Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa ajattelin tota kun seinät vielä auki että seinän eristepaksuudet toisiin huoneisiin nähden kuitenkin 20 cm, että onko tosiaan parempi ratkaisu ääneneristyksen kannalta 5 cm vuorivillaa molempia seiniä vasten ja 10 cm ilmarako keskelle kuin koko väli täyteen 20 cm vuorivillalla? Lähinnä ajattelin että miten saan vuorivillat pysymään seiniä vasten ettei ne valahda ajan saatossa kasaan seinän sisällä. Eli onko kelään vinkkejä miten tuo STC 63 eristys rakennetaan.
Tuli tilattua pari pakettia ebaysta noita acoustic foam ratkaisuja(halpaa kuin saippua?), saa nähdä onko noista mihinkään.
Onko kyseessä omistusasunto? Vai asutko vuokralla? Jos oma niin varmaan koittaisin puhua hallitukselle, että onko kauheasti järkeä, koska tommonen peltikoppi on aika kamala vaikka sille mitä tekisi. Mutta jos vuokra niin sama kai se miten onnistuu?
Kyllä siinä laattakin pysyy kiinni. Mikähän on syynä pelkkien lattioiden uusimiseen?
Ruuvi kylppärin seinään. Kylppäri valmistui, kun ammattilainen teki. Nyt tarvis vielä vessapaperitelinettä, pyyhekoukkua ja suihkukoreja kiinnittää. Yritin googlettaa, että miten seinään pitää ruuvi oikeaoppisesti tehdä ja törmäsin vain pelotteluun, että ei kannata koskaan tehdä mitään, koska kaikki on saman tien homeessa.
Ensinnäkin reikä laattaan vai saumaan? Vai onko väliä.
Porattuun reikään pitäisi laittaa vesieristettä. Mitä kamaa tarkkaanottaen vai onko hirveästi väliä? Kaveri sanoi, että silikonia laittoi itse. Mä olen näistä sen verran pihalla, etten edes tiedä onko silikonia kovinkin montaa sorttia.
Eristeen jälkeen tulppa ja ruuvi. Vai pitääkö vielä muuta?
Noi vessapaperiteline ja pyyhekoukut ei jännitä, kun sillä seinällä ei vettä valu, mutta suihkukorit olis varmasti syytä laittaa kunnolla.
Ei nykyään kannata tehdä reikiä valmiiseen pintaan. Ihan turhaa riskinottoa ja jos joskus kalusteet vaihtuu, niin peitä sit niitä reikiä.
Meillä saippuatelineet, wc rullateline ja pyyhekoukut kiinni tämmöisellä/vastaavalla.
Kiinnitykset kylpyhuoneen seinään ilman poraa ja ruuveja
Kylpyhuonetarvikkeiden ja kalusteiden asennus asennusliimalla
Pattex ja kestävä kiinnitys - Tekniikanmaailma.fi
Irroitus aikanaan jos tarvetta, kuumailmapuhaltimella lämmitämällä, jolloin liima muuttuu taas elastiseksi.
Vaikuttaa hyvältä ja on vissiin romut romut pysynyt kiinni? Kyllä se reikien teko on loppupeleissä melko raakaa hommaa kylppäriin.
Meillä on lasisen kääntyvän suihkuseinän asennusprofiili liimalla laatoissa kiinni. Liiman laadusta ei tosin tietoa, kun tuli leimattomassa tuubissa. Toistaiseksi pysynyt seinässä eli ilmeisen hyviä liimoja on tarkoitukseen tarjolla. Tuokin pitäisi tarvittaessa saada irti.
Vaikuttaa hyvältä ja on vissiin romut romut pysynyt kiinni? Kyllä se reikien teko on loppupeleissä melko raakaa hommaa kylppäriin.
Tarkoitat sitä tyhjennysputkea? Se saadaan kyllä liitettyä viemäriin.Varon ulospuhallusputki olisi hyvä johdattaa vesilukolliseen viemäröintiin kuten altaaseen tai lattiakaivoon. Käytön mukaan se tiputtelee vähän, vähän enemmän tai paljon. Lattiakaivolliseen tilaan noi laitetaan sen takia että jos varaajaan tulee vikaa niin ei mene vedet rakenteisiin.
Tarkoitat sitä tyhjennysputkea? Se saadaan kyllä liitettyä viemäriin.
Täältä olen saanut hyvää palvelua: Tikkurilan Maalilinja 020 191 2002Kellään kokemusta peltikaton maalaamisesta? Essonbaarissa riittää juttua, mutta tilanne on tämä:
Ehjä kattopelti, piipun ympäriltä sulamisvedet tehneet pintaruosteen valumissuuntaan. Ruoste helpettiin jollain neekerintukalla, pohjat ja pintamaali? Pelti on sinkittyä ja maalaamatonta.
Naapuri putsasi ja maalasi, ihan hyvältä näyttää. En vaan kerenny kysyä millä ja miten, kun meni kuolemaan viimekesänä
Jos laitat listat kattoon saat ne johdot kulkemaan siellä listan takana piilossa. Esim tuommonen:Saako sähköjohdon peittää tapetilla?
Purin 80-luvulla rakennetun alaslasketun katon. Välitilassa kulkee pari johtoa sähköputkissa, ja ne olisi tarkoitus siirtää kulkemaan pinta-asennuksena seinävierustoja pitkin katonrajassa. Onko luvallista että johdot vedettäisiin 50-luvun tyyliin niin, että ne tapetoidaan lopuksi seinätapetin alle jolloin niistä tulisi mukavan huomaamattomia?
Mutta tässä tapauksessa välikaton alla on alkuperäinen 50-luvun katto sekä sen tiukasti naulatut ja paperoidut listat. Tämän vuoksi ajattelin että johdot olisi huomaamattomimmat jos ne saisi kulkemaan kattolistan alapuolella tapetoituna piiloon, jos vain mikään sähköturvallisuuspykälä ei estä sitä. Jotain pykäliä on olemassa miten kaapeli vedetään eristeen sisällä, mutta koskeeko se kaikenlaista johdon peittämistä.Jos laitat listat kattoon saat ne johdot kulkemaan siellä listan takana piilossa. Esim tuommonen:
Jos pitää tuoda esim lampulle keskelle kattoa niin katon värinen Tuommonen sitten sille matkalle:
Tätä vähän ounastelinkin, kiitokset selvennyksestä.Jos tässä tarkoitetaan johdolla perus valkoista mmj:tä, niin sitä ei saa tapetoida yli.
Mmj:n saa asentaa sellaisenaan rakenteisiin irtonaiseksi kuten vetää runkotolppien väliin, villoihin, levypinnan alle tms mutta sitä ei saa asentaa betoniin, upottaa kipsilevyyn ja tasoittaa yli tai edes tapetoida yli vaan se pitää tällöin putkittaa.
Sitä en sitten osaa sanoa, riittääkö putkitukseksi eli ns. Tuplasuojaukseksi se että seinään asentaa pienen, esim 13x15mm johtokotelolistan, pujoittaa mmj:n siihen ja tapetoi yli? Epäilen että riittää.
Tätä vähän ounastelinkin, kiitokset selvennyksestä.
Moikka, tossa ohjeistus. Sitä en tiedä, onko miltä vuodelta ja onko säädökset tiukentuneet.
Pesutilat
Voihan sen katkaisijan siirtää toiselle puolelle. Siellä seinän sisällä se sähkö menee ja samasta kohtaa toiselta puolelta seinään reikä ja sähkäri asentamaan katkaisijaa. Toiselta puolelta sitten olemassa olevan katkaisijan reikä kunnolla peittoon.
Minkähän ikäinen talo on kyseessä? Kysyn liittyen vesieristeisiin. Se vesieriste voi olla mitä tahansa väliltä "ei ole" - katto. Jos siellä on koko tila lätkitty vesieristeellä, niin sitten on se yksi kohta jossa sitä ei ole. Oliko niin, että vesieristeen "jatkaminen" on haastavaa touhua. Pitäisi muistaakseni saumat olla johonkin asti päällekkäin jos aluetta jatkaa. Ja jos ei ole vesieristettä ollenkaa niin ei hyvä. Jostain rakennusaikaisista papereista vois nähdä onko kyseisellä seinällä esim. höyrysulkua lätkitty kiinni. Sitten ei vesieristettäkään saa käyttää. Monta muttaa tulee mieleen..
Montut kannattaa paikallistaa pitkällä lineaarilla. Jos lineaarin alta menee 2e kolikko, on monttua liikaa. Paras olisi ottaa auki ja laskea sinne joku itsetasoittuva lattiatasoite, rautakaupoista löytyy. Tuplavaahtomuovit antaa ajan saatossa periksi. Ja ennen pitkää alkaa lattia narista.Riittäisikö pelkkä tuplavaahtomuovi kaikkiin notkokohtiin tai vaikka ohut puulevyn pala ettei notku?
Tai sitten alkaa betonia tasoittelemaan jollain tasoitemassoilla ainakin pahimmista kohdista.
Itsse itseäni lainaten.Mitenhän sitä toimis?
Tuli revittyä huoneesta vanha parketti irti ja sen alla oli pahvia ja hiekkaa. No jonkin aikaa mietin että mitä hittoa ja siivosin ne pois. Tarkistelin betonilattian suoruutta vatupassilla silmämääräisesti ja läiskäsin kosteussulun ja vaahtomuovin lattiaan ja laminaatin päälle.
No nyt sitten huomaan että ei se lattia ihan suora ollut vaikka siltä näytti. Muutamasta kohdasta painuu askeltaessa alemmaksi ja tuntuu kävellessä sellaista "laajaa epätasaisuutta". Semmosta mitä ei silmällä tai vatupassi nää, mutta kävellessä tuntee.
No sitten hiffasin että se hiekka oli tietysti siellä tasaamassa lattiaa. Olis pitäny jättää ne mutta myöhäistä.
Ny sitte tässä pohdin että viittinkö vielä repiä lattian auki ennen listojen laittoa, mutta pelkään että pontit ei kestä jatkuvaa repimistä.. ja jos nyt revin tuon auki niin kuink sen koittasin tasata? Riittäisikö pelkkä tuplavaahtomuovi kaikkiin notkokohtiin tai vaikka ohut puulevyn pala ettei notku?
Tai sitten alkaa betonia tasoittelemaan jollain tasoitemassoilla ainakin pahimmista kohdista.
Tai sitten antaa koko paskan olla ja jos vähän notkuu ni notkukoon.
Mitähän sitä tekis?
Itsse itseäni lainaten.
Nyt tuli revittyä tuo lattia auki ja haettua tasoitetta ja työkaluja. Jossain välissä pitää uskaltautua kokeilemaan tasaamista.Saa nähdä kui äijän käy ku ei mitään kokemusta..
Täältä olen saanut hyvää palvelua: Tikkurilan Maalilinja 020 191 2002
Weberin 3100 myi mulle rautakauppa. Siinä vissiin vähän pidempi työskentelyaika ku vasta aloittelee hommia.Itsetasoittuvalla on kyllä aika vaikea epäonnistua, ja kun kerran ei ilmeisesti mitään senttien koloja tasotella, niin on myös kohtuullisen nopea tehdä.
Esim. tällä webervetonit 4100 - Weber
Weberin 3100 myi mulle rautakauppa. Siinä vissiin vähän pidempi työskentelyaika ku vasta aloittelee hommia.
Joo niin se tais sanoa että koska meillä ei ole niin suuret noi koroerot niin hienotasoite on varmaan passelia. Ei tuo nyt merkittävästi kalliimpaa ollut.Hienompaa ja kalliimpaa, eipä oikeastaan muuta eroa.
Työstöaika noilla sementtipohjaisilla on mitä on, toisaalta kovettuu todella nopeasti päällystyskuntoon.
Joka tapauksessa varmasti ihan passelia tavaraa, kunhan muistaa lukea ohjeet etukäteen.
Tuurista kiinni miten se seinä on kasassa. liimakoukku tuli maalatusta seinästä joskus alas, maali piti mutta rappaus tuli mukana.Mitenhän mahtaa kestää maalatussa seinässä nuo liimat? Olisi muutto edessä uuteen asuntoon ja ajattelin että voisikohan taulukoukkujen kiinnitykseen käyttää liimaa. Eli arveluttaa se että irtoaako maali?