Kitaran soittaminen

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
645
Mikäs ihme Bluetonessa noin mättää? Olen kuvitellut niiden olevan ns. laatupelejä, jotka saadaan satunnaisita viosta kuntoon ihan tekijöiden toimesta ns. sujuvasti.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
459
Onhan nää hyviä, mutta kova on hinta.
Niin varmaan, mutta "harvinaista herkkua"?`. Ehkä jos olisi jos eka Maxxas malli tai se 1986 vuoden, RR Flying V kopio (Pro Line PL 2660). Omaa 540S:ääkin tehtiin just sellaisena kuin se on, lähinnä yhden vuoden ajan (= 1987). 1988 vuoden mallissa oli jo muutoksia. 1990 mallista poistui sitten BackStop ja ne 3 x mikrokytkimet (= jokaisen mikin oma killswitch) vaihtuivat, perus tylsään 5-asentoiseen mikinvalitsimeen.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Piti tulla jo eilen videoo uudesta soundista, mutta uusi cubase 12 elements ei tallettanut kitaran ääntä, kun tallensin videota. Jotakin täppää sitten tänään cubasesta, niin sain pelaamaan. Cubase 12 ei enää pistä kaikkia coreja käyttöön kun exporttaa soundia. Cubase 9.5 sen teki ja kaikki coret meni 100% käytölle. Nyt on taas monta ydintä tyhjänpanttina.

Tässä kuitenkin nykyinen soundi

Tuli se ikmultimedian total studio max 3.5 hankittua ja tuo uusin cubase. Cubasen plugareista ei ole mitään käytössä. Parissa panning jutussa deadly duckin panneri. Amplitube 5 signaaliketju Singal in -> 10 parametric eq -> echoplex delay -> variac distortion -> Marsu superlead s100 -> kaapit ja huoneet ja miksaus -> compressor
Sitten vielä vasempaan kanavaan uudestaan sama compressori ja oikea kanava Sunset studio reverb kaikuun.

Ei tässä vielä maalissa olla, mutta oikea hehtaari alkaa näkymään.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 564
Amplitube 5 signaaliketju Singal in -> 10 parametric eq -> echoplex delay -> variac distortion -> Marsu superlead s100 -> kaapit ja huoneet ja miksaus -> compressor
Minä mistään tiedä, enkä käytä Amplitubea, mutta eikö noissa ketjuissa laiteta perinteisesti kompressori ennen vahvaria ja kaappia ja aikapohjaiset efektit kaapin jälkeen?

Mullon itellä eq:kin vikana, jos sitä johonkin käytän, mutta pyrin yleensä selviään ilman.

Cortexin kanssa ainakin vaikuttaa soundiin, mihin kohtaan työntää mitäkin ja helppo kokeillakin vetelemällä komponentteja eri paikkaan.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Minä mistään tiedä, enkä käytä Amplitubea, mutta eikö noissa ketjuissa laiteta perinteisesti kompressori ennen vahvaria ja kaappia ja aikapohjaiset efektit kaapin jälkeen?

Mullon itellä eq:kin vikana, jos sitä johonkin käytän, mutta pyrin yleensä selviään ilman.

Cortexin kanssa ainakin vaikuttaa soundiin, mihin kohtaan työntää mitäkin ja helppo kokeillakin vetelemällä komponentteja eri paikkaan.
Normi homma tosiaan on kaiut ja delayt tulla vasta ainakin vahvarin jälkeen. Eddie teki tuon toisin, ja koitan mennä mahdollisimman paljon originaalin signaaliketjun mukaan.

Ai niin toi eq sitten oli 10 band eq eikä mikään parametric.

Jälkikäsittely Eq:lla ja lisäsäädöillä sais varmaan jo aika kohdilleen, mutta nyt on ongelmana ohkaisten kielten äänen säröytyminen eli kielet g b e. Ne voisi tietysti soittaa hiljempaa, mutta ei kyllä oma soittotekniikka/taito riitä siihen millään. Täytyy testata saako eri plekuilla asiaan muutosta.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Onhan nää hyviä, mutta kova on hinta.
Joo, tää on hieman ehkä turvonnut. Tuotakin tehtiin 7VWH:n ohella niin hiton kauan että parempi tarjonta kuin monessa muussa siltä kannalta. Toisaalta hyvin säilyneitä yksilöitä aina toki vähemmän, mikäli se merkkaa ostelussa. Jemit nyt yleisesti pompsahti viimeistään siinä vaiheessa kun 7VWH:n tuotanto loppui, en ole seurannut markkinaa niin kovin tarkkaan kun ei ole omilla ostoslistoilla nuo mallit.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Tulipaha coveerattua tämä biisu:




Kieltämättä rytmikitaravedot meni iha hyvin. Yks kohta joho jälkikätee puutuin kun ei jaksanut kokonaa veivaa uusiks. Kakkossoolon kohdalla 30minuuttia putkeen alko jo turhauttaa niin etten osannut sitä ollenkaa joten paras veto oli otettava talteen :D Kiva himassa yksin huutaa että kyllä mä tän soolon perkele soitan vaikka väkisin. Helpot soolot menee kyl biisin mukana mut saa nähdä milloin alkaa taidot kehittyy niin että voin soittaa sooloineen päivineen vedot ilman että kuvaan niitä erikseen. No taidot ne kehittyy pikkuhiljaa!

Mut ei hitto mä treenasin tätä biisiä kauan. Joskus vois ottaa tunnit ylös ja kirjottaa descriptioniin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Mikäs ihme Bluetonessa noin mättää? Olen kuvitellut niiden olevan ns. laatupelejä, jotka saadaan satunnaisita viosta kuntoon ihan tekijöiden toimesta ns. sujuvasti.
joku häiriökrohina boost kanavalla, paikallinen vahvistinseppä tuota koittanut korjata Harryn kehotuksesta... Josko nyt tulisi kuntoon. Sinällään noiden Bluetonejen viattomuus on kyllä ainakin omien kokemusten mukaan melkoinen legenda, olen 6 tai 7 Bluetonea soitellut mistä kolmessa ollut ihan selkeää vikaa. Toki nuo korjataan takuisiin, mutta harmittaahan se kun vahvistin on aina viikkoja rempparundilla... Onneksi noista ei ole kuin tuo yksi oma :p
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
645
Sinällään noiden Bluetonejen viattomuus on kyllä ainakin omien kokemusten mukaan melkoinen legenda
Sun kokemuksesi noista on kovasti erilainen, kuin mun luuloni ;). Muusiukkojen netissähän vannotaan aina point-to-point, perinteisesti kasattujen vahvistimien luotettavuuteen… Välillä on ollut vähän Bluetone-kuumetta otsassa, mutta pystynyt toistaiseksi puhumaan itselleen järkeä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Sun kokemuksesi noista on kovasti erilainen, kuin mun luuloni ;). Muusiukkojen netissähän vannotaan aina point-to-point, perinteisesti kasattujen vahvistimien luotettavuuteen… Välillä on ollut vähän Bluetone-kuumetta otsassa, mutta pystynyt toistaiseksi puhumaan itselleen järkeä.
Bluetonet on toimiessaan kyllä jumalaisia kapistuksia, P2P pitää huolen siitä että ovat korjattavissa, vaikka niitä vikoja vähän esiintyisikin ja en saata uskoa että noita oikeasti noin paljon hajoilisi, johan tuollaisesta huudettaisiin pitkin maailmaa ja isosti. Ite olen omistanut tuon combon lisäksi tehdasmodatun vastaavan nupin ja sekin oli kyllä hieno peli, eikä oireillut kun kerran, kun etusen putki antoi periksi. Sitä en laske edes viaksi...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Pitäs keksii näille videoille joku "yhteinen" thumbnail. On meinaa niin sekavasti nuo videot tuolla et jo omaa silmää häiritsee. Enivei seuraavaa ineen:

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 564
Customiin pientä sähkömuutosta (täällä JKL päässä sepällä). En edes tiedä ihan tarkalleen mitä tehtiin, mutta joku vastushomma niin, että mikit näkee noi 500kOhm potikat käytännössä 250kOhm suuruisina.

Ärsytti vähän, kun tuo soi niin paljon kirkkaammin kuin kaikki muut pelit, että kaiken ois saanu säätää erikseen tuota kitaraa varten ja vähän oli ehkä vaikeuksiakin saada omaa korvaa miellyttävää soundia aikaiseksi.

Nyt on parempi, testailtuna sekä Cortexilla että plugareilla. Edelleen kirkkaampi mitä esim. tuo LTD Elite Fishmaneillaan, mutta lähinnä enää tyyliin erottelevampi eikä niin, että pakko tehdä aivan totaalisen toisenlaiset säädöt.

--

Toisaalla oli juuri puhetta noista Bluetonen vahvareista. Tarvii varmaan jossain kohtaa laittaa kyllä tilaukseen joku pienempitehoinen niiltä. Sen verran paljon hyvää noista on kuullut.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Ja jälleen uutta sisään. Alussa meinas hajoo jo rytmi :D Se on kun kuuntelee sitä biisiä ja soittaa päälle niin oma kitara on auttamatta aika paljo kovemmalla ja sitku ääni tulee takaa. Väittäisin et kuulokkeiden avulla saisin paremmin pysymään rytmissä:



Tuli tässä taas se välähdys, että kitaran teoria ei olis pahitteeksi. Joka päivä 10-30min teoriaa. Vaikka demonilta tuntuukin. Mut toisaalta oon alkanut ymmärtää jo tän kitaran päälle jo perusasioita ilman teoriaakin. Ehkä tässä kohtaa helpompi alkaa tajuumaan asioita kun "tietää" mistä soi mikäkin pikkuhiljaa.
 
Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
137
Itse olen semmonen välttävän ja heikon välimaastoon sijoittuva kitaristi, mutta suurin harppaus taidoissa on tapahtunut, kun otti vähän teoriaa haltuun ja alkoi tehdä omia "biisejä" tyyliin: googlaa "chords in a minor" ja sitten "a minor scale on guitar" ja siitä tekee jonkun sointukulun ja sooloilee tai soittelee melodioita päälle. Tai sitten youtubesta "a minor backing track" ja siihen soittelee päälle.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Itse olen semmonen välttävän ja heikon välimaastoon sijoittuva kitaristi, mutta suurin harppaus taidoissa on tapahtunut, kun otti vähän teoriaa haltuun ja alkoi tehdä omia "biisejä" tyyliin: googlaa "chords in a minor" ja sitten "a minor scale on guitar" ja siitä tekee jonkun sointukulun ja sooloilee tai soittelee melodioita päälle. Tai sitten youtubesta "a minor backing track" ja siihen soittelee päälle.
No mul on tulevaisuudessa ajatus että tekisin biisejä ja myös opettais muita ja nää ei valitettavasti tuu toteutuu ellen tajua mitä mä oon tekemässä joten vaikka se demoni onkin, niin palkkaan viime tingassa jonku yksityisen opettaa mulle VAAN teoriaa ja maksan itteni kipeäksi :D Improvisointiki on tosi hankalaa jos ei teoriaa ossoo.

E:

Tän videon postasin aikalailla 1v sitten:




Ja nyt ylläolevan coverin soitin ehkä viikko sitten:




Pien kehitys tullut vuodessa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 564
Itse olen semmonen välttävän ja heikon välimaastoon sijoittuva kitaristi, mutta suurin harppaus taidoissa on tapahtunut, kun otti vähän teoriaa haltuun ja alkoi tehdä omia "biisejä" tyyliin: googlaa "chords in a minor" ja sitten "a minor scale on guitar" ja siitä tekee jonkun sointukulun ja sooloilee tai soittelee melodioita päälle. Tai sitten youtubesta "a minor backing track" ja siihen soittelee päälle.
Joo, lokeroisin tuon ihan vaan improvisoinnin treenaamiseksi, mutta hyödyllistä yhtä kaikki. Muakin on tuossa opettaja potkinut vähän systemaattisempaan treenaamiseen ja yks teema on ollut improjutut ja justiinsa sen hahmottaminen, että tajuais vähän kattavammin, mitä on tekemässä ja mitä voi soittaa minkäkin kierron tai soinnun päälle.

Mulla on itellä ollut nyt pöydällä jazzista revitty 2-5-1 kadenssi, katottiin samalla vähän sointuja ja niiden käännöksiä, ja sit tuon päälle soittelu, koska tuossa tulee väkisin vähän erilaista soundimaailmaa siihen verrattuna, mihin mun soittoni muuten aina tuppaa putoamaan, mutta justiinsa tänäänkin vedin vaan jonkun yksinkertaisen kierron nauhalle jonkun valmiin grooven kanssa ja koitin vähän soitella päälle, että mitkä jutut vois sopia. Välillä hirveää paskaa koko improaminen mutta kun ei välitä ja soittaa vaan, niin välillä löytyy ihan hyviäkin likkejä ja kai tuossa koko ajan kehittyy sekä otelaudan, asteikkojen että vähän erilaisten tyylien tuntemus, kun koittaa soitella vähän vielä eri tyylisten kiertojen / juttujen päälle.

---

Ostin tota Abletonia varten tuommoisen Novationin Launchpad 37 mk kolmosenkin, mutta taitaa mennä myyntiin aivan liian isona, kun pitäs saada pidettyä työpöytä järkevänä..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Laitoin postia yksityiselle kitaraopettajalle jolla kävin vajaa vuosi sitten aika usein. Nyt kuitenkin vain teorian perässä. Toi skeba reenaantuu niin hyvin omaan tahtiin ku coveeraan biisejä. Mut pelkästään teorian perässä nuo yksityistunnit vois olla jeppis.

Kohta tulloo Sabatonin 40-1 coveri pihalle. Tuon biisin sooloa siis hakkasin iha helvetin kauan. En valehtele jos useamman viikon joka päivä sitä pyrin treenaamaan. Siinä kuvauvaiheessa ma kirosin ja huusin että kyllä mä tän nyt soitan vaikka väkisin. No kyl se sieltä sit tuli :D Eihä se täydellinen ole mut kun muu biisi mössöttää isommat virheet pois niin se kuulostaa iha siedettävältä.

Ja tässä nyt kuvasin just Amon Amarthin Vengeance Is My Name. Aika vaikea biisi. Tahti ja tempo ei ole kovin nopsakka mut ainaki itselleni teknisesti vähä haastavampi joten eipä tuo lopputuloskaan ihan korvia hivele, mutta virheineen päivineen vain pihalle!

Kivaa tekemistä :) Tavallaa mä voisin soittaa ja sit korjailla noita biisejä sekä virheitä että tulis täydellinen - varmaa moni tekeekin näin mut mä mielummin jätän virheet tuonne. Jos joku isompi virhe tulee niin mä kuvaan sen uudestaan. n. 95-100%sti mä noita veivaan pihalle et saatan jostai kohtaa pientä viilausta tehdä mut se on vähä hampaat irvessä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
^ Joo se on yllättävää kun soittelee itsekseen musan tahtiin tai komppaa niin siinä ei oo sitä ns jännitystä ja homma usein luonnistuu paljo paremmin. Hetiku pistää recordin Reaperiin niin rupee pikkuse jännittää ja se tuplaantuu ku pistää viel kameran päälle eteen :D Eli siinä kohtaa testataan aika lähelle jo sitä mitä sä livenä saisit pihalle. Ainakin mun näkökulmasta. Ja tässä kohtaan mitataan myös kuinka hyvin on treenannut sitä biisiä. Pienetkin "häiriötekijät" kuten joskus mulla silmäkulmaan osuu joku huomio ja sitten ei välttis pysty iha täysin focusaa kitaraan ja silloin on soitto todella virhealtista. Ehkä siinä kohtaa jos on treenannut jonkun biisin 150% ulkoa jolloin se on jo automaatio, ei ulkopuoliset häiriöt vaikuta lopputulokseen.

Eipä näissä coverivedoissa jaksa treenata biisejä supersuoritukseen asti kun ideana on kuitenkin opetella instrumenttia samalla. Pitäs sitten tehdä niinpäin että soittaa paljo helpompia biisejä mihin taidot pystyisi. Tällä hetkellä lähestulkoon jokainen uusi coveri on kuitenkin lähellä omien taitojen rajoilla poislukien soolot jotka on yleisesti omien taitojen ulkopuolella, jolloin soitan ne erikseen videolle. Poislukien helpot soolot toki.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Onks antaa sormitusvinkkejä tuohjon Amon Amarthin Across The Rainbow Bridge riffiin mikä soi heti alussa rytmikitaralla? Songsterissa näyttäs olevan kans tabut mut ne on hyvin erilaiset eikä kuulosta omaan korvaan niin oikealta kuin UG:ssa

riffi.png
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
459
eikä kuulosta omaan korvaan niin oikealta
"Ehkä" johtuu sitä, että noi menee A-mollista ja biisi, nopean YouTube tsekkauksen pohjalta E-mollista?. Kasarilla me tsekattiin livevideiosta, mistä esim. Priest tai AC/DC veti biisit. Ja korvilla selvitettiin loput.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 517
"Ehkä" johtuu sitä, että noi menee A-mollista ja biisi, nopean YouTube tsekkauksen pohjalta E-mollista?. Kasarilla me tsekattiin livevideiosta, mistä esim. Priest tai AC/DC veti biisit. Ja korvilla selvitettiin loput.
"Ehkä" menee siksi noin, että vire on BEADF#B (2,5 sävelaskelta alas), jolloin kolmanneksi alimman kielen 7. nauha ei ole A-sävel vaan E. Elikkäs niinku tavallisen vireen toka alimman kielen 7. nauha.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 517
Mä ajattelin tallentaa koneelle hieman kitaran soittoa, mutta pieni testi paljasti heti heikkouden.
Siinä tallentamisessa on jokin jännityselementti ainakin näin alussa että menee soitto heti todella kömpelöksi.
Oon tän aikaisemminkin sanonut, mutta epäilen vahvasti että on olemassa mitään poppakonstia sihen että nauhoittaessa mukamas menisi huonommin kuin silloin kun ei nauhoita. Reaaliajassa vain sitä ei tajua välttis ollenkaan ja nauhoite on armoton palautteen antaja. Sama juttu kun lauleskelee itsekseen niin kuulostaa tosi kivalta. Laulapa nauhalle -> ranteet auki. Katsoa itseäsi peilistä, ei ongelmaa. Ota itsestäsi kuva, niin samantien kaivetaan kaikki filtterit esiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
^ Niinpä onkin tuo Songsterissa eri vireessä kuin UG:ssa. Mut se on kyl kiva ku on vaihtoehtoja soittaa eri vireellä eri paikasta skebaa. Tosiaan tuota teoriaa olis enemmä opeteltava ;)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Oon tän aikaisemminkin sanonut, mutta epäilen vahvasti että on olemassa mitään poppakonstia sihen että nauhoittaessa mukamas menisi huonommin kuin silloin kun ei nauhoita. Reaaliajassa vain sitä ei tajua välttis ollenkaan ja nauhoite on armoton palautteen antaja. Sama juttu kun lauleskelee itsekseen niin kuulostaa tosi kivalta. Laulapa nauhalle -> ranteet auki. Katsoa itseäsi peilistä, ei ongelmaa. Ota itsestäsi kuva, niin samantien kaivetaan kaikki filtterit esiin.
No tämä mut mul ainaki tulee semmone jännitys päälle kuvauksen ja nauhotuksen aikana. Eli se semmonen "flow" häviää mikä on usein sillo ku vaa soittelee itsekseen biisin tahtiin. Se rentous sormista muuttuu sellaseks jäpitykseks.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 564
No tämä mut mul ainaki tulee semmone jännitys päälle kuvauksen ja nauhotuksen aikana. Eli se semmonen "flow" häviää mikä on usein sillo ku vaa soittelee itsekseen biisin tahtiin. Se rentous sormista muuttuu sellaseks jäpitykseks.
Tuo on loppuviimein ihan korvien välissä oleva juttu. Toki auttaa, mitä enemmän reenaat ja mitä enemmän saat soittovarmuutta, mutta muuten siihen nauhoitustilanteeseen pitäs vaan löytää jonkinlainen samanlainen rentous kuin tavanomaiseen itsekseen soittoon. Mitkä ne keinot edelliseen on, niin varmaan hyvin yksilöllistä, mutta siis nauhallekin voi vetää ihan just niin monta kertaa kun haluaa ja kukaan ei ole himassa kyttäämässä, kun soittaa, niin mitä pahaa siinä voi tapahtua? Tuon vikan kun selvität, niin varmaan alkaa pikku hiljaa hellittämäänkin.

Sehän on tietty kaikista "parasta", jos oikein tolkuttaa itelleen ennen aloitusta, että nyt on mentävä virheettä ja kaikki nauraa virheille, jos tulee jne jne. Tuollai menee aivan varmasti vihkoon :D
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
690
Ittekin nyt kuvaillut omaa soittoa vähän enemmän, niin ei se kyllä jälkikäteen kuulosta yhtään niin hyvältä kuin soittaessa vaikka silloin tuntuu että tämähän sujuu hyvin.
Tule kuitenkin paljon semmoisia pikku virheitä jotka huomaa vasta kun kuuntelee pelkkää soittoa.

Luulen että osa tuosta oman soiton "tökkimisestä" johtuu siitä että soittelen pääasiassa Guitar Pron mukana ja tulee ehkä liikaa vilkuiltua tabeja jolloin soittelee enemmän näön kuin kuulon mukaan. Varmaan auttais myös jos opettelis ne biisit eikä vaan soittais mukana :D

Tuokin on totta että kun tolkuutta itelleen että nyt on mentävä virheettä niin varmasti tulee virheitä. Jotain soittopätkää yritin nauhoittaa ja tuli sitten oton 153 kohdalla todettua että eiköhän se ole tarpeeksi hyvin :lol:
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 564
Oli mullakin jossain vaiheessa niin, että nousi pulssi, kun painoi recordia, mutta nykyään on kyllä jo melkein ihan sama kuin soittelis vaan vaikka metronomin kanssa. Alkuun oli mukamas jotenkin uusia noi nauhoitustilanteet, niin varmaan kasas itelleen jotain paineita, mutta ne kyllä meni sen mukana ohi, kun rupes vaan nauhoittelemaan enemmän.

Tuo, miltä nauhoitettu soitto soundaa, on sitten toinen juttu. Kuten todettua, niin raakaahan se on. Ei auta kuin reenata ja koittaa kattoa soundipuoli kondikseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Tuo on loppuviimein ihan korvien välissä oleva juttu. Toki auttaa, mitä enemmän reenaat ja mitä enemmän saat soittovarmuutta, mutta muuten siihen nauhoitustilanteeseen pitäs vaan löytää jonkinlainen samanlainen rentous kuin tavanomaiseen itsekseen soittoon. Mitkä ne keinot edelliseen on, niin varmaan hyvin yksilöllistä, mutta siis nauhallekin voi vetää ihan just niin monta kertaa kun haluaa ja kukaan ei ole himassa kyttäämässä, kun soittaa, niin mitä pahaa siinä voi tapahtua? Tuon vikan kun selvität, niin varmaan alkaa pikku hiljaa hellittämäänkin.

Sehän on tietty kaikista "parasta", jos oikein tolkuttaa itelleen ennen aloitusta, että nyt on mentävä virheettä ja kaikki nauraa virheille, jos tulee jne jne. Tuollai menee aivan varmasti vihkoon :D
Joo korvien välissä vikaa. Ja voin aika varmuudella sanoa että jännittää jo vähemmän kuin aikasemmissa covereissa. Eli kyl tähä hommaan alkaa tulemaan sellaista yleistä luottoa + mitä enemmän treenaan biisiä niin sitä paremmin se myös menee. Ja totta ei kukaan kyttää ja arvostele siinä, mut oon tosi kriittinen itseäni kohtaan ja en halua julkaista videoita missä on paljo virheitä, sit taas en salli sitä että korjailen noita klippei jälkikäteen. Opinpaha soittaa kunnolla noita :) Yleensä psyykkaan että mähä perkele nailaan tän biisin. En mä vedä sen enempää self talkkia että pitäs mennä virheittä :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 564
Joo korvien välissä vikaa. Ja voin aika varmuudella sanoa että jännittää jo vähemmän kuin aikasemmissa covereissa. Eli kyl tähä hommaan alkaa tulemaan sellaista yleistä luottoa + mitä enemmän treenaan biisiä niin sitä paremmin se myös menee. Ja totta ei kukaan kyttää ja arvostele siinä, mut oon tosi kriittinen itseäni kohtaan ja en halua julkaista videoita missä on paljo virheitä, sit taas en salli sitä että korjailen noita klippei jälkikäteen. Opinpaha soittaa kunnolla noita :) Yleensä psyykkaan että mähä perkele nailaan tän biisin. En mä vedä sen enempää self talkkia että pitäs mennä virheittä :D
Viasta ei oo minusta kysymys, mutta tuossa tummennetussahan se varmaan aika pitkälti onkin, mistä ne paineet siihen nauhoitustilanteeseen tulee :)

Vähän tämmöstä nojatuolipsykologiaa, mutta siinä keskittyy minusta vähän vääriin asioihin, jos kaikki fokus on mekaniikassa ja koko ajan koittaa vähän niinku vältellä virheitä. Siinä käy minusta helposti vaan samalla tavalla, kuin koitat tulla kännissä 04 kotiin, kun muu perhe nukkuu ja olla ihan saatanan hiljaa :D Ts. enemmän se virheettömyys tulee minusta rentouden kautta ja sen kautta, että koittaa päästä biisiin ja biisin fiilikseen tavallaan sisään ja sen jälkeen antaa vaan sormien tehdä tehtävänsä. Vaatii toki myös sen, että osaa kanssa sen matskun riittävän varmasti.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Pappatechin linjalla itsekin. Viimeksi viikonloppuna äänitin kitaraa ja ei mitään painetta tai muuta. Toki jonkin verran jo kokemusta takana. Alkuun kotiäänityksissäkin jännitin, mutta nyt rullaa hyvin. Omalle kohdalleni liiallisen itsekritiikin sain jo pudotettua pois. Yleensä siinä vain liian armoton on itseä kohtaan ja loppuun polttokaan ei ole mahdotonta ollenkaan, jos liian pitkään piiskaa itseään.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Äänittämisestä puheenollen. Sainpa vihdoin viimeisteltyä pitkähkön biisiprojektin.

- kitarat (Esp M2) Neuralia ja BiasFx2
- basso (Fender presari) BiasFx2 ja Bass Professor2
- SD3 rummut
- muutama sekalainen syna

Kitaroissa minimaalisesti riffiä, enempi mattoa ja ambient meininkejä.

 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Äänittämisestä puheenollen. Sainpa vihdoin viimeisteltyä pitkähkön biisiprojektin.

- kitarat (Esp M2) Neuralia ja BiasFx2
- basso (Fender presari) BiasFx2 ja Bass Professor2
- SD3 rummut
- muutama sekalainen syna

Kitaroissa minimaalisesti riffiä, enempi mattoa ja ambient meininkejä.

Toimii! Tykkään kyllä paljon teikäläisen tuotannosta. Kaikki kuulostaa mukavan tasapainoiselta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Tuota sooloa siis räpelsin aivan liian vähä aikaa lopputuloksen kannalta, mut kyl niitä tunteja alko olemaan jo niin paljo, että siihen rupes kyllästymään :D Ja kuulosti iha hirveältä raakana mut tonne biisiin kun sen sukelti sissää ja rendas pihalle niin se alko kuulostaa jopa ihan siedettävältä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 517
Äänittämisestä puheenollen. Sainpa vihdoin viimeisteltyä pitkähkön biisiprojektin.

- kitarat (Esp M2) Neuralia ja BiasFx2
- basso (Fender presari) BiasFx2 ja Bass Professor2
- SD3 rummut
- muutama sekalainen syna

Kitaroissa minimaalisesti riffiä, enempi mattoa ja ambient meininkejä.

Tää oli hyvä. Muistaakseni tämä mimmi etti joskus m.netissä musakaveria. Oisko tää sama? Itänaapurin nimi ja Nightwishia veteli, tuskin niitä montaa oli.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Tää oli hyvä. Muistaakseni tämä mimmi etti joskus m.netissä musakaveria. Oisko tää sama? Itänaapurin nimi ja Nightwishia veteli, tuskin niitä montaa oli.
No kai ei niitä voi kovin monta olla. Jos on niin linkkivinkkiä tännepäin :cool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 517
Kappas. No eipä ihan hurjan hedelmällinen ilmoitus ole ollut ainakaan saatavilla olevien tietojen mukaan. Mutta Suomessa voi tuo syntyperä hieman vaikuttaa asiaan. Ansaitsisi kyllä enemmän, paukut riittää mihin vain.
Hyvä mimmi laulamaan kyllä. Ehkä liian TarjaWishiä mun makuun, mutta kyllä näille kuulijansa löytyy.

Oma projekti taas etenee hiljalleen tän yhden laulajan kanssa. Eiköhän se kohta jotain vedoksia ala tekemään.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Hyvä mimmi laulamaan kyllä. Ehkä liian TarjaWishiä mun makuun, mutta kyllä näille kuulijansa löytyy.

Oma projekti taas etenee hiljalleen tän yhden laulajan kanssa. Eiköhän se kohta jotain vedoksia ala tekemään.
Mites tuossa tuotanto tapahtuu? Vai onko vielä selvillä/suunnitteilla?
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Oon tän aikaisemminkin sanonut, mutta epäilen vahvasti että on olemassa mitään poppakonstia sihen että nauhoittaessa mukamas menisi huonommin kuin silloin kun ei nauhoita. Reaaliajassa vain sitä ei tajua välttis ollenkaan ja nauhoite on armoton palautteen antaja. Sama juttu kun lauleskelee itsekseen niin kuulostaa tosi kivalta. Laulapa nauhalle -> ranteet auki. Katsoa itseäsi peilistä, ei ongelmaa. Ota itsestäsi kuva, niin samantien kaivetaan kaikki filtterit esiin.
Samoilla linjoilla kyllä oon teikäläisen kanssa tässä. Omat kokemukset just tällaisia kun pitkään aikaan en nauhoitellut; sit kun hankin kamat ja aloin pistää tavaraa narulle niin karu herätys todellisuuteen että ei tainnut ollakaan niin puhdasta ja hyvänkuuloista soittoa :D

Lopun viimein se miten osaa soittaa on just se taso millä saa kamaa narulle, itekseen kun soittaa niin voi aktivoitua vaikka mitkä itsesuggerointifiltterit. Ja varsinkin silloin jos vetelee alkuperäisen biisin päälle niin sekin peittää jo hitosti kaikkea virhettä. Juuri tuosta syystä nauhoittelen nykyään treenejäni ja soittoa aika paljon, ihan improilusta metronomisahaukseen ja kaikkea siltä väliltä. Toisto DAWista paljastaa sitten että miten sitä osui siihen klikkiin tai mitä vääriä ääniä jäi soimaan jne.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 249
Joo, toi on oikeasti todella iso juttu, että ilman armotonta objektiivista tarkkailijaa (nauhoitus, kuva jne.) on helpompi luoda paljon todellisuutta ruusuisempi kuva. Itse olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että luupperipedaali oli yksi isoimpia gamechangereita omaan soittoon. Sillä kun on pakko saada ajoitus kohdilleen tai luupit kuulostaa ihan paskalta, ja muutenkin tulee koko ajan nauhoitettua ja kuunneltua omaa soittoa. On myös loistava työkalu biisien osien rakenteluun, kun voi erittäin nopeasti ja helposti leijeröidä tavaraa narulle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
"Kaiken" tallentelu ja riittävä kuuntelu on hyvä apukeino kaikessa musisointiin liittyvässä, sekä opettelussa, harjoittelussa että biisien tekemisessä. Nykyään se vieläpä onnistuu helposti. Jänskäyksen vaikutuksetkin saa eliminoitua kun tallentaa melkein jotakuinkin kaiken, aina.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 564
Minusta sen kyllä kuulee ihan soittaessakin, jos siis itekseen vetää vaikka metronomin kanssa, että osuuko taimiin, soiko kaikki nuotit yhtä kovaa, pysyykö pikkaus kasassa ja niin edelleen. En tuommosten takia jaksa ite ruveta vetään nauhoitussysteemejä päälle, koska vie aikaa ja keskittymistä ite asiasta, jos haluun reenata nimenomaan soittoa.

Jos soittaa musan päälle, niin se taas jo peittää aika paljon omaa soittoa.

Mut muuten joo, varmaan itelläkin puhdistunut soitto, kun ottanut eri juttuja nauhalle ja kuunnellut niitä jälkikäteen, että mitä kaikenlaisia ylimääräisiä rahinoita sai milloinkin matkaan. Vois niellä itsekritiikkinsä ja ruveta ottaan noita improjuttuja nauhalle, kun niiden ympärillä on nyt pyörinyt reenikin..

Aika paljon taidetaan myös käyttää vaan noita DAW:ien kvantisointitoiminnallisuuksia. Sillähän on kamat sitten justiinsa eikä melkein taimissa. En oo tullu testanneeksi kuin midi-tavaralla Abletonissa, mutta kai tuo toimii muutenkin.. tarvis varmaan kokeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 517
^ Joo, siis sen huomaa kyllä kun niitä soittovuosia on takana. Toista se on alkuvaiheessa. Toisaalta itse biisin päälle soitellessa varsinkin jotain leadia (hitaampaa) sekä bendejä, niin helpompi osua kohdalleen kun on se referenssi pauhaamassa.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Itse ainakin olen ihan nauhoitettettaessa huomannut, että vihkoon meni. Ei tartte edes katsoa ja kuunnella tallennetta. Pull off menee pikkasen pieleen ja tulee ikävä sirinä ääni tai pikkaus käden sormi hipaisee sitten tahattomasti jotain muuta kieltä, kun vaihtuu pikkaamaan toista kieltä. Näitä virheitä ei esiinny kun treenaa sitä biisiä ennen videolle vetoa. Sit kun saa biisin pari kertaa oikein ja painaa hirellä sitä rec namiskaa, niin sitten alkaa se tuuhelointi ja sitten koittaa varoa sitä jo tekemäänsä virhettä jatko soitossa ja siitä seuraa sitten sen muun soiton hajoaminen. Jos homma ei nauhoituksen jälkeen kuulosta ihan täysi fiaskolta, niin se on vain positiivinen yllätys.

Mutta nykyisin taitaa mennä parhaiten niin, että kun meinaa nauhoittaa, niin päivän kitarointi alkaa sillä nauhoituksella. Treenaus vasta sen jälkeen. Tuntuisi menevän parhaiten niin. Ja muutenkin kun vain tekee noita nauhoitteluita niin homma lähtee sujumaan paremmin. Sama se vaikka niitä kymmeniä nauhoituksia saa pistää poistoon. Pää nuppi saa siinä kuitenkin harjoittelua tuohonkin tilanteeseen.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
Neural DSP:llä näyttäisi olevan taas pluginit -50% tarjouksessa (uusinta Mesa Boogieta lukuunottamatta). Toukokuun alkuun asti voimassa:

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom