Kodin rempat(DIY)

Pitäisi ostaa sisäovi, koska edellinen asukas on saanut siihen aikaan pienen reiän. Mitat on sisäpuolelta noin 82.5x203.5cm, joten kyseessä lienee 9x21 kokoinen ovi. Ostanko Bauhausista vaan tuollaisen ja asennan vanhaan karmiin? Voiko esim lukon kieli olla eri korkeudella vai onko nuo ihan standarditavaraa? Talo on rakennettu 1998 ja sisäovi on alkuperäinen. Karmien vaihto ei huvittaisi jos ei ole pakko, koska vaatisi myös maalaamista ja silikonisauman vetämistä sisäpuolella olevan laatoituksen saumaan.
 
Pitäisi ostaa sisäovi, koska edellinen asukas on saanut siihen aikaan pienen reiän. Mitat on sisäpuolelta noin 82.5x203.5cm, joten kyseessä lienee 9x21 kokoinen ovi. Ostanko Bauhausista vaan tuollaisen ja asennan vanhaan karmiin? Voiko esim lukon kieli olla eri korkeudella vai onko nuo ihan standarditavaraa? Talo on rakennettu 1998 ja sisäovi on alkuperäinen. Karmien vaihto ei huvittaisi jos ei ole pakko, koska vaatisi myös maalaamista ja silikonisauman vetämistä sisäpuolella olevan laatoituksen saumaan.

Ovat ihan standarditavaraa.
 
Pitäisi ostaa sisäovi, koska edellinen asukas on saanut siihen aikaan pienen reiän. Mitat on sisäpuolelta noin 82.5x203.5cm, joten kyseessä lienee 9x21 kokoinen ovi. Ostanko Bauhausista vaan tuollaisen ja asennan vanhaan karmiin? Voiko esim lukon kieli olla eri korkeudella vai onko nuo ihan standarditavaraa? Talo on rakennettu 1998 ja sisäovi on alkuperäinen. Karmien vaihto ei huvittaisi jos ei ole pakko, koska vaatisi myös maalaamista ja silikonisauman vetämistä sisäpuolella olevan laatoituksen saumaan.

Jos ovi on uudemman mallinen jossa on yksi iso ruuvi saranassa niin pitäisi olla standardikamaa eli kaupasta vaan uus ovi tilalle. Jos on vanhempi niin voi olla eroja.
 
Jos ovi on uudemman mallinen jossa on yksi iso ruuvi saranassa niin pitäisi olla standardikamaa eli kaupasta vaan uus ovi tilalle. Jos on vanhempi niin voi olla eroja.
Yhdellä isolla ruuvilla näyttää olevan kiinni. Hienoa jos pelkän oven vaihtamisella selviää. Kiitos avusta!
 
Toki oven paikkaus ja maalaaminenkin on vaihtoehto, mutta jos löytyy suoraan sopiva ovi niin ei vaivan arvoista.

Itse en suosittele pahviovien paikkausta koska uusi ovi maksaa usein alle 50€ niin pelkkiin tarvikkeisiin menee jo sama summa jos ei mitään löydy valmiina. Sit vielä aika joka menee niin heittämällä ollaan miinuksella. Lopuksi kun aletaan maalata niin koko ovi joudutaan maalaamaan jos halutaan paikka saada kunnolla piiloon. Tuo pinnoitettu pahvipinta imee melko huonosti maalia joten ruiskumaalaus olisi suositeltavaa hyvän jäljen saamiseksi. Ja kaiken tämän työn jälkeen kun ovi saadaan maalarilta niin se harvoin on yhtä hyvä kuin uusi tehdasmaalattu ovi.

Jos haluat korjata, osta täyspuinen ovi jolla on itsessäänkin jotain muutakin kuin käyttöarvo.
 
Onko kenelläkään kokemusta keittiön vetolaatikoihin lisättävistä vaimentimista ? Alakerran naapuri tuli valittamaan että vois vähentää sitä punttien tiputtelua. Kumpikaan perheestä ei kotona nosta punttia, niin vähän piti selvitellä mistä kuuluu. Ilmeisesti rakenteiden kautta liian hyvin liukuvat laatikot painavine tavaroineen aiheuttaa alakertaan jysäyksiä. Näyttäis muutamalla eurolla saavan hidastimia, mutta tekeekö niillä mitään?
 
Onko kenelläkään kokemusta keittiön vetolaatikoihin lisättävistä vaimentimista ? Alakerran naapuri tuli valittamaan että vois vähentää sitä punttien tiputtelua. Kumpikaan perheestä ei kotona nosta punttia, niin vähän piti selvitellä mistä kuuluu. Ilmeisesti rakenteiden kautta liian hyvin liukuvat laatikot painavine tavaroineen aiheuttaa alakertaan jysäyksiä. Näyttäis muutamalla eurolla saavan hidastimia, mutta tekeekö niillä mitään?
Entä tiedä jälkikäteen asennettavista hidastimista, mutta ainakin Topi-keittiöiden hidastimilliset laatikot ja kaapinovet sulkeutuvat hiljaisesti. Noiden kanssa on tullut tavaksi vain tönäistä laatikkoa tai ovea ja jättää se sulkeutumaan omalla painollaan. Parissa erikoisemmalla saranalla varustetussa ovessa ei noita ole ja joka kerta vielä 3 vuoden asumisen jälkeenkin se osaa yllättää kun ovi rämähtää kiinni. Pitäisi varmaan etsiä joku sopiva viritys niihinkin.
 
Pari kysymystä.

Olisi hyvä saada nämä valonkatkaisimien ja muiden pistorasioiden koristereunat pois kun poistaa tapettia ja maalaa, mutta jokaisen kohdalla on täällä ongelma. Kun tuota reunusta koittaa irrottaa, keskellä oleva kytkin ei tule mukana. Yhtä väänsin jo niin paljon reunoista että koko keskiosa alkoi vääntymään ja seinästä tuli tavaraa ulos (liitännät ja varsinaiset metalliosat ilmeisesti lähtee irti myös seinästä kytkimen mukana). Millä helkkarilla nuo saa ilman vahinkoa irti? Pitäisikö ensin koittaa tuo reunus vai kytkin irti? Reunusta koittaa niin kytkin vääntyy ja seinä tulee mukana. Päävirta on tietenkin pois kun noita olen yrittänyt irrottaa.

ikhm5I0.jpg


Toinen kysymys, millä saisi nämä oven päädyssä olevat messinkiosat taas kiiltäviksi? Ajatuksena olisi maalata ovi, mutta nuo metalliset osat vaatisivat myös kiillotuksen.

nmy7Dm5.jpg
 
Noi kytkin-nappulat lähtee irti ensin, niiden alla on ruuvit tai klipsut jotka pitää kehyksen paikallaan. Ja marttaniksi messingin putsaukseen, pese, levitä ketsuppia päälle, odota tunti tai ylikin, putsaa ja hämmästy. Ei ole edes vitsi. Toki kaupoista saa n+1 erilaisia messingin puhdistus/kiiloitusaineitakin..
 
Ei noiden Jussi-sajan kytkimien pintaosien irroittamiseen tarvitse mitään työkaluja. Painike ensin irti sormin vetämällä (ylä- tai alareuna edellä) ja peitelevy tulee mukana - se kun ei ole itsessään millään kiinni.
 
Ei noiden Jussi-sajan kytkimien pintaosien irroittamiseen tarvitse mitään työkaluja. Painike ensin irti sormin vetämällä (ylä- tai alareuna edellä) ja peitelevy tulee mukana - se kun ei ole itsessään millään kiinni.

Kyllä ainakin omissa Jussi-sarjan kytkimissä on klipsuilla oleva pidikelevy kytkimen takana joka pitää peitelevyn paikallaan.
 
Kyllä ainakin omissa Jussi-sarjan kytkimissä on klipsuilla oleva pidikelevy kytkimen takana joka pitää peitelevyn paikallaan.
No joo, mutta se on periaatteessa samaa osaa sen painikkeen kanssa. Joskus harvoin saattaa toki käydä niin, että tuo pidikelevy ei tulekaan mukana kun painikkeesta vetää, mutta lähes aina kyllä tulee kuten pitäisikin.
 
Eihän se voi tulla kun se lukittuu klipsuilla siihen kehukseen. Jos tulee niin se ei ole alunperinkään ollut oikein lukittuna.
 
Toimistoa/leffahuonetta ois tarkoitus alkaa remontoimaan. Ideana ois vetää kaiuttimille piuhat seinien sisään. Ei tunnu oikein löytyvän vaan mistään siistejä rasioita kaiutinkaapeleille. Onko jollain heittää jotain vinkkiä mistä löytyisi?
Tässä omaa toteutustani kyseisen ongelman tiimoilta. Exxactin umpilevyt, joihin laitettu ebaysta ostettuja banaaniliittimiä.
kx9SaKw.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on normaalit kaiutinterminaalit seinässä. Niissä on se etu, että tarvittaessa esim. kirjahyllyn saa työnnettyä aivan seinään kiinni, koska liittimet ei törrötä seinäpinnan tason ulkopuolella:
472595.jpg
 
Ei välttämättä oikea ketju, koska kyse on enemmänkin siivoamisesta kuin remppaamisesta. Mutta kysyn silti.

Eli omassa talossa on ilmeisesti heikosta liesituulettimesta johtuen kertynyt rasvasta ja pölystä koostuva tahmainen likakerros keittiön kaapistojen ylimmän pinnan päälle lähelle katonrajaa. Mikä on paras keino sen siivoamiseen? Tavallinen tiskiaine ja rätti ei irrota rasvaa kokonaan. Tarvitsisin ainetta, joka on ärhäkkää mutta ei vahingoita keittiökaapistoja.
 
Ei välttämättä oikea ketju, koska kyse on enemmänkin siivoamisesta kuin remppaamisesta. Mutta kysyn silti.

Eli omassa talossa on ilmeisesti heikosta liesituulettimesta johtuen kertynyt rasvasta ja pölystä koostuva tahmainen likakerros keittiön kaapistojen ylimmän pinnan päälle lähelle katonrajaa. Mikä on paras keino sen siivoamiseen? Tavallinen tiskiaine ja rätti ei irrota rasvaa kokonaan. Tarvitsisin ainetta, joka on ärhäkkää mutta ei vahingoita keittiökaapistoja.

Rasvanpoisto aineet

WD-40 500 ml rasvanpoistoaine | Karkkainen.com verkkokauppa

Kevyt suihkasu ja suurin rasva pois ja lopuksi sit kostella rätillä, ei vahingoita jos käyttää kohtuudella ja kuka sinne katonrajaan edes näkee jos vähän värieroja tms tulee?
 
Toimistoa/leffahuonetta ois tarkoitus alkaa remontoimaan. Ideana ois vetää kaiuttimille piuhat seinien sisään. Ei tunnu oikein löytyvän vaan mistään siistejä rasioita kaiutinkaapeleille. Onko jollain heittää jotain vinkkiä mistä löytyisi?
Ite laitoin Speakon-rasiat arcticiin..näissä on vaan se ongelma että uusiotuotantoa ei taida enää olla... ja tokihan sekä kulma-e ttä suoramallinen speakonplugi ottaa tilaa, mutta niin ottaa projektorin shukotöpselikin...
 
Jåå, tosin noita ihmesieniä saa joka ihan joka hiton prismasta, ääs-marketista, KKK-kaupasta, tokmannista, you_name_it..
 
Juuh, ne Kaikki ihmesienet on melamiinihartsia (protip, älä syö) ja ero on pakkauksessa ja siinä onko lisänä joku kiinteämpi kerros että sieni pysyy pidempää kasassa kuten tässä tuo sininen kerros
ihmesieni.jpg
 
Rasvaisiin pintoihin vauvojen peppupyyhkeet ovat yllättävän hyviä. Kestää hankausta ja ainesosat saa pintamoskan liukenemaan. Jahka pinta on "normaalilla" tasolla, niin sen jälkeen tavallinen puhdistuspesu.
 
Kyllähän perus rasvapaska nyt lähtee ihan jokaisella perus pesuaineella? Niin tolulla kuin vaikka fairyvedelläkin?
Jos pinta on arka kuten keittiön lastulevykaappi niin jo edellä ehdotetut wipesit tai sitten joku vaahtopesuaine, vaikka auton ikkunoihin tarkoitettu toimii eikä kastele liikaa. Hyvä vaihtari aroille pinnoille on myös kastaa pyyhe pesuaineveteen, puristaa suht kuivaksi, levittää siihen päälle ja antaa vaikuttaa.
Vaatii siis joko mekaanista hinkkausta tai liottamista kuten nyt 95% liasta yleensäkkin.
 
Uusi oviaukko keittiön ja eteisen välille on tehty ja toinen, isompi, pitäisi sulkea.

Tilanne on siis tämä. Mustat on katto ja lattia sekä olemassa oleva aukko ja täyttämättömät ruskeat on olemassa olevia koolauksia.
Väritetyt ruskea ovat siis ne mitä suunnittelin laittaa. Onko tuommoinen viritelmä mitenkään järkevä? Tuohon aukon yläosaan tulevaan
puuhun tulisi siis kaksi seinäkaappia kiinni. Kestävyyttä tässä siis mietin.

Eteisen puolelle tulee kipsilevy ja keittiön puolelle jopa mietin jos siihen lykkäisi vanerin, kun aukko tulee peittymään kokonaan kuitenkin.

Aukon korkeus reilu 224cm (kuvassa virheluku) ja leveys 143cm.

kuva_aukko.jpeg
 
Kuvasta ei näy mitä materiaalia vanha ja uusi osa on, mutta oletan että perus 66mm runko ja molemmilla puolilla kipsilevyt. Joten itse asiaan, eli et tarvii tonne sivuille noita tuplatolppia vaan voit tehä saman rakenteen suoraan alkuperäisen rungon kylkeen. Jos seinä on purettu auki ylös asti niin kestävin vaihtoehto on korvata noi pari tolpan pätkää pitkillä yhtenäisillä tolpilla. Jos toinen puoli on maalattu valmis seinä niin uudet tolpat voi vetää noiden lyhyiden pätkien kylkiin kiinni. Noita välikapuloitakaan ei tarvita käytettäessä kertopuista 66mm välipuutolppaa joka on hyvin suoraa. Kovikkeeksi kaappeja varten riittää ennen kipsiä laitettava 12+mm vaneri joka tulee runkotolppien väliin tai sit 22mm lauta jota itse suosin. (kiinnitetään ruuveilla viereisiin ruonkotolppiin. Sit kun kipsit on paikoillaan niin vetää muutamalla ruuvilla vielä kipsilevyyn kiinni. )
 
Kuvasta ei näy mitä materiaalia vanha ja uusi osa on, mutta oletan että perus 66mm runko ja molemmilla puolilla kipsilevyt. Joten itse asiaan, eli et tarvii tonne sivuille noita tuplatolppia vaan voit tehä saman rakenteen suoraan alkuperäisen rungon kylkeen. Jos seinä on purettu auki ylös asti niin kestävin vaihtoehto on korvata noi pari tolpan pätkää pitkillä yhtenäisillä tolpilla. Jos toinen puoli on maalattu valmis seinä niin uudet tolpat voi vetää noiden lyhyiden pätkien kylkiin kiinni. Noita välikapuloitakaan ei tarvita käytettäessä kertopuista 66mm välipuutolppaa joka on hyvin suoraa. Kovikkeeksi kaappeja varten riittää ennen kipsiä laitettava 12+mm vaneri joka tulee runkotolppien väliin tai sit 22mm lauta jota itse suosin. (kiinnitetään ruuveilla viereisiin ruonkotolppiin. Sit kun kipsit on paikoillaan niin vetää muutamalla ruuvilla vielä kipsilevyyn kiinni. )

Joo, 39x66mm ja kipsilevyt. Tuplatolpat nyt ajattelin vain siksi, että siinä olisi kehikko suoraan mihin kiinnittää kipsilevy. Tuo ylin vaakatasossa menevä olisi juuri se mihin kaapit tulisi kiinni. Alemmat vaakapuut ei nyt niin järeitä tartte olla kun kuitenkin siihen tulee lattiakaappeja. Kunhan jossain ovat kiinni seinässä, eli periaatteessa niitäkään ei edes tarvitse. Oman mielenterveyden vuoksi vain =)

Tarkoitus olisi välttää mahdollisimman paljon kipsilevyn purkamista kun pöllyää niin perkeleesti, eli siksi ei viitsisi avata tuota suikaletta kattoon asti.
Sitä vain tässä pohtii että tuleeko tuommoisesta tarpeeksi kestävä parille kaapille kun ei mene kokonaan lattiasta kattoon tuon aukon kohdalla.

Lattia on siis tuossa aukon kohtaa betonia jossa laattoja päällä. Sinne laattojen väleihin poraa proput kiinni ja ruuvaa ne sinne.
 
Kuvasta ei näy mitä materiaalia vanha ja uusi osa on, mutta oletan että perus 66mm runko ja molemmilla puolilla kipsilevyt. Joten itse asiaan, eli et tarvii tonne sivuille noita tuplatolppia vaan voit tehä saman rakenteen suoraan alkuperäisen rungon kylkeen. Jos seinä on purettu auki ylös asti niin kestävin vaihtoehto on korvata noi pari tolpan pätkää pitkillä yhtenäisillä tolpilla. Jos toinen puoli on maalattu valmis seinä niin uudet tolpat voi vetää noiden lyhyiden pätkien kylkiin kiinni. Noita välikapuloitakaan ei tarvita käytettäessä kertopuista 66mm välipuutolppaa joka on hyvin suoraa. Kovikkeeksi kaappeja varten riittää ennen kipsiä laitettava 12+mm vaneri joka tulee runkotolppien väliin tai sit 22mm lauta jota itse suosin. (kiinnitetään ruuveilla viereisiin ruonkotolppiin. Sit kun kipsit on paikoillaan niin vetää muutamalla ruuvilla vielä kipsilevyyn kiinni. )

Sivuilla tuplatolpat ovat helpoimmat, jos vanha kipsilevy peittää kokonaan ne laitimmaiset vanhat tolpat. Itse vetäisisin tolpat ylös asti, jos siellä päällä on vanhaa kipsilevyä niin pois vaan. Samalla vaivalla menee kipsilevy ylös asti ja pääsee yhdestä sauman tasoittamisesta. Jos tiedät kaappien mitat niin laittaisin samaa välitolppaa poikittain oikeaan korkeuteen kiinnityspaikaksi. Ja laita suosiolla erikoiskovaa kipsilevyä, hintaero vain pari euroa levyssä.

Edit:
@Ad_Astra vastasitkin samaan aikaan :)
Kipsilevyn purkaminenhan ei pölyä juuri yhtään verrattuna siihen sauman hiomiseen, lisäksi jos on vakiokorkuista niin pääsee yhdestä levyn katkaisusta...
 
Sivuilla tuplatolpat ovat helpoimmat, jos vanha kipsilevy peittää kokonaan ne laitimmaiset vanhat tolpat. Itse vetäisisin tolpat ylös asti, jos siellä päällä on vanhaa kipsilevyä niin pois vaan. Samalla vaivalla menee kipsilevy ylös asti ja pääsee yhdestä sauman tasoittamisesta. Jos tiedät kaappien mitat niin laittaisin samaa välitolppaa poikittain oikeaan korkeuteen kiinnityspaikaksi. Ja laita suosiolla erikoiskovaa kipsilevyä, hintaero vain pari euroa levyssä.

Edit:
@Ad_Astra vastasitkin samaan aikaan :)
Kipsilevyn purkaminenhan ei pölyä juuri yhtään verrattuna siihen sauman hiomiseen, lisäksi jos on vakiokorkuista niin pääsee yhdestä levyn katkaisusta...

Joo, tuo kyllä tuntuisi fiksuimmalta ratkaisulta kuitenkin poistaa olemassa oleva osa ja laittaa uudet tolpat lattiasta kattoon asti.
 
Rasvatahma kaapeista lähtee fairylla ja hankaussienellä (karhunkieli). Toki ei kannata kiiltäviä pintoja sillä hinkata mutta yleensä se tahma kertyy yläreunaan ja se kestää usein vähän hankaustakin. Jos pelkää hankausta niin antaa hieman liota ensin. Toinen aine on yleispuhdistusaineet suihkupullossa, niillä lähtee hankaamattakin.
 
Ruokasooda+vesi-kombolla lähtee ainakin liesituulettimen suojuksesta rasvat liki itsestään valumalla pois, yleisesti sopivuudesta pintoihin en osaa sanoa.
 
Joo, 39x66mm ja kipsilevyt. Tuplatolpat nyt ajattelin vain siksi, että siinä olisi kehikko suoraan mihin kiinnittää kipsilevy. Tuo ylin vaakatasossa menevä olisi juuri se mihin kaapit tulisi kiinni. Alemmat vaakapuut ei nyt niin järeitä tartte olla kun kuitenkin siihen tulee lattiakaappeja. Kunhan jossain ovat kiinni seinässä, eli periaatteessa niitäkään ei edes tarvitse. Oman mielenterveyden vuoksi vain =)

Tarkoitus olisi välttää mahdollisimman paljon kipsilevyn purkamista kun pöllyää niin perkeleesti, eli siksi ei viitsisi avata tuota suikaletta kattoon asti.
Sitä vain tässä pohtii että tuleeko tuommoisesta tarpeeksi kestävä parille kaapille kun ei mene kokonaan lattiasta kattoon tuon aukon kohdalla.

Lattia on siis tuossa aukon kohtaa betonia jossa laattoja päällä. Sinne laattojen väleihin poraa proput kiinni ja ruuvaa ne sinne.

Ei tuota alapuuta tarvii ropata lattiaan kiinni, lyö välii vaikka liimaa tai uretaania ja ruuvaa noihin sivutolppiin kiinni. Ei välttämättä tarvii edes liimaa kun noin lyhyt matka. Varmaan joo kantsii ylös asti avata jos kerran pitää kittailla kuiteskin. Sillon ei tarviis kuin alapuun, keskelle kaks pystyy ylös asti jotka ruuvaa noihin vanhoihin puiden kylkiin ja kaappien kiinnityskohtaan laudat niin saa tarvittaessa johtoi takaa veettyy ilman porailuita. Ja jos nuo sivutolpat on tosiaan kokokonaan piilossa niin sit viel sivuille parit tolpat.
 
Ei tuota alapuuta tarvii ropata lattiaan kiinni, lyö välii vaikka liimaa tai uretaania ja ruuvaa noihin sivutolppiin kiinni. Ei välttämättä tarvii edes liimaa kun noin lyhyt matka. Varmaan joo kantsii ylös asti avata jos kerran pitää kittailla kuiteskin. Sillon ei tarviis kuin alapuun, keskelle kaks pystyy ylös asti jotka ruuvaa noihin vanhoihin puiden kylkiin ja kaappien kiinnityskohtaan laudat niin saa tarvittaessa johtoi takaa veettyy ilman porailuita. Ja jos nuo sivutolpat on tosiaan kokokonaan piilossa niin sit viel sivuille parit tolpat.

Joo, revin tänään auki tuon lopun osan kattoon asti. Olikin aika erikoista menoa siellä, että hyvä ettei mitään purkkavirityksiä lähtenyt tekemään. Aika selvät kuviot nyt miten homma menee mutta torstaina tulee yksi tuttu rakennusheppu vähän konsultoitavaksi.
Mietin tosiaan että sitten keittiön puolelle ei vedä kipsilevyä ollenkaan vaan vain vanerilevyn, kun jää piiloon kokonaisuudessaan kuitenkin eikä sitten tartte mistään välittää :D
 
Joo, revin tänään auki tuon lopun osan kattoon asti. Olikin aika erikoista menoa siellä, että hyvä ettei mitään purkkavirityksiä lähtenyt tekemään. Aika selvät kuviot nyt miten homma menee mutta torstaina tulee yksi tuttu rakennusheppu vähän konsultoitavaksi.
Mietin tosiaan että sitten keittiön puolelle ei vedä kipsilevyä ollenkaan vaan vain vanerilevyn, kun jää piiloon kokonaisuudessaan kuitenkin eikä sitten tartte mistään välittää :D

Käyhän se vaneri sinne yhtälailla jos ei tartte tehä välitilaa. Purkkaviritykset yleensä tuppaa kostaantumaan muissa työvaiheissa.
 
Löytyskö täältä vinkkiä, olohuoneessa on n. 4m pitkä seinä jonka toisella puolen on sauna ja kylppäri. Tästä johtuen n. Puolet seinästä on kevyharkosta ja puolet kipsilevystä. Millähän noiden välisen sauman saisi tasoitettua nätisti maalausta varten, ettei se lohkeaisi? Ripsin jo vanhat maalit pois ja koetin ihan paperinauhalla, mutta tuntuu siltä, että saattaapi jo hiontavaiheessa kipsilevyseinä joustaa sen verran, että saumakohtaan räpsähtää halkeama..
 
Löytyskö täältä vinkkiä, olohuoneessa on n. 4m pitkä seinä jonka toisella puolen on sauna ja kylppäri. Tästä johtuen n. Puolet seinästä on kevyharkosta ja puolet kipsilevystä. Millähän noiden välisen sauman saisi tasoitettua nätisti maalausta varten, ettei se lohkeaisi? Ripsin jo vanhat maalit pois ja koetin ihan paperinauhalla, mutta tuntuu siltä, että saattaapi jo hiontavaiheessa kipsilevyseinä joustaa sen verran, että saumakohtaan räpsähtää halkeama..

Jos kipsilevy joustaa saumasta, on se merkki siitä että levy on huonosti kiinni (mahdollisesti puuttuu runkotolppa siitä kiviseinän ja kipsilevyseinän saumasta). Jos näin on niin ei siinä tule kestämään mikään. Tilanne pitää korjata, eli levy irti ja sen jälkeen siihen runkotolppa ja levyn reuna 20cm välein kiinni. Sit voit alkaa tasottamaan, jos kipsilevy on eri tasossa kuin kiviseinä niin matalemmalla oleva seinä täytyy korottaa samaan tasoon toisen seinän kanssa. Jos haluaa luistaa niin voi loiventaa puolen metrin matkalta matalemman seinän. Sit siihen saumaan se normaali kipsilevyn paperinauha jonka jälkeen koko seinä ylitasoitetaan kauttaaltaan. Jos taas haluaa luistaa niin sit tasottaa vaan saumojen kohdilta, mutta ei tuu yhtä hyvää. Eihän se sata varma ole että tuo saumanauha kestää, mutta noin olen itse saanut kestämään ilman mitään ongelmia.
 
Osaakos kukaan sanoa paljon maksaisi 3neliön kuivavessaan pintamateriaalien ja kalusteiden asennukset? Ei tarvitse siis mitään purata kunhan heittää matskut kiinni. Eikä myöskään kaatoa kun on kyseessä kuivawc. Yhdeltä firmalta kyselin niin heitti 3500e mikä kuullostaa aika hintavalta :D
 
Osaakos kukaan sanoa paljon maksaisi 3neliön kuivavessaan pintamateriaalien ja kalusteiden asennukset? Ei tarvitse siis mitään purata kunhan heittää matskut kiinni. Eikä myöskään kaatoa kun on kyseessä kuivawc. Yhdeltä firmalta kyselin niin heitti 3500e mikä kuullostaa aika hintavalta :D

Tekisin itse, juuri koska kuiva wc eikä kaatoja Tms. laatoittaminen on yllättävän helppoa, suurin vaiva on hommata ne välineet.
 
Kuiva wc meilläkin olisi kohta työn alla ja pitäisi saada tarkempaa selkoa miten sen voi tehdä.

Nyt lattialla muovimatto ja seinillä muovitapetit kipsilevyn päällä. Seinät olisi tarkoitus paneloida, ja vähintään allasseinä jollain kosteudenkestävällä paneelilla. Pitääkö muovitapetit ottaa pois (eli varmaan suosiolla vaihtaa koko kipsilevy) vai voiko paneelit laittaa siihen päälle? Tarviiko alle laittaa rimoitusta ja tuuletusrakoa? Allasseinälle ainakin tulisi rimojen kanssa hyvin ahdasta, koska altaasta menee putki viemäriin niin lähellä seinää.

Lattialle ajateltiin laittaa uusi muovimatto tai vinyyliä/vinyylikorkkia. Vanha muovimatto pitää ilmeisesti ottaa alta pois? Ja laittaa vesieristys vai kosteussulku mahdollisen vedenpaisumuksen varalle? Jos vesieristää lattian ja laittaa päälle vinyylilankut (saako silloin edes vesieristää?), niin pitäisikö seinän vierustaan laittaa silikonia ettei vettä vaan pääse sinne väliin?
 
Kuiva wc meilläkin olisi kohta työn alla ja pitäisi saada tarkempaa selkoa miten sen voi tehdä.

Nyt lattialla muovimatto ja seinillä muovitapetit kipsilevyn päällä. Seinät olisi tarkoitus paneloida, ja vähintään allasseinä jollain kosteudenkestävällä paneelilla. Pitääkö muovitapetit ottaa pois (eli varmaan suosiolla vaihtaa koko kipsilevy) vai voiko paneelit laittaa siihen päälle? Tarviiko alle laittaa rimoitusta ja tuuletusrakoa? Allasseinälle ainakin tulisi rimojen kanssa hyvin ahdasta, koska altaasta menee putki viemäriin niin lähellä seinää.

Lattialle ajateltiin laittaa uusi muovimatto tai vinyyliä/vinyylikorkkia. Vanha muovimatto pitää ilmeisesti ottaa alta pois? Ja laittaa vesieristys vai kosteussulku mahdollisen vedenpaisumuksen varalle? Jos vesieristää lattian ja laittaa päälle vinyylilankut (saako silloin edes vesieristää?), niin pitäisikö seinän vierustaan laittaa silikonia ettei vettä vaan pääse sinne väliin?

Mä olen siinä uskossa että jos ei ole lattiakaivoa, eli ei ole ns. märkätila niin mitään vesieristyksiä ei tarvita. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Pitäisi tehdä liukuovi pienelle vaatekomerolle. Ajatuksena käyttää ylimääräistä ikivanhaa puuovea joka löytyy jo valmiina kellarin perältä. Meinasin ensin, että pari irrallista "ladonovi"-tyyppistä pyörää ja niille joku kisko. Mutta kun tarkemmin miettii tekemisen vaivaa (kisko, päätystopparit, alatuki jne) ja hintaa lopulliselle toteutukselle, niin joku valmis sarja alkaa sittenkin näyttää järkevältä.

Kysymys siis, onko nämä Helaformin tuotteet ihan toimivia vai pitääkö etsiä joltain muulta valmistajalta...? Kokemuksia puolesta tai vastaan kellään? Ovea nyt ei päivittäin olla aukomassa, mutta saisi se sujuvasti toimia silloin kun tarvetta on. Kanittava ja tökkivä liukuovi on ihan vihoviimeinen vitsaus...
 
Tekisin itse jos akka ei laittaisi niin kovasti hanttiin :D
No sitten akka varmaan maksaa sen 3500e asentajaukon. :D

Ei vaiskaan, pistä tarjouspyyntöä vaikka urakkamaailmaan. Jos ei sieltäkään löydy järkevän hintaista ja hyvää tekijää, niin tee itse.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 453
Viestejä
4 512 681
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom