Kodin rempat(DIY)

Yhtälailla se toinen laattakerros suojaa ettei se vesi sinne vesieristeeseen asti pääse kun puolet hitaammin mitä yhdellä laattakerroksella.
Näinollen jos aletaan vääntämään niin eikö se nimenomaan suojaa rakenteita jos vesieristeissä on vikaa tai niitä ei ole?

Niin, pukkilan laattahan on riittävä vesieriste. Tämähän on todettu monissa 60-80-luvun taloissa....
 
Itseasiassa vanhoissa taloissa joissa kph lattia on laatoitettu, välillä pelkästään maalattu siihen pohjalaattaan suoraan kiinni, harvemmin on mitään ongelmaa vaikka vesieristettä ei ole lainkaan.
Sen laatan alapinta on niin kylmä/kostea jo valmiiksi, että laattoihin/saumoihin imeytynyt kosteus pyrkii aina kohti huonetilaa jossa on kuivempaa. Samoin tullut purettua kymmeniä vanhoja saunoja/takkahuoneita jossa rakenne mallia valettu betonisokkeli-huopakaistale-koolaus jonka välissä 5cm villa-ruskea paperi-rimoitus-panelointi eikä yhdessäkään ole ollut mitään kosteutta tai vaurioon viittaavaa.

Ongelmahan on se, että kun nykyään kaikki on energiatehokasta ja muovia, finnfoamia ja höyrynsulkua laitetaan jokaiseen pintaan niin ne pinnat eivät hengitä ja siksi jo 1dl vettä siellä lämpimässä rakenteessa voi vuosien saatossa aiheuttaa suuren ongelman.
 
Itseasiassa vanhoissa taloissa joissa kph lattia on laatoitettu, välillä pelkästään maalattu siihen pohjalaattaan suoraan kiinni, harvemmin on mitään ongelmaa vaikka vesieristettä ei ole lainkaan.
Sen laatan alapinta on niin kylmä/kostea jo valmiiksi, että laattoihin/saumoihin imeytynyt kosteus pyrkii aina kohti huonetilaa jossa on kuivempaa. Samoin tullut purettua kymmeniä vanhoja saunoja/takkahuoneita jossa rakenne mallia valettu betonisokkeli-huopakaistale-koolaus jonka välissä 5cm villa-ruskea paperi-rimoitus-panelointi eikä yhdessäkään ole ollut mitään kosteutta tai vaurioon viittaavaa.

Ongelmahan on se, että kun nykyään kaikki on energiatehokasta ja muovia, finnfoamia ja höyrynsulkua laitetaan jokaiseen pintaan niin ne pinnat eivät hengitä ja siksi jo 1dl vettä siellä lämpimässä rakenteessa voi vuosien saatossa aiheuttaa suuren ongelman.
Jeps, isäkin kun rakensi meidän mökin lähti siitä että koska se on noin 6kk vuodesta kylmillään sinne ei tule muovia vaan se saa hengittää vapaasti. Tervapaperi seinissä on tiivein asia. Lattia on vain tuuletettu sokkeli, palkit ja olikohan 1.5" laudat.
 
Kenelläkään kokemuksia miten tollasen "70-luvun" peltiseinävessan lattian uusiminen onnistuu? Taloyhtiöön on tulossa tänä vuonna lattian uusiminen, siis vain lattian. Meinaavat uusia sen eli tilalle tulee epoksivalettu lattia.

Ja noissahan on se perinteinen 5 cm reunoille vedetty muovimatto ja sen yläpuolella peltielementeistä kootut seinät. Meinaavat saada tehtyä lattian viikossa per kämppä. Jotenkin epäilen vaikken tiedä remppauksesta sen enempää. Jossain netissä näin kuvia että siellä reunoilla on tyyliin kakkosneloset takana ja jos peltielementtien välistä on päässyt vähänkin vettä sinne puuhun niin... suihkutilahan on suoraan yhdessä nurkassa.

Talotoimikunnassa ehdottavat että seinätkin kunnostetaan samalla. Se vaan että miten tuollainen muovipinnoitettu pelti soveltuu mihinkään "kunnostukseen" eli maalaus tms. Laattaahan siihen tuskin voi laittaa ainakaan suoraan.
 
Kenelläkään kokemuksia miten tollasen "70-luvun" peltiseinävessan lattian uusiminen onnistuu? Taloyhtiöön on tulossa tänä vuonna lattian uusiminen, siis vain lattian. Meinaavat uusia sen eli tilalle tulee epoksivalettu lattia.

Ja noissahan on se perinteinen 5 cm reunoille vedetty muovimatto ja sen yläpuolella peltielementeistä kootut seinät. Meinaavat saada tehtyä lattian viikossa per kämppä. Jotenkin epäilen vaikken tiedä remppauksesta sen enempää. Jossain netissä näin kuvia että siellä reunoilla on tyyliin kakkosneloset takana ja jos peltielementtien välistä on päässyt vähänkin vettä sinne puuhun niin... suihkutilahan on suoraan yhdessä nurkassa.

Talotoimikunnassa ehdottavat että seinätkin kunnostetaan samalla. Se vaan että miten tuollainen muovipinnoitettu pelti soveltuu mihinkään "kunnostukseen" eli maalaus tms. Laattaahan siihen tuskin voi laittaa ainakaan suoraan.
Onko kyseessä omistusasunto? Vai asutko vuokralla? Jos oma niin varmaan koittaisin puhua hallitukselle, että onko kauheasti järkeä, koska tommonen peltikoppi on aika kamala vaikka sille mitä tekisi. Mutta jos vuokra niin sama kai se miten onnistuu?
 
Kyllä siinä laattakin pysyy kiinni. Mikähän on syynä pelkkien lattioiden uusimiseen?
 
Osaako joku sähköistä tietävä neuvoa? Ongelma siis että vaikka kytken miten johdot, valot palavat koko ajan eivätkä sammu valokatkaisimesta ollenkaan. Kyseessä siis vessan kattovalo. Peilikaapin päällä on toinen valo joka sammuu/syttyy valokatkaisimesta.

Tässä ensin kuva katosta tulevista johdoista:
katosta_tulevat_johdot.jpg

Tässä kuva valokatkaisimelle tulevista johdoista:
valokatkaisin.jpg
Tässä kuva peilikaapin yläpuolella olevan valon johdoista joka siis sammuu/syttyy valokatkaimesta
peilikaappi kytkennät.jpg

Tässä vielä kuva koko peilikaapin päällä olevasta valaisimesta( molemmissa päissä polttimot)
peilikaapin valo.jpg

Ja lopuksi vielä kuva valaisimen johdoista jota olen laittamassa kattoon
lampun johdot.jpg


Ja ihan sama miten päin ruskea ja sininen on kytketty valot palaa koko ajan.
 
Ruskean ja sinisen puolella ei hehkulampussa väliä ole, se palaa molemmin päin. Sanoisin että katossa oleva nolla (sininen) on kytkemättä toisesta päästä, mittaamallahan tuon näkee heti. Mihin tuo peilikaapin nolla on kytketty? Jostain pitäisi löytyä jakorasia mistä piuhojen toiset päät löytyy.
 
Osaako joku sähköistä tietävä neuvoa? Ongelma siis että vaikka kytken miten johdot, valot palavat koko ajan eivätkä sammu valokatkaisimesta ollenkaan.

Katkaisin ei ole tuon kattovalon katkaisin (näkee jo eri värisistä johdoista). Katkaisin on jossain muualla tai sitä ei ole (mikä kuulostaa kyllä oudolta valojen kytkennältä).
 
Katkaisin ei ole tuon kattovalon katkaisin (näkee jo eri värisistä johdoista). Katkaisin on jossain muualla tai sitä ei ole (mikä kuulostaa kyllä oudolta valojen kytkennältä).
Mihin perustat moisen väitteen?
Sekä ruskea että musta näyttävät kiertävän kytkimeltä, musta löytyy katosta ja ruskea peilikaapilta? Ei sitä nollaa (sininen) tai varsinkaan maadoitusta (kevi) sieltä kytkimen kautta tarvitse kierrättää?
 
Mihin perustat moisen väitteen?
Sekä ruskea että musta näyttävät kiertävän kytkimeltä, musta löytyy katosta ja ruskea peilikaapilta?

1) Koska valot eivät tottele tuota katkaisinta!
2) Katsoin, että tuossa katkaisijassa ruskea on tuleva ja musta lähtevä vaihejohto (tai toisinpäin, peilikaapin kuvasta ei näy vaihejohdon väriä).
3) Mikään (toiminassa tai kuvissa) ei viittaa siihen, että nuo olisivat sarjassa tai katkaisija ohjaisi kahden eri piirin vaiheita
 
Onko tuossa peilikaapissa nyt kevin puuttuessa tehty nollamaadoitus? Eikös hyviin tapoihin kuulu sitten jättää koko kevi pois muistakin kytkennöistä (katossa) jos talossa ei ole vedetty sitä suojamaata?
 
1) Koska valot eivät tottele tuota katkaisinta!
2) Katsoin, että tuossa katkaisijassa ruskea on tuleva ja musta lähtevä vaihejohto (tai toisinpäin, peilikaapin kuvasta ei näy vaihejohdon väriä).
3) Mikään (toiminassa tai kuvissa) ei viittaa siihen, että nuo olisivat sarjassa tai katkaisija ohjaisi kahden eri piirin vaiheita

1) validi pointti
2) et voi millään tietää onko katkaisijan perässä vielä vaikkapa jakorasioita tai mitään muuta joten väreistä on turha sanoa mitään.
3) lamppuja harvoin laitetaan sarjaan vaan rinnan ja tätä kytkentää tosiaan ei itse näissä sokeripaloissa näy, mutta niin kuin kohdassa 2) totean että et voi millään tietää onko tuossa välissä vaikka vielä jakorasiaa mistä itse lamput on haaroitettu

Itse kysyjälle suosittelen pyytämään ammattilaista paikalle jos oma kompetenssi ei riitä ongelman selvittämiseen. Netissä on aika hankala selvittää kytkentöjä ja kyseessä on kuitenkin hengenvaaralliset jännitteet.
 
2) Katsoin, että tuossa katkaisijassa ruskea on tuleva ja musta lähtevä vaihejohto (tai toisinpäin, peilikaapin kuvasta ei näy vaihejohdon väriä).
Näkyyhän se peilikaapin vaihe ja se on ruskea. Mutta kuten yllä jo sanottiin, niin miksi siitä kytkimeltä menisi mitään suoraan peilikaappiin? Eiköhän se ole kiinni jakorasiassa (joka aika varmasti katossa), josta sitten syötöt valaisimille.

Villi veikkaus: Edellisella asukkaalla on ollut katossa joku liiketunnistimella varustettu valaisin ja siksi kytkennät muutettu noin kuin ne nyt on.
 
Mutta sanotaan tämä nyt vielä kerran: kutsu paikalle sähkömies, itse et lain puitteissa saa tuolle tehdä mitään. Ei tarvitse sitten selitellä jos joku kuolee saatuaan peilikaapin rungosta sähköiskun. Eikös muutama vuosi sitten joku juuri kuollut vastaavaan tapaukseen ihan Suomessa kun oli vähän väärin nollattu uusi peilikaappi/valaisin.
 
Putkari tuli avaamaan tukossa olevaa viemäriä. Kahlasi kylppärissä saappailla ja laittoi viemärirassin peilikaapien pistorasiaan. Henki pois.
Mutta peilikaappi oli jo "vanha" asennus. Muistaakseni oli että edellinen asukas oli sen vaihtanut ja nykyinen asukas/omistaja ei ollut tietoinen että se on vaarallinen.
 
onkos täällä lattialämppäreitä tehnyttä asentajaa lukemassa liibalaabaa? nyt olisi tarve vähän tiedolle, kun on anturin putkessa ihan inan turhan tiukka mutka, että missähän termostaattimallissa olisi mahdollisimman pieni anturin pää? seinän aukaisu ei oikein ole vaihtoehto, kun silläkohden on juuri laatoitettu lattiaan asti, edellisessä termostaatissa jonka merkkiä en enää muista, oli sellainen pieni mölkyräpää ja sen anturi ei sitten toimi (yllättäen....) uudessa termostaatissa oikein. Pakko se lienee nöyrtyä ja hommata taas uusi termari, mutta jos tällä kertaa saisi sitten mallia, joka myös pelittäisi. Ai niin huonetermari ei kelpaa, koska termostaatti eri tilassa mitä lämppäri.
 
onkos täällä lattialämppäreitä tehnyttä asentajaa lukemassa liibalaabaa? nyt olisi tarve vähän tiedolle, kun on anturin putkessa ihan inan turhan tiukka mutka, että missähän termostaattimallissa olisi mahdollisimman pieni anturin pää? seinän aukaisu ei oikein ole vaihtoehto, kun silläkohden on juuri laatoitettu lattiaan asti, edellisessä termostaatissa jonka merkkiä en enää muista, oli sellainen pieni mölkyräpää ja sen anturi ei sitten toimi (yllättäen....) uudessa termostaatissa oikein. Pakko se lienee nöyrtyä ja hommata taas uusi termari, mutta jos tällä kertaa saisi sitten mallia, joka myös pelittäisi. Ai niin huonetermari ei kelpaa, koska termostaatti eri tilassa mitä lämppäri.

Laita vähän Fairyä anturiin ja runttaa menemään.
 
Laita vähän Fairyä anturiin ja runttaa menemään.
koitin näin ja ei vaan mene, noh päädyin työn sankarin hyväksi laittaa tilauksen menemään tarviketalolle enstolaisesta, kun sieltä auliisti sunnuntaina vastasivat ihan asiallisesti viestiin jonka laitoin tuntia aiemmin menemään.
 
onkos täällä lattialämppäreitä tehnyttä asentajaa lukemassa liibalaabaa? nyt olisi tarve vähän tiedolle, kun on anturin putkessa ihan inan turhan tiukka mutka, että missähän termostaattimallissa olisi mahdollisimman pieni anturin pää? seinän aukaisu ei oikein ole vaihtoehto, kun silläkohden on juuri laatoitettu lattiaan asti, edellisessä termostaatissa jonka merkkiä en enää muista, oli sellainen pieni mölkyräpää ja sen anturi ei sitten toimi (yllättäen....) uudessa termostaatissa oikein. Pakko se lienee nöyrtyä ja hommata taas uusi termari, mutta jos tällä kertaa saisi sitten mallia, joka myös pelittäisi. Ai niin huonetermari ei kelpaa, koska termostaatti eri tilassa mitä lämppäri.
Itse olen anturin aikoinaan vaihtanut teippaamalla lasikuituiseen vetojouseen. Sillä kun osuu siihen mutkaan niin kiertää jousta kieroksen ni pitäis solahtaa mutkasta läpi. Jousen sitte katkaisee sinne putkeen.
 
Itse olen anturin aikoinaan vaihtanut teippaamalla lasikuituiseen vetojouseen. Sillä kun osuu siihen mutkaan niin kiertää jousta kieroksen ni pitäis solahtaa mutkasta läpi. Jousen sitte katkaisee sinne putkeen.

Tämä toimii. Vieläkun teippaa sen anturin sillain että sen jousen saa irti vetämällä mutta ei työntämällä niin ei tarvii katkoa mitään
 
Itse olen anturin aikoinaan vaihtanut teippaamalla lasikuituiseen vetojouseen. Sillä kun osuu siihen mutkaan niin kiertää jousta kieroksen ni pitäis solahtaa mutkasta läpi. Jousen sitte katkaisee sinne putkeen.
pitää ottaa suunnitelmiin seuraavaksi jollei tuota pienempipäistäkään saa, mutta luulisin että menee jo tuo nyt tuleva.
 
Yleensähän siihen anturiin tehdään teipillä sellainen "kuppi" jossa jousen pää pysyy ja sitten tosiaan jousella työnnetään se anturi sinne putkeen. Näin saadaan myös varmuus että anturi menee sinne perille asti kun jousi tökkää sinne putken päähän.
 
Noniin tässä vielä pari kuvaa lisää tuohon aiempaan sähköongelmaan liittyen:
Katto_jakorasia1.jpg

katto_jakorasia2.jpg

Eli tuo suojamaadoitusjohdon pala on laitettu kun muun väristä ei ole ollut käsillä? Jos ei kuvista saa selvää niin ruskeista johdoista lähtee tuo keltavihreä. Tummansinisistä vaaleansininen ja mustista musta.
 
Kutsu jo se sähkömies paikalle. On sen verran hasardin näköstä. Ensinnäkään keviä ei saisi koskaan missään nimessä käyttää muuhun tarkoitukseen kuin suojamaahan.
 
Joo en itse ole kytkentöjä muuttamassa. Täytyy kutsua sähkömies jossain vaiheessa, täälä on vähän muutakin hommaa sähkömiehelle niin samalla menee.
 
Toivottavasti olen väärässä, mutta yhtäkkiä tuo näyttää siltä, että syöttö on haaroitettu katkaisijalle ja kattorasian keviin? Joku asioista totaalisen pihalla ollut räpeltänyt kattorasian kanssa ja kytkenyt väri väriin periaatteella ja kun ei keville löytynyt paikkaa niin laitetaanpa se tuohon ruskeaan sitten, ei hyvää päivää mitä touhua?

Edit: Taitaa tulla sittenkin kattorasian mustaan piuhaan syöttö suoraan ja tuo ruskea taas on katkaisijalta tuleva piuha, joka haarautuu peilikaappiin, sekä nyt hengenvaarallisesti kattorasian "keviin". Jokatapauksessa sähkäri kiiruusti paikalle ennenkuin enempää pitelee, sen verran hasardilta vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiks sulla ole mittaria? Tuohan on äkkiä tutkittu ja korjattu, kuten sanottu niin 99,999% musta on kiinteäsyöttö ja ruskea kytkimen ohjaus. Nuo saat selville 4:llä mittauksella, mittaa ruskean ja mustan molemmissa kytkimen asennoissa. Eli tuo vasemman yläkulman piuhat ruskea&musta on kytkimelle menevät ja oikealla ylhäällä ruskea&sininen on peilikaapille menevät.

Korjaus: se kevi siniseen nippuun (nollaus), ja se kattorasian musta ruskeaan nippuun jos haluat sitä kytkimellä ohjata. Jos et halua kytkintä niin sitten vain tuo kevi siniseen.

Tietysti jos ei ole mittaria niin osaaminen on varmaan niissä kantimissa että ei kannata itse tehdä mitään, mutta älä sitten kytke mitään tuohon sokeripalaan sähkäriä odotellessa.

Saisikohan tuossa sokeripalassa edes olla kovaa vaihetta jos/kun lamppua ei kytketty, eli täyttääkö tuo sellaisenaan kosketussuojan määritelmät???
 
Alasvalon vaihto.. Ilmeisesti nuo pitäisi lähteä tuolta kiskomalla, mutta eivät kyllä hievahda milliäkään. Onko näiden poistamiseen jotain käytännön vinkkejä?

Aikalailla tämän kaltainen kiinnitys vaikuttaisi olevan.
http://www.artisan-rinaldo.fi/wp-co...-GU53-RST-alasvalo-12V-IP54-mitta-600x400.jpg

Edit/Lisäys: Lampun saa siis pois paikaltaan helposti, mutta runko irti katosta. :)
Polttimon kun ottaa pois, niin sitä pystyy sormilla tunnutelemaan miten ne kiinnikkeet siellä levyn päällä makaa. Ihan vetämällä noitten pitäisi kyllä lähteä. Voi tietysti olla aika tiukassassakin jos survottu voimalla vähän turhan pieneen aukkoon ja kattomateriaali vielä jotain puupaneelia tai muuta kovaa tavaraa.
 
Omakotitaloni kylmänä olleesta nurkkahuoneesta rakentelen tietokonehuonetta. Huoneen viereiset huoneet makuuhuone ja olohuone. Tietokonehuoneen puolelle tuplakyprokit kattoon ja seiniin, seinissä 20cm mineraalivillaa huoneitten välillä.
1. Äänieristyksen kannalta millaisia kokemuksia kattoon asennettavista akustiikkalevy ratkaisuista? hinta per neliö? kiinnitys, ruuvit vai liimaus?
2. Tietokonehuoneesta tarkoitus vetää kuva ja ääni vahvistimelle ja projektorille sekä tietokoneen hallinta mahdollisuus olohuoneeseen. Äänieristyksen kannalta en laita suoraan reikää huoneesta huoneeseen vaan metrin mittaiset jatkojohdot villojen väliin jakorasioihin. Ajattelin laittaa ainakin 2xhdmi 2.0, 2xusb 3.0, 1xusb 2.0 ja ethernet cat 6 jatkokaapelit huoneitten välillä lienee futureproof ratkaisu?
 
Omakotitaloni kylmänä olleesta nurkkahuoneesta rakentelen tietokonehuonetta. Huoneen viereiset huoneet makuuhuone ja olohuone. Tietokonehuoneen puolelle tuplakyprokit kattoon ja seiniin, seinissä 20cm mineraalivillaa huoneitten välillä.
1. Äänieristyksen kannalta millaisia kokemuksia kattoon asennettavista akustiikkalevy ratkaisuista? hinta per neliö? kiinnitys, ruuvit vai liimaus?
2. Tietokonehuoneesta tarkoitus vetää kuva ja ääni vahvistimelle ja projektorille sekä tietokoneen hallinta mahdollisuus olohuoneeseen. Äänieristyksen kannalta en laita suoraan reikää huoneesta huoneeseen vaan metrin mittaiset jatkojohdot villojen väliin jakorasioihin. Ajattelin laittaa ainakin 2xhdmi 2.0, 2xusb 3.0, 1xusb 2.0 ja ethernet cat 6 jatkokaapelit huoneitten välillä lienee futureproof ratkaisu?

Akustiikkalevy on halpaa kuin saippua, liimalla kiinni. Kannattaa ATK piuhan vetää valokuitu/cat6 hybridi piuhalla
 
Akustiikkalevy on halpaa kuin saippua, liimalla kiinni. Kannattaa ATK piuhan vetää valokuitu/cat6 hybridi piuhalla
Ok, Tommonen 10 neliön koppi, liimaanko koko katon peittoon noilla 600x1200x40 levyillä? Entäs onko mahoton homma liimata noihin paneeleihin noita ebay canvas tauluja?
 
Vai että halpaa kuin saippua... Ei kyllä tule nopeasti mieleen yhtään tuotetta jossa kate olisi yhtäkova kuin noissa turvelevyissä joiden kilohinta lähentelee kultaa.

Kymmeniä tunteja googletellessa en löytänyt yhtään edes kohtuuhintaista levyä kun noita etsin joskus.
 
Budjetti ratkaisu on klassiset kananmunakennot. Siististi tekee ja spraymaali päälle niin hyvä tulee. Tuttu teinivuosien kotistudiolta. :tup:
 
halpisakustiikkalevyt maksanevat varmaan 4-6 euroa neliö, mutta noilla tuskin saadaan kummosesti muuta, kuin vähän kaikuja pois. Kananmunakenno ei eristä ääntä, se vaan vaimentaa kaikuja esimerkiksi betonisessa treenikämpässä. Jos haluaa kunnon eristyksen niin se on umpio tai joku bitumipohjainen tai tarkoitukseen varsinaisesti suuniteltu ratkaisu ja hintaa varmasti useita kymppejä/satasia per neliö.
 
Kivivillasta noita tein itse ja säästin -akustiikkaratkaisuja yleensä kai rakennellaan. Kalliitahan nekin köyhälle ovat, mutta viiden neliömetrin paalin saa jollain 50 eurolla.

Omakohtaista kokemusta ei ole, on vain sattunut eteen välillä noita rakennusohjeita.
 
Kivivillasta noita tein itse ja säästin -akustiikkaratkaisuja yleensä kai rakennellaan. Kalliitahan nekin köyhälle ovat, mutta viiden neliömetrin paalin saa jollain 50 eurolla.

Omakohtaista kokemusta ei ole, on vain sattunut eteen välillä noita rakennusohjeita.

Huhhuh. Myönnetään että en katsonut hintoja, mutta en kyllä maksaisi maalatusta villalevystä 10senttiä/m2 enempää
 
Huhhuh. Myönnetään että en katsonut hintoja, mutta en kyllä maksaisi maalatusta villalevystä 10senttiä/m2 enempää
Aika kovat hintavaatimukset. Jos saat riisin A4:sia alle 5 eurolla ja levittelet ne seinille, selviät juuri ja juuri alle 10 sentillä/m2. :think:
 
Eiköhän homma mennyt perseelleen jo heti alussa, kun käytetään akustiikkalevyjä äänieristykseen :facepalm:
Ne levyt on tarkoitettu tilan AKUSTOINTIIN, tottakai hyvä akustointi myös vähentää viereisiin tiloihin kuuluvaa meteliä mutta jos äänieristystä halutaan niin teräsrankaa, villaa ja kipsiä sinne seiniin/kattoon.

Tee vaikka kattoon 10cm alaslasku, lado sinne 10cm kivivillaa (tosin sekin maksaa 5€/m2) ja siihen pinnaksi kipsi. Vielä parempaan tulokseen pääset jos tämän jälkeen teet alakaton esim noista inlookin ecophone alakattolevyistä jotka maksavat 20€/m2.

Muistaa vaan että rakenne: massaa(kipsi)-ilmarako-absorvoivaa matrtiaalia(villa) on paras äänieristykseen. Tätä sandwitchiä sitten päällekkäin niin paljon kun lompakko/tila sallii niin hyvä tulee :happy:
 
Kohta AP:lla enään 1.5m kanttiinsa oleva tila rakennettuna tämän kopioksi:
 
Muistaa vaan että rakenne: massaa(kipsi)-ilmarako-absorvoivaa matrtiaalia(villa) on paras äänieristykseen. Tätä sandwitchiä sitten päällekkäin niin paljon kun lompakko/tila sallii niin hyvä tulee :happy:

Tuossa ajattelin tota kun seinät vielä auki että seinän eristepaksuudet toisiin huoneisiin nähden kuitenkin 20 cm, että onko tosiaan parempi ratkaisu ääneneristyksen kannalta 5 cm vuorivillaa molempia seiniä vasten ja 10 cm ilmarako keskelle kuin koko väli täyteen 20 cm vuorivillalla? Lähinnä ajattelin että miten saan vuorivillat pysymään seiniä vasten ettei ne valahda ajan saatossa kasaan seinän sisällä. Eli onko kelään vinkkejä miten tuo STC 63 eristys rakennetaan.

Tuli tilattua pari pakettia ebaysta noita acoustic foam ratkaisuja(halpaa kuin saippua?), saa nähdä onko noista mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa ajattelin tota kun seinät vielä auki että seinän eristepaksuudet toisiin huoneisiin nähden kuitenkin 20 cm, että onko tosiaan parempi ratkaisu ääneneristyksen kannalta 5 cm vuorivillaa molempia seiniä vasten ja 10 cm ilmarako keskelle kuin koko väli täyteen 20 cm vuorivillalla? Lähinnä ajattelin että miten saan vuorivillat pysymään seiniä vasten ettei ne valahda ajan saatossa kasaan seinän sisällä. Eli onko kelään vinkkejä miten tuo STC 63 eristys rakennetaan.

Tuli tilattua pari pakettia ebaysta noita acoustic foam ratkaisuja(halpaa kuin saippua?), saa nähdä onko noista mihinkään.


Olipa muuten hyvä video. Jonkin verran noita äänieristyksiä tehneenä niin koteihin kuin studioihin, ei ole vastaan tullut ohjetta missä olisi asia selvemmin selitetty.

Villana voit joko käyttää kovaa villaa (kalliimpaa) tai sitten laittaa siihen villojen väliin pystyyn knauffin akustiset teräsrangat. Niihin pystyy ihan kilsilevyruuveilla ruuvaamaan, monesti niitä villoja joutuu asennus vaiheessa näin kannakoimaan. Myös perus reikäpanta on kova näissä hommissa ja "hifisteille" sitäkin löytyy muovipinnoitettuna.

90% suomalaisista kun asuu näissä neukkumallisissa betoni/kipsikuutioissa joissa pahviovet ja niiden alla tuuletusraot, niin ei sitä välttämättä edes ymmärrä millaista on elää hyvin akustoidussa ja äänieristetyssä ympäristössä :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 503 204
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom