Kodin rempat(DIY)

Jaa, splitilläkin voi hoitaa ilmanvaihdon kun huone on täysin suljettu. On se ameerikka ihmeellinen maa. Tai sitten ymmärsin jotain väärin.
 
Tuossa ajattelin tota kun seinät vielä auki että seinän eristepaksuudet toisiin huoneisiin nähden kuitenkin 20 cm, että onko tosiaan parempi ratkaisu ääneneristyksen kannalta 5 cm vuorivillaa molempia seiniä vasten ja 10 cm ilmarako keskelle kuin koko väli täyteen 20 cm vuorivillalla? Lähinnä ajattelin että miten saan vuorivillat pysymään seiniä vasten ettei ne valahda ajan saatossa kasaan seinän sisällä. Eli onko kelään vinkkejä miten tuo STC 63 eristys rakennetaan.

Tuli tilattua pari pakettia ebaysta noita acoustic foam ratkaisuja(halpaa kuin saippua?), saa nähdä onko noista mihinkään.


Erittäin paljon kiitoksia tästä. Ei nyt ihan halpaa kuin saippua mutta lähelle. Jotenkin hävettää kun en ole aikaisemmin osannut googlettaa acoustic foam -sanalla. Itseasiassa tuollaista samaa löysin vanhan petauspatjan sisältä mutten osannut sitä yhdistää äänenvaimennukseen.

Laitankin heti tilaukseen tällaisia https://www.thomann.de/fi/the_t.akustik_sa_n50_14pcs_set.htm?ref=prod_rel_415545_4

Makuuhuoneen katto täyteen noita niin lähtee ne yläkerran seksiäänet vähemmälle (toivottavasti). Pöly saattaa olla ongelma mutta mielestäni pienempi ongelma mitä haitalliset äänet. Ja nuo nyt on niin halpoja että tarvittaessa voi vaikka vaihtaa uusiin jos pöly tarttuu tiukasti kiinni.
 
PUUKIUAS NARVI AITO 20 2153 | K-rauta.fi Onko porukalla narveista kokemuksia? Eli kestääkö nuo ja lämpeneekö kivet hyvin. Sauna on laskurin mukaan 20m^3 ja nykyinen harvia pro 20 on tuon kunnialla lämmittänyt, mitä nyt kivistä loppuu lämpö jos menee saunomaan alle 70c lämpöön. Tuo 80kg vetävä sähkökiuas samassa saunassa jaksaa löylyttää pitkäänkin vaikka menee 60c lämmöissä sinne. (Saunassa puu- ja sähkökiukaat)
 
Viimeksi muokattu:
Onko kyseessä omistusasunto? Vai asutko vuokralla? Jos oma niin varmaan koittaisin puhua hallitukselle, että onko kauheasti järkeä, koska tommonen peltikoppi on aika kamala vaikka sille mitä tekisi. Mutta jos vuokra niin sama kai se miten onnistuu?

Vuokra-asunto. Vaikuttamismahdollisuudet ovat aika heikot.

Kyllä siinä laattakin pysyy kiinni. Mikähän on syynä pelkkien lattioiden uusimiseen?

Sanoisin että pihiys kun ovat kaupungin vuokra-asuntoja. Niin vähän tehdään kuin vain suinkin on mahdollista. Kämpät ovat rakennettu 1989 eli ehkä haluavat pikkasen korjata niin ennen kuin tulee vesivahinkoja.
 
Ruuvi kylppärin seinään. Kylppäri valmistui, kun ammattilainen teki. Nyt tarvis vielä vessapaperitelinettä, pyyhekoukkua ja suihkukoreja kiinnittää. Yritin googlettaa, että miten seinään pitää ruuvi oikeaoppisesti tehdä ja törmäsin vain pelotteluun, että ei kannata koskaan tehdä mitään, koska kaikki on saman tien homeessa.

Ensinnäkin reikä laattaan vai saumaan? Vai onko väliä.
Porattuun reikään pitäisi laittaa vesieristettä. Mitä kamaa tarkkaanottaen vai onko hirveästi väliä? Kaveri sanoi, että silikonia laittoi itse. Mä olen näistä sen verran pihalla, etten edes tiedä onko silikonia kovinkin montaa sorttia.
Eristeen jälkeen tulppa ja ruuvi. Vai pitääkö vielä muuta?

Noi vessapaperiteline ja pyyhekoukut ei jännitä, kun sillä seinällä ei vettä valu, mutta suihkukorit olis varmasti syytä laittaa kunnolla.
 
Ruuvi kylppärin seinään. Kylppäri valmistui, kun ammattilainen teki. Nyt tarvis vielä vessapaperitelinettä, pyyhekoukkua ja suihkukoreja kiinnittää. Yritin googlettaa, että miten seinään pitää ruuvi oikeaoppisesti tehdä ja törmäsin vain pelotteluun, että ei kannata koskaan tehdä mitään, koska kaikki on saman tien homeessa.

Ensinnäkin reikä laattaan vai saumaan? Vai onko väliä.
Porattuun reikään pitäisi laittaa vesieristettä. Mitä kamaa tarkkaanottaen vai onko hirveästi väliä? Kaveri sanoi, että silikonia laittoi itse. Mä olen näistä sen verran pihalla, etten edes tiedä onko silikonia kovinkin montaa sorttia.
Eristeen jälkeen tulppa ja ruuvi. Vai pitääkö vielä muuta?

Noi vessapaperiteline ja pyyhekoukut ei jännitä, kun sillä seinällä ei vettä valu, mutta suihkukorit olis varmasti syytä laittaa kunnolla.

Laattaan reikä lasiterällä, sitten roppukoneella loput, silikoni reikään, roppu perään ja ruuvilla kiinni
 
Ei nykyään kannata tehdä reikiä valmiiseen pintaan. Ihan turhaa riskinottoa ja jos joskus kalusteet vaihtuu, niin peitä sit niitä reikiä.

Meillä saippuatelineet, wc rullateline ja pyyhekoukut kiinni tämmöisellä/vastaavalla.
Kiinnitykset kylpyhuoneen seinään ilman poraa ja ruuveja
Kylpyhuonetarvikkeiden ja kalusteiden asennus asennusliimalla
Pattex ja kestävä kiinnitys - Tekniikanmaailma.fi

Irroitus aikanaan jos tarvetta, kuumailmapuhaltimella lämmitämällä, jolloin liima muuttuu taas elastiseksi.
 
Ei nykyään kannata tehdä reikiä valmiiseen pintaan. Ihan turhaa riskinottoa ja jos joskus kalusteet vaihtuu, niin peitä sit niitä reikiä.

Meillä saippuatelineet, wc rullateline ja pyyhekoukut kiinni tämmöisellä/vastaavalla.
Kiinnitykset kylpyhuoneen seinään ilman poraa ja ruuveja
Kylpyhuonetarvikkeiden ja kalusteiden asennus asennusliimalla
Pattex ja kestävä kiinnitys - Tekniikanmaailma.fi

Irroitus aikanaan jos tarvetta, kuumailmapuhaltimella lämmitämällä, jolloin liima muuttuu taas elastiseksi.

Vaikuttaa hyvältä ja on vissiin romut romut pysynyt kiinni? Kyllä se reikien teko on loppupeleissä melko raakaa hommaa kylppäriin.
 
Vaikuttaa hyvältä ja on vissiin romut romut pysynyt kiinni? Kyllä se reikien teko on loppupeleissä melko raakaa hommaa kylppäriin.

Meillä on lasisen kääntyvän suihkuseinän asennusprofiili liimalla laatoissa kiinni. Liiman laadusta ei tosin tietoa, kun tuli leimattomassa tuubissa. Toistaiseksi pysynyt seinässä eli ilmeisen hyviä liimoja on tarkoitukseen tarjolla. Tuokin pitäisi tarvittaessa saada irti.
 
Meillä on lasisen kääntyvän suihkuseinän asennusprofiili liimalla laatoissa kiinni. Liiman laadusta ei tosin tietoa, kun tuli leimattomassa tuubissa. Toistaiseksi pysynyt seinässä eli ilmeisen hyviä liimoja on tarkoitukseen tarjolla. Tuokin pitäisi tarvittaessa saada irti.

Varmaan tuo liimahomma on nykyään hyvä. On tosiaan kauhean näköisiä jotkut kylppärit, missä reikiä on niinkuin olisi haulikolla ammuttu:)
 
Eikai siinä tosiaan sen kummempaa mitä jo mainittiinkin eli reikä seinään, proppu reikään hyvin tiivistettynä ja ruuvi perään.

Tiivistykseen kannattaa käyttää silikonia tms liimamassaa joka kannattaa laittaa reikään ennen proppua ja myös täyttää se proppu liimalla ennen ruuvia. Ruuveiksi vain A2/A4 eli ruostumattomia ruuveja niin hyvä tulee.

Mutta kuten sanottu, kannattaa sitä liimaamistakin harkita. Cascon Extremefixillä tai sikaflexin fc11/265 pysyy niin paperitelineet kun vaikka suihkuseinäkin paikallaan ilman ruuveja kunhan liimattavat pinnat on hyvin puhdistettu.
 
@micko
Pattex kaksipuoleinen teippi 120 kg - Prisma verkkokauppa
Mulla on tuolla kaksipuoleisella teipillä kiinni pyyhenaulakko ja kestää laittaa neljä isoa pyyhettä. Naulakon tausta on puuta ja n. 7x30cm. Laitoin vaakaan kolme riviä tuota teippiä. Eli käytännössä koko taustan alalle.

WC-paperiteline ei kovin vahvaa teippiä tarvitse. Ja monessa telineessä on teippi valmiina.

Jos ei teipillä pysy, niin sitten liimaa tai ruuveja.
 
Vaikuttaa hyvältä ja on vissiin romut romut pysynyt kiinni? Kyllä se reikien teko on loppupeleissä melko raakaa hommaa kylppäriin.

Hyvin ovat pysyneet. Noi saippuatelineetkään ei ole kuin kahdella täpällä kiinni. Tässä kuva pillupuhelimesta ja lasten käsipyyhekoukusta.
 

Liitteet

  • IMG_20180225_172046.jpg
    IMG_20180225_172046.jpg
    1,3 MB · Luettu: 308
Jotain kaksipuolista teippiä olenkin kylppärissä kokeillutkin edellisessä osoitteessa. Se ei kuitenkaan ollut kovin toimiva. Ehkä huonoa teippiä sitten.

Tuota liimaamista voisin kokeillakin. Eihän noihin mihinkään mitään kovin painavaa tule.

Kiitos neuvoista.
 
Suunnittelen kylppäriremonttia ja haluaisin remontin yhteydessä siirtää lämminvesivaraajan pois tuosta tilasta tilaa viemästä (ja rumentamasta). Tila on pieni joten senkin takia perusteltua.

Ainoa paikka tuolla varaajalle olisi käytännössä vanhaan perunakellariin johtavien portaiden yläpuolelle seinään kiinni (kylppäri tämän hirsiseinän toisella puolella).

Kysymys kuuluukin että onko jotakin syytä miksi varaajaa ei voisi tähän tilaan siirtää? Tila on kosteahko koska kellarissa on maapohja. Lämpötila pysyy aina reilusti plussalla joten jäätymisvaaraa ei ole. Varaaja on eristetty tottakai (Jäspi), mutta oletettavasti veden lämmitys vie enemmän sähköä tuolla viileässä...
 
Varon ulospuhallusputki olisi hyvä johdattaa vesilukolliseen viemäröintiin kuten altaaseen tai lattiakaivoon. Käytön mukaan se tiputtelee vähän, vähän enemmän tai paljon. Lattiakaivolliseen tilaan noi laitetaan sen takia että jos varaajaan tulee vikaa niin ei mene vedet rakenteisiin.
 
Varon ulospuhallusputki olisi hyvä johdattaa vesilukolliseen viemäröintiin kuten altaaseen tai lattiakaivoon. Käytön mukaan se tiputtelee vähän, vähän enemmän tai paljon. Lattiakaivolliseen tilaan noi laitetaan sen takia että jos varaajaan tulee vikaa niin ei mene vedet rakenteisiin.
Tarkoitat sitä tyhjennysputkea? Se saadaan kyllä liitettyä viemäriin.

En nyt keksi mitä vakavaa voisi tapahtua vaikka varaaja vuotaisikin tuossa tilassa. Vesi käytännössä ei voi päästä puuosiin, vaan valuisi betonia olevaa kellarin seinää alas. Millähän todennäköisyyydellä moinen edes vuotaisi..

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Kellään kokemusta peltikaton maalaamisesta? Essonbaarissa riittää juttua, mutta tilanne on tämä:

Ehjä kattopelti, piipun ympäriltä sulamisvedet tehneet pintaruosteen valumissuuntaan. Ruoste helpettiin jollain neekerintukalla, pohjat ja pintamaali? Pelti on sinkittyä ja maalaamatonta.

Naapuri putsasi ja maalasi, ihan hyvältä näyttää. En vaan kerenny kysyä millä ja miten, kun meni kuolemaan viimekesänä
 
Tarkoitat sitä tyhjennysputkea? Se saadaan kyllä liitettyä viemäriin.

Voihan sitä osittain tyhjennykseenkin käyttää vaikka koko varaaja siitä ei tyhjäksi tulekkaan ja sen tarkoitus johdattaa pois vesi minkä varoventtiili laskee ulos ylipaineen takia.
 
Kellään kokemusta peltikaton maalaamisesta? Essonbaarissa riittää juttua, mutta tilanne on tämä:

Ehjä kattopelti, piipun ympäriltä sulamisvedet tehneet pintaruosteen valumissuuntaan. Ruoste helpettiin jollain neekerintukalla, pohjat ja pintamaali? Pelti on sinkittyä ja maalaamatonta.

Naapuri putsasi ja maalasi, ihan hyvältä näyttää. En vaan kerenny kysyä millä ja miten, kun meni kuolemaan viimekesänä
Täältä olen saanut hyvää palvelua: Tikkurilan Maalilinja 020 191 2002
 
Saako sähköjohdon peittää tapetilla?

Purin 80-luvulla rakennetun alaslasketun katon. Välitilassa kulkee pari johtoa sähköputkissa, ja ne olisi tarkoitus siirtää kulkemaan pinta-asennuksena seinävierustoja pitkin katonrajassa. Onko luvallista että johdot vedettäisiin 50-luvun tyyliin niin, että ne tapetoidaan lopuksi seinätapetin alle jolloin niistä tulisi mukavan huomaamattomia?
 
Saako sähköjohdon peittää tapetilla?

Purin 80-luvulla rakennetun alaslasketun katon. Välitilassa kulkee pari johtoa sähköputkissa, ja ne olisi tarkoitus siirtää kulkemaan pinta-asennuksena seinävierustoja pitkin katonrajassa. Onko luvallista että johdot vedettäisiin 50-luvun tyyliin niin, että ne tapetoidaan lopuksi seinätapetin alle jolloin niistä tulisi mukavan huomaamattomia?
Jos laitat listat kattoon saat ne johdot kulkemaan siellä listan takana piilossa. Esim tuommonen:
576-00.jpg


Jos pitää tuoda esim lampulle keskelle kattoa niin katon värinen Tuommonen sitten sille matkalle:
thumbnail.php
 
Jos laitat listat kattoon saat ne johdot kulkemaan siellä listan takana piilossa. Esim tuommonen:
576-00.jpg


Jos pitää tuoda esim lampulle keskelle kattoa niin katon värinen Tuommonen sitten sille matkalle:
thumbnail.php
Mutta tässä tapauksessa välikaton alla on alkuperäinen 50-luvun katto sekä sen tiukasti naulatut ja paperoidut listat. Tämän vuoksi ajattelin että johdot olisi huomaamattomimmat jos ne saisi kulkemaan kattolistan alapuolella tapetoituna piiloon, jos vain mikään sähköturvallisuuspykälä ei estä sitä. Jotain pykäliä on olemassa miten kaapeli vedetään eristeen sisällä, mutta koskeeko se kaikenlaista johdon peittämistä.
 
Jos tässä tarkoitetaan johdolla perus valkoista mmj:tä, niin sitä ei saa tapetoida yli.

Mmj:n saa asentaa sellaisenaan rakenteisiin irtonaiseksi kuten vetää runkotolppien väliin, villoihin, levypinnan alle tms mutta sitä ei saa asentaa betoniin, upottaa kipsilevyyn ja tasoittaa yli tai edes tapetoida yli vaan se pitää tällöin putkittaa.

Sitä en sitten osaa sanoa, riittääkö putkitukseksi eli ns. Tuplasuojaukseksi se että seinään asentaa pienen, esim 13x15mm johtokotelolistan, pujoittaa mmj:n siihen ja tapetoi yli? Epäilen että riittää.
 
Jos tässä tarkoitetaan johdolla perus valkoista mmj:tä, niin sitä ei saa tapetoida yli.

Mmj:n saa asentaa sellaisenaan rakenteisiin irtonaiseksi kuten vetää runkotolppien väliin, villoihin, levypinnan alle tms mutta sitä ei saa asentaa betoniin, upottaa kipsilevyyn ja tasoittaa yli tai edes tapetoida yli vaan se pitää tällöin putkittaa.

Sitä en sitten osaa sanoa, riittääkö putkitukseksi eli ns. Tuplasuojaukseksi se että seinään asentaa pienen, esim 13x15mm johtokotelolistan, pujoittaa mmj:n siihen ja tapetoi yli? Epäilen että riittää.
Tätä vähän ounastelinkin, kiitokset selvennyksestä.
 
Tämä ei nyt ole ihan DIY-remppa kun tarvitaan vähintään putkimiestä, mutta toiveissa olisi lisätä suihkuun toinen suihkusetti. Vesiputket kulkee pinnassa niin ei pitäisi olla vaikea operaatio vetää putkea toisellekin setille, mutta suihkutilaan sijoitettu valokatkaisija askarruttaa. Suihkuun siis käynti kodinhoitohuoneesta, ja valokatkaisin on siinä heti oven vieressä josta saa valot suihkuun ja saunaan. Nykyinen suihkusetti on vastakkaisella seinällä saunan oven vieressä, ja loogisimman tuntuinen paikka uudelle olisi peilikuvana juuri siinä valokatkaisijan vieressä.
Miten menee määräykset saako niin lähelle katkaisijaa laittaa vesipistettä? Onko niin hyvin suojattuja katkaisijoita jotka voisi vaihtaa tilalle? Pitääkö ottaa sähkömieskin joka siirtäisi katkaisijan kodinhoitohuoneen puolelle, vai onko tämä edes mahdollista? Saisiko siinä tilanteessa yksittäisen laatan vaihdettua jonka läpi katkaisija nyt tulee, miten vesieristeiden kanssa käy?
 
Moikka, tossa ohjeistus. Sitä en tiedä, onko miltä vuodelta ja onko säädökset tiukentuneet.

Pesutilat

Voihan sen katkaisijan siirtää toiselle puolelle. Siellä seinän sisällä se sähkö menee ja samasta kohtaa toiselta puolelta seinään reikä ja sähkäri asentamaan katkaisijaa. Toiselta puolelta sitten olemassa olevan katkaisijan reikä kunnolla peittoon.
Minkähän ikäinen talo on kyseessä? Kysyn liittyen vesieristeisiin. Se vesieriste voi olla mitä tahansa väliltä "ei ole" - katto. Jos siellä on koko tila lätkitty vesieristeellä, niin sitten on se yksi kohta jossa sitä ei ole. Oliko niin, että vesieristeen "jatkaminen" on haastavaa touhua. Pitäisi muistaakseni saumat olla johonkin asti päällekkäin jos aluetta jatkaa. Ja jos ei ole vesieristettä ollenkaa niin ei hyvä. Jostain rakennusaikaisista papereista vois nähdä onko kyseisellä seinällä esim. höyrysulkua lätkitty kiinni. Sitten ei vesieristettäkään saa käyttää. Monta muttaa tulee mieleen..
 
Tätä vähän ounastelinkin, kiitokset selvennyksestä.

Ei siinä varmaan mitään muuta haittaa tapetin alla ole, kuin että jos joku ei hoksaa, että siellä on johto ja naulaa vaikka naulan läpi, niin voi käry käydä. Kyllähän mmj:tä vedetään ihan pintavetoinakin
 
Moikka, tossa ohjeistus. Sitä en tiedä, onko miltä vuodelta ja onko säädökset tiukentuneet.

Pesutilat

Voihan sen katkaisijan siirtää toiselle puolelle. Siellä seinän sisällä se sähkö menee ja samasta kohtaa toiselta puolelta seinään reikä ja sähkäri asentamaan katkaisijaa. Toiselta puolelta sitten olemassa olevan katkaisijan reikä kunnolla peittoon.
Minkähän ikäinen talo on kyseessä? Kysyn liittyen vesieristeisiin. Se vesieriste voi olla mitä tahansa väliltä "ei ole" - katto. Jos siellä on koko tila lätkitty vesieristeellä, niin sitten on se yksi kohta jossa sitä ei ole. Oliko niin, että vesieristeen "jatkaminen" on haastavaa touhua. Pitäisi muistaakseni saumat olla johonkin asti päällekkäin jos aluetta jatkaa. Ja jos ei ole vesieristettä ollenkaa niin ei hyvä. Jostain rakennusaikaisista papereista vois nähdä onko kyseisellä seinällä esim. höyrysulkua lätkitty kiinni. Sitten ei vesieristettäkään saa käyttää. Monta muttaa tulee mieleen..

Tuolla säädöksissä lukee alueelle 1: "saa asentaa kytkinlaitteita vain, jos on SELV-järjestelmä U<12 V (AC) tai 30 V (DC)". Mitä tuo tarkoittaa suomeksi, ja miten selviää onko tuollainen järjestelmä tai voiko sellaisen jotenkin asentaa? Näköjään IP55 katkaisimiakin löytyy, niin olisiko sellaisella asennus säädösten mukainen ja turvallinen?
Nykyaikaisia vesieristeitä ilmeisesti ei ole.
 
Moi,

sieltä samalta amiston sivulta löytyy muuten melko hyvin infoa: SELV ja PELV

Wikissa vielä luki, että PELV on maadoitettu pienoisjännitteinen laite, ja SELV on maasta erotettu. Eli jos mä tota oikein tulkitsen, niin alueella 1 (120cm suihkun ympärillä) pitää olla pienoisjännitteinen kytkinlaite. Eli kytkimellä joku oma muuntaja joka laskee jännitteen pienemmäksi eikä tapa jos näpeille lyö.
Mä itse kyllä siirtäisin sen kytkimen kokonaan toiselle puolelle pois ja reikä umpeen, kun pitäisi olla melko helppo operaatio jos saman seinän sisällä johdot jo kulkee. Enemmän mä huolestuisin siitä vedeneristeen tilanteesta. Sähän paskot sen teidän seinän jos alat siellä suihkuttelemaan ja jos siellä on vaan bitumit kulmissa. Mistähän sen sais selville miten se huone on tehty?
 
Onkos jollain tiedossa jotain hyvää opinnäytetyötä tms. dokumenttia, jossa olisi laskettu auki miten mitoitetaan rintamamiestalon sivuvinttien seinäpalkkien korvaus kertopuupalkilla tms.? Jonkun löysin, mutta oli ns. ruotsalaista mallia eli ei auttanut tähän hätään. Ajatuksena siis laskea esimerkin jälkeen itse oman tönön tarpeet. Pohjan leiskalle kun on monta vaihtoehtoa, niin olisi kiva itse laskeskella mitä mikin jänneväli tarkoittaa palkin kokoon yms. vahvistustarpeisiin. En ole itse puurakenteita laskeskellut ja teräksistäkin on aikaa liian paljon.

Ja ihan turha mussuttaa, että jätä laskut ammattilaisille. Ei oo rakettitiedettä, enemmän kyse siitä mitä kaikkea täytyy huomioida ja kauanko perehtymiseen menee (vs. valmis esimerkkilaskelma). Virallisia papereita varten täytyy vaivata vaikka sopivat pätevyydet omaavia työkavereita. Helpompi niidenkin on tarkistaa laskut, kun joku räpellys on olemassa ja kaikki tarpeelliset mitat on otettu valmiiksi. Tässä vaiheessa kun vielä "ei toteuteta" vaihtoehtokin on valikoimassa.

e: Erityisesti mua pohdituttaa siis mitä siihen välipohjaan täytyy mahdollisesti tunkea. Selvää on, että esim. 3 tolppaa välistä poistamalla ei oo kovin hyvä vaikka minkän palkin laittas, jos kuorma välittyy alaspäin pelkästään paria tolppaa pitkin yksittäisen välipohjapalkin päälle.

e2: Millä hihavakiolla noita wanhoja parruja pitäis arvottaa lujuuden suhteen?
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän sitä toimis?
Tuli revittyä huoneesta vanha parketti irti ja sen alla oli pahvia ja hiekkaa. No jonkin aikaa mietin että mitä hittoa ja siivosin ne pois. Tarkistelin betonilattian suoruutta vatupassilla silmämääräisesti ja läiskäsin kosteussulun ja vaahtomuovin lattiaan ja laminaatin päälle.
No nyt sitten huomaan että ei se lattia ihan suora ollut vaikka siltä näytti. Muutamasta kohdasta painuu askeltaessa alemmaksi ja tuntuu kävellessä sellaista "laajaa epätasaisuutta". Semmosta mitä ei silmällä tai vatupassi nää, mutta kävellessä tuntee.
No sitten hiffasin että se hiekka oli tietysti siellä tasaamassa lattiaa. Olis pitäny jättää ne mutta myöhäistä.
Ny sitte tässä pohdin että viittinkö vielä repiä lattian auki ennen listojen laittoa, mutta pelkään että pontit ei kestä jatkuvaa repimistä.. ja jos nyt revin tuon auki niin kuink sen koittasin tasata? Riittäisikö pelkkä tuplavaahtomuovi kaikkiin notkokohtiin tai vaikka ohut puulevyn pala ettei notku?
Tai sitten alkaa betonia tasoittelemaan jollain tasoitemassoilla ainakin pahimmista kohdista.

Tai sitten antaa koko paskan olla ja jos vähän notkuu ni notkukoon.

Mitähän sitä tekis?
 
Kannattaa ottaa se auki vielä, kyllä se parketti kestää kertaalleen uudelleen asennuksen. Otat aina yhden pitkän sivun kerrallaan ja sit naksuttelet ne toisistaan irti. Se tupla askelluseriste saattaa vaan pahentaa tilannetta, kun sulla sitten painuu se lattia siltä kohdin paljon enemmän. Joku tasoitehan siinä olisi hyvä. Pitkä linjari ja sen selkään vatupassi. Ei tommosia isoja lattioita nää millään metrin vatupassilla, että mitä ne on.
 
Viimeksi muokattu:
Riittäisikö pelkkä tuplavaahtomuovi kaikkiin notkokohtiin tai vaikka ohut puulevyn pala ettei notku?
Tai sitten alkaa betonia tasoittelemaan jollain tasoitemassoilla ainakin pahimmista kohdista.
Montut kannattaa paikallistaa pitkällä lineaarilla. Jos lineaarin alta menee 2e kolikko, on monttua liikaa. Paras olisi ottaa auki ja laskea sinne joku itsetasoittuva lattiatasoite, rautakaupoista löytyy. Tuplavaahtomuovit antaa ajan saatossa periksi. Ja ennen pitkää alkaa lattia narista.
 
Kiitos infosta.
Pelottaa tosiaan toi auki repiminen kun asennusvaiheessakin tuntu että pontit on tosi heikkoja. Ei vissiin kovin laadukas lattia..
Pitää nyt miettiä. Joku itsetasoittava lattiatasoite varmaan. Semmoinen minkä voi munlaiseni tunarikin laittaa. Pitänee kysyä rautakaupasta apua.

E: ja lahinnä siks toi pelottaa kun noi laminaatit on 30x60cm ni on paljon ponttia..
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ole silti ongelma. Seinän varresta aloitat ja koko pitkä sivu kerralla pystyyn, niin että se lähtee yhtenä levynä. Sitten kun se pitkä sivu on irti, niin ne palaset saat kliksuteltua yksi kerrallaan pois.
 
Millaisia määräyksiä kuivakaivojen kanssa on kylpyhuoneessa, saako sellaista käyttää suihkun alla jos tilassa kuitenkin on vesilukollinen kaivo?

Kylppäri on mallia pitkä mutta kapea, suihku on toisessa päässä ja sauna toisessa. Suihkun luona on vesilukollinen kaivo, saunassa ei ole minkäänlaista. Tuo combo on todella hölmö, sillä kaikki saunasta valuva vesi kastelee koko kylpyhuoneen lattian. Olisiko sallittu ratkaisu tehdä siirtää suihku saunan oven viereen, siihen kuivakaivo ja yhdistää tuohon alkuperäiseen vesilukolliseen kaivoon noin kolmen metrin päähän? Varsinaisen viemärin siirtäminen tuskin tulee kysymykseen.

Kylppäri alkaa muutenkin kaivata remonttia, tulisiko tuollaisesta merkittäviä lisäkustannuksia jos muutenkin purettaisiin vesieristykseen asti? Suihkun ja muiden vesikalusteiden vedet tulevat pintavetoina, ei lattialämmitystä. Lattiamateriaalina lienee betonielementti. Rakennettu 80-luvun alkupuolella.
 
En nyt tiedä, mutta jos joka tapauksessa piikkaat betonin auki sen kuivakaivon takia niin eikö ole ihan sama vaiva tai helpompi siirtää se oikea kaivo parempaan paikkaan?

Ja riippuen vanhasta kaivosta niin saako siihen edes kuivakaivoa liitettyä mitenkään?
 
Onhan noita tehty vaikka kuivakaivoa ei saisikaan asentaa suihkun alle.
Kuivakaivonhan pitäisi olla saunassa.
Uutena määräyksenä kuivakaivon etäisyys lattikaivosta saa olla korkeintaan 3m.
 
Kiitos kommenteista. Nykyisessä kaivossa ei tosiaan ole mitään liitäntää kuivakaivon liittämiseksi. Pelkäsin että kaivon siirtäminen olisi ongelma kaatojen takia, mutta ilmeisesti viemäriputket toimivat pienelläkin kaadolla?

As Oy kyseessä joten mikään viritys ei tule kysymykseen. Oma tietämys vain on aiheesta ~0 niin mieluummin kyselee ratkaisuista kuin ehdottelee sitten jotain päätöntä.
 
Mitenhän sitä toimis?
Tuli revittyä huoneesta vanha parketti irti ja sen alla oli pahvia ja hiekkaa. No jonkin aikaa mietin että mitä hittoa ja siivosin ne pois. Tarkistelin betonilattian suoruutta vatupassilla silmämääräisesti ja läiskäsin kosteussulun ja vaahtomuovin lattiaan ja laminaatin päälle.
No nyt sitten huomaan että ei se lattia ihan suora ollut vaikka siltä näytti. Muutamasta kohdasta painuu askeltaessa alemmaksi ja tuntuu kävellessä sellaista "laajaa epätasaisuutta". Semmosta mitä ei silmällä tai vatupassi nää, mutta kävellessä tuntee.
No sitten hiffasin että se hiekka oli tietysti siellä tasaamassa lattiaa. Olis pitäny jättää ne mutta myöhäistä.
Ny sitte tässä pohdin että viittinkö vielä repiä lattian auki ennen listojen laittoa, mutta pelkään että pontit ei kestä jatkuvaa repimistä.. ja jos nyt revin tuon auki niin kuink sen koittasin tasata? Riittäisikö pelkkä tuplavaahtomuovi kaikkiin notkokohtiin tai vaikka ohut puulevyn pala ettei notku?
Tai sitten alkaa betonia tasoittelemaan jollain tasoitemassoilla ainakin pahimmista kohdista.

Tai sitten antaa koko paskan olla ja jos vähän notkuu ni notkukoon.

Mitähän sitä tekis?
Itsse itseäni lainaten.
Nyt tuli revittyä tuo lattia auki ja haettua tasoitetta ja työkaluja. Jossain välissä pitää uskaltautua kokeilemaan tasaamista.Saa nähdä kui äijän käy ku ei mitään kokemusta..
 
Miksei sinne saunaan voi vaan lisätä sitä kuivakaivoa?

Jos ja kun kerran railottamista on tiedossa, niin samallahan sen suihkun kaivon vaihtaa uudempaan johon kuivakaivon saa kiinni, ja näin ollen vedet saunan osalta omaan kaivoon?

Kaadotkin voisii kuvitella huomattavasti helpommiksi tehdä, kun suurin osa niistä on jo valmiin?
 
Itsse itseäni lainaten.
Nyt tuli revittyä tuo lattia auki ja haettua tasoitetta ja työkaluja. Jossain välissä pitää uskaltautua kokeilemaan tasaamista.Saa nähdä kui äijän käy ku ei mitään kokemusta..

Itsetasoittuvalla on kyllä aika vaikea epäonnistua, ja kun kerran ei ilmeisesti mitään senttien koloja tasotella, niin on myös kohtuullisen nopea tehdä.

Esim. tällä webervetonit 4100 - Weber
 
Weberin 3100 myi mulle rautakauppa. Siinä vissiin vähän pidempi työskentelyaika ku vasta aloittelee hommia.

Hienompaa ja kalliimpaa, eipä oikeastaan muuta eroa.

Työstöaika noilla sementtipohjaisilla on mitä on, toisaalta kovettuu todella nopeasti päällystyskuntoon.

Joka tapauksessa varmasti ihan passelia tavaraa, kunhan muistaa lukea ohjeet etukäteen.
 
Hienompaa ja kalliimpaa, eipä oikeastaan muuta eroa.

Työstöaika noilla sementtipohjaisilla on mitä on, toisaalta kovettuu todella nopeasti päällystyskuntoon.

Joka tapauksessa varmasti ihan passelia tavaraa, kunhan muistaa lukea ohjeet etukäteen.
Joo niin se tais sanoa että koska meillä ei ole niin suuret noi koroerot niin hienotasoite on varmaan passelia. Ei tuo nyt merkittävästi kalliimpaa ollut.
 
Kannattaa olla aloittelijan varovainen liian nopeasti kuivuvan tasoitteen kanssa. Minulta kerran korkkasi liimattu parketti kämpästä ja vei tasoitteet mukanaan. Kämppä oli vuokrattu eteenpäin ja piti saada viikonlopun aikana laitettua uusi lattia, eli tasoitteen piti olla päällystyskelpoinen vuorokaudessa ja itsetasoittuvaa kanssa, kun ei tuota kokemusta ollut. Tasan yksi paikallisesta rautakaupasta hyllystä löytyvä mömmö täytti tarpeet (ei-itsetasoittuvia oli kyllä vaikka miten paljon nopeasti kuivavia mutta vain yksi itsetasoittuva löytyi) ja kaverin kanssa sitä alettiin laittelemaan kesäkuumalla. Eka satsi leviteltiin lattialle ja sekoiteltiin sen jälkeen toinen satsi ja kas vain, eka olikin jo kovettunut sillä välin. Vaihdettiin työskentelytapaa ja kaveri sekoitti uutta satsia samaan aikaan kun minä levitin edellistä ja näin saatiin tehtyä homma loppuun, mutta tietty siihen ensimmäisen ja toisen satsin rajaan jäi sitten kohouma. Onneksi ei niin paha, että olisi tarvinnut piikata, mutta aika pitkään sitä käsin hiottiin.

En tiedä olisiko auttanut laittaa vähän enemmän vettä kuin mitä ohjeessa oli, mutta sitten olisi varmaan ollut riskinä, ettei se olisikaan kuivanut ajoissa. Anyways lopputulos oli hyvä, mutta jos ei ole kiire niin ensi kerralla laittaisin kyllä vähän hitaammin kuivuvaa tasoitetta, sen verran nopeaan sai sykkiä tuon vuorokaudessa kuivuvan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän mahtaa kestää maalatussa seinässä nuo liimat? Olisi muutto edessä uuteen asuntoon ja ajattelin että voisikohan taulukoukkujen kiinnitykseen käyttää liimaa. Eli arveluttaa se että irtoaako maali?
 
Mitenhän mahtaa kestää maalatussa seinässä nuo liimat? Olisi muutto edessä uuteen asuntoon ja ajattelin että voisikohan taulukoukkujen kiinnitykseen käyttää liimaa. Eli arveluttaa se että irtoaako maali?
Tuurista kiinni miten se seinä on kasassa. liimakoukku tuli maalatusta seinästä joskus alas, maali piti mutta rappaus tuli mukana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 269
Viestejä
4 503 043
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
JohanP

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom