Kodin rempat(DIY)

Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Rupesin aikani kuluksi miettimään kylpyhuoneen valaistusta. Elikkäs koko on n. 1,6mx1,8m. Seinälle tulee 80cm halkaisijan pyöreä valaistu peili. Peilin lisäksi tulee ledivalot kattoon. Kysymys koskee niiden lukumäärä? Ajatuksissa oli 4kpl, mutta onko se liikaa noin pienessä tilassa? Toisaalta siellä toki pitääkin olla reilu valaistus. Yöllä varmasti tulee käytettyä peilin valaistusta (oma katkaisija ja himmennys), joten se tuskin on ongelma.

Riittäisikö 2 valoa? Tuleeko naamaan varjo, jos katsoo peilistä? Nää on näitä ensimmäisen maailman ongelmia, mutta se kun laittaa 1xxxx euroa kiinni tuohon kylpyhuoneeseen, niin ei tahtoisi kusta tuommoista. Jos kinostelee muut värivalinnat tietää: valkoinen mosaiikkilattia (5x5), 2 seinää 6x26cm valkoinen kalanruotoladonnalla ja 2 seinää 30x90cm ”puunvärinen”, myötäilee sormipaneelia kuvioltaan puskusaumoilla asennettuna. Lisäksi tulee tämän puunvärisen kanssa saman sävyinen katto(sormi)paneeli. Niin ja allaskaappi valkoinen, krominen sadesuihku ja krominen rättipatteri.
Noita valaisinasioita mietin itse aika paljon kanssa. Kylppäriremonttia en oo vielä tehnyt itselle niin en osaa sanoa käytännössä, mutta vähän siinä pitää miettiä miltä kokonaisuus näyttää. Ei oo kovin nätin näkönen jos katossa on vieri vieressä lamppua niin varmaan koittasin sommitella kahdella nyt alkuun vaikka pahvista tekee lampun kokoset ja kiinnittää kattoon malliks teipillä jos siellä siis on edes kattoa johon pystyy kiinnittää. Myös sellainen yksittäinen isompi valopaneeli keskelle kattoa voisi olla hyvä ratkaisu. Ihan seinän viereenhän noita ei mun mielestä kannata kiinnittää kun jos valo tulee täysin yläpuolelta niin joka ikinen virhe seinässä / laatoituksessa näkyy ja se valo ei muutenkaan leviä niin tasaisesti. Minimissään 40cm seinästä varmaan ottaisin. Jos on semmoinen siro ja pieni valaisin tyylii 50mm halkaisija niin niitä vois mahdollisesti harkita neljääkin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Noita valaisinasioita mietin itse aika paljon kanssa. Kylppäriremonttia en oo vielä tehnyt itselle niin en osaa sanoa käytännössä, mutta vähän siinä pitää miettiä miltä kokonaisuus näyttää. Ei oo kovin nätin näkönen jos katossa on vieri vieressä lamppua niin varmaan koittasin sommitella kahdella nyt alkuun vaikka pahvista tekee lampun kokoset ja kiinnittää kattoon malliks teipillä jos siellä siis on edes kattoa johon pystyy kiinnittää. Myös sellainen yksittäinen isompi valopaneeli keskelle kattoa voisi olla hyvä ratkaisu. Ihan seinän viereenhän noita ei mun mielestä kannata kiinnittää kun jos valo tulee täysin yläpuolelta niin joka ikinen virhe seinässä / laatoituksessa näkyy ja se valo ei muutenkaan leviä niin tasaisesti. Minimissään 40cm seinästä varmaan ottaisin. Jos on semmoinen siro ja pieni valaisin tyylii 50mm halkaisija niin niitä vois mahdollisesti harkita neljääkin.
Sirommat oli ajatuksessa. Vielä ei ole kattokoolausta, mutta tuo pahvi on hyvä vinkki. Ajattelin että 55cm seinistä tulisi tuo lamppu. Silloin olisi sama matka seinään ja toiseen lamppuun, pituussuunnassa taas kahden lampun väliin jäisi 70cm. (Toki keskeltä keskelle, pyöreitä varmaankin tulee).
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Sirommat oli ajatuksessa. Vielä ei ole kattokoolausta, mutta tuo pahvi on hyvä vinkki. Ajattelin että 55cm seinistä tulisi tuo lamppu. Silloin olisi sama matka seinään ja toiseen lamppuun, pituussuunnassa taas kahden lampun väliin jäisi 70cm. (Toki keskeltä keskelle, pyöreitä varmaankin tulee).
Joo, itse oon yleensä koittanut jättää tuohon lamppujen väliin aina vähän enemmän, mutta vähän makuasioita nuo. Sit jos huone on suorakaiteen muotoinen niin oon koittanut 4 lamppua käyttäessä laittaa lamput neliö muodostelmaan niin että se "ylijäävä" tila jossa mahdollisesti hieman himmeempi valaistus jäisi seinän viereen. Silleen oon ainakin kuviteellut että huoneen valaistuksesta tulisi mahdollisimman tasainen kun lamppujen välinen etäisyys olisi sama.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 438
Rupesin aikani kuluksi miettimään kylpyhuoneen valaistusta. Elikkäs koko on n. 1,6mx1,8m. Seinälle tulee 80cm halkaisijan pyöreä valaistu peili. Peilin lisäksi tulee ledivalot kattoon. Kysymys koskee niiden lukumäärä? Ajatuksissa oli 4kpl, mutta onko se liikaa noin pienessä tilassa? Toisaalta siellä toki pitääkin olla reilu valaistus. Yöllä varmasti tulee käytettyä peilin valaistusta (oma katkaisija ja himmennys), joten se tuskin on ongelma.

Riittäisikö 2 valoa? Tuleeko naamaan varjo, jos katsoo peilistä? Nää on näitä ensimmäisen maailman ongelmia, mutta se kun laittaa 1xxxx euroa kiinni tuohon kylpyhuoneeseen, niin ei tahtoisi kusta tuommoista. Jos kinostelee muut värivalinnat tietää: valkoinen mosaiikkilattia (5x5), 2 seinää 6x26cm valkoinen kalanruotoladonnalla ja 2 seinää 30x90cm ”puunvärinen”, myötäilee sormipaneelia kuvioltaan puskusaumoilla asennettuna. Lisäksi tulee tämän puunvärisen kanssa saman sävyinen katto(sormi)paneeli. Niin ja allaskaappi valkoinen, krominen sadesuihku ja krominen rättipatteri.
Ajatusasteella vielä omat kylppärirempat, mutta jonkin verran on tullut valoja katseltua. Isompi kylppäri on meillä 2mx1,8m ja sen katossa on keskellä n. 30cm halkisijaltaan oleva pyöreä valaisin missä on sitten G23 900 lumenin lamppu. Sen tarjoama valo on kyllä ihan ok ja jos sen päivittäisi moderniin uppoasennettavaan led-paneeliin niin tilanne olisi vielä parempi.

Muutamia vanhoja valaisimia päivitin noihin uppoasennettaviin pyöreisiin ledeihin niin ne kyl valaisee todella hyvin kun valonlähde on lähellä katon pintaa ja valaisimen rakenne on ohut.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Onko väliseinän kaadon jälkeen vedettävä koko lattia uusiksi vai saako siihen järkevästi hienon liitoksen näin yleisesti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Onko väliseinän kaadon jälkeen vedettävä koko lattia uusiksi vai saako siihen järkevästi hienon liitoksen näin yleisesti?
Vähän riippuu mikä omaan silmään osuu. Mä kaadoin seinän edellisessä kämpässä ja laitoin laminaatin tilalle jotain sinnepääin ja sitten sellaisella alumiinilistalla saumat umpeen niin meni mulla ihan hyvin. Kuvaa ei tietenkään ole.
Mutta mä otin sen periaatteen että en yrittänytkään sitä piilottaa vaan rohkeesti toin sen esille. Ajattelin sitten joskus kun lattian uusii niin se menee samalla mutta ehdin muuttaa pois.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Onko väliseinän kaadon jälkeen vedettävä koko lattia uusiksi vai saako siihen järkevästi hienon liitoksen näin yleisesti?
Aika haastavaa se on ja riippuu vähän lattiasta. Jos haluaa lopputuloksen jossa seinän paikkaa ei näe, täytyy lattia melkeempä aina tehdä uusiksi. Itse poistin muutaman seinänpätkän niin purin laminaattilattian alueelta ja leikatut palat korvasin uusilla jolloin tuli huomaamaton lopputulos. Katon tasoitin uusiksi ja maalasin kauttaaltaan. Noissa listoissa on se ongelma kun niihin lyö aina jalkansa, ne kerää likaa ja loppujenlopuksi ne alkavat aina repsottaa rumasti. Jos lattia on kovin vanha niin voi olla haastavaa löytää samanlaista enään. Itsekkään en just täsmälleen samaa löytänyt, mutta riittävän lähelle olevaa samalla ponttirakenteella löytyi jolloin seinän viereen aseteltuna ei paista pahasti silmään.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
263
Aika haastavaa se on ja riippuu vähän lattiasta. Jos haluaa lopputuloksen jossa seinän paikkaa ei näe, täytyy lattia melkeempä aina tehdä uusiksi. Itse poistin muutaman seinänpätkän niin purin laminaattilattian alueelta ja leikatut palat korvasin uusilla jolloin tuli huomaamaton lopputulos. Katon tasoitin uusiksi ja maalasin kauttaaltaan. Noissa listoissa on se ongelma kun niihin lyö aina jalkansa, ne kerää likaa ja loppujenlopuksi ne alkavat aina repsottaa rumasti. Jos lattia on kovin vanha niin voi olla haastavaa löytää samanlaista enään. Itsekkään en just täsmälleen samaa löytänyt, mutta riittävän lähelle olevaa samalla ponttirakenteella löytyi jolloin seinän viereen aseteltuna ei paista pahasti silmään.
Niinpä. Tuossa kun on vielä sellainen kiva että toisella puolella on laatta ja toisella laminaatti...
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Niinpä. Tuossa kun on vielä sellainen kiva että toisella puolella on laatta ja toisella laminaatti...
No jos ei se rajakohdan ero haittaa niin kattoo vaan kumpi puoli on helpompi korjata ja sillä tekee. Jos taas haittaa rajakohta niin jompikumpi puoli täytyy purkaa ja jatkaa sit se toinen osuus loppuun.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Riippuen laatasta, mutta jos sitä samaa saa vielä, niin tekisin sillä . Lattiakipsilevy + laatta. Purkaa tarvittavan määrän laminaattia, jotta saa sopimaan yhden-kaksi laattaa?
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Nyt on keittiön tanssitankokin siirretty sivuun. Tiiveyskokeet ja villaa päälle, niin pääsee lattiaa jatkamaan :tup:

Kaasu.jpg
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Nyt on keittiön tanssitankokin siirretty sivuun. Tiiveyskokeet ja villaa päälle, niin pääsee lattiaa jatkamaan :tup:

Miten tuo koteloidaan? Tuo ylhäällä oleva vaakaveto näyttää menevän aika alas. Tuleeko keittiön osuuteen isokin alaslasku?
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Valot vaativat vähintään sen 10 cm alaslaskun, eli katto tulee aika reilusti alas. Tämä oli tiedossa, kun säästettiin parit mutkat. Eli pitäisi jäädä piiloon.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Valot vaativat vähintään sen 10 cm alaslaskun, eli katto tulee aika reilusti alas. Tämä oli tiedossa, kun säästettiin parit mutkat. Eli pitäisi jäädä piiloon.
Toivottavasti, kuvassa näyttää että tuo mutka alkais jostai 30cm korkeudesta.
 

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Tässä vähän tarkempaa kuvaa. Kävin eilen nopeasti alapuolelta mittailemassa ja siihen kympin pintaan se menee. Tarkemitataan, kun on tukevaa lattiaa taas alla (nyt ei yksin viitsinyt mennä koolauksien päälle tikkailla taituroimaan).

Kaasuputki.jpg
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Oon ite tässä nyt tuuskannu vähä remonttia töidenki ohessa, vuodelta -78 oleva 120 neliöinen OKT, alkuperäiskuntonen, ei oo valesokkelia.
Oon laittanu youtuubiin pätkiä nyt hommasta:


Kun on paljon tehtävää, niin nyt ~3 viikon jälkeen ollaan siinä pisteessä että purkuhommien osalta häämöttää maaliviiva.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Oon ite tässä nyt tuuskannu vähä remonttia töidenki ohessa, vuodelta -78 oleva 120 neliöinen OKT, alkuperäiskuntonen, ei oo valesokkelia.
Oon laittanu youtuubiin pätkiä nyt hommasta:


Kun on paljon tehtävää, niin nyt ~3 viikon jälkeen ollaan siinä pisteessä että purkuhommien osalta häämöttää maaliviiva.
Tsemppiä! On meinaa hommaa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Tsemppiä! On meinaa hommaa.
Joo, oon nyt vielä lomautettuna niin oon saanut suht hyvin eteenpäin. Ainakin ens viikolle on yks työhomma tiedossa niin hidastuu taas tahti. Mulla on tuolla tuubissa enemmänkin noita videoja jos kiinnostaa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
On kyllä hommaa purkamisessa. Ihan kypsä purkuhommiin jo tämän 3 neliön kopin kanssa :D. Työn alla WC, josta on tarkoitus tehdä toinen kylpyhuone ulkosaunaa varten, samalla saa tehtyä käytännössä täydellisen putkiremontin. Hyvin suunniteltu, kun tuon kopin kautta saa koko reilu 200 neliösen talon viemärit ja vesiputken vaihdettua. Mielenkiintoisia ratkaisuja tehty -90 luvun alussa tämän kanssa kun on rossipohja tehty tämän wc:n kohdalla niin, että ilma ei kierrä mistään suunnasta, tuloksena käytännössä täysin laho rossipohjan laudoitus.
IMG_0595(1).JPEG
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
On kyllä hommaa purkamisessa. Ihan kypsä purkuhommiin jo tämän 3 neliön kopin kanssa :D. Työn alla WC, josta on tarkoitus tehdä toinen kylpyhuone ulkosaunaa varten, samalla saa tehtyä käytännössä täydellisen putkiremontin. Hyvin suunniteltu, kun tuon kopin kautta saa koko reilu 200 neliösen talon viemärit ja vesiputken vaihdettua. Mielenkiintoisia ratkaisuja tehty -90 luvun alussa tämän kanssa kun on rossipohja tehty tämän wc:n kohdalla niin, että ilma ei kierrä mistään suunnasta, tuloksena käytännössä täysin laho rossipohjan laudoitus.
Eihän tuollanen nyt oo paha, mää otin sellasesta pienehköstä kylppärista lattiasta ja kolmesta seinästä (se neljäs oli jo kaadettu) laatat ja vesieristeet pois nopeimmilaan vähä reilussa 4h, hitain 6.5h (eka), purin siis urakkapalkalla noita.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Mielenkiintoinen Aessun projekti ja hyviä videoita, vaikka vois olla pidempiäkin. Tsemppiä projektiin, hyvä siitä tulee. Asenne ja työn laatu vaikuttavat hyviltä!
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Mielenkiintoinen Aessun projekti ja hyviä videoita, vaikka vois olla pidempiäkin. Tsemppiä projektiin, hyvä siitä tulee. Asenne ja työn laatu vaikuttavat hyviltä!
Oon tarkotuksella pitäny videot suht lyhyinä, niin ei lopu porukalta attention span kesken + että saa jaettua videoiden julkaisua tasaisemmin, kun esim. ens viikolla ei oikein mitää kuvaamisen arvoista tapahdu ennen viikonloppua
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Eihän tuollanen nyt oo paha, mää otin sellasesta pienehköstä kylppärista lattiasta ja kolmesta seinästä (se neljäs oli jo kaadettu) laatat ja vesieristeet pois nopeimmilaan vähä reilussa 4h, hitain 6.5h (eka), purin siis urakkapalkalla noita.
Eihän se paha oo, jos maksetaan :D
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Oon tarkotuksella pitäny videot suht lyhyinä, niin ei lopu porukalta attention span kesken + että saa jaettua videoiden julkaisua tasaisemmin, kun esim. ens viikolla ei oikein mitää kuvaamisen arvoista tapahdu ennen viikonloppua
Ois muutama kysymys tuosta sun imuristas jos haluat avata:
Onks muuten toi sun Festooli pölynesierotin kätevä ja toimiiko hyvin? Aatellu hankkia mutta vielä on hankkimatta.
Kaiketi sulta löytyy tuosta imurista se automaattinen suodattimenpuhistin?
Millasii pusseja oot käyttäny tuollaisessa hienossa pölyssä?
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Onks muuten toi sun Festooli pölynesierotin kätevä ja toimiiko hyvin? Aatellu hankkia mutta vielä on hankkimatta.
Sivuhuomiona noista esierottimista. Jos haluaa päästä halvemmalla ja väsätä itte, niin pikku-sykloneita saa omaan pönttöön halvalla esim. Amazonista www.amazon.de/-/en/DUST-COMMANDER-Cyclone-element-collector/dp/B00HXDYL70/ tai sitten voi tehdä Thienin suunnitelmien pohjalta erottimen J. Phil Thien's Cyclone Separator Lid w/ the Thien Cyclone Separator Baffle

Puutöissä tuommonen sykloni tai thieni on erittäin hyvä, myös tuhkalle suunniteltu peltinen on ollut siinä hommassa tosi hyvä. Raksaimurin kaverina liikkuessa tarvis toki erilaisen järjestelyn.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Taitaa muuten @aessu olla ammattilainen? Tai ainakin ammattilaisen vehkeet. Itsellä kun oli purkutyökaluina sorkkarauta, vasara, rautakanki ja leka, niin ei ihan noin näppärää ollut. Niin ja ketjusaha :)
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Eihän se paha oo, jos maksetaan :D
No sinne 30-40€/h välille sain puristettua tuntipalkan tuossa. Tuo 4h purku oli kyl liikaa, oli ihan joka paikka vielä seuraavanakin päivänä sen jäljiltä kipeänä, sellanen 5.5h aika optimi, kun ei tartte ihan apinan raivolla painaa mutta homma kumminki tapahtuu.
Ois muutama kysymys tuosta sun imuristas jos haluat avata:
Onks muuten toi sun Festooli pölynesierotin kätevä ja toimiiko hyvin? Aatellu hankkia mutta vielä on hankkimatta.
Kaiketi sulta löytyy tuosta imurista se automaattinen suodattimenpuhistin?
Millasii pusseja oot käyttäny tuollaisessa hienossa pölyssä?
Se esierotin on helvetin hyvä, vaikka toki iso, parasta siinä se että kulkee koneen mukana kun saa kasattua, ei oo erillistä pönttöä jossain välissä.
Löytyy tietenkin automaattinen suodattimen puhdistus, mutta kyllä se suodatin pitää silti ajoittain käydä ihan manuaalisesti puistelemassa puhtaaksi, pätee kaikkiin imureihin merkistä riippumatta. Mun imuri on mallia CTL 36 E AC HD
Hienon kivipölyn kanssa en oo käyttänyt mitään pusseja, festoolilta toki löytyis niitä muovisia läpinäkyviä pusseja joilla säiliö olis helpompi tyhjentää, mutta en oo nähnyt tarpeellisiksi. Puupölyn kanssa kangaspussi toimii hyvin.
Taitaa muuten @aessu olla ammattilainen? Tai ainakin ammattilaisen vehkeet. Itsellä kun oli purkutyökaluina sorkkarauta, vasara, rautakanki ja leka, niin ei ihan noin näppärää ollut. Niin ja ketjusaha :)
Kyllähän mää ammatikseni kaikenlaista rakentelen ja korjaan, enimmäkseen keskittyen valesokkelikorjauksiin, kattoremontteihin ja uudispuolelta väliseinähommiin. Kaikkea missä mitalla katottaessa riittää puolen sentin toleranssi, jos tehdään ilman mittaa paikallaan niin riittää että on justiinsa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Taitaa muuten @aessu olla ammattilainen? Tai ainakin ammattilaisen vehkeet. Itsellä kun oli purkutyökaluina sorkkarauta, vasara, rautakanki ja leka, niin ei ihan noin näppärää ollut. Niin ja ketjusaha :)
Ei oo sorkkaraudan ja vasaran voittanutta. Mulla on kolme erilaista vasraa (16oz sileäpäinen lyhyellä varrella, Fiskarssin 22oz vohvelipäinen pitkällä varrella ja 28oz rekyyliton kumipäällystetty) ja neljä sorkkarautaa (30cm littana, 60cm, 90cm ja 120cm "gorilla barit")
Edit: Hyvät vehkeet kyllä auttaa paljon, mutta vain jos niitä osaa käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
On kyllä häkellyttävää katottavaa. Me purettiin ja rakennettiin kahden neliön vessaa 9 kuukautta..
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Starmix iPulse H -raksaimuria voin kyllä suositella, ei tarvinnut kipsipölynkään kanssa erikseen suodattimia putsailla. En sitten ammattikäytöstä tiedä. Tuossa on kaksi suodatinta mitä se ravistelee magneetilla vuorotellen, niin imuteho säilyy koko ajan.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Starmix iPulse H -raksaimuria voin kyllä suositella, ei tarvinnut kipsipölynkään kanssa erikseen suodattimia putsailla. En sitten ammattikäytöstä tiedä. Tuossa on kaksi suodatinta mitä se ravistelee magneetilla vuorotellen, niin imuteho säilyy koko ajan.
Kyllä nekin tukkoon menee ajan kanssa, ainakin betonijyrsimen tai kirahvin kanssa. Olen testannut. Se suodattimen ravistushan on vaan sitä varten että periaatteessa pitäis pystyä säiliöllinen imemään hienoakin pölyä ilman että tarttee välissä puhdistaa suodatinta.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Festoolin oman esierottimen valitsin tuollaisen sijaan sen takia että kulkee pyörillä koneen mukana, ei oo erillistä pönttöä vieressä.
Joo sitä samaa oon ite kattonu ja ainakin itellä on ollut luotto noihin festoolin vehkeisiin niin ei oikei kiinnosta jotai random merkkistä alkaa ostamaan.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Joo sitä samaa oon ite kattonu ja ainakin itellä on ollut luotto noihin festoolin vehkeisiin niin ei oikei kiinnosta jotai random merkkistä alkaa ostamaan.
No nuo astq:n myymätki on tarkotettu asbestihommiin, että kyllä ne ihan hyviä on. Takuuhan noissa festooleissa on varmaan Hiltin kanssa markkinoiden paras, paha sanoa kumpi on parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Joo sitä samaa oon ite kattonu ja ainakin itellä on ollut luotto noihin festoolin vehkeisiin niin ei oikei kiinnosta jotai random merkkistä alkaa ostamaan.
Sinänsä tuossa ei isoa riskiä ole,Alista noita löytyy parilla kympillä ja Amazonilta kolmella neljällä.Harrastuskäytössä varmaan toimii kaikki,ammattikäytössä muovilaadun kestävyys merkitsee että kuinka kauan kestää ennen kuin kuluu puhki.Ainakin nuo usa mallit ovat kestäneet hyvin kerrostalo lvis rempoissa.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
Kertokaas fiksummat mielipiteitä asiaan: asunnossa on lattiassa kiinni oleva liukuovikaappi. Tarkoitus uusia nykyinen parketti uudella, joten onko kyseinen kaappi mahdollista purkaa, laittaa alle uusi lattia ja asentaa takaisin vai pystyykö mitenkään saamaan siistiä jälkeä jättämällä vanha lattia alle? Kyseisestä kaapista on myös kulku vaatehuoneeseen. Tekisi kyllä mieli pistää uusiksi myös kaapin runko sekä vaatekaapin hyllystöt yms...
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
525
Kertokaas fiksummat mielipiteitä asiaan: asunnossa on lattiassa kiinni oleva liukuovikaappi. Tarkoitus uusia nykyinen parketti uudella, joten onko kyseinen kaappi mahdollista purkaa, laittaa alle uusi lattia ja asentaa takaisin vai pystyykö mitenkään saamaan siistiä jälkeä jättämällä vanha lattia alle? Kyseisestä kaapista on myös kulku vaatehuoneeseen. Tekisi kyllä mieli pistää uusiksi myös kaapin runko sekä vaatekaapin hyllystöt yms...
Riippuu paljolti siitä mikä on itse kellekkin riittävän siisti, mutta paras tulee varmasti jos purkaa kaapin pois, vanhan lattian pois ja sitte uusi lattia ja kaappi takaisin. Kuva kertoisi varmaan paljon. Nuo liukuovikaapit tuppaa olemaan herkkiä sille ettei lattiaan tuu liikaa korkeutta, kun ovat monesti niin tarkalla mitalla että edes 8mm laminaatille ei ole tilaa ilman että purkaa kaikki vanhat alta pois.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Kertokaas fiksummat mielipiteitä asiaan: asunnossa on lattiassa kiinni oleva liukuovikaappi. Tarkoitus uusia nykyinen parketti uudella, joten onko kyseinen kaappi mahdollista purkaa, laittaa alle uusi lattia ja asentaa takaisin vai pystyykö mitenkään saamaan siistiä jälkeä jättämällä vanha lattia alle? Kyseisestä kaapista on myös kulku vaatehuoneeseen. Tekisi kyllä mieli pistää uusiksi myös kaapin runko sekä vaatekaapin hyllystöt yms...
Kyllä nuo yleensä on mahdollista purkaa osiin siistinä ja koota takaisin. Ei siitä oikein kovin viimeisteltyä tule muuten. Tuossa kohtaa on yleensä hyvä aika uusia vanhat kaapistot. Ilmeisesti runko olisi muutenkin tarkoitus uusia niin miksi tuo edes pitäisi jättää paikalleen? Ei runkoa voi uusia ilman pois purkamista. Jos kaappi on hyvä kuntoinen etkä aio uusia niin sit vaan varoovasti purkaa ja muistaa kuvata / merkata miten saa takas kasaan. Nämä uudemmat on usein ruuveilla + tapeilla niin aika simppeliä purkaa. Ei noita isompia ole yleensä liimattu.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kertokaas fiksummat mielipiteitä asiaan: asunnossa on lattiassa kiinni oleva liukuovikaappi. Tarkoitus uusia nykyinen parketti uudella, joten onko kyseinen kaappi mahdollista purkaa, laittaa alle uusi lattia ja asentaa takaisin vai pystyykö mitenkään saamaan siistiä jälkeä jättämällä vanha lattia alle? Kyseisestä kaapista on myös kulku vaatehuoneeseen. Tekisi kyllä mieli pistää uusiksi myös kaapin runko sekä vaatekaapin hyllystöt yms...
Joko vaihdat kaikki uutta tai sitten irroitat tuon kiskon, vaihdat lattian ja laitat vanhan kiskon ja oven takaisin kiinni siihen uuden lattian päälle?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 857
Kertokaas fiksummat mielipiteitä asiaan: asunnossa on lattiassa kiinni oleva liukuovikaappi. Tarkoitus uusia nykyinen parketti uudella, joten onko kyseinen kaappi mahdollista purkaa, laittaa alle uusi lattia ja asentaa takaisin vai pystyykö mitenkään saamaan siistiä jälkeä jättämällä vanha lattia alle? Kyseisestä kaapista on myös kulku vaatehuoneeseen. Tekisi kyllä mieli pistää uusiksi myös kaapin runko sekä vaatekaapin hyllystöt yms...
Itselle jäi epäselväksi onko liukuovi suoraan lattian päällä ja onko yläkisko katossa kiinni. Jos tällaisessa tilateessa haluaisit säilyttää vanhat liukuovet voit helposti kokeilla korottaa alakiskoa tulevalla korotuksella ja kokeilla mahtuuko ovet paikalleen. Oman kokemuksen mukaan niissä usein voi olla tuon verran pelivaraa, mutta paikalleen laittaminen voi tietty olla vaikeampaa.

Jos ovet taasen on tiukkaan mitoitetussa rungossa pitänee tarkastaa paljonko yläpuolelle on jätetty tilaa. Ja purkaminen ja kasaaminen voi olla hankalaa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Meillä on rivitaloasunnossa joku edeltävien vuosikymmenien saatossa asunut osakas tehnyt olohuoneen kulmassa läpiviennin seinästä sateellittiantennin kaapelia varten. Jälkimiten kun osakas on lähtenyt, on hän "tulpannut" tuo putken - mutta tulppaus on käsittääkseni tehty väärin kun alunperin ihmeteltiin miksei kohtaan tarttunut pohjamaalikaan - pinnassa taisi olla silikonia. Nyt kun on ollut enemmän pakkasta niin huomasin että tuo metalliputki, minkä sisällä olettavasti se kaapeli on mennyt, kondesoi. Raapaisin pintaa ja se silikonitulppa lähti tiehensä ja näyttää siltä että putki on täynnä kipsitasoitetta... Tietysti nyt se on sellaista kosteata möhnää.

Mikä olisi se OikeaTapa korjata tuo? Puhdistaa putki kokonaan tuosta moskasta joka tapauksessa, mutta riittääkö että putken täyttää esim PU-VAAHTO TYTAN SANIT 750ML PILLIKÄYTTÖINEN LVI-VAAHTO ja viimeistelee pinnan sitten siten, että siinä on se pinta vain tuolla tasoitteella ja maalaa uudestaan. Asumme As Oy:ssä, mutta tämä harjoitus eli seinän läpivienti on tehty ennen nykyisiä osakkaita ja aika vähän oli tietoa siitä että tälläinen edes on tehty. Sisäpinnoista toki vastaamme me, mutta tämä läpivienti menee ulkoseinään asti ja tuo kondensoituminen toki huolettaa. En ole rakennusalan ammattilainen, mutta kyllä pienet työt onnistuvat ohjeistuksen perusteella.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Meillä on rivitaloasunnossa joku edeltävien vuosikymmenien saatossa asunut osakas tehnyt olohuoneen kulmassa läpiviennin seinästä sateellittiantennin kaapelia varten. Jälkimiten kun osakas on lähtenyt, on hän "tulpannut" tuo putken - mutta tulppaus on käsittääkseni tehty väärin kun alunperin ihmeteltiin miksei kohtaan tarttunut pohjamaalikaan - pinnassa taisi olla silikonia. Nyt kun on ollut enemmän pakkasta niin huomasin että tuo metalliputki, minkä sisällä olettavasti se kaapeli on mennyt, kondesoi. Raapaisin pintaa ja se silikonitulppa lähti tiehensä ja näyttää siltä että putki on täynnä kipsitasoitetta... Tietysti nyt se on sellaista kosteata möhnää.

Mikä olisi se OikeaTapa korjata tuo? Puhdistaa putki kokonaan tuosta moskasta joka tapauksessa, mutta riittääkö että putken täyttää esim PU-VAAHTO TYTAN SANIT 750ML PILLIKÄYTTÖINEN LVI-VAAHTO ja viimeistelee pinnan sitten siten, että siinä on se pinta vain tuolla tasoitteella ja maalaa uudestaan. Asumme As Oy:ssä, mutta tämä harjoitus eli seinän läpivienti on tehty ennen nykyisiä osakkaita ja aika vähän oli tietoa siitä että tälläinen edes on tehty. Sisäpinnoista toki vastaamme me, mutta tämä läpivienti menee ulkoseinään asti ja tuo kondensoituminen toki huolettaa. En ole rakennusalan ammattilainen, mutta kyllä pienet työt onnistuvat ohjeistuksen perusteella.
Mitä jos löisit sen metalliputken kokonaan irti reiästä ja tilalle vaikka sopivankokoinen muoviputki jonka täyttää tuolla uretaanilla ja jättää sisältä jotai 3mm seinän sisään että voi täyttää kohdan sisältä kipsilevytasoitteella. Tuollainen metalliputki toimii kylmäsiltana ja saattaa kondensoidakkin kuten ilmeisesti oli jo käynyt.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
634
Mikäs olisi hyvä/kestävä/ei kellastuva kirkas silikoni ikkunoihin, eli puun ja ikkunapinnan tiivistämiseen, valkoiseksi maalatut pokat ja niille tuskin tarvii mitään lähiaikoina tehdä
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Mikäs olisi hyvä/kestävä/ei kellastuva kirkas silikoni ikkunoihin, eli puun ja ikkunapinnan tiivistämiseen, valkoiseksi maalatut pokat ja niille tuskin tarvii mitään lähiaikoina tehdä
Onko nämä jotain perinneikkunoita? Niiden oikeaoppinen korjaaminen on oma tieteenlajinsa. Niissä ei kaiketi edes käytetä silikoonia.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 779
Oisko se "vaahtomuovin tapainen tiiviste" mennyt ikänsä päähän? Jotain samanlaistahan sinne kannattaa tilalle laittaa kuin mitä on ennen ollut. Jos on kovin uus ikkuna niin noissahan voi olla vielä takuu voimassa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
634
On ne 30 vuotta, veikkasin että kuivat ovat, yrittänyt itse asiassa kalastella niitä sieltä välistä mutta se ei onnaa,
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 587
Viestejä
4 205 309
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom