Kitaran soittaminen

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Jooh :D

Mulla kävi tuossa Suhrin superstrato, jossa oli niiden ML standard keski- ja kaulamikki. Rakastuin noiden saundiin, varsinkin yhdessä käytettynä ja tuo on mulle se "stratosoundi", jonka haluan vielä jossain vaiheessa takas. Tuohon päälle Matchless DC30 mallinnus ja oli tosi mukava soittaa kaikkea bluesahtavaa, vähän rosoista sointukomppia yms. Tonella ja volalla pysty vielä hienosäätään haluttua soundia.

Sehän ois lottopäiväkin taas tänään. Kyllä tuota suht äkkiä keksis isommallekin summalle käyttöä pelkästään soittovermeisiin :D
Kahdessa kitarassa Tamppereella olis aika namu Private stock PRS, jos meinaan sattuisi se lottovoitto tulemaan... Tai no voisihan sitä soittaa suoraan PRS tehtaallekin, että nyt mulle skitta... :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Kahdessa kitarassa Tamppereella olis aika namu Private stock PRS, jos meinaan sattuisi se lottovoitto tulemaan... Tai no voisihan sitä soittaa suoraan PRS tehtaallekin, että nyt mulle skitta... :D
Joo, oon huomannu jo aikaisemminkin. Tuo menee jo vähän esittelyvehkeen puolelle minusta :D Hieno kyllä, mutta melkein jo huokuu semmosta viittiikö tuolla edes soittaa -fiilistä.

Mut joo, joku tommonen private stock PRS olis varsin maukas. Ja tuolla hinnallahan ei tarvis muutenkaan hirveästi miettiä, kelle custom-rakentajalle soittaa.

Akkarit tietty vielä erikseen. Niihin saa laittaa vielä pari kymppiä päälle, jos näitä oikein premium-rakentajia (vaikka nyt Greenfield) halajaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Tuossa olis kanssa, jos haluaa viisinumeroista summaa pistää kitaraan (ja haluaa Paul Gilbertin kitaran).

 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Unohtakaa ne dikihömpötykset ja ostakaa kunnon soittimet multa (löytynee samalla nickillä muusikoiden netistä):D Ai niin ei saanut markkinoida... Noh ite en ole koskaan saanut kuin kelvollisia soundeja noista plugin softista, tosin syynä saattaa olla se fiiliksen puute mitä nuo poikkeuksetta aiheuttaa. Toki nuo ovat mukavan helppoja nauhoiteltavia mutta jotenkin noista ei vain saa alkuunkaan samaa fiilistä kun edes hiljaa soivasta putkivahvistimesta.
Lahkeiden lepatus tietenkin oma lajinsa mutta milläs erotat enää 'levyltä' että mikä on tehty mökävehkeillä ja mikä softalla? Itse en erota eikä haittaa. Laatu ratkaisee. Rummutkin alkaa olla jo siinä pisteessä että parametreistä vaan bonham tai powell päälle ja sitä myötä tatsi ja soundi sokaisee kuulijan eikä aito ole enää aito äijä. Säädetään vaan että kuinka paljon kikki vuotaa snare-kanavaan jotta pärinä ja humina saadaan oikean kuuloiseksi jne.
Vaikea olla enää mitään mieltä soittamisen opettelusta vaikka haluisikin että kaikki menisivät samaa reittiä kuin itse, paskojen kitaroiden ja vielä paskempien styrkkareiden kautta jotta oppisivat olemaan. Verrattuna siihen että saat muutamalla kympillä kuninkaallista ja täyteläistä lead soundia. Ja purnataan kun vapaat kielet haittaa ynkkä/gilmour-hetken täyttymistä. No, varmasti siihenkin saadaan filttereitä kohta. Kuukausimaksulla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Tuli tuossa päivällä vedettyä kitaran kaula tuollaisella ernie ballin instrument polish liinalla. Eli tuolta takaa missä peukku liikkuu ja iha kielten alta. Nyt illalla päätin soitella ja mietin et noh täähä on aika öljynen vielä, mutta fuckit, veivaamaa!

Huomasin ison eron soittotatsissa! Oli aivan sika siistiä huomata kun peukku liikkuu kuin pipeli pimpuran sisällä konsanaan, eli ei yhtää takkuanu matkalla. Mulla tuppaa peukku meinaa hikeentymään ja sitte kitaran varsi kerää sellasta likaa ja aivan jäätävää kinnausta välillä. Sit huomasin myös kun sitä öljyä oli jonku verra kielissä niin sielläki tuntui sormet liikkuvan ihanan kitkattomasti.

Tästä suoraan ydinkyssäriin: Löytyykö jotain tuotetta jolla voisi jatkuvasti voidella kaulaa ja/tai kieliä? Meinaa paljo mukavampi soittaa ilman tuota pirun kitkaa. Tuntuu että soittotaidot parani hieman kertaheitolla :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Tästä suoraan ydinkyssäriin: Löytyykö jotain tuotetta jolla voisi jatkuvasti voidella kaulaa ja/tai kieliä? Meinaa paljo mukavampi soittaa ilman tuota pirun kitkaa. Tuntuu että soittotaidot parani hieman kertaheitolla :D
Niin siis kieliä ei öljytä. Ne pidetään puhtaana ja vaihdetaan riittävän usein. Otelautaan voi pyyhkäistä öljyä puhdistuksen ja kielten vaihdon yhteydessä. Pitää otelaudan miellyttävämpänä soittaa ja estää sen kuivumista ja halkeamista, mutta ei otelautaakaan ole koko aikaa tarkoitus öljytä.

Jos sulla on joku tahmainen lakka siinä kitaran kaulassa, niin semmoiset saattaa olla vähän nihkeitä. Jos siitä on kyse, niin jotkut sit hioo lakan veks ja vetää vaan jonkun öljyn päälle, mutta en osaa sanoa kannattaako moiseen lähteä. Tokko ainakaan nostaa kitaran vaihtoarvoa, jos oot vielä jossain vaiheessa päivittämässä soitinta.

Mut siis sen ulkopuolella, että kaulassa ois joku vähän tahmainen pinta, niin sen pitäs riittää, että pitää näpit ja soittimen puhtaana. Liukasteet sitten muihin puuhiin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Tästä suoraan ydinkyssäriin: Löytyykö jotain tuotetta jolla voisi jatkuvasti voidella kaulaa ja/tai kieliä? Meinaa paljo mukavampi soittaa ilman tuota pirun kitkaa. Tuntuu että soittotaidot parani hieman kertaheitolla :D
Käytän Dunlopin Ultimate Lemon Oilia ja saman 65-sarjan puhdistusainetta, eikä ainakaan jälkimmäisestä varmaan haittaa ole, vaikka laittaisi päivittäin. Dunlopilla on näköjään ihan varsinainen tuote yksinomaan kieliä varten, eli Ultraglide. Olen joskus ekan ns. vakavan kitarani hankkinut Levytukusta, jolloin mukaan tarttui noita Dunlopin tuotteita, enkä ole niiden suhteen ikinä lähtenyt sen enempää hifistelemään. Ehkä joltain muulta löytyy siis jännittävämpiä suosituksia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Käytän Dunlopin Ultimate Lemon Oilia ja saman 65-sarjan puhdistusainetta, eikä ainakaan jälkimmäisestä varmaan haittaa ole, vaikka laittaisi päivittäin. Dunlopilla on näköjään ihan varsinainen tuote yksinomaan kieliä varten, eli Ultraglide. Olen joskus ekan ns. vakavan kitarani hankkinut Levytukusta, jolloin mukaan tarttui noita Dunlopin tuotteita, enkä ole niiden suhteen ikinä lähtenyt sen enempää hifistelemään. Ehkä joltain muulta löytyy siis jännittävämpiä suosituksia.
Kiitos tsekkaan nuo. Tälläsen jo laitoin tulemaan ihan testin vuoksi. GHS Fast Fret String Lubricant, 4oz | Gear4music

Ja aina voi peukun päähän laittaa jotai öljyä tai muuta hennosti että pysyy se liukkaus :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
...saman 65-sarjan puhdistusainetta, eikä ainakaan jälkimmäisestä varmaan haittaa ole, vaikka laittaisi päivittäin.
Mulla oli tota samaa muistaakseni puteli. Jäi kyllä vähän vähälle käytölle, kun käytännössä vaan pyyhkäisen liinalla soittimen soiton jälkeen ja puhdistukset sit kokonaan erikseen.

Lähinnä kai itteä närästää ajatus siitä, että pitäs veivata eka puhdistusaineiden ja liinojen kanssa, ennen kuin pääsee soittamaan. En jaksais päivittäin.

Tuli tuosta pinnoitteesta mieleen Elixirin kielet. Niissä on kanssa vähän eri tuntuma, kun käyttävät omaa pinnoitettaan, jonka pitäs lisätä vähän käyttöikää. En oo käyttäny koskaan sähkökitarassa, mutta tossa mun akkarissa toimivat mainiosti, kun satuin vahingossa ostamaan testiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Mulla oli tota samaa muistaakseni puteli. Jäi kyllä vähän vähälle käytölle, kun käytännössä vaan pyyhkäisen liinalla soittimen soiton jälkeen ja puhdistukset sit kokonaan erikseen.

Lähinnä kai itteä närästää ajatus siitä, että pitäs veivata eka puhdistusaineiden ja liinojen kanssa, ennen kuin pääsee soittamaan. En jaksais päivittäin.

Tuli tuosta pinnoitteesta mieleen Elixirin kielet. Niissä on kanssa vähän eri tuntuma, kun käyttävät omaa pinnoitettaan, jonka pitäs lisätä vähän käyttöikää. En oo käyttäny koskaan sähkökitarassa, mutta tossa mun akkarissa toimivat mainiosti, kun satuin vahingossa ostamaan testiin.
Mulla ollu nyt nikkeliallergian toteamisen jälkeen Elixirit ns. "pääkitarassa" ja pitää sanoa että sen jälkeen kun joskus kauan sitten testasin ja karsastin, niin nyt nuo tuntuu erittäin miellyttäviltä. Lieneekö joku koostumus muuttunut vai onko sitä vanhemmiten mieltymykset muuttunut, mutta ero on aika selkeä, ajatusmaailmassa ainakin. Kestävyydestä, niin kun sain ton ykköskitaran ennen joulua kai muistaakseni, niin siitä lähtien nuo Elixirit on ollut kiinni, viime viikolla vielä nakkasin keikankin noilla, kun en kerennyt löytämään uutta oikeaa Elixir settiä mistään ja en ihan heti ainakaan ole ryntäämässä vaihtopuuhiin vieläkään :)

Itellä on muutekseen tuota 65 sarjan carnabau vahaa pullo, hyvä nakata myyntikitaran kanteen kunnon kiillot aina sillä :D puhdistelen kyllä sitten ihan muilla matskuilla, eli miedolla saippuavedellä tai ihan nihkeällä mikrokuituliinalla.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Jos peukalo meinaa tahmata kaulan takana, niin todennäköisesti kyse on liian tiukasta otteesta. Peukalo on kaulan takana lähinnä tukipisteenä, eikä niinkään antamassa muille sormille voimaa. Barretkin voi soittaa ilman peukalon apua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Jos peukalo meinaa tahmata kaulan takana, niin todennäköisesti kyse on liian tiukasta otteesta. Peukalo on kaulan takana lähinnä tukipisteenä, eikä niinkään antamassa muille sormille voimaa. Barretkin voi soittaa ilman peukalon apua.
toinen vaihtoehto on, että se lakka on oikeasti tahmaavaa, sellaisia on ainakin 80-90 luvuilla ollut aivan yleisesti. Niihin auttaa useimmiten joko kevyt hionta esmes 400-600 karkeuksisella hiomapaperilla niin että pinta mattaantuu, tai kaiken lakan poisto ja öljyäminen.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Joo siis kyllähän noita tietynlaisia lakkoja löytyy, jotka varsinkin käsien hikoontuessa alkavat tahmaamaan enemmän. Itsehän vetelin ihan vaan tuollaisella karkealla ihmesienellä kaulan takaa paksuimman lakkakerroksen pois ja soittomukavuus parani merkittävästi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Jos peukalo meinaa tahmata kaulan takana, niin todennäköisesti kyse on liian tiukasta otteesta. Peukalo on kaulan takana lähinnä tukipisteenä, eikä niinkään antamassa muille sormille voimaa. Barretkin voi soittaa ilman peukalon apua.
Mietin tuota samaa, että ei peukkua pitäs kyllä varsinaisesti laahata kaulan takana..

Mut tuota en kyllä ymmärrä, miten tai ennen kaikkea miksi barre-otteet pitäs ottaa ilman peukkua? Onnistuuhan ne ilman peukkua, mutta rikkoo kyllä melkoisesti kitaransoiton perusmekaniikkaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205
Mulla oli tota samaa muistaakseni puteli. Jäi kyllä vähän vähälle käytölle, kun käytännössä vaan pyyhkäisen liinalla soittimen soiton jälkeen ja puhdistukset sit kokonaan erikseen.

Lähinnä kai itteä närästää ajatus siitä, että pitäs veivata eka puhdistusaineiden ja liinojen kanssa, ennen kuin pääsee soittamaan. En jaksais päivittäin.

Tuli tuosta pinnoitteesta mieleen Elixirin kielet. Niissä on kanssa vähän eri tuntuma, kun käyttävät omaa pinnoitettaan, jonka pitäs lisätä vähän käyttöikää. En oo käyttäny koskaan sähkökitarassa, mutta tossa mun akkarissa toimivat mainiosti, kun satuin vahingossa ostamaan testiin.
Joo siis itsekin putsailen kitaraa aineilla kieltenvaihdon yhteydessä ja muun ajan huitaisen korkeintaan liinalla sormenjälkiä. Kieliä en erikseen ehdi hoitaa, sillä vaihdan ne siinä kohtaa uusiin, kun alkaa siltä tuntua. Sormet tai kämmenet ei ikinä ole soittaessa pahasti hikoilleet, joten kitkainen kaula tai nopeasti likaantuva otelauta/kielet ei ole kovin suuri ongelma ollut.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Mut tuota en kyllä ymmärrä, miten tai ennen kaikkea miksi barre-otteet pitäs ottaa ilman peukkua? Onnistuuhan ne ilman peukkua, mutta rikkoo kyllä melkoisesti kitaransoiton perusmekaniikkaa.
En kyllä mielestäni sanonut, että barret pitäisi soittaa ilman peukkua, vaan että ne pystyy. Lähinnä ajatuksena se, että voima ei tule peukalosta ylipäätänsä kun kitaraa soitetaan.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Mut tuota en kyllä ymmärrä, miten tai ennen kaikkea miksi barre-otteet pitäs ottaa ilman peukkua? Onnistuuhan ne ilman peukkua, mutta rikkoo kyllä melkoisesti kitaransoiton perusmekaniikkaa.
Kyllähän todella monet kitaristit soittavat "barret" ilman, että peukalo painaa takaa kaulaa ja käsi on enemmän semmoisessa "pesismailaotteessa" ja matalin kieli jää kokonaan soittamatta tai menee peukulla. Hendrix lienee kuuluisimpia.

1652685193230.png


Itsekin nykyään aika paljon tuota tyyliä käytän, koska yleensä varsinkaan täydessä miksissä ei ole kovin oleellista saada sitä matalinta juurisäveltä kitarasta kuulumaan ja tuo on ainakin itselle seisten soittaessa vähän mielyttävämpi ote. Mahdollistaa myös vähän erilaiset sointukikkailut ym. kuin normibarret.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Ei se siellä jumita, mut välillä kun on kova meno ja hikoilen ku sika. Etenkin kun kuvailen ja pitää saada perfekti veto niin sillon hikoilee sormet tosi helposti. Silloin peukun päähän tulee sellainen kitkaa tuottava kerrostuma. Normaalisti peukku liukuu vaivattomasti. Esim jos pesen kädet ja peukku jää hieman nihkeäksi niin se vaikuttaa heti. Tähän sit jos saa toho peukun päähän jotai liukastetta heti helpottuu meininki. Itse kielien puolelta ei niin väliä. Siellä sormet liikkuu yleensä aika vaivattomasti.

Toki voi olla että painan vähä liikaa peukulla. Täytyykin huomioida kun illemmalla soittelen :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Kyllähän todella monet kitaristit soittavat "barret" ilman, että peukalo painaa takaa kaulaa ja käsi on enemmän semmoisessa "pesismailaotteessa" ja matalin kieli jää kokonaan soittamatta tai menee peukulla. Hendrix lienee kuuluisimpia.

Niin siis juu, oon kyllä varsin hyvin tietoinen kitaristeista, jotka ei käytä perus barre-otteita juuri ollenkaan tai käyttää peukkua otteissa, mutta se on taas asia erikseen :) Jos etusormen pitäs ottaa 6 kieltä kiinni, kun soitetaan perus barre-sointua, niin kyllä siinä peukku sais olla tukemassa kaulaa vasten tai sitten tekee vaan itelleen asioita vaikeaksi.

Siinä mielessä voi kyllä peukuttaa (köh) peukun käyttämistä bassokielillä, että se avaa uusia mahdollisuuksia sointuvariaatioiden suhteen, kun pystyy jättämään esim. vapaita kieliä sekaan, mikä ei onnistu perus barre-otteella.

Ja itekin käytän peukkua otteissa, koska esim. Tommy Emmanuelin juttuja ei pysty muuten soittamaan. F# pohjainen D-sointu tulee nykyään ihan automaationa peukulla muutaman muun jutun lisäksi.

muoks. John Mayerilla kanssa juttuja, joissa pakko käyttää peukkua.
 
Viimeksi muokattu:

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Käytän Dunlopin Ultimate Lemon Oilia ja saman 65-sarjan puhdistusainetta, eikä ainakaan jälkimmäisestä varmaan haittaa ole, vaikka laittaisi päivittäin. Dunlopilla on näköjään ihan varsinainen tuote yksinomaan kieliä varten, eli Ultraglide. Olen joskus ekan ns. vakavan kitarani hankkinut Levytukusta, jolloin mukaan tarttui noita Dunlopin tuotteita, enkä ole niiden suhteen ikinä lähtenyt sen enempää hifistelemään. Ehkä joltain muulta löytyy siis jännittävämpiä suosituksia.

Kiitos tsekkaan nuo. Tälläsen jo laitoin tulemaan ihan testin vuoksi. GHS Fast Fret String Lubricant, 4oz | Gear4music

Ja aina voi peukun päähän laittaa jotai öljyä tai muuta hennosti että pysyy se liukkaus :)
Jos nyt kerran tuota Dunlopin 65 kitaranpuhdistusainetta tarttuu matkaan, niin sillä puhdistaa myös kieletkin ihan samalla tavalla. Eli välttämättä ei tarvita erillisiä litkuja niille. Itse vetäisen vaan mikrokuituliinalla kielet ja hardiksen useimmiten soiton jälkeen kun laitan soittimen pois.


Lähinnä kai itteä närästää ajatus siitä, että pitäs veivata eka puhdistusaineiden ja liinojen kanssa, ennen kuin pääsee soittamaan. En jaksais päivittäin.
Kielethän voi esim. pyyhkiä vain soiton jälkeen, niin mainitsemaasi ongelmaa ei ole :hmm:
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Kielethän voi esim. pyyhkiä vain soiton jälkeen, niin mainitsemaasi ongelmaa ei ole :hmm:
Ihan yhtä vähän se kiinnostaa soiton jälkeenkään jäädä soitinta perus liinalla pyyhkäisyä lukuunottamatta puunaamaan, mutta ei tehdä nyt minun tottumuksistani muiden ongelmaa :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Sulavasoittoista kitaraa jos halajaa, niin ebenpuinen otelauta, rosterinauhat ja hyvät säädöt (ml. riittävän matala action) on jo aika kiva kombo. Ei oo minun ainakaan tarvinnu lutrata aineilla, että ois mukava soittaa.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Ihan yhtä vähän se kiinnostaa soiton jälkeenkään jäädä soitinta perus liinalla pyyhkäisyä lukuunottamatta puunaamaan, mutta ei tehdä nyt minun tottumuksistani muiden ongelmaa :D
Eikös nää lähinnä sun omia ongelmias oo ollut, ite vain ratkaisuja niihin ehdotellut :smoke:
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Eikös nää lähinnä sun omia ongelmias oo ollut, ite vain ratkaisuja niihin ehdotellut :smoke:
Öö, ei? Alkup. ongelma vaikutti olevan siihen suuntaan, että tarvitseeko kieliä / otelautaa / kaulaa olla koko ajan öljyämässä tmv., että kitara ois miellyttävä soittaa.

Ei mulla oo omien soittopelieni kanssa ropleemaa. Kunhan oon jotain palaverien välissä huudellu ketjuun.

muoks. no jaa, yks kaipais kyllä tuoreita kieliä.. sen vois ehkä pudottaa D-vireeseenkin..
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
@Markqq ootko koskaan Rushia koittanu tapailla? Vaikka Limelight. Ei oo mitään Dream Theaterin tasoista tiluttelua, vaan ihan joka miehen soitettavaa, mutta tuokin biisi rytmisesti vähän mielenkiintoisempi perus metallijumputuksiin verrattuna :)
 
Liittynyt
12.08.2018
Viestejä
451
Mietin tuota samaa, että ei peukkua pitäs kyllä varsinaisesti laahata kaulan takana..

Mut tuota en kyllä ymmärrä, miten tai ennen kaikkea miksi barre-otteet pitäs ottaa ilman peukkua? Onnistuuhan ne ilman peukkua, mutta rikkoo kyllä melkoisesti kitaransoiton perusmekaniikkaa.
Täh mitä perusmekaniikkaa se rikkoo? Itse käytän molempia otteita riippuen siitä mitä soittaa ja miltä soiton haluaa kuulostavan. Peukalolla E-kieli pääasiassa silloin, ku on tarkoitus kuolettaa sillä A-kieli niin jää muut sormet vapaiksi kikkailemaan.

En kyllä mielestäni sanonut, että barret pitäisi soittaa ilman peukkua, vaan että ne pystyy. Lähinnä ajatuksena se, että voima ei tule peukalosta ylipäätänsä kun kitaraa soitetaan.
Tulee se voima peukalosta asti bendeihin ja vibroihin kun ankkuroi peukalon kaulan päälle. Itselleni ainakin ihan must jos haluaa hyvän tatsin.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Tulee se voima peukalosta asti bendeihin ja vibroihin kun ankkuroi peukalon kaulan päälle. Itselleni ainakin ihan must jos haluaa hyvän tatsin.
Nyt siirtyy kyllä maalitolpat ja ymmärretään ihan tahallaan väärin se mitä kirjoitin. Ilmeisen vähän aikaa soittaneella on ongelmana se, että peukalo tahmaa kaulan takana, eikä liu'u näppärästi paikasta toiseen. Nyt täällä vaahdotaan jatkuvasti siitä, että jotenkin olisin sanonut, että peukaloa ei käytetä....

edit: lisäksi, bendeissä ja vibrassa peukalo on lähinnä pivottina, eikä kyllä voiman pitäisi tulla bendeihin peukalosta, vaan ranteesta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
^ en tiiä miten tästä tulikin nyt näin vaikeaa :D

Täh mitä perusmekaniikkaa se rikkoo? Itse käytän molempia otteita riippuen siitä mitä soittaa ja miltä soiton haluaa kuulostavan. Peukalolla E-kieli pääasiassa silloin, ku on tarkoitus kuolettaa sillä A-kieli niin jää muut sormet vapaiksi kikkailemaan.
Niin siis soitatko sää ilman peukun tukea 6 kielen barre-soinnut? Tai A-kielipohjaiset vitossointu + terssi otteet (esim. vaikka nyt D-duuri 5777)? Ei oo minusta kovin hääviä ottaa noita otteita ilman peukkua tukemassa.

Ja joo, niin kuin jo kertaalleen edellä, ei minullakaan peukku ole orjallisesti kaulan takana, vaan käytän sitä paljonkin eri otteissa ja esim. Tommy Emmanuel -tyyppisessä fingerstylessä on pakko käyttää peukkua otteissa, tai biisejä ei voi soittaa. John Mayerillakin on biisejä, jotka ei onnistu ilman peukkua.
 
Liittynyt
12.08.2018
Viestejä
451
Nyt siirtyy kyllä maalitolpat ja ymmärretään ihan tahallaan väärin se mitä kirjoitin. Ilmeisen vähän aikaa soittaneella on ongelmana se, että peukalo tahmaa kaulan takana, eikä liu'u näppärästi paikasta toiseen. Nyt täällä vaahdotaan jatkuvasti siitä, että jotenkin olisin sanonut, että peukaloa ei käytetä....
Ei mulla tarkoitusta ollut ymmärtää väärin tai siirtää tolppia. Kirjoitit, että peukalo ei ole antamassa muille sormille voimaa ja voima ei tule peukalosta. Huomautin, että kyllä se monessa tapauksessa tulee, ei ollut tarkoitus vaahdota :D

Mut joo eihän sitä peukkua ole tarvis kaulan taakse voimalla painaa ku kättä siirtelee.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
619
Ei mulla tarkoitusta ollut ymmärtää väärin tai siirtää tolppia. Kirjoitit, että peukalo ei ole antamassa muille sormille voimaa ja voima ei tule peukalosta. Huomautin, että kyllä se monessa tapauksessa tulee, ei ollut tarkoitus vaahdota :D

Mut joo eihän sitä peukkua ole tarvis kaulan taakse voimalla painaa ku kättä siirtelee.
Jos peukalo meinaa tahmata kaulan takana, niin todennäköisesti kyse on liian tiukasta otteesta. Peukalo on kaulan takana lähinnä tukipisteenä, eikä niinkään antamassa muille sormille voimaa. Barretkin voi soittaa ilman peukalon apua.
edit: oot nyt tässä lähinnä kollateraalina, kun muutkin on tarttunut tuohon samaan.
 
Liittynyt
12.08.2018
Viestejä
451
^ en tiiä miten tästä tulikin nyt näin vaikeaa :D


Niin siis soitatko sää ilman peukun tukea 6 kielen barre-soinnut? Tai A-kielipohjaiset vitossointu + terssi otteet (esim. vaikka nyt D-duuri 5777)? Ei oo minusta kovin hääviä ottaa noita otteita ilman peukkua tukemassa.

Ja joo, niin kuin jo kertaalleen edellä, ei minullakaan peukku ole orjallisesti kaulan takana, vaan käytän sitä paljonkin eri otteissa ja esim. Tommy Emmanuel -tyyppisessä fingerstylessä on pakko käyttää peukkua otteissa, tai biisejä ei voi soittaa. John Mayerillakin on biisejä, jotka ei onnistu ilman peukkua.
Noniin ymmärsin tämänkin väärin. Tottakai peukalo tukee kaulan takaa barre-otteita, eipä ole käynyt mielessä miksi kukaan edes yrittäisi mitään muuta. Kääntyi mun päässä tuo viestisi jotenkin nurinkurin, että ainoa oikea tapa olisi peukalolla ottaa E-kielen sävelet.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
@Markqq ootko koskaan Rushia koittanu tapailla? Vaikka Limelight. Ei oo mitään Dream Theaterin tasoista tiluttelua, vaan ihan joka miehen soitettavaa, mutta tuokin biisi rytmisesti vähän mielenkiintoisempi perus metallijumputuksiin verrattuna :)
Enpä oo kokeillut. Mennyt aika metallilinjalla. Mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta. Otan työn alle :) Ehdotuksia otan aina vastaan! Tuossa tulee kivasti kielenvaihtotreeniä. Ei vaikuta helpolta, haastetta kyllä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Enpä oo kokeillut. Mennyt aika metallilinjalla. Mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta. Otan työn alle :) Ehdotuksia otan aina vastaan! Tuossa tulee kivasti kielenvaihtotreeniä.
Joo, tuo vois olla vähän semmonen kevyt startti progeiluun ja epäsäännöllisiin tahtilajeihin. Joutuu laskeen rytmin vähän eri tavalla kuin perus tasajakoisessa metallin rytkeessä.

Mut se on tuossa oikeastaan se ainoa varsinainen haaste minusta. Muuten suht suoraviivainen biisi soitella. Sooloa en oo jaksanu vielä itekään ihmetellä, kun ei oo ehkä sieltä inspiroivimmasta päästä sooloja :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Mielenkiintoiset nuo eri mikkivaihtoehdot switchillä. Pitäs lähteä mukavan monipuolista soundia olkoonkin, että ei mitään käsitystä noista kyseisistä mikeistä.

Jos tuo pitää siedettävästi vireen, eikä oo ihan paskat puut yms. laatuongelmaa, niin mikä jottei tuota ostaa. Noita Ibanezejä on kyllä muusikoiden netissäkin ihan älyttömästi käytettynä, mistä saattas löytyä jos jonkinlaista kilpailevaa peliä tohon muutaman satkun hintaluokkaan.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Voehan v...Kitarani lähetettiin Fenderin takuuhuoltoon Ruotsiin, josta kaulasta löytyi halkeama, eikä sitä voi kuulemma enää palauttaa soittokuntoon. Mutta eikö näissä stratoissa ole vaihdettavat kaulat ja myös noihin Mehiko -Fendereihin saa uusia kauloja. Mitä tää touhu oikein on?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Kaikki Fenderit on pulttikaulaisia ja hyvin monien mallien kaulat on jopa keskenään yhteensopivia. Kuulostaa kyllä pirun kummalliselta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Voehan v...Kitarani lähetettiin Fenderin takuuhuoltoon Ruotsiin, josta kaulasta löytyi halkeama, eikä sitä voi kuulemma enää palauttaa soittokuntoon. Mutta eikö näissä stratoissa ole vaihdettavat kaulat ja myös noihin Mehiko -Fendereihin saa uusia kauloja. Mitä tää touhu oikein on?
Niin eikö ne saa uutta kitaraakaan sulle tilalle? Vai kestääkö liian kauan saada uusi peli tilalle? Vai mihn tuon käsittely nyt jäi?

Saahan Fendereihin tosiaan uusia kauloja, helpostikin, mutta eikö niillä ole sit varastossa viimeisteltyjä, ei kuulu takuuprosessiin ruveta vaihteleen kaulaa vai mistä on kyse, niin ei osaa arvata.

Jos tulee rahat takas, niin mun suositukseni japsivalmisteiselle Tokaille. Niidenkin saatavuus on tällä hetkellä mitä on, mutta laadun pitäs olla varsin jämäkkää.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Niin eikö ne saa uutta kitaraakaan sulle tilalle? Vai kestääkö liian kauan saada uusi peli tilalle? Vai mihn tuon käsittely nyt jäi?
Liike voi hommata mulle uuden kitaran toimitusajalla 1-2 kuukautta. Ja mitään muita stratocaster mallin kitaroita ei ole tolla opal spark värillä. Itse epäilen että liike piti kitaraani seinällä kunnes joku ostin ja nyt sitten keksi selityksiä ja tarjoaa uuden tilaamista. Ehkäpä päädyn uuden tilaamiseen. Jos tietäisi varmasti että esimerkiksi squjulta tulisi tuolla värityksellä kitaroita myöhemmin, niin ottaisin kyllä rahat takaisin.

Tai sitten epäilen ihan turhia ja Fenderin takuuhuolto toimii just noin kummallisesti :rolleyes:

...Hmm viestien lainaukseen tuntui tulevan myös jokin muu kuin lainaamani viesti...Foorumin bugausta?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Liike voi hommata mulle uuden kitaran toimitusajalla 1-2 kuukautta. Ja mitään muita stratocaster mallin kitaroita ei ole tolla opal spark värillä. Itse epäilen että liike piti kitaraani seinällä kunnes joku ostin ja nyt sitten keksi selityksiä ja tarjoaa uuden tilaamista. Ehkäpä päädyn uuden tilaamiseen. Jos tietäisi varmasti että esimerkiksi squjulta tulisi tuolla värityksellä kitaroita myöhemmin, niin ottaisin kyllä rahat takaisin.

Tai sitten epäilen ihan turhia ja Fenderin takuuhuolto toimii just noin kummallisesti :rolleyes:

...Hmm viestien lainaukseen tuntui tulevan myös jokin muu kuin lainaamani viesti...Foorumin bugausta?
Onkse tää kitara:

Fender Player Plus Stratocaster -sähkökitara, Opal Spark 969,00 ?

Verkkiksessä oli, vähän yllättäen, varastossa myös Ibanezin AZ2402 -mallia, jota sai muualla odotella pidempään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Voiko tuo plugari aiheuttaa noin paljo lisävaivaa Reaperille vai mistä johtuu et menee 40min saada pihalle audiotiedosto?
E: Tais syy löytyä.. :D Pari audiopätkää olin kiskassu johonku puolen tunnin päähä.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
459
Pari audiopätkää olin kiskassu johonku puolen tunnin päähä.
Yksi tapa: Valitse se alue, jossa biisi / idea / tms ja "Insert --> Region". Sitten klikkaa sitä regionia ja "Select region" / "Render region".
088-2022.jpg

Se renderöi silloin vaan sen valitun alueen, eikä mitään muuta.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Yksi tapa: Valitse se alue, jossa biisi / idea / tms ja "Insert --> Region". Sitten klikkaa sitä regionia ja "Select region" / "Render region".


Se renderöi silloin vaan sen valitun alueen, eikä mitään muuta.
En ole itse tuota kokeillut, tähän asti omissa proggiksissa on render-valikon kautta saatavilla oleva "time selection" toiminut hyvin, jos nyt siis kyseessä audion ulosottaminen eikä renderöinti projektiin (taitaa auttaa koneen kuormituksen kanssa jos on monimutkainen projekti). Eli renderöitävän alueen maalaus, renderivalikosta että renderöidään time selection.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114


Coveerasin sitte Rammsteinia. Jälleen haukut (kehitysideat) otan vastaan :D Ei oo montaa päivää ja viikkoa kun tappelin tuon soolon kanssa ja ajattelin että se ei koskaan tuu menee full speedillä, mutta.. Eihän se täydellinen ole, mutta täytyy kyllä olla tyytyväinen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565


Coveerasin sitte Rammsteinia. Jälleen haukut (kehitysideat) otan vastaan :D Ei oo montaa päivää ja viikkoa kun tappelin tuon soolon kanssa ja ajattelin että se ei koskaan tuu menee full speedillä, mutta.. Eihän se täydellinen ole, mutta täytyy kyllä olla tyytyväinen.
Se pääriffi on dempattu ja tahdin päätteeksi tulee se yks tuplaisku, joka jää nyt vähän kuulumatta. En oo varma yritätkö soittaa sitä vai et. Enkä siis tunne alkuperäistä kappaletta oikein yhtään, mutta kuuntelin äsken hetken :D Mut siis jos demppaat sen pääriffin ja soitat sen vähän raskaammin, niin kuulostais minusta a) enemmän orkkikselta ja b) paremmalta.

Ja vartti aikaa palaveriin, niin ei kerkee enemmän kokeileen, mutta minusta nää pikkaat vähän hankalasti sen oktaavilla lähtevän pienen melodiariffin, mistä syystä se kuulostaa vähän kömpelöltä. Jos sää aloitat tuon alternatella ja joudut pikkaan alaspäin sen oktaavin, niin se on paljon vaikeampi pikata puhtaasti versus se, että pikkaat ne ekat kolme säveltä alas-alas-ylös. Lisäksi kun pikkaat sen oktaavin ylöspäin, niin sulla on käsi tulossa valmiiks taas kohti niitä matalampia kieliä, joilta riffi jatkuu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Se pääriffi on dempattu ja tahdin päätteeksi tulee se yks tuplaisku, joka jää nyt vähän kuulumatta. En oo varma yritätkö soittaa sitä vai et. Enkä siis tunne alkuperäistä kappaletta oikein yhtään, mutta kuuntelin äsken hetken :D Mut siis jos demppaat sen pääriffin ja soitat sen vähän raskaammin, niin kuulostais minusta a) enemmän orkkikselta ja b) paremmalta.

Ja vartti aikaa palaveriin, niin ei kerkee enemmän kokeileen, mutta minusta nää pikkaat vähän hankalasti sen oktaavilla lähtevän pienen melodiariffin, mistä syystä se kuulostaa vähän kömpelöltä. Jos sää aloitat tuon alternatella ja joudut pikkaan alaspäin sen oktaavin, niin se on paljon vaikeampi pikata puhtaasti versus se, että pikkaat ne ekat kolme säveltä alas-alas-ylös. Lisäksi kun pikkaat sen oktaavin ylöspäin, niin sulla on käsi tulossa valmiiks taas kohti niitä matalampia kieliä, joilta riffi jatkuu.
Joo voi hyvin ollakin dempattu. Mä menin tuon Ultimate Guitar Pro mukaan mut ihmettelin kun ei se avoimena kuulostanut oikein siltä mitä halusin. Toisinsanoen enemmän gainia ja demppauksella vois tulla ihan hyvää jälkeä. Emmä ehkä uusiks dempattuna tuota videoo rupee väsää tai jos saan huomattavan eron lopputuloksessa (yleensä jatkan treenei muissa biiseissä ja annan coverin olla sellaisenaan :D), mut voisin omaksi ilokseni ainakin kokeilla minkälaist settiä tulee. Sen tuplaiskun kyl teen mut se ei kovin vahvana kuulu tuossa.

Tuohon pikkaukseen. Hyvä vinkki. Mä aika pitkään kirosin tuon kanssa kun en saanut kuulostaa hyvältä ja tuli usein osuttua välissä olevaan kieleen. Kokeilen tänään tuota sen demppauksen kanssa niin laitan mielipidettä.

Kiva saada jatkoa ajatellen näitä vinkkei niin hyvä aina jatkaa vähä viisaampana.

E: Pikaisesti kokeilin nauhoittaa dumpattuna ja onhan tuo nyt parempi :D Nyt tässä arvon että veivaanko kokonaa uusiks.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Tuli ostettua tuo verkkokaupan outletista se kitara. Mielenkiintoista. Siinä ensinnäkin joutu kaularautaa heti säätää, sitä säädin vähä oikeaan suuntaan mut kielet on tosi matalalla esim kaulan päästä ku painetaan ensimmäisiä välejä. Ei ole soittelukelpoinen. Ohuinta kieltä en pysty edes virittää kun ottaa kiinni. Pitää nyt kieliä vissiin nostaa ja oma osaaminen alkaa loppumaan ehkä kesken. Joutuuko tää samantien viemää huollettavaksi. Mitähän se jantteri on oikee tehnyt kun palauttanut kitaran :D Tuskin tuossa kuosissa on ollut tehtaalta tullessa. Laitan videoo myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Tuli ostettua tuomita verkkokaupan outletista se kitara. Mielenkiintoista. Siinä ensinnäkin joutu kaularautaa heti säätää, sitä säädin vähä oikeaan suuntaan mut kielet on tosi matalalla esim kaulan päästä ku painetaan ensimmäisiä välejä. Ei ole soittelukelpoinen. Ohuinta kieltä en pysty edes virittää kun ottaa kiinni. Pitää nyt kieliä vissiin nostaa ja oma osaaminen alkaa loppumaan ehkä kesken. Joutuuko tää samantien viemää huollettavaksi. Mitähän se jantteri on oikee tehnyt kun palauttanut kitaran :D Tuskin tuossa kuosissa on ollut tehtaalta tullessa.
Jos sen kaulan on vääntäny joku testopetteri aivan suoraksi tai pahimmassa tapauksessa kuperaksi, niin sen asettuminen voi kestää hetken aikaa. Käänsitkö vastapäivään kaularautaa? Kuinka paljon?

En osaa sanoa, kuinka paljon sitä kannattaa päivässä kiertää, joku ohje oli, ettei enempää kuin 1/4 kierros vuorokaudessa, mikä kuulosti vähän vähältä, mutta anna joka tapauksessa sen kaulan nyt vähän aikaa asettua, jos oot löysyttäny sitä rautaa. Ja tsekkaa huomisen puolella tuo relief uusiksi. Sit viritykset ja uusi säätö tarpeen mukaan.

muoks. on kyllä kitaroita, joissa se kaula on niin mutkalla, ettei korjaannu enää yksin kaularautaa säätämällä, ja jos siitä on kyse, niin takaisin vaan. Korjaaminen sepällä voi maksaa saman tai enemmän, mitä tuon hintaisen kitaran ostohinta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Tuli ostettua tuo verkkokaupan outletista se kitara. Mielenkiintoista. Siinä ensinnäkin joutu kaularautaa heti säätää, sitä säädin vähä oikeaan suuntaan mut kielet on tosi matalalla esim kaulan päästä ku painetaan ensimmäisiä välejä. Ei ole soittelukelpoinen. Ohuinta kieltä en pysty edes virittää kun ottaa kiinni. Pitää nyt kieliä vissiin nostaa ja oma osaaminen alkaa loppumaan ehkä kesken. Joutuuko tää samantien viemää huollettavaksi. Mitähän se jantteri on oikee tehnyt kun palauttanut kitaran :D Tuskin tuossa kuosissa on ollut tehtaalta tullessa. Laitan videoo myöhemmin.
Jos olisin vähääkään epävarma säätöjen suhteen, niin mää lähtisin tuossa tapauksessa jo melki kyselemään verkkiksen puolelta että korjauttavatko he sen jossain vai laittaisinko ite jollekin sepälle joka suoristaisi ja säätäisi kaulan ja lasku verkkikselle. Voi tosiaan olla että siellä on esimerkiksi joku nauha niin ylhäällä tjtn että edellinen testaaja on pilhonut kaulan kun vääntänyt raudalla sitä soimaan. Enempi tietävänä katsoisin nauhat ensin, esimerkiksi luottokortin reunalla tai jollain muulla varmasti suoralla, aina vähintään kolme nauhaa kerrallaan että onko siellä nauhoja pahastikin ylhäällä. Jos ei niin sitten satulan urat ja lopuksi vain kielien korkeus. Homma ottaa vartin eikä ole hankala tehdä. Toki ihan ekana silmämääräisesti ettei kaula nyt ainakaan ole kupera. Ihan tikkusuora kaula ei haittaa, tosin mieluiten pienen pieni notko.
Satulan korkeus tsekataan niin että painetaan kieli alas kolmannesta välistä ja sitten tökitään päältäpäin sitä kieltä ekaa nauhaa vasten. Siinä pitäisi enempikin tuntua semmonen pieni naps (mutta vain pieni). Sen kielen korkeus ykkösnauhaan on jotain tyyliin 2/10 milliä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 313
Viestejä
4 157 007
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom