Kitaran soittaminen

Mulla ois myös tämmöstä kaikki vaivat parantavaa superlaadukasta käärmeöljyä tarjolla, vaivaiseen 300€/pullo hintaan. Erikoishinta vain sinulle. ;-)
Ois pitäny varmaan täsmentää, että 300€ setti, eikä kappale. Toista sataa noi on kappale ihan perus Duncanin humpparitkin ja tuo nyt viimeksi mulla ollut Fenderin 57/62 SSS-setti 279€ Thomanilla.

Mut sen verran takas edellistä, että se on varmaan ainakin puoliksi totta, että puolisäädyllisen (runttaus)särön saa varmaan suurimmasta osasta kitaroita. Hyvä cleani ja erilaiset halutut sävyt jo ihan eri juttu.
 
Niinno, suoranaisesti vialliset soittimet tietysti palautetaan, eikä ruveta askartelemaan. Kuten on jo useaan otteeseen ollut puhetta, halvemmissa kitaroissa monesti on laitettu vähemmän paukkuja laadunvarmistukseen, joten välillä tulee mätiä yksilöitä. Mutta eipä se tosiaan ole sen kummepi homma kuin vaihtaa toimivana.
Kaikissa soittimissa nuo viat ei aina ole ihan itsestäänselviä, sellaisia joita huomaa takuu/palautusaikana eikä varsinkaan sellaisia mitä joku aloittelija huomaa. Esim. kaulassa jonkinlainen epäkonsistenssi vääntymä tjsp. jota ei paljaalla silmällä normaali soittelija huomaa, mutta joka estää intonaation saannin kuntoon yms.

Itselläni ei ole onneksi tuollaisia tullut vastaan, mutta en kyllä omistakaan halvempia (alle 500e) soittimia kuin yhden Ibanezin ja Yamahan akustisen.
 
Tosta soundipuolesta vielä, niin se Kelan soitinratsiapätkä havainnollistaa aika hyvin, miten eri tavalla erilaiset kitarat loppuviimein soi (kaikki videon kitarat vedetty nauhalle samoilla asetuksilla). Toki jos ei oo nöpönuukaa, niin varmaan soundipäässä pääsee suurella osalla kitaroita vähän sinne päin, mutta kyllä se vaan oikea kitara jeesaa kummasti tietyn soundin löytämistä.
 
Tässä vähän aikaa sitten kävin vantaan äffässä hämmästelemässä charveleita niin hämmästyttävän moni niistä hyllyssä olevista oli aivan pitkin vittuja säädetty. Kaularauta oli toisissa liian löysällä ja action oli jotain luokkaa +3mm 12 nauhalla ja toisissa sitten ihan liian tiukalla että näki silmällä että kaula on väärään suuntaan mutkalla. En sitten tiiä saako tuolla ennen ostoa kunnon säädön samaan hintaan. Myös tuo chapman minkä ostin musamaailmasta oli vähän korkeempi action mistä tykkään mutta sen sai aika helposti kaularaudan ja tallan säädöillä hyväksi eikä se nyt ollut ostaessakaan ihan päin persettä.
 
Tässä vähän aikaa sitten kävin vantaan äffässä hämmästelemässä charveleita niin hämmästyttävän moni niistä hyllyssä olevista oli aivan pitkin vittuja säädetty. Kaularauta oli toisissa liian löysällä ja action oli jotain luokkaa +3mm 12 nauhalla ja toisissa sitten ihan liian tiukalla että näki silmällä että kaula on väärään suuntaan mutkalla. En sitten tiiä saako tuolla ennen ostoa kunnon säädön samaan hintaan. Myös tuo chapman minkä ostin musamaailmasta oli vähän korkeempi action mistä tykkään mutta sen sai aika helposti kaularaudan ja tallan säädöillä hyväksi eikä se nyt ollut ostaessakaan ihan päin persettä.
Toivottavasti saa samaan hintaan. Ainakin Musamaailma taisi erikseen sanoa, että tilatessa soittimia kotiin kamat säädetään liikkeessä toiveiden mukaisesti. Ja käsitin että se kuuluu hintaan. En haluaisi laittaa tonnia kitaraan ja ensimmäiseksi kotona joutua säätelemään actionia ja kaularautaa.

thegearpagen foorumilla joku mainitsi hyvin joskus että pahimmat korkinhaistelija, gasittelijat ja epäolennaisuuksiin tarttujat ovat niitä jotka eivät edes soita hyvin :D
Itse kuulun siinä mielessä tähän ryhmään, että nautin paljon kamojen selailusta ja niistä puhumisesta tuttujen soittajien kanssa, ja varmasti olisin ison osan siitä ajasta voinut käyttää harjoitteluun. Toisaalta oma gasittelu liittyy pääosin kamojen katseluun eikä niinkään millintarkkaan mikkien säätelyyn. Se tuottaa nautintoa ja olen ajat sitten tullut sinuiksi sen kanssa, että erilaisten soittimien ihastelu kuuluu olennaisesti asiaan, vaikka se veisikin aikaa soittamiselta. Enkä siis ostele vuosittain uusia kamoja siinä toivossa, että olisin yhtäkkiä parempi soittaja.

Toisaalta aina on poikkeuksiakin. Joku Petrucci vaikuttaa todella tarkalta korkinhaistelijalta, ja tuntuu antavan paljon painoarvoa kitaran jokaiselle kurville, kaarelle ja potikalle, mutta osaa kyllä soittaakin paremmin kuin moni muu.
 
Tässä vähän aikaa sitten kävin vantaan äffässä hämmästelemässä charveleita niin hämmästyttävän moni niistä hyllyssä olevista oli aivan pitkin vittuja säädetty. Kaularauta oli toisissa liian löysällä ja action oli jotain luokkaa +3mm 12 nauhalla ja toisissa sitten ihan liian tiukalla että näki silmällä että kaula on väärään suuntaan mutkalla. En sitten tiiä saako tuolla ennen ostoa kunnon säädön samaan hintaan. Myös tuo chapman minkä ostin musamaailmasta oli vähän korkeempi action mistä tykkään mutta sen sai aika helposti kaularaudan ja tallan säädöillä hyväksi eikä se nyt ollut ostaessakaan ihan päin persettä.

Jos seillä nyt on vaikka sata kitaraa ja kelit vaihtelee päivittäin, niin ketä kiinnostaa ruuvailla niitä kaularautoja päivittäin suuntaan tai toiseen. Mamma kun saapuu Veetin kanssa sinne ostoksille, niin nehän ostavat mitä vain ja se on tärkeintä.
 
Ainoa asiahan, jolla kitarassa on loppuviimein merkitystä, on se, inspiroiko se soittamaan. Mulla voi olla aika nirso maku, mutta ei se sitä tarkoita, etten ois soitellu suht samalla tavalla paksukaulaisella Tokailla .12 setillä kuin vaikka ny tolla LTD elitellä ysin setillä.

Mut jos oon laittamassa rahaa johonkin kitaraan, niin ehdottomasti on merkitystä missä jamassa soitin on, miltä se kuulostaa ja millainen tuntuma sillä on soittaa. Oikeastaan meikäläisen tsekki typistyy aika pitkälti siihen, että 1) soiko akustisesti hyvin, 2) soiko vireisesti ympäri kaulan, 3) soiko kaikki nauhat kunnolla ja 4) pitääkö vireen. Tuon jälkeen voi vielä tsekata, että miten helppo on saada mieleistään soundia, kun lyö kiinni laitteisiin, mutta noi ekat 4 kun on kunnossa, niin voi jo melkein pitää. Jos noi neljä ei oo kunnossa, niin arvokkaammat lähtee takas ja halvemmissa vähän tarkempi harkinta, maksaako vaivaa alkaa kunnostamaan / päivittämään osia.

Nää jälkimmäisen kappaleen jutut vaikuttaa myös tohon ekaan, mutta vähän tuo eka on toki fiilisjuttujakin. On kai noita ollu sellaisiakin soittimia, jotka on teknisesti ihan tikissä, mutta joilla ei vaan kiinnosta soittaa. Semmoiset joutuu sit laittaa kiertoon, koska turhaan niitä telineessäkään makuuttaa.
 
Toisaalta aina on poikkeuksiakin. Joku Petrucci vaikuttaa todella tarkalta korkinhaistelijalta, ja tuntuu antavan paljon painoarvoa kitaran jokaiselle kurville, kaarelle ja potikalle, mutta osaa kyllä soittaakin paremmin kuin moni muu.

Pyh. Eric Johnson erottaa soundimuutokset eri merkkisten paristojen välillä aktiivimikeissä :D
Petrucci varmaan käytti sekat vuodert soittamiseen sen verran intensiivisesti että autopilotti jäänyt päälle, jotta voi hvyin keskittyä mihin vain ja silti soitto on tarkkaa kuin sveitsiläinen kello.
Toki jos heti ensitekijöikseen olisi keskittynyt kaikkeen muuhun niin tuskin olisi ihan siinä asemassa mitä nykyään.
 
Toivottavasti saa samaan hintaan. Ainakin Musamaailma taisi erikseen sanoa, että tilatessa soittimia kotiin kamat säädetään liikkeessä toiveiden mukaisesti. Ja käsitin että se kuuluu hintaan. En haluaisi laittaa tonnia kitaraan ja ensimmäiseksi kotona joutua säätelemään actionia ja kaularautaa.
Tilasin silloin joskus viime vuoden alkupuolella (ehkä?) Fasulta Charvelin DK24:n testiin. Säädöt oli minusta varsin jees, aika semmonen perus ok action, ja kyllä ne minusta kitaran säätää ostajalle, mutta tuossa oli sen verran karheat nauhanpäät, jompi kumpi potikka ei liikkunut kunnolla ja muistaakseni G soi ainakin niin paskasti, etten jääny sit sen enempää miettimään pitämistä.

Kaula noissa on tosi mukava.

muoks. nyt vttuhun tämä palsta ja töitä :D
 
Pyh. Eric Johnson erottaa soundimuutokset eri merkkisten paristojen välillä aktiivimikeissä :D
Petrucci varmaan käytti sekat vuodert soittamiseen sen verran intensiivisesti että autopilotti jäänyt päälle, jotta voi hvyin keskittyä mihin vain ja silti soitto on tarkkaa kuin sveitsiläinen kello.
Toki jos heti ensitekijöikseen olisi keskittynyt kaikkeen muuhun niin tuskin olisi ihan siinä asemassa mitä nykyään.
Joo Petrucci on useampaan otteeseen mainostanutkin, että niillä oli useamman vuoden Myungin kanssa sellainen diili, että päivässä piti saada muistaakseni kuusi tuntia treeniä ennen kuin saa lähteä vaikka opiskelijabileisiin. Jos on sellainen, että sen kuusi tuntia saa usein treenattua fiksusti ja ympäristö sekä ympärillä olevat lahjakkaat kaverit ruokkii sitä kehitystä ja ideointia, niin etenkin lahjakkailla tyypeillä on aika huima kehityspotentiaali.

Ja ei tosiaan varmaan silloin alkuun liikaa keskittynyt mihinkään kamojen ihasteluun.
 
Noniin. Nyt lähti Ibanezin upgrade projekti käyntiin. Eli itselläni on Ibanez RGA42FM joka näytti kaupasta ostettuna ja viikko sitten tältä. Mietin hetken että laitan joko koko kepin myyntiin tai sitten vaihdan kaikki osat parempiin. Päädyin jälkimmäiselle kannalle. :tup:
1678273762005.png


Nyt sitten vaihdoin tilalle kultaiset EMG 81 (Bridge) + EMG 60 (Neck) mikit ja samalla nupit ja kytkimen pään vastaamaan samaa värimaailmaa. Sori huonosta kuvasta ja kulmasta. Tuo näyttää livenä paremmalta.

1678273821497.png


Seuraavaksi sitten varmaan pitäisi vaihtaa tuo muovinen vakio virityskoneisto myös kultaiseksi ja lukolliseksi (varmaan GOTOH), muovisatula Graphtech:n ja lopulta talla. Tallan kohdalla olen miettinyt joko Hipshot:n Ibby FP musta/kultaisena tai sitten joku GOTOH:n talla. Hipshot taitaa tosin olla n. tuplasti kalliimpi. Tuollainen musta/kultainen saattaisi ehkä sopia paremmin tuohon tyyliin...tai en tiedä.
1678274270731.png
1678274436453.png
 
ps. Nytkin on yksi "hyvä aihio" myynnissä, en jaksa säätää kohdalleen ja on ihan tarpeeksi kitaroita.
Vaihdoin pari viestiäkin tänään yhdestä ´95 vuoden Charvelista, johon ois kyllä pitäny laittaa uudet nauhat ja suoristaa otelauta :D Kerkes sit meneen jo jollekin tee-se-itse -miehelle, mutta tosta ois voinu hyvällä säkällä saada muutaman satkun remontilla asiapelin. Arvelutti vaan kitaran kondis ja remontin hinta liikaa, niin en lähteny lyömään suoraan rahaa kouraan.

Kerkes tuossa soittaankin. Täytyy sanoa, että ihan ei illassa pudonnut tommonen 7 nuotin dimiskaalaan perustuva kuvio, kun tota lähti soitteleen sillä aikaisemmalla 8. osa -> 8. osatrioli -> 16. osa -> 16. osatrioli jne. meiningillä. Oli jo vähän enemmän vammainen hahmottaa mihin iskut tulee noissa 16. osatrioleissa (metronomissa perus neljäsosarytmi).. Mutta varmaan tuokin tuosta alkaa meneen pienellä sulattelulla.

Pientä soundisäätöä myös customille Neuralin Gojiran kanssa. Jääny vähän heikolle mallille koittaa säätää soundeja sen noille eri puolituksille, mutta nyt löyty parit ihan makeat stratohenkiset presetit kakkos- ja nelospositioille.
 
Jos seillä nyt on vaikka sata kitaraa ja kelit vaihtelee päivittäin, niin ketä kiinnostaa ruuvailla niitä kaularautoja päivittäin suuntaan tai toiseen. Mamma kun saapuu Veetin kanssa sinne ostoksille, niin nehän ostavat mitä vain ja se on tärkeintä.

No sanoisin että niin päin helvettiä ne ei kyllä mene keleistä. Kyllähän se joo pitää kotonakin ruuvailla kaularautoja mutta kyllä ne on yleensä maksimissan vartin kierroksia mitä tarvii säätää. Noi härvelit ois vaatinu jo ehkä toista kierrosta.
 
No sanoisin että niin päin helvettiä ne ei kyllä mene keleistä. Kyllähän se joo pitää kotonakin ruuvailla kaularautoja mutta kyllä ne on yleensä maksimissan vartin kierroksia mitä tarvii säätää. Noi härvelit ois vaatinu jo ehkä toista kierrosta.

Jos sielläkin on vallallaan ajatusmaailma että soitin hajoaa jos vääntää enemmän kuin 0,01mm ja pitää odottaa vuorokausi että asettuu ja voi vääntää uuden 0,01mm. Silloin se kestää :D Tai sitten niitä ei vaan kiinnosta.
 
@Bladekill en tiiä luetko noita Cortexin versiopäivityksistä tulevia maileja, mutta tuossa CorOS 2.0.1 patchissa oli näköjään korjattu tuo yksi tiettyyn kompressoriin liittyvä vaiheongelma, mitä ihmettelin kyllä melkoisesti.

Yks valmis presetti (Matchless DC30) käyttää tota kompressoria ja jossain kohtaa havahduin siihen, että soundaapas kummalliselta, vaikka mihinkään en ollu koskenut (johtuen tuosta, että kys. kompressori käänteli vaihetta omia aikojaan). Sopivasti havahduin asiaan vielä tuon uuden customin kanssa ja eka reaktio tietysti, että noniin, kitaran sähköt paskana tmv., vaikka en tiedä oisko edes mahdollista :D Mutta selvispähän tuokin.

Jotain laitteen kaatumisiakin korjattu, mutta tuo oma laite on kaatunut tasan kerran ja tuo vaihevirhe on toinen meikäläisen kohtaama ongelma, että vähällä on ite päässyt.
 
Viimeksi muokattu:
@Bladekill en tiiä luetko noita Cortexin versiopäivityksistä tulevia maileja, mutta tuossa CorOS 2.0.1 patchissa oli näköjään korjattu tuo yksi tiettyyn kompressoriin liittyvä vaiheongelma, mitä ihmettelin kyllä melkoisesti.

Yks valmis presetti (Matchless DC30) käyttää tota kompressoria ja jossain kohtaa havahduin siihen, että soundaapas kummalliselta, vaikka mihinkään en ollu koskenut (johtuen tuosta, että kys. kompressori käänteli vaihetta omia aikojaan). Sopivasti havahduin asiaan vielä tuon uuden customin kanssa ja eka reaktio tietysti, että noniin, kitaran sähköt paskana tmv., vaikka en tiedä oisko edes mahdollista :D Mutta selvispähän tuokin.

Jotain laitteen kaatumisiakin korjattu, mutta tuo oma laite on kaatunut tasan kerran ja tuo vaihevirhe on toinen meikäläisen kohtaama ongelma, että vähällä on ite päässyt.
En noita patch tason päivityksiä jaksa juurikaan selata läpi. Ei ole ollut toistaiseksi mitään ongelmia QC:n kanssa, paitsi että kerran (joskus joulukuussa ennen 2.0) ei ladannut cloud:sta kerättyjä malleja/presettejä ilman uudelleen käynnistystä.

2.1:ssä sitten tulee uusia vahvareita ja muita QoL parannuksia:

Huhtikuun NAMM:ssa esitellää mahdollisesti desktop controllerin beta. Itseä ei kyllä kiinnosta yhtään, mutta moni tuntuu tuota kaipaavan.
 
Huhtikuun NAMM:ssa esitellää mahdollisesti desktop controllerin beta. Itseä ei kyllä kiinnosta yhtään, mutta moni tuntuu tuota kaipaavan.
Kyllä tuo controller itteenikin kiinnostaa plugarien yhteensopivuuden lisäksi. Vaikka ostinkin koko laitteen vähän sillä ajatuksella, ettei tarvii istua väkisin koneella soittaakseen (+ että on omat vehkeet ja saa haluamansa soundit noihin meidän satunnaisiin jameihin), niin kyllä se mukavampi ois desktopista nykyisellään säätää / vaihtaa soundit, kun koneelta joutuu joka tapauksessa jatkuvasti kattelemaan reenimatskuja ja aika paljon on tuo DAWkin auki soitellessa tai nauhoitellessa.

Kamaveivuusta, niin kohta on Jazzmaster :D Halpa Squier kyllä vaan, mutta näytti tosi siistikuntoiselta, varsin hieno tumma otelauta, väitettiin säädetyksi ja että pitää vireen kammellakin. JOS nyt sattuis olemaan asiapeli, niin myöhemmin vois päivittää Masteryn tallaa, parempaa mikkiä jne., kun netissäkin tunnuttiin kehuttavan mainioksi aihioksi modaamiselle.

Ja jos ei, niin tuosta pääsee eroon hyvin lähelle hankintahintaa mnetin torilla.
 
Kyllähän se joo pitää kotonakin ruuvailla
...toisinaan myös niitä ruuveja, jotka pitää kaulan paikoillaan. Ruuvit löysällä kielet vetää sen suoraan, jos ei ole jo. Ja sitten kiristää ruuvit. Varsinkin jos on kyseessä käytetty, kun ei voi tietää, onko joku irrottanut kaulan & tsekkailut leimoja / jne. Itsellä 1960-luvun Jolanan vireisyysongelmat pienenivät huomattavasti, kun löystin kaulan ruuvit ekan kerran. Se oli kyllä maannut jossain vintillä ilman kieliä, vuosikymmeniä.
 
Kyllä tuo controller itteenikin kiinnostaa plugarien yhteensopivuuden lisäksi. Vaikka ostinkin koko laitteen vähän sillä ajatuksella, ettei tarvii istua väkisin koneella soittaakseen (+ että on omat vehkeet ja saa haluamansa soundit noihin meidän satunnaisiin jameihin), niin kyllä se mukavampi ois desktopista nykyisellään säätää / vaihtaa soundit, kun koneelta joutuu joka tapauksessa jatkuvasti kattelemaan reenimatskuja ja aika paljon on tuo DAWkin auki soitellessa tai nauhoitellessa.
Joo ei tuo itseäkään haittaa. Itseasiassa toivoisin että saisi kontrollerin myös iOS/Android niin voisi laittaa QC:n ja cab:n tai monitorit toiseen päähän huonetta ja sitten iPadilla tai puhelimella vaihtaa nopeasti presettejä ilman että pitää käydä laitteen luona. (itselläni on kitara langattomasti BOSS WL-50:llä) QC:ssä on kuitenkin WiFi ja BT niin suurta teknistä estettä tuolle ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ei tuo itseäkään haittaa. Itseasiassa toivoisin että saisi kontrollerin myös iOS/Android niin voisi laittaa QC:n ja cab:n tai monitorit toiseen päähän huonetta ja sitten iPadilla tai puhelimella vaihtaa nopeasti presettejä ilman että pitää käydä laitteen luona. (itselläni on kitara langattomasti BOSS WL-50:llä) QC:ssä on kuitenkin WiFi ja BT niin suurta teknistä estettä tuolle ei ole.
Jooh, en tosin jaksa uskoa, että ois tulossa tuon desktopin lisäksi.

Mullon juurikin toisessa päässä huonetta aktiivikaappi, jossa Cortex kiinni ja vastakkaisella seinustalla monitorit ja työpöytä. Vois ostaa ehkä jonkun K&M:n tukevan nuottitelineen, johon Cortexin sais ns. käsille ja sen lisäksi, kun virittelis vaan sähköt ja hommais jotain vähän pidempää USB-kaapelia, niin ei tarvis hirveästi säätää eestaas. Kaapille menevät signaalikaapelit vois tietty vielä piilottaa.
 
thegearpagen foorumilla joku mainitsi hyvin joskus että pahimmat korkinhaistelija, gasittelijat ja epäolennaisuuksiin tarttujat ovat niitä jotka eivät edes soita hyvin :D

En välttämättä allekirjoita itse tuon postaajan mielipidettä syistä jotka tuonnempana selviää, mutta mulle henkilökohtaisesti tuollainen ylenmääräinen speksailu, gasittelu ja ostomyyntiliikkeenomainen laitetrokailu ei anna yhtikäs mitään. Sen verran kauan oon soittanut, että mulle on valikoitunut omat soittimeni (joilla on ihanaa soittaa!) ja on tässä kokeiltu kuitenkin tompat ja suhruttimet, ibat ja gibat sun muut. Oma tavoite on aika yksinkertainen, elikäs olla soittajana niin hyvä kun voin olla ja täten keskittää suurin osa ajasta soittoon, äänittelyyn ja soittoharjoitteluun.

Mutta that's just me. Joillekin just tuo speksausgeimi on tän harrastuksen suola ja saavat siitä koviakin kicksejä, kyllä minä sen ymmärrän.

Hyvin soittamisesta taasen niin kyllä tutuistani ne jotka osaa soittaa hyvin, soittaa poikkeuksetta hyvin melkein sitten kamoilla kun kamoilla. Ammattilaiset on sitten vielä ihan omassa kategoriassaan, ne jotka tunnen on sen kaliiberin vetäjiä että kuhan nyt löytyy joku lankku niin matskut lähtee noin karrikoiden.
 
Toivottavasti saa samaan hintaan. Ainakin Musamaailma taisi erikseen sanoa, että tilatessa soittimia kotiin kamat säädetään liikkeessä toiveiden mukaisesti. Ja käsitin että se kuuluu hintaan. En haluaisi laittaa tonnia kitaraan ja ensimmäiseksi kotona joutua säätelemään actionia ja kaularautaa.

Näinä maailmanaikoina ihan hirveää luottoa tuohon noiden soittovalmis-prosessiin en olisi valmis laittamaan. Ihan normaaliin tapaan tehtaalta jo valmiiksi paskana tulleet kitarat suoraan ovesta ulos sellaisten saatesanojen kanssa että liikkeen tarkastamissa kitaroissa ei koskaan voi ilmetä mitään vikaa joka ei johtuisi ihan vaan omistajasta itsestään :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuossa soittomaikan kanssa puhuttiin kamoista, kun hälläkin sattui olemaan uusi soittopeli (ihan siisti Fanon offset) kädessä, että kyllähän kamaveivuu kuuluu asiaan :D Mulla se on tosiaan osa tätä hommaa, mutta ketjun juttujen perusteella en ole myöskään häntäpäässä siinä, paljonko oikeasti soitan / reenaan, vaikka vanha kääkkä alan jo olemaankin.

Komppaan tota, että noi liikkeiden soittovalmiit on yleensä vähän mitä sattuu. Tuli saapumisilmoitus just Jazzmasterista, niin saa yhden referenssin lisää. Myynti-ilmossa oli, että lastentaudit korjattu, mutta en nyt varsinaisesti pidätä hengitystäni, että tuo olis mikään unelma soittaa.
 
Olis toki voinut lisäillä että eipä nuo toisiaan poissulkevia juttuja missään nimessä ole, joillekin kumpikin osa kokonaisvaltaista harrastusta tahi ammattia, toisille vaan toinen puoli. Kaikille on musiikissa ja sen tekemisessä, esittämisessä ja opettelussa kyllä tilaa!
 
Jos haluaa kuulostaa Laiholta, niin tuommoisella soundipaketilla pitäs onnistua aika helposti: Authentic Reaper Tone Package - Authentic Reaper

Ite en oo juuri Bodomia tai Sinergyä tullu soitelleeksi, mutta kaveri noita on jonkun verran vetänyt Youtubeen ja maukashan tuo kyseisellä tone-paketilla tehty soundi viimeisimpään vetoon on. Alla linkki vielä mainittuun videoon, on ihan soittajamiehiä.

Linkki
 
Seiskakielinen kaivettu pölyjen alta ja vetäisin parin vuoden takaisen tekeleen uusiksi.

Kampi koetuksella paikoin. Amplitube 5:llä mennään ja Bogner Ecstacy käytössä. Muuten kaikki perussetit, EZ Drummer 3, Arturia/SoundIron VSTi:t, Eventidea, IK Multimediaa ja Presonus Studio Onen omia plugareita.
Masteri meni T-RackS 5:n läpi.

Nuotit mukana kuten aina

 
Nettirevikat vs. todellisuus tuon Squierin suhteen oli kuitenkin vähän niin kuin pelkäsin: en tiiä mitä kaikkea tuolle pitäs tehdä, mutta aika kokonaisvaltainen läpikäynti varmaan tarvis teettää sepällä, että tuon viittis pitää.. En jaksa ruveta kirjoittelemaan sen enempää auki, mikä kaikki tuossa närästää.

Jututhan noista Squierin CV 60s peleistä näkyy olevan oikeinkin kehuvia, mutta kattoo nyt jaksaako käydä näyttään sepällä, että kannattaako lähtee remppaamaan ja vaihteleen hänen mielestään osia vai ei, vai laitanko vaan takas (tarvii varmaan pistää joku mailikin perään, kun toinen jo lyhyeen aikaan takas).
 
Perjantain kunniaksi. Löysin iku-wanhan Seek & Destroy coverin (about 2005). Paskat soundit, mutta minkäs teet. Taittaapi olla kännissä vedetty koko roska. Sovitus ehkä se paras osa. Ai niin, tässä on laulut
1f603.png


 
Olitko just ostanut synat? :p

No, jotta ei hävettäisi, niin hävetään yhdessä! Oma sovitustutkielmani (Sin City + Two‘s Up):
 
Viimeksi muokattu:
No sanoisin että niin päin helvettiä ne ei kyllä mene keleistä. Kyllähän se joo pitää kotonakin ruuvailla kaularautoja mutta kyllä ne on yleensä maksimissan vartin kierroksia mitä tarvii säätää. Noi härvelit ois vaatinu jo ehkä toista kierrosta.
No sanoisin että niin päin helvettiä ne ei kyllä mene keleistä. Kyllähän se joo pitää kotonakin ruuvailla kaularautoja mutta kyllä ne on yleensä maksimissan vartin kierroksia mitä tarvii säätää. Noi härvelit ois vaatinu jo ehkä toista kierrosta.

Onko tämä joku lankkukitaran ominaisuus että pitää säätää kaulaa sään vaihtuessa vai onko niin että on ostettu vino, säädetty liikaa ja nyt sitten säädetään liikaa edes takas?

Mulla oli penskana halpa käytetty
lankkukitara jossa tuo kaulan säätöruuvi oli esillä ja yritin aina säädellä milloin mihinkin ja kaula pysyi silti suorana.

Sittemmin hankin klasarin jossa ei ole näkyvillä säätöruuvia ja taannoin silent-klasarin ossa tuollainen on. Ne on olleet suoria kaupantekohetkellä ja jos ne jonain päivänä muuta ovat niin enpä osaisi tehdä muuta kuin viedä soitinkorjaajalle. Toki klasarissa on paksumpi kaula mutta silti, että joutuisi sään mukaan kiristelemään kuulostaa työläältä.

Ainoa mitä olen huomannut sään vaikuttavan on että pakkasella nauhojen päät nousevat otelaudasta ulos ja kostealla taas otelauta turpoaa nauhojen yli.
 
Onko tämä joku lankkukitaran ominaisuus että pitää säätää kaulaa sään vaihtuessa vai onko niin että on ostettu vino, säädetty liikaa ja nyt sitten säädetään liikaa edes takas?

Mulla oli penskana halpa käytetty
lankkukitara jossa tuo kaulan säätöruuvi oli esillä ja yritin aina säädellä milloin mihinkin ja kaula pysyi silti suorana.

Sittemmin hankin klasarin jossa ei ole näkyvillä säätöruuvia ja taannoin silent-klasarin ossa tuollainen on. Ne on olleet suoria kaupantekohetkellä ja jos ne jonain päivänä muuta ovat niin enpä osaisi tehdä muuta kuin viedä soitinkorjaajalle. Toki klasarissa on paksumpi kaula mutta silti, että joutuisi sään mukaan kiristelemään kuulostaa työläältä.

Ainoa mitä olen huomannut sään vaikuttavan on että pakkasella nauhojen päät nousevat otelaudasta ulos ja kostealla taas otelauta turpoaa nauhojen yli.

Kyllä mun kaikki omistamat sähkikset on vähän elänyt kun tykkään pitää ne mahdollisimman matalalla actionilla. Mutta ei me tosiaan ihan kauheesti muutu kun kerran säätää. Ehkä sen 1/8-1/4 kierroksen kiristyksen tai löysäyksen sillon tällön niin pysyy parhaassa mahdollisessa säädössä. Nyloneissahan ei yleensä ole edes kaularautaa kun jännitys on sen verran pieni
 
Tämmöinen tänään. Vähän erilaista vaihteeksi. Tuli katsottua useampi kausi American Horror Storya ja niistä alkumusiikeista tuli tällaista mieleen.
On siellä muutama sekunti kitaraakin mukana :D

 
Kyllä mun kaikki omistamat sähkikset on vähän elänyt kun tykkään pitää ne mahdollisimman matalalla actionilla. Mutta ei me tosiaan ihan kauheesti muutu kun kerran säätää. Ehkä sen 1/8-1/4 kierroksen kiristyksen tai löysäyksen sillon tällön niin pysyy parhaassa mahdollisessa säädössä. Nyloneissahan ei yleensä ole edes kaularautaa kun jännitys on sen verran pieni

Joo, kyllähän niitä välillä joutuu vääntämään. Mullakin osa kitaroista roikkuu seinällä ja jos on pakkaskeleillä tuuletettu kunnolla, taikka sitten lämpötila heittelee aamun -20c ja päivän +2c välillä, niin kyllähän se noissa tuntuu ja näkyy.

Ja silloin kun keli on semmoinen, että nauhan päätä törröttää, niin hioo niitä. Sitten ne taas palautuvat sinne oikeaan kun olosuhteet vaihtuu. Tätä sykliä kun jatkaa aina tarvittaessa, niin eipä törrötä enää.
 
O
Joo, kyllähän niitä välillä joutuu vääntämään. Mullakin osa kitaroista roikkuu seinällä ja jos on pakkaskeleillä tuuletettu kunnolla, taikka sitten lämpötila heittelee aamun -20c ja päivän +2c välillä, niin kyllähän se noissa tuntuu ja näkyy.

Ja silloin kun keli on semmoinen, että nauhan päätä törröttää, niin hioo niitä. Sitten ne taas palautuvat sinne oikeaan kun olosuhteet vaihtuu. Tätä sykliä kun jatkaa aina tarvittaessa, niin eipä törrötä enää.
Leveäkaulaisessa klasarissa törröttää pakkaspäivinä vähän enemmänkin ja silti kesäpäivänä saattavat sukeltaa otelaudan sisään. En ole viitsinyt hioa ettei sukella liian syvälle. Toisaalta enpä mä noissa ole sormiani koskaan hajottanut. Mutta ne modaa jotka osaa.
 
Nonii Harley Bentoni saapui ja ensivaikutelma hyvä. Soi upeasti! Ainut huomioonotettava seikka on tää hyvin erilainen soittoasento ja touchi. En sitten tiedä johtuuko osittain tästä hihnasta mikä mul on meinaa painopiste on täysin tuolla kaulan päässä, kääntämällä hihnan toisinpäin saa vähä tuota balanssiin. Vasen hartia on aika koetuksella. Tai en tarkemmi osaa painopisteestä sanoa, mut tää skeba helposti valahtaa niin että nokka kääntyy maata kohti.

Mutta ai että tästä kitarasta lähtee cleari soundi ja en tiiä mut huomasin että ylimääräset kielet soi paljo vähemmän ja palm muteeminen paljo helpompaa :D Ohuin kieli on aika alhaalla, voiko tuota jotenki säätää ylemmäksi?
 
Viimeksi muokattu:
^ jotkut kitarat vaan on kaulapainoisia. En oo mikään aihepiirin asiantuntija, että voiko sille hirveästi mitään muuta kuin hakea sopiva soittoasento, mutta varmaan joka tapauksessa tottuu.

Minä tässä pakkailen Squieria takas ja tuumaan, että vieläkö tuommonen vähän arvokkaampi Tokain Jazzmasteri pitäs testata..
 
Nonii Harley Bentoni saapui ja ensivaikutelma hyvä. Soi upeasti! Ainut huomioonotettava seikka on tää hyvin erilainen soittoasento ja touchi. En sitten tiedä johtuuko osittain tästä hihnasta mikä mul on meinaa painopiste on täysin tuolla kaulan päässä, kääntämällä hihnan toisinpäin saa vähä tuota balanssiin. Vasen hartia on aika koetuksella. Tai en tarkemmi osaa painopisteestä sanoa, mut tää skeba helposti valahtaa niin että nokka kääntyy maata kohti.

Mutta ai että tästä kitarasta lähtee cleari soundi ja en tiiä mut huomasin että ylimääräset kielet soi paljo vähemmän ja palm muteeminen paljo helpompaa :D Ohuin kieli on aika alhaalla, voiko tuota jotenki säätää ylemmäksi?
Mikäs HB sulle tuli, Fusion-III?
 
Hyvä kun tuossa näistä kitaroihin liittyväistä soundeista aina toitotan että presetit on perseestä ja vain puhtaalta pöydältä tekemään itse, niin huomannut taas noiden syntikoiden kanssa kuinka presettien varassa mennään kun synteesistä tajua yhtään mitään. Tokihan noita tulee muuteltua, mutta jos ottaa default patchin, niin aika avuton sitä on näiden kanssa. Toisaalta, siksihän oikeiden kanssa esim. 80-luvulla oli monissa biiseissä samat soundit, kun piti olla joku nobel tason älykkö jotta tajusi miten esim. Yamaha DX7:aa ohjelmoidaan :D

Just tosiaan Arturia V Collectionin päivittelin v7 -> 9.2 versioon ja taas uutta ihmeteltävää. Mutta onhan siellä presettejä se miltei 20 000, mistä valita.
 
Hyvä kun tuossa näistä kitaroihin liittyväistä soundeista aina toitotan että presetit on perseestä ja vain puhtaalta pöydältä tekemään itse, niin huomannut taas noiden syntikoiden kanssa kuinka presettien varassa mennään kun synteesistä tajua yhtään mitään. Tokihan noita tulee muuteltua, mutta jos ottaa default patchin, niin aika avuton sitä on näiden kanssa. Toisaalta, siksihän oikeiden kanssa esim. 80-luvulla oli monissa biiseissä samat soundit, kun piti olla joku nobel tason älykkö jotta tajusi miten esim. Yamaha DX7:aa ohjelmoidaan :D

Just tosiaan Arturia V Collectionin päivittelin v7 -> 9.2 versioon ja taas uutta ihmeteltävää. Mutta onhan siellä presettejä se miltei 20 000, mistä valita.

Minäkin käytän presettejä ja teen kyllä jo omiakin vähitellen - tätä varten on pitänyt ihan katsoa soundien tekemiseen liittyviä kursseja. Presettejä melkein aina jotenkin muutan. Vähintään filtterin käyttäytymistä sekä moduloin/automatisoin paljon. Minun pitää ottaa myös tuo 9.2 lähipäivinä. Ei ole siis ollenkaan, mutta muuta Arturiaa on niin hinta on sille 150e, joka on mielestäni naurettavan halpa.

Hassua kyllä, että minulla on takana enemmän tai vähemmän aktiivista kitaran soittoa 20 vuotta, mutta olen silti kolmessa vuodessa oppinut paljon enemmän syntikoista kuin kitarasta ikinä. Kitaran kanssa menen melkeinpä vaan preseteillä. Ihan pientä säätöä voi olla erityisesti alapäässä.
 
Minäkin käytän presettejä ja teen kyllä jo omiakin vähitellen - tätä varten on pitänyt ihan katsoa soundien tekemiseen liittyviä kursseja. Presettejä melkein aina jotenkin muutan. Vähintään filtterin käyttäytymistä sekä moduloin/automatisoin paljon. Minun pitää ottaa myös tuo 9.2 lähipäivinä. Ei ole siis ollenkaan, mutta muuta Arturiaa on niin hinta on sille 150e, joka on mielestäni naurettavan halpa.

Hassua kyllä, että minulla on takana enemmän tai vähemmän aktiivista kitaran soittoa 20 vuotta, mutta olen silti kolmessa vuodessa oppinut paljon enemmän syntikoista kuin kitarasta ikinä. Kitaran kanssa menen melkeinpä vaan preseteillä. Ihan pientä säätöä voi olla erityisesti alapäässä.

Joo. Kovasti koitan noita opetella. Aika paljon näissä kaikkea. Mulla tuo 9.2 hinta 99e mikä oikein mukavaa.
 
piti olla joku nobel tason älykkö jotta tajusi miten esim. Yamaha DX7:aa ohjelmoidaa
Ja vastaavasti pikkulapsetkin (= siskojen tenavat) osasi editoida soundeja, meikäläisen Portasound PSS-380:llä & sen "digitaalisynalla". Eli Yahama kyllä osasi tehdä sen helpoksi, jos ne vaan oikeasti halusi.
Olispa Roland JV-1080 ollut yhtä simppeli & helppo vehje. Onneks presetit on käyttökelpoisia (paitsi ehkä se yks, jota Nylon Beat käytti sellaisenaan & editoimatta Viimeinen biisissä), toisinkuin Portasoundissa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. Kovasti koitan noita opetella. Aika paljon näissä kaikkea. Mulla tuo 9.2 hinta 99e mikä oikein mukavaa.

Itse ainakin ajatellut/huomannut sekä lukenutkin, että näitä saa kyllä aktiivisesti harjoitella. Ihan hetkessä ei mestariksi tai edes hyväksi tule. Antoisaa puuhaa kyllä. Saa väännellä nappeja ja ääniä lähtee. Kaiken tämän hauskuuden takia kitara minulla meinaakin jäädä hyvin paitsioon.
 
Harley Benton EX-84 EMG

Ja kiitos vinkeistä. Katson nuo mut ihan pakasta vedettynä soi oikein mainiosti. Kaularautaa ehkä joudun säätää tässä lyhyen ajan jälkeen tai katsoo miten se asettuu kun soittelen.

Ei valittamista ja alkoi ekan päivän jälkeen jo tottuu tuohon.

Ehkä mikkejä joutuu kans vähä säätää mut todella pientä hienosäätöä vain.

Kitaralaukku tarvinnee uusia kun ei mene nykyiseen ja mahdollisesti telinettäkin. Onneksi yksi seinäteline niin saan sen lepäilemään asianmukaisesti :)

Tässä taas coveria. Nyt huijasin ja parissa kohtaa isommat virheet johon muokkasi nauhoittamalla uudelleen ilman uudelleenvetoa. Mut tälle tekemisellä annettava välillä armoa.

 
Ei nyt liity soittamiseen mutta mietin kun yksi wanha biisi pitäisi saada tehtyä pois ja siinä on laulut. Noh, laittelin sähköposteja ja pienen keskustelun jälkeen laitoin eilen biisistä raakileversion - pianon, jonkun synapadin, laulumelodian ja sanojen kera nuotein - yhdelle teinivuosieni suosikkilaulajalle, joka edelleen on kovassa vireessä. Katsellaan miten etenee. Ei ole suomalainen ja ihan tunnettujen riveissä ollut mukana.
 
Jos kitara on "neck-heavy", niin se on tavallaan harmillinen suunnittelu-/rakennusvirhe. Kitaran kaulaa ei kuulu kannatella vasemmalla kädellä, soittaminen on tarpeeksi vaikeaa jo muutenkin. Itse ehkä kokeilisin hihnaa, jonka alapuoli on kumia (eli paljon kitkaa). Tapauskohtaisesti kaulanpuoleinen hihnankiinnike voi myös olla mahdollista siirtää lähemmäs kaulaa ja tasapaino löytyy.
 
Jos kitara on "neck-heavy", niin se on tavallaan harmillinen suunnittelu-/rakennusvirhe. Kitaran kaulaa ei kuulu kannatella vasemmalla kädellä, soittaminen on tarpeeksi vaikeaa jo muutenkin. Itse ehkä kokeilisin hihnaa, jonka alapuoli on kumia (eli paljon kitkaa). Tapauskohtaisesti kaulanpuoleinen hihnankiinnike voi myös olla mahdollista siirtää lähemmäs kaulaa ja tasapaino löytyy.
Gibsonin SG taitaa olla kaulapainoisen kitaran prototyyppi. Ihan hyvää musaa silläkin on saatu aikaan. Eli kun tahtoa löytyy, löytyy myös keino.
 
Gibsonin SG taitaa olla kaulapainoisen kitaran prototyyppi. Ihan hyvää musaa silläkin on saatu aikaan. Eli kun tahtoa löytyy, löytyy myös keino.
Olin jossain vaiheessa itekin tulossa kirjoittamaan, että joissain kitaroissa tuo nähtävästi kuuluu vähän niinku asiaan, mutta en sitten jaksanu. Ilm. Firebird sama juttu.

Ja mikä vähän yllätti, niin paikallisen arvostetun rakentajan akkarit tuntui kanssa pikkaisen kaulapainoisilta, kun niiden koppa on tehty tarkoituksella tosi ohueksi ja kevyeksi (ts. resonoivammaksi kai). Joskus kyseisen rakentajan customia himoitsinkin, mutta pelottaa ehkä liikaa, että kolaroin johonkin pöydän kulmaan ja sitten on halkeama sivussa tmv.
 
Gibson SG:ssä etupainosuutta ei välttämättä auta yhtään, että omassakin on se toinen hihnanuppi bodyssa, sentti - pari kaulanliitoksen takana. Eikä ylemmässä sarvessa, kuten vaikka Iommi SG:ssä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 457
Viestejä
4 512 768
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom