Kitaran soittaminen

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 373
Ottaisin tämän kyllä pienellä varauksella. Olen muutaman kerran nähnyt kitarakaupan hyllyllä moderneja Edwardseja ja laatu on ollut aika laidasta laitaan. Parhain oli samaa luokkaa LTD-1000 sarjalaisen tai signaturejen kanssa eli helvetin hyvä, mutta huonoimmassa oli hyvin halvahko fiilis ja maali oli roiskunut saumojen yli. Noiden osat käytännössä tehdään ja maalataan/viimeistellään Kiinassa, mutta sitten kokoonpannaan ja tarkastetaan Japanissa.
Mulla taas ei ole kokemusta hyllytavarasta, vaan lähinnä uusista ja käytetyistä jotka on tilattu suoraan Japanista. Missään niissä ei ole ollut niin mitään moitittavaa.
 
Liittynyt
14.08.2023
Viestejä
752
Mulla taas ei ole kokemusta hyllytavarasta, vaan lähinnä uusista ja käytetyistä jotka on tilattu suoraan Japanista. Missään niissä ei ole ollut niin mitään moitittavaa.
Joo, pääsääntöisesti olen itsekin kuullut noista vain hyvää. Voi olla että kävi vain huono tuuri.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Pitääpä tsekata noi DI-boksit myös, oon huomannut samaa ilmiötä myös vahvarin kans soitellessa kitarasta riippumatta. Kiitos vinkistä!
Kaikki olkkarin pistorasiat ovat maadoittamattomia kun on vanha talo kyseessä, keittiöön näiden roudaaminen ei ole vaivan arvoista. Testaan varmaan ensin tuon palikan tai DI-boksin ja katson sitten jatkotoimenpiteiden tarvetta.
Jos sulla on talossa maadotettu rasia niin vois kyllä koittaa hiissaa kamat sinne ja zekkaa pöriseekö sielläkin. Jos ei niin sitten sähkäri vaihtamaan rasia maadotettuun. Ei ole ihan optimia käyttää maadottamatonta sähköä kun vikatilanteessa jännite voi tulla kitarasta näppeihin, ja tehdä vahinkoa myös vehkeille, vaikka sen pörinän saiskin jollain palikalla kuriin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Vein kitaran takasin, en kehdannut pitää itselläni kun ei vastakkaisella osapuolella eikä itselläni ollut kaupantekohetkellä minkäänlaista käsitystä ko. vehkeen hinnasta, ja kuitenkin ollaan kavereita. Ostan jonkun halvan rämpyttimen jos kiinnostaa joskus opetella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 341
Ottaisin tämän kyllä pienellä varauksella. Olen muutaman kerran nähnyt kitarakaupan hyllyllä moderneja Edwardseja ja laatu on ollut aika laidasta laitaan. Parhain oli samaa luokkaa LTD-1000 sarjalaisen tai signaturejen kanssa eli helvetin hyvä, mutta huonoimmassa oli hyvin halvahko fiilis ja maali oli roiskunut saumojen yli. Noiden osat käytännössä tehdään ja maalataan/viimeistellään Kiinassa, mutta sitten kokoonpannaan ja tarkastetaan Japanissa.


Tuon hommasin itse ja laitoin Focusrite Solon tuolla kiinni niin katosi surinat ja kohinat kokonaan aktiivikajareista.
Ok, hyvä kuulla että tää toimii myös muilla. Onko sulla laitteisto kiinni maadoitetussa pistorasiassa?

Jos sulla on talossa maadotettu rasia niin vois kyllä koittaa hiissaa kamat sinne ja zekkaa pöriseekö sielläkin. Jos ei niin sitten sähkäri vaihtamaan rasia maadotettuun. Ei ole ihan optimia käyttää maadottamatonta sähköä kun vikatilanteessa jännite voi tulla kitarasta näppeihin, ja tehdä vahinkoa myös vehkeille, vaikka sen pörinän saiskin jollain palikalla kuriin.
Tää nykyinen kämppä on vuokrakämppä, joten voi olla nihkeää saada vuokranantaja näkemään asiaa samalla tapaa, mut eipä tuo varmasti haittaa kokeillakaan. :thumbsup:

Tummennettu riippuu varmaan muutenkin kitaran geometriasta kuin vaan mensuurista, esim. lapakulmasta ja paljon se antaa vetoa, ja tuohon vaikuttaa otelaudan kaarevuus, miten korkeat nauhat, rosteria vai ei, miten paskaiset ja/tai lommoilla, onko skallopointeja ja varmaan tallakin. Ts. hemmetisti kitarasta kiinni tai millaisiin säätöihin se nyt ylipäänsä on laitettu ja millä kielillä.

Minä otan aika isolla suolalla nuo lörösetillä alaviresoitot, kun tatsi omalla Edwardsin telellä on suunnilleen jo Eb:ssä soittokelvoton 10-46 setillä. Toi on tosin jotenkin poikkeuksellisen kevyt soittaa ja bendata, mutta pitää varmaan vaihtaa ite tuohon joku 11-48 setti ihan standardiviresoittoon, että ois normaalin jämäkkä tatsi soittaa.

Jo pois myydyssä lespassa piti vaihtaa .052 matala E, että kesti pudottaa edes drop D:hen vireisyyden kärsimättä jne.

@Markqq muuten en tuohon edelliseen jaksa enää puuttua, mutta nuo pidempiskaalaiset pelit on kyllä vähän niin kuin tehty matalampia vireitä varten, mutta samalla se pidempi skaala sit muuttaa vähän soitettavuuttakin ts. pidemmällä skaalalla tarvii sit kurotella vähän enemmän. Jos mahista, niin käy hiplaan musaliikkeessä, että miltä ne tuntuu näpeissä ja miten niillä lähtee tuo soitettu matsku, niin ei tule sit hirveitä yllätyksiä, kuin jos tilaat vaan netistä himaan.
Joo, onhan tuohon varmasti muitakin vaikuttavia tekijöitä kuin mainitsemani skaalan pituus. Omien kokemuksien pohjalta venytyksien koettuun helppouteen on vaikuttaneet eniten juuri kielten paksuus, käytetty vire (eli käytännössä näiden kahden muuttujan aikaansaama kielten jännitys), skaalan pituus, nauhojen kunto ja otelaudan radius . Kokemusta on aina niin Gibsonin 24,75" skaalasta Fenkun 25,5" skaalaan. Itse asiassa toi nauhojen kiillotus on sellainen millä kitaran soitettavuutta saa todella helposti paremmaksi etenkin venytyksien osalta, vedän 0000-karheuden teräsvillalla nauhat lävitse aina kielten vaihdon yhteydessä.

Ihan en suoriltaan saa kiinni miksi lapakulma vaikuttaisi erityisesti tähän, kun esimerkiksi lukkosatulalla varustetussa Ibanezin RG550:ssä tatsi venytykseen pysyy omasta mielestä samana oli sitten satula auki tai kiinni? Satulan tarkoituksena kun on lähtökohtaisesti sallia kielten liike mahdollisimman vaivattomasti, ellei kyseessä ole juuri mainittu lukkosatula?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
Ihan en suoriltaan saa kiinni miksi lapakulma vaikuttaisi erityisesti tähän, kun esimerkiksi lukkosatulalla varustetussa Ibanezin RG550:ssä tatsi venytykseen pysyy omasta mielestä samana oli sitten satula auki tai kiinni? Satulan tarkoituksena kun on lähtökohtaisesti sallia kielten liike mahdollisimman vaivattomasti, ellei kyseessä ole juuri mainittu lukkosatula?
Jääny kommentoimatta tähän. Varmaan tarvii olla seppä, kun sais selittää sulle nää kunnolla auki, mutta mulla on tossa toi yks customi, joka on tehty vähän jyrkemmällä lapakulmalla ts. lapa vetää kieliä vähän enemmän satulaa vasten ja toi on tatsiltaan minusta kohtuu selkeästi semmoinen pykälän jämäkämpi soittaa. Tuon suunnittelun haasteena on ei-lukollisen satulan kanssa se, ettei kielet nyt tosiaan jäis kirraamaan satulaan, mut nyt kun tuo toimii varsin mukavasti tuolla tusq-satulalla, niin tuo on kanssa tosi vireisesti soiva ja stabiili kampe. En muista, mitkä ne tarkemmat perusteet tuolle rakentajalla oli.. (mutta kai nää aika hyvin toimii, kun ei näitä oo oikein ikinä käytettynä myynnissä, yhden oon tainnu nähdä)

Se Fenderin suora lapakulmahan on minun ymmärtääkseni jo niinku lähtökohtaisesti viallinen, mitä korjaillaan sit niillä kieltenohjaimilla yms. Ja muut valmistajat on tehny sit kaikenlaisia omia ratkaisujaan, mutta en tosiaan oo mikään asiantuntija.

Vois kysyä tuon Viitasaaren Ollin näkemyksen, kun pitäs vähän vielä viimeistelystä jutella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
84
Pitkästä aikaa itse sain musiikkia julkaisukuntoon. On tuo aika vähän kortilla perheellisenä, töiden ja kaikenlaisen muun säätämisen ohella niin olen aika tyytyväinen, että edes yhden biisin sai valmiiksi. Muutama muu on työn alla myös ja tavoitteena olisi joku toinenkin kipale tässä keväällä vielä saada pakettiin.
Synthwaveksi tämä laskettaneen, se ainakin tässä tavoitteena oli. Onhan tuossa aika pitkä kitarasoolo ja kitaroita muutenkin eli sivuaa sentään ketjun aihettakin siltä osin.
Linkki spotifyyn
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 199
Pitkästä aikaa itse sain musiikkia julkaisukuntoon. On tuo aika vähän kortilla perheellisenä, töiden ja kaikenlaisen muun säätämisen ohella niin olen aika tyytyväinen, että edes yhden biisin sai valmiiksi. Muutama muu on työn alla myös ja tavoitteena olisi joku toinenkin kipale tässä keväällä vielä saada pakettiin.
Synthwaveksi tämä laskettaneen, se ainakin tässä tavoitteena oli. Onhan tuossa aika pitkä kitarasoolo ja kitaroita muutenkin eli sivuaa sentään ketjun aihettakin siltä osin.
Linkki spotifyyn
Tuli jotenkin Bomfunk MC’s vibat :D Tiedä sitten, mutta lempeän hyvän kuullosta!
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Pitkästä aikaa itse sain musiikkia julkaisukuntoon. On tuo aika vähän kortilla perheellisenä, töiden ja kaikenlaisen muun säätämisen ohella niin olen aika tyytyväinen, että edes yhden biisin sai valmiiksi. Muutama muu on työn alla myös ja tavoitteena olisi joku toinenkin kipale tässä keväällä vielä saada pakettiin.
Synthwaveksi tämä laskettaneen, se ainakin tässä tavoitteena oli. Onhan tuossa aika pitkä kitarasoolo ja kitaroita muutenkin eli sivuaa sentään ketjun aihettakin siltä osin.
Linkki spotifyyn
Komeeta, ja mielenkiitoinen konsepti! Mietin että miksi on niin kohtelias soundi tässä mutta taitaa noi pitkät bassoäänet lanata tarjoilun aika sileeksi. Lopputulos melko loudness-nappi päällä -tyyppinen yleissoundiltaan.
Millä toteutit kitarasoundin?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
84
Hehe, ei ehkä itellä Bomfunk MC's ekana tulis mieleen, mutta tää on just mielenkiintoista mitä ja miten ihmiset kuulee asioita!

Kitarat soitin Kemperillä. Oon aika laiska ollu sen kanssa säätämään vaikka ainakin kolmisen vuotta se tuossa on jo ollu. Kompit ja leadit vetäisin varmaan vielä samalla soundilla, muistaakseni, ja dawissa leadiin prkleesti reverbiä, että tuli enemmän kasarifiilistä siihen.
Joo tuo loudness homma on totta. Tuli vähäsen liikaa scoopattua juttuja tuohon, mutta en jaksanu ruveta miksaamaan uusiks ja toisaalta omaan korvaan toimii noinkin.
Bassot vaihteli matkan varrella aika paljon ja nyt tohon jäi aika simppeliksi tuo bassopää ja helpomman kautta menin.

Jäi vielä paljon mitä parantaa jatkossa, mutta sehän tässä mukavinta on, kun koko ajan oppii uutta!
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621
Harrastehuoneen remontointi alkanut ja päätin hankkiutua eroon kauan tyhjänpanttina olleesta 7-kielisestä ibanezin elektroakustisesta.

Kysymys onkin että mitä tuosta osaa pyytää, kun mitään muistikuvaa ei ole paljon itse siitä tuli maksettua, ja missä tuota kannataisi kaupata? Tori.fi?

Käytön jälkiä on, mutta perusilme tosi siisti.

20240208_170259.jpg20240208_170412.jpg20240208_170747.jpg20240208_170540.jpg20240208_170452.jpg
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
Harrastehuoneen remontointi alkanut ja päätin hankkiutua eroon kauan tyhjänpanttina olleesta 7-kielisestä ibanezin elektroakustisesta.

Kysymys onkin että mitä tuosta osaa pyytää, kun mitään muistikuvaa ei ole paljon itse siitä tuli maksettua, ja missä tuota kannataisi kaupata? Tori.fi?
No Torilla, Muusikoiden netin torilla tai Facebookin Muusikoiden netin Tori -ryhmässä nyt esimerkiksi. Tai sitten musaliikkeeseen vaihdossa tai myyntitilille (josta kyllä menee sitten yleensä 20% komissio).

Ei tuosta varmaan hirveästi kolmea sataa enempää saa, en ehkä ite maksais sitäkään ottaen huomioon, että kolmeen satkuun saattas löytää jo jonkun Jammun LL6:n esimerkiksi, joka on jo oikeasti hyvä kitara. Siistissä kunnossa tuo näkyy olevan, mutta pitäs nähdä ja kokeilla tarkemmin, mikä tuon soittokondis ja soundi oikeasti sit on. Seiskakieliset akkarit ehkä vähän pienemmän porukan juttuja, että noiden kysyntä ja menekki voi olla lähtökohtaisestikin jo vähän pienempää. Mut jos ei muuta, niin myyntiin jollain omasta mielestä kohtuu hinnalla ja jos ei mene, niin sitten pudottaa hintaa.
 
Viimeksi muokattu:

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621
Kiitos vastauksesta. Ite ajattelin jotain 50-150€ haarukkaa, mutta ilmeisesti hyvä että kysyin ensin. Kokeilen torissa onnea. :thumbsup:
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
Kiitos vastauksesta. Ite ajattelin jotain 50-150€ haarukkaa, mutta ilmeisesti hyvä että kysyin ensin. Kokeilen torissa onnea. :thumbsup:
Katoin vaan Reverbistä paria kitaraa, joista toisessa oli julkinen pyynti reipas 400€ ja toisessa 250€.

Todennäköistä on, että noilla sun hinnoilla se meneekin kaupaksi, että jos haluat saada sen vaan järkiajassa meneen, niin enemmän varmaan kannattaa kuunnella tota sun omaa tatsia hinnasta. Viiskybää ehkä liian vähän, mutta tää 150€ on tietty jo vähän rahaakin ja kuitenkin ostajan kannalta tosi hyvä hinta kitarasta, joka on ollut luokkaa 400-500€ uutena (jos nyt oikein ymmärsin, mitä nää on ollu uutena).
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
905
Ok, hyvä kuulla että tää toimii myös muilla. Onko sulla laitteisto kiinni maadoitetussa pistorasiassa?



Tää nykyinen kämppä on vuokrakämppä, joten voi olla nihkeää saada vuokranantaja näkemään asiaa samalla tapaa, mut eipä tuo varmasti haittaa kokeillakaan. :thumbsup:



Joo, onhan tuohon varmasti muitakin vaikuttavia tekijöitä kuin mainitsemani skaalan pituus. Omien kokemuksien pohjalta venytyksien koettuun helppouteen on vaikuttaneet eniten juuri kielten paksuus, käytetty vire (eli käytännössä näiden kahden muuttujan aikaansaama kielten jännitys), skaalan pituus, nauhojen kunto ja otelaudan radius . Kokemusta on aina niin Gibsonin 24,75" skaalasta Fenkun 25,5" skaalaan. Itse asiassa toi nauhojen kiillotus on sellainen millä kitaran soitettavuutta saa todella helposti paremmaksi etenkin venytyksien osalta, vedän 0000-karheuden teräsvillalla nauhat lävitse aina kielten vaihdon yhteydessä.

Ihan en suoriltaan saa kiinni miksi lapakulma vaikuttaisi erityisesti tähän, kun esimerkiksi lukkosatulalla varustetussa Ibanezin RG550:ssä tatsi venytykseen pysyy omasta mielestä samana oli sitten satula auki tai kiinni? Satulan tarkoituksena kun on lähtökohtaisesti sallia kielten liike mahdollisimman vaivattomasti, ellei kyseessä ole juuri mainittu lukkosatula?
Sen verran korjaan että kielen jäykkyyteen vaikuttaa vire, kielen paksuus ja soittimen skaalan pituus. Skaalaa pidentämällä saman paksuinen kieli samassa vireessä kiristyy. Gibsonissa samat kielet samassa vireessä on löysemmät kuin Fenderissä lyhyemmästä skaalasta johtuen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
Vithu kun ei saa aikaiseksi huoltaa tuota customia.. ois taas ihan valmis maksamaan sen satkun sepälle, että laittas tuon kondikseen..

Vois periaatteessa testata, että pudottas kielten paksuuden 10-46 -> 9-42, mutta työntäs tallaan yhden jousen lisää, että miltä tuo sillai tuntuu. Nyt ei oo kuin parilla jousella tuo talla. Pelaa tosin ihan mainiosti nytkin ja iisi tehdä fluttereita jne., mutta välillä tuo tuntuu turhan tuhdilta soitella bassokieliltä..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 341
Sen verran korjaan että kielen jäykkyyteen vaikuttaa vire, kielen paksuus ja soittimen skaalan pituus. Skaalaa pidentämällä saman paksuinen kieli samassa vireessä kiristyy. Gibsonissa samat kielet samassa vireessä on löysemmät kuin Fenderissä lyhyemmästä skaalasta johtuen.
Enkös minä todennut ihan saman kuin sinä hieman eri sanoin, eli mitä tässä oli korjattavaa?
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
905
Enkös minä todennut ihan saman kuin sinä hieman eri sanoin, eli mitä tässä oli korjattavaa?
Sanoit näin:

Omien kokemuksien pohjalta venytyksien koettuun helppouteen on vaikuttaneet eniten juuri kielten paksuus, käytetty vire (eli käytännössä näiden kahden muuttujan aikaansaama kielten jännitys), skaalan pituus, nauhojen kunto ja otelaudan radius .


Tällöin sulkeissa oleva ei ota huomioon skaalan muutosta. Sori, ehkä nillitystä eikä olisi pitänyt puuttua koska tuleehan tuosta asia selville. Halusin vaan huomioida että se skaalan pituus on se kolmas muuttuja joka vaikuttaa kielten jännitykseen suoraan. Hyvä huomio muuten tuo että nauhoja on syytä puhdistaa välillä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 199
Tää biisi tuli nyt sekoiltua maaliin asti :D Olkaapa hyvät..

E: Virheitähä tuossa riittää, mutta ei menoa haittaa :)


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
649
Fryyginen molli, siinäpä onkin aivan ylidramaattinen moodi alkulämmittelyihin tai aivottomaan räpeltämiseen! Ihan onnistuin itseni yllättämään, kokeillessani vähän jauhaa tuota A:sta, lopputulemana tosi mukavan oloinen asema, mistä näppäillä draamaa sfääriin ihan estoitta :-D
Perus A-molli muuttui niin, etten olisi uskonut yhden nuotin voivan vaikuttavan näin voimallisesti.

(sävelet: a, bb, c, d, e, f, g)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Fryyginen molli, siinäpä onkin aivan ylidramaattinen moodi alkulämmittelyihin tai aivottomaan räpeltämiseen! Ihan onnistuin itseni yllättämään, kokeillessani vähän jauhaa tuota A:sta, lopputulemana tosi mukavan oloinen asema, mistä näppäillä draamaa sfääriin ihan estoitta :-D
Perus A-molli muuttui niin, etten olisi uskonut yhden nuotin voivan vaikuttavan näin voimallisesti.

(sävelet: a, bb, c, d, e, f, g)
Itse tykkään paljon sekä fryygisestä että lyydisestä.

Tässä joku oma mikä menee paljolti d fryyginen
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
208
Tää biisi tuli nyt sekoiltua maaliin asti :D Olkaapa hyvät..

E: Virheitähä tuossa riittää, mutta ei menoa haittaa :)


Jotkin sormitusvalinnat näyttävät omaan silmään erikoisilta. Niin kuin vaikka tuossa ihan alussa etusormen ollessa lukittuna vitosnauhalle, itse käyttäisin nimetöntä 7. nauhalla ja pikkusormea 8. nauhalla enkä siirtelisiä pikkusormea seiskalta kasille. Jos ei ole mitään poikkeusta aiheuttavaa syytä, niin on yleensä melko hyvä lähtökohta, että jokaisella vasemman käden sormella on "oma" nauhanväli jota hoitavat.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
^ ei kai sillä oon niin väliksi noissa jutuissa, jos vaan tuntuu mukavalta soittaa noilla sormituksilla.

Näissä temmoissa ja kun ei oo muuten tuon haastavampaa matskua, niin voinee soittaa miten lystää, jos oikeet nuotit tulee oikeaan aikaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 199
Jotkin sormitusvalinnat näyttävät omaan silmään erikoisilta. Niin kuin vaikka tuossa ihan alussa etusormen ollessa lukittuna vitosnauhalle, itse käyttäisin nimetöntä 7. nauhalla ja pikkusormea 8. nauhalla enkä siirtelisiä pikkusormea seiskalta kasille. Jos ei ole mitään poikkeusta aiheuttavaa syytä, niin on yleensä melko hyvä lähtökohta, että jokaisella vasemman käden sormella on "oma" nauhanväli jota hoitavat.
Iha hyvä tipsit, ei siinä. Taannoin kansalaisopiston kitaraopettajakin painotti tosi paljon käyttää kaikkia sormia ja eri nauhaväleillä. Mul on problem sormien lyhyt pituus ja usein muuttelen biisien tabuja niin että soitan jostai 12 kielivälistä ylöspäin joitain riffejä ku nii paljo helpompaa :D Toi keskisormi ja nimetön muutenki vammasia et ne on tosi lähelä toisiaan, pitäs vissii joku treeni keksii noille että sais leveemmäks.

Mut joo, soittelen ja treenailen mikä tuntuu omiin sormiin hyvältä. Esim toi plekukäsi nyrkissä pitäen tulee luonnostaan. Jos avaan sormet niin koko käsi vetää iha juntturaan :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 199
Jotkin sormitusvalinnat näyttävät omaan silmään erikoisilta. Niin kuin vaikka tuossa ihan alussa etusormen ollessa lukittuna vitosnauhalle, itse käyttäisin nimetöntä 7. nauhalla ja pikkusormea 8. nauhalla enkä siirtelisiä pikkusormea seiskalta kasille. Jos ei ole mitään poikkeusta aiheuttavaa syytä, niin on yleensä melko hyvä lähtökohta, että jokaisella vasemman käden sormella on "oma" nauhanväli jota hoitavat.
Eile illalla kokeilin ja mietin, että kyllähä olisin iha helposti voinut sen soittaa just noin ku kirjotit :D Välil itsekin ihmettelen miten mä tätä kirvestä opettelen, mut hyvä huomio joka tapauksessa :tup: Pääasia että oppii ja on hauskaa!
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
Eikä siinäkään varmaan mitään pahaa, että leikittelee vähän noilla sormituksilla tai soittelee samoja juttuja eri sormituksilla. Voi tunnustella tuntuuko joku luonnollisemmalta kuin toinen, onnistuuko kaikilla yhtä korkeaan tempoon vai tuleeko joillain sormituksilla raja vastaan aikaisemmin jne. Se rupee sit kohtuu nopsaan löytymään, mitä jutut toimii itelle ja mitkä ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Jotkin sormitusvalinnat näyttävät omaan silmään erikoisilta. Niin kuin vaikka tuossa ihan alussa etusormen ollessa lukittuna vitosnauhalle, itse käyttäisin nimetöntä 7. nauhalla ja pikkusormea 8. nauhalla enkä siirtelisiä pikkusormea seiskalta kasille. Jos ei ole mitään poikkeusta aiheuttavaa syytä, niin on yleensä melko hyvä lähtökohta, että jokaisella vasemman käden sormella on "oma" nauhanväli jota hoitavat.
Itsekin soittelen miten sattuu, välillä liikuttelen sormia jä välillä en. Hyvää harjoitusta miten päin vain. Monesti jossain "yngwie" -juoksutuksissakin jos on neljä säveltä per kieli, niin kolmella sormella mennään hivenen asemaa vaihtaen.
Paljon vaikuttaa mitä minkäkin kohdan jälkeen tulee soitettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
384
Täällä pakko vaihdella jatkuvasti sormituksia, kun ei tiedä aina mikä sormi mitenki pelaa. Joskus niistä pelaa neljä ja joskus yksi.. pitää vähän valkata mitä soittelee huonompina päivänä.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
628
Sormituksista on tullut huomattua että jos jonkun kohdan osaa niin että menee automaattisesti, niin voi halutessaan katsoa (muuten ei tietäisi) mitkä sormet milläkin kertaa ovat päättäneet hoitaa kuvion.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 199

Löytypäs päheennäköinen kitara :D
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 850
Tuli tutustuttua taas vähän Uli jon Rothin versioihin, esim Turkkilainen marssi (Ketäs muita nimimiehiä on kyseistä kappaletta luritellut?). No pisti silmään herran kitara ja vaikutti mielenkiintoiselta. Haastattelussa herra oli tyytyväinen kun mallisto on tullut kaikkien saataville. Oli vaan niin halpoja, ettei näitä malleja viittinyt sitten tilata ton kalliin Harley Benton kitaran viereen :D SKY ELITE SERIES Archives - Sky Guitars
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
40k€ kitara ja promokuvissa skallopointi ja nauhat näytti siltä, niin kuin joku ois tehnyt ne kännissä..

Ja on kyllä muutenkin melkoinen konsepti, mutta niin.. kai noitakin viimeistään japanialaiset ostaa.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 850
Itsellä ollut toi Scorpions bändi vähän pimennossa kun sai aikoinaan kuulla liikaa Still loving juuta ja ysärillä sitä muutoksen tuulia. Nyt sitten piti tutustua lisää Uli Jon Rothin tuotantoon ja en edes tiennyt että the sails of charon on skorppareiden kipale. Ja sitten youtubista hakua miten sitä soitettais ja tuli tämmöinen epsanjalainen Minerva Pla vastaan...https://www.youtube.com/watch?v=5hAlzyKZ6ho
Edit. Lisätään linkki linkkinä myös
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 199
Kohta lähtee tosiaan Amarok-BT tilaukseen ja kysyin Thomannilta alustavasti mitä maksaa kielten vaihto + intonaatio säätö niin vastaus on 50-80€ riippuen kitarasta. Eli ei toi nyt kovin halpa juttu ole. Sinänsä ei ole itse kovin iso homma, mutta toisaalta saisi heti pelin kuntoon.

Harley Benton Amarok-BT BKNT Flame Burst tässä mitä lie "Factory strings" sitten ovat. Ajatus oli lyödä nämä kiinni: Daddario EXL158

Tässä sitten tulisi suoraan mukana: Strings: D'Addarío EXL-157 .014 - .068 (art.182020) Harley Benton Amarok-BT BKRD Quilted Burst

Tuo Flame Burst on vain paljon mieluisempi väri :) Ja toisaalta tykkään "ohuemmasta" touchista minkä perusteella tuo ohuempi kielisetti sopisi omaan makuun paremmin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
Kohta lähtee tosiaan Amarok-BT tilaukseen ja kysyin Thomannilta alustavasti mitä maksaa kielten vaihto + intonaatio säätö niin vastaus on 50-80€ riippuen kitarasta. Eli ei toi nyt kovin halpa juttu ole. Sinänsä ei ole itse kovin iso homma, mutta toisaalta saisi heti pelin kuntoon.
Missähän nää säädetään, jossain Saksassa vai Helsingissä.. en minä ehkä tuolta niitä säätöjä ottais vaan veisin jollekin paikalliselle sepälle, niin helpompi reklamoidakin, jos ne säädöt on mitä sattuu. Jos siis haluaa jonkun muun säätävän soittopelin kuntoon.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 199
Missähän nää säädetään, jossain Saksassa vai Helsingissä.. en minä ehkä tuolta niitä säätöjä ottais vaan veisin jollekin paikalliselle sepälle, niin helpompi reklamoidakin, jos ne säädöt on mitä sattuu. Jos siis haluaa jonkun muun säätävän soittopelin kuntoon.
Tehtaalla tekevät. Tosiaan paikallinen seppä tekee jo perushuollon kieltenvaihtoineen satasella että jos 80e tuosta maksaa niin suolaa on :D

PS. Tälläsen väsäsin ku oli tylsää

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
905
Noissa verkkokaupan säätöhommissa on se huono ettei ne ota huomioon soittotatsia. Jos ite et halua niin paikallinen seppä voi säätää sen niin että on hyvä nimenomaan sinulle. Mulla on kaikki tehdassäädöt olleet huonoja koska omaan reippaan tatsin ja kielet rämisee tolkuttomasti. Olen joutunut säätämään kaulaa ja nostamaan kieliä jonka seurauksena intonaatiokin menee uusiksi joten käytännössä tehdassäätö on hyödytön. Huomiona että soitan bassoa mutta koskee ihan yhtä lailla kitaraakin.

Jos osaat niin tee itse ja saat paremman. Ensin kielien korkeus ja kaula niin että on hyvä ja sit viritysmittarilla intonaatio niin että vapaa ja 12 nauha soi kumpikin vireessä. Jos kelluvia talloja niin kielen paksuuden muuttuessa voi joutua säätämään tallan jousia että on oikeassa asennossa. Ei ole vaikeaa eikä kulu turhaa rahaakaan.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
@Markqq Suosittelisin kyllä vahvasti opettelemaan noiden säätöjen tekemisen itse kunnolla etenkin jos haluaa useamman kitaran pitää soittokunnossa. Toki ihan hyvä jos joku paikallinen seppä tekee sulle alkuun hyvät säädöt niin tiedät sitten mikä se referenssi on. Itselle kans aika harvoin on tullut kaupasta hyvissä säädöissä olevaa skittaa niin säätänyt noi sitten itse kohilleen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 199
@Markqq Suosittelisin kyllä vahvasti opettelemaan noiden säätöjen tekemisen itse kunnolla etenkin jos haluaa useamman kitaran pitää soittokunnossa. Toki ihan hyvä jos joku paikallinen seppä tekee sulle alkuun hyvät säädöt niin tiedät sitten mikä se referenssi on. Itselle kans aika harvoin on tullut kaupasta hyvissä säädöissä olevaa skittaa niin säätänyt noi sitten itse kohilleen.
Allekirjoitan kyllä. Ärsyttää jos peli on sinnepäin ko se vois olla just tiptop.
Tähä tarvis varmaa jonku osaavan näyttää ja opastaa. Toki vois mennä jonnekin sepälle oppilaaksi ja maksaa opetuksesta :)
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 820
Allekirjoitan kyllä. Ärsyttää jos peli on sinnepäin ko se vois olla just tiptop.
Tähä tarvis varmaa jonku osaavan näyttää ja opastaa. Toki vois mennä jonnekin sepälle oppilaaksi ja maksaa opetuksesta :)
Löytyy varmaan youtubesta ihan ohjetta. Seppä katselee, että tässä menetetään asiakas, joten laitetaan opetukselle 500e hintaa. :D Noh en tiedä, miten menee, mutta eiköhän tuon opi itsekin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
Tokko ne kotimaiset, tunnetuimmat soitinrakentajamestarit pajalleen ihan tuosta vaan oppilaita ottaa pyörimään.. en toki tiedä, mutta ihmettelisin.

Sitten taas nää tusina "teen viidellä kympillä säädöt jne." kaverit, niin varmaan ihan sama katella vaan netistä.

Mut edelleen minusta nää jonkun kotisepän kötöstelyt on 99 kertaa sadasta ihan eri juttu, kun osaavan sepän tekemä kunnon trimmaus, sen verran näitä "on säädetty himassa huippuiskuun" -soittopelejä on ollu käsissä, mutta ihan toimivan lopputuloksen saa varmasti, jos se kitara on lähtökohtaisesti suht kondiksessa ja tarvii vaan tyyliin putsata, vaihdella kielet ja säätää kaularaudat ja intonaatiot.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 277
Joskus Levytukusta kelluvalla tallalla varustetun kitaran ostaessani myyjä näytti huoltopöydällä läpi noita säätöjä. Siis kun olin hyvin nuori, tietämätön ja ekaa kunnon kitaraa hankkimassa. Ja ihan rauhassa näytti, ettei ollut mikään kiire. Mielestäni ihan hyvä, kun jotain tonnin tuotetta ostaa, että kysyttäessä mielellään käy läpi noita toimenpiteitä.

Eipä sillä että kovin ahkera noiden huoltojen suhteen olisin siltikään ollut. Tavallisimmat toimenpiteet on mennyt itse, mutta jos jotain kieliä ja tallan jousia pitää vaihtaa, niin oon samalla vaan kiikutellut liikkeeseen ja itse kipitellyt vaikka jonnekin kahville.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Olisko suosituksia hyville YouTube - kanaville mistä inspiraatiota metalli/rock treenailuun?

Pidemmän tauon jälkeen soitto alkaisi taas maistua mutta ei jaksaisi samoja Megadeth - Metallica riffejä enää vääntää.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 626
Olisko suosituksia hyville YouTube - kanaville mistä inspiraatiota metalli/rock treenailuun?
Jaa, no, vähän vaikea ihan puskista suositella, mutta tuossa nyt yks kotimainen:


Tän videot on minusta mukavan selkeitä, että näkee ja kuulee, miten biisit menee, jos haluaa opetella ja biisivalinnatkin ehkä mukavan vaihtelevia eikä niitä ihan kliseisimpiä kaikkien coveroimia. Totolla / Lukatherilla ainakin paljon hyviä juttuja soitettavaksi.

En oikein seuraa mitään kanavaa kovin säännöllisesti, vaan kaivelen enemmän tarpeen mukaan sitten videoita avuksi, jos tarvii jonkun jutun opettelemiseksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 653
Viestejä
4 220 454
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom