Kodin rempat(DIY)

Vaatehuoneen pintaremontti menee nyt taas todella vahvasti. :angry:

Huoneessa on alkujaan maalattu kipsilevyseinät ja katto. Aiemmin olen huoneesta kitannut seinien reiät piiloon, maalannut katon ja viimeisenä eilen illalla maalasin seinät. Koska katto maalattiin ensin, niin katon reunat suojasin oranssilla suojateipillä ja suojapaperikaistaleella.

Tänään irrotin katon suojauksen pois, niin lähti osin maalit irti. Maalia irtosi kaikilta neljältä sivulta paikoin pitkiäkin pätkiä. Maalikalvo kesti itsessään, mutta maali irtosi tasoitteesta. En tiedä, kuinka katto on alkujaan maalattu, mutta epäilen, että maalauksessa ei alkujaan ole käytetty pohjamaalia. Tiedostin suojauksen poistoon ryhtyessäni, että teipit pitää irrottaa varovasti, mutta suojateippi oli ottanut yllättävän (liian) kovin kiinni puhtaaseen uuteen maalipintaan. Katon ja seinän raja näyttää nyt tältä:
IMG_20230810_172550.jpg

Mikä voisi olla pienimmän haitan tie korjata seinän ja katon liittymä? Koko katon maalikalvon saa halutessaan nypittyä alas, mutta se ei oikein houkuttelisi, vaikka huoneen pinta-ala on vain n. 4 m². Jonkinlaisen siistin rajauksen tekeminen, esim. mattopuukolla ja lastalla voisi teoriassa olla siedettävä ratkaisu. Rajauksen sisäpuolelta maalin poisto, pohjamaalaus tasoitteen päälle ja lopuksi koko katon pintamaalaus päälle. Tosiasiassa maalikalvo on keskeltäkin yhtä kevyesti kiinni, mutta jos sitä ei sorkita, niin kyllä se siellä varmasti pysyy.

Minulla on kaksi kysymystä:
1) Miksi edes rajasit, eikö olisi helpointa vain maalata koko pieni koppi kerralla? Kuva voi hämätä, mutta eikö tuossa ole sama maali seinässä ja katossa?

2) Mikset vain maalaa koko kattoa uusiksi? Kun joudut joka tapauksessa maalaamaan niin miksi haluat nähdä enemmän vaivaa rajataksesi sen helpoimman alueen pois maalaustyöstä?
 
Minulla on kaksi kysymystä:
1) Miksi edes rajasit, eikö olisi helpointa vain maalata koko pieni koppi kerralla? Kuva voi hämätä, mutta eikö tuossa ole sama maali seinässä ja katossa?

2) Mikset vain maalaa koko kattoa uusiksi? Kun joudut joka tapauksessa maalaamaan niin miksi haluat nähdä enemmän vaivaa rajataksesi sen helpoimman alueen pois maalaustyöstä?


1) Kuva hämää sen verran, että maali on eri. Käytin katon maalaamiseen kaapeista löytynyttä puolikiiltävää Teknoksen Trend 20 -remonttimaalia ja seiniin tuli täyshimmeä hieman sävytetty Nova 7 -pintamaali. Siksi rajasin katon.

2) Kyllä, katon joutuu varmasti maalaamaan kokonaan uusiksi. Esitin kysymykseni harmistuksissani hieman epäselvästi. Löytyykö tapa, jolla nykyiset vauriokohdat saa rajattua (leikattua veitsellä) siististi niin, että vaurio ei lähde laajenemaan. Rajauksen jälkeen pohjamaalaus vauriokohdalle katon tasoitepinnan päälle ja sitten pintamaalaus koko kattoon. Vai onko ainoa järkevä ratkaisu repiä vanha, selvästi huonosti kiinni oleva maalikalvo pois katosta sekä pohja- ja pintamaalata koko katto? Koska Trend-maali loppui, täytynee käyttää jäljellä olevaa Nova 7 -maalia myös kattoon, jolloin seinien ja katon rajaa ei tarvitse tässä yhteydessä suojata (rajata).
 
Onks täällä maakellarin omistajia paikalla?
Olen ottamassa vanhaa maakellaria käyttöön ja yritän ymmärtää mitä tehdä ja miten.

- maakellari betonista lattiaa myöden
- näillä keleillä kellarissa 13 astetta ja kosteus 99%
- katossa pisaroita, eli todella kosteaa tosiaan on
- katossa poistoilmaputki hatun kanssa'
- ulko-oven edessä ulkona putki maan alle, eteisessä ulko-oven vieressä myös putki maan alle. Joko tämä on joku korvausilmaputki tai sitten viemäri sadevedelle..
- ulko-ovi mätä
- eteisen väliovea ei ollenkaan
- eteisessä styroksit seinällä eristeenä
- kellarissa oli styroksit joka seinässä ja katossa, mutta kaikki homeessa

Olen nyt ajatellut aloittaa ovien tekemisestä, eli yksi eristetty ulko-ovi ja eristetty väliovi. Sitten eristän eteisen uusilla eristelevyillä.
Jos talvella kellarissa ei ole pakkasta, niin jätän seinät eristämättä.

Onko jotain muuta mitä pitäisi ymmärtää tai huomioida maakellarin kanssa. Itselle ihan uusi juttu ja netistä toki kaikenlaista kirjoitusta löytää, mutta mikä olisi validia kamaa.
 
1) Kuva hämää sen verran, että maali on eri. Käytin katon maalaamiseen kaapeista löytynyttä puolikiiltävää Teknoksen Trend 20 -remonttimaalia ja seiniin tuli täyshimmeä hieman sävytetty Nova 7 -pintamaali. Siksi rajasin katon.

2) Kyllä, katon joutuu varmasti maalaamaan kokonaan uusiksi. Esitin kysymykseni harmistuksissani hieman epäselvästi. Löytyykö tapa, jolla nykyiset vauriokohdat saa rajattua (leikattua veitsellä) siististi niin, että vaurio ei lähde laajenemaan. Rajauksen jälkeen pohjamaalaus vauriokohdalle katon tasoitepinnan päälle ja sitten pintamaalaus koko kattoon. Vai onko ainoa järkevä ratkaisu repiä vanha, selvästi huonosti kiinni oleva maalikalvo pois katosta sekä pohja- ja pintamaalata koko katto? Koska Trend-maali loppui, täytynee käyttää jäljellä olevaa Nova 7 -maalia myös kattoon, jolloin seinien ja katon rajaa ei tarvitse tässä yhteydessä suojata (rajata).
Jos oikein siistin haluaa, niin valitettavasti kittaushommia on tiedossa. Pelkällä maalilla et saa peitettyä revenneitä kohtia. Mutta muuten tekniikka on hyvä, veitsellä raja ja irtosuikaleet pois.
 
Vaatehuoneen pintaremontti menee nyt taas todella vahvasti. :angry:

Huoneessa on alkujaan maalattu kipsilevyseinät ja katto. Aiemmin olen huoneesta kitannut seinien reiät piiloon, maalannut katon ja viimeisenä eilen illalla maalasin seinät. Koska katto maalattiin ensin, niin katon reunat suojasin oranssilla suojateipillä ja suojapaperikaistaleella.

Tänään irrotin katon suojauksen pois, niin lähti osin maalit irti. Maalia irtosi kaikilta neljältä sivulta paikoin pitkiäkin pätkiä. Maalikalvo kesti itsessään, mutta maali irtosi tasoitteesta. En tiedä, kuinka katto on alkujaan maalattu, mutta epäilen, että maalauksessa ei alkujaan ole käytetty pohjamaalia. Tiedostin suojauksen poistoon ryhtyessäni, että teipit pitää irrottaa varovasti, mutta suojateippi oli ottanut yllättävän (liian) kovin kiinni puhtaaseen uuteen maalipintaan. Katon ja seinän raja näyttää nyt tältä:
IMG_20230810_172550.jpg

Mikä voisi olla pienimmän haitan tie korjata seinän ja katon liittymä? Koko katon maalikalvon saa halutessaan nypittyä alas, mutta se ei oikein houkuttelisi, vaikka huoneen pinta-ala on vain n. 4 m². Yhtenä vaihtoehtona näen, että jonkinlaisen siistin rajauksen tekeminen maalikalvoon, esim. mattopuukolla lastaa apuna käyttäen voisi teoriassa olla ulkonäöllisesti siedettävä ratkaisu. Näin estäisin vauriokohtaa leviämästä hallitemattomasti laajemmas. Rajauksen ja seinän välistä voisin nyppiä maalikalvon kokonaan pois, jonka jälkeen pohjamaalaus tasoitteen päälle ja lopuksi koko katon pintamaalaus. Veitsellä vedetty rajaus näkyy varmasti uudenkin maalikalvon alta, mutta ei ehkä kovin häiritsevästi. Tosiasiassa maalikalvo on keskeltäkin yhtä kevyesti kiinni, mutta jos sitä ei sorkita, niin kyllä se siellä varmasti pysyy.

e. Tarkennettu tekstiä

Korjausohjeeksi
1. katkoteräveitsellä vaurion rajaus ja irtonaisen maalin poista.
2. hienoa kittia päälle koloihin, esim LF-tasoite tai J-tasoitetta.
3. kevyt hionta ja tarvittaessa lisäkittaus, mutta pitäisi mennä yhellä kerroksella jos oikein tekee
4. paikkamaalaa kohdat pohjamaalilla ja katso onko jäänyt kuoppia
5. kun korjaus on tyydyttävä niin vetäise koko katon alalle uudet maalit
6. käytä ensi kerralla maalarinteippiä / rajausteippiä rajauksiin ja poista teipit heti maalauksen jälkeen eikä seuraavana päivänä.
 
Onks täällä maakellarin omistajia paikalla?
Olen ottamassa vanhaa maakellaria käyttöön ja yritän ymmärtää mitä tehdä ja miten.

- maakellari betonista lattiaa myöden
- näillä keleillä kellarissa 13 astetta ja kosteus 99%
- katossa pisaroita, eli todella kosteaa tosiaan on
- katossa poistoilmaputki hatun kanssa'
- ulko-oven edessä ulkona putki maan alle, eteisessä ulko-oven vieressä myös putki maan alle. Joko tämä on joku korvausilmaputki tai sitten viemäri sadevedelle..
- ulko-ovi mätä
- eteisen väliovea ei ollenkaan
- eteisessä styroksit seinällä eristeenä
- kellarissa oli styroksit joka seinässä ja katossa, mutta kaikki homeessa

Olen nyt ajatellut aloittaa ovien tekemisestä, eli yksi eristetty ulko-ovi ja eristetty väliovi. Sitten eristän eteisen uusilla eristelevyillä.
Jos talvella kellarissa ei ole pakkasta, niin jätän seinät eristämättä.

Onko jotain muuta mitä pitäisi ymmärtää tai huomioida maakellarin kanssa. Itselle ihan uusi juttu ja netistä toki kaikenlaista kirjoitusta löytää, mutta mikä olisi validia kamaa.
Älä eristä seiniä kellarissa, eteisessä vielä voit laittaa styroksia. Maakellarin on tarkoituskin olla kostea, ei kuitenkaan niin että tihkuu.
Kuulostaa siltä että tuloilmaa ei ole, tuloilmaputki kannattaa kaivaa pidemmältä matkalta maahan. Jäähdyttää kesällä ja lämmittää talvella, jos kellari silti menee pakkasen puolelle niin lisäät maata päälle.
Eteisen ilmanvaihdoksi riittää räppänät hieman rakosellaan ulko-ovessa.
Keväisin kun kellari (oletettavasti) rupeaa olemaan tyhjillään niin tekee rikkipolton joka ehkäisee homekasvuston muodostumista
 
Älä eristä seiniä kellarissa, eteisessä vielä voit laittaa styroksia. Maakellarin on tarkoituskin olla kostea, ei kuitenkaan niin että tihkuu.
Kuulostaa siltä että tuloilmaa ei ole, tuloilmaputki kannattaa kaivaa pidemmältä matkalta maahan. Jäähdyttää kesällä ja lämmittää talvella, jos kellari silti menee pakkasen puolelle niin lisäät maata päälle.
Eteisen ilmanvaihdoksi riittää räppänät hieman rakosellaan ulko-ovessa.
Keväisin kun kellari (oletettavasti) rupeaa olemaan tyhjillään niin tekee rikkipolton joka ehkäisee homekasvuston muodostumista

Joo tuloilmahaaste tässä taitaa olla, tai sanooko jollekin jotain tuo aiemmin kuvaamani viritys. Maakellarin oven ulkopuolella betonissa putki viistosta maan syvyyksiin. Sijainnin perusteella kaikki mitä betonin päälle tulee, menee putkeen. Siksi kuvittelin, että kyseessä on sadeveden viennistä salaojaan.
Joka tapauksessa maakellarin sisältä heti betoniseinän toiselta puolelta löytyy myös saman kokoinen reikä josta lähtee putki viistosti kohti tuota ulkopuolella olevaa reikää. Onko tämä joku official tapa tehdä tuloilma kellarille. Jos se on tuloilmaa varten, niin täytyy käydä katsomassa tuleeko kaapeli läpi jos toiselta puolelta työntää. Täytyy huomenna selvitellä.
Rikkipoistoa pohdinkin jo. Uskaltaako naapuritontin vieressä tuon polttaa..täytyy ilmeisesti perehtyä hieman enemmän.
 
Tässä tälläinen "varman päälle" ratkaisu jonka toteutin huvikseni omassa keittiössä.

- kaikki käytetyt tasoitteet kivipohjaisia
- tiskikoneen ja vesipisteen alle tehty lattiatasoitteella "kakku" joka nostettu samaan tasoon laminaatin kanssa ja reunoille tehty samasta tasoitteesta nostot jotka estää mahdollisen vuodon menemisen piiloon muiden kaappien alle.
- alue vesieristetty ja varmuuden vuoksi viety hieman laminaatin alle. Seinällenosto noin 80cm. Laminaatin ja vesieristeen saumaan laitettu elastinen tiiviste joka estää veden pääsemisen laminaatin alle.
- kaikki läpiviennit viety seinän sisässä jotta allaskaapin pohjaan ei tarvitse tehdä yhtäkään reikää
- vuotokaukaloita ei ole ollut käytössä muualla kuin allaskaapin pohjalla. Jääkaappi on vapaastiseisova joten mahdolliset vuodot tulevat näkyviin hyvin.

IMG_2424.JPG
Noku itellee tekee nii ainakin sillon huolella. Hiukan jäi hämäämään noiden kupareiden reitti?
 
Tässä tälläinen "varman päälle" ratkaisu jonka toteutin huvikseni omassa keittiössä.

- kaikki käytetyt tasoitteet kivipohjaisia
- tiskikoneen ja vesipisteen alle tehty lattiatasoitteella "kakku" joka nostettu samaan tasoon laminaatin kanssa ja reunoille tehty samasta tasoitteesta nostot jotka estää mahdollisen vuodon menemisen piiloon muiden kaappien alle.
- alue vesieristetty ja varmuuden vuoksi viety hieman laminaatin alle. Seinällenosto noin 80cm. Laminaatin ja vesieristeen saumaan laitettu elastinen tiiviste joka estää veden pääsemisen laminaatin alle.
- kaikki läpiviennit viety seinän sisässä jotta allaskaapin pohjaan ei tarvitse tehdä yhtäkään reikää
- vuotokaukaloita ei ole ollut käytössä muualla kuin allaskaapin pohjalla. Jääkaappi on vapaastiseisova joten mahdolliset vuodot tulevat näkyviin hyvin.

IMG_2424.JPG
Nyt vetää sanattomaksi… paljon upposi rahaa tähän turhuuteen?
 
Eipä nuo tarvikkeet ihmeellisesti maksa, jos itse tekee. Mutta ehkä jonkun kilometrin verran pitkäksi mennyt varman päälle rakentaminen.

e: Ai niin, olihan minulla ketjuun varsinaista asiaakin. Onkohan noista Amazonin <100 € betonivibroista mihinkään? Taitaa kaikki olla käytännössä samasta kiinapajasta eli aika sama minkä niistä ottaa, hinta edellä. Toki jos on suosituksia hyvästä vehkeestä, niin mieluusti kuulen. Jossain malleissa oli lisäkahva sivulla, mutta tuntunee turhalta, kun letkussahan se toinen käsi aina on kiinni ohjaamassa?

Menee hermot muotin täristyttämiseen terättömällä puukkosahalla/poravasaralla.
 
Korjausohjeeksi
1. katkoteräveitsellä vaurion rajaus ja irtonaisen maalin poista.
2. hienoa kittia päälle koloihin, esim LF-tasoite tai J-tasoitetta.
3. kevyt hionta ja tarvittaessa lisäkittaus, mutta pitäisi mennä yhellä kerroksella jos oikein tekee
4. paikkamaalaa kohdat pohjamaalilla ja katso onko jäänyt kuoppia
5. kun korjaus on tyydyttävä niin vetäise koko katon alalle uudet maalit
6. käytä ensi kerralla maalarinteippiä / rajausteippiä rajauksiin ja poista teipit heti maalauksen jälkeen eikä seuraavana päivänä.
Kiitos ohjeesta. Näiden mukaan etenen. Eilen rajasin vauriokohdat ja tasoitin vaurioalueet. Todennäköisesti alueesta ei tule kerralla siistiä. Sisänurkat ja -kulmat on yleisestikin vaikea saada siistiksi. En ole saanut oikein tuntumaa nurkkien tasoitukseen, joten vaatii paljon kertoja ja säätämistä, että nurkan saa onnistumaan siistiksi.

Vasta huomenna pääsen hiomaan ja käymään läpi tasoitetut alueet. Pienen epätasaisuuden aion sallia vaatehuoneessa, sillä se on sen verran sekundäärinen tila sekä seinien ja katon raja tulee kuitenkin jäämään isolta osin kaappien, hyllyjen ja tavara-/kausivaatelaatikoiden varoon.

Tarvitseekin hankkia rajausteippiä jatkoa varten. Olen mieltänyt oranssin suojausteipin helposti irtoavaksi, mutta näin ei ilmeisesti (ainkaan huonon pohjan tapauksessa) ole.
 
Kiitos ohjeesta. Näiden mukaan etenen. Eilen rajasin vauriokohdat ja tasoitin vaurioalueet. Todennäköisesti alueesta ei tule kerralla siistiä. Sisänurkat ja -kulmat on yleisestikin vaikea saada siistiksi. En ole saanut oikein tuntumaa nurkkien tasoitukseen, joten vaatii paljon kertoja ja säätämistä, että nurkan saa onnistumaan siistiksi.

Vasta huomenna pääsen hiomaan ja käymään läpi tasoitetut alueet. Pienen epätasaisuuden aion sallia vaatehuoneessa, sillä se on sen verran sekundäärinen tila sekä seinien ja katon raja tulee kuitenkin jäämään isolta osin kaappien, hyllyjen ja tavara-/kausivaatelaatikoiden varoon.

Tarvitseekin hankkia rajausteippiä jatkoa varten. Olen mieltänyt oranssin suojausteipin helposti irtoavaksi, mutta näin ei ilmeisesti (ainkaan huonon pohjan tapauksessa) ole.

Yleensä oranssia myydään suojaus- ja/tai rajausteippinä, mutta onhan eri valmistajilla erilaisia versiota ja myös sellaista perinteistä "maalarinteippia" vain oranssin sävyisenä. Ja löytyyhän oranssia jeesusteippiäkin ;)
"Tuo" (eli satunnaiset mitä olen ostanut) oranssi on toiminut kyllä itselläni maalaustöissä ja käytän mielummin kuin paperista maalarinteippia...
 
Katon ja seinän rajaukseen sellainen 10-15mm rajausteippi on kyllä ihan ehdoton, helpottaa huomattavasti. Ja kattoon ei tosiaan kannata koskaan teipata mitään kun ei ne kattotasoitteet kovin lujaa materiaalia ikinä ole.
 
Siis että oranssiavinyyliteippiä maalaamisessa rajaamiseen? Lähinnä kolhusuojien kiinnitykseen sitä käytän. Jos maalatessa teippaa: jotain tällaista tulee käytettyä Stokvis Tapes maalarinteippi UV sininen 24mm x 25m | Prisma verkkokauppa
Joo, käytin rajaamiseen vinyyliteippiä, kun olen mieltänyt sen helpohkosti irtoavaksi. Maalarinteipin liima taas mielikuvissani palaa helposti kiinni. Näemmä niitä on sellaisiakin, jotka lähtevät ilmeisen helposti irti. Oppia ikä kaikki.

Joka asiassa on maksettava oppirahoja. Tämän katon osalta oppirahat on enemmän aikataulun venymistä ja moneen kertaan tekemisen vaivaa. Jääpähän asia paremmin takaraivoon.
 
Maalarinteippikin lähtee ihan helposti irti kunhan ottaa heti maalaamisen lopuksi, eikä jätä odottamaan maalin kuivumista
 
Putoava esine lohkaisi vessan lavuaarista mojovan palan irti. Onko mahdollista korjata siististi ja vesitiiviisti?

IMG_20230812_193959.jpg
 
Onko hyviä ideoita miten toteutetaan terassin uusiminen, jonka päällä on ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö

Lienee kaksi vaihtoehtoa, kun ei tiedä miten se siellä on.

Hirttää sen ulkoyksikön kiinni johonkin mitä sen yläpuolella on ja purkaa telineen alta pois ja sen jälkeen sen terassin tai ties mikä moottorinostin tai muu patentti kannattelemaan sitä.

Soittaa paikalle ilppihenkilön, joka ajaa kylmäaineet ulkoyksikköön, putket irti ja ulkoyksikkö sivuun, kun terassi valmis, niin ilppihenkilö palaa paikalle. Ajallisesti tuo ei 30min per kerta enempää ota, mutta laskutus toki yrittäjän/yrityksen mukaan.
 
Noku itellee tekee nii ainakin sillon huolella. Hiukan jäi hämäämään noiden kupareiden reitti?

Tossa kulmakohdassa on 30cm "tyhjä tila" kun en ottanut perinteistä nurkkamallin kaappia kulmaan vaan normaalin 60cm kaapin ja toisella puolella on tiskikone. Sisällä allaskaapissa on tarkastusluukku ja pääsy noille suluille. Lisäks on myös roskakorin tuuletus lisättynä tuo iv-putki jos sitä mietit kanssa. Kyseessä on kerrostalo-asunto niin ei pystynyt pexillä tekemään koko pätkää.

Toinen syy miks halusin pexiä käyttää oli putkiston äänien minimointi kun kupariputkessa kulkee ääni ja muoviputkessa ei kulje niin ei kuulu naapurien hanaäänet asuntoon ja omakin hana on astetta hiljaisempi. Äänieristin tuon kotelon lisäksi parhaan mahdollisen tuloksen saamiseksi. Ratkaisu osoittautui toimivaksi.

Nyt vetää sanattomaksi… paljon upposi rahaa tähän turhuuteen?
"Turhuus" on suhteellista jos tällä voi ehkäistä / pienentää mahdollista vesivahinkoa ja kolmen alemman kerroksen kastumista. Oisko jotain 100e mennyt tarvikkeisiin ja työn tein itse.
 
Viimeksi muokattu:
"Turhuus" on suhteellista jos tällä voi ehkäistä / pienentää mahdollista vesivahinkoa ja kolmen alemman kerroksen kastumista. Oisko jotain 100e mennyt tarvikkeisiin ja työn tein itse.

Tärkeintä että on itse tulokseen tyytyväinen.
Vähän kuin jokin terassin koolaus olisi 62cm eikä mene "max 60cm" väliin. Käytännössä 62cm menee käytössä yhtä hyvin ja kelpaa toiselle tekijälle, mutta toinen tekijä lisää yhden puun väliin ja välit onkin sen jälkeen 48cm. Eka tekijä ei murehdi kun ajattelee ettei väliä ja toinen ei murehdi koska teki reilusti yli speksiin menevän.

Ei sillä, en itsekään ymmärrä mitä tuolla tavoitellaan. Jos tulee pieni määrä vettä niin yhtä paljon menee uusiksi (lattia) ja jos tulee urakalla vettä niin noin yhtä paljon (koko kämppä) menee uusiksi. Vai onko ajatus että vesivahingon jälkeen keittiön kohdalla säästää kuivaustyössä?
 
Mulla on tällainen toho:
1692025194198.png


Sen lisäksi mulla on kaasupullo, sekä matalapainesäädin letkuineen.
1692025501163.png


Voiko tohon omasta kierreliitinpäisestä letkusta katkoa letkun toisen pään ja liittää siihen suoraan ton toisen letkun matalapainesäätimen, jonka sais sitten kaasupulloon kiinni? Varastosta ei siis löydy painesäädintä jossa olis toi kierreliitin vastassa.

Edittiä. Vaikuttaa siltä että ei onnistu tällä kombolla. Pitää hankkia korkeapainesäädin kierreliittimellä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä jossain työkaluketjua? Vai pitäisikö laittaa jonkin alueen pieniin kysymyksiin :hmm:

Varsinainen kysymys onko suosituksia hylsysarjasta? Lenkit, kärjet ja perus 1/4” hylsyt 13mm asti löytyy, mutta isoja hylsyjä on vain "pari joskus tarvittua kokoa". Satuin tänään tarvitsemaan hylsyä kun lenkkikään ei käynyt niin jos ostaisi jonkin kohtuullisen setin. Käyttö hyvin satunnaista niin ei tarvitse olla mitään ammattilaissarjaa elinikäisellä takuulla, mutta toista settiä ei kuitenkaan tule ostettua niin sama ostaa jokin kohtuullinen setti jota uskaltaa vääntää vähän enemmänkin...

Suurimmat ketjut löytyy kohtuullisen matkan päästä ja ainakin Tokmanni, Puuilo, K-rauta ja Byggmax kotimatkan varrella...

Edit. Mielellään räikkä tms. mukana niin ei tarvitse etsiä sen olinpaikkaa erikseen kun hylsyä tarvitsee :whistling:
 
Onko täällä jossain työkaluketjua? Vai pitäisikö laittaa jonkin alueen pieniin kysymyksiin :hmm:

Varsinainen kysymys onko suosituksia hylsysarjasta? Lenkit, kärjet ja perus 1/4” hylsyt 13mm asti löytyy, mutta isoja hylsyjä on vain "pari joskus tarvittua kokoa". Satuin tänään tarvitsemaan hylsyä kun lenkkikään ei käynyt niin jos ostaisi jonkin kohtuullisen setin. Käyttö hyvin satunnaista niin ei tarvitse olla mitään ammattilaissarjaa elinikäisellä takuulla, mutta toista settiä ei kuitenkaan tule ostettua niin sama ostaa jokin kohtuullinen setti jota uskaltaa vääntää vähän enemmänkin...

Suurimmat ketjut löytyy kohtuullisen matkan päästä ja ainakin Tokmanni, Puuilo, K-rauta ja Byggmax kotimatkan varrella...

Edit. Mielellään räikkä tms. mukana niin ei tarvitse etsiä sen olinpaikkaa erikseen kun hylsyä tarvitsee :whistling:
Bilteman 99€ tai 139€ sarjat hinta/laatusuhteeltaan
erinomaisia.
 
 
Onko täällä jossain työkaluketjua? Vai pitäisikö laittaa jonkin alueen pieniin kysymyksiin :hmm:

Varsinainen kysymys onko suosituksia hylsysarjasta? Lenkit, kärjet ja perus 1/4” hylsyt 13mm asti löytyy, mutta isoja hylsyjä on vain "pari joskus tarvittua kokoa". Satuin tänään tarvitsemaan hylsyä kun lenkkikään ei käynyt niin jos ostaisi jonkin kohtuullisen setin. Käyttö hyvin satunnaista niin ei tarvitse olla mitään ammattilaissarjaa elinikäisellä takuulla, mutta toista settiä ei kuitenkaan tule ostettua niin sama ostaa jokin kohtuullinen setti jota uskaltaa vääntää vähän enemmänkin...

Suurimmat ketjut löytyy kohtuullisen matkan päästä ja ainakin Tokmanni, Puuilo, K-rauta ja Byggmax kotimatkan varrella...

Edit. Mielellään räikkä tms. mukana niin ei tarvitse etsiä sen olinpaikkaa erikseen kun hylsyä tarvitsee :whistling:
 
Vanhan keittiönhanan juoksuputken tiivisteet vaihdettu ja edelleen tihkuu kun päästää vetää. Juoksuputki on varmaan kulunut kun o-renkaat eivät enää pidä. Onkohan järkeä koittaa hivenen paksumpaa o-rengasta. Nykyisten koko oraksen mukaan 13.3x2.4. Millaisella koolla kannattaisi edes yrittää jos edes kannattaa? IKH olisi hyllyssä 13,95X2,62. Voiko tuo pitää vai onko tuo halkaisija pakko olla juurikin tuo 13.3 ja siten jonkin verran paksumpi itse rengas, esim 2.6?
 
Tiivisteiden hinta taitaa olla sitä luokkaa, että osta ja kokeile. Kyllä tuo IKH:n koko voi mennä paikalleen, tiiveydestä ei kyllä uskalla sanoa mitään.
 
Ajatus tehdä kylmään talliin lämmin koppi n.3m2. Lämmitys tapahtuu sähköpatterilla, niin pitäisi saada mahdollisimman taloudellinen rakenne, myös halvoista materiaaleista
Paljonko kannattaa laittaa kattoon/seinään villaa 10-20cm? Tila ei ole alttiina tuulelle yms. Tarkoitus pitää lämmitys pikkuisen plussan puolella n.+5. Ei tarvitse ajatella homehtuuko yms. riskirakenteita, talli kun on muutenkin vain vanha talli, ei liian hyvässä kunnossa.
 
Noin pienellä lämpötilalla ja pinta-alalla sanoisin, että kaikki yli 10cm on sellaista tuhlausta, jonka aiheuttamaa lisäkustannusta(villa+muut) ei kuoleteta missään järkevässä ajassa.
 
Noin pienellä lämpötilalla ja pinta-alalla sanoisin, että kaikki yli 10cm on sellaista tuhlausta, jonka aiheuttamaa lisäkustannusta(villa+muut) ei kuoleteta missään järkevässä ajassa.
Komppaan. Tärkeintä tässä on se että saat saumakohdat yms tiiviiksi. Ei väliä vaikka olis metri eristettä jos jossain on pienikin reikä
 
Vanhan keittiönhanan juoksuputken tiivisteet vaihdettu ja edelleen tihkuu kun päästää vetää. Juoksuputki on varmaan kulunut kun o-renkaat eivät enää pidä. Onkohan järkeä koittaa hivenen paksumpaa o-rengasta. Nykyisten koko oraksen mukaan 13.3x2.4. Millaisella koolla kannattaisi edes yrittää jos edes kannattaa? IKH olisi hyllyssä 13,95X2,62. Voiko tuo pitää vai onko tuo halkaisija pakko olla juurikin tuo 13.3 ja siten jonkin verran paksumpi itse rengas, esim 2.6?

Kokeile laittaa uudestaan juoksuputki paikoilleen enemmällä rasvalla. Jäänyt roskaa väliin ja vuotaa välistä.
 
Komppaan. Tärkeintä tässä on se että saat saumakohdat yms tiiviiksi. Ei väliä vaikka olis metri eristettä jos jossain on pienikin reikä
Helpoimmalla pääsee, kun ostaa pu yms. levyä ja tekee seinät siitä. Muutama koolaustolppa, 3 cm levy muutamalla ruuvilla ja pontatut saumat vaahdolla. Päälle voi vetäistä vaikka obh-levyn pintamateriaaliksi/jäykisteeksi/eristeen suojaksi.

e: Lattiankin voi vetäistä samalla rakenteella ilman koolauksia. Eriste suoraan lattialle ja obh päälle. Ilmanvaihto täytyy muistaa, koska vaahdotettuna ihan umpinainen (jos oleskellaan).
 
Ei suoraa remonttikysymys, mutta onko porukalla suositella jotain jämäkkää työkalupakkia? Ihan näille vasaroille, kiintoavaimille ja ruuvimeisseleille ym. peruskaluille. On päässyt vähän vehkeet leviämään ympäri kämppää ja löytyy vaikka mitä ratkaisuita noiden säilytykseen muovipussista semmoiseen helvetin vanhaan metalliseen työkalupakkiin jota käsitellessä on parempi olla tetanusrokote kunnossa :btooth:

Koittanut noita ohimennen aina tutkia milloin missäkin liikkeessä kun muistanut mutta jotenkin hirveän rimpuloilta tuntuvat useimmiten.
 
Ei suoraa remonttikysymys, mutta onko porukalla suositella jotain jämäkkää työkalupakkia? Ihan näille vasaroille, kiintoavaimille ja ruuvimeisseleille ym. peruskaluille. On päässyt vähän vehkeet leviämään ympäri kämppää ja löytyy vaikka mitä ratkaisuita noiden säilytykseen muovipussista semmoiseen helvetin vanhaan metalliseen työkalupakkiin jota käsitellessä on parempi olla tetanusrokote kunnossa :btooth:

Koittanut noita ohimennen aina tutkia milloin missäkin liikkeessä kun muistanut mutta jotenkin hirveän rimpuloilta tuntuvat useimmiten.

riippuu kuinka paljon kamaa on. työkalureppu + avopakki



17253143.jpg
AEW770.jpg
 
Ei suoraa remonttikysymys, mutta onko porukalla suositella jotain jämäkkää työkalupakkia? Ihan näille vasaroille, kiintoavaimille ja ruuvimeisseleille ym. peruskaluille. On päässyt vähän vehkeet leviämään ympäri kämppää ja löytyy vaikka mitä ratkaisuita noiden säilytykseen muovipussista semmoiseen helvetin vanhaan metalliseen työkalupakkiin jota käsitellessä on parempi olla tetanusrokote kunnossa :btooth:

Tällanen Stanley FatMax tuli ostettua pari vuotta sitten. Toiminut hyvin. Stanleylla enemmänkin valikoimaa noiden työkalupakkien suhteen.
 
Ajatus tehdä kylmään talliin lämmin koppi n.3m2. Lämmitys tapahtuu sähköpatterilla, niin pitäisi saada mahdollisimman taloudellinen rakenne, myös halvoista materiaaleista
Paljonko kannattaa laittaa kattoon/seinään villaa 10-20cm? Tila ei ole alttiina tuulelle yms. Tarkoitus pitää lämmitys pikkuisen plussan puolella n.+5. Ei tarvitse ajatella homehtuuko yms. riskirakenteita, talli kun on muutenkin vain vanha talli, ei liian hyvässä kunnossa.

Älä ala leikkimään villoilla vaan finnfoamia joka puolelle, paljon helpompaa eikä tartte miettiä kostuuko eristeet tms.

edit: meni ohi mahd taloudellinen, villat toki halvempia mutta tässä kohtaa en nyt säästäisi kun ei puhuta kuitenkaan isoista rahoista.
 
Helpoimmalla pääsee, kun ostaa pu yms. levyä ja tekee seinät siitä. Muutama koolaustolppa, 3 cm levy muutamalla ruuvilla ja pontatut saumat vaahdolla. Päälle voi vetäistä vaikka obh-levyn pintamateriaaliksi/jäykisteeksi/eristeen suojaksi.

e: Lattiankin voi vetäistä samalla rakenteella ilman koolauksia. Eriste suoraan lattialle ja obh päälle. Ilmanvaihto täytyy muistaa, koska vaahdotettuna ihan umpinainen (jos oleskellaan).

Älä ala leikkimään villoilla vaan finnfoamia joka puolelle, paljon helpompaa eikä tartte miettiä kostuuko eristeet tms.

edit: meni ohi mahd taloudellinen, villat toki halvempia mutta tässä kohtaa en nyt säästäisi kun ei puhuta kuitenkaan isoista rahoista.
Riittääkö 3cm Finnfoam?
Villoja puoltaa se kun pari pakettia lojuu varastossa. Pitää toki laskeskella paljonko milläkin vaihtoehdolla maksaa. Kopista tulee myös matala, jotta ei ole turhaa tilaa lämmitettävänä.
 
Riittääkö 3cm Finnfoam?
Villoja puoltaa se kun pari pakettia lojuu varastossa. Pitää toki laskeskella paljonko milläkin vaihtoehdolla maksaa. Kopista tulee myös matala, jotta ei ole turhaa tilaa lämmitettävänä.

Mitä paremmin eristetty niin sitä vähemmän pitää sähköä käyttää. Itsellä about vastaava projekti takana ja vedin suosiolla 10cm paksua niin vähenee energian tarve.

Voithan laittaa varmaan villat yhteen seinään ja muualle foamia.
 
Laskennallisesti noilla Pir-levyillä 60% eristepaksuus vastaa normi xps-levyä.
Jostain kumman syystä myös hintaero on samansuuntainen :D
 
Bilteman 99€ tai 139€ sarjat hinta/laatusuhteeltaan
erinomaisia.
Bilteman 219e sarja on myös ok. Siinä ei ole tuumakokoja, mikä mahdollistaa kattavamman tarjonnan metrisille mitoille. On toki jo reippaasti kalliimpi ja kyllähän joku tuumakokojakin tarvitsee.

 
Putoava esine lohkaisi vessan lavuaarista mojovan palan irti. Onko mahdollista korjata siististi ja vesitiiviisti?

IMG_20230812_193959.jpg

Jos pala lohkesi irti nätisti, niin sen saa kiinnitettyä syanoakrylaattiliimalla, eli pikaliimalla. Juoksevalla litkulla olen saanut parempia tuloksia.
Reilusti liimaa molemmille ja pyyhkäise yli pursunneet liimat ennen kuin ne kuivuvat.
 
Tiivisteiden hinta taitaa olla sitä luokkaa, että osta ja kokeile. Kyllä tuo IKH:n koko voi mennä paikalleen, tiiveydestä ei kyllä uskalla sanoa mitään.
Kokeile laittaa uudestaan juoksuputki paikoilleen enemmällä rasvalla. Jäänyt roskaa väliin ja vuotaa välistä.
Hain isompia o-renkaita 13x2,5, 13x2.62 ja 13x3. Tuohon isoimpaan ei edes juoksuputki mennyt enää paikalleen ja nuo pienemmät vuotaa samalla tavalla. Putken ja kaikkien osien putsaus ja rasvaus ei auttanut mitään. Edelleen tihkuu vuotoa. O-rengas mies epäili että joko putki tai muu osa sopivasti syöpynyt tjms ja sitä ei tukita enää o-renkailla. Sormella kokeillen ja silmillä katsoen mitään syöpymistä tai naarmuja ei pinnoissa näy :(
 
Milläs aineella kannattaisi yrittää liimata ilmeisesti alumiinista saumalistaa kiinni vinyylilankun pintaan? Listassa tarrakiinnitys, joka ei halua toisesta päästä pitää sitten millään ja pyrkii nousemaan ylös. Varmaan asennettu alkujaan likaiselle pinnalle. Pikaliimaa kokeilin aluksi, pysyi ehkä vajaan vuorokauden ennen kuin alkoi repsottamaan.
 
Liimamassa noissa se perusratkaisu. Toki jos tuubia ei ole jo ennestään niin maksaa melkein yhtä paljon kuin uusi lista (90cm) :(
 
Milläs aineella kannattaisi yrittää liimata ilmeisesti alumiinista saumalistaa kiinni vinyylilankun pintaan? Listassa tarrakiinnitys, joka ei halua toisesta päästä pitää sitten millään ja pyrkii nousemaan ylös. Varmaan asennettu alkujaan likaiselle pinnalle. Pikaliimaa kokeilin aluksi, pysyi ehkä vajaan vuorokauden ennen kuin alkoi repsottamaan.
Mikä tahansa asennusliima kelpaa. Wurth asennusliima Power Tac 290ml tai Sikaflex 11FC Purform liima- ja saumausmassa 260g näin esimerkkeinä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 679
Viestejä
4 492 172
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom