Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
^ sitähän se meinaa. Kato vähän jotain tutoriaalia youtubesta kylkeen. Esim. Guthrie Govanilla oli jossain videossa ihan hyviä pointteja täppäämisestä ts. että täpätyt nuotit ei soi niin kuin pitää, jos vaan tökkää sormen alas ja nostaa ylös, vaan sen pitäs olla vähän semmonen pull off -tyylinen se liike, millä "vedät" sen täpätyn nuotin soimaan.
Ja kun sulla peukalo ja etusormi pitää kiinni plektrasta, niin varmaan tuota keskisormea kannattaa ekana tarjota. Se on siinä niinku ekana hollilla ja vahvimmasta päästä plekukäden sormia.
Näppää kielen pohjaan ja antaa sen "lipsahtaa" sormen alta pois. Siis vedät sormenpään pois kielen päältä (sivusuunnassa), niin että se ponnahtaa reippaasti vapaaksi ja siksi soi.E: Mitehä tuo "pull off" onnistuu, eli pitäs eka saada se kieli pohjaa sormella, sitte täppää alaspäin? Onpaha hankalaa
Vähän raskassoutuinen kaveri omaan makuun, niin en tunne sisältöään sen tarkemmin, mutta on näitä jonkun verran tullu Youtubessa vastaan ja vaikka nyt tämän kaltaiset reenit tekee perustekniikalle varmasti hyvää:Onks kukaa kattelu tän tyypi videoita? https://www.youtube.com/user/Bernthguitar
Hänellä tosi paljo fiksun oloista opetusmateriaalia. Ainut että mulla menis ikä ja terveys etsiä sopivia treenei tuolta. Jos joku on tuon kanavalta jotain poiminut niin olisko siellä jotai "dealbreaker" treenei joita olis hyvä ottaa mukaan?
Vähän raskassoutuinen kaveri omaan makuun, niin en tunne sisältöään sen tarkemmin, mutta on näitä jonkun verran tullu Youtubessa vastaan ja vaikka nyt tämän kaltaiset reenit tekee perustekniikalle varmasti hyvää:
Noin muuten kannattaa varmaan vaan katella niitä videoita ja poimia sieltä kiinnostavia juttuja. Keskittyisin tosin ite sun tilanteessa voimakkaasti tohon perustekniikkaosastoon noiden kanavalla myöskin näkyvien sweeppaus- ja nopeusharjoitteiden yms. sijaan. Niitäkin kerkeää kyllä varmasti sen jälkeen, kun toi perustekniikka alkaa olemaan kuosissa.
Bernth kuuluu omissa kirjoissa vähän siihen YouTuben klaaniin, jota en niin jaksa seurata, kun joka pointtia alleviivataan isoilla teksteillä ja ehkä on sellasta clickbaitia ilmassa. Toki ymmärrän, miksi näin tehdään, mutta esimerkiksi Davidsin tyyli tuntuu kevyemmältä seurata.
Se vähä mitä olen ehtinyt Bernthin juttuja katsoa, niin aika monet vinkit olen nähnyt useita kertoja muidenkin esittäminä, eli sinänsä ei varmaan ole keksinyt pyörää uudelleen. Eikä siis niin tarvitsekaan, pääasia että kukin itse löytää oppeja lähteestä, jota tykkää seurata.
Joo totta, siinä mielessä en sitä minään kovin painavana kriteerinä pidäkään, että onko joku nettikitaristi mullistanut jotain vai ei. Onhan sekin tärkeä teko, että jakaa oppejaan eteenpäin. Esimerkiksi tuon ylempänä olevan vartin treenin muistan aikanaan nähneeni jossain muinaisessa kitarakirjassa tuhat vuotta sitten, mutta sama se mistä sen opin saa.Kirja "Steal Like An Artist" on hyvä. Eipä nykyää kukaa juuri keksi mitää uutta, tai se on hyvin harvinaista. Jengi kopioi toisiaan ja tekee "omia versioita"
Minusta se on sinusta itsestäsi kiinni, kokeile erilaisia kitaroita ja soittoasentoja. Siinä istuessakin sen kitaran voi pitää vaakatason ja pystyasennon välillä. Sitten kitaran muodollakin on oma merkityksensä.Minkähän kokoinen kitara on tällaselle 168cm pitkälle kaljamahaiselle sopivan kokoinen?
Ostin testiksi 41" ja mietin että onko toi vähän iso? Istuvaltaan kun tota soittaa niin käsi joutuu aika ison mutkan tekemään, akustinen kitara siis.
Soittaahan en siis osaa, mutta ideana oli katsoa josko sellaista oppis soittamaan, tai vähintään kännissä vaimoa entistä enemmän ärsyttämään omilla soitoillaan
Noi strato ja lespa ovat sähkökitaroita, muuten ed. viesti sopii akustiseenkin. Kyllä tollanen pehmyt/joustava on hyvä varsinkin nailonkielillä, joilla mitä suosittelisin ensin aloittamaan. (tässäkin ammattilaiset osannevat kommentoida paremmin). Teräskielillä itse käytän 2.0mm on vähän helpompaa soittaa hyvin nopeita sarjoja.Onks tolla plektran paksuudella kauheesti väliä kun tota alottelee opettelee?
Onko tollanen 0.73 ihan ok ylipäätänsä akustiselle?
Ekaan: ei sinällään, mutta kyllä väärä pleku herkästi soundaa aika paskalta akkarilla. Ja liian paksu tai liian lörö voi olla tekniikan puolesta vähän vammainen soittaa, mutta nää ehkä enemmän sit tottumusjuttuja ja löytyy ajan kanssa.Onks tolla plektran paksuudella kauheesti väliä kun tota alottelee opettelee?
Onko tollanen 0.73 ihan ok ylipäätänsä akustiselle?
Minä mikään ammattilainen ole, mutta tällai puolisen vuotta Les Paulinkin omistaneena tuntuu, että ne on kyllä tehty seisaalteen soitettavaksi. Paranee soitettavuus jotenkin ihan älyttömästi verrattuna istualteen, missä kitara vaan keikkuu sylissä ja minä ainakaan pysty soittamaan sitäkään vähää korkeimmilta nauhoilta, mitä muuten.Mulla on lespa ja strato, ja minust stratogaster malli on mukavampi soittaa, vaikka aivan selkeästi enemmän soitan tolla lespallani. Vaikka istualtani eniten soittelenkin. Seisoessa saa usein sen parhaimman asennon.
Ammattilaiset osannevat vastata paremmin.
Olen samaa mieltä mulle Lespan ongelma on juuri noi ylemmät nauhat nauhaväli on 1mm kapeampi kun starossa ja starossa ei ole niin naisellisia muotoja, jolloin sen saa paremmin mieleisekseen istuessa.Minä mikään ammattilainen ole, mutta tällai puolisen vuotta Les Paulinkin omistaneena tuntuu, että ne on kyllä tehty seisaalteen soitettavaksi. Paranee soitettavuus jotenkin ihan älyttömästi verrattuna istualteen, missä kitara vaan keikkuu sylissä ja minä ainakaan pysty soittamaan sitäkään vähää korkeimmilta nauhoilta, mitä muuten.
Muutenkin tuntuu, että tuo kitara on elementissään silloin, kun pysytään tyyliin 15. nauhan matalammalla puolella.. Tossa on edelleen vähän sitä vikaa, kun menin taas säätään kielien kanssa, että korkeimmilla nauhoilla bendit soundaa vähän kireiltä ja ei näillä mun suurehkoilla sormilla oo oikein lemppari taiteilla korkeimmilla nauhoilla tuommoisen lyhyempiskaalaisen kitaran kanssa.
muoks. ja siis piti vielä sanomani, että minäkin olen samaa mieltä, että strato-malli(t) on pääsääntöisesti mukavampia / luontevampia soittaa itelle.
Pahus se olikin kitar -apajasta, hetken aikaa taalat vilkku silmissä että teen törkeen halavan ostotarjouksen myyjälle, vaan taitaa olla turha toivo tässä tapauksessa...Ei tullut tuosta Epiphonen Rivierasta pitopeliä. Siihen valmistauduin, että ois voinut teettää tuohonkin uuden satulan ja kenties vaihtaa jotain pienempää osaa, mutta näkyy olevan nauhat sen verran finaalissa, että parempi laittaa vaan takas. Tulis liian kallista remonttia uusien nauhojen kanssa.
Vähän asiasta viidenteen, niin eilen taas hämmästelin, miten hyvin tuo halpisjammu soi oman remonttinsa jälkeen. Nää aina tietty vähän elää päivästä riippuen, mutta en tiedä valehtelenko edes paljoa, jos sanon että tykkään tällä hetkellä eniten tuon soundista noihin monta kertaa kalliimpiin verrattuna..
Ei mitään tietoa miten suhtautuvat tarjouksiin.. ainahan tuota kysyä voi, jos kyseinen kapistus kiinnostaa. Mulla nyt menee toki tässä vielä päivä pari, ennen kuin saan tuon niille takasPahus se olikin kitar -apajasta, hetken aikaa taalat vilkku silmissä että teen törkeen halavan ostotarjouksen myyjälle, vaan taitaa olla turha toivo tässä tapauksessa...
En usko että myyvät sellaisiin hintoihin mitä uudelleennauhoitettavan halpiskitaran arvo oikeasti on, eli vähintään puoli-ilmainen :/ Jos ihan mielenkiinnosta ajatellaan, niin yksityiseltä kun ostetaan Epäluurin Riviera humppareilla, jos se on kunnossa niin hinta voisi olla vaikka tuon noin 450 euroa. Jos nauhat on lopussa niin siitä vähennetään nauhoituksen osuus 250 euroa ja harva kun haluaa tuollaisen halpiksen mihin pitää heti tehdä remppa, niin sillä perusteella voi ottaa vielä vähän pois hinnasta. Sehän ei taas liikkeille käy joten turhahko alkaa edes koittamaan varsinkaan kun ei ole P90 malliEi mitään tietoa miten suhtautuvat tarjouksiin.. ainahan tuota kysyä voi, jos kyseinen kapistus kiinnostaa. Mulla nyt menee toki tässä vielä päivä pari, ennen kuin saan tuon niille takas
Ihan potentiaaliselta peliltä se muuten vaikutti, mikit minusta täysin asialliset, mutta laittoa tosiaan vaatii.
Ne on varmaan hyvittäny tosta tommosen luokkaa pari satkua tai jotain sinne päin, että ei sitä varmaan kannata ihan samalla rahalla eteenpäin laittaa, jos käytettyjen bisnestä aikoo tehdä. Vielä kun joku on joutunut kuvaan ja huoltamaankin (ainakin vaihtamaan kielet) tuon liikkeessä.En usko että myyvät sellaisiin hintoihin mitä uudelleennauhoitettavan halpiskitaran arvo oikeasti on, eli vähintään puoli-ilmainen :/ Jos ihan mielenkiinnosta ajatellaan, niin yksityiseltä kun ostetaan Epäluurin Riviera humppareilla, jos se on kunnossa niin hinta voisi olla vaikka tuon noin 450 euroa. Jos nauhat on lopussa niin siitä vähennetään nauhoituksen osuus 250 euroa ja harva kun haluaa tuollaisen halpiksen mihin pitää heti tehdä remppa, niin sillä perusteella voi ottaa vielä vähän pois hinnasta. Sehän ei taas liikkeille käy joten turhahko alkaa edes koittamaan varsinkaan kun ei ole P90 malli
Mul tuottaa hirveästi ongelmia soittaa PM voimasointuja nopealla tahdilla alternatella, kuulostaa ihan persraiskaukselta Kai tässäkin kokemus tuo taitoa?
Ihan silleen suositeltavana treeninä jos omaa edes yhden rumpukapulan. Tuo taiminki tuppaa olemaan kitaristeille aika iso mörkö ja palasi ohimennen rumpalien taiminkiharjoitus mieleen, jota suosittelen reenaamaan vaikka hiton tylsää onkin. Eli otetaan vaikka kännykästä metronomi ja laitetaan se nopeuteen X (mitä vaan muutaman kymmenen ja reilun parinsadan väliin) ideana naputella vaikkapa tyynyyn, sohvaan tai vaikkapa polveen niin ettei metronomin naputusta kuulu ja jatkaa esimerkiksi pari minuuttia per nopeus. Onnistuu myös jotenkuten kitaralla vahvasti dempatulla yhdellä kielellä. Mitä hitaampaa sen hankalampaa, mutta parempaa reeniä. Nopeutta kannattaa vaihtaa tosiaan parin minuutin välein ja keskittyä pelkästään siihen taimiin (time)
Tässä nyt taas pari coveria. Edelleen jos on jotai vinkkejä, ehdotuksia, sudenkuoppia, haukkuja, kehuja:
Itellä vähän hakee mm. G-kielellä, jos tarvii soitella jotain legato (hammer - pull off) kamaa esim. etusormi, nimetön, pikkurilli -yhdistelmällä. Jos otelaudan käsi on kovin lappeellaan, niin pikkurilli sutaisee turhan herkästi korkeaa E-kieltä, kun vaihtaa asemaa ja oon koittanut tuon kanssa vähän testailla, että miten sais noita tiettyjä juttuja soitettua puhtaammin. Että siis kaikenlaisia nyansseja voi tulla pitkin matkaa, mutta validi homma joka tapauksessa tuo kielten sammuttelu.
Osta vaan eivät häiritse naapureitakaan niin paljon ja mikä parasta saat monipuolista liikunttaa eikä maksa enää mitään lisää.Mulla ois ihan laadukkaat bongotkin kaapissa.. Ostin yksiä polttareita varten, mutta ei oo himassa tullu hirveästi pompoteltua.
Ois tilaa ja löysää, niin ostaisin sähkörummut. Olettaisin, että niiden kanssa pärjäis kohtuu nopsaan ihan kohtalaisesti vanhasta muistista. Olettaisin myös, että rumpujen soitto tekee kyllä varsin hyvää rytmitajulle ihan universaalisti, jos sellaiseen on intoa ja mahdollisuus.
Nykyään aika usein rumpali soittaa klikin kanssa, eli saa monitoriin suoraan metronomin. Tämä pakollista jo taustanauhojen ja efektien takia. Toki joillain nyt vain on ihan sikamaisen tarkka rytmitaju ja kelpaisi myös itselleOsta vaan eivät häiritse naapureitakaan niin paljon ja mikä parasta saat monipuolista liikunttaa eikä maksa enää mitään lisää.
Joillakin on muuten aivan uskomaton rytmitaju. Kerran kuvasin yhtä bändiä ja sound sheckin aikana kuvasin rumpalia salaa ja otos miellytti itseäni. Orkka sitten soitti saman biisin n. 2,5 tunnin päästä ja ihan vaan huvikseni kokeilin miten em. videon pätkä sopisi.
Kohdistin pellin iskut ja vain väliin tulleet todella nopeat sarjat joiden eroa silmä ei enää huomaa olivat jotain 0.01-0,02ms pielessä. Oli aivan pakko nostaa hattupäästä rumpalille ja tietenkin hyödynsin leikkeen. On siinä kiva bändinkin soitella.
siinäpä se ongelma, komppi on huomattavasti helpompi pitää rytmissä mitä perus klikki 45 tempossa Sillon joskus kauan sitten kun opiskelin musiikkia, niin yläkerrassa treenasi rumpali. Se soitti vartista tuntiin per tempo noita klikkiharjoituksia ja kauhea meteli jos kuului pari metronomin klikkausta liian lähellä toisiaanItse olen super saamaton klikkitreeniin. Laitan mieluummin ez drummerista komppeja ja vedän siinä päälle. Tulee samalla myös riffejä mahdollisesti.
siinäpä se ongelma, komppi on huomattavasti helpompi pitää rytmissä mitä perus klikki 45 tempossa Sillon joskus kauan sitten kun opiskelin musiikkia, niin yläkerrassa treenasi rumpali. Se soitti vartista tuntiin per tempo noita klikkiharjoituksia ja kauhea meteli jos kuului pari metronomin klikkausta liian lähellä toisiaan
Joo, ko. tapauksessa ns. vanhan kansan rumpali ja bändi eli ihan perinteisillä vetivät. Toiset eivät niin arvosta muutekaan noita taustanauhoja, vaikka niillä kyllä saadaan paljon hyvääkin aikaan. Sitten äänimies vaikuttaa parhaimillaa ja pahimillaan bändin soundiin todella paljon, jopa niin että bändi kuullostaa lähes täysin erilaiselta.Nykyään aika usein rumpali soittaa klikin kanssa, eli saa monitoriin suoraan metronomin. Tämä pakollista jo taustanauhojen ja efektien takia. Toki joillain nyt vain on ihan sikamaisen tarkka rytmitaju ja kelpaisi myös itselle
Joo, siis tässähän ei ollu muuta estettä kuin se, että tähän mun yhdistettyyn työ- ja musahuoneeseen mahtuu kitaroiden ja työsetupin lisäksi just ja just soittaan noilla bongoilla Ei puhettakaan, että sais sähkörummut järkevästi. Että joutuu odotteleen isompaa asuntoa.Osta vaan eivät häiritse naapureitakaan niin paljon ja mikä parasta saat monipuolista liikunttaa eikä maksa enää mitään lisää.
^ Niin eikse ois ylipäätään vähän perverssiä säveltää klikin kanssa? Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Toi ois ite asiassa aika hieno tuo ibanez JCRG2001-UND mitä vilkasin nopiaan noita vinkukeppejä t-marketista, harmi vaan ettei tuon hintaisia viitsi hommata vain ulkonäön takia (ihan kun mulla ois muutenkaan moiseen varaa, ikinä )Tuli hirvee, toivottavasti hetkellinen himo, saada Ibanezin J.Custom. Thomannilla ois yksi hieno ja Levytukussakin yks ihan potentiaalinen, vaikka tykkäisin enemmän tree of life upotuksista kaulassa. Tarvis vaan käytännössä myydä sit tuo Musari..
Paras kitara ainakin tuolla jossain 12. nauhan yläpuolella, mitä oon soittanut, mutta tuo mikkiswitchin paikka ei oo itelle optimaalinen, noi orkkismikit ei ehkä aivan lempparit ja ehkä sitten floikka kuitenkin parempi, jos kelluva talla, vaikka ruma onkin. Pysyypähän kitara kunnolla vireessä kammen kanssa.
Ei vaahteraotelautaa mielellään itelle. Tää ois todella maukas: Ibanez RG8570Z-RBS J-CustomToi ois ite asiassa aika hieno tuo ibanez JCRG2001-UND mitä vilkasin nopiaan noita vinkukeppejä t-marketista, harmi vaan ettei tuon hintaisia viitsi hommata vain ulkonäön takia (ihan kun mulla ois muutenkaan moiseen varaa, ikinä )
Edit: Kävi muuten mielessä että jos haluaa TOL:n otelautaan eikä halua maksaa 3ke Ibaneezista (tai ei halua sitä jr kukkakeppiä) niin Sechterillä on se C-1 Exotic, ainakin Eebenissä on TOL ja se on pirun hyvä kitara vielä kaiken lisäksi, eikä maksa kun kolmasosan noista J-ibaneeseista.