Kodin rempat(DIY)

Milläs aineella kannattaisi yrittää liimata ilmeisesti alumiinista saumalistaa kiinni vinyylilankun pintaan? Listassa tarrakiinnitys, joka ei halua toisesta päästä pitää sitten millään ja pyrkii nousemaan ylös. Varmaan asennettu alkujaan likaiselle pinnalle. Pikaliimaa kokeilin aluksi, pysyi ehkä vajaan vuorokauden ennen kuin alkoi repsottamaan.

Itse laitoin tällä Bilteman teipilä ja listat on nyt pysynyt pari vuotta paikoillaan. Lista ja lattia piti puhdistaa ensin vanhasta teipistä.
Kaksipuolinen vaahtoteippi - Biltema.fi
 
Tervehdys, osaisikohan täällä joku auttaa tai ohjata oikeaan suuntaan.

Talo on 1986 vuonna rakennettu 1,5-kerroksinen jyrkkä harjakattoinen omakotitalo. Pelkästään harjan alla on pienehkö välikatto, muuten yläkerran huoneet ovat ylös asti. Välikatolle ei ole ollut aikaisemmin pääsyä, mutta tein talon päädystä ulkoseinästä reiän koska halusin käydä tarkistamassa.

Taustaa: Tiilikatto on uusittu 2017, mistä löytyy kuittu ja pitäisi olla takuu voimassa. Vaikutelma on että on tehty hyvin (pellitetty joka kolo). Sisällä on viitteitä että joskus on katto vuotanut piipun juuresta, mutta nyt on pellitetty hyvin harjaan asti -> vanha katto ajettu vissiin loppuun.

Välikatolle päästyäni sieltä paljastui (katso kuvat):
  • Merkkejä vähäisestä vedestä höyrysulun "pusseissa" ja päällä (ei näytä tuoreilta)
  • Villat osittain mustuneet
  • Vanha tarkistusluukunpaikka ilman höyrysulkua (sisäpuolella on laskettu katto IV-kanavien vuoksi)
  • (höyrysulkua ei ole teippailtu, ei ollut kai tapana tämän ikäisissä taloissa)

Kysymys #1: Mitä paljastuneille asoille kannattaisi tehdä? Teippaus ei varmaan pahentaisi, mutta mites noi villat? Vanha luukunkohta kannattaisi varmaan paikata uudella höyrysulkumuovilla?

Muita kohtia höyrysulusta ja eristeistä ei pääse näkemään ilman että purkaa sisältä huoneiden kattoja. Tila on perhanan ahdas. Siellä minkään höyrysulkumuovin leikkaus ei oikein onnistu.

Vielä vähän taustaa: Ollaan talo vasta ostettu ja kun pääsyä ei välikatolle silloin ollut, en näitä voinut tarkistaa. Myyjällä näistä on vielä vastuu voimassa. Mikäli tälle tielle mennään, niin minun pitäisi saada asiantuntijalausunto noista (voisi se olla tulevaisuuden myyntiäkin ajatellen hyvä). En haluaisi ottaa mitään Vesivek myyjää (erittäin huonoja kokemuksia heistä) tänne joka myy kaiken, vaan haluaisin silloin puolueettoman asiantuntijan lausunnon. Onko oikea henkilö silloin joku yleinen kuntotarkastaja? Onko niistä suosituksia (skaala on raporteissa ainakin valtava, mihin itse törmännyt). Ongelmana on vielä että kuntotarkastajan täytyy olla laihahko, jotta mahtuu tonne. :)

Kysymys #2: On aika pieni pinta-ala enää toi välikaton "alapohja" (verrattuna muuhun taloon), mutta olisiko ongelmien korjauksen jälkeen mitään järkeä puhaltaa sen päälle puhallusvillaa? Vähän kurja homma tuolla ahtaassa, mutta saisi siihen noin 15cm.

Kiitoksia jo valmiiksi, jos joku jaksoi lukea :)
 

Liitteet

  • PXL_20230715_121827521.jpg
    PXL_20230715_121827521.jpg
    239 KB · Luettu: 290
  • PXL_20230715_123258313.jpg
    PXL_20230715_123258313.jpg
    140,4 KB · Luettu: 291
  • PXL_20230729_135335410.jpg
    PXL_20230729_135335410.jpg
    195,3 KB · Luettu: 282
  • PXL_20230729_135342583.jpg
    PXL_20230729_135342583.jpg
    229,1 KB · Luettu: 285
  • PXL_20230729_135858635.jpg
    PXL_20230729_135858635.jpg
    226,8 KB · Luettu: 283
  • PXL_20230729_135509866.jpg
    PXL_20230729_135509866.jpg
    118,6 KB · Luettu: 281
  • PXL_20230729_135459426.jpg
    PXL_20230729_135459426.jpg
    131,1 KB · Luettu: 274
  • PXL_20230729_135922084.jpg
    PXL_20230729_135922084.jpg
    186,1 KB · Luettu: 272
  • PXL_20230729_140239368.jpg
    PXL_20230729_140239368.jpg
    214,3 KB · Luettu: 256
  • PXL_20230729_140539552.jpg
    PXL_20230729_140539552.jpg
    152,7 KB · Luettu: 245
Suosittelen kuntotarkastajan tilaamista. Tilan tuuletus vaikuttaa heikolta. Vinot sisäkatot jos tuuletus olematon on riskirakenteita.
 
Jäi itsellekkin epäselväksi kuinka eristys on toteutettu noissa matalemmissa osissa.
Oma talo myös -86, mutta kunnollisella vintillä ja höyrynsulkua ei ole teipattu mistään.
Näkisin suurimpana riskinä tuon koneellisen ilmanvaihdon, en usko että taloon on tehty tiiveysmittauksia sitä asennettaessa

E: onko tuon villan ja katteen välissä minkälainen tuuletus?
 
Muista ottaa ensin yhteys talon myyjään! Näyttäisi ettei ole minkäänlaista tuuletusta, niin ei tuonne ainakaan lisää villaa kannata puhaltaa!
 
Suosittelen kuntotarkastajan tilaamista. Tilan tuuletus vaikuttaa heikolta. Vinot sisäkatot jos tuuletus olematon on riskirakenteita.
Kiitos, en todellakaan ole löytänyt mitään tuuletusta tuolta. Pari putkea sen kautta menee läpi katolle. En keksi mihin menisivät sisällä. Voivat olla vanhoja poistoputkia ennen koneellista IV:tä.
Toinen on yläkerran vessan kohdalla (ei näy sisäpuolelta) ja toinen menee alakerran sauna-kylppäri -suuntaan (en tiedä sauna-kylppärin puolelta menevätkö IV -koneelle tai katolle).

Alan painua tuon kuntotarkastajan puoleen.


Jäi itsellekkin epäselväksi kuinka eristys on toteutettu noissa matalemmissa osissa.
Oma talo myös -86, mutta kunnollisella vintillä ja höyrynsulkua ei ole teipattu mistään.
Näkisin suurimpana riskinä tuon koneellisen ilmanvaihdon, en usko että taloon on tehty tiiveysmittauksia sitä asennettaessa

E: onko tuon villan ja katteen välissä minkälainen tuuletus?
Kiitos, olettaisin että eristys on toteutettu samalla tavalla sivuilla, eli kattotuolien välit on vain eristetty villalla ja höyrysulku siinä. Se kuitenkin vaikuttaisi melko vähäiseltä eristykseltä. Mielestäni talo pitää lämpöä hyvin talvellakin. Talon sisäpuolelta en näe sinne ilman että puran sisäkattoa jostain. En haluaisi, mutta voisin sinne vaikka vaatehuoneesta kurkata.

Koneellinen IV on tosin taloon jälkikäteen asennettu. Mittauspöytäkirja on tyyliin esson baarilla tehty, käytännössä turha. Mistään tiiveysmittauksista en ole löytänyt mitään todisteita. Mitään kuitteja ei ole tästä IV-remontista.

Villan ja katteen väliin en ole päässyt vielä mistään kurkistamaan. Varmaan helpoin olisi tuolta sisäpuolelta sinne päästä tekemällä höyrysulkuun reikä. Yläpuolella vaikeampi aluskatteen läpi? En tietty haluaisi, mutta kai se olisi selvitettävä.


Muista ottaa ensin yhteys talon myyjään! Näyttäisi ettei ole minkäänlaista tuuletusta, niin ei tuonne ainakaan lisää villaa kannata puhaltaa!
Kiitos, olen tätä miettinyt mutta ilman että minulla on jotain mustaa paperilla niin en oikein tiedä mitä sanoa. Myyjästä ei jäänyt ollenkaan sellainen kuva että tietäisi talotekniikan asioista.

Koitan soitella noita kuntotarkastajia, josko ehtisi tulla vilkaisee. Reikä on tosiaan kolmion mallinen, minkä kateetit on ~50cm ja se on parvekkeella lähes 3 metrin korkeudella (+ alakerta). Isompi kaveri ei sinne pääse.
 
Kiitos, en todellakaan ole löytänyt mitään tuuletusta tuolta. Pari putkea sen kautta menee läpi katolle. En keksi mihin menisivät sisällä. Voivat olla vanhoja poistoputkia ennen koneellista IV:tä.
Toinen on yläkerran vessan kohdalla (ei näy sisäpuolelta) ja toinen menee alakerran sauna-kylppäri -suuntaan (en tiedä sauna-kylppärin puolelta menevätkö IV -koneelle tai katolle).

Alan painua tuon kuntotarkastajan puoleen.



Kiitos, olettaisin että eristys on toteutettu samalla tavalla sivuilla, eli kattotuolien välit on vain eristetty villalla ja höyrysulku siinä. Se kuitenkin vaikuttaisi melko vähäiseltä eristykseltä. Mielestäni talo pitää lämpöä hyvin talvellakin. Talon sisäpuolelta en näe sinne ilman että puran sisäkattoa jostain. En haluaisi, mutta voisin sinne vaikka vaatehuoneesta kurkata.

Koneellinen IV on tosin taloon jälkikäteen asennettu. Mittauspöytäkirja on tyyliin esson baarilla tehty, käytännössä turha. Mistään tiiveysmittauksista en ole löytänyt mitään todisteita. Mitään kuitteja ei ole tästä IV-remontista.

Villan ja katteen väliin en ole päässyt vielä mistään kurkistamaan. Varmaan helpoin olisi tuolta sisäpuolelta sinne päästä tekemällä höyrysulkuun reikä. Yläpuolella vaikeampi aluskatteen läpi? En tietty haluaisi, mutta kai se olisi selvitettävä.



Kiitos, olen tätä miettinyt mutta ilman että minulla on jotain mustaa paperilla niin en oikein tiedä mitä sanoa. Myyjästä ei jäänyt ollenkaan sellainen kuva että tietäisi talotekniikan asioista.

Koitan soitella noita kuntotarkastajia, josko ehtisi tulla vilkaisee. Reikä on tosiaan kolmion mallinen, minkä kateetit on ~50cm ja se on parvekkeella lähes 3 metrin korkeudella (+ alakerta). Isompi kaveri ei sinne pääse.
Jos on tiilikate niin nosta katolta yksi tiili hetkeksi pois ja kurkkaa sinne. Samalla selviää onko tuolla minkäänlaista aluskatetta.
Tai muutama räystäslauta pois, pitäisi näkyä harjalle asti

E: mutta jälkiasennettu koneellinen ilmanvaihto, ilmeisen vettä saaneet villat, mahdollisesti olematon tuuletusrako ja aluskate.. eli kyllä kannattaa kohta ottaa myyjään ja kuntotarkastajaan yhteys.
Tuo iv varsinkin voi imeä "paskaista" ilmaa vaikka mistä, kuinkakohan alipaineiseksi lie säädetty?
 
Pitäisi pikku aita rakentaa naapurin kanssa ruskeesta painekyllästetystä puusta (kestopuu ruskea 21x45 NTR/AB) kun kestää sen verran paremmin. Naapuri halua siitä valkoisen, mutta mietin että kuinka hyvin maali pysyy tuollaisessa kiinni? Pysyykö ihan normaalisti vai vaatiiko uutta maalia parin vuoden välein?
 
Pitäisi pikku aita rakentaa naapurin kanssa ruskeesta painekyllästetystä puusta (kestopuu ruskea 21x45 NTR/AB) kun kestää sen verran paremmin. Naapuri halua siitä valkoisen, mutta mietin että kuinka hyvin maali pysyy tuollaisessa kiinni? Pysyykö ihan normaalisti vai vaatiiko uutta maalia parin vuoden välein?
Kestopuun pitää antaa vanheta sen vuoden ennen maalausta, vasta tuon jälkeen maali jotenkin pysyy
 
Kestopuun pitää antaa vanheta sen vuoden ennen maalausta, vasta tuon jälkeen maali jotenkin pysyy
Tässä on sekin hyvä puoli että naapuri ehkä ehtii tottua väriin eikä viitsi vaatia enää sitä maalaamista :D

Itse tein tavallisesta laudasta aidan ja maalasin jollain tikkurilan aitamaalilla tms joskus 12 vuotta sitten, kyllä se ihan kohtuudella yli 10 vuotta kesti kunnes meni purkuun muista syistä.

Yli 20 vuotta toisaalta on turha laskea kattamattomille puurakenteille kestoiäksi ellei tee melkein vuosittaista huoltoa. Oli sitten kestopuuta tai ei. Voi olla kannattavampaa ainakin aidan kanssa tehdä se valmiiksi, unohtaa ja hyväksyä että jossain kohtaa tehdään tarvittaessa udestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälainen se pikku aita on, anna naapurin maalata ja tee tai jätä tekemättä omalle puolelle mitä haluat?
 
Tervehdys, osaisikohan täällä joku auttaa tai ohjata oikeaan suuntaan.

Talo on 1986 vuonna rakennettu 1,5-kerroksinen jyrkkä harjakattoinen omakotitalo. Pelkästään harjan alla on pienehkö välikatto, muuten yläkerran huoneet ovat ylös asti. Välikatolle ei ole ollut aikaisemmin pääsyä, mutta tein talon päädystä ulkoseinästä reiän koska halusin käydä tarkistamassa.

Taustaa: Tiilikatto on uusittu 2017, mistä löytyy kuittu ja pitäisi olla takuu voimassa. Vaikutelma on että on tehty hyvin (pellitetty joka kolo). Sisällä on viitteitä että joskus on katto vuotanut piipun juuresta, mutta nyt on pellitetty hyvin harjaan asti -> vanha katto ajettu vissiin loppuun.

Välikatolle päästyäni sieltä paljastui (katso kuvat):
  • Merkkejä vähäisestä vedestä höyrysulun "pusseissa" ja päällä (ei näytä tuoreilta)
  • Villat osittain mustuneet
  • Vanha tarkistusluukunpaikka ilman höyrysulkua (sisäpuolella on laskettu katto IV-kanavien vuoksi)
  • (höyrysulkua ei ole teippailtu, ei ollut kai tapana tämän ikäisissä taloissa)

Kysymys #1: Mitä paljastuneille asoille kannattaisi tehdä? Teippaus ei varmaan pahentaisi, mutta mites noi villat? Vanha luukunkohta kannattaisi varmaan paikata uudella höyrysulkumuovilla?

Muita kohtia höyrysulusta ja eristeistä ei pääse näkemään ilman että purkaa sisältä huoneiden kattoja. Tila on perhanan ahdas. Siellä minkään höyrysulkumuovin leikkaus ei oikein onnistu.

Vielä vähän taustaa: Ollaan talo vasta ostettu ja kun pääsyä ei välikatolle silloin ollut, en näitä voinut tarkistaa. Myyjällä näistä on vielä vastuu voimassa. Mikäli tälle tielle mennään, niin minun pitäisi saada asiantuntijalausunto noista (voisi se olla tulevaisuuden myyntiäkin ajatellen hyvä). En haluaisi ottaa mitään Vesivek myyjää (erittäin huonoja kokemuksia heistä) tänne joka myy kaiken, vaan haluaisin silloin puolueettoman asiantuntijan lausunnon. Onko oikea henkilö silloin joku yleinen kuntotarkastaja? Onko niistä suosituksia (skaala on raporteissa ainakin valtava, mihin itse törmännyt). Ongelmana on vielä että kuntotarkastajan täytyy olla laihahko, jotta mahtuu tonne. :)

Kysymys #2: On aika pieni pinta-ala enää toi välikaton "alapohja" (verrattuna muuhun taloon), mutta olisiko ongelmien korjauksen jälkeen mitään järkeä puhaltaa sen päälle puhallusvillaa? Vähän kurja homma tuolla ahtaassa, mutta saisi siihen noin 15cm.

Kiitoksia jo valmiiksi, jos joku jaksoi lukea :)
Jos nyt oikein ymmärsin kuvista niin katon eristys menee yläpaarteen tasossa harjalle asti ja tuossa vaakarakenteessa ei ole eristystä. Eli tuo kolmiotila on ns sisätilaa jolloin sieltä ei suoraa tuuletusta ulkotilaan kuulukaan olla. Ja silloin tuolla vaakatason muovillakaan ei ole varsinaisesti virkaa. Höyrynsulku kuuluu eristeen sisäpintaan.

Nykyään nuo tehdään juuri toisinpäin, eli eristys tulee tuohon vaakaan ja sen päälle jää tuuletettu kolmio joka on kylmää ulkotilaa.
Varioroll_Thermo_tuulettuva_harjatiiviste_ulkotaitetiiviste_rakennekuva_Timberfinder_1.png

Vanhan muovin tiiveys on mitä on, niin imenyt ilmaa villan läpi ja mustunut vähän joka paikasta. Heikentää eristävyyttä, mutta ei varsinaisesti vaarallista.

Korjaus riippuu siitä paljon siihen on halua panostaa. Koko alakaton purku ja uudet eristeet ja muovit olisi se oikeaoppinen, mutta kallein vaihtoehto. Samalla voisi muuttaa tuon rakenteen toteutusta.

Tai sitten vaihtoehtoisesti uusii tai vähintän teippaa nuo vinon katon nykyiset muovit. Ja vaihtaa samalla pahasti mustuneet eristeet. Mutta tuo vinon ja vaakarakenteiden liitoskohtaa taitaa olla aika haastavaa saada siltikin tiiviiksi etenkin kun ahdasta tilaa. Höyrynsulkumuovin voisi myös korvata pu-levyllä tuohon yläpaarteen alapintaan joka paitsi lisäeristää niin toimisi samalla höyrynsulkuna. Sekin kyllä edellyttää noiden muovia/villoja tukevien lautojen poistoa ja pitäis saada muovien kanssa limiin jotta tulee tiivis.

Myyjältä tuskin on korvauksia ainakaan helposti saatavissa kun ei mitään selkeää virhettä mitä nyt höyrynsulku vähän huonosti toteutettu ja tiivistetty. Se kuitenkin normaalia tuon ikäisissä taloissa.
 
Viimeksi muokattu:
kun ei mitään selkeää virhettä mitä nyt höyrynsulku vähän huonosti toteutettu ja tiivistetty. Se kuitenkin normaalia tuon ikäisissä taloissa.
Tätä samaa on vielä 90-lukuisissa tarjolla. Edellisestä asunnosta korjasin tällaisia, nykyään hutiloinniksi laskettavia, murheita sieltä missä vesi lammikoitui muovin päälle. Eli keittiön poistoilmapuhaltimen läpi viennin kohdalla oli jätetty tiivisrämättä putken ympärys ja laskostettu muovia vaan ruttuun ja limittäin toisen palan kanssa. Oli pedanttia viitseliäisyyttä vaativa homma saada pölyvillan joukkoon puhdasta pintaa aikaan, jotta sai hs-teipattua saumat ja läpiviennit jne asianmukaisesti.
 
Putki läpi katolle on melkoisella varmuudella viemärin tuuletusputki
Kiitos, näitähän ne varmasti ovat!


Jos on tiilikate niin nosta katolta yksi tiili hetkeksi pois ja kurkkaa sinne. Samalla selviää onko tuolla minkäänlaista aluskatetta.
Tai muutama räystäslauta pois, pitäisi näkyä harjalle asti

E: mutta jälkiasennettu koneellinen ilmanvaihto, ilmeisen vettä saaneet villat, mahdollisesti olematon tuuletusrako ja aluskate.. eli kyllä kannattaa kohta ottaa myyjään ja kuntotarkastajaan yhteys.
Tuo iv varsinkin voi imeä "paskaista" ilmaa vaikka mistä, kuinkakohan alipaineiseksi lie säädetty?
Kiitos vinkistä. Tarkistan ton tuuletuksen räystäslaudoituksen takaa.

Tilasin noille IV -kanaville putsauksen ja venttiilien säädön heti muuton jälkeen, mutta eivät pystyneet säätämään kun mittauspöytäkirja on susi ja alakerrassa on kaksi venttiiliä mitä eivät osanneet säätää.
PXL_20230820_111143018.jpg
Venttiilien vaakarimoja voi kyllä kääntää ja näin säätää virtausta, mutta arvoista ei ole tietoa.

Takan kanssa on ilmennyt vähän ongelmia. Imee helposti sisään savut kun on luukku yli 10 sekuntia auki. Tämä viittaisi alipaineistukseen. Olen hieman koittanut sisääntulo-venttiilejä avata enemmän, mutta ei ole vaikuttanut takkaan.


Jos nyt oikein ymmärsin kuvista niin katon eristys menee yläpaarteen tasossa harjalle asti ja tuossa vaakarakenteessa ei ole eristystä. Eli tuo kolmiotila on ns sisätilaa jolloin sieltä ei suoraa tuuletusta ulkotilaan kuulukaan olla. Ja silloin tuolla vaakatason muovillakaan ei ole varsinaisesti virkaa. Höyrynsulku kuuluu eristeen sisäpintaan.

Nykyään nuo tehdään juuri toisinpäin, eli eristys tulee tuohon vaakaan ja sen päälle jää tuuletettu kolmio joka on kylmää ulkotilaa.
Varioroll_Thermo_tuulettuva_harjatiiviste_ulkotaitetiiviste_rakennekuva_Timberfinder_1.png

Vanhan muovin tiiveys on mitä on, niin imenyt ilmaa villan läpi ja mustunut vähän joka paikasta. Heikentää eristävyyttä, mutta ei varsinaisesti vaarallista.

Korjaus riippuu siitä paljon siihen on halua panostaa. Koko alakaton purku ja uudet eristeet ja muovit olisi se oikeaoppinen, mutta kallein vaihtoehto. Samalla voisi muuttaa tuon rakenteen toteutusta.

Tai sitten vaihtoehtoisesti uusii tai vähintän teippaa nuo vinon katon nykyiset muovit. Ja vaihtaa samalla pahasti mustuneet eristeet. Mutta tuo vinon ja vaakarakenteiden liitoskohtaa taitaa olla aika haastavaa saada siltikin tiiviiksi etenkin kun ahdasta tilaa. Höyrynsulkumuovin voisi myös korvata pu-levyllä tuohon yläpaarteen alapintaan joka paitsi lisäeristää niin toimisi samalla höyrynsulkuna. Sekin kyllä edellyttää noiden muovia/villoja tukevien lautojen poistoa ja pitäis saada muovien kanssa limiin jotta tulee tiivis.

Myyjältä tuskin on korvauksia ainakaan helposti saatavissa kun ei mitään selkeää virhettä mitä nyt höyrynsulku vähän huonosti toteutettu ja tiivistetty. Se kuitenkin normaalia tuon ikäisissä taloissa.
Joo juurikin näin. Eli yläpohja on tällä hetkellä lämmintä tilaa. Tuuletusta ei täten voi suoraan ulos tehdä päätyihin. Lisäksi on hassusti tuossa vaakapinnalla muovi, vaikka vinoissa katoissa on jo muovit. Ehkä ollut vain tapana laittaa kun vinokaton ja vaakakaton kohtaamispisteet on ollut vaikea tiivistää.

Koneellinen ilmanvaihto tuonne yläpohjaan olisi helppo tehdä. Tuon vanhan "luukun" alapuolella menee tulo- ja poistokanavat. Siitä voisi vetää yläpohjaan ja vastakkaisiin päätyihin venttiilit. Säätäminen olisi haastavaa, koska olisivat samassa yläkerran huoneiden kanssa.


Ensihätään:
  • teippaan vaakaosan saumat (eivät aina ole juuri ollenkaan päällekkäin)
  • hikoilen
  • yritän teipata vino-osan ja vaakaosan muovit toisiinsa
  • puhkin
  • lisään muovit puuttuviin kohtiin

Seuraavaksi voisi miettiä tuon tilan muuttamista kylmätilaksi, siirtämällä eristeet vaakatasolle ja lisäämällä tilaan tuuletusta. Tämä on vähän isompi homma ja voisi onnistua huone kerrallaan sisäpuolelta. Samalla voisi tarkistaa noi vinokattojen höyrysulut ja villat sisäpuolelta, mitä ei näe tuolta yläpohjan tilasta.

Kiitos paljon vastauksista. Otan vielä kuntotarkastajan tähän niin saan jotain virallista mustaa valkoisella. Pitäisi vielä alapohja kuvata, kun sinnekkään ole pääsyä.
 
Ei ole takkakytkintä laitettu lto-koneelle? Sitten pidettävä ikkuna auki kun laittaa takkaa päälle.
 
Ajatuksia otetaan vastaan. Kuisti/parveketta uusinut tänä kesänä ja nyt ollaan siinä vaiheessa että revin parvekkeen laudat "lattiasta" veke. Alkuun piti uusia vain yksi kantavista tolpista, sitten toinen ja lopulta parveketta kantava vaakakertopalkki. Kiinnitin runsaammalla sateella huomiota miten parveke vuotaa kuistille. Huopahan siellä on vanerin päällä ja jos ei tekninen ikä (talo -07, parveke saatettu tehdä vuotta tjsp myöhemminkin mutta ei tiedä) olisi tullut vastaan niin tekijä/t olivat naputelleet reippaasti nauloilla kiinni ne ruodepuut tjsp millä on oikaistu tuon pohjan vinous etureunaa kohden. Ihan kunnolla, ei parilla vaan per ruode n. 10 naulaa. 40 cm jakoväli ja 4 x 2 m parvekkeen huovassa jokunen reikä. Uusi huopa vanhan päälle on seuraava suunnitelma.

Kysymys on tämä: ne vinouden oikaisevat ruoteet on perinteisen vihreän painekyllästetyn näköistä eikä niissä tunnu olevan lahoa yms heikkoutta. Ajattelin säästää koska uusien ajaminen ilman pöytäsirkeliä voisi olla vaikeampi paikka. Jos käytän ne, kannattaako niitä kylvettää jollain kyllästeellä/puuöljyllä/jne?

Alapuoli tulee huovan päälle (ilman nauloja), yläpuoleen lätkitään uudet parvekelaudat (kyllästettyä ruskeaa oletan).
 
Jopa on ollut fiksua naulata ne kiinni ja puhkoa huopa.
Voihan ne kyllästää, ei siitä ainakaan haittaa ole, samalla laillahan niitä pintalautojakin kyllästetään kyllästymiseen asti vuosien saatossa :D
 
Onkos kukaan jatkanut salaojien tarkastuskaivoja maanpintaan? Mitä tuossa tarvitsee tietää ja kysellä rautakauppiaalta? Mikä on järkevin toteutustapa, jos ajatuksena olisi, että ruohonleikkuri voisi ajella kannen päältä? Kanteen eristys ja miten vai ei?

Miksi noita ylipäätään on pätkitty maan alle?
 
Onkos kukaan jatkanut salaojien tarkastuskaivoja maanpintaan? Mitä tuossa tarvitsee tietää ja kysellä rautakauppiaalta? Mikä on järkevin toteutustapa, jos ajatuksena olisi, että ruohonleikkuri voisi ajella kannen päältä? Kanteen eristys ja miten vai ei?

Miksi noita ylipäätään on pätkitty maan alle?
Ihmiset yleensä haluaa että nurmikot on siistejä ja lisäksi taitaa tekiällekkin useasti olla helpompaa ja halvempaa jättää ne syvemmälle.Kaiva ensin kaivot esille että selviää miten ne on toteutettu ja mitä kokoa ne on.Laita mitat ja kuva kaivosta niin osataan paremmin neuvoa mitä pitää hankkia.
 
Onkos kukaan jatkanut salaojien tarkastuskaivoja maanpintaan? Mitä tuossa tarvitsee tietää ja kysellä rautakauppiaalta? Mikä on järkevin toteutustapa, jos ajatuksena olisi, että ruohonleikkuri voisi ajella kannen päältä? Kanteen eristys ja miten vai ei?

Miksi noita ylipäätään on pätkitty maan alle?
Tarkistuskaivoihin saa jatkopaloja ja tällä on helppo jatkaa kaivo haluttuun korkeuteen. Suurin työ jälkeenpäin on kaivaa maat pois edestä, että jatkon saa asennettua. Sitten jatko ja kaivonpätkä kiinni ja puukkosahalla/moottorisahalla/rälläkällä/käsisahalla katkaiset maanpinnan tasoon kaivon ja kansi päälle.

Kaivo on varmaan jätetty juurikin ulkonäön takia maan alle, tai ehkä pelattu varman päälle lasten suhteen, etteivät pääse putoamaan. Tai sitten putkea ei ole ollut tarpeeksi matkassa.

Kanteen ei tarvita eristystä.
 
Keittiöremppaa tyttöystävälle. Kaapit toiselta seinältä purettu ja kaakelit pitäisi saada pois. Kipsilevyhän tuossa antautuu ennen kaakelien irtoamista. Seinä on tehty kahdesta levystä. Kannattaako vaihtaa suosiolla molemmat vai pilkkoa yhdestä levystä palaset jotka asentaa poistettujen kaakelien ja kipsilevyn osan kohdalle?
 

Liitteet

  • IMG-20230902-WA0001.jpg
    IMG-20230902-WA0001.jpg
    260,8 KB · Luettu: 206
Keittiöremppaa tyttöystävälle. Kaapit toiselta seinältä purettu ja kaakelit pitäisi saada pois. Kipsilevyhän tuossa antautuu ennen kaakelien irtoamista. Seinä on tehty kahdesta levystä. Kannattaako vaihtaa suosiolla molemmat vai pilkkoa yhdestä levystä palaset jotka asentaa poistettujen kaakelien ja kipsilevyn osan kohdalle?
No ite tuosta leikkaisin vain monitoimisahalla laattoituksen pois levyineen ja tilalle levystä uusi pala. Vähemmän hävitettävää jätettä ja se paikka jää tuossakin kumminkin uusien laattojen/välitilalevyn taakse.
 
Kannattaako vaihtaa suosiolla molemmat vai pilkkoa yhdestä levystä palaset jotka asentaa poistettujen kaakelien ja kipsilevyn osan kohdalle?

Jos siellä takana on runkoa riittävästi, mihin kiinnittää uudet kaapit, sitten vain paikka. Jos taas tuntuu että täytyy lisätä koolauksia, että saa kaapit paremmin kiinni, niin purkuun. Voi sitten lisätä taakse puuta/vaneria tai vaihtaa levyt niihin paremmin kantaviin kipsilevyihin.
 
Mitä suosittelisitte laitettavaksi pienen sisävaraston kattoon? Halvat puupaneelit? Mahdollisimman halpa ratkaisu siis etsinnässä, ulkonäöllä ei ole juurikaan merkitystä.
 
Mitä suosittelisitte laitettavaksi pienen sisävaraston kattoon? Halvat puupaneelit? Mahdollisimman halpa ratkaisu siis etsinnässä, ulkonäöllä ei ole juurikaan merkitystä.
Äkkiä katsottuna 100 mm leveä raakalauta 0,75e/metri ja halvin kipsilevy 5e paikkeilla/neliö. En ota kantaa onko kattoon tarkoitettu laittaa erilaatuista kipsiä. Laudat tietty helpompi kuljettaa vaikka henkilöautolla.
 
Äkkiä katsottuna 100 mm leveä raakalauta 0,75e/metri ja halvin kipsilevy 5e paikkeilla/neliö. En ota kantaa onko kattoon tarkoitettu laittaa erilaatuista kipsiä. Laudat tietty helpompi kuljettaa vaikka henkilöautolla.

Eikös noita ihan peruslevyillä ole tehty mutta sellainen huomio että jos kattoon tarkoitus kiinnittää mitään painavaa roikkumaan niin sitten lautaa tms.
 
Kipsilevyt vaatii hissin tai 3 henkeä asentamaan jotta ne saa katkaisematta kattoon ja niiden saumaus ja tasoittelu ei ole ihan yksinkertaista. Halvat mdf-paneelut on kanssa ikäviä asentaa ja vaativat käytännössä viimeistelynaulaimen. Puupaneelit pystynee nakuttelemaan paikoilleen vasarallakin, mutta viimeistelynaulain helpottaa hommaa todella paljon. Halvat/ohuet paneelit vaatii 30cm koolauksen joka kannattaa huomioida. Jos halvinta haluaa ilman ulkonäkövaatimuksia, niin 9mm havuvaneri on halpaa ja kevyttä nostella kattoon. Kattoa syntyy melkein 3m2 per levy..
 
Mitä suosittelisitte laitettavaksi pienen sisävaraston kattoon? Halvat puupaneelit? Mahdollisimman halpa ratkaisu siis etsinnässä, ulkonäöllä ei ole juurikaan merkitystä.
Näillä spekseillä vähän huono neuvoa. Sisävarasto, onko lämmintä vai kylmää tilaa? Lämpimään tilaan laittaisin GN kipsilevyä. Ulkonäöllä kun ei ole merkitystä niin siitä tulee ihan siisti kun maalaa jollain valkoisella sen kerran pari yli. Ei siis tarvitse alkaa saumailemaan tai tasoittelemaan yhtään. Kipsilevy on myös helppo leikata ja työstää ihan perus katkoteräveitsellä. Vaneri vaatii sirkkeliä,kuviosahaa tms.

Kipsilevyt vaatii hissin tai 3 henkeä asentamaan jotta ne saa katkaisematta kattoon ja niiden saumaus ja tasoittelu ei ole ihan yksinkertaista.

Kipsilevyt saa ihan yksinkin sinne kattoon kun on tekniikka hallussa, toki helpompi jos on kaveri apuna.
 
Näillä spekseillä vähän huono neuvoa. Sisävarasto, onko lämmintä vai kylmää tilaa? Lämpimään tilaan laittaisin GN kipsilevyä. Ulkonäöllä kun ei ole merkitystä niin siitä tulee ihan siisti kun maalaa jollain valkoisella sen kerran pari yli. Ei siis tarvitse alkaa saumailemaan tai tasoittelemaan yhtään. Kipsilevy on myös helppo leikata ja työstää ihan perus katkoteräveitsellä. Vaneri vaatii sirkkeliä,kuviosahaa tms.



Kipsilevyt saa ihan yksinkin sinne kattoon kun on tekniikka hallussa, toki helpompi jos on kaveri apuna.
Lämpötilana pidän talvella noin 12-13 astetta
 
Eli plussan puolella pysytään lämpötiloissa joten menisin tuolla kipsilevyllä. Valmistajan ohjeesta kun huomioi tuon vielä.

Kipsilevyjä ei suositella tiloihin, jotka ovat koko ajan kosteina tai kostuvat ja kuivuvat aina aika-ajoin. Ilmankosteus voi nousta niin korkeaksi, että kipsilevyt taipuvat pituudenmuutoksen seurauksena, eivätkä enää palaudu ennalleen myöhemmän kuivauksen yhteydessä.
 
En kyllä laittaisi kipsilevyjä ellen olisi sata varma ettei tiloihin juuri kosteutta pääse, riippuu toki miten ulkovarasto on muuten rakennettu mutta laudan ja vanerin kanssa ei tartte tuota juuri miettiä. Eli ovat ns. stressivapaita.
 
Saunan puukiuas lähtee pois vihdoinkin. Tilalle sähköinen, koska ei jaksa säätää puiden hankkimisen ja varastoinnin kanssa.

Jäljelle jää hormin reikä seinään. Samassa piipussa siis öljypolttimen hormi, ja tässä saunan puolella luukku mistä nuohoaja siivoilee tuhkat pois. En siis tiedä edes miten nämä kaksi liittyy toisiinsa jos mitenkään.

Jokatapauksessa seinään tulee jäämään kiukaan hormin reikä mikä lienee syytä tukkia. Netti tarjoilee kaikenlaista muuraamista jne. Vaan riittääkö jos siihen iskee kasan lasivillaa ja päälle pelti - ruuvaten tai jollain kuumaa kestävällä röpöllä. OKT niin seinällä alhaalla ja ylhäällä venttiilit ilmanvaihtoa varten. Lopputuloksen ulkonäöllä ei mitään väliä koska suomen kauneinta kotia ei nyt haeta. Vaan helpolla ja halvalla.

Ideoita/ohjeita?
 
Muuraa/täytä umpeen kivipohjaisella aineella. Villan laittaminen kosteaan tilaan on aika no go.

Vai pelti päälle tavalla tai toisella? Ilmahan tuolla liikkuu kuitenkin. Tosin pelti kiinni, nyt kun tuli sekin mieleen, se mikä on hormin yläpuolella ettei tule savut yms sisälle.
Asialla on vähän kiire ja väliaikaisratkaisutkin käy. Lasivillan voin siis unohtaa.

Siis pitäisi huomenna alkaa poistamaan vanhaa kiuasta minkä ei nyt luulisi olevan kovin iso homma, ellei mitään yllätyksiä tule vastaan.
Ei oikein mun alaa nämä DIY hommat ja luonnollisesti ikinä tehnyt tälläistäkään.

Saunaa en ole käyttänyt vuoteen ainakaan kun kiuas on niin tiensä päässä ja melkoisen hazardi kun en tiedä mistä kaikkialta on palanut puhki.
 
Mikä olisi nykyään hyvä ulkoseinämaali pohjamaalatun paneelin päälle? Vaatimuksena se että on sävytettävä ja siedettävän nopeasti kuivuva (että voi erissä maalata katoksessa eikä kestä yli viikon kuivua ennen kuin voi pistää nippuun)? Virtaen maaleja yleensä olen käyttänyt mutta sekä kuivuminen että toivotun sävyn uupuminen ei oikein tomi tässä kohtaa.
 
Mikä olisi nykyään hyvä ulkoseinämaali pohjamaalatun paneelin päälle? Vaatimuksena se että on sävytettävä ja siedettävän nopeasti kuivuva (että voi erissä maalata katoksessa eikä kestä yli viikon kuivua ennen kuin voi pistää nippuun)? Virtaen maaleja yleensä olen käyttänyt mutta sekä kuivuminen että toivotun sävyn uupuminen ei oikein tomi tässä kohtaa.

Itse käyttänyt talossa vinhaa ainakin, kuivuu aika nopiaankin.
 
Mikä olisi nykyään hyvä ulkoseinämaali pohjamaalatun paneelin päälle? Vaatimuksena se että on sävytettävä ja siedettävän nopeasti kuivuva (että voi erissä maalata katoksessa eikä kestä yli viikon kuivua ennen kuin voi pistää nippuun)? Virtaen maaleja yleensä olen käyttänyt mutta sekä kuivuminen että toivotun sävyn uupuminen ei oikein tomi tässä kohtaa.
Virtaset itellä kanssa käytössä. Tekisi niin mieli maalata saunan terassin katteet, mutta kun kosteudet olleet alimillaan 75%, niin jos sitten keväällä.
 
Paljonko noissa puukkosahoissa on tyypillisesti katkaisukyky, pitäisi vetää 70mm paksua vaakakoolinkia pituussuuntaan ("halkaista kahdeksi pituussuuntaan") ja mietin että kykeneekö nuo perus 18v Makitat moiseen touhuun vai loppuuko terän pituus? Netistä löytyy kyllä jotain 255mm pitkiä teriä mutta kuinka leveätä puuta niillä oikeasti saa siististi katkaistua?

Kyseessä siis sisäovien vaihto ja vanhat karmit ovat pari senttiä matalammat kuin uudet joten joutuu ottamaan vaakakoolauksesta samanverran pois jotta 210cm pitkät karmit mahtuu, jos on parempia idoita työkalulle niin kuuntelen, kuviosahalla ei taida ainakaan mennä noin paksua puuta.
 
Tuossahan on muitakin mahdollisia optioita.
1. Vanhan yläpuun poisto ja korvaaminen ohkaisemmalla.
2. Uuden karmin yläpuusta sirkkelillä pois tarvittavat millit.

Pitkipäin puuhun nihkeästi muut kuin ketjusaha menevät, mutta jos aikatekijä ei ole ratkaiseva niin nykyisen yläpuun saa kavennettua paikoilleen multisahalla myös. Käsisirkkelillä lähtee myös yläpuusta puolikas, mutta loppu reunoilta pitää nysvätä sit jollain muulla työkalulla.
 
Tuossahan on muitakin mahdollisia optioita.
1. Vanhan yläpuun poisto ja korvaaminen ohkaisemmalla.
2. Uuden karmin yläpuusta sirkkelillä pois tarvittavat millit.

Pitkipäin puuhun nihkeästi muut kuin ketjusaha menevät, mutta jos aikatekijä ei ole ratkaiseva niin nykyisen yläpuun saa kavennettua paikoilleen multisahalla myös.

1. Aiheuttaa tarpeen kipsilevysavotalle jota yritän välttää, nyt olisi tarkoitus vetää 2cm korkuinen siivu pois kipsilevyä ja vaakakoolausta jotta saa tilaa karmeille. Vaakakoolaus siis kipsilevyjen välissä.

2. Ei mahdollista koska silloin Swedoorin yäkarmin olakkeet jäävät pois eikä enää "istu" pystykarmien päällä. Teoriassa olisi kai mahdollista vetää pystykarmeista ruuvit läpi yläkarmiin mutta yritän tätäkin välttää

3. vaihtoehto olisi vtää pystykarmeista 2cm pois alapäästä mutta sitten ovilehteäkin pitää alkaa tuunaamaan ja pelkään pahoin etten siitä saa siistiä.

Mikä on muuten multisaha?
 
Viimeksi muokattu:
Jos oviaukon yläpuu on ihan normaalisti rakennettu niin multisahalla katkaiset reunoilta naulat/ruuvit ja oviaukon keskiosassa olevan tolpan molemmilta puolilta yläpuu poikki niin melkein itsellään tulee sen jälkeen yläpuu pois koska silloin sitä pitävät kiinni nuo kyprokin ruuvit. Jotka luultavasti pystyt poistamaan kun olet ylälistan poistanut jo aiemmin.
 
Jos oviaukon yläpuu on ihan normaalisti rakennettu niin multisahalla katkaiset reunoilta naulat/ruuvit ja oviaukon keskiosassa olevan tolpan molemmilta puolilta yläpuu poikki niin melkein itsellään tulee sen jälkeen yläpuu pois koska silloin sitä pitävät kiinni nuo kyprokin ruuvit. Jotka luultavasti pystyt poistamaan kun olet ylälistan poistanut jo aiemmin.

Kerros nyt vielä mikä on multisaha kun en ole tähän termiin aikaisemmin törmännyt? Ja eikös sama menisi puukkosahallakin ja vielä helpommin kun laittaa vaan sopivan terän?

EDIt kiitos eli monitoimikone on itselle tuttu. Löytyy jo sellainen, pitääpä kokeilla.

Edit2 millä terällä tuon katkaisun tekisi, tuo yläkoolinki on kuitenkin about 4-5cm paksu
 
perus terähän noissa katkaisee juuri ja juuri 2x4 eli upotussyvyys jotain 50mm. Jos satsista löytyy pelkkä puuterä niin sit pienistää alhaaltapäin naulojen ulottumattomista yläpuun ja loput puun rääteen lähtee sit vaikka moralla ja vasaralla. Ja sit lyö naulat sinne seinän sisäpuolelle jos tolpan ulkopuolelta yläpuu kiinnitetty.
 
Tuossa yläkoolauksen vaihdossa/siirrossa on se haaste että yleensä siellä on oven leveydellä yksi pystytolppa sen koolauksen yläpuolella (kun ajatellaan 600mm koolausjakoa) joka pitää katkaista jos haluaa koolausta ylemmäs.

Mitä tulee itse kysymykseen niin tehot nykyäaikaisessa puukkosahassa varmasti riittää mutta se miten suoraan sillä onnistuu paksua sahaamaan onkin sitten toinen kysymys. Ainakin terävalintaan kannattaa panostaa niin että on leveän profiilin terä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 711
Viestejä
4 493 051
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom