Kitaran soittaminen

Mitä noiden Neuralin plugareiden käyttöön tulee, niin nehän saa, hankalasti tosin, käyttöön jo nyt, jos on vaan toinen äänikortti. Tekemällä capturen halutusta plugarisoundista siis. Siitä varsinaisesta plugareiden käytöstä Cortexissa tuli alkuvuonna jotain sähköpostia, että on kyllä roadmapilla ja että sitä kohti työskennellään, mutta jotain ääniformaattiongelmaa ainakin oli, joka tarvi ainakin ratkaista alta poies, mikä viivästyttää alkuperäistä.

Nyt viime NAMM:issa oli ilm. näytillä jonkinlainen beta-versio desktop appiksesta, jolla säätää noita Cortexin soundeja, että sekin tais ajaa prioriteeteissä ohi, mutta itestä tuntuis loogiselta kehityssuunnalta, että jos ton desktop appiksen kautta vois vaan siirtää haluamansa plugarien presetit suoraan Cortexiin, niin se ois jo vallan hyvä.

Lähinnä huutistellut sitä että Neuralin devaajilla kestää se pari vuotta kehitellä editoripieruappsi kun muissa on about day 0 -toiminnallisuus. Samoin tuo plugaripelleily huvittaa, kun lienee todella vaikeaa toteuttaa tuo hypetetty plugarit purkkiin -meininki, kun taitaa olla hieman eri arkkitehtuurille suunnitellut jutut kyseessä.

Oman rigin digitaaliseen kopiointiin laitehan on aivan huippu, muissa mallinnoksissa ja etenkin efekteissä sitten ei mitenkään erityisen hyvä verrattuna muihin kilpailijoihinsa.
 
Lähinnä huutistellut sitä että Neuralin devaajilla kestää se pari vuotta kehitellä editoripieruappsi kun muissa on about day 0 -toiminnallisuus. Samoin tuo plugaripelleily huvittaa, kun lienee todella vaikeaa toteuttaa tuo hypetetty plugarit purkkiin -meininki, kun taitaa olla hieman eri arkkitehtuurille suunnitellut jutut kyseessä.

Oman rigin digitaaliseen kopiointiin laitehan on aivan huippu, muissa mallinnoksissa ja etenkin efekteissä sitten ei mitenkään erityisen hyvä verrattuna muihin kilpailijoihinsa.
Niin, Cortexiahan kehuttiin alkujaan paljon siitä, että laitteen UI on jonkin matkaa mukavampi käyttää kuin esim. Fractalin tai Kemperin nappulahelvetti. Kai se oli alkujaan ajateltu niin, että laitteen pääasiallinen käyttö on suoraan omista namiskoista ja tohon työpöytäappiksen kysyntään herättiin vasta myöhemmin.

En tiedä millaiseen arkkitehtuuriin päätyvät, mutta jos pitäs ite arvata, niin desktop appiksen kautta plugarisoundien importti Cortexiin kuulostais a) toteutuskelpoiselta ja b) käyttäjän kannalta mukavalta. Devaajia noilla ei varmaan liikaa ole ja plugarikehitys vie varmaan ylipäätään ison osan resursseista.

En tiedä, mitä tarkoitat muilla mallinnuksilla, mutta mitä nyt viimeisimpien patchien jälkeen olen ite käyttänyt mm. Mesan, Fortinin Calin, 5150 ja Marsujen mallinnuksia, niin ei noissa minusta mitään vikaa ole. Sen sijaan, jos haikailis esim. jotain Strymonin kaikuja tai delay-soundeja, niin ei niitä varmaan Cortexista loihdita. Strymonit vaan sen 500 euroa kappale, että äkkiä on Cortexin hinta käytetty, kun lähtee kasaamaan vastaavia soundimahdollisuuksia orkkispedaaleista. Jos taas kattelee Youtubesta eri tubettajien videoita, niin laadukasta soundia saa hyvin pitkälti riippumatta siitä, minkä ison valmistajan mallintavan laitteen kautta ne on tuotettu.

Mut kompromisseja nämäkin eikä mulla oo sen enempää intoa puolustella Neuralin vehkeitä. Jos noita parannuksia tulee edelleen jatkuvasti ja homma menee eteenpäin, niin eipä tuota närästä omistaakaan.
 
Plugarit, multiefektit ja nää uudemmat mallintavat boksit (Kemper, QC etc.) on kyllä hemmetin näppäriä ja menevät nykyään aikalailla "täydestä", varsinkin säröisemmissä saundeissa. Itselläni isoin ongelma niiden kanssa on valinnanpaljous. Iskee totaalinen analyysiparalyysi ja aika menee lähinnä loputonta saundivalikoimaa selatessa ja säätäessä. Rajoitteet ovat hyväksi luovuudelle, joten siksi tykkään itse mennä putkikombo+muutama pedaali linjalla.
 
Plugarit, multiefektit ja nää uudemmat mallintavat boksit (Kemper, QC etc.) on kyllä hemmetin näppäriä ja menevät nykyään aikalailla "täydestä", varsinkin säröisemmissä saundeissa. Itselläni isoin ongelma niiden kanssa on valinnanpaljous. Iskee totaalinen analyysiparalyysi ja aika menee lähinnä loputonta saundivalikoimaa selatessa ja säätäessä. Rajoitteet ovat hyväksi luovuudelle, joten siksi tykkään itse mennä putkikombo+muutama pedaali linjalla.
Joo, samaa on kyllä huomattavissa itelläkin. Eikä mua kiinnostais ylipäänsä käyttää hirveästi soittoaikaa siihen, että seikkailee digivehkeiden valikoissa tai lukee manuaaleja.

Mistä syystä saatan itekin testata kaveriksi jotain fiksua, pienempää putkikomboa ja noi Strymonin pedaalit on kanssa kiinnostanu pirusti, jos jotain chorusta, kaikua ja delayta kattelis kaveriksi. Varmaan pärjäis perus kotireenissä pelkällä kombollakin, kun onhan tossa noita muita vehkeitä sitten efekteihin.
 
Plugarit on mua auttanut paremmin hahmottamaan sen miten erilaiset vahvarit toimii, miten pre-amp gain vs. power amp gain toimii kun niitä on kunnolla päässyt ruuvaamaan sellaislle tasoillle mitä ei kotona edes voisi käyttää ilman avioeroa ja naapurisovun menettämistä. Treeniksellä kyllä putkivahvari on se mitä tulee käytettyä kun pystyy kunnolla avaamaan sitä volaa niin kuulostaa hyvältä. Vaimolle jopa Marsu DSL5CR 1w modella on liian kovaääninen :D
 
Varmaan katson asiaa väärästä kulmasta kun olen alusta asti ollut tekemässä omaa musaa ja siinä on olennaista myös oma saundi. Noi plugarit ei edistä sitä asiaa juurikaan vaan helposti tuottavat geneeristä saundia jos ei tiedä mitä hakea. Ehkä tässä on sukupolvien välisiä eroja katsontakannassa ja nuoremmat haukkuu vahvareiden liian likaisia saundeja ensimmäisen kerran niitä kokeillessaan kun ovat aina plugareilla vetäneet. Halpojahan nuo ovat, ei siinä mitään. Tämä aihe jääköön tähän minun puoleltani.
Armoitettuna sekasoittelijana totean tähän, että onhan putkinupissa se fiilis, mutta kerrostalovolalla se ei oikein tule esiin. Millään. Kuulokkeisiin plugarilla soittaessa itse pääsen kivempaan tulokseen, kuin yrittäen soittaa putkaria erittäin maltisella äänenpaineella kaapin lävitse.

Sitten treeniksellä tilanne on eri, muttei sielläkään paljoa voi availla ennenkuin korvat ilmoittavat olevansa rasittuneita, ja tarvitsee tulppia soiton jatkumiseen…
 
+ tietty se että mikä on hyvä soundi, on täysin kontekstisidonnaista. Itsekseen soitellessa kotona soundi rakentuu eri lailla kuin bändin kanssa soitellessa. Puhumattakaan siitä kun äänittää. Miksauksen seassa täydellinen soundi voi olla yksikseen kelvotonta roskaa, miltei.

Toki se runsaus voi aiheuttaa ähkyä, mutta se nyt on vain omasta itsestään kiinni. Jos kaikki oljenkorret pitää käyttää vain koska niitä on, niin älytöntä touhua. Kaivaa parit hyvät perussoundit (simppelit) kehiin ja niillä mennään niin voi keskittyä siihen soittamiseen eikä siihen,
että onko tää mikrofoni nyt parempi 3mm vai 4mm kartiosta ja laitetaanko 45 vai 46 asteen kulmaan.

Ja on esimerkiksi Eventiden H3000 plugariversiona, vaikkakin karsittu, huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin oikea. Kuten myös joku laadukas Bogner X101B mallinnus, vaikkapa Mercuriallilta, kun on niin monta nippeliä ja nappelia että ennen kuin alkaa kaivamaan seuraavaa
soundia, niin saa vanhan laitettua presetiksi. Ei mene sitten sormi suuhun että mites ne olikaan äsken. Pari kertaa päässyt hiplaamaan oikeaa, niin on se aikamoinen laitos. Aika kaukana siitä perus marshall layoutista.

Itse tosiaan en pidä kovaa soittamisesta ollenkaan, kun tämän ikäisenä nauttii hiljaisuudesta kaiken kakofonian keskellä.
 
En tiedä, mitä tarkoitat muilla mallinnuksilla

Sitä lähinnä, että tietyissä piireissä QC -hype kasvoi ihan järjettömiin mittasuhteisiin, ehkei kuitenkaan sitten tässä triidissä. Jonkun verran tuota ja sen lähimpiä kilpailijoita ajaneena niin pysyn edelleen kannassani siinä että jos capture ei ole se ykkösjuttu mitä hakee, niin mikä tahansa nykymarkkinan mallintava pömpeli on aika pitkälti samalla viivalla toistensa kanssa.
 
Sitä lähinnä, että tietyissä piireissä QC -hype kasvoi ihan järjettömiin mittasuhteisiin, ehkei kuitenkaan sitten tässä triidissä. Jonkun verran tuota ja sen lähimpiä kilpailijoita ajaneena niin pysyn edelleen kannassani siinä että jos capture ei ole se ykkösjuttu mitä hakee, niin mikä tahansa nykymarkkinan mallintava pömpeli on aika pitkälti samalla viivalla toistensa kanssa.

Capturet on kivoja, mutta ne on vain se yksi soundi periaatteessa. Sitten kun lähtee muokkaamaan sitä, niin se ei reagoi niinkuin oikea vahvistin. Eli käytännössä tarvitset alkuperäisestä vahvarista useamman capturen jos haluat "aitoja" soundeja. Mallintavat taas mallintavat namiskojen käyttäytymistä, eli ovat enemmän oikean vahvistimen toimintaperiaatteella.

Tähänhän perustuu se että jos sulla on mainio JCM800 capture niin ei varmaan tulisi mieleenkään vetää vaikka basso nollaan, treble ja presence jonnekin klo 09.00 ja middle täysille. Mallintavalla tämä taas on ihan kelpo aloitepiste, riippuen toki mitä haluaa. Ihan sama kuin oli tämä taannoinen Mesa Mark keskustelu, jossa preampista basso ja middle nollaan ja treble täysille (tai ainakin nämä miltei äärilaitoihin) ja sitten sillä graafisella muodostetaan se jytinä. Ei captureilla tuommoista tehdä.
 
Capture ominaisuus eli profilointi on parhaimmillaan jos tarvitsee esimerkiksi oma signaaliketju pedaalista kaiuttimeen ja mikkiin saada DI kelpoiseksi, jolloin voi unohtaa kaikki nuo laitteet välistä ja vetää suoraan linjaan ja monitoroitni esim korvamonttuilla. Profiili on tietyllä tavalla yksi kuva omista kamoista tietyllä saundilla joka tallennetaan laitteen muistiin, ja näitä tarvitsee tehdä sitten yksi jokaista tarvittavaa saundia varten. Tallennus tehdään laitteella niin että se asetetaan prifilointimoodiin ja se lähettää mittasignaalin ja lukee koko ketjun lopusta muuttuneen signaalin ja sen pohjalta tekee profiilin. Axe FX ja Helix ei tuota tue, joten vaihtoehtoina on Kemper ja uudempana QC.

Kuten yllä sanottiin jos tätä profiilila muokkaa QC:ssä kuten vahvistinta ei se ole sama asia koska profiili ei mallinna itse vahvistinta vaan vain sen signaaliketjun missä asetuksissa se oli profilointihetkellä.
 
Armoitettuna sekasoittelijana totean tähän, että onhan putkinupissa se fiilis, mutta kerrostalovolalla se ei oikein tule esiin. Millään. Kuulokkeisiin plugarilla soittaessa itse pääsen kivempaan tulokseen, kuin yrittäen soittaa putkaria erittäin maltisella äänenpaineella kaapin lävitse.

Sitten treeniksellä tilanne on eri, muttei sielläkään paljoa voi availla ennenkuin korvat ilmoittavat olevansa rasittuneita, ja tarvitsee tulppia soiton jatkumiseen…
Jos on oikea rumpali soittotilassa akustisilla rummuilla on tulppia syytä käyttää aina. En voi kuvitella missä olosuhteissa olisin ilman tulppia muutenkaan bändisoitossa.

Ja toisin kuin saattaisi luulla ei putkinuppia tarvitse luukuttaa ellei sitten ole saatava pääteputkisäröä, joka ei esim moderneissa metallisaundeissa ole todellakaan toivottava asia. Ja aiemmin kirjoitin että pieni putkinuppi, eli vaikkapa 25W jossa tehon puolitus. Ei tuollainen 10-12W nyt niin älyttömästi ole ja senkin saa pääteasteesta ruvelle jos jostain syystä tarvetta. Peaveyllä taitaa olla pieni 25W nuppi jossa on myös 1w asetus. Lisäksi äänenpainetasoon vaikuttaa käytettävät kaiuttimet, ja 1x12 ja 2x12 on epäherkempiä kuin 4x12. jolloin samalla teholla lähtee vähemmän ääntä.
 
joten vaihtoehtoina on Kemper ja uudempana QC.

Kuten yllä sanottiin jos tätä profiilila muokkaa QC:ssä kuten vahvistinta ei se ole sama asia koska profiili ei mallinna itse vahvistinta vaan vain sen signaaliketjun missä asetuksissa se oli profilointihetkellä.
IK Multimedian ToneX on uusin peluri mallinnuskentällä ja on ilm. kerännyt paljonkin kehuja ainakin tubettajilta. Ammattikäytössä hakee varmaan vielä paikkaansa.

Jos jonkun snapshotin ottaa omista vehkeistään, niin eihän niitä silloin ruuvailla enää Cortexista, kun soundi on säädetty lähtöpäässä. Cortexissa (kuten varmaan noissa muissakin) on erikseen vahvarimallinnukset, joita taas voi säätää niin kuin oikeaa vahvaria ja tallentaa sen jälkeen itelleen preseteiksi.

Cortexin pilvestä voi kyllä ladata muidenkin captureita ja se on ihan tuurissaan toimiiko omilla vehkeillä yhtään. Jos niitä haluaa käyttää, niin soundia joutuu säätämään kohtuu suurella todennäköisyydellä Cortexissa, mutta tuskin kovin moni noita omia captureitaan rupeaa enää Cortexissa paskomaan, kun ajatushan on nimenomaan saada talteen se orkkislaitteiden soundi.
 
IK Multimedian ToneX on uusin peluri mallinnuskentällä ja on ilm. kerännyt paljonkin kehuja ainakin tubettajilta. Ammattikäytössä hakee varmaan vielä paikkaansa.

Jos jonkun snapshotin ottaa omista vehkeistään, niin eihän niitä silloin ruuvailla enää Cortexista, kun soundi on säädetty lähtöpäässä. Cortexissa (kuten varmaan noissa muissakin) on erikseen vahvarimallinnukset, joita taas voi säätää niin kuin oikeaa vahvaria ja tallentaa sen jälkeen itelleen preseteiksi.

Cortexin pilvestä voi kyllä ladata muidenkin captureita ja se on ihan tuurissaan toimiiko omilla vehkeillä yhtään. Jos niitä haluaa käyttää, niin soundia joutuu säätämään kohtuu suurella todennäköisyydellä Cortexissa, mutta tuskin kovin moni noita omia captureitaan rupeaa enää Cortexissa paskomaan, kun ajatushan on nimenomaan saada talteen se orkkislaitteiden soundi.
Ainakin Kemperissä oli profiileille geneeriset bass, middle ja treble säätimet, jos nyt esim. lavalla tarvisisi hätäseen jotain pientä tehdä. Eihän se optimi ole mutta on hyvä olla hätävaralle keikkailuun. Ja tiedän ettei profiileita ole tarkoitus säätää, vaan mallinnus on siihen tarkoitukseen. Toinpahan vain keskusteluun mukaan jos joku etsii tietoa näistä profiloivista vehkeistä.
 
Ainakin Kemperissä oli profiileille geneeriset bass, middle ja treble säätimet, jos nyt esim. lavalla tarvisisi hätäseen jotain pientä tehdä. Eihän se optimi ole mutta on hyvä olla hätävaralle keikkailuun. Ja tiedän ettei profiileita ole tarkoitus säätää, vaan mallinnus on siihen tarkoitukseen. Toinpahan vain keskusteluun mukaan jos joku etsii tietoa näistä profiloivista vehkeistä.
On noi vastaavat namiskat Cortexissakin gainin lisäksi ja outputille erikseen vieä tasonsäädöt yms., mutta eipä noihin pitäs minusta olla tarvetta koskea niin kuin ei sellaiseen presettiinkään, joka on kerran säädetty kuntoon.

Mitä keikkakäytöstä näkee videoita, mm. vaikka nyt Kupiaiset, Staminat, Megadeth jne., niin laitteessa on tyypillisesti vaan valmiit skenet, joista löytyy valmiit soundit eri tarpeisiin / biiseihin ja sillä hyvä. Keep it simple määrännee suurimmaksi osaksi aikaa.

Sitä lähinnä, että tietyissä piireissä QC -hype kasvoi ihan järjettömiin mittasuhteisiin, ehkei kuitenkaan sitten tässä triidissä. Jonkun verran tuota ja sen lähimpiä kilpailijoita ajaneena niin pysyn edelleen kannassani siinä että jos capture ei ole se ykkösjuttu mitä hakee, niin mikä tahansa nykymarkkinan mallintava pömpeli on aika pitkälti samalla viivalla toistensa kanssa.
Joo, mua ei kiinnosta netin syöpäiset mikä vehje on paras -väännöt. Ite en oo rinta rinnan päässyt vertaamaan, mutta mitä nyt netin videoita katsonut, niin joissain vertailuissa Cortex on soundannu paremmalta kuin verrokit. Joissain toisissa vertailuissa erot luokkaa ihan sama ja kuten tuossa edellä, niin hyvää soundia on saatu monen moneen videoon Kemperillä, Line kutosella tai Fractalillakin. Käytettävyysjutut sit erikseen.

Cortex saattoi tulla monelta osin aika raakileena markkinoille, mutta kuten tämäkin tuolla edellä, niin jos sen jatkokehitys vaan rullaa suunnilleen samaa rataa, niin asiallinen laitos se on omistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Capturet nyt on vaan vähän sellaisia, että jos ne ei ole tehty omilla välineillä, niin on vähän kuin Forrest Gumpin suklaapaketti. Käytännössä menet jonkun muun määrittelemillä hyvillä ja se oma ilo siitä "säätämisestä" katoaa. Harvoin toisen hyvissä säädöissä oleva kitarakaan on täysin omaan makuun, vaikka lähellä voi olla. Joten miksi muukaan olisi eri lailla? Kyllä se vaan itse tekemällä on kivempaa. Ja omasta pääkopasta se suhtautuminen, onko säätöä vai uhka vaiko mahdollisuus vai pohjaton kaninkolo.
 
Koska kamaveivuu, niin ens viikolle näyttää tulevan yks Telecaster Deluxe testattavaksi. Minä en tunnu tulevan juttuun noiden LP-tyylisten kitaroiden kanssa, joten katotaan oisko toi jonkinlainen toimiva kompromissi.
 
Koska kamaveivuu, niin ens viikolle näyttää tulevan yks Telecaster Deluxe testattavaksi. Minä en tunnu tulevan juttuun noiden LP-tyylisten kitaroiden kanssa, joten katotaan oisko toi jonkinlainen toimiva kompromissi.
Miten muuten oli sen Edwardsin laita viimeistelyn ja laadun suhteen, kun ainakin soundin ja soitettavuuden osalta muistaakseni kehuit sitä? Jos se nyt oli Edwards. Niitä aina välillä mielenkiinnolla selailen Musamaailmassa, mutten ole päätynyt testaamaan yhtäkään.
 
Miten muuten oli sen Edwardsin laita viimeistelyn ja laadun suhteen, kun ainakin soundin ja soitettavuuden osalta muistaakseni kehuit sitä? Jos se nyt oli Edwards. Niitä aina välillä mielenkiinnolla selailen Musamaailmassa, mutten ole päätynyt testaamaan yhtäkään.
Tatsi oli omaan makuun vähän korkea suoraan paketista. Laatu muuten minusta täysin moitteeton, tommosta hyvälaatuisen Japanin Tokain luokkaa, mutta soundaa vaan paremmalta, mitä mulla käyneet Tokait :D

En jaksanu tatsillekaan tehdä muuta kuin tiputin Eb-vireeseen ja nyt on hyvä. Katotaan, kun jaksan vielä joskus vaihtaa uudet kielet, niin säätelee raudan sit tarpeen mukaan.

Voi suositella kyllä Edwardseja tuon perusteella. Joku niiden ES 335-malli kiinnostelis itteekin. Ovat vaan sen verran kalliita, että ei ois enää pitkä hyppäys Yamahan SA2000:een.. Plus just huomasin, että Siren Larry Carlton mallia kehuttiin tässä kategoriassa kanssa, niitä saattas olla täällä kotokylässäkin testattavissa..

muoks. voi sanoa, että yllätti tosi positiivisesti tuo oma Edwardin tele.
 
Viimeksi muokattu:
Tatsi oli omaan makuun vähän korkea suoraan paketista. Laatu muuten minusta täysin moitteeton, tommosta hyvälaatuisen Japanin Tokain luokkaa, mutta soundaa vaan paremmalta, mitä mulla käyneet Tokait :D

En jaksanu tatsillekaan tehdä muuta kuin tiputin Eb-vireeseen ja nyt on hyvä. Katotaan, kun jaksan vielä joskus vaihtaa uudet kielet, niin säätelee raudan sit tarpeen mukaan.

Voi suositella kyllä Edwardseja tuon perusteella. Joku niiden ES 335-malli kiinnostelis itteekin. Ovat vaan sen verran kalliita, että ei ois enää pitkä hyppäys Yamahan SA2000:een.. Plus just huomasin, että Siren Larry Carlton mallia kehuttiin tässä kategoriassa kanssa, niitä saattas olla täällä kotokylässäkin testattavissa..

muoks. voi sanoa, että yllätti tosi positiivisesti tuo oma Edwardin tele.
Hyvä tietää. Olihan noista suuri osa itse asiassa kalliimpia kuin ulkoa muistelin. Kesällä on hyvä sauma käydä itse päivittämässä ennakkoluulot kunkin itseä kiinnostavan merkin/mallisarjan quality controllista ja tuntumasta. Vaikka siis pääsääntöisesti tänä päivänä kannattaa huomioida käytettyjen markkinat tai muuten vaan menneiden vuosien mallit ensin, tai sitten ottaa joku Solar testiin sillä riskillä, että sieltä tulee mitä tahansa loistavan tai pettymyksellisen hinta-laatusuhteen välillä.
 
Tuo vastaa pitkälti omia uskomuksiani sähkiksen vahvistetusta soundista, pieniä eroja kyllä kuuli, mutta verrokkien perussoundit olivat lähellä toisiaan. Jos nuo pienet erot ovt jollekin elämän ja kuoleman kysymys tai toisinpäin, jos kuuloni on niin huono etten kuule eroja valtavina, niin olkoot niin.
 
Tuo vastaa pitkälti omia uskomuksiani sähkiksen vahvistetusta soundista, pieniä eroja kyllä kuuli, mutta verrokkien perussoundit olivat lähellä toisiaan. Jos nuo pienet erot ovt jollekin elämän ja kuoleman kysymys tai toisinpäin, jos kuuloni on niin huono etten kuule eroja valtavina, niin olkoot niin.
Samaa mieltä. Elektroniikka ja säädöt vaikuttavat eniten soundiin, ja tietysti vahvistin. Toki materiaalilla on merkitystä varsinkin kaulan osalta mitä puuta, monestako palasta, kuinka tuoretta jne. mutta se on lähinnä käytettävyyteen/säätöön vaikuttavia tekijöitä.
 
Jos on oikea rumpali soittotilassa akustisilla rummuilla on tulppia syytä käyttää aina. En voi kuvitella missä olosuhteissa olisin ilman tulppia muutenkaan bändisoitossa.
Juu. Ilman tulppia se on ensi-isku peltiin ja korvat soi. Sen verran ovat ajan saatossa korvat herkistyneet melulle, että asiaan tulee kiinnitettyä nykyään huomiota, ei ole paljoa varaa enää uusille alenemille. Sähkörumpujen kanssa pystytään soittamaan ilman tulppia, noin kolme kappaletta kerrallaan, kunnes on hyvä pitää palauttava paussi. Siltikin illan pimetessä pyrkii mökätaso nousemaan, mutta tähän saakka on tasot pysyneet sen verran kurissa, etteivät aamulla korvat soi. Yksilöllistähän tämä on, mitä korvat kestävät. Täysi kuuloaistimus kuitenkin vaatii suunnilleen sen 80-85dB äänenvoimakkuustason, milloin "kuulostaa kivalta" - ja tälläkään tasolla en haluaisi kauaa korviani rasittaa. Siitä tämä preferenssi hiljaiselle soittamiselle kotona, 1W putkarikin soi helposti yli tämän tason.

Tuota päätesärösoundia en tosiaan tavoittele, jos sitä tarvitsisi ottaa esiin, niin kaiutin menkööt toiseen huoneeseen pomppimaan...
 
Vaikka siis pääsääntöisesti tänä päivänä kannattaa huomioida käytettyjen markkinat tai muuten vaan menneiden vuosien mallit ensin, tai sitten ottaa joku Solar testiin sillä riskillä, että sieltä tulee mitä tahansa loistavan tai pettymyksellisen hinta-laatusuhteen välillä.
Joo, 80 pinnaa munkin kitaroistani, niistä jotka on jääny pitoon, on ostettu käytettynä. Yleensä parempikin vaan, kun löytyy hyväkuntoinen ja sopiva yksilö, kun mahdolliset lastentaudit on jo joku muu kerenny yleensä korjaamaan.

Noi Edwarsit ois Japanista ostettuna ihan ilmaisia, jos laatu on kautta sarjan tuollainen, vaikuttavat olevan Japanissa aika paljon täkäläisiä eurohintoja halvempia, mutta postien ja verojen jälkeen hinta alkaa olemaan tuota ihan samaa, mitä Musamaailmakin pyytäisi valikoimassaan olevista.

Solareista halkeilee ilm. otelaudat ja mitä lie, ei oikein kiinnosta. Ei ylipäätään kiinnosta hirveästi noi hevisakaramallit, ellei nyt joskus innostu johonkin halvahkoon seiskaan.. mutta aika toiseen suuntaan tuntuu menevän oma musiikillinen mielenkiintokin alaviremetallista.
 
Ton jenkkikaverin video veivattiin täällä jo kertaalleen, mutta pistetään nyt tämäkin sit uudestaan:




Jos tuosta ei kuule ihan selkeää eroa siinä, miten eri tyyliset kitarat soi eri tavalla, niin kannattaa varmaan miettiä jotain muuta harrastusta kuin musiikkia :D Tuossa on siis taustalla identtiset säädöt Quad Cortexissa, jonka läpi jokainen kitara on vedetty.
 
Aika yllättävää että eri tyyliset kitarat soi eri tavalla. Seuraavaksi varmaan yllättävä paljastus, että eri vireessä olevat kitarat soi ja kuulostaa eri tavalla :D
 
Kitarat tuppaa olemaan sekä yksilöitä että kokonaisuuksia. Jos joku saa kiksit siitä, että vänkää netissä soiko nyt vaikka leppärunko paremmin kuin suosaarni, jos muut osat oletettais identtisiksi, niin mikäs siinä, mutta yleensä kitarat tarvii kattoa kokonaisuutena. Eikä tota yksittäisten materiaalien kanssa veivuuta oikein pääse harrastamaankaan kuin custom-tilauksissa tai sitten ite rakentamalla.

Vaahteraotelaudan ja ruusupuun kanssa pitäs olla aika helppoa huomata ero sekä soundissa että tatsissa. Musaliikkeistä pitäs löytyä sekä stratoja että telejä, joilla testata.
 
Soittaessa tuntuu ja huomaa joo, mutta vahvistettuna eipä juuri. Tai en tiedä. Paremmilla korvilla varustetut varmaan siellä musaliikkeessä kuulevat onko soittohuoneessa jollain vaahtera vai ruusupuuotelautainen kitara.

Mun kitarat kuulostaa akustisesti ihan erilaiselta. Mutta jälkeenpäin vaikka vanhoja nauhoituksia kun kuuntelee niin ei mitään hajua millä vedetty soundin perusteella. Paitsi strato ja seiska nyt erottuu.

Esim jemit ihan eri kuuloisia. Toinen ruusupuulla ja body kangasta sekä paf prot. Toinen eben ja evot sekä metallinen plektrasuoja. Ihan eri kuuloiset mutta nauhalla yhtä sitä samaa huttua.
 
Kyllä sen saattais kuulla selkeällä perus cleanilla, että onko telessä ruusupuu vai vaahteraotelauta, mutta sokkotestaus on kyllä yleisesti aika vaikeaa.. Mutta kun tota teleä olin ostamassa ja kävin kasan telejä soittelemassa jonkun Fenderin vahvarin läpi, niin eipä ruusupuuotelautaisista sitä soundia lähtenyt, mitä hain, kun hain nimenomaan vaahteraotelautaisen telen soundia.

Runsaamman efektimyllyn tai särön läpi on varmaan vaikeampi sanoa, mutta toi telen yksikelainen mikki ja talla antaa kyllä särösoundiinkin ihan oman tatsinsa (josta tykkään kanssa kovasti). Pomppaa tosin vähän jo asiasta toiseen.
 
Siis otelaudoissa ero mutta telen mikki ja talla antaa oman soundinsa?

Ja nimenomaan siitä kyse että soitettaessa se tuntuma on otelaudoissa erilainen ja sointikin. Mutta erotatko itse nauhoitteelta kumpi kyseessä? Vaikka olisi kuinka clean soundi ja muuten sama sama kitara?

Kun menet sinne liikkeeseen niin nauhoitat puhelimella 20 stratocasterin soittoa vahvarilla ja jälkeenpäin sitten kotona arvuuttelet mikä olikaan vaahteraa ja mikä mitäkin.

Mulla jäisi veikkaamatta oikein mutta en ole niin nuuka ja soitan sillä mitä on ja voi säätämisen jättää osaavammille :-p
 
Mullakin jäisi vastaavalla tavalla varmaan oikeat vastaukset väliin. Toisaalta jos mulle sanottaisiin, että joku Guthrie Govan erottaa nauhoitteelta tone-potikoiden värin ja nauhojen materiaalin, en varmaan epäilisi. Itse valitsen kitarat tuntuman ja soundin perusteella, mutta käsi sydämellä on pakko sanoa, että osa siitä voi olla ns. placeboakin.

Mutta joo omat soitot on niin vahvasti kallellaan aika raskaaseen suuntaan, eikä niissä hommissa levyltä erota, onko sooloa soitettu eebenpuulla vai ruusupuuotelaudalla. Teleissä ja selkeämmillä soundeilla on varmasti iisimpää.
 
Tuo telen tallamikki oli jo ihan toista asiaa, ei liittynyt tuohon otelauta-asiaan.

Onhan noita youtube pullollaan videoita, joissa on nauhoitettu vaahteraotelautainen ja ruusupuuotelautainen strato tai tele ja vertaillaan soundia. Yhdessä pikaisesti vastaantulleessa jopa muuten sama kitara, mutta vaihtoi kaulan välissä. Noista saanee jokainen riittävästi osviittaa.

Puhelimen mikillä kannata paljoa nauhoitella ja arvailla. Saa vaan melkoisesti lisämuuttujia puhelimen mikrofonista, onko se milloinkin identtisesti, tilan akustiikasta, pakkauksesta jne.
 
Viimeksi muokattu:
mutta käsi sydämellä on pakko sanoa, että osa siitä voi olla ns. placeboakin.
Kyllähän tilanne muuttuu aina melkoisesti testaillaanko sokkona vai antaako muidenkin aistien vaikuttaa korvien lisäksi. En tosin tiedä mitä järkeä itelleen on joillain sokkotesteillä jotain todistella, kun eihän kitaraa soitella silmät kiinni ja kuitenkin yksi kitaran tärkeimpiä ominaisuuksia on se, millaisia fiiliksiä se herättää, tekeekö sillä mieli soittaa ja millaista musaa siitä saa pihalle.
 
Aivan liian monta viestiä jo ketjuun yhden päivän aikana, mutta kun näistä oli puhetta, niin jos joku ettii vaahteraotelautaista stratoa, niin tuossa näkyis olevan aika hyvä diili: linkki muusikoiden torille

Tykkään ainakin ite pirusti noista Suhrin ML-sinkuista ja tuossa kitaran lisäksi vielä Tokain laadukas kova laukku. Ois voinu toisessa tilanteessa melkein itekin napata tuon, mutta tänään tehtiin jo kaupat mainitusta Telen deluxesta, mikä riittäköön yhdelle päivälle :D
 
Toisaalta eipä sillä ole väliä miltä kuulostaa jos itsekseen vain soittelee. Ja jos sattuu täydellisen soundin taltioi aanus niin 99% kuuntelijoista kuuntelee jonkun läppärin kaiuttimen kautta
 
En tiedä pitäskö myöntää, mutta tajusin vasta aika hiljattain, että noita Youtube-videoitakin voi suoraan hidastaa, ettei tarvii importtailla mitään audioraitoja DAWiin ja hidastaa sitä kautta :D Joku softa oli vielä, jolla noita saa kaiken lisäksi luupattua halutusta kohdasta, mutta en muista enää, mikä soittomaikalla oli käytössä ja oliko se vaan joku Applen storesta löytyvä..

Parin viikon soittoläksytkin odottelee, kun on ollut kaikenlaista terveysmurhetta, mutta tää on ollu pitkään listalla, niin rupesin vähän nyt aamusella kattelemaan:




Tykkään tän mimmin fraseerauksesta melkein enemmän kuin orkkiksesta ja biisihän on itessään todella hyvän tuulinen. Ei mitään ihan yksinkertaisimpia lickejä kaikki soitella tempoon, mutta plokkailin nyt ekan osan, että muistaa ainakin nuotit.

Tosson todella hauskat soinnutkin, jos joku haluaa reenata komppausta. Tuosta videosta saa esim. aika hyvin sikäli kun jotakuta kiinnostaa: linkki
 
Välillä ihmettelen et miten mä vaa jaksan näitä covereita veivaa mut kivasti nuo taidot paranee tässä joten miksei :D Voi sitä huonomminkin aikansa kuluttaa!

 
1686067225363.png


Tuossa noita tuoreempia pappakitaroita. Vähän toivoin, että tuon humpparillisen ois voinu laittaa takas, tuli siis tänään, mutta on tuo sen verran hyväsointinen ja mukava soittaa, että kai tuo on itelle jätettävä. Olkoon tuo nyt mun pula-ajan Lespaulini, kun noilla stratomallisilla pystyyn soittaamaankin sen,mitä haluaa.
 
Tuli ilmoiteltua kakarat 11- ja 14-v. kansalaisopiston kitaran yksityisopetukseen syksyksi. Ennestään löytyy Thomannin halpa sähkökitarasetti (muistaakseni tämä), jolla voinee soitella, mutta 11-vuotias kaipailisi mieluummin akustista kitaraa. Aluksi varmaan lainaillaan opiston kitaraa, mutta jos oman hankinta tulee ajankohtaiseksi, niin minkälaista (halpaa) kitaraa kannattaisi katsella? Nylon vai teräskieli? Minkä kokoinen?

Ja tiedän että kommentteina tulee varmaan "ei halpaa, sillä tappaa ilon soittamisesta heti alkuun", mutta fakta on että hirveitä rahoja ei tähän harrastukseen ole laittaa. Parempi kai sitten se halpa kuin ei kitaraa ollenkaan.
 
Tuli ilmoiteltua kakarat 11- ja 14-v. kansalaisopiston kitaran yksityisopetukseen syksyksi. Ennestään löytyy Thomannin halpa sähkökitarasetti (muistaakseni tämä), jolla voinee soitella, mutta 11-vuotias kaipailisi mieluummin akustista kitaraa. Aluksi varmaan lainaillaan opiston kitaraa, mutta jos oman hankinta tulee ajankohtaiseksi, niin minkälaista (halpaa) kitaraa kannattaisi katsella? Nylon vai teräskieli? Minkä kokoinen?

Ja tiedän että kommentteina tulee varmaan "ei halpaa, sillä tappaa ilon soittamisesta heti alkuun", mutta fakta on että hirveitä rahoja ei tähän harrastukseen ole laittaa. Parempi kai sitten se halpa kuin ei kitaraa ollenkaan.

Varmaan ton akkarin kanssa kannattaa ainakin selvitellä minkälaista musaa on tarkoitus soittaa. Klassiseen ehdottomasti nylonkielinen, esim yamaha C-40 tai ehkä 3/4 kokoinen CS-40. Käytettynä noita löytyy myös hyvin. Pop/rock hommiin teräskielinen ehkä parempi. Näissäkin yamaha on aika hyvä hinnat alkaen malleista lähtien.
 
Aluksi varmaan lainaillaan opiston kitaraa, mutta jos oman hankinta tulee ajankohtaiseksi, niin minkälaista (halpaa) kitaraa kannattaisi katsella? Nylon vai teräskieli? Minkä kokoinen?
Ne varmaan osaa sanoa siellä musaopistolla jotain kanssa asiaan, mutta 11 vuotta näkyy olevan viimeisiä vuosia, kun suositellaan pienempikokoista kitaraa. Tyyliin karkeasti 12 ikävuodesta eteenpäin lapsi alkaa olemaan sen verran iso, että voi jo soitella täysikokoisella kitaralla ja jos rahaa ei ole liikaa, niin varmaan se sitten täysikokoinen kannattais suoraan olla.

Nylon vai teräskielinen riippuu ihan siitä, millaista musaa on tarkoitus soittaa. Ne on loppuviimein varsin erilaisia instrumentteja ja tarkoitettu erilaiseen musaan. Jos ajatus on soitella klassista kitaramusiikkia tai vaikka nyt jotain lattarimusaa, flamengoa jne., niin nylonkielinen. Varsinkin klassista varten opetellaan sit aika erilainen tekniikka ja soittoasentokin. Jos modernia länkkärimusaa, niin teräskielinen.

Komppaan edellistä käytetyistä, eli muusikoiden netin torilta löytyy runsaasti käytettyjä ml. Jammut.
 
Ostin muutama vuos sitten mökkikitaraks yammun F310 teräskielisen ja olen kyllä edelleen vaikuttunut siitä miten hyvän kitaran voi saada 120€ (silloin ainakin). Ei vaatinut paljon mitään säätöä, nauhat oli hyvät ja äänikin oikein mukava vaikka nyt ei millekkään kahen tonnin martinille pärjääkään.
 
Kiitoksia vastauksista. Pelkäsin että tulee suositukset ostella aloittelijalla 250€+ kitaroita, mutta tuo 130-150€ C40 kuulostaa ihan inhimmiliseltä. Ja pienen tutkimisen jälkeen tuota C40:stä varisin moni suositteleekin juuri aloittelijan kitaraksi. Eiköhän tuommoiseen saa rahat kasaan, ja Yamahan saa sitten kaupaksi jos innostus lopahtaa.
 
1686067225363.png


Tuossa noita tuoreempia pappakitaroita. Vähän toivoin, että tuon humpparillisen ois voinu laittaa takas, tuli siis tänään, mutta on tuo sen verran hyväsointinen ja mukava soittaa, että kai tuo on itelle jätettävä. Olkoon tuo nyt mun pula-ajan Lespaulini, kun noilla stratomallisilla pystyyn soittaamaankin sen,mitä haluaa.
Kyllähän joku tuollainen pappakitara sopisi omallekin seinälle, jos joskus raaskisi sen suhteen panostaa, että kaikkien kitaroiden ei tarvitse olla hevikelpoisia. Varsinkin tuo Edwards tai vastaavan näköinen/laatuinen. On vaan sen verran kalliita kertaostoksia, että vaikkei sitten mitään piikkikitaroita hamuilisi, tulee silti selailtua sellaisia malleja, joilla taittuu raskaampi ja kevyempi musa. Esimerkiksi noita LTD:n snäppereitä, joissa on nykyään hintaansa nähden speksit ainakin kohdillaan.


Viimeistely ja soittotuntuma täytyisi sitten käydä itse todistamassa. On noita ainakin kehuttu. Ja joo ei noilla mitään Telen tai Straton soundia ihan 1:1 saa apinoitua, mutta kuitenkin.
 
Kyllähän joku tuollainen pappakitara sopisi omallekin seinälle, jos joskus raaskisi sen suhteen panostaa, että kaikkien kitaroiden ei tarvitse olla hevikelpoisia. Varsinkin tuo Edwards tai vastaavan näköinen/laatuinen. On vaan sen verran kalliita kertaostoksia, että vaikkei sitten mitään piikkikitaroita hamuilisi, tulee silti selailtua sellaisia malleja, joilla taittuu raskaampi ja kevyempi musa. Esimerkiksi noita LTD:n snäppereitä, joissa on nykyään hintaansa nähden speksit ainakin kohdillaan.


Viimeistely ja soittotuntuma täytyisi sitten käydä itse todistamassa. On noita ainakin kehuttu. Ja joo ei noilla mitään Telen tai Straton soundia ihan 1:1 saa apinoitua, mutta kuitenkin.
Ei toi american professionalikaan juuri kalliimpi ollut, mitä tuo LTD. Ei toi mikään kauhean heviuskottava ainakaan ulkonäkönsä puolesta ole, mutta mitä eilen kelasin presettejäni läpi, niin aika monipuolisesti tuotakin kyllä pystyis soundin puolesta käyttämään. Noi ton potikat vähän häirittee, tarvii ehkä testata noita custom-projektista yli jääneitä tai ostaa jotkut uudet.

Vastaavasti tolla snapperilla kyllä tuntuis vähän väärältä soitella jotain perinnekamaa ja eikö noi mikitkin ole aikalailla metallirouhimiseen tehdyt.. Hyvän näköinen kitara ja kiinnostava speksi oli kyllä tuossakin.

Mut tosiaan minä kyllä suosittelen. Noi omat ainakin soi varsin eri tavalla, mitä mun muut kitarat ja tossa vaahteraotelaudassa on aika oma tatsinsakin. Kielet läpi rungon tuo minusta kanssa vähän jotain omaa isompaa sointiaan, ainakin akustisesti, ja ei noiden kanssa tarvii hirveesti virittimiin koskea.
 
Rupesin himoitsemaan tuollaista alla olevaa, mutta hinta on vähän raaka tällaiseen ex tempore -tarpeeseen:


Rupes siis kiinnostaan joku pikkuinen putkivahvari olohuonesoittoon ja tarvis olla sen verran pieni ja säädettävällä teholla, että voi soitella ilman, että naapurissa tippuut kupit kaapeista.

Ts. mitä vähän vastaavia vaihtoehtoja olis jossain n. max 500€ luokassa? Muusikoiden netin käytetyt ja tutut musaliikkeet kerkesin jo kahlaamaan löytämättä mitään sellaista, joka ois suoraan osunu tarpeeseen.
 
Rupesin himoitsemaan tuollaista alla olevaa, mutta hinta on vähän raaka tällaiseen ex tempore -tarpeeseen:


Rupes siis kiinnostaan joku pikkuinen putkivahvari olohuonesoittoon ja tarvis olla sen verran pieni ja säädettävällä teholla, että voi soitella ilman, että naapurissa tippuut kupit kaapeista.

Ts. mitä vähän vastaavia vaihtoehtoja olis jossain n. max 500€ luokassa? Muusikoiden netin käytetyt ja tutut musaliikkeet kerkesin jo kahlaamaan löytämättä mitään sellaista, joka ois suoraan osunu tarpeeseen.

Ite oon tykänny kotona tosta DSL5:sta kotisoitttoon varsinkin kun tungin 12" greenbackin siihen. Toisaalta jos on fenkkukuume niin ehkä sitä toi ei kutittele.

Mites delta kunkku 10?


550€ 6V6 päättärillä ja jousikaiulla. Aika fender henkinen soundin puolesta
 
Ite oon tykänny kotona tosta DSL5:sta kotisoitttoon varsinkin kun tungin 12" greenbackin siihen. Toisaalta jos on fenkkukuume niin ehkä sitä toi ei kutittele.

Mites delta kunkku 10?


550€ 6V6 päättärillä ja jousikaiulla. Aika fender henkinen soundin puolesta

Tutustutaan vähintäänkin!

Muoks. näyttävät oikeastaan just siltä, mitä haettiinkin, mutta sais ilm. vain Thomannilta ja useamman viikon odottelulla.. pitää tuumata.
 
Viimeksi muokattu:
Tämmöinen räpelöinti tällä kertaa. Pitäisi vaan unohtaa nämä hankalat ja alkaa keskittyä kolmen soinnun musiikin tekoon, kun hankala saada omat biisit yhdellä vedolla sisään edes joten kuten.

 
Ja lissää coveria. Eipä näitä kovin moni kattele, mut omaksi ilokseni näitä väsään :)

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom