Eikä kannata orjallisesti tuijottaa tablatureja kuin piru raamattua. Käyttää hetken siihen että miettii mitä säveliä tuossa on. Sitten miettii mistä otelaudalta näitä samoja säveliä löytyy. Sitten hiukan funtsii eri tavalla soittelua. Tuo huomattavasti eloa mukaan ja vähän osaavamman kuvan kun vetelee vähän eri tavoin eikä aina seuraa sitä miten tämä on tehty ja miten tämä oikeasti pitää mennä.
Välillä siis voi vetää noin kuin tuossa tablaturessa on, välillä voi vähän unohtaa kielien soimisen. Välillä voi heittää ho/po ja pientä demppausta. Välillä kahdella kielellä, välillä kolmella. Sitten voi hypätä korkeammille kielille vai vaikka g-nuotin vetääkin oktaavia matalampaa avoimella kielellä ja samoja muita pikku kikkoja mitä tuossa aikaisemminkin sanoin. Näitä sitten kun lennosta heittelee fiilispohjalta, niin otelaudan tuntemus kasvaa.
Samaa suosittelen kaikessa soittamisessa. Vaikka joku perusriffi, eli Enter Sandman tai vastaava. Soittelee niin monella tavalla kuin vain keksii ja koittaa pitää homman kasassa.
Esim. vitossointuja eri oktaaveista, jotain avointa 8-osa e-kieltä heittääkin kaksi 16-osaa, G5 -soinnun korvaa vaikka avoimilla, trillejä mukaan, taukoja mukaan, hyppää vaikka jossain tuon
kohdan oktaavia, kahta oktaavia, terssiä, kvinttiä korkeampaa tai matalammalta. Bendiä ym.
Mielikuvitus vain rajana ja kehittää hommaa paljon.