Kitaran soittaminen

120€ ois maksanut huolto tuolle, joten parempi pistää verkkikselle takaisin.
Joo, meinasinkin sitä, että meinaatko sää ottaa sen takaisin, jos ne käyttää sen jossain huollettavana? Koska minä en ottais, jos en oikeasti kuulisi huollon tehneeltä, ettei siihen jää mitään soittoon vaikuttavia vikoja, jotka voi olla edessä myöhemmin.
 
Joo, meinasinkin sitä, että meinaatko sää ottaa sen takaisin, jos ne käyttää sen jossain huollettavana? Koska minä en ottais, jos en oikeasti kuulisi huollon tehneeltä, ettei siihen jää mitään soittoon vaikuttavia vikoja, jotka voi olla edessä myöhemmin.

Otan sen takaisin jos se huolletaan/korjataan ja todetaan ettei siihen jää mitään soittoon vaikuttavia vikoja. Hyvä ku mainitsit niin laitan tuoho palautuslappuseen maininnan siitäkin.
 
Joillain foorumeilla on ollut mainintaa siitä, että tuo kaulan hyppyrille painuminen voisi mahdollisesti johtua siitä jos nauhojen urat ovat olleet varsin ahtaat nauhoja asennettaessa. Silloin nauhojen kanta (tang) kyllä puskee sitä kaulaa pakosti tuohon suuntaan asennuksen jälkeen, niin että reliefiä ei enää kaularaudalla välttämättä kevyen kielten vedolla saa aikaan. Jos näin niin selkeästi kyllä ihan vaan tehtaalta vähän huonoa laadunvarmistusta.

Kiinteätallaiset ibat tosin taitaa (ainakin japsit) tulla kymppien kanssa tehtaalta, niin onhan se mahdollista että kukaan ei ole kevyempää kielisettiä ees testannut missään vaiheessa ja kattoneet vaan että tälle riittää reliefi tuossa.

Korjattaisiinkohan tuo sitten hellästi parilla ruuvipuristimella pakottamalla siihen kaulaan pikkusen reliefiä lisää? Toinen, merkittävästi suuritöisempi vaihtoehto kaiketi on ottaa nauhat huit helvettiin, tehdä otelaudan suoristushionta ja sitten lopuksi asentaa uudet nauhat.
 
Otan sen takaisin jos se huolletaan/korjataan ja todetaan ettei siihen jää mitään soittoon vaikuttavia vikoja. Hyvä ku mainitsit niin laitan tuoho palautuslappuseen maininnan siitäkin.
Lähinnä kai tuo tarkoittais mun päässäni sitä, että jos se sun naapurin korjaaja pystyis tsekkaamaan tuon pelin saapumisen jälkeen, että siitä on oikeasti nauhat vaaterissa ja raudassa säätövaraa.

Ei ne sitä siellä verkkiksen aspassa varmaan pysty mitenkään huolehtiin.
 
Lähinnä kai tuo tarkoittais mun päässäni sitä, että jos se sun naapurin korjaaja pystyis tsekkaamaan tuon pelin saapumisen jälkeen, että siitä on oikeasti nauhat vaaterissa ja raudassa säätövaraa.

Ei ne sitä siellä verkkiksen aspassa varmaan pysty mitenkään huolehtiin.

Tiedä sitten levytukun kohdalla mitä tekevät jos tekevät mitää. Kai siitä joku lausunto tulee. Mut joo. Jos tuo nyt mulle vielä ylipäätää tulee takaisin niin käytän sitä tuossa varmasti näytillä että kirvestä on oikeasti huollettu.
Kaveri sano kyllä että tuota pystyy "korjaamaan" niin että kiristää sen kuperaksi jolloin raudat hiotaan sopiviksi ja sitten kielien kanssa säädetään kaarevammaksi. Jotai tuonne päin siis. En siis ole maksamassa tuosta uuden skeban kohdalla. Kesällä kostealla se todennäköisesti saa paremmaksi, talvella sitten kuivalla ilmalla ei niin hyvä.
Mut tänää lähtee verkkikselle palautuksena. Menee varmaa ensi viikkoon x päivään asti ennenkuin sieltäpäin mitää kuuluu takaisin.
 
Tiedä sitten levytukun kohdalla mitä tekevät jos tekevät mitää. Kai siitä joku lausunto tulee. Mut joo. Jos tuo nyt mulle vielä ylipäätää tulee takaisin niin käytän sitä tuossa varmasti näytillä että kirvestä on oikeasti huollettu.
Kaveri sano kyllä että tuota pystyy "korjaamaan" niin että kiristää sen kuperaksi jolloin raudat hiotaan sopiviksi ja sitten kielien kanssa säädetään kaarevammaksi. Jotai tuonne päin siis. En siis ole maksamassa tuosta uuden skeban kohdalla. Kesällä kostealla se todennäköisesti saa paremmaksi, talvella sitten kuivalla ilmalla ei niin hyvä.
Mut tänää lähtee verkkikselle palautuksena. Menee varmaa ensi viikkoon x päivään asti ennenkuin sieltäpäin mitää kuuluu takaisin.
Levytukku on vissiin noiden keppien nimetty maahantuoja. Arpovat sitten siellä että mihin kuntoon laitetaan.
 
Levytukku on näköjään myös Tom Andersonien maahantuoja. Kiinnostais niidenkin strato tai superstrato joskus testata. Pitää ehkä huumorilla kysäistä hintoja ja toimitusaikoja.

Reverbissä näkyy olevan pyynnit vielä jonkin matkaa Suhrejakin kovempia. Just saattaa jonkun mallin kolmeen kiloon löytää.
 


Verse 1 ja 2 menee hieman väärässä tahdissa. Hyvä huomata videoeditoinnin kohdalla, mut menkööt :)
Ilman reaperia tuskin koskaan oisin osannut kiinnittää niin paljoa huomioo noihin soiviin kieliin, virheisiin ja ylimääräsiin ääniin. Välillä naurattaa nuo omat testivedot, mut ne antaa arvokasta tietoa mistä on hyvä parantaa. Todella vaikeaa on saada biisi ulos niin että soiton aikana ei ujuttele vapaat kielet. Sekä enemmän kuin yhden kielen demppausta. Sen verran muokkasin soundia, että joitain ylimääräsiä ääniä kielien vaihdon tms kohdalta pois, muuten ihan alusta loppuun filteröimätön.

Ja kuten aina, haukut ja kehitysideat otan vastaan :D

Tajusin myös jälkikäteen et toi cleani kitara kuulostaa vähä huonolta tuossa. Parempi olis ehkä ollut tosi pieni särö, gaini alas, joku halli reverb sekä delay.

Hyvä huomaa nää virheet ja kehitysideat siinä kohtaa ku video pihalla.
 
Viimeksi muokattu:


Verse 1 ja 2 menee hieman väärässä tahdissa. Hyvä huomata videoeditoinnin kohdalla, mut menkööt :)
Ilman reaperia tuskin koskaan oisin osannut kiinnittää niin paljoa huomioo noihin soiviin kieliin, virheisiin ja ylimääräsiin ääniin. Välillä naurattaa nuo omat testivedot, mut ne antaa arvokasta tietoa mistä on hyvä parantaa. Todella vaikeaa on saada biisi ulos niin että soiton aikana ei ujuttele vapaat kielet. Sekä enemmän kuin yhden kielen demppausta. Sen verran muokkasin soundia, että joitain ylimääräsiä ääniä kielien vaihdon tms kohdalta pois, muuten ihan alusta loppuun filteröimätön.

Ja kuten aina, haukut ja kehitysideat otan vastaan :D

Tajusin myös jälkikäteen et toi cleani kitara kuulostaa vähä huonolta tuossa. Parempi olis ehkä ollut tosi pieni särö, gaini alas, joku halli reverb sekä delay.

Hyvä huomaa nää virheet ja kehitysideat siinä kohtaa ku video pihalla.

YouTube on muutenkin liian täynnä videoita, joissa soitto on äänitetty virheettömästi erikseen. Ja tuo on muutenkin todella arvokasta, että pääsee tarkastelemaan omaa soittoa näin. Itsehän painelin ties kuinka monta vuotta menemään lähinnä korvakuulolla, jolloin omia virheitä ei huomaa. Tai yllättäviä kehityskohteita.

Tarkoitatko että esimerkiksi voimasointua soittaessa on hankalaa dempata molemmat kielet? Ainakin omalla kohdalla luulen saaneeni arvaamatonta apua siitä, että aika alusta asti olen kohdellut kitaraa lyömäsoittimena, eli tykännyt paukata perkussiivisia juttuja. Sellainen tahallinen ylilyönti saattaa auttaa. Voi kuvitella että on jollain keikalla kesken Panteran tai minkä tahansa death metal -bändin raskasta breakdownia.

En kyllä välttämättä osaa kovin selkeitä neuvoja antaa, kun paljon on tullut opeteltua ihan omien päähänpistojen kautta, mutta dempatessa oikeanlainen fiilis ja heittäytyminen tuntuu auttavan.
 
Demppaus hoituu minulla puoliksi sillä, että lepuutan liki aina näppäilykäden kämmensyrjää tallan päällä, kevyesti. Kun tarvitsee sammuttaa kielet, niin painan kämmensyrjää vähän tiiviimmin kieliä vasten ja tarvittaessa rullaan hieman kättä alaspäin/kohti kaulaa. Asemointi on tuossa tarkkaa puuhaa, ettei kokoajan vaimenna kaikkea, muttei myöskään ajaudu kauas pois, mistä ei yletä tarvittaessa. Mutta, kuten aina, tämä on vain yksi tapa ja tyylejä on monia.
Se toinen puoli hoituu sitten otelaudan sormilla ;)
 
Sekä enemmän kuin yhden kielen demppausta
Jos meinaat tota yhtä kohtaa jossain ~2min40s kohdalla, niin onhan tuossa tuo rytmikin pykälän haastavampi aloittelevalle, kun tulee noita 16. osia. Nuo vaatii jo asiallista pikkaustekniikkaa, että tulevat timmisti.

Metallihommissa se kämmensyrjä saa olla tosiaan vähän niin kuin defaulttina jo tallan päällä ja demppaamassa. Sit kun jonkun nuotin tai vitossoinnun tarvii soida, kämmensyrjää nostetaan. Muuten kompit on suurimmaksi osaksi dempattuja, koska muuten soundi on vaan sekamelskaa, jos kaikki nuotit soi toistensa päälle.

Jos dempataan useampaa kieltä, niin jos sitä jotenkin purkaa osiksi, niin kämmensyrjän pitää silloin dempata molemmat kielet ja plektran iskun pitää olla sen verran laaja, että se osuu kumpaankin kieleen. Ei kai siinä periaatteessa sen kummallisempaa ole :D

Voimaa niihin dempattuihin vitosiin saa siitä, että liike lähtee vähän ylempää ranteesta eikä ihan noin nypyttämällä, miltä tuo sun pikkausliike edelleen minusta näyttää :) Ja plekulla saa myös kaivaa vähän syvemmälle sinne kielten sekaan.

Jos jossain vaiheessa jaksat, niin soitappas jotain sointukomppia 30 sekuntia nauhalle? Vaikka Wonderwallia tai ihan mitä vaan vastaavaa, missä pitäs olla ranne rentona ja pyyhkäistä edes takas kieliä. Haluisin nähdä, mitä tuon sun ranteen ja kyynervarren kanssa tapahtuu :D
 
Ehkä sen verran voisin vielä kommentoida itseäni, että tuo, miten syvältä ja miten voimalla pikataan, lienee aika henkilökohtainen juttu. Minä esim. oon aika kevyt soittaja ja melkein joutuu tolkuttaan välillä itelleen, että pikkaa vähän kovempaa, että soitto pysyy tietyissä jutuissa selkeämpänä.

Sit esim. Ola Englund jossain videossaan tuumasi aika hiljattain, että metallia kuuluu soittaa kovaa ja että plekun pitää ihan oikeasti "upota" kieliin kunnolla, että soitto kuulostaa oikealta.

En tiiä.. saanee sen voiman soundiin ilmankin, että tarvii työntää plekua itelleen luonnottoman syvälle, mutta nää on tosiaan näitä tottumus- ja mielipidekysymyksiä.
 
Tommosesta vähän reippaammasta pikkaustekniikasta on hyvä esimerkki mr. Zakk Wylde. Kitara todellakin on lyömäsoitin hänellä ja pickauksen kuuluva attack on täysin omassa luokassaan. Nauratti tuo yksi kommentti: "He plays that guitar like it owes him money."

 
En oo varma tuosta Wyldestä, että pikkaako se varsinaisesti kauhean kovaa.. aika isolla liikkeellä kylläkin nykyään.

Sen soundista on minusta huomattava, että sillähän on tosi kuumat aktiivit tuossa kitarassa ja ymmärtääkseni tykkää myös soittaa tosi matalilla kielillä. Ts. voi vingutella aika pienellä vaivalla.

Muistan Ozzy-ajoilta jonkun jutun, että se oli ilm. kunnon kitarateknikon painajainen, kun väänteli kaikista kitaroistaan aina kaulat supersuoraksi, kun kitarateknikko oli ensin säätänyt ne minttiin :D En muista enää kunnolla, mitä ongelmia sen kanssa sit live-tilanteissa oli.. pitäs löytää tuo juttu uusiksi jostain.
 
Viimeksi muokattu:
En jaksa tuosta tän päivän Wyldestä enää oikein syttyä, mutta ysärillä se oli tosi kovassa kunnossa. Tää on esim. hieno veto.



Tuosta jos kattoo sen pikkausta, niin ei se minusta mikään voimapikkaaja ole, vaan aika tommosta smoothia se pikkaus on. En ny keksiny parempaa ilmaisua :D

muoks. on tuo akkarikama tietty jo lähtökohtaisesti vähän erilaista pikattavaa kuin sen tän päivän runttaukset. Mitenhän mahtais lähteä tänä päivänä tuo sama.. ihan jo äänenkin puolesta..
 
En jaksa tuosta tän päivän Wyldestä enää oikein syttyä, mutta ysärillä se oli tosi kovassa kunnossa. Tää on esim. hieno veto.



Tuosta jos kattoo sen pikkausta, niin ei se minusta mikään voimapikkaaja ole, vaan aika tommosta smoothia se pikkaus on. En ny keksiny parempaa ilmaisua :D

Kaikki on suhteellista. Wyldella on moneen "teknisempään" metallikitaristiin verrattuna aika isoja liikeratoja ja erityisen paljon tunnetta siinä mukana, vaikka välttämättä plektra ei osu kieliin ihan niin voimakkaasti.

Ola Englundilla oli videossaan ihan hyvä pointti, sillä usein esimerkiksi rytmi-/komppijuttuihin saa metallissa paljon soundia, kun käyttää kitaraa kliseisesti lyömäsoittimena.

Sitten taas jossain teknisessä death metallissa tai kitarasankarihevissä (Michael Romeo, jne) kama on niin haastavaa, että monen soittajan on melkein välttämätöntä optimoida liikeratoja ja muuta tekniikkaa, jolloin parhaimpien kohdalla nopeissakin jutuissa näyttää melkein siltä kuin pikkauskäsi ja sormet otelaudalla ei liikkuisi juuri ollenkaan.

Ja joskus tietenkin kyse on välttämättömyyden sijaan preferenssistä.
 
^ joo, soittajiahan on ylipäätään teknisesti vähän siistimpiä ja sit vähän vähemmän siistejä. Kummatkin saattaa pystyä soittamaan samat jutut, mutta toisella se vaan näyttää tosi helpolta ja vaivattomalta.

Mut anyways, siitähän tuo minusta kaikessa yksinkertaisuudessaan lähtee, että mitä tarvii pystyä soittamaan ja miltä sen pitää kuulostaa. Tekniikka ja soittotyyli sit sen mukaan.
 
Reaperiin nauhottaminen on edellee raakaa puuhaa ku luulee soittaneensa suht hyvin mut niit virheitä vaa tulee :) Mut tällä ainaki oppii sitte suodattaa niitä virheitä pois ku taidot paranee. Ei vahvarisoitolla koskaa tuu huomaa näit pieniä asioita. Joka ikinen pienikin virhe tai sivuääni.
 
Onhan tuo melkoista säätöä välillä. Kivasti sain viiveet kohdilleen vs aiemmin.

Tässä oma osallistuminen ketjuun. Kaukana täydellisestä mutta 2h impro alusta loppuun samalla kun lasten kanssa kotona.
Get Good drumsin komppia Reaperiin ja ideoimaan.


Rummut tuli vähän copypastena ja kitara suoraan linjaan ilmaiseen Ignite Emissary plugariin.

Soolokitara ykkösellä sisään koko pätkä kun alkoi miehestä mehut loppua, ei tahdo vieläkään parin päivän jälkeen juuri soitella.


Aivan lopussa kuulee että tulee isompi humina niin mistä johtuis kun ilmenee myös kitaran volumen ollessa kiinni? Schecter Hellraiser C-8 Hybrid uudella patterilla.
 
Viimeksi muokattu:


Välillä kun katselee näitä videoita, niin tekee mieli laittaa kamat myyntiin ja myöntää, ettei omalla kohdalla onnistunu tää laji :D

monet, monet kerrat miettiny samaa... Mutta sitten palajaa mieleen että ensisijaisesti soitan itelleni ja se nyt on aivan sama miten soittaa, kunhan se on kivaa.
 
Jep. Ei kannata liikaa katella kovia youtube -kitaristeja, masentuu vain :D Katson lähinnä videoita mistä saisin omaan kanavaan ja videoihin inspistä ja kehitystä. Toki sitten muuten seuraan ja kommentoin.
Suurennuslasilla enemmänkin katselen opetukseen liittyviä videoita, ainakun ehtii..
 
Katson lähinnä videoita mistä saisin omaan kanavaan ja videoihin inspistä ja kehitystä
Tuon kun muuttaa muotoon "..saan omaan soittoon ideoita ja inspistä", niin täsmää minuunkin. Koitan edelleen pitää yllä sitä samaa mentaliteettia kuin kakarana, että kun kuulet tai näet jonkun hyvän kuuloisen jutun, niin koitat apinoida sen itekin kitaralla.

Nää geneeriset Youtube-akrobaatit on vaan turhan harvoin musikaalisesti mitään kovin kiinnostavia. Tyyliin siis kun noiden soitto näyttää ja kuulostaa enemmän joltain voimistelusarjalta kuin musiikilta :D
 
Jos jossain vaiheessa jaksat, niin soitappas jotain sointukomppia 30 sekuntia nauhalle? Vaikka Wonderwallia tai ihan mitä vaan vastaavaa, missä pitäs olla ranne rentona ja pyyhkäistä edes takas kieliä. Haluisin nähdä, mitä tuon sun ranteen ja kyynervarren kanssa tapahtuu :D

Täytys jossai kohtaa iha oikeasti reenailla näitä teidän ehdottamia mut noi "kivat" biisit omaan makuun vie vaa mennessään :D UG:ssa on nyt jo 76 biisiä listalla. Joista toki n. 10 tai hieman yli on vedetty jo videolle, mut emmä niitä loppuelämäksi dumppaa. Sit parin vuoden päästä on kiva coveerata uusiks näitä.

Nyt lähti treeniin:




Ja "helpohko" tää on soittaa. 60% tahdilla meni jo alkuun ihan lupaavasti.
 
Täytys jossai kohtaa iha oikeasti reenailla näitä teidän ehdottamia mut noi "kivat" biisit omaan makuun vie vaa mennessään :D
Niin siis tuo Wonderwall ei oo välttämättä muuten mikään ihmeellinen treenibiisi, ellei opetella aivan perusteita (akustisesta) sointukomppaamisesta, mutta itteä kiinnosti tosiaan se, pystytkö soittamaan tuollaista komppia. Ja kuulostaako se oikealta.

Piti kirjoitella jo aikaisemmin, että jotkut vanhat Gunnareiden biisit taas vois ollakin ihan hyvää reeniä pikkauskädelle. Vaikka joku Knocking On Heavens Door -coveri. Vastaavat sointuarpeggiot (ja mitä nopeammassa tempossa niitä tarvii soittaa) koulii minusta aika hyvin jonkinlaista pikkauksen perustekniikkaa. Heavens Doorista pykälä eteenpäin ois varmaan vaikka Paradise Cityn alku tai My Michelle.

Tossa Heavens Doorissa ois varsin iisit ja minusta maukkaat melodiasoolotkin, jotka vois kanssa mennä hyvänä reeninä.

P.S kyllä Wonderwallkin kannattaa sen puolesta opetella, jos sattuu tuleen tilanne, että on akustinen kitara, sopivasti humaltuneita naisia ja sinä :D Kaveriksi vaikka Ronan Keatingin You Say It Best (When You Say Nothing At All).
 
Niin siis tuo Wonderwall ei oo välttämättä muuten mikään ihmeellinen treenibiisi, ellei opetella aivan perusteita (akustisesta) sointukomppaamisesta, mutta itteä kiinnosti tosiaan se, pystytkö soittamaan tuollaista komppia. Ja kuulostaako se oikealta.

Piti kirjoitella jo aikaisemmin, että jotkut vanhat Gunnareiden biisit taas vois ollakin ihan hyvää reeniä pikkauskädelle. Vaikka joku Knocking On Heavens Door -coveri. Vastaavat sointuarpeggiot (ja mitä nopeammassa tempossa niitä tarvii soittaa) koulii minusta aika hyvin jonkinlaista pikkauksen perustekniikkaa. Heavens Doorista pykälä eteenpäin ois varmaan vaikka Paradise Cityn alku tai My Michelle.

Tossa Heavens Doorissa ois varsin iisit ja minusta maukkaat melodiasoolotkin, jotka vois kanssa mennä hyvänä reeninä.

P.S kyllä Wonderwallkin kannattaa sen puolesta opetella, jos sattuu tuleen tilanne, että on akustinen kitara, sopivasti humaltuneita naisia ja sinä :D Kaveriksi vaikka Ronan Keatingin You Say It Best (When You Say Nothing At All).

Hah, miepä tsekkaan tuon biisin tarkemmin huomenissa :) Otan myös tähä treeniin.
 
Ite tykkäsin vähän raskaamman rytmimusiikin ystävänä treenata Sentencedin Excuse me while I kill myselfiä. Alternatepickaa noi arpeggiot ja rytmit voi hakata downpickaamalla. Tavallaan helppoa, mutta kuitenkin haastavaa settiä.
 
Hah, miepä tsekkaan tuon biisin tarkemmin huomenissa :) Otan myös tähä treeniin.
Eikä tarvii ottaa ressiä tuon opettelemisesta tän palstan takia. Saman (eli tuon ranteen toiminnan) näkis varmaan ihan jo sillä, kun soittelet jotain yhtäkin avointa sointua osapuilleen samaan rytmiin.
 
Ite tykkäsin vähän raskaamman rytmimusiikin ystävänä treenata Sentencedin Excuse me while I kill myselfiä. Alternatepickaa noi arpeggiot ja rytmit voi hakata downpickaamalla. Tavallaan helppoa, mutta kuitenkin haastavaa settiä.
Pakko näsäviisastella tähän pikkaisen, jos joku aloittelija lukee, mutta siis sointuarpeggioita ei kannata kovinkaan usein soittaa alternatella, koska menee vaan vaikeaksi, vaan enemmänkin sillä ajatuksella, että saman suuntaisella liikkeellä yhteen suuntaan (eli esim. kaikki kielet alaspäin pikaten), viimeisessä nuotissa vaihtuu pikkaussuunta ja samansuuntaisella liikkeellä taas takaisin (eli esim. ylöspäin pikaten kaikki). Tota voi vielä tehostaa sillä, että pikkaisen kallistaa plekua kulloiseenkin menosuuntaan.

Tästä kallistamisesta (pick slanting) on hemmo nimeltään Troy Grady tehny muistaakseni useampia videoita / tutoriaaleja, jos joku on kiinnostunut. En oo ite opetellut videoista, vaan huomasin vaan jossain vaiheessa tekeväni noin, kun opettelin aikanaan jotain riittävän nopeita aaltoilevia sointukuvioita.

Esim. tota Paradise Cityä ei kyllä soita pirukaan puhtaalla alternatella. Ihan siis jo siksi, ettei siinä oo teknisesti mitään järkeä :D

(Huom. soolosoitto, mitä en siis edellä tarkoittanut, on taas vähän eri juttu. Siellä voi olla tarpeen tai mukavakin soitella jotain kolmen, ehkä neljänkin nuotin / kielen arpeggioita alternatella, mutta useammalla kielellä tai nopeuden kasvaessa reippaammin alkaa kääntyyn sekin taas tuon edellisen suuntaan tai johonkin sweeppausmeininkiin.)

muoks. en tiiä tajusko tuosta alun selityksestä kukaan mitään.. varmaan jonkun videon tarvis selityksen tueksi, mutta ei oo nyt aikaa tai viitseliäisyyttä moiseen. Ja tuo ekan kappaleen homma ei ole siis sama asia kuin sweeppaus, vaan jokainen kieli pikataan erikseen, mutta ne iskut tehdään vaan sillai tehokkaasti tai yhtenäisempänä liikkeenä yhteen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näsäviisastele niin paljon kuin haluat, mutta toi Sentencedin biisi kyllä vedetään alternatella, oli se omille taidoille vaikeaa tai ei. Kertsin voi osin harjata, mutta osan demppaaminen vaatii kyllä downpickausta.
 
Näsäviisastele niin paljon kuin haluat, mutta toi Sentencedin biisi kyllä vedetään alternatella, oli se omille taidoille vaikeaa tai ei. Kertsin voi osin harjata, mutta osan demppaaminen vaatii kyllä downpickausta.
Ei ois tarvinnu ottaa itseesi. Lähinnä kommentti oli siihen ajatukseen viitaten, että (useampikieliset) sointuarpeggiot pitäs väkisin koittaa vetää alternatella, koska se on minusta edelleen väärä ajatus.

MUTTA:

En nyt jouda ruveta kuuntelemaan biisiä tarkemmin, muistan kyllä tuon biisin suunnilleen ja kova levy kokonaisuudessaan, mutta jos nää tabit on sinne päinkään, niin ei takuulla ole puhtaalla alternatella tuo alku, jos haluaa fiksusti pikata :D Jos nyt siis ymmärretään alternate siksi, että noudatetaan orjallisesti joka toinen isku alas ja joka toinen ylös.


Pikkauspatternithan riippuu tietenkin hirveästi siitä, mitä soitetaan, mutta nopeampitempoisessa ja useamman kielen välillä liikkuvassa kamassa puhdas alternate käy vaan nopsaan turkasen kömpelöksi.
 
Viimeksi muokattu:
En minä ainakaan vänkää yhtään mistään, vaan keskustelen siitä, miten erilaisia juttuja kannattaa pikata. Saa kai siitä suuttuakin, mutta jatkan sit itekseni :D

1654153859450.png


Jos on tuollaisia ei tasajakoisia kuvioita, niin alternatella pikattuna ja alaspäin aloitettuna tuonne korkealle E-kielelle päätyy alaspäin iskuun. Sitä voi jokainen kokeilla, kummalla tavalla on mukavampi palata D-kielelle: kun on pikannut korkean E-kielen alaspäin vai kun on pikannut korkean E-kielen ylöspäin.

Vähän myöhemmin sama juttu:
1654154182111.png


Minä pikkaan vastaavista H-kielen ylöspäin ja muut alaspäin, koska se on minusta vaan paljon taloudellisempaa niin.
 
Oliko ne käytetyt pois laskuista? Jos budjetti on tuollainen alle viis hunttia, niin käytetyllä sais aika varmasti enemmän kitaraa kuin uutena ostettuna.

Ei oo käytetyt pois laskuista :) Ja täytys varmaa mennä kokeilee tuohon musiikkiliikeeseen noita skeboja.. Siel on kyl aika nihkeä valikoima. Ei oikee sit tiedä mitä lähtee ostamaan.
 
Ei oo käytetyt pois laskuista :) Ja täytys varmaa mennä kokeilee tuohon musiikkiliikeeseen noita skeboja.. Siel on kyl aika nihkeä valikoima. Ei oikee sit tiedä mitä lähtee ostamaan.
Joo, varsinkin jos ei oo vielä oikein käsitystä, minkälainen kitara parhaiten omaan käteen sopis, niin soittamalla erilaisia se alkaa selviään. Mitäs merkkejä tää liike edustaa?

Käytetyissä voi toki tulla se vastaan äkkiä, että kiinnostava peli ei oo samalla paikkakunnalla, jolloin pitäs tietää vähän paremmin mitä on ostamassa, mutta netistäkin saa kyllä haettua kohtuu hyvin pohjatietoa ja aina kannattaa keskustella myyjän kanssa kunnolla, missä kunnossa ja säädöissä kitara on, onko ongelmia, vaatiiko het säätöä jne.

Yllätyksiäkin voi varmaan tulla, mutta itelle ei oo sattunu ongelmia omien ostosten kanssa. Suhr ajettiin Kuopiosta kotiovelle testattavaksi, kun sitä olin ostamassa.
 
Näitä tai vastaavia voisi sitten myös käytettynä katsoa ihan ensalkuun.
Aattelin ite enemmän niin, että jos sulla on budjettina noin 400 euroa, niin sää saat tuohon rahaan käytettynä kitaran, joka on uutena maksanut luokkaa 600-700€.

Esim. PRS:n SE-sarjalaisia rupeaa löytymään neljän sadan pintaan, jos kiinteätallaiset / ei-floikalliset haussa.
 
Aattelin ite enemmän niin, että jos sulla on budjettina noin 400 euroa, niin sää saat tuohon rahaan käytettynä kitaran, joka on uutena maksanut luokkaa 600-700€.

Esim. PRS:n SE-sarjalaisia rupeaa löytymään neljän sadan pintaan, jos kiinteätallaiset / ei-floikalliset haussa.

Vielä ku se ois huollettu :) Mut täytyy tutkia tuota Muusikoidennettiä.
 
Vielä ku se ois huollettu :) Mut täytyy tutkia tuota Muusikoidennettiä.
Osa on ammattilaisella huollettuja, osa ei. Ihan niin kuin täälläkin, niin kaikki ei halua maksaa ammattilaisen huolloista / säädöistä. Mikkejä tuntuu monet vaihtavan, ts. sitä näkee suht paljon, että vaihdettu / vaihdatettu jotain vähän laadukkaampaa mikkiä tilalle.

Mut joo, siellä niitä on. Ibanezilla esim. 82 osumaa sähkökitaroissa, että valinnan varaa kyllä on.
 
Ja yleisesti kitaraa valittaessa jonkun ääninäytteen perusteella tehtävä valinta ei ole mistään kotoisin. Akustista ostaessa antaa osviittaa suunnasta, mutta sähkökitaraa ostaessa ei kyllä saa mitään kuvaa muista tärkeistä asioista.

Eli, kitara käteen jotta selviää tuntuma. Jos ahistaa tässä vaiheessa, seuraava tiskiin.
 
Pitää toki huomioida se, että jos et asu isossa kaupungissa, niin paikallisesta kivijalasta löytyvä valikoima saattaa olla hyvinkin ankea. Ja vaikka asuiskin, niin se, millaisia valikoimia kivijalat pystyy pitämään tai mikä eri kitaroiden saatavuus on tällä hetkellä, rajaa aika paljon sitä, millaisia kitaroita voi odottaa pääsevänsä testaamaan nopealla aikataululla.

Ts. minä en tekisi etäostamisesta turhan isoa mörköä. Yleisesti laadukkaaksi tiedetyt kitarat ovat viimeistään asiantuntevien säätöjen jälkeen aika todennäköisesti hyviä soitettavia. Jos mikit ei miellytä, niin ne saa vaihdettua jne. Ja etänä ostaessa (custom-tilaukset pois lukien) on aina myös palautusoikeus, jos soitin ei oo kondiksessa tai muuten mieluinen.
 
Kyselin muualtaki ja tää sai ainakin suositteluja: ESP LTD SN-200HT Snow White

Thomannilla vastaavat 100€ kalliimpia, joten vaikea sanoa miksi tuolla nyt on noin edullinen. Päheen näköinen muutenkin.

Mut kahtelen tuolta noita käytettyjä samalla.

Tosiaan tuossa paikallisessa liikkeessä ei ole kovin montaa kitaraa mitä voi kokeilla. Toki voihan noista aloittaa.
 
Kyselin muualtaki ja tää sai ainakin suositteluja: ESP LTD SN-200HT Snow White
Tuo ESP / LTD:n thin U -kaulaprofiili on minusta ainakin varsin miellyttävä. Tuossa mun vähän arvokkaammassa snapperissa on sama profiili. Joku n. 14" radius ilmeisesti Thomannilta kaivettuna..

Kaularaudan säätö näkyy olevan lavassa, ettei tarvii pleksiä saatika kaulaa irroittaa, mikä on minusta aina iso plussa.

Noista mikeistä ei mitään tietoa googlaamatta, mutta niitähän voi päivittää, jos kokee tarvetta.

Jos mikit ei oo ihan pskat ja kitara on sinne päinkään soitettava, mitä tuo mun, niin todennäköisesti ihan hyvä valinta.
 
Pitää toki huomioida se, että jos et asu isossa kaupungissa, niin paikallisesta kivijalasta löytyvä valikoima saattaa olla hyvinkin ankea. Ja vaikka asuiskin, niin se, millaisia valikoimia kivijalat pystyy pitämään tai mikä eri kitaroiden saatavuus on tällä hetkellä, rajaa aika paljon sitä, millaisia kitaroita voi odottaa pääsevänsä testaamaan nopealla aikataululla.

Ts. minä en tekisi etäostamisesta turhan isoa mörköä. Yleisesti laadukkaaksi tiedetyt kitarat ovat viimeistään asiantuntevien säätöjen jälkeen aika todennäköisesti hyviä soitettavia. Jos mikit ei miellytä, niin ne saa vaihdettua jne. Ja etänä ostaessa (custom-tilaukset pois lukien) on aina myös palautusoikeus, jos soitin ei oo kondiksessa tai muuten mieluinen.
Vaikka en itse ole tehnyt isompia hankintoja etänä, aika moni tuttu on jo pitkän aikaa tilaillut soittimensa vaikka Thomannilta, jos ei kivijalasta löydy. Niiden palautuspolitiikka toimii käsittääkseni sen verran hyvin, että sen riskin epämiellyttävästä kitarasta voi ottaa. Kivijalassa on tietenkin aina se etu, että tulee tuettua paikallista ja samalla saa varmasti säädöt kerralla kuntoon ja kitara on valmiiksi todettu sopivaksi.

Levytukussa on itse asiassa parhaillaan useampia RG-malleja alessa, kuten RGRT421 tai sitten ihan hyvässä maineessa oleva 7-kielinen RG7421. Ja uskon että juuri noi LTD:n 200-sarjalaiset toimii hintaluokassaan hyvin myös. Helsingissä Musamaailmalla hinnat on Tammerin tapaan ESP:llä satasen tai pari Thomannia halvemmat.
 
Vaikka en itse ole tehnyt isompia hankintoja etänä, aika moni tuttu on jo pitkän aikaa tilaillut soittimensa vaikka Thomannilta, jos ei kivijalasta löydy. Niiden palautuspolitiikka toimii käsittääkseni sen verran hyvin, että sen riskin epämiellyttävästä kitarasta voi ottaa. Kivijalassa on tietenkin aina se etu, että tulee tuettua paikallista ja samalla saa varmasti säädöt kerralla kuntoon ja kitara on valmiiksi todettu sopivaksi.

Levytukussa on itse asiassa parhaillaan useampia RG-malleja alessa, kuten RGRT421 tai sitten ihan hyvässä maineessa oleva 7-kielinen RG7421. Ja uskon että juuri noi LTD:n 200-sarjalaiset toimii hintaluokassaan hyvin myös. Helsingissä Musamaailmalla hinnat on Tammerin tapaan ESP:llä satasen tai pari Thomannia halvemmat.

Äh. No nyt alkaa oleemaa jo liikaa vaihtoehtoja. Tuo Ibanez RGRT421-WK - Levytukku olisi varmasti oiva yksilö myös.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 496
Viestejä
4 509 339
Jäsenet
74 407
Uusin jäsen
Koma7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom