Kitaran soittaminen

Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Ihan vaan mielenkiinnosta jos laitat vapaan G soimaan tolla Tokaillasi kauanko se kuultavasti soi?
Kosteus ymmärtääkseni vaikuttaa kaikkiin, mutta ollee niillä ratkaisuilla erojakin vireyden keston suhteen.

Samaa mieltä tosta vaihdettavuudesta, vaikka arvo soitinta pitäisi aina kunnioittavasti kohdella, vaikka suondi ei omaa korvaa miellytäkään. No vahinkojakin sattuu joskus.
Voisin koittaa tehdä pienen testin kaikilla noilla omillani, mutta menee huomiselle tai alkuviikkoon. Riippuu, miten kova rapula tulee tänään :D

Oletus, että Tokain pitäs olla ykkönen, mutta samalla, että tuon Jammun ei pitäs olla kauheesti takana. Siihen tosiaan tehtiin hirvenluusta uusi satula muovisen tilalle ja viilattin myös nauhat kondikseen.

Intonaatioon, niin oon kyllä ollu enemmän kuin tyytyväinen Jasesoi / AP Paasoseen täällä Jyväskylässä. Mullahan ei kestä korva / hermo yhtään sitä, että intonaatio ei oo kondiksessa, minkä takia kaikki noi mun kitarat on käynytkin samassa käsittelyssä ja soi minusta oikein hyvin läpi kaulan.

muoks. niin joo, tuo LP lähtee uusintakierrokselle Paasoselle. Menee ne Lollarin mikit tilalle ja varmaan vähän hienosäätöä kielten paksuuteen ja säätöihin samalla.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Voisin koittaa tehdä pienen testin kaikilla noilla omillani, mutta menee huomiselle tai alkuviikkoon. Riippuu, miten kova rapula tulee tänään :D

Oletus, että Tokain pitäs olla ykkönen, mutta samalla, että tuon Jammun ei pitäs olla kauheesti takana. Siihen tosiaan tehtiin hirvenluusta uusi satula muovisen tilalle ja viilattin myös nauhat kondikseen.

Intonaatioon, niin oon kyllä ollu enemmän kuin tyytyväinen Jasesoi / AP Paasoseen täällä Jyväskylässä. Mullahan ei kestä korva / hermo yhtään sitä, että intonaatio ei oo kondiksessa, minkä takia kaikki noi mun kitarat on käynytkin samassa käsittelyssä ja soi minusta oikein hyvin läpi kaulan.

muoks. niin joo, tuo LP lähtee uusintakierrokselle Paasoselle. Menee ne Lollarin mikit tilalle ja varmaan vähän hienosäätöä kielten paksuuteen ja säätöihin samalla.
Testitapaehdotus: Teet ilman vahvistinta sormella ja plektralla erikseen pyrkien samaan kieleen iskun voimakkuuteen ja kuvaat sen vaikka kännylläsi samalta etäisyydelta. Editissä saa sitten helposti katsottua eron/ keston pituuden objektiivisesti. Äänikäyrästä näkee helposti milloin se ääni sammuu, muuten se on vähän arpomista.

Kyllähän asiansa osaava säätäjä saa kitaransoimaan. Siinä on aika paljon asioita, jotka pitää korvalla päättää.
Kun aikoinaan sain ton Lespan säädetetynä uutena ammatikseen hommaa tekevällä, soi kyllä upeasti, tosin kieletkin jotain 0.08 -0.36? Harmi vaan että ei toi ohut kestänyt ja vaihdoin sitten 010-052 sarjaan ja tein säädöille mitä osasin :)
Nyt vaikeaa enää sanoa kun korva tottuu. "Liasta" kuoleutuneet kielet kyllä kuulee soundissa jossain vaiheessa.


Mikä on Lollari?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
559
Testitapaehdotus: Teet ilman vahvistinta sormella ja plektralla erikseen pyrkien samaan kieleen iskun voimakkuuteen ja kuvaat sen vaikka kännylläsi samalta etäisyydelta. Editissä saa sitten helposti katsottua eron/ keston pituuden objektiivisesti. Äänikäyrästä näkee helposti milloin se ääni sammuu, muuten se on vähän arpomista.

Kyllähän asiansa osaava säätäjä saa kitaransoimaan. Siinä on aika paljon asioita, jotka pitää korvalla päättää.
Kun aikoinaan sain ton Lespan säädetetynä uutena ammatikseen hommaa tekevällä, soi kyllä upeasti, tosin kieletkin jotain 0.08 -0.36? Harmi vaan että ei toi ohut kestänyt ja vaihdoin sitten 010-052 sarjaan ja tein säädöille mitä osasin :)
Nyt vaikeaa enää sanoa kun korva tottuu. "Liasta" kuoleutuneet kielet kyllä kuulee soundissa jossain vaiheessa.


Mikä on Lollari?
Ei tuo käsin toimi millään kelpaavalla tarkkuudella kuitenkaan, niin sama on vaan naputella ja fiilistellä :) Lollar on mikrofonivalmistaja, astetta ökympi sellainen joka tekee aivan järjettömän hienoja mikrofoneja.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Ei tuo käsin toimi millään kelpaavalla tarkkuudella kuitenkaan, niin sama on vaan naputella ja fiilistellä :) Lollar on mikrofonivalmistaja, astetta ökympi sellainen joka tekee aivan järjettömän hienoja mikrofoneja.
No jos ei toimi, niin sitten vielä maksimi voimalla, sen yli on jo aika vaikeaa päästä :) Kyllä siinä kohtuu hyvään tulokseen pääsee, jos haluaa itselleen olla rehellinen. Empä ole aiemmin edes tuollaisesta valmistajasta kuullutkaan, kitaran mikit muutenkin on niin kuulijan korvasta kiinni ja tekniikka on yksinkertaista, joten halpakin voi olla hyvä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Niin en tiedä tuosta, että paljon mun kitaroiden sustainin mittauksista on lopulta iloa kellekään :D Ihan selkeää on joka tapauksessa, että esim. bendattu nuotti jossain 12. nauhan tienoilla pysyy tuolla Tokailla kauemmin elossa kuin vaikka nyt tolla floikallisella LTD:n elitellä. Nauhoissa ei pitäs hirveetä eroa olla, minusta tuon LTD:n nauhat oli tasattu alkuvuodesta..

Lollarin mikeistä, niin noita ei tosiaan ostettu mihinkään mikkipröystäilyyn vaan siksi, että noiden pitäs olla kirkkaammat ja soveltua kitaroihin, joiden soundi ois muuten tosi tumma. Nyt on ollu vähän sitä ongelmaa, että esim. kaulamikki tolla paksummalla setillä käyttökelvoton, kun menee soundi jo liian paksuksi / tummaksi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Niin en tiedä tuosta, että paljon mun kitaroiden sustainin mittauksista on lopulta iloa kellekään :D Ihan selkeää on joka tapauksessa, että esim. bendattu nuotti jossain 12. nauhan tienoilla pysyy tuolla Tokailla kauemmin elossa kuin vaikka nyt tolla floikallisella LTD:n elitellä. Nauhoissa ei pitäs hirveetä eroa olla, minusta tuon LTD:n nauhat oli tasattu alkuvuodesta..

Lollarin mikeistä, niin noita ei tosiaan ostettu mihinkään mikkipröystäilyyn vaan siksi, että noiden pitäs olla kirkkaammat ja soveltua kitaroihin, joiden soundi ois muuten tosi tumma. Nyt on ollu vähän sitä ongelmaa, että esim. kaulamikki tolla paksummalla setillä käyttökelvoton, kun menee soundi jo liian paksuksi / tummaksi.
Kauankos se soi sekunteina suunnilleen. Jos ääni on tumma vaihda siihen konkka, joka on pikofaradi luokkaa. Muuttaa ääntä melkoisesti. Mulla on kiertokytkin jolla voin noita konkkia lennossa vaihtaa => mikki muuttuu tummasta kirkaaksi, vaikuttaa paljon enemmän kuin Tone potikka.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
^ jos minä lähden näillä juopon käsillä vaihtaan konkkia, niin ei soi koko mikki sen jälkeen.

En jaksa mennä nyt testaileen, mutta vaikka nyt Nothing Else Mattersin soolon lopussa kun on se pitkä bendi, mitä lie vähän reipas kaks tahtia, niin tommoisissa saattaa toisen kitaran nuotti jo kuolla, mikä tuolla Tokailla pysyy elossa.

Toki mulla on ollut Neuralissa semmoinen noise gatekin käytössä, mikä tappaa käsittääkseni kaiken signaalin tietyn desibelirajan alta ja mikä on voinu sotkea..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
559
^ jos minä lähden näillä juopon käsillä vaihtaan konkkia, niin ei soi koko mikki sen jälkeen.

En jaksa mennä nyt testaileen, mutta vaikka nyt Nothing Else Mattersin soolon lopussa kun on se pitkä bendi, mitä lie vähän reipas kaks tahtia, niin tommoisissa saattaa toisen kitaran nuotti jo kuolla, mikä tuolla Tokailla pysyy elossa.

Toki mulla on ollut Neuralissa semmoinen noise gatekin käytössä, mikä tappaa käsittääkseni kaiken signaalin tietyn desibelirajan alta ja mikä on voinu sotkea..
Konkan vaihto on periaatteessa hyvin helppoa, vanha konkka irti ja uusi samaan kohtaan tilalle. Hankalaksi tuon tekee se että yleensä ovat juotettu potikan takapintaan kiinni ja tuo vaatii vähän tehoa juottimelta että onnistuu tuhoamatta paikkoja sekä pitää varoa ettei kolvaa samalla maajohtoja irti. Sopivainen firma ottaa varmaan muutaman kympin moisesta hommasta, jos alkaa kiinnostaa testaus. Yksi vaihtoehto on nipsasta toinen konkanjalka poikki, jolloin soundin pitäisi olla kirkas ja kuulas :) kun ei sen enempää tee, niin tuo on vielä mahdollista kolvata helpolla takaisin ehjäksi, ellei nyt satu harvinaislaatuinen kytkentä olemaan missä konkka piirilevyllä...

Venytetyn äänen sustainiin ja moneen muuhunkin asiaan vaikuttaa myös esimerkiksi otelaudan radius, nauhojen kunto ja vaikka mitä joten jos soittaa esimerkiksi vintage telellä 7.25" radiuksella, niin venytetty ääni saattaa sammua hetikin viereisiin nauhoihin, tosin 16" lespaulilla tätä ongelmaa ei pitäisi olla. Nauhojen kunnosta, niin pienikin kolo mihin kieli uppoaa, saattaa tappaa sustainin hyvinkin nopeasti.
Noise gate saattaa myös tosiaan tappaa sustainin muutamassa sekunnissa :D
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 271
Elämä kitaristina on paljon helpompaa, kun ei liikoja soittele sooloja, jotka vaatii sitä parasta sustainia, ja ostaa kitaransa sellaisella kokoonpanolla, ettei tarvitse jälkikäteen vaihtaa osia. Tai tarvittaessa vie liikkeeseen ja oikoo jalkoja vieressä.

Ylempi siis pilke silmäkulmassa, olen vaan itse niin laiska että näitä on helppo laukoa vierestä. Ja jokaisella omistamallani kitaralla sustainia on riittänyt omiin tarpeisiin bolt-onista, radiuksesta ym. riippumatta. Suurimmat vaihtohalut on oikeastaan koskenut Ibanezin V7/V8-mikkejä sekä erään LTD:n Floyd Rose Specialia, joka jätti varmuudessaan toivomisen varaa.

Toki taas onnistuin viemään keskustelua vähän asian vierelle, mutta tulipa vaan mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Venytetyn äänen sustainiin ja moneen muuhunkin asiaan vaikuttaa myös esimerkiksi otelaudan radius, nauhojen kunto ja vaikka mitä joten jos soittaa esimerkiksi vintage telellä 7.25" radiuksella, niin venytetty ääni saattaa sammua hetikin viereisiin nauhoihin, tosin 16" lespaulilla tätä ongelmaa ei pitäisi olla. Nauhojen kunnosta, niin pienikin kolo mihin kieli uppoaa, saattaa tappaa sustainin hyvinkin nopeasti.
Noise gate saattaa myös tosiaan tappaa sustainin muutamassa sekunnissa :D
Joo, näinhän taisin jossain kohtaa jo kirjoittaakin, että sustainiin (ja noihin bendeihin) vaikuttaa useampi asia. Ja että vertailussa jonkun toisen ihmisen ihan toisenlaiseen kitaraan ei oo välttämättä hirveästi mieltä, kun muuttujia on sen verran monta.

Vintage-speksillä tehdyn Les Paulin radius on kylläkin minusta 12". En tiedä käyttääkö esim. joku ESP Eclipseissään 16" radiusta, mutta itellä tosiaan 12" radius tuossa Tokaissa.

Ja noihin kolvaamisiin ynnä muihin ropaamisiin, niin ei mua tosiaan kiinnosta lähteä, ainakaan noita arvokkaampia instrumenttejani paskomaan. Sitä varten on tuo luottopaikka, josta tulee kitara mintissä takas, eikä tarvii huutaa vttusaatanaa kotona, kun on kitara rikki tai missä sattuu soittokunnossa milloinkin :D

muoks. tuo musari sillä 20" radiuksella on varsin köykäinen venyttää
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Ja joo, noiden kompressorien kanssa pitäs testailla enemmän. Oon pääsääntöisesti pitänyt soi signaaliketjuni aika simppeleinä tyyliin

Noise gate -> säröpedaali -> nuppi (tai neural capture) -> kaappi -> (chorus / delay / tmv) -> reverb

Johonkin presettiin törkkäsin kokeilumielessä ennen säröpedaalia ja nuppia kompressorin, mistä tuli sit jotain etäisesti Pantera-tyylistä testometallisoundia. Ihan toimivaa, vaikken oo tainnu hirveästi kyseisellä presetillä kummiskaan soitella.

(Komponentteja voi quad cortexissa vedellä drag and droppina eri kohtiin signaaliketjua, jos haluaa testata, mikä soundaa missäkin kohtaa ketjua parhaalta.)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
559
Vintage-speksillä tehdyn Les Paulin radius on kylläkin minusta 12". En tiedä käyttääkö esim. joku ESP Eclipseissään 16" radiusta, mutta itellä tosiaan 12" radius tuossa Tokaissa.



muoks. tuo musari sillä 20" radiuksella on varsin köykäinen venyttää
Näinpä näytti tosiaan olevan, muistin väärin kun en ole aikoihin noita alkuperäisiä katellut :) Laitoin omaan baritonilespaan 16 joka toimii mielestäni lähes täydellisesti.
Tuo 20 lienee jo melko flätti :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Näinpä näytti tosiaan olevan, muistin väärin kun en ole aikoihin noita alkuperäisiä katellut :) Laitoin omaan baritonilespaan 16 joka toimii mielestäni lähes täydellisesti.
Tuo 20 lienee jo melko flätti :)
Tuo 20" radius on fiilikseltään jo lähellä klassista kitaraa.

Oiskohan tuossa LTD elitessä kanssa 16" radius ja ehkä joku tommoinen on aika optimi. Tai sitten joku 12-16" compound.

Tuommoisella tosi flätillä voi tietyt jutut tuntua vähän oudoilta, en osaa oikein kirjoittaa paremmin auki. Uudemmissa Petrucci-malleissa (Majestyissä) on käsittääkseni 18" radius. Vois joskus pyrkiä kokeileen, että miltä semmoinen tuntuu, mutta tarvis sit varmaan saada muutamaksi päiväksi himaan, että kerkeis oikeasti testailemaan ja tottumaan vähän tuntumaan.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Ja joo, noiden kompressorien kanssa pitäs testailla enemmän. Oon pääsääntöisesti pitänyt soi signaaliketjuni aika simppeleinä tyyliin

Noise gate -> säröpedaali -> nuppi (tai neural capture) -> kaappi -> (chorus / delay / tmv) -> reverb

Johonkin presettiin törkkäsin kokeilumielessä ennen säröpedaalia ja nuppia kompressorin, mistä tuli sit jotain etäisesti Pantera-tyylistä testometallisoundia. Ihan toimivaa, vaikken oo tainnu hirveästi kyseisellä presetillä kummiskaan soitella.
Itse myös aika simppelillä linjalla ton signaaliketjun kanssa, mutta on mulla kompurapalikka aika usein siellä edessä. Ei läheskään aina päällä, mutta kyllä sillä on käyttöä aika monessakin hommassa. Varmaan se yleisin jotkut kliinihommat, liideilyssä esim. pidemmissä legatopätkissä ja muissa joissa haluaa pikkusen dynamiikkaa puristaa kasaan että atakki pysyisi semmoisena tasaisena. Toinen jota voit testailla on pistää se kompura ton kaapin jälkeen, ennen noita tilaefektejä. Jotain imagesin rytmisoundia joskus kasailin ja toi kaapin jälkeinen kompressointi tuo sitä "prosessoitua" soundia siihen mukaan. Toki jos äänittelee niin suuren osan (melkeen kaiken) saa DAWista sitten postina myös klikkailtua päälle jos tarve on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Itse myös aika simppelillä linjalla ton signaaliketjun kanssa, mutta on mulla kompurapalikka aika usein siellä edessä. Ei läheskään aina päällä, mutta kyllä sillä on käyttöä aika monessakin hommassa. Varmaan se yleisin jotkut kliinihommat, liideilyssä esim. pidemmissä legatopätkissä ja muissa joissa haluaa pikkusen dynamiikkaa puristaa kasaan että atakki pysyisi semmoisena tasaisena. Toinen jota voit testailla on pistää se kompura ton kaapin jälkeen, ennen noita tilaefektejä. Jotain imagesin rytmisoundia joskus kasailin ja toi kaapin jälkeinwn kompressointi tuo sitä "prosessoitua" soundia siihen mukaan. Toki jos äänittelee niin suuren osan (melkeen kaiken) saa DAWista sitten postina myös klikkailtua päälle jos tarve on.
Joo, miksei noita voi joutessaan testata. Useimmiten joutuu vähän myös sit googlaan käytettävää laitettakin, että miten sitä on tarkoitus käyttää ja millaista soundia sillä voi olettaa saavansa. Oon nyt menny aika pitkälti vaan korvalla ja vähän testaillut, mitä mikäkin potikka tekee ja millainen on yleissoundi. Tollai pääsee tiettyyn pisteeseen saakka, mutta varmaan auttais, jos tietäis oikeasti mitä on tekemässä, kun niitä potikoita kääntelee :D

Enkä mee vannoon, että mulla on aina kaikki palikat oikeassa kohtaa ketjua, mutta yleensä korva kyllä kertoo, jos jotain on pahasti pielessä.

Mut joo, pitää testailla. Kyllä noista yleensä pääsee suht nopsaan kärryille, mitä mikäkin komponentti tekee ja sen jälkeen niitä osaa ruveta laittaan suunnilleen oikeaan paikkaan ja niin edelleen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
BEHM - Frida biisissä on tuo tahti missä palm mutetaa kielet Kuinka tuo onnistuis tehokkaasti? Jotai vinkkei antaa?
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
814
BEHM - Frida biisissä on tuo tahti missä palm mutetaa kielet Kuinka tuo onnistuis tehokkaasti? Jotai vinkkei antaa?
Luulisi että tubessa olis pätkää tuosta. Rytmillisesti toi on hyvin perus komppi ja yleinen 4/4 popissa eli onko se nyt ns takapotku suomeksi, mutta missä se sointu kompataan ykkös ja kakkoiskun väliin eli "and".
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
BEHM - Frida biisissä on tuo tahti missä palm mutetaa kielet Kuinka tuo onnistuis tehokkaasti? Jotai vinkkei antaa?
Olennaisinta tuossa säkeistössä lienee vaan tuon rytmin tajuaminen. Siinä kompissa toistuu alasisku, ylösisku ja pieni isku kämmensyrjällä takas kieliin, joka sammuttaa sen hetkisen soinnun ja nuo tarvis saada kaikki meneen synkassa ja oikeassa rytmissä niin, että a) varsinaiset sointuiskut tulee oikeaan aikaan ja b) että oikea käsi sammuttaa kunkin soinnun oikeaan aikaan.

En tiedä onko tuohon mitään varsinaista hopealuotia, vaan koittaa lähteä liikkeelle vaikka yhdellä soinnulla alkuun, että oikea käsi alkaa tottelemaan tota rytmiä ja jos tarvii, niin hahmottelee vaikka tota rytmiä biisin mukana pelkkiä dempattuja kieliä oikealla kädellä soittelemalla.

muoks. kertsissä komppi ja oikean käden rytmi pikkaisen muuttuu, mutta tuo ihan sama periaate jatkuu, että sointuiskut ja sointujen sammutus pitää saada vaan meneen oikeassa rytmissä ja synkkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Joo pienen tutkiskelun jälkee aloin hiffaa tuota ja aika vaikea rytmitys mut on kyl hyvää treeniä!
Musta tuntuu et akustinen on viime aikoina laulanu sähköskebaa enemmän :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Joo pienen tutkiskelun jälkee aloin hiffaa tuota ja aika vaikea rytmitys mut on kyl hyvää treeniä!
Musta tuntuu et akustinen on viime aikoina laulanu sähköskebaa enemmän :D
Noista Behmin biisin tyylisistä jutuista tulee jossain vaiheessa samanlainen automaatio kuin joistain geneerisistä vitossointurunttauksista, että sen kun alkaa soittaan mukana, kun tajuaa, mistä biisi menee. Alkuun tarvii toki antaa aikaa, että oppii mekaniikat ja senkin jälkeen olla tarkkana rytmin kanssa, koska vastaavilla kompeilla ei oo virkaa, jos ne ei mee rytmiin.

John Mayer on tosi kova tuossa jonkinlaisessa perkussiivisessa komppaamisessa, eli että komppikäsi hakkaa koko ajan rytmissä kieliin. Esim.

1) Heart Of Life
2) Neon

Toi ykkönen varmaan suunnilleen kaikkien soitettavissa, vaikken kyllä itekään oo oikein tuon tyylistä tottunut soittamaan, reenata pitäs, mutta toi Neon on jo aika vammainen kappale soittaa. Jossain haastiksessa Mayer ite kommentoi sitä niin, että ei onnistu, jos koittaa soittaa nuotit yksitellen, vaan oikea käsi pitää saada hakkaan sitä biisin rytmiä oikeaan tahtiin ja sen jälkeen ne nuotit uitetaan mukaan. Tavan pulliaiselle helpommin sanottu kuin tehty toki tuo vikakin :D

Tuossa joku Paul Davidsin analyysi Neonista:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
559
Tuosta "takapotkusta" voisi esitelmöidä varmasti vaikka ikuisuuden, mutta kyseessähän siis on musiikkityyli minkä ymmärtää koko muu maailma suomea ja saksaa lukuun ottamatta. Korostetaan kakkosta ja nelosta ja erittäin vahvasti ja esiintyy ykkössääntönä mm. latinalaisessa musiikissa sekä joissain vanhoissa jazzeissa jne jne jne. Myös nykypoppi alkaa olla enempi ja enempi tuohon suuntaan joka on mielestäni vain erittäin hyvä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
^ En minä tiiä tarviiko sitä kaikkien niin ymmärtää. Esim. Ska:han on pääasiassa aika pskaa :D Tai ainakin semmoista, ettei oo vielä löytyny oikeita päihteitä sen kuuntelemiseen, niinku Reggaenkaan kanssa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 922
^ En minä tiiä tarviiko sitä kaikkien niin ymmärtää. Esim. Ska:han on pääasiassa aika pskaa :D Tai ainakin semmoista, ettei oo vielä löytyny oikeita päihteitä sen kuuntelemiseen, niinku Reggaenkaan kanssa.
Sublime -Same in the end. Ei ole paskaa. Joskus yrittänyt opetella sitä soittaan, ja vaikka suora punk sujuu kun vettä vaan niin aivot ei tahdo tohon taipua.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Sublime -Same in the end. Ei ole paskaa. Joskus yrittänyt opetella sitä soittaan, ja vaikka suora punk sujuu kun vettä vaan niin aivot ei tahdo tohon taipua.
Läppähän tuo edellinen oli. Skata tai ska-punkkia on kyllä ihan lupa soitella tai lupa tykätä, vaikka minä tuomitsenkin paskaksi :D

Tuo kyseinen kappale, niin youtubessa oli vähän suttaisen oloista ääniraitaa, etten saanu ihan kaikesta (kaikista säkeistön sointuvaihdoista) selvää, mutta ei kai perus ska-kompissa mitään kauhean ihmeellistä ole? Ranne rentona harjaa vaan koko ajan alas ja ylös, varsinaiset sointuiskut ylöspäin, ja otelautakäsi sammuttaa soinnut ykkösellä ja kolmosella. Noin niinku karkeasti.

muoks. tuossa biisissähän se säkeistön ska-komppi lähti alkuun tosta hyvin perusmallista, mutta kehitty sitten biisin myötä ja mukaan rupes tuleen jotain variointeja ja vaihtoja, joista en saanu enää kunnolla selvää.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 181
Tavarasta maksettu ostovaiheessa arvonlisävero (Ebay). Tuo veronumeron toimitin tullausvaiheessa tullille ja oli sillä hyvä. Nyt palautin tuotteen takaisin myyjälle.

Palautuuko tuo arvonlisävero takaisin Ebaylta myös automaattisesti, vai pitääkö sitä hakea tullilta takaisin?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 271
Pitkän harkinnan jälkeen tuli hommattua Solarin seiska Iban kaveriksi. Kyllähän tuota ainakin ihailee nurkassa, jos ei muuta. :)

Näyttää siistiltä. Jos vaan jaksat, niin olisi kiva joskus kuulla tarkemmin kokemuksia. Olen itse ollut vähän salakavalasti pidemmän aikaa kiinnostunut Solareista. Esimerkiksi fiilikset viimeistelystä, soundista, soitettavuudesta ja ihan vaikka toimituksesta on kaikki tervetulleita.

Nyt viimeisimpänä Solar julkaisi Marzi Montazerin nimikkomallin. Tuntuu että merkki noin muutenkin elää jonkinlaista nousukiitoa.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Tässä nyt taas pari coveria Ghostilta ja ihan selkeästi huomaan virheet sekä rytmistä putoilut. Mut ei se menoa haittaa :D





Mulla tuli mieleen opiskella myös teoriaa. Löytyyköhän jotain järkevää sivustoa mielellään jopa suomeksi (ei haittaa englanniksi), mistä olisi helppo lähteä opiskelemaan teoriaa nimenomaan kitaran näkökulmasta? Voi myös ehdottaa Skillsharea, udemyä, jne eli näitä maksullisia paikkoja jos löytyy jokin hyvä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Tässä nyt taas pari coveria Ghostilta ja ihan selkeästi huomaan virheet sekä rytmistä putoilut. Mut ei se menoa haittaa :D





Mulla tuli mieleen opiskella myös teoriaa. Löytyyköhän jotain järkevää sivustoa mielellään jopa suomeksi (ei haittaa englanniksi), mistä olisi helppo lähteä opiskelemaan teoriaa nimenomaan kitaran näkökulmasta? Voi myös ehdottaa Skillsharea, udemyä, jne eli näitä maksullisia paikkoja jos löytyy jokin hyvä.
Paul Davidsillä on hyviä videoita.

 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 848
Suomeksi sitten taas rockway. On siellä rockwayllä hyvääkin sisältöä, mutta osaa ei kyllä jaksa kuunnella pätkääkään.
Sitten on Suomen tunnetuin naiskitaristi, jonka nimi meni just multa unohduksiin. Tarjoaa kanssa maksullisia opetusvideoita. juutuubista voi kanssa hakea kitaradogmaa.

Edit lisäys. Erja Lyytinenkin tarjoaa sitten maksullisia videokursseja. Mutta ei näistä itselle kokemusta. Paul Davids ja Rick Beato sekä Creative guitar studio ylittää jo omat mielenkiintoni musiikin teoriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Joku Solarin evertune seiska oli itelläkin vähän aikaa harkinnassa, mutta jäi. Voi olla, että jäis vähälle käytölle. En oo siis ikinä soitellut seiskalla (pl. ihan jotkut minuutin parin testit), että pitäs lähteä aika nollista jo ihan sen suhteen, että ois jotain matskua, mitä soitella.

Meinasin laittaa musarin kiertoon, maanantaina tulee ostaja katsomaan. Jos tuo menee, niin kai se on laitettava joku kotimainen custom tulemaan, kun oon moista haikaillut vuosikaudet. Manninen Custom Guitars valikoitunee mestaksi, kun Ruokankaat liian kalliita ja GAS ja Vuorensaku esim. tekee minusta pääasiassa vähän semmosta tyyliä, mitä en ihan hae.

Suomeksi sitten taas rockway. On siellä rockwayllä hyvääkin sisältöä, mutta osaa ei kyllä jaksa kuunnella pätkääkään.
En ollu kauhean vakuuttunut Rockway kontentista, kun hetken aikaa koitin testata ajatuksella, että palauttelis vähän teoriaa mieleen ja/tai siivoais tekniikkaa. Toki myönnän, että vähän vähälle jäi materiaalin kahlauskin ennen kuin tutustumisjakso loppui.

Mut sieltä alkaa sit niiden myyntipalvelu soitteleen perään. Taisin lopulta laittaa estoon sen numeron..
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Yllättävän vaikea muuten miettiä speksejä, jos lähtee tilaamaan customia. Ihan jo siitä lähtien, että

- floikka vai nou
- HH vs. HSH vs. HSS
- medium jumbot vai jumbot nauhoiksi jne.

Ts. pitäs varmaan osata vähän rajata kuitenkin sitä, millaisia ominaisuuksia ja millaista soundia kitarasta eniten haluaa, koska sellaista joka paikan soitinta ei oo oikein mahdollista speksata.

Tallan suhteen pitäs päättää, että katteleeko sitä rotanloukkua (ts. floikkaa) ja kitara pysyy oikeasti vireessä, vai laittaako jonkun ns. siistimmän ja virittelee sit kitaraa vähän useammin tai joutuu rajoittaan kammen käyttöä. Mikkien suhteen pitäs päättää tyylin lisäksi, että miten paljon haluaa stratomaailmaa ja haluaako esim. tuon keskimikin tielle vai ei. Freeway-switch ois tietty yksi, jos haluais mahdollisimman paljon soundeja yhdestä kitarasta, mutta ei oo yhtään kokemusta, että tiedä sitten..

Nauhojakin mietin, että viittiikö ottaa jumboja, kun oon selvästi eniten tottunut soittaan medium jumboilla ja mulla on aika raskas tatsi (painan aika kovaa kielen kaulaan). Vaikka siis jumbojen pitäs olla paremmat venyttää ja ehkä antaa sitä sustainiakin enemmän.

Kaikki puut ja koristelut vielä päälle, niin puuh. Kaulaprofiilista oon sentään jo aika varma, että se saa olla jotain pikkaisen paksumpaa D-profiilia. Hyvin lähellä tota Jammun, jos ei jopa ihan identtisesti sen spekseillä. Sopii tosi hyvin käteen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
648
Custompohdinnat meni omalla sarallani kovin suoraviivaisesti: otin suosikkikitarani kriittiseen tarkasteluun, erittelin ongelmakohdat mitä siitä löysin ja tilasin kompensoivilla muutoksilla samanmoisen.

Tosin, kyseessä oli pelkkä kaula.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Tällä hetkellä teen nämä molemmat joka päivä. Siinä kohtaa ku molemmat alkaa menee jollai 125-150% tahdilla niin siirryn munlaisiin treeneihin :) Mut siis hyvää kehitystä jo tullut kun monen noista aloittanut 25% tahdilla ja siitä nopeutunut jo huomattavasti.








Sitä teoriaa joo. Mä varmaa aloitan tuosta Rockwaysta. Löytyy meinaa sen verran sähköpostia ynnä muuta että tuota ilmaiskokeilua hyödynnän. Suomeksi olis etuna toi teoria niin ei tartte miettiä termejä ja sitä opettelua kahteen kertaan.

Tää mun kitarahössötys alkaa jo menemään suuremmaksi kuin harrastus :)

Naapurikin tamppas eile lattiaa. Ymmärrän hyvin kun soitan parhaimmillaa joka päivä tuntitolkulla. Tosin hän on muuttamassa ihan lähiaikoina, joten.. Ehkä se oli enemmänkin herätys näihin mun klo 22 jälkeisiin soitteluihin, että aikatauluttaa -ei hiljaisuus- ajankohdalle soittelua tai sitten kuulokkeet.

Eipä sitä itse tajua miten se kuuluu naapuriin kun tottunut soittelee tietyllä volyymillä. Ehkä se basso enemmänkin kuuluu joten sitä jos vaimentaa saa jo ihan hyviä lopputuloksia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
^ Emmä jaksanutkaan, mut sitku huomas kuinka paljon hyötyä tästä on, niin oon ottanut ns. päivittäiset workoutit. Vähänku salitreeniä tekis. Noi on samalla sitten lämpöä siihen, että mä rupeen soittelee biisejä. Eli koen noide videoiden mukaan soittelun olevan täysin win-win situation.

Mutta niinku mainitsit tuossa viestissäsi niin mun pitäisi sitä teoriaa alkaa opettelemaan niin löytäis eri tavalla nuotit jne :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Tästähän tuli hauskempaa kuin uskoinkaa. Pentatoninen asteikko tutuksi, metronomi taustalle ja soolottelemaan :D
Tästä teorista pitttää tehdä hauskaa, muuten ei jaksa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Mä ihmettelen kuinka jotkut jaksaa treenata toistamalla sitä samaa mitä joku toinen tekee.
Niin, kai toiset opettelee soittamaan vähän eri tavalla kuin toiset. Toisille on luontaista lähteä kokeilemaan ite kaikenlaista ja hakea sitä kautta juttuja, jotka toimii. Toiset matkii muita ja oppii sitä kautta. Sanoisin, että aloittelijan kannattaa kyllä apinoida perustekniikat / perusjutut joltain järkevältä opettajalta tai järkevästä materiaalista. Ihan turha lähteä keksimään itse pyörää uusiksi.

Tuosta Bernthin videosta, niin ei noita reenejä ole minusta tarkoituskaan sen videon mukana soittaa, vaan ottaa reenit talteen ja lähteä rakentamaan tekniikkaa ja tempoa omaan tahtiin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Joo, kyllä se räpsähtää custom-projekti liikkeelle. Tänään lähti musari uuden omistajan kantoon, niin sai pesämunan tilaukseen.

Aika hyvin sai jo speksitkin mietityksi sepän kanssa niiltä osin, mitä pitää tietää het alkuunsa, että vielä viimeiset lukittavat asiat kondikseen, lasku maksuun ja odottelemaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Mä oon pyrkinyt nyt päivittäiseen rutiiniin seuraavia:

Benrthiltä 1-2 "soita mukana" tekniikkavideota/workouteja, miten näitä nyt halua kutsua.
Teoriaa aina pikkusen eteenpäin ja niiden soveltamista (Rockway nyt käytössä).
Akustista treeniä.
Sähköskeballa sitten coveribiisien treeniä ja aina välillä kun löytyy kivoja sooloja, niin niiden kanssa fiilistelyä ja opettelua.

Kyllä tää jo osa-aikatyöstä menee :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Nyt on tilattu myös mikrofonit customiin.

Eilen sain haettua tuon Laneyn FR112 -aktiivikaapin postista. Oli todella positiivinen yllätys, miten hyvin soi. Odotin semmosta semikammottavaa kakofoniaa tämmösessä normihuoneessa, mutta tuohan soi hemmetin hyvin ja tarkasti, kun kallistin vielä ylöspäin.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Mä oon pyrkinyt nyt päivittäiseen rutiiniin seuraavia:

Benrthiltä 1-2 "soita mukana" tekniikkavideota/workouteja, miten näitä nyt halua kutsua.
Teoriaa aina pikkusen eteenpäin ja niiden soveltamista (Rockway nyt käytössä).
Akustista treeniä.
Sähköskeballa sitten coveribiisien treeniä ja aina välillä kun löytyy kivoja sooloja, niin niiden kanssa fiilistelyä ja opettelua.

Kyllä tää jo osa-aikatyöstä menee :D
Hyvän kuuloinen jaotus. Mulle kanssa toimii sellainen, että on suht selkeät alueet joita käyn läpi itse soittoharjoittelussa, ja varaan myös aikaa sitten vaan pelkälle soittamiselle, oli kyse sitten vaan jostain diibadaabameiningistä missä soitan omia suosikkibiisejä tai sävellyksestä jne. En välttämättä seuraa edistystä tyyliin päivittäin pistämällä johonkin exceliin kuten true autist master race, mutta kuitenkin asetan itselleni tiettyjä pieniä välitavoitteita jotka yhdessä johtaa sitten johonkin isompaan tavoitteeseen. Oli kyse sitten vaikka jonkun biisin parttien treenauksesta ja ite biisin playthrough sitten lopullisena tavoitteena, tai jostain taustaraitaan tehdystä soolonlurituksesta tai mistä tahansa muusta.

Eli mahtava kuulla että harrastus maistuu! Soittaminen on parhaimmillaan ihan vitun upeaa hommaa :giggle:
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 611
Itellä ollu aika puhdasta alternatereeniä vaan viime päivät. Metronomin kanssa yhtä ite kehitettyä reeniä + uniteatterin take the timen yhtä melodiatilupätkää sillä ajatuksella, että pitäs olla ihan sama miten tipahtaa jollekin kielelle, niin pitäs pystyä pikkaan sujuvasti ylös tai alas kielten sisä- tai ulkopuolelta ja liikkuun sujuvasti sillai kieliltä toisille. Jotain varovaista edistystäkin huomaa kyllä jo, ettei oo niin pihalla kuin aikaisemmin, kun tarvii pikata kielten sisäpuolelta.

Tuo on siis vähän ristiin sen kanssa, miten oon aikaisemmin ajatellu pikkaamista. Oon periaatteessa pyrkinyt suunnitteleen pikkauspatternit niin, että jos tarvii lähteä meneen kohti matalampia kieliä, niin edeltävä isku ois ylöspäin ja jos tarvii lähteä kohti korkeampia kieliä, niin edeltävä isku ois alaspäin (ja on ollu paljon luontaisempaa pikata kielten ulkopuolelta), mutta tuo ei ihan joka paikassa oikein toimi, niin sais vähän enemmän "teknistä vapautta" tuolla edellisellä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Hassunhauskaa tässä kehityksessä tekee myös sen, että en oo treenannu alternatella yhtää Master Of Puppetsia saaki Seek & Destroyta, silt ne nopeat osuudet alkaa sujumaan alternatella. Ihanku aivot prosessois jotain kuukauden takaista soittoa :D Tai sitten muu kehitys vaan osuu kaikkeen muuhunkin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 271
Siinä ois @Markqq :lle potentiaalisesti kova heviluikku halvalla: Muusikoiden.net - Tori - Ibanez prestige (#1778294)

Varmaan kyllä kannattaa kysellä speksit, kilometrit ja kunto tarkemmin, jos tuohon lähtee..

Reilu pari kiloa heilahti iteltä, kun tilasin mikit ja maksoin ennakkomaksun customista. Ei kerenny vanhenemaan myyntirahat musarista liian kauaa tilillä..
Aika kehnonlaisesti tuntuu myyjä kitaransa tuntevan, jos malliksi arvotaan Arctic Blue. Kitarana kyllä kiinnostava etenkin tohon hintaan, jos vaan tärkeimmät on kunnossa.

Mitäs muuten customiin valikoitui speksien osalta, jos uskaltaa kysyä? Floikka vai jokin kesympi laitos?
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Lienee RG3620Z, ja ellei mitään spessujuttuja ole (kuten propellikaulaa ym.) ja nauhat kondiksessa, niin kyllä tuossa on tuohon rahaan aika paljon kitaraa. Ainoa semmonen osta heti -päätöstä viivyttävä juttu voi olla tuo Edge Zero -talla, joka ei ihan normifloiderin kaltainen ole sen vakauttajansa kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 046
Viestejä
4 210 990
Jäsenet
71 006
Uusin jäsen
Eip

Hinta.fi

Ylös Bottom