Jari soitti alunperin ihan kaikki soolot livenä löytyy kyllä materiaalia youtubesta. Tämä että siirtyi pelkästään vokaaleihin on myöhempi juttu, toivon toki että palaisi nyt taas kepin varteen. Vaikka Teemu on kiistatta teknisesti parempi soittaja niin Jarilla on kyllä se ihan oma tatsi. Ja Jari ne ihan kaikki soolot on säveltänyt.Jaa esim. Winter Madness siis tän Jarin soolo ja se on soittanu sen levylle..? Enpä ois uskonu..
En oo jaksanu googlailla, mutta joo, luulin, että Mäntysaari tuon on säveltänyt, kun sehän tuon livenä minusta veteli ja kaikenlaisilla klinikoilla esittänyt.
Joo, no sitten vielä lisäsulka hattuun, vaikka on muutenkin ollut toki selvää, että tosi kovaa metallia se osaa kirjoittaa tuosta kaikesta sekoilusta huolimatta.Ja Jari ne ihan kaikki soolot on säveltänyt.
Senarit on ollu aina kuuntelussa, mutta nyt kun aloin tekemään biiseistä akustisia versioita, löyty vielä selkeesti syvempi kosketus biiseihin. On kyllä oivaa melodisuutta lauluissa ja tunnelma on aika ainutlaatuinen.Tenkula oli kyllä hieno kitaristi. Viimeisen päälle suomalainen sielu niin hyvässä kuin traagisuudessa. Esa Holopainen on toinen minun suosikkeja.
Tuli mieleen, että Paul Davidsilla oli joku akkarinnauhoitusvideo, jossa käytti kahta eri mikkiä ja siihen ei ite jaksa ruveta, kun ei tänne mahdu tuommoiset roinatkaan, mutta vähän rupes kiinnostaan itteekin tuo akkarin nauhoitus. Eikö se ois hyvä ottaa kaikukopan edestä, jos yhdellä mikillä ottaa? Vai ei?Kitarana Martin DRS1, mikki Rode NT1-A ja äänikorttina Focusrite Scarlett 2i2 2nd gen.
Viime vuodet soittelu on ollut aika olematonta, joten mieluusti kommentteja ottaisin soittoon liittyen. Kielet on tuoreet ja tarkoitus oli soittaa melko ronskisti. Kitara oli ehkä 15cm päässä mikistä, suunnattuna suurinpiirtein 12. nauhaa kohti.
Kaikukopan edestä tulee pääsääntöisesti liian voimakasta kuminaa ja alapäätä. Harvoin toimii. Tosiaan luurit päässä kuulee aika hyvin soundia, kun siirtelet kitaraa mikkiin nähden. Laajakalvoinen konkkamikki kannattaa sitten hommata, se toimii parhaiten yleensä.Tuli mieleen, että Paul Davidsilla oli joku akkarinnauhoitusvideo, jossa käytti kahta eri mikkiä ja siihen ei ite jaksa ruveta, kun ei tänne mahdu tuommoiset roinatkaan, mutta vähän rupes kiinnostaan itteekin tuo akkarin nauhoitus. Eikö se ois hyvä ottaa kaikukopan edestä, jos yhdellä mikillä ottaa? Vai ei?
Kokeilemallahan tuon toki kuulee, jos saan joskus jonkun mikin hommattua. Akkari ois ihan hyvässä iskussa ja pitää kattoa saisko jotain noita Tommy Emmanuelin juttuja palauteltua mieleen, mitä sahasin takavuosina. On siellä yks semmonen hitaampi veto ainakin, jonka saattas saada puolisiedettävästi räpellettyä nauhallekin.
Joo, pitää testata, niin sillähän tuon kuulee ite.Kaikukopan edestä tulee pääsääntöisesti liian voimakasta kuminaa ja alapäätä. Harvoin toimii. Tosiaan luurit päässä kuulee aika hyvin soundia, kun siirtelet kitaraa mikkiin nähden. Laajakalvoinen konkkamikki kannattaa sitten hommata, se toimii parhaiten yleensä.
Mitä? Eikä, ei voi olla… lankesit sitten rölötykseen!Niin joo, tänä vuonna nyt ilm. nähdään sekin ihme, että Wintersun julkaisee tuon hetken aikaa odotellun Time II:n. Lähde: bändin facebook.
Alapäät tosiaan leikataan yleensä pois, mutta silti kaikukopan kohdalta soundi on yleensä varsin huono. Huomaat kyllä, kun nauhottelet.Joo, pitää testata, niin sillähän tuon kuulee ite.
Oon ymmärtänyt, että alapäät equtetaan joka tapauksessa veks akkarillakin ja soundiin, myös alapäähän, vaikuttanee melkoisesti myös kitara, eli onko sulla joku Gibsonin jumbo vai Martinin tuplanolla. Jälkimmäinen todennäköisesti mukavampi äänittelykitara.
Jumboista mieleentullen: mulla oli tommonen Furchin tehtaalla tehty Stanford D5 pro, ennen ku möin tyhmyyksissäni poies. Tuo ei ollu mikään kauhean isokoppainen, mutta tosi lämmin ja tuhti soundi. Nyt on vaan tuo "tylsä" Jammun LL6, mutta sekin soi hyvin ja ei tunnu menevän kelienkään vaihtuessa miksikään.
Ehkä kaikella tosiaan on aikansa.Mitä? Eikä, ei voi olla… lankesit sitten rölötykseen!![]()
Nunon jossain haastattelussa kertoi jostain biisin nauhoituksesta. Joku akustisella vedetty. En muista mikä. Sanoi että oli niin fiiliksissä että biisi piti nopeastiAlapäät tosiaan leikataan yleensä pois, mutta silti kaikukopan kohdalta soundi on yleensä varsin huono. Huomaat kyllä, kun nauhottelet.
Akustisen nauhotus muutenkin on mielestäni täysin saatanasta, kun tosiaan kaikki vaikuttaa niin maan pirusti. Ei voi suositella kenellekään.
Varsinkin akustisen soitossa kun "huipputatsi" on saavutettu, se kyllä näkyy ja palkitsee niin soittajan kuin kuulijan. Ei ole mikin etäisyys millin päälle.Nunon jossain haastattelussa kertoi jostain biisin nauhoituksesta. Joku akustisella vedetty. En muista mikä. Sanoi että oli niin fiiliksissä että biisi piti nopeasti
saada purkkiin ja oli jonkun sankakuulokemikrofonin laittanut reiteen kiinni ja nauhoitti demon. Sitten tekivät studiossa oikealla metodilla, mutta kävi sitten
myöhemmin korvaamassa sen studioversion siihen alkuperäiseen. Jotain vastaavaa kertoi laulujenkin kanssa tehneen.
Jaa-a. Kaikuja löytyy niin monta itseltäni ja fiilispohjalta niitä käytän. Monesti käytän jotain Eventidea, eli Ultra Reverb (perussettiä laajoilla mahdollisuuksilla), Black Hole (sanoinkuvaamaton reverb) tai ShimmerVerb (pitch shift).Reaperia käytän nauhotushommiin. Mainitsit kaiun aikaisemmin. Olisko suosituksia? Reaperin omia on käyttäny.
Tämä on huikea kyllä! Voi tehdä hienovaraisesta täysin lapasesta lähtevään ambientmaalailuun. Kerrassaan upeita äänimaisemia. Päivitetty vielä tässä matkan varrella entistä paremmaksi. Valhallalla muutakin ilmaista ja maksulliset ovat myös tietysti ammattikäytössä ja suositeltavia tarpeiden mukaan. Hinnat aina samat. Filosofiana on ettei alennuksia tuutata viikon välein.Todella iso suositus Valhalla Supermassive kaiku/reverb - plugarille. Aivan tajuttoman hyvä ja on käytössä ihan ammattistudiossakin pitkin maailmaa, eikä kukaan oikein tiedä miksi noi helvetin laadukas plugari on ilmainen.![]()
Kiitos tästä, pitääkin ladata ja koittaa, kuullostaa hyvältä plugarilta.Todella iso suositus Valhalla Supermassive kaiku/reverb - plugarille. Aivan tajuttoman hyvä ja on käytössä ihan ammattistudiossakin pitkin maailmaa, eikä kukaan oikein tiedä miksi noi helvetin laadukas plugari on ilmainen.![]()
Täältä löytyy saman sarjan Ibanezin basso, tosin viisikielisenä ja viuhkaskaalaisena. Ei pahaa sanottavaa. Tuolla aktiivi-EQ:lla saa vähän kompensoitua mikkien keskikertaisuutta, joista ainut pieni miinus.Niin joo, basson minä kyllä oikeasti tarttisin. Ois helpompi nauhoitella noita omiaan, kun ei oikein jaksa aina veivata noiden softa- / synabassojen kanssa tai ruveta opetteleen kaikenlaisia härveleitä, jos tarvis vaan saada joku bassolaini talteen.
Joku meksikon Fenderin JB vois olla, mahdollisesti Jammun tuota yhtä ihan fiksua sarjaa, Siren se mikä lie Marcus Miller basso tai sitten jos sijoittais, niin tämä: Ibanez EHB1000-PWM Bass Workshop bassokitara - Levytukku
Yks oikeanlainen Jammu ois muusikoiden netissä nyt halvalla, mutta saatto olla niin, että pitäs pystyä hakeen..
Noni, hyvä kuulla.Täältä löytyy saman sarjan Ibanezin basso, tosin viisikielisenä ja viuhkaskaalaisena. Ei pahaa sanottavaa. Tuolla aktiivi-EQ:lla saa vähän kompensoitua mikkien keskikertaisuutta, joista ainut pieni miinus.
Itsekin tullut joskus kahdella mikillä äänitettyä, joku viisseiska just tosta jostain 12. nauhan kohdalta ja sitten konkkamikki vähän kauempaa. Ja kolmanneksi vielä piuhalla kitaran omasta mikistä linjasoundi, ja näistä sitten blendannut sopivasti. Mutta nykyään kotioloissa ei kyllä enää jaksa kahta mikkiä viritellä, otan vaan konkkamikillä + linjasoundin, ja niistä saa mielestäni jo riittävän hyvältä kuulostavan blendin.Kaikukopan edestä tulee pääsääntöisesti liian voimakasta kuminaa ja alapäätä. Harvoin toimii. Tosiaan luurit päässä kuulee aika hyvin soundia, kun siirtelet kitaraa mikkiin nähden. Laajakalvoinen konkkamikki kannattaa sitten hommata, se toimii parhaiten yleensä.
Ite oon yhellä mikillä vaan nauhottanu, mutta vois kyllä kokeilla joskus kahella. Mulla on Roden NT3 tuossa pölyä myös keräämässä, josko sen valjastas joskus kaveriks.Itsekin tullut joskus kahdella mikillä äänitettyä, joku viisseiska just tosta jostain 12. nauhan kohdalta ja sitten konkkamikki vähän kauempaa. Ja kolmanneksi vielä piuhalla kitaran omasta mikistä linjasoundi, ja näistä sitten blendannut sopivasti. Mutta nykyään kotioloissa ei kyllä enää jaksa kahta mikkiä viritellä, otan vaan konkkamikillä + linjasoundin, ja niistä saa mielestäni jo riittävän hyvältä kuulostavan blendin.
Siinäkin jo riittävästi haastetta itse äänittäessä varsinkin, kun pitää pomppia record-napilla ja sit palata suunnilleen samaan kohtaan mikin eteen![]()
Meinasin jo tuossa lauluja nauhotellessa rakentaa jotain kopin tapaista, mutta laitoinkin sitten vaan patjan laulumikin eteen ja mennään nyt näillä toistaseks.Pitäs miettiä tuokin, että jaksaisko mikittää tuon oman akkarin. Tarve on vaan ollu pirun vähäistä, kun kerran vuoteen pariin enää soitellu akkaria jossain tilaisuuksissa.
Varmaan vielä tilakin kuuluu melkoisesti noissa mikillä otetuissa akkarinauhoituksissa.. oon miettinyt tuohon omaan huoneeseeni, että tarvis varmaan vetästä tohon yhteen päätyseinään joku tanko sivuseinien väliin ja siihen joku paksu akustiikkaverho. Toiseen päätyseinään on nyt tulossa kirjahyllyä, joka sekin toimii ihan ok akustiikkaelementtinä. Noihin saa jo meneen parin mikrofonin hinnan, että joutuu vähän säännösteleen tätä kaiken roinan ostelemista.
Juu ja epätyypillisiä metallisovituksia ja melodialinjoja, iskelmää metallimuodossa. Miikka myös käytti todellista old school tapaa nauhoitukseen, nimittäin kasettimankkaa. Vihelteli kompin päälle melodiat ja vei äijille studioon että tässä ois biisejä. Todella iso menetys suomalaiselle musiikille Tenkulan kuoleminen niin nuorena.Tenkula oli kyllä hieno kitaristi. Viimeisen päälle suomalainen sielu niin hyvässä kuin traagisuudessa. Esa Holopainen on toinen minun suosikkeja.
Jäi vähän epäselväksi, että mihinköhän ihmeeseen Jari enää mitään crowdfundingia tarvitsee? Luulisi että Nuclear Blast hoitaa noi mahtavat ennakkotilauspaketit.Ekoja Sentencedin biisejä mitä kuulin on My Sky Is Darker Than Thine, joka edelleen on mun mielestä heidän hienoin kuulemani biisi.
Muut kuulemani on semmoista synkistelyemoilua, vähän liikaa siihen HIMin suuntaan. HIMillä kyllä omat hienot juttunsa, mutta näitä vastaaviahan nousi kuin sieniä sateella silloin
vuosituhanteen vaihteella. Charonia yms.
Jartsa ilmoittikin Wintersunin uudesta crowdfundingista. Ai että tätä draamaa ja popparimatskua taas facessa.
Eikö Forest Seasonsin kanssa mennyt samanlailla, eli Jari hoiti itse ne spessuversiot ja NB myi pelkkää levyä sitten myöhemmin? Voi olla että levy-yhtiö ei ole suostunut kustantamaan niitä erikoisversioita ja siksi Mäenpää tuottaa ja myy ne itsenäisesti. Tuo on kyllä erikoinen diili, ja jo sekin jos NB on tosiaan jaksanut odottaa tätä Time II:nkin valmistumistaLuulisi että Nuclear Blast hoitaa noi mahtavat ennakkotilauspaketit.
Tämän päivän Kummeli vitsissä istuttaisiin taksiin ja: "Noh kukas maksaa?" - "Crowdfunding!". MItä seuraavaksi? Early Access levy?.crowdfundingia
Jotain Engliä oli meillä myös aikoinaan bändihommissa. En enää muista. Olisi ihan veikeää kokeilla 10 vuoden tauon jälkeen tollasia. Satunnaisesti ikävä keikkoja. Soitin black metal -bändissä siis.Pitkästä aikaa new amp day. Engl Powerball.
Alempi Bugera 333XL uutena laitettu joskus reilu 10v sitten luottopeli. 2xJJ KT77 pääteputkea. Pääsääntöisesti TungSol 12AX7-putkia paitsi V1 on otettu nimetön putki Presonus Tubepre-vehkeestä (JJ 80SC oli tunkkainen)
Ylempi veljeltä lunastettu uudempi 333XL.
Suosittelen suoraan jazz bassoa yleiskäyttöön. Sen saundista voi leipoa monta muuta mutta noista humbucker-aktiivivehkeistä aina puuttuu jotain saundista jota ei saa takaisin. Toki niissä on valmiimpi saundi eikä tartte kompuraa ihan niin tolkuttomasti kuin yksikelainen passiivibasso vaatii. En laskisi basson etuasteelle juuri arvoa tuossa käytössä kun DAW:n plugareilla ja etuasteilla saa saman tehtyä. Aktiivietunen on parhaimmillaan livekäytössä kun pystyy soiton lomassa hienosäätämään ja muokkaamaan saundia.Niin joo, basson minä kyllä oikeasti tarttisin. Ois helpompi nauhoitella noita omiaan, kun ei oikein jaksa aina veivata noiden softa- / synabassojen kanssa tai ruveta opetteleen kaikenlaisia härveleitä, jos tarvis vaan saada joku bassolaini talteen.
Joku meksikon Fenderin JB vois olla, mahdollisesti Jammun tuota yhtä ihan fiksua sarjaa, Siren se mikä lie Marcus Miller basso tai sitten jos sijoittais, niin tämä: Ibanez EHB1000-PWM Bass Workshop bassokitara - Levytukku
Yks oikeanlainen Jammu ois muusikoiden netissä nyt halvalla, mutta saatto olla niin, että pitäs pystyä hakeen..
Tattis, hyvää settiä.Suosittelen suoraan jazz bassoa yleiskäyttöön. Sen saundista voi leipoa monta muuta mutta noista humbucker-aktiivivehkeistä aina puuttuu jotain saundista jota ei saa takaisin. Toki niissä on valmiimpi saundi eikä tartte kompuraa ihan niin tolkuttomasti kuin yksikelainen passiivibasso vaatii. En laskisi basson etuasteelle juuri arvoa tuossa käytössä kun DAW:n plugareilla ja etuasteilla saa saman tehtyä. Aktiivietunen on parhaimmillaan livekäytössä kun pystyy soiton lomassa hienosäätämään ja muokkaamaan saundia.
Meksikon Fender Jazz bass on hyvä valinta tuossa hintaluokassa, mutta on niitä muitakin hyviä, kunhan katsoo että on yksikelaiset mikit eikä aktiivielektroniikkaa. Tämä siis sillä jos haluaa perussoittimen joka sopii kaikkeen eli yleistyökalu. Kaveriksi tuolle Neuralin Darkglass plugari ja ilmainen Sansamp bass driver kopio, nimeä en muista. Noilla tekee ihan kaiken musan mitä tarvii. Muista että bassohommissa on uudet ja vireeseen nähden riittävän paksut kielet avainjuttu. No, 60/70 luku erikseen tumppusaundeineen.
Mulla on itellä pieni kutina, että saattas kiinnostaa pikkaisen soittaakin. Aina kiehtonut vaikka nyt Jamiroquain tai peppersin bassolinjat. Tuon puolesta ois ihan perusteltua sijoittaa sen tonnin verran, mikä minusta ei oo hirveästi, jos saa laatusoittimen, mutta kattoo nyt sitten.. varmaan liikkeelle pääsee noilla 300-400 euron halpiksillakin, jotka varmaan nekin nykyään ihan asiallisia pelejä.Tonnia en kyllä itse viitsi laittaa siihen. Joku Ibanez ehkä.
Minä soitin 20 vuotta sitten jokusen vuoden myös bassoa. Olin pirun nopea kolmella sormella.Mulla on itellä pieni kutina, että saattas kiinnostaa pikkaisen soittaakin. Aina kiehtonut vaikka nyt Jamiroquain tai peppersin bassolinjat. Tuon puolesta ois ihan perusteltua sijoittaa sen tonnin verran, mikä minusta ei oo hirveästi, jos saa laatusoittimen, mutta kattoo nyt sitten.. varmaan liikkeelle pääsee noilla 300-400 euron halpiksillakin, jotka varmaan nekin nykyään ihan asiallisia pelejä.
Mulla on SR500E ollu muutaman vuoden ja sillä hoitunut kaikki humpasta bläkkikseen. Tykkään ohuesta kaulaprofiilista ja muutenkin yleisestä keveydestä. Kielinä Elixirin nanowebbejä enimmäkseen käytössä.Minun pitäisi basso myös ostaa lähinnä omiin black metal -juttuihin kotona. Tonnia en kyllä itse viitsi laittaa siihen. Joku Ibanez ehkä.
![]()
Ibanez SR300E-SVM
Electric Bass Body: Nyatoh, 5-Piece neck: Maple / walnut, Fretboard: Jatoba, White fingerboard inlays, Scale length: 864 mm (34"), Nut width: 38 mm, 24 Medium frets, Pickups: 2 PowerSpan Dual Coil humbuckers, Ibanez custom electronics with 3-band...www.thomann.de
Etenkin jenkit puhuu presarista just tohon sävyyn. Sopii perusrokkiin tosi hyvin mutta rankempaan paahtoon on vähän puutteita, koska vaikka middleä on yli äyräiden, on alarekisterissä ja etenkin ylärekisterissä puutteita. Joku voi olla eri mieltä, mutta minusta ei toimi jos ollaan alle E-vireen ja mennään kunnon särökitaroilla. Siellä on aika kapea ikkuna bassolle jolloin presarimikitys ei ole parhaimmillaan ja käytännössä usein bassot on jazz-mikityksen variaatioita. Esim 5 kielisiä bassoja ei presarina ole kuin Fenkun yksi malli, ja tähän on syynsä. Kun tuohon lisätään jatsarin tallamikki muuttuu peli olennaisesti.Itsellä on jatsari ja lyhytskaalainen P-basso. Jatsarista saa paljon erilaisia ja itsekseen siistimmän kuuloisia soundeja pihalle, mutta siitä ei pääse yli eikä ympäri että Pb istuu paremmin melkeinpä miksiin ku miksiin ihan vaikka vetäisi suoraan vaan DI:nä pelkän kompuran läpi.
Olen kuullut väitettävän, että maailmassa ei ole yhtäkään ammattistudiota jossa ei olisi P-bassoa jossain nurkassa odottamassa siltä varalta, että pitää vaan saada varmasti hyvät bassot narulle.![]()
Mulla sattuu olee just tommonen. Precision Special tämä jossa aika hoikka jazzmainen kaula. Tallamikki on melko hento ja honottava tässä, alapää tulee sitten tosta p-bass setistä.Niin eikö noita ole bassoja, joissa on jazzarin tallamikki + presarin mikit samassa pelissä? Jolla varmaan taklaa alaviremetallinkin..
Kaikilla meikäläisen fanittamilla basisteilla taitaa melkein olla jazzari.. ja mulla sattuu jotenkin silmäänkin se presarin mikitysNäyttää jotenkin väärältä, kun tallamikki puuttuu kokonaan.
Tämän mikityksen nimi on PJ ja tekee soittimesta huomattavasti monipuolisemman. Muistaakseni Gojiran basisti vetää PJ setupilla, joku Fenkun kalliimpi malli.Niin eikö noita ole bassoja, joissa on jazzarin tallamikki + presarin mikit samassa pelissä? Jolla varmaan taklaa alaviremetallinkin..
Kaikilla meikäläisen fanittamilla basisteilla taitaa melkein olla jazzari.. ja mulla sattuu jotenkin silmäänkin se presarin mikitysNäyttää jotenkin väärältä, kun tallamikki puuttuu kokonaan.