Kitaran soittaminen

Joo, ei siinä ole mitään epäselvää, että rumpuja / biittejä nauhoitellaan useammalle raidalle, kun tehdään jotain monimutkaisempaa softarumpua. On mulla tuossa omiakin biittejä, jotka on mitä lie kuudella seitsemällä raidalla.

Se mikä oli epäselvää, oli se, miks tuo softa ei mukamamas mahdollistais rumpujen laittamista useammalle raidalle ja tuo selvinnee kyllä, kunhan saan tuon softan nyt eka koneelle ja auki.

Katotaan jaksaako säätää tuollaisia, vai testaako viikonloppuna tuota uudistettua Neuralin Plini-plugaria ja Cortexin desktop softaa.. Plini X olis nyt ilm. eka Cortex-yhteensopiva plugari, notta tuon vois mahdollisesti hankkia..
 
Siinä on syynsä miksi on ilmaisversio. Jos haluaa multiout -mahdollisuuden, pitää maksaa.

EDIT: Ja tiettyhän audion voi "printata" omille kanavilleen niin että laittaa vaikka snaren soolona ja nauhoittaa sen audioksi omalle raidalleen, basarin omalleen jne. Näin saa audiona eri raidoille,
mutta onpa vaivalloista menoa. Mikäli koneessa puhti riittää, niin live-setup vain menemään niin voi koska vaan reaaliajassa muokata niin midiä kuin samplea sekä audioefektejä.
 
Viimeksi muokattu:
Koneessa pitäs piisata puhti, kun on pari kk vanha ja tän loppuvuoden suht yläpään osilla. Nyt on vaan joku hätänä, en tiedä syyttääkö uusia AMD:n ajureita vai mitä, kun kaatuilee ihan koko ajan. Tarvii katella tuo kuntoon, kun tänään vasta ilmeni, mutta ei oo paljoa nyt sitten pelattu plugareilla tai nauhoiteltu.
 
Semmonen old school ajattelu vois helpottaa tossa dawin signaalireittejä ihmetellessä: jos edessä on mikseri niin kyseessä on kanavat ja raita on sitten se minne äänitetään. Midi tapauksessa raita on se missä on tallennetut nuotit sun muut mididatat ja esim tuossa rumpusoftan tapauksessa multioutista ohjataan yksittäiset rummut omille audiokanaville joita voi sitten mikserissä erikseen mehustaa, eli tarkalleen ottaen yleensä on vain yksi rumpuraita (midi) joka sitten jaetaan useammaksi audiokanavaksi paremman ja joustavamman rumpumiksauksen vuoksi. Multiout voi tietysti löytyä mistä tahansa plugarista mutta toi rumpusofta on selkeä ja toimiva esimerkki sen hyödystä.

Nykyään noi raidat ja kanavat menee puheissa iloisesti sekaisin mikä voi aiheuttaa hämmennystä sellaiselle joka vasta tutustuu asiaan.
 
Niitä on Abletonissakin tosiaan myös useampia tapoja, joilla rumpuja voi, ihan toimivasti, ohjelmoida. Toi työskentelylogiikkakaan ei liene ihan sama jollain elektronisen musan tekijällä, kuin rokkimusassa. Mullakin on noita tiettyjä juttuja, joihin tarviin jotain muuta kuin perinteistä rokkirumpua.

Mut joo, en jaksanu eilen säätää tän koneen kanssa, niin tulin nyt ihmetteleen, että vieläkö Neuralin plugarin avaaminen kaataa koneen muutamassa minuutissa. Tuo pitäs selvittää, että tällä pystyis taas tekeen jotain.

muoks. hurraa, ongelma ehkä selätetty noilla ajuripäivityksillä.
 
Viimeksi muokattu:
Semmonen old school ajattelu vois helpottaa tossa dawin signaalireittejä ihmetellessä: jos edessä on mikseri niin kyseessä on kanavat ja raita on sitten se minne äänitetään. Midi tapauksessa raita on se missä on tallennetut nuotit sun muut mididatat ja esim tuossa rumpusoftan tapauksessa multioutista ohjataan yksittäiset rummut omille audiokanaville joita voi sitten mikserissä erikseen mehustaa, eli tarkalleen ottaen yleensä on vain yksi rumpuraita (midi) joka sitten jaetaan useammaksi audiokanavaksi paremman ja joustavamman rumpumiksauksen vuoksi. Multiout voi tietysti löytyä mistä tahansa plugarista mutta toi rumpusofta on selkeä ja toimiva esimerkki sen hyödystä.

Nykyään noi raidat ja kanavat menee puheissa iloisesti sekaisin mikä voi aiheuttaa hämmennystä sellaiselle joka vasta tutustuu asiaan.

Toisaalta voi myös sanoa, että tuo "rummut multioutille" - ajattelu on osittain vähän sitä "old schoolia", perinteisesti kun analogirumpuja äänittäessä ne on tavattu useammalla mikillä nauhoittaa, jolloin ne tietysti päätyvät useammalle raidalle myös (ainakin aluksi). Tästä sitten seuraa monilla ajatus, että vielä nykyäänkin "oikein nauhoitetut" softarummut pitää vetää monikanavaisina, vaikka oikeasti tosi monissa softarummuissa pystyy kyllä suoraan siellä softan sisällä säätämään suoraan erilliset äänitasot, efektit sun muut kitin eri osille. Sitten kun voit tosiaan ihan siellä midirollissa suoraan säätää äänien voimakkuuksia, pannauksia ym., niin samanlaista tarvetta sille monikanavoinnille ei välttämättä oikeasti ole ja hyvin monet ihan ammattimuusikotkin saattaa pitää softarummut yhdellä kanavalla alusta loppuun. Toki hyvästä softarummusta saa pihalle sen multioutin myös, jossa haluaa käyttää vaikka jotain just tiettyä omaa lemppari-softakompuraa tms., mutta noin yleisellä tasolla softarummut voi tavallaan nähdä koko live-rumpujen äänityksen ja miksauksen "integraationa", jossa skipataan "turhat" välivaiheet.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta voi myös sanoa, että tuo "rummut multioutille" - ajattelu on osittain vähän sitä "old schoolia", perinteisesti kun analogirumpuja äänittäessä ne on tavattu useammalla mikillä nauhoittaa, jolloin ne tietysti päätyvät useammalle raidalle myös (ainakin aluksi). Tästä sitten seuraa monilla ajatus, että vielä nykyäänkin "oikein nauhoitetut" softarummut pitää vetää monikanavaisina, vaikka oikeasti tosi monissa softarummuissa pystyy kyllä suoraan siellä softan sisällä säätämään suoraan erilliset äänitasot, efektit sun muut kitin eri osille. Sitten kun voit tosiaan ihan siellä midirollissa suoraan säätää äänien voimakkuuksia, pannauksia ym., niin samanlaista tarvetta sille monikanavoinnille ei välttämättä oikeasti ole ja hyvin monet ihan ammattimuusikotkin saattaa pitää softarummut yhdellä kanavalla alusta loppuun. Toki hyvästä softarummusta saa pihalle sen multioutin myös, jossa haluaa käyttää vaikka jotain just tiettyä omaa lemppari-softakompuraa tms., mutta noin yleisellä tasolla softarummut voi tavallaan nähdä koko live-rumpujen äänityksen ja miksauksen "integraationa", jossa ei välttämättä tarvitse mitään useamman kanavan kikkailuja harrastaa.
Näinhän se on. Itse esim en oikein välitä SD3:n efekteistä, mieluummin käyttää niitä mitä muutenkin dawissa. Ja saa samalla tarvittaessa hommat automaation taakse (esim vaikka snaren kaiku tms). Monissa rumpusoftissa on kyllä aika mix ready soundit jo valmiina ja ne kelpaa moneen tilanteeseen ilman mitään lisäsäätöä. Jos oot kitaristi ja haluut vaan soitella rumpujen kanssa niin melko turhaa väsäämistä noi multioutit kun tehtaan setä on tehnyt hyvän rumpusettimiksauksen jo valmiiksi stereopaketiksi.
 
Aika kevytmiksausta noille softarummuille tehtävä vaan toki muutenkin. Vaikka esim. ez drummerissa ottaa ns. rawin ettei olisi prosessoitua valmiiksi niin ei ne silti ole kyllä ihan raakana. Itsellä aina multioutina kuitenkin tilanteessa kuin tilanteessa, kun ei se ole kuin pari klikkausta.
 
Aika kevytmiksausta noille softarummuille tehtävä vaan toki muutenkin. Vaikka esim. ez drummerissa ottaa ns. rawin ettei olisi prosessoitua valmiiksi niin ei ne silti ole kyllä ihan raakana. Itsellä aina multioutina kuitenkin tilanteessa kuin tilanteessa, kun ei se ole kuin pari klikkausta.

Itse taas olen vähän allerginen liian isolle raita/kanavamäärälle. Heti jos menee yli kymmenen niin alkaa ahdistaa, joten rumpujen läväyttäminen tusinalle eri kanavalle on big no no. :D

Voi toki olla, että johtuu vähän DAWistakin. Vaikka muuten tykkäänkin Abletonista, niin jotenkin tuo tabilla mikseri ja raitanäkymän välillä pomppiminem on vähän hankalaa ja tykkään esim. paljon enemmän Reaperin perusleiskasta, jossa on raidat/kanavat helposti yhdellä silmällä nähtävissä. Toisaalta sitten vihaan Reaperin FX-chain näkymää, enkä muutenkaan tykkää siitä että sen perusefekteissä on aika heikosti presettejä, joten Abletonilla mennään, ainakin toistaiseksi.

Mutta joo, nää alkaa mennä jo aika vahvasti ketjun aiheesta ohi...
 
Viimeksi muokattu:
Mitä oon noita konemusatyylisiä biittejä harjoitellu kasaamaan, niin tuolla on ollu osa sampleja ja osa midiraidalla. Ja ei noille oo tarvinnu hirveästi muuta tehdä, kuin leikata häntiä (kattoa iskujen pituuksia), tasata tasoja ja joku auto panorointi näköjään tuo eloa haikkaan, niin lisätä jotain tuollaista ja kuulostaa mun korvaani täysin asialliselta. Nämä siis ihan noilla Abletonin valmissampleilla ja -soittimilla.

Sit jos joskus haluais saada jotain oikeasti rohvessionaalia soundia, niin ottaisin varmaan kyllä ihan ammattilaisen tekemään. Kuitenkin tuo kitaransoitto meikäläisellä se, mihin haluaa suurimman osan ajasta käyttää.

Jotain ihan mielenkiintoisia tekniikkaoivalluksia tullut, mutta niistä johonkin toiseen viestiin.
 
Toisaalta voi myös sanoa, että tuo "rummut multioutille" - ajattelu on osittain vähän sitä "old schoolia", perinteisesti kun analogirumpuja äänittäessä ne on tavattu useammalla mikillä nauhoittaa, jolloin ne tietysti päätyvät useammalle raidalle myös (ainakin aluksi). Tästä sitten seuraa monilla ajatus, että vielä nykyäänkin "oikein nauhoitetut" softarummut pitää vetää monikanavaisina, vaikka oikeasti tosi monissa softarummuissa pystyy kyllä suoraan siellä softan sisällä säätämään suoraan erilliset äänitasot, efektit sun muut kitin eri osille. Sitten kun voit tosiaan ihan siellä midirollissa suoraan säätää äänien voimakkuuksia, pannauksia ym., niin samanlaista tarvetta sille monikanavoinnille ei välttämättä oikeasti ole ja hyvin monet ihan ammattimuusikotkin saattaa pitää softarummut yhdellä kanavalla alusta loppuun. Toki hyvästä softarummusta saa pihalle sen multioutin myös, jossa haluaa käyttää vaikka jotain just tiettyä omaa lemppari-softakompuraa tms., mutta noin yleisellä tasolla softarummut voi tavallaan nähdä koko live-rumpujen äänityksen ja miksauksen "integraationa", jossa skipataan "turhat" välivaiheet.

Sinänsä hassu kommentti, koska rumpuplugari, jossa on tuo plugarin sisällä oleva mikseri, efektit, EQ:t ym. on nimenomaan multi outia. Se vain on siellä plugarissa sisällä, josta sitten menee yhdelle stereoraidalle niiden yksittäisten sijasta.
Jos taas paljon raitoja ahdistaa, niin kunhan on sen templaten rummuille saanut tehtyä, niin DAWista piilottaa kaiken muun rumpuihin liittyvän kuin sen stereo busin.

Itse tykkään siitä että kaikki on valmiina esillä DAWin konsolissa, mistä voi suoraan hoitaa ilman että tarvitsee sitä plugarin ikkunaa aukaista ja sieltä hoitaa tarvittavat. Kyse siis vain selkeästä kokonaisuudesta. Jokainen tosin tekee omalla tyylillään miten tahtoo.

Mä käytän EZ drummer 3:sta, kun ei ole SD3:lle ollut tarvetta. Monesti tarttee tomeille esim oman gaten, snareen joku LA-2A kompura ja esim. Tällöin ei muuta vaihtoehtoa olekaan kuin multi out.

Monesti nämä asiat vain toimivat suht samalla lailla kuin ajasta ennen DAWeja. Vähän sama kuin se että mallintavia kitaraplugareitakin kannattaa ainakin lähtökohtaisesti käyttää samalla lailla kuin näiden oikeita esikuvia, mikäli ovat uskollisia.
 
En soita kitaraa , mutta keytaria (ym kiippareita)
received_936811763913631.jpeg
 
Eilen kateltu The Aristocrats / Guthrie eturivistä. Sillä näkyy olevan kyynervarsi aikas tiukasti kiinni kitaran bodyssa ja hyvin vähän liikettä missään muualla kuin ranteessa, eli semmonen tosi tiivis paketti toi plekukäsi. Päälle hyvin minimaalinen toi plekun liike, etten ihmettele, että soittaa niin vaivattomasti niitä nopeita juttujaan.

Soitteli saman tyylisillä Laneyn full range aktiivikaapeilla kuin itelläkin on. Joskin stereona ja isompaa kokoa, mutta minusta ihan hyvä oli soundi. Ja Fractalin FM9:stähän sen keikkasoundit nykyään tulee.

Marco Minneman myös meikäläisen aivan lempparimuusikoita kaikista. Vetää niin energisesti ja iloisella fiiliksellä, ettei sitä voi kattoa ilman, että itellekin tulee hyvä fiilis.
 



Tän biisun liidukitara ku rupesin treenaa löydettyjen tabujen kanssa niin hokasin taas et mille pitkäsormisille tehty. Etsin eri paikasta eli lähempää plekukättä paksummilta kieliltä samat äänet ja kappas kun helpotti elämä :D Kyse siis tuosta alkuriffistä mikä on palm muteiltu.

Monissa muissakin biiseissä mitä huomannut että miks nää on tehty näin kun voi soittaa eri tavalla helpommin.
 
Monissa muissakin biiseissä mitä huomannut että miks nää on tehty näin kun voi soittaa eri tavalla helpommin.
Niin no suurin syy varmaan tähän on vaan se, että noi jotkut ultimate guitarien ja vastaavien tabit on vaan turhan usein ihan päin seiniä.

Mut hyvää edistystä, jos rupeaa olemaan ymmärrystä, mistä ja miten löytyy samat äänet. Lähinnähän noissa sanelee minusta se, että millaiset sormitukset istuu omiin näppeihin sillai, että kuulostaa mahdollisimman lähelle siltä, miltä pitääkin ja toisekseen sormituksia pitää aina miettiä vähän etupainoisestikin, ts. mihin niistä sormituksista tarvii päästä seuraavaksi. Ei lämmitä joku tosi kiva ja iisi sormitus, jos siitä ei pääse jatkamaan sinne, minne pitää ja tuolloin voi sit joutua meneen vähän niinku väkisin vaikeamman kautta.
 
Niin no suurin syy varmaan tähän on vaan se, että noi jotkut ultimate guitarien ja vastaavien tabit on vaan turhan usein ihan päin seiniä.

Mut hyvää edistystä, jos rupeaa olemaan ymmärrystä, mistä ja miten löytyy samat äänet. Lähinnähän noissa sanelee minusta se, että millaiset sormitukset istuu omiin näppeihin sillai, että kuulostaa mahdollisimman lähelle siltä, miltä pitääkin ja toisekseen sormituksia pitää aina miettiä vähän etupainoisestikin, ts. mihin niistä sormituksista tarvii päästä seuraavaksi. Ei lämmitä joku tosi kiva ja iisi sormitus, jos siitä ei pääse jatkamaan sinne, minne pitää ja tuolloin voi sit joutua meneen vähän niinku väkisin vaikeamman kautta.

Juu kyl täs alkaa maailma avautuu. Vielku laittas vaa enemmän resursseja teorian oppimiseen mut enköhä mie raivaa tässä matkalla sillekin aikaa säännöllisesti.

Moni tabi on kyllä oikein mitä kuunnellut ja soitellut. TOKI on tullut virheitä vastaan ja niistä sitten ilmoittanut, lähinnä noissa "Pro" tabeissa mitkä ovat ns "fanien" tekemiä. Joskus on paljonkin virheitä. Nuo "Official" tabit ovat yleensä olleet aikalailla oikein, mut juurikin tuo että mistä voi soittaa mitäkin olen usein kyseenalaistanut. Toki on aivan eri asia soitella puolet pidemmillä sormilla lähempää satulaa kuin tallaa, jolloin tabitki on varmaan usein tehty juuri niin miten henkilö parhaaksi kokenut. Tai en tiedä saako UG bändeiltä myös ihan tabeja ostettua tai jollain sopimuksilla? Ei mittää käryä.
 
Moni tabi on kyllä oikein mitä kuunnellut ja soitellut. TOKI on tullut virheitä vastaan ja niistä sitten ilmoittanut, lähinnä noissa "Pro" tabeissa mitkä ovat ns "fanien" tekemiä. Joskus on paljonkin virheitä. Nuo "Official" tabit ovat yleensä olleet aikalailla oikein, mut juurikin tuo että mistä voi soittaa mitäkin olen usein kyseenalaistanut. Toki on aivan eri asia soitella puolet pidemmillä sormilla lähempää satulaa kuin tallaa, jolloin tabitki on varmaan usein tehty juuri niin miten henkilö parhaaksi kokenut.
Ei niitä yleensä kauhean montaa tapaa ole soittaa sama juttu niin, että a) onnistuu sujuvasti ja mahdollisesti kovempiin tempoihin ja b) että kuulostaa siltä miltä pitää. Toki on sitten erikoismiesten erikoisjuttuja, jotka tulee alkuperäisesittäjältä selkärangasta, mutta joita voi olla vaikea muiden apinoida, mutta nämä lähinnä pienenä poikkeuksena.

Vähän epäilen, että teet jotain väärin, jos kaikki perusjututkin tarvii venkslata uusiksi, mutta tarvis ehkä jotain konkreettista esimerkkiä, mistä oikeasti puhutaan, ettei mene ihan arvailuksi.
 
Ei niitä yleensä kauhean montaa tapaa ole soittaa sama juttu niin, että a) onnistuu sujuvasti ja mahdollisesti kovempiin tempoihin ja b) että kuulostaa siltä miltä pitää. Toki on sitten erikoismiesten erikoisjuttuja, jotka tulee alkuperäisesittäjältä selkärangasta, mutta joita voi olla vaikea muiden apinoida, mutta nämä lähinnä pienenä poikkeuksena.

Vähän epäilen, että teet jotain väärin, jos kaikki perusjututkin tarvii venkslata uusiksi, mutta tarvis ehkä jotain konkreettista esimerkkiä, mistä oikeasti puhutaan, ettei mene ihan arvailuksi.

Lähinnä tulee vaan mieleen kohdat joissa joutuu sormia venyttää tosi paljon kuin että se on muualta helpompi ja luontevampi. Mulla on siis aika lyhyet sormet ja pieni kämmen mieheksi. Ja siis oikeasti on lyhyet sormet :D Tää ei oo mikään "vähän lyhyempi".
 
Lähinnä tulee vaan mieleen kohdat joissa joutuu sormia venyttää tosi paljon kuin että se on muualta helpompi ja luontevampi. Mulla on siis aika lyhyet sormet ja pieni kämmen mieheksi. Ja siis oikeasti on lyhyet sormet :D Tää ei oo mikään "vähän lyhyempi".
Ok, pitäs nähdä miten nää soitat mitäkin, mutta siis tuohon vaikuttaa kyllä myös soittomekaniikka.

Ei näitä voi oikein kirjoittamalla selittää, mutta 1) kokeile työntää rannetta vähän eteenpäin, että saat sormia pystympään punotuilla kielillä, 2) kato että ranne ja kämmen on suorassa kaulaan ja otelautaan nähden ja ettei sulla jäis pikkurillin puoleinen osa kämmentä kovin kauaks kaulasta ja 3) soita istualteen, nosta kitaraa ylemmäs tai kallista kaulaa ylöspäin. Jotkut jutut voi vaatia tota edellistä venkslaamista ja jotkut jutut ei oikeasti vaan onnistu mitenkään, jos kitara on munissa.
 
Ok, pitäs nähdä miten nää soitat mitäkin, mutta siis tuohon vaikuttaa kyllä myös soittomekaniikka.

Ei näitä voi oikein kirjoittamalla selittää, mutta 1) kokeile työntää rannetta vähän eteenpäin, että saat sormia pystympään punotuilla kielillä, 2) kato että ranne ja kämmen on suorassa kaulaan ja otelautaan nähden ja ettei sulla jäis pikkurillin puoleinen osa kämmentä kovin kauaks kaulasta ja 3) soita istualteen, nosta kitaraa ylemmäs tai kallista kaulaa ylöspäin. Jotkut jutut voi vaatia tota edellistä venkslaamista ja jotkut jutut ei oikeasti vaan onnistu mitenkään, jos kitara on munissa.

Covereistaha voi jo vähä nähdä osvittaa miten mun händy käyttäytyy, mutta siis pohjimmiltaan ko soitan nii yritän saada mahdollisimman luonnollisen/rennon asennon kädelle toki myös teen "venytystreenejä". Mut toi "sormet pystyyn, ranne eteenpäin" neuvo on varsin hyvä koska mulla usein jää toi ranne liian taakse ja sit tietoisesti teen noin. Oon huomannut etenkin sillonku nopeutta pitäs saada lisää, ranteen eteenpäin työntäminen jotta sormet saa pystympään, helpottuu huomattavasti.

 
^ tuo ei oo oikein semmosta matskua, mistä näkis näitä, mitä ajattelin äsken. Jossain kohtaa sulla jäi peukku tosi kauas taakse muista sormista, joka voi hankaloittaa asioita ja ehkä tapana vähän huono, mutta en minä muuten nopeella selauksella tuossa suuria ongelma nähny. Katoin tosin hyvin nopsaan.

Ja väkisin kulman tekeminen tohon ranteeseenhan on vähän niinku oppikirjamielessä huono juttu, mutta niin jutteli mm. soittomaikkakin, että pakko on vaan hänenkin tehdä, että ylttää tiettyihin juttuihin. Minä en oikein pysty tuota hyödyntämään, kun alkaa tuntumaan hyvin nopsaan pahalta ranteessa, mutta itellä kai kuitenkin kohtuu iso käsi ja oon ylttäny kohtuullisesti melkein kaikkeen, mihin on tarvinnu. Tuo muutamia viestejä sitten mainittu Govanin täppijuttu edelleen mysteeri, mutta oon reenannu vähän nyt vielä iisimpiä juttuja samasta teemasta alle.

Mut tosiaan, jos sää soitat koko ajan vaan seisten, niin se ylttäminen helpottuu ihan hemmetisti, jos kitara on sylissä ja tuossa suunnilleen kaulan alla, niin kuin joskus tarvii ite venkoilla, kun on jotain tosi vaikeita otteita.
 
@Markqq saatko miten mukavasti tehtyä sellaista harjoitusta, jossa soitat E-kieleltä alkaen nauhoilta 1-3-5 käyttäen etu-, keski- ja pikkusormea? Ja tässä tuot näppäilykäden peukalon vähintään keskelle sitä otelaudan takaosaa. Tuo on hyvin tyypillinen harjoitus, jolla saa kämmenen liikkuvuutta harjoitettua. Tuli klasaria treenatessa tehtyä hyvin paljon. Omat sormet on tosin aika pitkät ja alkuun oli itsellenikin haastava harjoitus. Näillä sormilla haaste on aina ollut ennemmin se, että ylänauhoilla tulee turhan ahdasta.

edit. Ja jatkat tuota harjoitusta takaisin päin aina hypäten kaulalla ylös päin, eli seuraavaksi sitten 3-5-7, jne. Tätä voi sitten varioida, treenata mm. legatona ym.

edit 2. Ja tuossa ylempänä sanoin näppäilykäsi, tarkoitin siis sitä kättä otelaudalla. Sen käden peukalon asemaa on hyvä seurata.
 
Viimeksi muokattu:
...jossa soitat E-kieleltä alkaen nauhoilta 1-3-5 käyttäen etu-, keski- ja pikkusormea? Ja tässä tuot näppäilykäden peukalon vähintään keskelle sitä otelaudan takaosaa.
Tähän vielä omana huomiona, että saattaa jeesata, kun kattoo peukun paikkaa suhteessa noihin otelautakäden sormiinkin. Jos tosiaan se peukku jää kovin taakse, eli etusormeakin taaemmaksi, niin voi tuntua aika vammaiselta tai huteralta pikkurillissä, mutta kun tuo peukkua lähemmäksi vaikka keskisormea siellä otelaudan takana, niin ainakin itellä jeesaa het pikkurillin käyttöön.

Mut joo, tuommoisten otteiden pitäs kyllä onnistua ilman suurempia vaikeuksia. Ite oon varmaan jollain Dream Theaterin Erotomanialla altistanu itteni aikanaan ekaa kertaa vastaaviin.. en tosin enää muista kunnolla, kun on niin kauan aikaa.

Legatona nousee vaikeusaste, että saa pidettyä homman puhtaana ja nuotit kuulumaan tasaisesti.
 
@Markqq saatko miten mukavasti tehtyä sellaista harjoitusta, jossa soitat E-kieleltä alkaen nauhoilta 1-3-5 käyttäen etu-, keski- ja pikkusormea? Ja tässä tuot näppäilykäden peukalon vähintään keskelle sitä otelaudan takaosaa. Tuo on hyvin tyypillinen harjoitus, jolla saa kämmenen liikkuvuutta harjoitettua. Tuli klasaria treenatessa tehtyä hyvin paljon. Omat sormet on tosin aika pitkät ja alkuun oli itsellenikin haastava harjoitus. Näillä sormilla haaste on aina ollut ennemmin se, että ylänauhoilla tulee turhan ahdasta.

edit. Ja jatkat tuota harjoitusta takaisin päin aina hypäten kaulalla ylös päin, eli seuraavaksi sitten 3-5-7, jne. Tätä voi sitten varioida, treenata mm. legatona ym.

Hitto. Mä kokeilin heti ja huomasin että peukku jää tuonne etusormen suuntaan, jolloin homma ei sujunut kovin smoothisti. Tietosesti muutin peukun keskelle ja alko heti sujuu paremmin. Eipä tuo hirveen smoothisti mene joka tapauksessa. takuuvarmasti hyvää harjotusta.

Mulla nimenomaan on myös ongelmana tuo pikkurillin käyttö.
 
Oon kuullu esitettävän tuosta pikkurillin käytöstä sitäkin, että ne ketkä sitä opettelee käyttämään het nuoresta pitäen, niin niille se on oikeasti sit käyttökelpoinen sormi ja helppo pitää osapuilleen kaikessa mukana, mutta jos on nuorena opetellu kurottelemaan enimmäkseen nimettömällä, niin pikkurilli jää helposti vähän semmoiseksi apusormeksi.

Itellä varmaan vähän noiden kahden välimaastossa. Tempo kun kasvaa ja vaikeustaso kun nousee, niin helposti nimetön korvaa sit lihasmuistista pikkurillin, mutta kyllä minä pikkurilliäkin kuitenkin kohtuu hyvin saan käytettyä. Tietynlaiset laskevat legatolinjat tuottaa vähän vaikeuksia, mutta katotaan nyt vielä ajan kanssa, kun tässä on vasta vajaan mitä lie pari vuotta taas reenannu sähkökitaraa vähän enemmän ajatuksella.
 
Tämmöinen Maideni. Ajatuksella siis ns. liveveto jos joku pyytäisi soittamaan biisin. Tuttuhan tuo on mutta varmaan 20v sitten soittanut biisin kokonaisuudessaan. Puolitoista riffiä taisin muistaa etukäteen.
Yksi treenikerta per raita ja menoksi. Huomaa kyllä että en jaksa noita hinkata koko aikaa samalla lailla kun aika tylsää menoa ihan normaalisti. Välillä tulee huteja ja välillä jotain muuta. Näköjään värit vetäisi jostain syystä tuollai,
mutta eipä sen väliä kun kerkesi mennä.

 
Lissee Amon Amarthia, ei varmaa ketää yllätä.

Nyt on vähä teknisempiä biisejä reenissä ja tää on itseasiassa viimenen coveri so far. Nyt ei oo mitää edes aikataulutettu. Sen verra haastavia ralleja reenaillut että viikkotolkulla saa työstää. Mut mihinkäs tässä kiire :) Toki iha kiva välil ottaa helpompiaki välii että saa jotai "valmista" aikaan.

Alkaa muuten jo semmonen luova mieli puskemaan enemmän, että improvisaatiota harjannut pikkusen. Etenkin vähä matalemmalla vireellä "trash metal" tyylisempiä riffejä kiinnostellut ihan randomina soitella. Kyl täs alkaa huomaa että minkälainen genre se kiinnostaa lopulta eniten ja mitä oikeesti tykkää harjailla.


 
Nyt on Bogrenillakin näköjään joku November-ale, niin ostin puoleen hintaan sen Krimh Drumsin kokoversion. Samaan vaivaan tuommoisen Rythm IR-paketin, kun noi liidit oli ainakin laadukkaita.

Mitään kyllä jaksanu koneella nyt nyhlätä tai nauhoitella, mutta katotaan, kun löytyy aikaa ja virtaa. Soittanu kyllä oon.
 
Kun palaa vanhoihin biiseihin niin huomaa kehityksen:



2:30 kohdalla.

Tän biisin soolo on hyvä esimerkki. Milloha mä alotin tätä biisiä ekaa kertaa hakkaa, varmaa vuosi sitten, ja tuskailin 20-30% nopeudella tuota soolon alkua.
Sitten tässä vuoden aikana oon palannut aina silloin tällöin hieman paremmalla menestyksellä. Nyt menee jo kutakuinkin maliin 80% tahdilla.
 
Siinä ois @Markqq :lle hevikeihästä, jos joku tommonen oli vielä hakusassa: Muusikoiden.net - Tori - Jackson DK2 MIJ (#1866594)

Näytti ainakin ihan hyvältä diililtä, mutta toki pitäs päästä hipelöimään, että tietää millainen soitettava ja miltä soundaa.
Mikähän toi talla nyt tossa on? Vähän sääli että ilmoituksessa puhutaan vaan jostain "paremmasta mustasta" ja linkki tarkempiin spekseihin ei toimi. En itse ainakaan viitsisi myydä omaa kitaraani saatetekstillä "paremmat kromiset virittimet". Ei kuitenkaan kaikki voi tietää, mikä oli vuonna 2010 japanilaisten mallien parempi musta mikäkin.

Tosin jos nyt paremmasta puhutaan, niin kai se väkisin on FR1000. Vaikuttaa hyvältä hinnalta. Harmi ettei lapa ole valkoinen. Melkein kiinnostaisi itseänikin, mutta käytettyjen osalta kiikarit on haaveilutasolla tällä hetkellä ysärin Explorereissa. :hmm:
 
Mikähän toi talla nyt tossa on? Vähän sääli että ilmoituksessa puhutaan vaan jostain "paremmasta mustasta" ja linkki tarkempiin spekseihin ei toimi. En itse ainakaan viitsisi myydä omaa kitaraani saatetekstillä "paremmat kromiset virittimet". Ei kuitenkaan kaikki voi tietää, mikä oli vuonna 2010 japanilaisten mallien parempi musta mikäkin.

Tosin jos nyt paremmasta puhutaan, niin kai se väkisin on FR1000. Vaikuttaa hyvältä hinnalta. Harmi ettei lapa ole valkoinen. Melkein kiinnostaisi itseänikin, mutta käytettyjen osalta kiikarit on haaveilutasolla tällä hetkellä ysärin Explorereissa. :hmm:
Varmaan pitäs myyjään olla yhteyksissä ja kysellä vähän tarkemmin. Tai vielä parempi, jos pääsis paikan päälle kattoon. Näkis samalla oikeasti kondiksen, soitettavuuden ja että millainen kaveri myy.

Mut joo, vaikka tuon joutus käyttään huollettavana, niin silti ihan asiallinen hinta minusta, kunhan ei mitään isompia rakenteellisia vikoja ole.

Itelläkin on kitaroiden ostelut jäissä, kun alkuvuodesta taas laukeaa tuon tuoreemman customin loppulasku. Ja oon kyllä ollu ihan hemmetin tyytyväinen tuohon Mannisen customiin ja soittanu melkein yksinomaan sillä, kun oon nyt ruvennu pääseen vielä ihan oikeasti sinuiksi sen kanssa. Oli vähän ehkä jäykkä soittaa, mutta kai sitten tullu näppivoimiakin vähän, kun ei enää tunnu samalla tavalla kankealta.
 
Mikähän toi talla nyt tossa on? Vähän sääli että ilmoituksessa puhutaan vaan jostain "paremmasta mustasta" ja linkki tarkempiin spekseihin ei toimi. En itse ainakaan viitsisi myydä omaa kitaraani saatetekstillä "paremmat kromiset virittimet". Ei kuitenkaan kaikki voi tietää, mikä oli vuonna 2010 japanilaisten mallien parempi musta mikäkin.

Tosin jos nyt paremmasta puhutaan, niin kai se väkisin on FR1000. Vaikuttaa hyvältä hinnalta. Harmi ettei lapa ole valkoinen. Melkein kiinnostaisi itseänikin, mutta käytettyjen osalta kiikarit on haaveilutasolla tällä hetkellä ysärin Explorereissa. :hmm:
Talla näyttäisi olevan Jackson JT580LP. Itsellä on jokunen noita ollut, ihan toimiva talla eikä ole ongelmia ollut, toki ei ole OFR laatuinen. Hyviä kitaroita nuo Japanin Jacksonit.
 
Talla näyttäisi olevan Jackson JT580LP. Itsellä on jokunen noita ollut, ihan toimiva talla eikä ole ongelmia ollut, toki ei ole OFR laatuinen. Hyviä kitaroita nuo Japanin Jacksonit.
Joo eipä sen aina tarvitse OFR olla, ja onhan toi Japani kieltämättä hyvä houkutin. Törmäsin sattumalta myös Indonesiassa valmistettuun vähän tuoreempaan Jacksoniin, jossa taas on 1000-sarjan Floyd Rose. Kompromissi kyllä valmistusmaan suhteen, mutta kyllähän nykyään noi tehtaat Japanin ulkopuolella hyvin näitä tekee, kuten täällä on aiemminkin puhuttu.


Käsittääkseni alkuperäinen hinta huidellut jossain tonnin yläpuolella, mutta tuohon vajaan 700 euron hintaan ei välttämättä paha soitin. @Markqq taisi etsiä V-malleja, mutta kuitenkin.
 
Joo eipä sen aina tarvitse OFR olla, ja onhan toi Japani kieltämättä hyvä houkutin. Törmäsin sattumalta myös Indonesiassa valmistettuun vähän tuoreempaan Jacksoniin, jossa taas on 1000-sarjan Floyd Rose. Kompromissi kyllä valmistusmaan suhteen, mutta kyllähän nykyään noi tehtaat Japanin ulkopuolella hyvin näitä tekee, kuten täällä on aiemminkin puhuttu.


Käsittääkseni alkuperäinen hinta huidellut jossain tonnin yläpuolella, mutta tuohon vajaan 700 euron hintaan ei välttämättä paha soitin. @Markqq taisi etsiä V-malleja, mutta kuitenkin.

Juu kyl tässä kohtaa haluan tuiki semmosen mitä hakenut ja miellyttää omaa silmää muiden specsien kohdalla. Toki ei tuokaa hullumpi minkä @pappatech linkkas.
Mut just kuulkaas pääsin tästä GAS hetkeks eroon että elkeehä nyt tuoko oireita takas :D
 
Joo, ei superstratot varmaan sitä aukkoa täytä, jos on pakko olla joku hevisakara / -suunnikas.

Mitä tuohon omaan GAS:iin tulee, niin katotaan toi Viitasaaren custom offset toki eka, mutta varmaan laitan Mannisellekin vielä toisen tilauksen vähän eri speksillä. Ehkä kanteen kiinnitetyllä vibratallalla, vaahteraotelaudalla, pikku kaiverrukset vikoille nauhoille ja HSS. Ton ekan kitaran kaulaprofiilin voi varmaan apinoida suoraan. Tossa on vielä joku niin smooth viimeistely takana, ettei oo oikein muualla tullu vastaan.

Mut noin muuten en oo ny ollu liipaisemassa milloin mitäkin peliä ostoskoriin nettiä selatessa :D
 
Viimeksi muokattu:
Taas pientä projektia meneillään, kun tein tuossa yhden Alice Cooperin kasarihevibiisin taustan ihan coveria varten. Hiukan joidenkin olemassa olevien tabulatuurien pohjalta, mutta soolot ja rummut ihan piti alkuperäisen mukaan tehdä. Nakuttelin tottakai Guitar Prohon kokonaisuudessaan.

Pistin sitten huvikseni ilmoa jos löytyisi halukasta laulajaa ja sellainen löytyi. Nyt biisi on valmis, mutta tuo biisi on alkuperäisenä semmoisen kolmen biisin pötkön päätösosa, ja päätettiin että tehdään koko roska. Tässä on nyt nakutettu eka biisi Guitar Prohon ja kohta pitäisi nauhoitella. Trilogian keskimmäinen vaatii tosin eniten, kun siellä semmoinen vittumainen harpsichord -syna menee koko biisin ajan. Kasarityylin kaikua ja chorusta mukana niin että tosi vaikea näillä puukorvilla saada selvää.

Mutta pirullisen hyvää treeniä ylipäätään nuotinnus biiseistä. Kaikki apukeinot käyttöön ja koskettimien kanssa hakee sointuja ja melodioita. Sitten vielä kirjoittaa ne ylös Guitar Prolla.

Eiköhän tämä projekti parin viikon sisään valmistu. Ja hyvältä vaikuttaa koska ainakin tuo valmis biisi kuulostaa omaan korvaan kyllä parhaimmalta omalta tekeleeltä soundillisesti.
 
Näyttäs että oon kuvannut perunalla vaikka ihan UHD laadulla laitoin ineen, mutta kamera oli aivan liian kaukana. Tulipaha taas testattua jotain uutta. Joutu zoomaa iha sikana. Seuraavassa sitten setti paljo lähempänä niin laatukin siedettävä. Mutta, uutta coveria:


 
Sabatonin White Deathin soolossa on tämmöne pätkä miten UG on piirrettynä:

1700231643041.png


Jotenkin hassua soittaa täppäämällä nuin läheltä mut jos aikoo pulloffilla tuota vetää niin aika venkslaamiseks menee viel omil taidoil.

Kuitenki uskoisin tuon pulloffilla olevan soitettu?




2:30 kohdalla lähtee
 
Sabatonin White Deathin soolossa on tämmöne pätkä miten UG on piirrettynä:

1700231643041.png


Jotenkin hassua soittaa täppäämällä nuin läheltä mut jos aikoo pulloffilla tuota vetää niin aika venkslaamiseks menee viel omil taidoil.

Kuitenki uskoisin tuon pulloffilla olevan soitettu?




2:30 kohdalla lähtee

Täpäten se 13. nauha ja pull-offilla loput. Tuon tabin mukaan, siis.
 
Ihan legatolinjalta tuo ainakin kuunneltuna kuulostaa, en jaksa mitään livepätkiä ruveta vahtaan. Varmaan saa soimaan riittävän oikean kuuloisesti niin sormella kuin plekullakin pikattuna. Legatolinjoissa ois ylipäätään tärkeää, ettei se pikattu nuotti pomppais liikaa esiin.

Ja kai tuon täpättynäkin voi soittaa, mutta tuntuis äkkiseltään vaan vaikeammalta saada hyvän kuuloiseksi niin.

Ts. minä soittaisin tuon legatona, jos pitäs ite koittaa koveroida.
 
Ihan legatolinjalta tuo ainakin kuunneltuna kuulostaa, en jaksa mitään livepätkiä ruveta vahtaan. Varmaan saa soimaan riittävän oikean kuuloisesti niin sormella kuin plekullakin pikattuna. Legatolinjoissa ois ylipäätään tärkeää, ettei se pikattu nuotti pomppais liikaa esiin.

Ja kai tuon täpättynäkin voi soittaa, mutta tuntuis äkkiseltään vaan vaikeammalta saada hyvän kuuloiseksi niin.

Ts. minä soittaisin tuon legatona, jos pitäs ite koittaa koveroida.
Komppaan tätä.
 
jos aikoo pulloffilla tuota vetää niin aika venkslaamiseks menee
Jos laittaa kaulalla olevan käden etusormen niin että painaa sillä samanaikaisesti 4 ylintä kieltä välistä 10 ja pitää sen paikallaan, täppää pikkaus käden etusormella T:llä merkityt ja pull-offaa ne mitä jää yli haluamallaan kaulakäden sormella (paitsi etusormella) niin lienee kaikkein vähiten venkslaamista vaativa resepti.
Kun etenee kieli kerrallaan eteenpäin niin 10-välissä olevaa etusormea voi nostaa hiukkasen jo soitettujen kielien osalta, niin eivät jää soimaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 315
Viestejä
4 509 238
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom