Kitaran soittaminen

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
Jos sen kaulan on vääntäny joku testopetteri aivan suoraksi tai pahimmassa tapauksessa kuperaksi, niin sen asettuminen voi kestää hetken aikaa. Käänsitkö vastapäivään kaularautaa? Kuinka paljon?

En osaa sanoa, kuinka paljon sitä kannattaa päivässä kiertää, joku ohje oli, ettei enempää kuin 1/4 kierros vuorokaudessa, mikä kuulosti vähän vähältä, mutta anna joka tapauksessa sen kaulan nyt vähän aikaa asettua, jos oot löysyttäny sitä rautaa. Ja tsekkaa huomisen puolella tuo relief uusiksi. Sit viritykset ja uusi säätö tarpeen mukaan.

muoks. on kyllä kitaroita, joissa se kaula on niin mutkalla, ettei korjaannu enää yksin kaularautaa säätämällä, ja jos siitä on kyse, niin takaisin vaan. Korjaaminen sepällä voi maksaa saman tai enemmän, mitä tuon hintaisen kitaran ostohinta.
Kitara oli enemmänkin kuvan mukaan backward bow: Google-kuvahaun tulos kohteessa https://i.stack.imgur.com/ZbQSr.jpg

Säädin sitä enemmän neutraalin/u shape suuntaisesti. Eli muistaakseni vastapäivään.

Mut tosiaan otan tänää videon tänne tuosta sekä verkkikseen. Ei pakasta vedetty skittaa ihan tuollainen pitäs olla.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Kitara oli enemmänkin kuvan mukaan backward bow: Google-kuvahaun tulos kohteessa https://i.stack.imgur.com/ZbQSr.jpg

Säädin sitä enemmän neutraalin/u shape suuntaisesti. Eli muistaakseni vastapäivään.
No tuo tarkoittaa justiinsa sitä, että se kaularauta on ollu aivan liian tiukalla. Anna sen nyt vaikka eka asettua huomiseen ja kato sit uusiksi.

Ja näkyi olevan korvaoo:lla oikein hyvää lisätipsiä tuossa edellä, että nuohan voi tsekata kanssa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kiitos tsekkaan nuo. Tälläsen jo laitoin tulemaan ihan testin vuoksi. GHS Fast Fret String Lubricant, 4oz | Gear4music

Ja aina voi peukun päähän laittaa jotai öljyä tai muuta hennosti että pysyy se liukkaus :)
Jotkut laittaa kitaran lakan päälle vielä "autovahauksen" poistaa samalla pienet naarmut lakkauksesta. Kokeile johonkin lakattuun (ei näkyvään) puupintaan (huonekalu), niin näet toimiiko sulla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 499


Coveerasin sitte Rammsteinia. Jälleen haukut (kehitysideat) otan vastaan :D Ei oo montaa päivää ja viikkoa kun tappelin tuon soolon kanssa ja ajattelin että se ei koskaan tuu menee full speedillä, mutta.. Eihän se täydellinen ole, mutta täytyy kyllä olla tyytyväinen.
Soittoon tulikin jo vihjeitä. Itseäni ilahdutti tuo varsinainen soundi. Se on nyt tosi hyvä: murea, jämäkkä ja sopiva ilman liikaa gainia. Eli ruuvaushistoriasi on palkinnut itsensä kuultavin tuloksin :thumbsup:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
No tuo tarkoittaa justiinsa sitä, että se kaularauta on ollu aivan liian tiukalla. Anna sen nyt vaikka eka asettua huomiseen ja kato sit uusiksi.

Ja näkyi olevan korvaoo:lla oikein hyvää lisätipsiä tuossa edellä, että nuohan voi tsekata kanssa.
Jep. No mä laitoin jo verkkokaupalle kyssäriä asiasta. Katotaa mihi homma etenee. Onneks on tuo vanha skitta niin en hirveästi päätä hakkaa seinään tämän kanssa! Mut kyllä mä odotan vaikka onkin B-Stock tuote niin kitaran olevan lähestulkoon soittokelpoinen virittämisen (ainii ohuinta kieltä ei pystynyt virittää) jälkeen - vaan ei ole :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Jep. No mä laitoin jo verkkokaupalle kyssäriä asiasta. Katotaa mihi homma etenee. Onneks on tuo vanha skitta niin en hirveästi päätä hakkaa seinään tämän kanssa! Mut kyllä mä odotan vaikka onkin B-Stock tuote niin kitaran olevan lähestulkoon soittokelpoinen virittämisen (ainii ohuinta kieltä ei pystynyt virittää) jälkeen - vaan ei ole :)
No siis.. ei tehtaalta tulleet kitarat kyllä välttämättä kovin häävissä jamassa ole ylipäätään. Mulla kävi tuossa tonnin Charvelin DK24 ja nauhojen päät karheet, tone-potikka ei kääntyny kunnolla ja epäilen, että satulan urissakin ois ollu tsekkaamisen tarvetta.

Ja siinä missä monet varsinaiset musakaupat tarjoaa jonkinlaista "soittovalmis" -pakettia eli että sen kitaran on joku osaava ylipäänsä tsekannut, niin tokko verkkiksellä mitään semmosta on, vaan toi sunkin on todennäköisesti siinä jamassa, mihin sen edellinen ostaja on saanu.

Jos se kaula ei oo rakenteellisesti pilalla, niin kyllä sen viimeistään sepällä saa ihan hyvään soittoiskuun, mutta haluatko siitä maksaa, niin se on asia erikseen.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Kunnon setuppi on kyllä asia mistä kannattaa maksaa. Kalliskin kitara huonolla setupilla on huono soittaa, kun taas halpa kitara voi olla erittäin hyvä soittaa hyvällä setupilla. Maksaiskohan uudet kielet + säätö n. 100e, money well spent.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
e. ei ollukaan RG550, olis kannattanut :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
No siis.. ei tehtaalta tulleet kitarat kyllä välttämättä kovin häävissä jamassa ole ylipäätään. Mulla kävi tuossa tonnin Charvelin DK24 ja nauhojen päät karheet, tone-potikka ei kääntyny kunnolla ja epäilen, että satulan urissakin ois ollu tsekkaamisen tarvetta.

Ja siinä missä monet varsinaiset musakaupat tarjoaa jonkinlaista "soittovalmis" -pakettia eli että sen kitaran on joku osaava ylipäänsä tsekannut, niin tokko verkkiksellä mitään semmosta on, vaan toi sunkin on todennäköisesti siinä jamassa, mihin sen edellinen ostaja on saanu.

Jos se kaula ei oo rakenteellisesti pilalla, niin kyllä sen viimeistään sepällä saa ihan hyvään soittoiskuun, mutta haluatko siitä maksaa, niin se on asia erikseen.
Mä jatkan tuota kaulan säätöä. Huomasin että kun lisää veivasin niin se alkaa siitä menemään oikeaan suuntaan ja kieletkin alkaa soimaan. Oon nyt ehkä 90-180 asteen välin verran veivannut tuota kaulaa kellonvastaiseen suuntaan.
Huomenna selvinee sitte lopputuloksen kunnolla. Se on siis aika reippaasti ollu kuperalla. Lievässä U-kaaressahan tuo skitta saa olla (siis tosi lievässä, U-vertaus on vähä huono). Alkaa olemaan kyl jo aika löysällä toi säätö. Mielenkiintoista. Alkuun se oli pirun tiukka mut nyt ei oo paljoa enää ennenkuin löisi tyhjää. Kohta en enää uskalla tuota veivaa. Taidan nyt täs kohtaa odottaa huomiseen ja antaa tuon olla. Standardi vireeseen tuota oon pyrkiny laittaa aina ennen veivaamista. Mut silti se on edellee lievästi kuperalla tai suorahko.

60€lla saa tuosta lähestulkoon naapurista kitaran perushuollon joka sisältää oikeastaa kaiken tarpeellisen, jossa saisin tuon täydelliseen vireeseen. Olettaen tietenkin että rakenteellisesti ehjä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Epäselvä video tän kitaran oireyhtymästä: VID_20220520_210704.mp4
Tossa mun musarissa oli ekoilla nauhoilla kanssa hyppyriä, kun kaularauta oli väännelty liian kireelle. Anna sen nyt vaan asettua rauhassa vähän aikaa :D

Eikö sulla ollu vielä se toinenkin soittopeli, että sillä voi veivata pahimpaan tuskaan?

Ghostilta tullu joku uusi levy, jossa ilmeisesti matkassa Opethin kitaristi. Makean kuuloisia juttuja esim. videon biisissä, plokkasin pikaiseen vähän alkuun tuota. Tarvis vaan pudotella virettä mukana soitteluun.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
Tossa mun musarissa oli ekoilla nauhoilla kanssa hyppyriä, kun kaularauta oli väännelty liian kireelle. Anna sen nyt vaan asettua rauhassa vähän aikaa :D

Eikö sulla ollu vielä se toinenkin soittopeli, että sillä voi veivata pahimpaan tuskaan?

Ghostilta tullu joku uusi levy, jossa ilmeisesti matkassa Opethin kitaristi. Makean kuuloisia juttuja esim. videon biisissä, plokkasin pikaiseen vähän alkuun tuota. Tarvis vaan pudotella virettä mukana soitteluun.

Joo mulla on toi huollettu musta Ibanez jolla oon rallattanu menemään joten ei tuon oireilu harmita tässä :) Mut odottelen nyt huomiseen ja katson tilannetta uudestaan.
Muuten, lisää biisiehdotuksia otan vastaan!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Säröä on aika paljon ja kun komppikäsi vielä toistaiseksi hiplaa kieliä, soundi puuroutuu hieman. Pikkusen säröä pois, tallamikki valinnaksi ja lisää varmuutta komppikäteen, niin taas paranee. Soittele vaikka sooloja enemmän, ehkä komppikäden ankkuroinnit ja varmuus lisääntyy myös sitä kautta.

Edistystä tapahtuu ilmeisen luonnollisesti, joten yllämainitut asiat paranee myös "itsestään". Hyvällä mallilla on touhu.
Itse suosittelisin rytmin tarkentamiseen nopeita ja yksinkertaisia riffejä. Punk-puolella on aika tarkkaakin tekemistä, mitä rytmiin tulee. Ajan kanssa mun ongelmaksi päällesoittamisen kanssa on muodostunut se, että kun oma soundi täsmää, ja rytmi on kunnossa, omaa soittoa ei enää kuule.

En todellakaan ole hyvä kitaristi, mutta osaan sen, mitä osaan. Harvasta kitaristista tulee tilumestari, mutta aika moni kykenee ihan sille tasolle, mitä moni "keikkaileva artisti" tekee. Ja kun kykenee livenä siihen, mitä toinen studiossa, ei voi paljoa hävetä. Tästä tulikin mieleen Ghost-yhtyeen Rats-kappaleen livevedot, joita olen kuullut. Osa menee hyvin, mutta osassa alkuriffit menevät laiskasti (englanniksi "sloppy"). Eli vähälläkin osaamisella, jos sen tekee hyvin, voi olla parempi kuin luulisi. Ja kyllä, olen nopeiden plekukättä vaativien riffien osaaja (rajallisesti). Vasurina (kaksikätisenä), joka soittaa oikuriskittaa, tää soittaminen on tuntunut ehkä hieman erilaiselta muiden kokemukseen verrattuna.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 499
Epäselvä video tän kitaran oireyhtymästä: VID_20220520_210704.mp4
Ehkä tuon perusteella semmonen että nostat kieliä tallasta sen verran että kaikki vapaat kielet soi puhtaasti ja että niitä pystyy virittämään oikeaan vireeseen, jotta kaulalle saadaan oikea vastus ja paine. Virittämisen jälkeen alkaa sitten katselemaan kuinka kaarella kaula on. Säädä sen jälkeen kaula suoraksi tai ylipäätään sopivaksi, suora on hyvä lähtökohta mutta loiva kaari on myös jees. Sitten alat laskea kieliä tallasta alemmaksi kunnes ollaan rajalla että kovaa soittaessa hieman särisee mutta hiljemmin soittaessa ok.
Ennen tätä laittaisin uudet kielet (merkki ja koko yms tiedot muistiin) jotta ei tarvi arpoa aina sen kaulan ja tallan kanssa.
Oliko tässä kiinteä vai vibra talla? Kelluvassa tulee hieman lisämutkaa sitten.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Epäselvä video tän kitaran oireyhtymästä: VID_20220520_210704.mp4
En tiedä onko jo kommentoitu, mutta
Tuli tosta mieleen, että onhan sulla satula OK? Kun painat kielen kolmannesta välistä alas otelautaan kielen pitää olla hivenen irti 1-nauhasta, eli painua vähän. Jos ei painu, satula on laitettu (kielet uritettu) liian alas. Jos on OK. sitten ei taida juuri muuta olla kuin nostaa kieliä tallasta. Otelauta voi olla pituussuunassaan joko suora tai kovera, monet jättävät hivenen koveraksi, jotta kielellä on tilaa värähdellä. Matala E-tarvitsee enemmän tilaa (eli action= Kielen ja nauhan väli korkeampi) kuin korkea E.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
Ehkä tuon perusteella semmonen että nostat kieliä tallasta sen verran että kaikki vapaat kielet soi puhtaasti ja että niitä pystyy virittämään oikeaan vireeseen, jotta kaulalle saadaan oikea vastus ja paine. Virittämisen jälkeen alkaa sitten katselemaan kuinka kaarella kaula on. Säädä sen jälkeen kaula suoraksi tai ylipäätään sopivaksi, suora on hyvä lähtökohta mutta loiva kaari on myös jees. Sitten alat laskea kieliä tallasta alemmaksi kunnes ollaan rajalla että kovaa soittaessa hieman särisee mutta hiljemmin soittaessa ok.
Ennen tätä laittaisin uudet kielet (merkki ja koko yms tiedot muistiin) jotta ei tarvi arpoa aina sen kaulan ja tallan kanssa.
Oliko tässä kiinteä vai vibra talla? Kelluvassa tulee hieman lisämutkaa sitten.
Sen verra kommentoin tähä että kielet sain viritettyä. Vapaana kielet kuulostaa ok mut ku painelee ensimmäisii nauhavälei niin soundi säröytyy täysin, mut yritän soveltaa nyt teidän antamia ohjeita, kiitos!

Tallasta en nyt osaa sanoa kun en näistä hirveästi tiedä mut yritän selvittää :D Ibanez RGA42-FM on malli.

@tietokonerikki kolmannesta nauhavälistä painettuna kielet 1-nauhan kohdalta painuu hivenen alaspäin eli uskoisin satulan olevan ok. Ei kait tässä sit muu auta ku kielten korkeutta säätää. Ja nauhat katsoi läpi kortilla, en havainnut kohoumia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
^ elä nyt härvää sen kitaran kanssa ylimääräisiä, ennen kuin näet miten se kaula asettuu.. :D Sen jälkeen vasta noita muita operaatioita, jos niitä tarvitaan.

Jos on kauhea palo vaan soittaa, niin tuo kyseinen kapine sepälle ja se kunnossa oleva soittoon.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
^ elä nyt härvää sen kitaran kanssa ylimääräisiä, ennen kuin näet miten se kaula asettuu.. :D Sen jälkeen vasta noita muita operaatioita, jos niitä tarvitaan.

Jos on kauhea palo vaan soittaa, niin tuo kyseinen kapine sepälle ja se kunnossa oleva soittoon.
Joo ei tässä hätä kun on toi vanha skeba! Millon on hyvä yrittää veivaa tuota kaulaa lisää jos näyttää siltä että ei ole edelleenkään hyvä? Nyt se on aikalailla suora. Saisi mun makuun olla pikkuse kupera.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Joo ei tässä hätä kun on toi vanha skeba! Millon on hyvä yrittää veivaa tuota kaulaa lisää jos näyttää siltä että ei ole edelleenkään hyvä? Nyt se on aikalailla suora. Saisi mun makuun olla pikkuse kupera.
Sen mitä minä tästä juttelin sepän kanssa oman kitarani kanssa, niin kommentti oli, että päivän pari sitä kaulaa on hyvä seurata, miten asettuu. Riippuu siis myös tilanteesta.

Mutta siis jos se nyt on vähän siitä jo lähtenyt asettumaan ja jos siinä raudassa on vaan varaa, niin eikö sitä voi taas ottaa pikkaisen vastapäivään ja kattoa illalla tai huomenna aamulla taas uudestaan?

Oletan, että tarkoitit koveraa. Kuperaksi eli kummulle kitaran kaulaa ei haluta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
Sen mitä minä tästä juttelin sepän kanssa oman kitarani kanssa, niin kommentti oli, että päivän pari sitä kaulaa on hyvä seurata, miten asettuu. Riippuu siis myös tilanteesta.

Mutta siis jos se nyt on vähän siitä jo lähtenyt asettumaan ja jos siinä raudassa on vaan varaa, niin eikö sitä voi taas ottaa pikkaisen vastapäivään ja kattoa illalla tai huomenna aamulla taas uudestaan?

Oletan, että tarkoitit koveraa. Kuperaksi eli kummulle kitaran kaulaa ei haluta.
Pitäskö ton kaularaudan jäänite sitten kiristyy? Tuossa kun kokeilin niin löysähkö oli edelleen, eli en mä kehtaa vastapäivään sitä enempää veivata.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Pitäskö ton kaularaudan jäänite sitten kiristyy? Tuossa kun kokeilin niin löysähkö oli edelleen, eli en mä kehtaa vastapäivään sitä enempää veivata.
En minä uskalla näkemättä ja kokeilematta tuohon mennä oikein enempää sanomaan. Jos siinä kaularaudassa ei oo enempää varaa löysyttää, niin sitten pitäs minusta vaan odotella, että kielten jännite vetää sitä kaulaa hiljakseltaan kevyeen kouruun (jos on vetääkseen). En osaa sanoa, miten sen kaularaudan pitäs käyttäytyä, kun itellä ei oo ollu vastaavaa tilannetta ikinä. Onksulla se kitara jossain normi E-vireessä, vai jossain örrinmörrin alavireessä?

Jos niillä ekoilla nauhoilla on jotain hyppyriä, niin ei se kielten nostaminenkaan minusta ratkaise ongelmaa, jos haluaa saada pitkin kaulaa fiksun tatsin.

Jos jollain muulla on jotain pätevää täsmäohjetta, niin saa sanoo, mutta minä varmaan melkein veisin sen sepälle, jos siinä kaularaudassa ei oo säätövaraa ja ne ekat nauhat edelleen rämisee - tyyliin siis illalla / huomenna. Tai sitten laittaa takas koko pelin ja ostaa muualta jonkun fiksussa soittokunnossa olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
En minä uskalla näkemättä ja kokeilematta tuohon mennä oikein enempää sanomaan. Jos siinä kaularaudassa ei oo enempää varaa löysyttää, niin sitten pitäs minusta vaan odotella, että kielten jännite vetää sitä kaulaa hiljakseltaan kevyeen kouruun (jos on vetääkseen). En osaa sanoa, miten sen kaularaudan pitäs käyttäytyä, kun itellä ei oo ollu vastaavaa tilannetta ikinä. Onksulla se kitara jossain normi E-vireessä, vai jossain örrinmörrin alavireessä?

Jos niillä ekoilla nauhoilla on jotain hyppyriä, niin ei se kielten nostaminenkaan minusta ratkaise ongelmaa, jos haluaa saada pitkin kaulaa fiksun tatsin.

Jos jollain muulla on jotain pätevää täsmäohjetta, niin saa sanoo, mutta minä varmaan melkein veisin sen sepälle, jos siinä kaularaudassa ei oo säätövaraa ja ne ekat nauhat edelleen rämisee - tyyliin siis illalla / huomenna. Tai sitten laittaa takas koko pelin ja ostaa muualta jonkun fiksussa soittokunnossa olevan.
Ihan standardi EADGBE vireessä. Mut mä odottelen nyt tuota, veivasin iha hituse kireemmäksi eli kellonsuuntaan tuota, annan sen nyt olla. Odotan mitä verkkokauppa tuohon mainitsee iha ekana ennenkuin teen johtopäätöksiä. Jos ne eivät ota mitään vastuuta tuosta niin sitten funtsin a) palautanko b) vien tuonne naapuriin kitarahuoltoon joka laittaa tuon iskuvireeseen. Sain mä tän kuitenkin -33% normihinnasta että jään voiton puolelle vaikka menisin teettää kitaralle perushuollon, joka todennäköisesti ajaisi tuon täydelliseen soittokuntoon. Sitäpaitsi tuon kitaran kielet ovat todella matalalla muuten. Nykyisessä skitassa on "medium" korkeudella. Toki ei haittaisi että tuossa olisi alempana, selviipähä kummalla olisi mukavempi soitella.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Ihan standardi EADGBE vireessä. Mut mä odottelen nyt tuota, veivasin iha hituse kireemmäksi eli kellonsuuntaan tuota, annan sen nyt olla. Odotan mitä verkkokauppa tuohon mainitsee iha ekana ennenkuin teen johtopäätöksiä. Jos ne eivät ota mitään vastuuta tuosta niin sitten funtsin a) palautanko b) vien tuonne naapuriin kitarahuoltoon joka laittaa tuon iskuvireeseen. Sain mä tän kuitenkin -33% normihinnasta että jään voiton puolelle vaikka menisin teettää kitaralle perushuollon, joka todennäköisesti ajaisi tuon täydelliseen soittokuntoon. Sitäpaitsi tuon kitaran kielet ovat todella matalalla muuten. Nykyisessä skitassa on "medium" korkeudella. Toki ei haittaisi että tuossa olisi alempana, selviipähä kummalla olisi mukavempi soitella.
Niin ei se kaularaudan kiristäminen sitä sun asiaa auta, kun se kaula on ollu ja on ilm. edelleen liian suorana.. mutta nää sais kattoa joku osaava paikan päällä, niin tietäs ainakin varmaksi.

Tosta tiiseriä :D Täytys jaksaa aktivoitua ja laittaa muusikoiden nettiin ilmoa, mutta oon meinannu laittaa tuota kiertoon. Oikeasti hyväsointinen ja -laatuinen, japanissa tehty hevi-ihme, mutta jää itellä vähän musarin jalkoihin ja halajan edelleen perinnehenkistä stratoa. Oikeasti laadukkaasti viimeistelty ja alkuvuodesta sepällä säädetty, pykälän jäykempi soittaa, mitä musari, mutta pitäs lähteä osapuilleen kaikki maan ja taivaan väliltä, jos omat sormet riittää.

Ei olla kyllä ihan kolmen huntin hintaluokassa, mutta alle tonnilla lähtee, jos rahalla haluaa. Ja nyt loppuu tää törkeä markkinointi täällä :D

st_1.jpg


muoks. katos, kivat heijastumat. Housut oli kyllä jalassa kuvatessa :D
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
327
Mun mielipide on selkeä: alemmassa hintaluokassa ei kannata teettää ihmeempiä huoltoja. Itse opiskellen kyllä suosittelen.

Toinenkin mielipiteeni on selkeä: takuullinen kitara palautukseen ja parempaa tilalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Tuon kaulan suoruuden näkee paremmin sitten kun katselet jommasta kummasta päästä kielien suuntaisesti ja kato vaikka nauhojen päistä, ne kuitenkin tehdastekoa, niin oletettavasti keskenään aika samanlaiset, joten ei valehtele kovin isosti ainakaan. PArempi vaihtoehto toki on noin 60cm viivotin. Kato nyt jollain suoralla, esim luottokortilla että se kolmas nauha on samassa tasossa viereisten kanssa. Se ei saa keinua yhtään niiden kolmen nauhan päällä joista keskimmäinen siis tuo kolmas. katso myös viereiset. Jos ei tuo auta niin tallasta kieliä ylöspäin. Jos joutuu nostamaan niin paljon että sentti alkaa jäämään taakse 12. nauhalla niin äkkiä kitara pakettiin takas ja verkkokauppaan keskustelemaan kitaran huollosta tai palautuksesta.
Kuvassa vähän niinkun se tirkistelysuunta, näkee jo aika hyvin että mihin päin se kaula kaartuu vai kaartuuko...
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Heti kun rupesin kirjoittelemaan julki tuo LTD eliten myyntiä, niin rupes kolkutteleen takaraivossa, että tuostahan varmaan sais ihan pätevän hevijyrän, kun säätäis vaikka nyt droppi C:hen. Tuo Ghostin levykin taitaa mennä aika pitkälti sieltä.

Pitää varmaan hakea joku 10-50 setti ja testata.. Jos samalla nappais jonkun halpis audio interfacenkin, kun sekin asia jäi roikkuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Heti kun rupesin kirjoittelemaan julki tuo LTD eliten myyntiä, niin rupes kolkutteleen takaraivossa, että tuostahan varmaan sais ihan pätevän hevijyrän, kun säätäis vaikka nyt droppi C:hen. Tuo Ghostin levykin taitaa mennä aika pitkälti sieltä.

Pitää varmaan hakea joku 10-50 setti ja testata.. Jos samalla nappais jonkun halpis audio interfacenkin, kun sekin asia jäi roikkuun.
Droppi C taitaa vaatia reilusti paksummat kielet että soi nätisti. Jos meinasit Droppi c:llä 3 puolikasta alaspäin ja paksuin kieli c:n niin ihan suoraan 11-12 settiä tai sinnepäin kehiin... Jos kaikki kielet sen 5 puolikasta alas, niin liekö 12:kaan riittävästi :) Toki jos vaan tuo e kielen droppaat, niin normi kymppisettihän menee ok kunhan vaihtaa mörköä ala E:n tialle...
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Droppi C taitaa vaatia reilusti paksummat kielet että soi nätisti. Jos meinasit Droppi c:llä 3 puolikasta alaspäin ja paksuin kieli c:n niin ihan suoraan 11-12 settiä tai sinnepäin kehiin... Jos kaikki kielet sen 5 puolikasta alas, niin liekö 12:kaan riittävästi :) Toki jos vaan tuo e kielen droppaat, niin normi kymppisettihän menee ok kunhan vaihtaa mörköä ala E:n tialle...
Juu, E-kieli pudotettu C:hen, muuten standardi vire, mutta D:stä. Toi mulla ollut Suhr oli edellisellä omistajalla vastaavassa vireessä ja siinä tais olla just tuommonen heavy bottom kympin setti ja toimi varsin jees. Sais kuitenkin pysyä helpposoittoisena ylärekisteristä.

Normi kympin setin paksuin kieli taitaa olla .046. Sillä mietin, että joku .050 vois toimia paksuimmassa.

Mullon tuo tekniikkakin vähän semmonen, etten välttämättä soita kauhean sujuvasti millään bassonkielillä.

muoks. ja joo, siis ei oo tarkoitus pudottaa kokonaan C-vireeseen. Sen kanssa sais varmaan tosiaan olla vielä pykälää paksumpaa settiä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ihan standardi EADGBE vireessä. Mut mä odottelen nyt tuota, veivasin iha hituse kireemmäksi eli kellonsuuntaan tuota, annan sen nyt olla. Odotan mitä verkkokauppa tuohon mainitsee iha ekana ennenkuin teen johtopäätöksiä. Jos ne eivät ota mitään vastuuta tuosta niin sitten funtsin a) palautanko b) vien tuonne naapuriin kitarahuoltoon joka laittaa tuon iskuvireeseen. Sain mä tän kuitenkin -33% normihinnasta että jään voiton puolelle vaikka menisin teettää kitaralle perushuollon, joka todennäköisesti ajaisi tuon täydelliseen soittokuntoon. Sitäpaitsi tuon kitaran kielet ovat todella matalalla muuten. Nykyisessä skitassa on "medium" korkeudella. Toki ei haittaisi että tuossa olisi alempana, selviipähä kummalla olisi mukavempi soitella.
Tuli vielä mieleen. Katsot ton otelaudan suosuuden ja nauhojen korkeuden, laitat ekaväliin Capon ja painat viimeistä nauhaväliä => kieli on suora ja näet kaulan suoruuden ja kielien korkeusaseman. Mitenkäs korkealla sulla nyt kielet on, jos mittaat kielen ja nauhan välin 12-nauhankohdalta?

En ole koskaan kokeillut, mutta saattaisin asemassasi kokeilla. Laittaa satulan (sitä ei liimata kiinni vaikka onkin joskus tiukka) alle esim. 3kpl printterin paperin suikalaita ovat n. 0.075mm paksuja => nostat kieliä satulan päästä, jolloin
et tarvitse suotta nostaa koko otelaudan alueelta. Paperi on puuta, joten tuskin vaikuttaa ääneen mitenkään, varsinkaan sähkökitarassa. Jos testaat kerro miten toimi.

Jos satula on tiukassa varo, ettet lohkaisepuuta eli laita puuosaan vastatuki.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Muuten, lisää biisiehdotuksia otan vastaan!
Piti tähän kommentoida. Machine Head on varmaan bändi, johon ei ihan jokainen tänä päivänä aloitteleva jonne tai vanhempikaan törmää. Ihan timanttia tuo niiden esikoislevy ja muistaakseni seuraavakin vielä. Tuoremmasta enää hajabiisit tuttuja.

Tää on siltä esikoiselta. Vähän on nopea ja varmaan muutenkin haastava aloittelevalle, mutta voi tuotakin tapailla hitaammin ja jos tuosta jotain poimii, niin vastaavia liikuteltavia oktaaveja käytetään hitosti.



Tää taas niiden esikoisesta seuraavalta ja enemmän luokkaa jokamiehen soitettava. Todella raskasta riffittelyä noilla riitasoinnuilla ja huiluäänillä höystettynä. Alavireistä kitaraa kyllä huutaa nää molemmat mukana soitteluun.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
Tuon kaulan suoruuden näkee paremmin sitten kun katselet jommasta kummasta päästä kielien suuntaisesti ja kato vaikka nauhojen päistä, ne kuitenkin tehdastekoa, niin oletettavasti keskenään aika samanlaiset, joten ei valehtele kovin isosti ainakaan. PArempi vaihtoehto toki on noin 60cm viivotin. Kato nyt jollain suoralla, esim luottokortilla että se kolmas nauha on samassa tasossa viereisten kanssa. Se ei saa keinua yhtään niiden kolmen nauhan päällä joista keskimmäinen siis tuo kolmas. katso myös viereiset. Jos ei tuo auta niin tallasta kieliä ylöspäin. Jos joutuu nostamaan niin paljon että sentti alkaa jäämään taakse 12. nauhalla niin äkkiä kitara pakettiin takas ja verkkokauppaan keskustelemaan kitaran huollosta tai palautuksesta.
Kuvassa vähän niinkun se tirkistelysuunta, näkee jo aika hyvin että mihin päin se kaula kaartuu vai kaartuuko...
No nyt kolmannelta nauhaväliltä kokeilin kaikkien kielten välit niin on niissä hivenenhienosti rakoa eli se keikkuu aavistuksen verran. Mitäs tälle voi tehdä? Tuon suoruuden kohdalla olen tuolta päästä kurkkinut, ei se kaarevaksi mene oikeasta ollenkaan eli jää suoraksi. Säätövaraa ei oikein enää ole.
Oma osaamine näiden säätöjen suhteen on hiema vaakalaudalla, joten en tän kohdalla nyt mitään ylimääräistä tee ennenkuin verkkis vastaa mulle jatkotoimenpiteistä. Kielien korkeuden säätö ei liene hankala, mut että ne saisi sitten kaikki "sopivalle" korkeudelle, on oma juttunsa. Mä vanhan kitaran kohdalla säädin ne aivan liian korkealle ja olivat vielä vähä eri tasolla :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
^ alkaa kuulostamaan siltä, että takas vaan. Ihmettelen, jos rupeavat kustantamaan tuon hintaiseen kitaraan jotain ulkopuolisen korjaajien käyttöjä, enkä tiedä onko silloinkaan takuita siitä, että tuota saa järkirahalla sellaiseksi kuin pitäs.

Muusikoiden netissä on ihan pirusti valinnan varaa, jos kitara polttelee. Minä ostaisin aina käytetyn, jos puhutaan jostain alle 600€ budjetista.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 499
No nyt kolmannelta nauhaväliltä kokeilin kaikkien kielten välit niin on niissä hivenenhienosti rakoa eli se keikkuu aavistuksen verran. Mitäs tälle voi tehdä? Tuon suoruuden kohdalla olen tuolta päästä kurkkinut, ei se kaarevaksi mene oikeasta ollenkaan eli jää suoraksi. Säätövaraa ei oikein enää ole.
Oma osaamine näiden säätöjen suhteen on hiema vaakalaudalla, joten en tän kohdalla nyt mitään ylimääräistä tee ennenkuin verkkis vastaa mulle jatkotoimenpiteistä. Kielien korkeuden säätö ei liene hankala, mut että ne saisi sitten kaikki "sopivalle" korkeudelle, on oma juttunsa. Mä vanhan kitaran kohdalla säädin ne aivan liian korkealle ja olivat vielä vähä eri tasolla :D
Onko tässä mukana tulleet kielet vielä paikoillaan? Voisit kokeilla vaihtaa perus 10-46 setin siihen ja katsoa tuleeko sitä kaarta ollenkaan siihen kaulaan raudan ollessa löysimmillään. Jos ei niin sitten keppi palautukseen vain. Mulla on ollut kitara johon ei voinut 10-46 ohuempaa laittaa kun kaularaudan löysäysvara oli jo käytetty ja kaula alkoi mennä kummulle ysisetillä.

Jos kitarassa on kelluva talla niin senkin asennon voisi tarkistaa, että onko se kannen suuntainen kuten pitää olla. Tallan asento voi vaikuttaa paljonkin kielien korkeuteen. Ensin siis talla vaateriin ja sitten vasta kielien nosto/lasku.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
No nyt kolmannelta nauhaväliltä kokeilin kaikkien kielten välit niin on niissä hivenenhienosti rakoa eli se keikkuu aavistuksen verran. Mitäs tälle voi tehdä? Tuon suoruuden kohdalla olen tuolta päästä kurkkinut, ei se kaarevaksi mene oikeasta ollenkaan eli jää suoraksi. Säätövaraa ei oikein enää ole.
Oma osaamine näiden säätöjen suhteen on hiema vaakalaudalla, joten en tän kohdalla nyt mitään ylimääräistä tee ennenkuin verkkis vastaa mulle jatkotoimenpiteistä. Kielien korkeuden säätö ei liene hankala, mut että ne saisi sitten kaikki "sopivalle" korkeudelle, on oma juttunsa. Mä vanhan kitaran kohdalla säädin ne aivan liian korkealle ja olivat vielä vähä eri tasolla :D
miten kaularaudan säätöjen loppuminen esiintyy? mutteri löystyy? siinä on kaksitoiminen kaularauta eli keksikohdallaan se todennäköisesti löystyykin mutta pitäisi alkaa kiristymään sitä mukaa kun toiseen suuntaan kääntää. Se että tuo keinuu aavistuksen, on todennäköisesti kuitenkin osasyynä, ellei koko syy siihen että se otelaudan alku demppaa. Katsele ja koita mahtuuko esim sormen kynsi otenauhan ja kaulapuun väliin tai tuntuuko siinä selkeää rakoa. Jos tuntuu niin sitä voi varovasti koittaa muovivasaralla naputella alaspäin sitä nauhaa. Jos ei mene tai pysy, niin kitaraverstaalle liimaukseen/korjaukseen.

Tuohon kielien korkeudensäätöön auttaa radiustulkki, mutta sekään ei ole pakollinen kun katsoo suurinpiirtein saman kaaren niihin kieliin mitä otelauta on. Oikea korkeus on noin 2mm 12. nauhan kohdalla. Tuota voi koittaa tihrustaa vaikka parilla plektralla, työntömitalla, kahden euron kolikolla, jne, jne, jollei omaa kieltenkorkeustulkkia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
miten kaularaudan säätöjen loppuminen esiintyy? mutteri löystyy? siinä on kaksitoiminen kaularauta eli keksikohdallaan se todennäköisesti löystyykin mutta pitäisi alkaa kiristymään sitä mukaa kun toiseen suuntaan kääntää. Se että tuo keinuu aavistuksen, on todennäköisesti kuitenkin osasyynä, ellei koko syy siihen että se otelaudan alku demppaa. Katsele ja koita mahtuuko esim sormen kynsi otenauhan ja kaulapuun väliin tai tuntuuko siinä selkeää rakoa. Jos tuntuu niin sitä voi varovasti koittaa muovivasaralla naputella alaspäin sitä nauhaa. Jos ei mene tai pysy, niin kitaraverstaalle liimaukseen/korjaukseen.

Tuohon kielien korkeudensäätöön auttaa radiustulkki, mutta sekään ei ole pakollinen kun katsoo suurinpiirtein saman kaaren niihin kieliin mitä otelauta on. Oikea korkeus on noin 2mm 12. nauhan kohdalla. Tuota voi koittaa tihrustaa vaikka parilla plektralla, työntömitalla, kahden euron kolikolla, jne, jne, jollei omaa kieltenkorkeustulkkia.
Otin vähä kellonsuuntaan tuota kaulaa ja pidin vireessä. Nyt taas löystytin, se alkaa olemaan ihan ok. Nyt mä kokeilen nostaa noita kieliä hiljakseen, mut veikkaan tuota kolmatta nauhaa nyt mikä on tän homman ongelma. Naputtelin hennosti muovivasaralla ja katon mitä kielten säädön jälkeen tulee. En mä sit enempää tän kaa venkslaa.

E: Nyt tuota ohuinta kieltä korkeutta säätäneenä niin se on jo liian korkealla, edellee rämisee ekasta välistä. Ei kyl tää menee palautukseen jos verkkis ei aijo kustantaa huoltoa tälle :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Otin vähä kellonsuuntaan tuota kaulaa ja pidin vireessä. Nyt taas löystytin, se alkaa olemaan ihan ok. Nyt mä kokeilen nostaa noita kieliä hiljakseen, mut veikkaan tuota kolmatta nauhaa nyt mikä on tän homman ongelma. Naputtelin hennosti muovivasaralla ja katon mitä kielten säädön jälkeen tulee. En mä sit enempää tän kaa venkslaa.

E: Nyt tuota ohuinta kieltä korkeutta säätäneenä niin se on jo liian korkealla, edellee rämisee ekasta välistä. Ei kyl tää menee palautukseen jos verkkis ei aijo kustantaa huoltoa tälle :D
Ensin se nauha pohjaan jos se on ylhäällä!!!! ei kannata nostella kieliä turhaan jos joku nauha on ylhäällä.
Mitä tarkoitit tuolla löystyttämisellä? kaulan notko katsotaan aina kielet oikealla kireydellään.
Jos se on oikeasti vain tuo yksi nauha, joka koko touhun aiheuttaa ja se ei pysy alhaalla, niin soitinkorjaaja velottanee kahvirahat sen korjauksesta, tai ainakin pitäisi velottaa :D se on parhaimmillaan kielet löysälle, nauhan raotus, pikaliimaa väliin ja nauhan naputtelu paikoilleen, 5 minuuttia työaikaa, 5 minuuttia järjestelyä. Toki muutkin nauhat pitää tarkistaa ja muutenkin säädättää kunnolla samantien, eli puhutaan varmaan jo useiden kymppien kustannuksesta. Saattaa olla vähän siin ja tässä alkaako verkkis moista kustantamaan. Toki kannattaisi koska tuostahan tulee vk:lle vain lisää kuluja kun se palautetaan ja lähetetään tukkurille takaisin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 193
Tuli Linksin soolosta mieleen, että vähän vastaavaa löytyy mm. Iron Maidenin Wasted Yearsistä ja AC/DC:n Thunderstruckista. Noi oli sellaisia biisejä, joita tuli oman kitaramatkan alkutaipaleilla hakattua todella paljon. Ne kehitti pikkausta (olikohan tälle joku fiksumpi vastine suomeksi?) ja soundia älyttömästi. Ja totta kai molemmat kuuluu vähän niin kuin kitaristin aakkosiin, jotka melkein kaikki käy läpi. Ehkä olet itsekin jo käynyt.





Muistan vaan itse, että noita oli todella hauska soittaa ja sen takia niissä kehittyi melkein varkain. Ja kumpikin sopii hyvin myös, jos haluaa harjoitella korvakuulolta opettelua. Mitä taas tulee noihin kitaran säätöihin, niin itse vaan veisin pajalle huoltoon ellet sitten päädy palauttamaan koko soitinta. Olen itse aina nauttinut siitä, että isompien muutosten kohdalla kiikutan kitarat ammattilaiselle.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Niin tuo Thunderstruck:han syntyi kertoman mukaan Angus Youngin pikkausharjoituksena :) Meinasin joskus itekin postata sitä ketjuun @Markqq :lle, että se on tosiaan varsin pätevä alkuvaiheen reenibiisi. Pitäs keskittyä siihen, että se pikkauspatterni pysyy kasassa ja rytmissä ja että kaikki nuotit soi koko ajan ja oikean mittaisena.

Viitaten tuohon Paulin videoon, niin ei Thunderstruck minusta kyllä mikään AC/DC:n vaikein riffi ole. Mieluummin vaikka tämä:



Hyvä kanava kyllä tuo Paul Davids. Symppis kaveri ja paljon mielenkiintoista juttua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Niin tuo Thunderstruck:han syntyi kertoman mukaan Angus Youngin pikkausharjoituksena :) Meinasin joskus itekin postata sitä ketjuun @Markqq :lle, että se on tosiaan varsin pätevä alkuvaiheen reenibiisi. Pitäs keskittyä siihen, että se pikkauspatterni pysyy kasassa ja rytmissä ja että kaikki nuotit soi koko ajan ja oikean mittaisena.

Viitaten tuohon Paulin videoon, niin ei Thunderstruck minusta kyllä mikään AC/DC:n vaikein riffi ole. Mieluummin vaikka tämä:



Hyvä kanava kyllä tuo Paul Davids. Symppis kaveri ja paljon mielenkiintoista juttua.
Tuo on myös ihan ok legato/hammer harjoitus kun soittaa sitä niinkun Agnus keikoilla, eli unohtaa oikean käden kokonaan :)
Koko bändillä soitettavana yks yllättävän kinkkinen on highway to hell, siinä kun myös koko bändi soittaa tavallaan eri aikaan samaa kiertoa, muutenhan se ei ole vaikea soitettava mutta varsinkin kitaristin ja rumpalin pitää koko aika laskea missä mennään...
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Tuo on myös ihan ok legato/hammer harjoitus kun soittaa sitä niinkun Agnus keikoilla, eli unohtaa oikean käden kokonaan :)
Joo, harjoituksena kyllä. Niin minäkin sitä juniorina veivasin jonkun telkkarissa nähdyn videon perusteella.

Se ei vaan kuulosta yhtään oikealta (levyversioon verrattuna), kun vaatii noi plekun iskut :D Oikeastaan aika myöhään tulin itekin ottaneeksi selville, että niin joo, ne nuotit tosiaan oikeasti pikataan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 193
Niin tuo Thunderstruck:han syntyi kertoman mukaan Angus Youngin pikkausharjoituksena :) Meinasin joskus itekin postata sitä ketjuun @Markqq :lle, että se on tosiaan varsin pätevä alkuvaiheen reenibiisi. Pitäs keskittyä siihen, että se pikkauspatterni pysyy kasassa ja rytmissä ja että kaikki nuotit soi koko ajan ja oikean mittaisena.

Viitaten tuohon Paulin videoon, niin ei Thunderstruck minusta kyllä mikään AC/DC:n vaikein riffi ole. Mieluummin vaikka tämä:



Hyvä kanava kyllä tuo Paul Davids. Symppis kaveri ja paljon mielenkiintoista juttua.
Davids on tosiaan virkistävän rauhallinen ja tasapainoinen tyyppi. Suurin osa tubettajista menestyy mesoamisella. Davidsin perustelut Thunderstruckin hankaluudesta liittyi myös sitä koskeviin väärinkäsityksiin. Esimerkiksi useat hyviksi luokitellut tabit menee väärin. Mutta ihan totta, että ei toi Beating Around the Bush ihan helpoimmasta päästä sekään varmaan ole. En ole ikinä kokeillut. Useinhan AC/DC:n biiseistä vähän naljaillaan, että ne on kaikki ihan samoja ja helppoja, mutta kyllä ne oikeasti kehittää taimia hyvin.

Legatonakin toi on kiva harjoitus, mutta erityisesti näkisin sen hyödyllisenä pikkausta ajatellen. Se pitää soittaa just sopivalla tavalla riittävän hennosti ja kuitenkin ytimekkäästi samaan aikaan, kuten Davids tuossa videollakin käy läpi. Angus itse asiassa soittaa livenäkin pikkaamalla, se legato taitaa kuulua lähinnä musavideoon.

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Useinhan AC/DC:n biiseistä vähän naljaillaan, että ne on kaikki ihan samoja ja helppoja, mutta kyllä ne oikeasti kehittää taimia hyvin.
Joo, toi koko bändihän kuulostaa minusta niin hyvältä suureksi osaksi siksi, että toi rytmiosasto on niin tiukkaa. Malcolmhan oli kanssa tosi tiukka rytmikitaristi.

Who Made Whossa on kanssa vähän saman tyylistä, samaa pohjasäveltä vasten menevää arpeggiota.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
Kiitos ehdotuksista! Otan nuo talteen! Thunderstruckia olenkin jonku verra veivannut. Wasted Yearsin alkua myös :) Mukavia rallatuksia.

Mut toisaalta voisin vaa viedä tuon skitan tuoho lähihuoltoon ja maksaa sen mitä maksaa et saan tuosta täydellisen. Siis maks 60€, on se silti halvempi kuin uutena. Mikäli verkkis ei tuota kustanna. Ei jaksais vaa palautusrumbaa.

Nyt löyty biisi mitä vedet silmissä ilosta rupesin veivaa. Pitkän ajan suosikki. En ois koskaa uskonut että osaisin tätä kitaralla. Aikas helppo nopeaa soolo-osuutta lukuunottamatta mut se lopun mielellää treenaan :):


Joten, tietää mitä teen loppupäivän (pakkollisten askareiden ohella)
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 193
Kiitos ehdotuksista! Otan nuo talteen! Thunderstruckia olenkin jonku verra veivannut. Wasted Yearsin alkua myös :) Mukavia rallatuksia.

Mut toisaalta voisin vaa viedä tuon skitan tuoho lähihuoltoon ja maksaa sen mitä maksaa et saan tuosta täydellisen. Siis maks 60€, on se silti halvempi kuin uutena. Mikäli verkkis ei tuota kustanna. Ei jaksais vaa palautusrumbaa.

Nyt löyty biisi mitä vedet silmissä ilosta rupesin veivaa. Pitkän ajan suosikki. En ois koskaa uskonut että osaisin tätä kitaralla. Aikas helppo nopeaa soolo-osuutta lukuunottamatta mut se lopun mielellää treenaan :):


Joten, tietää mitä teen loppupäivän (pakkollisten askareiden ohella)
Tässä näköjään pääsee joissain kohdin ihan hyvin treenaamaan downpickingiä, demppausta ja yleisesti ottaen komppikäden terävyyttä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 193
Plekutus tai harvinaisemmin käytetty plektroitus. Oliskohan lerche puhunut plektroituksesta joskus.
Jep. Yleensä en tykkää finglishistä, mutta suurin osa seuraamistani muusikoista esimerkiksi YouTubessa vetää englanniksi, joten olen vuosien saatossa unohtanut suurimman osan suomenkielisistä termeistä.

Mikäköhän nyt sitten olisi fretting hand, joku sointukäsi varmaan. Pakko kai käyttää sitä englantia silläkin uhalla, että se on ärsyttävää.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 557
Jep. Yleensä en tykkää finglishistä, mutta suurin osa seuraamistani muusikoista esimerkiksi YouTubessa vetää englanniksi, joten olen vuosien saatossa unohtanut suurimman osan suomenkielisistä termeistä.

Mikäköhän nyt sitten olisi fretting hand, joku sointukäsi varmaan. Pakko kai käyttää sitä englantia silläkin uhalla, että se on ärsyttävää.
Yleensä olen otelautakädestä kuullut puhuttavan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 093
Verkkis laittoi viestiä että palautan kitaran ja he lähettää sen levytukkuun huollettavaksi. Emmä tiedä palauttaako ne rahat vai saanko huolletun kitaran, sama se mulle.

Käytin tuossa paikallisessa kitarahuollossa tuota ja lyhyen tsekkauksen jälkeen kaulan säätövara loppuu kesken ja toka nauha koholla. Suositteli palauttamaan että ei ns uuden kitaran kohdalla näin paljon ongelmia pitäis olla :D

Vaikka alkuun viestissä mainitsi että outlet kitaroissa voi olla pientä laittoa. Tässä ei kyse ollut enää pienestä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 548
Verkkis laittoi viestiä että palautan kitaran ja he lähettää sen levytukkuun huollettavaksi. Emmä tiedä palauttaako ne rahat vai saanko huolletun kitaran, sama se mulle.

Käytin tuossa paikallisessa kitarahuollossa tuota ja lyhyen tsekkauksen jälkeen kaulan säätövara loppuu kesken ja toka nauha koholla. Suositteli palauttamaan että ei ns uuden kitaran kohdalla näin paljon ongelmia pitäis olla :D

Vaikka alkuun viestissä mainitsi että outlet kitaroissa voi olla pientä laittoa. Tässä ei kyse ollut enää pienestä.
Minä haluaisin oikeasti kuulla, että saiko se korjaaja kitarasta oikeasti pitkässä juoksussa toimivaa peliä, vai huolletaanko se vähän nyt sillä periaatteella, että just ja just kehtaa myydä eteenpäin.

Jos jää yhtään epäselväksi, niin ottaisin vaan rahat ja kattelisin jostain kerralla kunnollisen pelin. Minä ostaisin muutenkin ehdottomasti käytetyn pelin tuossa hintaluokassa.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Jep. Yleensä en tykkää finglishistä, mutta suurin osa seuraamistani muusikoista esimerkiksi YouTubessa vetää englanniksi, joten olen vuosien saatossa unohtanut suurimman osan suomenkielisistä termeistä.

Mikäköhän nyt sitten olisi fretting hand, joku sointukäsi varmaan. Pakko kai käyttää sitä englantia silläkin uhalla, että se on ärsyttävää.
Eipä tuo sanasto nyt niin kovin tärkeää kuitenkaan lopun viimein ole, kunhan kommunikaatio toimii. Toisekseen suomenkielistä terminologiaa eivät käytä edes kaikki soitonopettajat tai oppilaitoksetkaan välttämättä.

Yleensä olen otelautakädestä kuullut puhuttavan.
Joskus puhutaan myös otekädestä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 378
Viestejä
4 146 472
Jäsenet
70 246
Uusin jäsen
hokkuspok

Hinta.fi

Ylös Bottom