoden iässä tuota tehtäväksi?
 
Teet siihen postiluukun päälle sisäpuolelle ääniloukun, eli vaikka vanerista alapäästä avoimen laatikon jonka sisäpintaan akusto tai massalevy.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa luukku esim Abloy primoon.

Paras tulos saadaan tekemällä molemmat.
 
Kellään hyviä vinkkejä miten lähteä poistamaan muovimaton liimaa lastulevy lattiasta? Nauhahiomakoneella kokeilin mutta on tuskasen hidasta hommaa.

Tarkoitus olisi laittaa kaikkien rakastama laminaattilattia tilalle.

Jos on vanhempi talo niin noissa liimoissa on aika usein käytetty asbestia.
 
120 mm pensselillä. Kyllä siinä kestää, varsinkin kun katto on jyrkkä kuten minulla. Nilkat on muusina 1,5 tunnin jälkeen.
:D
Hidastahan se on tuntimiesten vehkeillä :-). Oletkos kokeillut maalata leveällä varrellisella "pölyharjalla". Ei tarvitse olla kumarassa, yltää isommalle alueelle. Hommat sellaisen ämpärin, että harja mahtuu sinne.
 
Tiilikattoa olen maalaillut, ja nyt sateella ihmettelen miksi osassa maalattua pintaa vesi helmeilee ja osassa ei. Ero on silmiinpistävä. Onkohan maalikerroksen paksuuden vaihtelu syy? Sama ukko ja sama pensseli ollut koko ajan käytössä.
Kannattaa lukea yks höpöttely tästä aiheesta.
Kodin rempat(DIY)
 
Tuo maalaus on taas sarjassamme näitä hommia jonka voi toki tehdä itse, mutta aikaa siihen menee helposti 100 tuntia jos ei kunnon työkaluja, telineitä ja kokemusta asiasta ole. Jos joku firma maalaa sen katon 2000€ (on kyllä aika edullinen hinta tai pieni katto), en edes harkitsisi asiaan itse ryhtymistä. Tänä vuonna kun kotitalousvähennyskin on vielä sen 50%, jää omalle työlle melko laiha tuntipalkka.

Yritys jolla on nostin, soveltuva painepesuri, korkeapaineruisku ja kokemusta vastaavista hommista hoitaa homman 2-4 päivässä.
 
Tuo maalaus on taas sarjassamme näitä hommia jonka voi toki tehdä itse, mutta aikaa siihen menee helposti 100 tuntia jos ei kunnon työkaluja, telineitä ja kokemusta asiasta ole. Jos joku firma maalaa sen katon 2000€ (on kyllä aika edullinen hinta tai pieni katto), en edes harkitsisi asiaan itse ryhtymistä. Tänä vuonna kun kotitalousvähennyskin on vielä sen 50%, jää omalle työlle melko laiha tuntipalkka.

Yritys jolla on nostin, soveltuva painepesuri, korkeapaineruisku ja kokemusta vastaavista hommista hoitaa homman 2-4 päivässä.

Ja tälle työlle saa jonkinlaisen takuun myös.
 
Hidastahan se on tuntimiesten vehkeillä :). Oletkos kokeillut maalata leveällä varrellisella "pölyharjalla". Ei tarvitse olla kumarassa, yltää isommalle alueelle. Hommat sellaisen ämpärin, että harja mahtuu sinne.
Toisessa kädessä varrellinen harja ja toisessa iso ämpäri? :D

Tai sen ämpärin voisi virittää roikkumaan vyötärölle niin saisi sen toisen käden vapaaksi. :D
 
Tuo maalaus on taas sarjassamme näitä hommia jonka voi toki tehdä itse, mutta aikaa siihen menee helposti 100 tuntia jos ei kunnon työkaluja, telineitä ja kokemusta asiasta ole. Jos joku firma maalaa sen katon 2000€ (on kyllä aika edullinen hinta tai pieni katto), en edes harkitsisi asiaan itse ryhtymistä. Tänä vuonna kun kotitalousvähennyskin on vielä sen 50%, jää omalle työlle melko laiha tuntipalkka.

Yritys jolla on nostin, soveltuva painepesuri, korkeapaineruisku ja kokemusta vastaavista hommista hoitaa homman 2-4 päivässä.
No joo, oma työ ei ehkä maksa vaivaa tässä tapauksessa.

Mutta kun tuon katon maalauksen on kerran tehnyt, niin harva kodin remontti tuntuu enää ylitsepääsemättömän työläältä.

Lisäksi itselle ei tunnu hyvältä maksaa tuhansia euroja periaatteellisesti yksinkertaisesta huoltotyöstä, johon ammattilaiselta menee vain pari päivää.
 
Löytyisikö vinkkejä hankintoihin:

Pitäisi saada tikkaat joilla pääsisi 6-7m korkeuteen. Esimerkiksi puuilosta löytyis tiklin jatkotikas. Näissä ei näytä olevan sivuttaistukea ja se näyttää tulevan vain A-tikas muuntosarjassa. Eikä sellainen olisi hyvä olla ihan jatkotikkaissakin?

Bauhausin 3-osainen monitoimitikas tulisi jonkin verran edullisemmaksi. Olisiko se hyvä hankinta? Uskaltaako noilla myös mennä tuohon huippukorkeuteen?


Lisäksi, haussa parempilaatuinen terä käsisirkkeliin. Koko on 185mm, mutta tuota kokoa tuntuu löytyvän huonosti. 5mm kokoero 190mm terään ei ole paljon, mutta en ole varma ottaisiko teräsuojaan kiinni. Onko tämä halpiskoneiden koko johon ei teriä paljoa löydy? Mahdanko saada tuohon paremman terän, vai pitäisikö miettiä koneen vaihtoa? Pinnoitettua lastulevyä pitäisi sahailla.

Tällaisia tuli vastaan:
Kovametalliterä Cocraft | Clas Ohlson
Probuilder sirkkelinterä Ø 185x30x3,2mm T40
Tamo pyörösahanterä 185x30x1,6mm 40T Akkukoneen terä 1.6mm, sopiiko 2mm terän tilalle 240V koneeseen?

IKH:lla 0n 180mm teriä ja hintaa lisää: Ø 180 mm

Onko kellään tietoa mikä mahtaisi olla järkihankinta?
 
Löytyisikö vinkkejä hankintoihin:

Pitäisi saada tikkaat joilla pääsisi 6-7m korkeuteen. Esimerkiksi puuilosta löytyis tiklin jatkotikas. Näissä ei näytä olevan sivuttaistukea ja se näyttää tulevan vain A-tikas muuntosarjassa. Eikä sellainen olisi hyvä olla ihan jatkotikkaissakin?

Bauhausin 3-osainen monitoimitikas tulisi jonkin verran edullisemmaksi. Olisiko se hyvä hankinta? Uskaltaako noilla myös mennä tuohon huippukorkeuteen?


Lisäksi, haussa parempilaatuinen terä käsisirkkeliin. Koko on 185mm, mutta tuota kokoa tuntuu löytyvän huonosti. 5mm kokoero 190mm terään ei ole paljon, mutta en ole varma ottaisiko teräsuojaan kiinni. Onko tämä halpiskoneiden koko johon ei teriä paljoa löydy? Mahdanko saada tuohon paremman terän, vai pitäisikö miettiä koneen vaihtoa? Pinnoitettua lastulevyä pitäisi sahailla.

Tällaisia tuli vastaan:
Kovametalliterä Cocraft | Clas Ohlson
Probuilder sirkkelinterä Ø 185x30x3,2mm T40
Tamo pyörösahanterä 185x30x1,6mm 40T Akkukoneen terä 1.6mm, sopiiko 2mm terän tilalle 240V koneeseen?

IKH:lla 0n 180mm teriä ja hintaa lisää: Ø 180 mm

Onko kellään tietoa mikä mahtaisi olla järkihankinta?

Minullakin olisi korkeille jatkotikkaille tarvetta ja tosiaan, huonoilla tikkailla alkaa hirvittää jo 4m korkeudessa. Korkealle kiipeäminen huonoilla (ja myös hyvillä) tikkailla on kohtuu vaarallista ja mieluusti sitä en edes yksin tee.
Laatutikkaat taas maksavat jo hieman liikkaa.

Tsekkaa Saksan Amazoni. Sieltä saa mielestäni edukkaasti teriä. Pitää tosin tilata 40€ et saa ilmaset postit...
 
Löytyisikö vinkkejä hankintoihin:

Pitäisi saada tikkaat joilla pääsisi 6-7m korkeuteen. Esimerkiksi puuilosta löytyis tiklin jatkotikas. Näissä ei näytä olevan sivuttaistukea ja se näyttää tulevan vain A-tikas muuntosarjassa. Eikä sellainen olisi hyvä olla ihan jatkotikkaissakin?

Bauhausin 3-osainen monitoimitikas tulisi jonkin verran edullisemmaksi. Olisiko se hyvä hankinta? Uskaltaako noilla myös mennä tuohon huippukorkeuteen?


Lisäksi, haussa parempilaatuinen terä käsisirkkeliin. Koko on 185mm, mutta tuota kokoa tuntuu löytyvän huonosti. 5mm kokoero 190mm terään ei ole paljon, mutta en ole varma ottaisiko teräsuojaan kiinni. Onko tämä halpiskoneiden koko johon ei teriä paljoa löydy? Mahdanko saada tuohon paremman terän, vai pitäisikö miettiä koneen vaihtoa? Pinnoitettua lastulevyä pitäisi sahailla.

Tällaisia tuli vastaan:
Kovametalliterä Cocraft | Clas Ohlson
Probuilder sirkkelinterä Ø 185x30x3,2mm T40
Tamo pyörösahanterä 185x30x1,6mm 40T Akkukoneen terä 1.6mm, sopiiko 2mm terän tilalle 240V koneeseen?

IKH:lla 0n 180mm teriä ja hintaa lisää: Ø 180 mm

Onko kellään tietoa mikä mahtaisi olla järkihankinta?
Mulla on nuo Bauhausin tikkaat ollut joku pari kolme vuotta. Mielestäni todella hyvät hintasiksiin. Tais olla 89€ ennen nämä. Mutta tuskin tolla nykyiselläkään hinnalla parempia saat.
Ainakin itse uskaltanut mennä tuohon huippukorkeuteen kyseisillä tikkailla.
 
Löytyisikö vinkkejä hankintoihin:

Pitäisi saada tikkaat joilla pääsisi 6-7m korkeuteen...

Onko kellään tietoa mikä mahtaisi olla järkihankinta?

Rakennustelineet olisi järkihankinta tuollaisiin korkeuksiin varsinkin, jos kyseessä on joku remppa- tai rakennushomma. Itellä on kokemusta tuosta bauhausin korkeammasta telineestä ja sekin on aika hurjan näköinen täydessä korkeudessaan.
 
Rakennustelineet olisi järkihankinta tuollaisiin korkeuksiin varsinkin, jos kyseessä on joku remppa- tai rakennushomma. Itellä on kokemusta tuosta bauhausin korkeammasta telineestä ja sekin on aika hurjan näköinen täydessä korkeudessaan.[/QUOTE

Kuukulkija :tup:
 
Minkälaisen tartunnan vaatii jos jatkaa betonilaattaa esim 50cm-80cm eteenpäin? Pihagrilliä pitäisi siirtää vajaa metri toiseen suuntaan eli sille pitää kanssa valaa betonista perusta, vanhan perustan toinen puolisko jäisi sitten vaikka puukatoksen/aputason pohjaksi. Ei mitenkään kriittinen sovellus mutta mietin jos pistäisi vaan poravasaralla jotain teräksiä tuohon vanhaan kiinni ja hyvät sorat uuden valun alle. Vanhaa valun kanttakin pitäisi suoristaa, ajattelin jos valaisi pari senttiä betonia siihen päälle, liekkö lähtee irti vai pitäisikö vaan jättää tommoseksi röpöläksi. Paras olisi toki purkaa koko paska pois mutta ns. helpolla ajattelin päästä.

Onko grillin malleja millasia porukka on tehnyt? Pyöreälle hapisputkesta tehdylle savustuspöntölle pitäisi olla paikka ja sitten grillipuoli jossa mahtuu vaikka muurikalla tekemään ruokaa.
 
Minkälaisen tartunnan vaatii jos jatkaa betonilaattaa esim 50cm-80cm eteenpäin? Pihagrilliä pitäisi siirtää vajaa metri toiseen suuntaan eli sille pitää kanssa valaa betonista perusta, vanhan perustan toinen puolisko jäisi sitten vaikka puukatoksen/aputason pohjaksi. Ei mitenkään kriittinen sovellus mutta mietin jos pistäisi vaan poravasaralla jotain teräksiä tuohon vanhaan kiinni ja hyvät sorat uuden valun alle. Vanhaa valun kanttakin pitäisi suoristaa, ajattelin jos valaisi pari senttiä betonia siihen päälle, liekkö lähtee irti vai pitäisikö vaan jättää tommoseksi röpöläksi. Paras olisi toki purkaa koko paska pois mutta ns. helpolla ajattelin päästä.

Onko grillin malleja millasia porukka on tehnyt? Pyöreälle hapisputkesta tehdylle savustuspöntölle pitäisi olla paikka ja sitten grillipuoli jossa mahtuu vaikka muurikalla tekemään ruokaa.

Poraat muutaman reiän ja tunget harjateräkset sinne.. ihan jotain 8mm
 
Toisessa kädessä varrellinen harja ja toisessa iso ämpäri? :D

Tai sen ämpärin voisi virittää roikkumaan vyötärölle niin saisi sen toisen käden vapaaksi. :D
Jos siellä katolla pysyy ukko, niin eiköhän siellä se ämpärikin pysyne, kunhan vähän mietiskelee tekemisiään? Sen verran tuosta "harjasudista", että sen harjaksia kannattanee vähän muotoilla katon "tiilen" profiilin mukaiseksi, sujuu työ kevyemmin.

Itse kun tekee tietää ainakin miten on tehnyt. Firmojen jäljiltä työ on hyvää tai huonohkoa riippuen tekijästä ja firman johdosta.

Tuossa

esimerkkivideo, tuolla vastaavalla "pesujarjalla" voinee myös maalata.

Reilusti maalia vaan harjaan kyllä se sinne leviää :-) Urakalla kun tekee ei kulu suotta aikaa aloittamiseen ja lopettamiseen. Harja muovipussiin niin voinee jatkaa seuraavana päivänä ilman harjasudin pesua
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta tikas asiasta, viesteistä ei käy ilmi mitä siellä korkeuksissa aiotaan tehdä. Jos jotain rakentamiseen liittyvää missä tarvitsee SIIRTÄÄ tikkaita, kannattaa unohtaa tikkaat ja ottaa suosiolla teline. Paljon turvallisempaa ja säästää aikaa aivan tolkuttomasti. Jos on joku yksinkertainen pikku juttu niin voi tikkailta tehdä, mutta suosittelen hankkimaan tukevat tikkaat. Jos ei raaski ostaa niin kyllä noita varmaan vuokraamoista saa melko edullisesti lainaan,eikä tarvii sit huolehtia minne varastoi tikkaat kun homma on tehty. Äärimmäisen tärkeätä on muistaa kiinnittää tikkaat yläpäästä heti kun mahdollista esim liinalla ja ruuvilla seinään jotta tikkaat ei pääse kaatuamaan.
 
Tuosta tikas asiasta, viesteistä ei käy ilmi mitä siellä korkeuksissa aiotaan tehdä. Jos jotain rakentamiseen liittyvää missä tarvitsee SIIRTÄÄ tikkaita, kannattaa unohtaa tikkaat ja ottaa suosiolla teline. Paljon turvallisempaa ja säästää aikaa aivan tolkuttomasti. Jos on joku yksinkertainen pikku juttu niin voi tikkailta tehdä, mutta suosittelen hankkimaan tukevat tikkaat. Jos ei raaski ostaa niin kyllä noita varmaan vuokraamoista saa melko edullisesti lainaan,eikä tarvii sit huolehtia minne varastoi tikkaat kun homma on tehty. Äärimmäisen tärkeätä on muistaa kiinnittää tikkaat yläpäästä heti kun mahdollista esim liinalla ja ruuvilla seinään jotta tikkaat ei pääse kaatuamaan.

Luultavasti aika yleisiin OKTn huoltohommiin. Päätyjen rakenteissa ollut linnunpesät ja katsoa jos ne sais verkotettua. Yläpohjasta ei pääse käsiksi. Tv-antenni uusia. A-tikkaana ehkä omppupuun leikkuuseen. Välillä tikkaita kaipailee, niin ajattelin että hankkisi sellaiset. Mutta varastointi on kyllä yksi ongelma.
 
Luultavasti aika yleisiin OKTn huoltohommiin. Päätyjen rakenteissa ollut linnunpesät ja katsoa jos ne sais verkotettua. Yläpohjasta ei pääse käsiksi. Tv-antenni uusia. A-tikkaana ehkä omppupuun leikkuuseen. Välillä tikkaita kaipailee, niin ajattelin että hankkisi sellaiset. Mutta varastointi on kyllä yksi ongelma.

Varastointi ongelmana omakotitalossa, kuulostaa jo aika oudolta? Kyllä tikkaat kuuluu jokaisen okt:n vakiovarustukseen juuri kuvaillun kaltaisia satunnaisia remppa / huoltohommia varten. Täälläkin on juuri tuollaiset alumiiniset jatkotikkaat ja ihan riittävän tukevat ne on, että ei niiden kanssa pelota kiipeillä. Järki ja varovaisuus vaan pitää olla hommassa mukana ja aina kun korkeammalle menee niin ei koskaan yksin vaan kaveri mukaan katsomaan perään.
 
Jos siellä katolla pysyy ukko, niin eiköhän siellä se ämpärikin pysyne, kunhan vähän mietiskelee tekemisiään? Sen verran tuosta "harjasudista", että sen harjaksia kannattanee vähän muotoilla katon "tiilen" profiilin mukaiseksi, sujuu työ kevyemmin.

Itse kun tekee tietää ainakin miten on tehnyt. Firmojen jäljiltä työ on hyvää tai huonohkoa riippuen tekijästä ja firman johdosta.

Tuossa

esimerkkivideo, tuolla vastaavalla "pesujarjalla" voinee myös maalata.

Reilusti maalia vaan harjaan kyllä se sinne leviää :) Urakalla kun tekee ei kulu suotta aikaa aloittamiseen ja lopettamiseen. Harja muovipussiin niin voinee jatkaa seuraavana päivänä ilman harjasudin pesua

Ei pysy ukko katolla ilman köyttä, kun on sen verran jyrkkä katto. Ilman tuota seikkaa urakka olisikin paljon suoraviivaisempi.

Mutta voiton puolella ollaan jo reilusti. Eiköhän tämä tästä. :)
 
Irronneiden terassilaattojen kiinnitys? Alla siis betoni. Joku ulkokäyttöön tarkoitettu saneerauslaasti? Tarviiko tuohon jotain primerointia vai riittääkö vanhojen massojen naputtelu pois ja huolellinen puhdistus?

Entä nuo saumat, millä ne täyttäisi?

hvu0218.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kylppäriremppa alkoi ja oli aika yllätys kun putkari otti vesilukosta kiinni ja se mureni kuin kananmunankuori.

Sellainen perinteinen metalloitu vesilukko, oli vissiin enää se pelkkä metallointi jäljellä siitä, aika sopivaan aikaan tuli aloitettua remppa. :D
 
Kylppäriremppa alkoi ja oli aika yllätys kun putkari otti vesilukosta kiinni ja se mureni kuin kananmunankuori.

Sellainen perinteinen metalloitu vesilukko, oli vissiin enää se pelkkä metallointi jäljellä siitä, aika sopivaan aikaan tuli aloitettua remppa. :D

Itselle käynyt sama. Nappasin vielä lukosta paljain käsin kiinni, niin laastariahan sitä pääsikin laittelemaan seuraavaksi :facepalm:
 
Onkos jengillä kokemusta keittiökalusteiden saranoiden vaihtamisesta?
Lähinnä saranan vaihtaminen nyt on tyyliin "vanha pois ja uusi tilalle", mutta löytyykö 90-luvun keittiökaappeihin jostakin suoraan saranat vanhoihin reikiin ja kuppiin, vai onko 30 vuoden aikana standardi jotenkin muuttunut/syntynyt?
 
Lähinnä saranan vaihtaminen nyt on tyyliin "vanha pois ja uusi tilalle", mutta löytyykö 90-luvun keittiökaappeihin jostakin suoraan saranat vanhoihin reikiin ja kuppiin, vai onko 30 vuoden aikana standardi jotenkin muuttunut/syntynyt?

On kokemusta ja omalla kohdalla on osunut vain erilaisia saranastandardeja vastaan.
Tosin mä vaihdoin kalusterungon uuteen, koska vanha meni Weetabixiksi. Vanha sarana ei todellakaan olisi sopinut uuden kalusterungon kiinnityspisteisiin joten porasin uudet paikat. Näin ollen siis hakiessasi uuden saranan (oletan) joutunet ainakin tuon kalusterunkoon kiinnittämisen tekemään uudestaan. Ottaisin ehjän ja rikkinäisen mallikappaleen mukaan ja menisin hakemaan keittiökalustefirmasta uutta varaosaa.
 
Jokainen hidastimetta hankittu sarana vituttaa aina kun sitä ovea käyttää. Ota hidastimet.
 
Saranat integroiduilla hidastimilla (ei todellakaan niillä irtopalikoilla) ja tavallisten pohjien tilalle "saneerauspohjat". Näin se runkokiinnitys menee niistä tavallisista rei'istä sivuun eikä mitään porailuja tarvita vaan pohjat vain 4x16-30mm ruuveilla runkoon kiinni.
Kunhan varmistaa että ovissa on ne pyöreät 35mm upotusreiät valmiina (niitä vieressä olevaa kahta käpytappireikää ei enään käytetä) niin esim blomin ja grassin saranat käy kaappiin kuin kaappiin.
Huomioi myös kulma, piilonurkka, kippi ja 170ast saranat erikseen jos niitä keittiössä on.
 
Saranat integroiduilla hidastimilla (ei todellakaan niillä irtopalikoilla) ja tavallisten pohjien tilalle "saneerauspohjat". Näin se runkokiinnitys menee niistä tavallisista rei'istä sivuun eikä mitään porailuja tarvita vaan pohjat vain 4x16-30mm ruuveilla runkoon kiinni.
Kunhan varmistaa että ovissa on ne pyöreät 35mm upotusreiät valmiina (niitä vieressä olevaa kahta käpytappireikää ei enään käytetä) niin esim blomin ja grassin saranat käy kaappiin kuin kaappiin.
Huomioi myös kulma, piilonurkka, kippi ja 170ast saranat erikseen jos niitä keittiössä on.

Nyt tuli itselle kyllä uusi termi, "saneerauspohja". Eli nämä on aluslevyjä eikö vain, mutta näissä on joku väkänen mikä laitetaan rungon päätyä vasten vai? Jos nyt meni yhtään oikein, niin onko aluslevyissä joku säätö vai pitääkö niiden olla tietyn mittaiset asennuskohteesta riippuen. Ja vielä, se itse sarana varmaan pikakiinnitetään sitten siihen aluslevyyn(kö)?
 
Ja tuostahan se löytyi:

"
Aluslevyt kiinnitetään normaalisti kaapin runkoon valmiiksi porattuihin reikiin. Mikäli rungossa olevat aluslevyjen kiinnityskohdat ovat joko uusien saranoiden kannalta väärässä kohdassa tai muutoin vaurioituneet, kannattaa käyttää ns. saneerausaluslevyjä.

Saneerausaluslevyn kiinnitysreijät ovat selkeästi eri kohdassa kuin vakioaluslevyllä, jolloin aluslevyn saa ruuvattua runkoon tiukasti. Mitoitusta syvyyssuunnassa helpottaa aluspalassa olevat "kynnet". Pystysuunnassa saneerausaluslevyä on mahdollista säätää soikeiden kiinnitysreikien ansiosta muutaman millimetrin.

Tilatessasi uudet saranat, voit valita haluatko saranan mukana vakio- tai saneerausaluslevyn. Huomaa, että eri valmistajien aluslevyt ja saranat eivät sovi keskenään."

Saneerausaluslevyjen käyttö kalusteovien saranoinnissa - KeittiönKoodi
 
Juurikin näin. Ovat toki eri näköiset ja vähän isommat mitä "tavalliset" aluslevyt, mutta ei siihen taida oikeasti kiinnittää huomiota kuin itse asentaja. Mitoitus on myös helppoa kun mallaat yhden oven aluslevyt paikalleen, otat mitat saneerausaluslevyn ylemmästä ruuvista kaapin kattoon ja piirrät pisteen jokaiseen kaappiin samaan kohtaan. Sitten kiinnität ylälevyt näihin paikkoihin, saranat oviin, ripustat oven roikkumaan tästä ylälevystä (pysyy kyllä) ja ruuvaat alalevyt siihen kohtaan kiinni mihin ne osuvat. Ja säätöä noissa on tosiaan -+2-3mm joten millintarkka ei tarvitse olla.
 
Sandudd, taisi voittaa jonkun testinkin muinoin. Ei ole liian paksua vaan kohtuu helppo asentaa.
Olisiko tarkempaa mallia ehdottaa Sanduddilta? Näkyy olevan muutamaa erilaista.

Toinen vaihtoehto olisi vetää 6mm saneerauskipsilevy vanhan seinän päälle. Tarvikkeiden hinta molemmissa aika sama, mutta onko tasoitetapetointi vaivattomampi? Tarkoitus olisi sitten vain maalata suoraan se valmis uusi seinäpinta.
 
Olisiko tarkempaa mallia ehdottaa Sanduddilta? Näkyy olevan muutamaa erilaista.

Toinen vaihtoehto olisi vetää 6mm saneerauskipsilevy vanhan seinän päälle. Tarvikkeiden hinta molemmissa aika sama, mutta onko tasoitetapetointi vaivattomampi? Tarkoitus olisi sitten vain maalata suoraan se valmis uusi seinäpinta.

Miksi alkaa levyttää tai tapetoida? Senkun tasotat vanhan kipsin kuntoon ja sen maalaat.
 
Miksi alkaa levyttää tai tapetoida? Senkun tasotat vanhan kipsin kuntoon ja sen maalaat.
Yritän asua tässä kodissa samalla rempasta huolimatta, joten pintatasoitteen levittäminen ja hiominen ei hirveästi nappaisi. Pölyää aika paljon hioessa. :nb:

Noita kolmea vaihtoehtoa olen tosin tässä puntaroinut, eli joko saneerauslevy, tasoitetapetti tai sitten pintatasoite.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom