Kitaran soittaminen

Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
467
soittaa ulkona livenä... ....+10 lämmössä
"Hauskinta" toi on, kun kyseessä on keikka kesäkuussa. Ja just edellisenä päivänä oli joku +23 astetta. Siinä vaiheessa, kun täytyy kesken biisiä hieroa
käsiä yhteen, että ne pysyy lämpinä & ettei sormet krampaa, tietää ettei tule olemaan helppoa. Ja toi tapahtui jo puolivälissä ekaa biisiä, ennen sooloa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 174
Tapping.png


Tarkoittaako tuo tappingiä? Elikkä oikean käden sormella hakataa tokalta kieleltä välistä 12 kun vasen tekee taikoja? Pitänee yrittää opetella tuota. Erään harjoiteltavan biisin soolossa :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
^ sitähän se meinaa. Kato vähän jotain tutoriaalia youtubesta kylkeen. Esim. Guthrie Govanilla oli jossain videossa ihan hyviä pointteja täppäämisestä ts. että täpätyt nuotit ei soi niin kuin pitää, jos vaan tökkää sormen alas ja nostaa ylös, vaan sen pitäs olla vähän semmonen pull off -tyylinen se liike, millä "vedät" sen täpätyn nuotin soimaan.

Ja kun sulla peukalo ja etusormi pitää kiinni plektrasta, niin varmaan tuota keskisormea kannattaa ekana tarjota. Se on siinä niinku ekana hollilla ja vahvimmasta päästä plekukäden sormia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 174
^ sitähän se meinaa. Kato vähän jotain tutoriaalia youtubesta kylkeen. Esim. Guthrie Govanilla oli jossain videossa ihan hyviä pointteja täppäämisestä ts. että täpätyt nuotit ei soi niin kuin pitää, jos vaan tökkää sormen alas ja nostaa ylös, vaan sen pitäs olla vähän semmonen pull off -tyylinen se liike, millä "vedät" sen täpätyn nuotin soimaan.

Ja kun sulla peukalo ja etusormi pitää kiinni plektrasta, niin varmaan tuota keskisormea kannattaa ekana tarjota. Se on siinä niinku ekana hollilla ja vahvimmasta päästä plekukäden sormia.
Kiitos vinkeistä. Tuota tuli jo vähän tehtyä Amon Amarthin Death In Firessä mut aika haparointia oli eli uuden oppimista tässä aikalailla :)

E: Mitehä tuo "pull off" onnistuu, eli pitäs eka saada se kieli pohjaa sormella, sitte täppää alaspäin? Onpaha hankalaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 174
Onks kukaa kattelu tän tyypi videoita? https://www.youtube.com/user/Bernthguitar

Hänellä tosi paljo fiksun oloista opetusmateriaalia. Ainut että mulla menis ikä ja terveys etsiä sopivia treenei tuolta. Jos joku on tuon kanavalta jotain poiminut niin olisko siellä jotai "dealbreaker" treenei joita olis hyvä ottaa mukaan?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
647
E: Mitehä tuo "pull off" onnistuu, eli pitäs eka saada se kieli pohjaa sormella, sitte täppää alaspäin? Onpaha hankalaa :D
Näppää kielen pohjaan ja antaa sen "lipsahtaa" sormen alta pois. Siis vedät sormenpään pois kielen päältä (sivusuunnassa), niin että se ponnahtaa reippaasti vapaaksi ja siksi soi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Täppääminen on helpompaa jos kielet ovat tuoreet. Vanhoilla kulahtaneilla sormi ei lipsauttele kieltä niin vaivattomasti. Action korkeudella on myös iso vaikutus kuinka vaivatonta hammer pull offit luonnistuu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 174
Tänään on nyt kitara soiton kanssa iha älytön liekki ja huomasin kanssa mun plekukädellä erään asian. Pidän plekua hieman eri tavalla ku aikasemmin ja se liikkuu paljo paremmin kuin ennen. Vieläkö muistais jatkossakin! Eli se on enemmä vinossa, tai miten sen selittäis. Tuntuu että se liukuu paljo paremmin kielten yli, eli ihanku ois rasvattu pää nyt, se tuntuu sellaiselta. Ennen se tökki enemmä tai vähemmän :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Onks kukaa kattelu tän tyypi videoita? https://www.youtube.com/user/Bernthguitar

Hänellä tosi paljo fiksun oloista opetusmateriaalia. Ainut että mulla menis ikä ja terveys etsiä sopivia treenei tuolta. Jos joku on tuon kanavalta jotain poiminut niin olisko siellä jotai "dealbreaker" treenei joita olis hyvä ottaa mukaan?
Vähän raskassoutuinen kaveri omaan makuun, niin en tunne sisältöään sen tarkemmin, mutta on näitä jonkun verran tullu Youtubessa vastaan ja vaikka nyt tämän kaltaiset reenit tekee perustekniikalle varmasti hyvää:

Noin muuten kannattaa varmaan vaan katella niitä videoita ja poimia sieltä kiinnostavia juttuja. Keskittyisin tosin ite sun tilanteessa voimakkaasti tohon perustekniikkaosastoon noiden kanavalla myöskin näkyvien sweeppaus- ja nopeusharjoitteiden yms. sijaan. Niitäkin kerkeää kyllä varmasti sen jälkeen, kun toi perustekniikka alkaa olemaan kuosissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 811
Jepa sitten kun on oikeasti oikea aika ja kiinnostus oppia tiluttamaan jokaisella eri tekniikalla niin siihen tuo Bernth on ihan helvetin kova. Huikea tekniikka tyypillä. Muuten en itse jaksa. Olen enemmän esim. Paul Davidsin kitaroinnin ja videoiden ystävä.

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Davids on symppis kaveri ja selittää noita juttujaan sillai maanläheisesti. Hyviä videoita hällä.

Tuolla Bernthin videolla näkyvä Ibanezin AZ2402 pitäs joskus päästä tyyppäämään. 22-nauhaista ja käytettyä HSS-versiota tuossa hetken tuumasin, mutta ehkä pitää kasata budjettia ja hommata kuiteskin se Suhr takas siihen slottiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 174
Vähän raskassoutuinen kaveri omaan makuun, niin en tunne sisältöään sen tarkemmin, mutta on näitä jonkun verran tullu Youtubessa vastaan ja vaikka nyt tämän kaltaiset reenit tekee perustekniikalle varmasti hyvää:

Noin muuten kannattaa varmaan vaan katella niitä videoita ja poimia sieltä kiinnostavia juttuja. Keskittyisin tosin ite sun tilanteessa voimakkaasti tohon perustekniikkaosastoon noiden kanavalla myöskin näkyvien sweeppaus- ja nopeusharjoitteiden yms. sijaan. Niitäkin kerkeää kyllä varmasti sen jälkeen, kun toi perustekniikka alkaa olemaan kuosissa.
Tässähä on tosi hyviä treenejä. Pakko hidastaa tuota tahtia ja onneks näin onnistuu youtubesta. Mut joo, kiva saada biisie lisäksi tuota tekniikkatreeniä myös.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 261
Bernth kuuluu omissa kirjoissa vähän siihen YouTuben klaaniin, jota en niin jaksa seurata, kun joka pointtia alleviivataan isoilla teksteillä ja ehkä on sellasta clickbaitia ilmassa. Toki ymmärrän, miksi näin tehdään, mutta esimerkiksi Davidsin tyyli tuntuu kevyemmältä seurata.

Se vähä mitä olen ehtinyt Bernthin juttuja katsoa, niin aika monet vinkit olen nähnyt useita kertoja muidenkin esittäminä, eli sinänsä ei varmaan ole keksinyt pyörää uudelleen. Eikä siis niin tarvitsekaan, pääasia että kukin itse löytää oppeja lähteestä, jota tykkää seurata.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 174
Bernth kuuluu omissa kirjoissa vähän siihen YouTuben klaaniin, jota en niin jaksa seurata, kun joka pointtia alleviivataan isoilla teksteillä ja ehkä on sellasta clickbaitia ilmassa. Toki ymmärrän, miksi näin tehdään, mutta esimerkiksi Davidsin tyyli tuntuu kevyemmältä seurata.

Se vähä mitä olen ehtinyt Bernthin juttuja katsoa, niin aika monet vinkit olen nähnyt useita kertoja muidenkin esittäminä, eli sinänsä ei varmaan ole keksinyt pyörää uudelleen. Eikä siis niin tarvitsekaan, pääasia että kukin itse löytää oppeja lähteestä, jota tykkää seurata.
Kirja "Steal Like An Artist" on hyvä. Eipä nykyää kukaa juuri keksi mitää uutta, tai se on hyvin harvinaista. Jengi kopioi toisiaan ja tekee "omia versioita" :)
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 261
Kirja "Steal Like An Artist" on hyvä. Eipä nykyää kukaa juuri keksi mitää uutta, tai se on hyvin harvinaista. Jengi kopioi toisiaan ja tekee "omia versioita" :)
Joo totta, siinä mielessä en sitä minään kovin painavana kriteerinä pidäkään, että onko joku nettikitaristi mullistanut jotain vai ei. Onhan sekin tärkeä teko, että jakaa oppejaan eteenpäin. Esimerkiksi tuon ylempänä olevan vartin treenin muistan aikanaan nähneeni jossain muinaisessa kitarakirjassa tuhat vuotta sitten, mutta sama se mistä sen opin saa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Minkähän kokoinen kitara on tällaselle 168cm pitkälle kaljamahaiselle sopivan kokoinen?
Ostin testiksi 41" ja mietin että onko toi vähän iso? Istuvaltaan kun tota soittaa niin käsi joutuu aika ison mutkan tekemään, akustinen kitara siis.

Soittaahan en siis osaa, mutta ideana oli katsoa josko sellaista oppis soittamaan, tai vähintään kännissä vaimoa entistä enemmän ärsyttämään omilla soitoillaan :rofl:
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Minkähän kokoinen kitara on tällaselle 168cm pitkälle kaljamahaiselle sopivan kokoinen?
Ostin testiksi 41" ja mietin että onko toi vähän iso? Istuvaltaan kun tota soittaa niin käsi joutuu aika ison mutkan tekemään, akustinen kitara siis.

Soittaahan en siis osaa, mutta ideana oli katsoa josko sellaista oppis soittamaan, tai vähintään kännissä vaimoa entistä enemmän ärsyttämään omilla soitoillaan :rofl:
Minusta se on sinusta itsestäsi kiinni, kokeile erilaisia kitaroita ja soittoasentoja. Siinä istuessakin sen kitaran voi pitää vaakatason ja pystyasennon välillä. Sitten kitaran muodollakin on oma merkityksensä.
Mulla on lespa ja strato, ja minust stratogaster malli on mukavampi soittaa, vaikka aivan selkeästi enemmän soitan tolla lespallani. Vaikka istualtani eniten soittelenkin. Seisoessa saa usein sen parhaimman asennon.
Ammattilaiset osannevat vastata paremmin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Onks tolla plektran paksuudella kauheesti väliä kun tota alottelee opettelee?
Onko tollanen 0.73 ihan ok ylipäätänsä akustiselle?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Onks tolla plektran paksuudella kauheesti väliä kun tota alottelee opettelee?
Onko tollanen 0.73 ihan ok ylipäätänsä akustiselle?
Noi strato ja lespa ovat sähkökitaroita, muuten ed. viesti sopii akustiseenkin. Kyllä tollanen pehmyt/joustava on hyvä varsinkin nailonkielillä, joilla mitä suosittelisin ensin aloittamaan. (tässäkin ammattilaiset osannevat kommentoida paremmin). Teräskielillä itse käytän 2.0mm on vähän helpompaa soittaa hyvin nopeita sarjoja.

Akustisessa kitarassa sormien käyttö on minusta se ykkösjuttu opetella, mutta plekrakin hyvä pitää siinä rinnalla=> ei tuu niin suurta kynnystä siirtyä sähkökitaroihin, joissa plekran käyttö on melkein pakko osata.
Hyvät kitaristit sitten käyttävät sormia ja plektraa samaan aikaankin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Onks tolla plektran paksuudella kauheesti väliä kun tota alottelee opettelee?
Onko tollanen 0.73 ihan ok ylipäätänsä akustiselle?
Ekaan: ei sinällään, mutta kyllä väärä pleku herkästi soundaa aika paskalta akkarilla. Ja liian paksu tai liian lörö voi olla tekniikan puolesta vähän vammainen soittaa, mutta nää ehkä enemmän sit tottumusjuttuja ja löytyy ajan kanssa.

Toiseen: on minusta. Noilla varmaan komppaa soinnut ja soittelee vielä melodiatkin kohtuu kivasti, ettei oo liian lörö. Mulla taitaa olla joku 0.88mm, jota käytän akkarilla. Tokko ihan hirveetä eroa tuohon pikkaisen ohkaisempaan.

Siitä oikeasta koosta, niin kai aikuinen periaatteessa soittaa millä tahansa kopalla.. Jos ei oo jotenkin poikkeuksellisen pienet kädet tai jotain sellaista. D-koppaiset tai jumbokoppaiset on isoimpia, joita markkinoilla näkee. Jos noi tuntuu liian suurelta, niin sitten jotain OM-, 000- tai 00-kokoista.

Tota kopan mallia kannattas toki miettiä senkin puolesta, millaista musaa aikoo soitella. Jos plektralla jotain sointupainotteista, niin D-koppaiset soi paljon kovempaa ja isommin, mitä noi pienempikoppaiset. Noi pienempikoppaiset taas voi soida vähän tasaisemmin, syttyä herkemmin ja voi natsata sen puolesta paremmin johonkin sormin soitteluun (fingerstyle-kamaan).

Oma lukunsa vielä kitaran mensuuri, eli tavallaan miten pitkä se kaula on ja millainen nauhaväli siinä on. Tietyt otteet on pienempikätiselle lyhyemmällä mensuurilla helpompia, kun ei tule niin paljoa venytystä.

Mut siis jos vaan mahdollista, niin kannattaa mennä johonkin musaliikkeeseen kokeilemaan eri malleja. Jos on vaan asiansa osaava myyjä, niin osaavat kyllä opastaa oikenlaisen instrumentin hankinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Mulla on lespa ja strato, ja minust stratogaster malli on mukavampi soittaa, vaikka aivan selkeästi enemmän soitan tolla lespallani. Vaikka istualtani eniten soittelenkin. Seisoessa saa usein sen parhaimman asennon.
Ammattilaiset osannevat vastata paremmin.
Minä mikään ammattilainen ole, mutta tällai puolisen vuotta Les Paulinkin omistaneena tuntuu, että ne on kyllä tehty seisaalteen soitettavaksi. Paranee soitettavuus jotenkin ihan älyttömästi verrattuna istualteen, missä kitara vaan keikkuu sylissä ja minä ainakaan pysty soittamaan sitäkään vähää korkeimmilta nauhoilta, mitä muuten.

Muutenkin tuntuu, että tuo kitara on elementissään silloin, kun pysytään tyyliin 15. nauhan matalammalla puolella.. Tossa on edelleen vähän sitä vikaa, kun menin taas säätään kielien kanssa, että korkeimmilla nauhoilla bendit soundaa vähän kireiltä ja ei näillä mun suurehkoilla sormilla oo oikein lemppari taiteilla korkeimmilla nauhoilla tuommoisen lyhyempiskaalaisen kitaran kanssa.

muoks. ja siis piti vielä sanomani, että minäkin olen samaa mieltä, että strato-malli(t) on pääsääntöisesti mukavampia / luontevampia soittaa itelle.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Minä mikään ammattilainen ole, mutta tällai puolisen vuotta Les Paulinkin omistaneena tuntuu, että ne on kyllä tehty seisaalteen soitettavaksi. Paranee soitettavuus jotenkin ihan älyttömästi verrattuna istualteen, missä kitara vaan keikkuu sylissä ja minä ainakaan pysty soittamaan sitäkään vähää korkeimmilta nauhoilta, mitä muuten.

Muutenkin tuntuu, että tuo kitara on elementissään silloin, kun pysytään tyyliin 15. nauhan matalammalla puolella.. Tossa on edelleen vähän sitä vikaa, kun menin taas säätään kielien kanssa, että korkeimmilla nauhoilla bendit soundaa vähän kireiltä ja ei näillä mun suurehkoilla sormilla oo oikein lemppari taiteilla korkeimmilla nauhoilla tuommoisen lyhyempiskaalaisen kitaran kanssa.

muoks. ja siis piti vielä sanomani, että minäkin olen samaa mieltä, että strato-malli(t) on pääsääntöisesti mukavampia / luontevampia soittaa itelle.
Olen samaa mieltä mulle Lespan ongelma on juuri noi ylemmät nauhat nauhaväli on 1mm kapeampi kun starossa ja starossa ei ole niin naisellisia muotoja, jolloin sen saa paremmin mieleisekseen istuessa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Ei tullut tuosta Epiphonen Rivierasta pitopeliä. Siihen valmistauduin, että ois voinut teettää tuohonkin uuden satulan ja kenties vaihtaa jotain pienempää osaa, mutta näkyy olevan nauhat sen verran finaalissa, että parempi laittaa vaan takas. Tulis liian kallista remonttia uusien nauhojen kanssa.

Vähän asiasta viidenteen, niin eilen taas hämmästelin, miten hyvin tuo halpisjammu soi oman remonttinsa jälkeen. Nää aina tietty vähän elää päivästä riippuen, mutta en tiedä valehtelenko edes paljoa, jos sanon että tykkään tällä hetkellä eniten tuon soundista noihin monta kertaa kalliimpiin verrattuna..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Ei tullut tuosta Epiphonen Rivierasta pitopeliä. Siihen valmistauduin, että ois voinut teettää tuohonkin uuden satulan ja kenties vaihtaa jotain pienempää osaa, mutta näkyy olevan nauhat sen verran finaalissa, että parempi laittaa vaan takas. Tulis liian kallista remonttia uusien nauhojen kanssa.

Vähän asiasta viidenteen, niin eilen taas hämmästelin, miten hyvin tuo halpisjammu soi oman remonttinsa jälkeen. Nää aina tietty vähän elää päivästä riippuen, mutta en tiedä valehtelenko edes paljoa, jos sanon että tykkään tällä hetkellä eniten tuon soundista noihin monta kertaa kalliimpiin verrattuna..
Pahus se olikin kitar -apajasta, hetken aikaa taalat vilkku silmissä että teen törkeen halavan ostotarjouksen myyjälle, vaan taitaa olla turha toivo tässä tapauksessa...
Mitä Yammuihin tulee, niin pääasiassahan nuo vaan on pahuksen hyviä kapineita ja yleensä pikkusäädöillä vaan paranee.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Pahus se olikin kitar -apajasta, hetken aikaa taalat vilkku silmissä että teen törkeen halavan ostotarjouksen myyjälle, vaan taitaa olla turha toivo tässä tapauksessa...
Ei mitään tietoa miten suhtautuvat tarjouksiin.. ainahan tuota kysyä voi, jos kyseinen kapistus kiinnostaa. Mulla nyt menee toki tässä vielä päivä pari, ennen kuin saan tuon niille takas :D

Ihan potentiaaliselta peliltä se muuten vaikutti, mikit minusta täysin asialliset, mutta laittoa tosiaan vaatii.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Ei mitään tietoa miten suhtautuvat tarjouksiin.. ainahan tuota kysyä voi, jos kyseinen kapistus kiinnostaa. Mulla nyt menee toki tässä vielä päivä pari, ennen kuin saan tuon niille takas :D

Ihan potentiaaliselta peliltä se muuten vaikutti, mikit minusta täysin asialliset, mutta laittoa tosiaan vaatii.
En usko että myyvät sellaisiin hintoihin mitä uudelleennauhoitettavan halpiskitaran arvo oikeasti on, eli vähintään puoli-ilmainen :/ Jos ihan mielenkiinnosta ajatellaan, niin yksityiseltä kun ostetaan Epäluurin Riviera humppareilla, jos se on kunnossa niin hinta voisi olla vaikka tuon noin 450 euroa. Jos nauhat on lopussa niin siitä vähennetään nauhoituksen osuus 250 euroa ja harva kun haluaa tuollaisen halpiksen mihin pitää heti tehdä remppa, niin sillä perusteella voi ottaa vielä vähän pois hinnasta. Sehän ei taas liikkeille käy joten turhahko alkaa edes koittamaan :) varsinkaan kun ei ole P90 malli :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
En usko että myyvät sellaisiin hintoihin mitä uudelleennauhoitettavan halpiskitaran arvo oikeasti on, eli vähintään puoli-ilmainen :/ Jos ihan mielenkiinnosta ajatellaan, niin yksityiseltä kun ostetaan Epäluurin Riviera humppareilla, jos se on kunnossa niin hinta voisi olla vaikka tuon noin 450 euroa. Jos nauhat on lopussa niin siitä vähennetään nauhoituksen osuus 250 euroa ja harva kun haluaa tuollaisen halpiksen mihin pitää heti tehdä remppa, niin sillä perusteella voi ottaa vielä vähän pois hinnasta. Sehän ei taas liikkeille käy joten turhahko alkaa edes koittamaan :) varsinkaan kun ei ole P90 malli :D
Ne on varmaan hyvittäny tosta tommosen luokkaa pari satkua tai jotain sinne päin, että ei sitä varmaan kannata ihan samalla rahalla eteenpäin laittaa, jos käytettyjen bisnestä aikoo tehdä. Vielä kun joku on joutunut kuvaan ja huoltamaankin (ainakin vaihtamaan kielet) tuon liikkeessä.

En oo ihan varma onko noi nykyiset ihan samoja kitaroita mitä nää ysärillä tehdyt... Ymmärsin, että tää ois ysärillä ollu Epiphonen kärkipään malleja ja näiden laadusta näkyi ihan positiivisia juttuja. Nää myös tehtiin ysärillä Etelä-Koreassa siinä missä uudet mallit tehdään nykyään Kiinassa.

Mut tosiaan uudet nauhat, satula, mahdollisesti viritinkoneisto ja säädöt päälle, niin menee remontin hinta jo yli tuon ostohinnan, niin ei tosiaan järkeä. Eri asia, jos osais ja kiinnoistais ite askarrella, mutta kun vastaus on ei tuohonkin :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 174
Nyt oon ettiny kaikkea semihelppoi sooloi ja laittanut vaan iha helvetin hienon soundin plugarista :D Fiilistelyä..
Esim Avengedilta Set Me Free ja So Far Away..

Tuossa Set Me Freessä on myös kivat nuo akutiset osuudet jotka kyl treenaan myös.

Mul tuottaa hirveästi ongelmia soittaa PM voimasointuja nopealla tahdilla alternatella, kuulostaa ihan persraiskaukselta :D Kai tässäkin kokemus tuo taitoa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Mul tuottaa hirveästi ongelmia soittaa PM voimasointuja nopealla tahdilla alternatella, kuulostaa ihan persraiskaukselta :D Kai tässäkin kokemus tuo taitoa?
Juu, kärsivällisesti vaan treeniä, ja hitaasti :) Ensin voi koittaa saada palm muten kuulostaman yhdellä kielellä ylöspäin soitettuna samalta kuin se kuulostaa alaspäin pikatessa. Sitten voi alkaa kokeilemaan kokonaisella voimasoinnulla. Muistan, että harjoittelin tuota itse siten, että lopulta kuulosti lähes identtiseltä tehdä palm mute ylös tai alas. Lisähaastetta saa, kun vaihtaa lennosta välillä yhden pikkauksen ylös ihan satunnaisesti, tai joka toinen ylös jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Ihan silleen suositeltavana treeninä jos omaa edes yhden rumpukapulan. Tuo taiminki tuppaa olemaan kitaristeille aika iso mörkö ja palasi ohimennen rumpalien taiminkiharjoitus mieleen, jota suosittelen reenaamaan vaikka hiton tylsää onkin. Eli otetaan vaikka kännykästä metronomi ja laitetaan se nopeuteen X (mitä vaan muutaman kymmenen ja reilun parinsadan väliin) ideana naputella vaikkapa tyynyyn, sohvaan tai vaikkapa polveen niin ettei metronomin naputusta kuulu ja jatkaa esimerkiksi pari minuuttia per nopeus. Onnistuu myös jotenkuten kitaralla vahvasti dempatulla yhdellä kielellä. Mitä hitaampaa sen hankalampaa, mutta parempaa reeniä. Nopeutta kannattaa vaihtaa tosiaan parin minuutin välein ja keskittyä pelkästään siihen taimiin (time)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Mulla ois ihan laadukkaat bongotkin kaapissa.. :D Ostin yksiä polttareita varten, mutta ei oo himassa tullu hirveästi pompoteltua.

Ois tilaa ja löysää, niin ostaisin sähkörummut. Olettaisin, että niiden kanssa pärjäis kohtuu nopsaan ihan kohtalaisesti vanhasta muistista. Olettaisin myös, että rumpujen soitto tekee kyllä varsin hyvää rytmitajulle ihan universaalisti, jos sellaiseen on intoa ja mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Ihan silleen suositeltavana treeninä jos omaa edes yhden rumpukapulan. Tuo taiminki tuppaa olemaan kitaristeille aika iso mörkö ja palasi ohimennen rumpalien taiminkiharjoitus mieleen, jota suosittelen reenaamaan vaikka hiton tylsää onkin. Eli otetaan vaikka kännykästä metronomi ja laitetaan se nopeuteen X (mitä vaan muutaman kymmenen ja reilun parinsadan väliin) ideana naputella vaikkapa tyynyyn, sohvaan tai vaikkapa polveen niin ettei metronomin naputusta kuulu ja jatkaa esimerkiksi pari minuuttia per nopeus. Onnistuu myös jotenkuten kitaralla vahvasti dempatulla yhdellä kielellä. Mitä hitaampaa sen hankalampaa, mutta parempaa reeniä. Nopeutta kannattaa vaihtaa tosiaan parin minuutin välein ja keskittyä pelkästään siihen taimiin (time)
Kaikki tällainen on hyvää rytmiikan harjoitusta. Toinen esim. soitossa helposti implementoitava juttu on se, että opettelee soittelemaan kaikkia treenejä niin että metronomin klikki on vain kakkos- ja nelosiskulla. Samoin metronomin tempon puolitus/tuplaus, eli vähän niinkun half- tai double time feelissä soittaminen on kova. Elikäs metronomi nakuttaa vaikka tempossa x, ensin soittaa jotakin kuviota sillä tempolla ja vaihtaa lennosta siihen että tempo onkin 2x, ja toki jos alkutempo oli tarpeeksi matala ja/tai skillit riittävät tuonkin voi tuplailla niin että vaihdat tempoon 4x. Heti ekan tuplauksen kohdalla pitää alkaa ottaa siitä taimista enemmän ja enemmän vastuuta, ja toi vika on erittäin killeri kun joudut ihan: itse hoitamaan taimin suurimman osan ajasta ja metronomin klikki tulee vaan kerran neljään iskuun.

Näitä kaikkia voi sitten yhdistellä esim. semmoisiin, että ei aloitakaan kuviota aina sillä ykkösellä tai soittaa jotain sellaista kuviota joka menee sen peruspulssin yli, esimerkkinä vaikka kolmi- tai viisijakoinen toistuva kuvio nelijakoisessa pulssissa jne.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Tässä nyt taas pari coveria. Edelleen jos on jotai vinkkejä, ehdotuksia, sudenkuoppia, haukkuja, kehuja:
Kehityskohteena ennen kaikkea taimi ja rytmi. Kun soitat esim tuossa Papa Roachin biisissä tuota säkeistöriffiä, joka menee 16-osissa, niin yritä kuulla se jokaisen iskun aksentti minne se tulee. 16-osia mahtuu iskuun neljä kappaletta, joten pulssi on neljän ryhmissä ja aksentti on (yleensä ja tässä vaiheessa) sillä ensimmäisellä äänellä, jos haluat saada taimin kondikseen. Vedä vaikka biisi DAWiin ja hidasta tempoa, tai ota metronomi ja hyräile tuota melodiaa niin että alat kuulla sen pulssin.

Toinen semmoinen juttu joka usein aloittelevilla sähkökitaristeilla on välillä hakusessa on se, että jos haluaa soittaa ilman hälyääniä niin otekäden sormilla tulisi sammuttaa kaikki soivaa kieltä ylemmät (lattian puoleiset) kielet. Varsinkin liidisoitossa ja linjoissa, joissa soitetaan vain yhtä ääntä kerrallaan niin otekäden demppaus on ihan äärimmäisen tärkeää jotta ne soitetut äänet soi puhtaasti ja tulee silleen poks poks tarvittaessa sieltä ulos. Mitä isommalla gainilla soittaa, niin sitä tärkeämpää tää on.

Tässä havainnollistava kuva, soittosi puhdistuu ja kuulostaa paremmalta kun demppaat kaikki noi sinisen osan kielet (tässä tapauksessa diskanttikielet) otekäden etusormella. Toinen juttu jonka voi tehdä on työntää otekäden sitä sormea joka ottaa äänen vähän eteenpäin, niin että se koskettaa alempaa kieltä ja sammuttaa sen kanssa. Tavoitteena otekäden kanssa on se, että mahdollisuuksien mukaan pystyt lyömään plekulla kaikkia kieliä, ja ainoastaan se yksi ääni jonka oot otekäden sormella ottanut soi (aina ei tietenkään ole mahdollista koska plekukäden demppauksella on myös suuri osa bassokielten kesyttämisessä). Tämä yhdistettynä plekukäden demppaukseen on se luonnollisin ja paras noise gate mikä sulla on soittajana käytössä, ja voin sanoa ihan kokemuksesta että mitä aiemmin otat tuon soittoon mukaan niin sitä nopeammin siitä tulee automaatio.

demppaus.JPG


anti-besserwisseröinnit: Nämä asiat koskevat linjoja jossa soitetaan yksi ääni kerrallaan. Lienee päivänselvää, että esim jotain murtosointuja vedettäessä et halua demppailla otekädellä näin. Samoin on myös jossain määrin soundiin liittyvä asia pitääkö linjassa/biisissä/partissa soittaa puhtaasti vai "räkäisesti". Nämä linjaukset tosin valkenevat sitten kokemuksen ja soittovuosien karttuessa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Ei oo helppoo. Eka pitäs opetella soittamaan sormet riittävän pystyssä, että saa otettua esim. soinnut sillai, että kaikki kielet soi ja het perään pitäskin opetella soittaan otelaudan käsi lappeellaan, ettei siinä lemppari "kaikki asetukset kympissä" supersärössä sois kaikki muutkin kielet samaan aikaan, kun koittaa jotain melodianpätkää vetää :D

Mut tottahan tuo on, että kovalla säröllä soitettaessa kieliä on pakko opetella sammuttamaan tai soitto kuulostaa skeidalta. Cleanilla ja maltillisemmalla säröllä homma vähän helpottuu ja ei tarvii minusta olla ihan niin tarkkana ylimääräisten kielten ja sivuäänien kanssa. Plus kunnollinen noise gate signaaliketjussa on kiva apuväline puhtaampaa soundia hakiessa.

Itellä vähän hakee mm. G-kielellä, jos tarvii soitella jotain legato (hammer - pull off) kamaa esim. etusormi, nimetön, pikkurilli -yhdistelmällä. Jos otelaudan käsi on kovin lappeellaan, niin pikkurilli sutaisee turhan herkästi korkeaa E-kieltä, kun vaihtaa asemaa ja oon koittanut tuon kanssa vähän testailla, että miten sais noita tiettyjä juttuja soitettua puhtaammin. Että siis kaikenlaisia nyansseja voi tulla pitkin matkaa, mutta validi homma joka tapauksessa tuo kielten sammuttelu.

Jos tulee sitä nopeampaan tahtiin voimasointujen hakkaamista, niin siinä tuo ihan sama voi vähän auttaa, ts. jos voimasointuun tarvii soittaa kolmea kieltä, niin otelaudan kädellä kun demppaa sen heti seuraavan kielen alta, niin ei oo niin tarkkaa plekukädellä mille kielille osuu ja voimasoinnut soi puhtaammin. (Pätee ihan samalla tavalla muihinkin sointuihin kuin myös otteisiin, joissa on tyhjä kieli välissä)
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Itellä vähän hakee mm. G-kielellä, jos tarvii soitella jotain legato (hammer - pull off) kamaa esim. etusormi, nimetön, pikkurilli -yhdistelmällä. Jos otelaudan käsi on kovin lappeellaan, niin pikkurilli sutaisee turhan herkästi korkeaa E-kieltä, kun vaihtaa asemaa ja oon koittanut tuon kanssa vähän testailla, että miten sais noita tiettyjä juttuja soitettua puhtaammin. Että siis kaikenlaisia nyansseja voi tulla pitkin matkaa, mutta validi homma joka tapauksessa tuo kielten sammuttelu.
Onneksi laitoin ton anti-besserwisseröinnin tohon :D

Tohon mainitsemaasi asiaan liittyen, sellaista voi kokeilla varsinkin pitkissä legatolinjoissa jos lähtee jotain muita kieliä soimaan että parkkeeraa ihan kylmästi jonkun plekukäden sormen sille/niille ei-soiville kielille. Joskus voi jeesata paljonkin, mutta kuten toi aiemminkin kirjoittamani juttu niin on aika tilannesidonnaista. Välillä jossain linjoissa ei oo välttämättä mahdollista tai luontevaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Mulla ois ihan laadukkaat bongotkin kaapissa.. :D Ostin yksiä polttareita varten, mutta ei oo himassa tullu hirveästi pompoteltua.

Ois tilaa ja löysää, niin ostaisin sähkörummut. Olettaisin, että niiden kanssa pärjäis kohtuu nopsaan ihan kohtalaisesti vanhasta muistista. Olettaisin myös, että rumpujen soitto tekee kyllä varsin hyvää rytmitajulle ihan universaalisti, jos sellaiseen on intoa ja mahdollisuus.
Osta vaan eivät häiritse naapureitakaan niin paljon ja mikä parasta saat monipuolista liikunttaa eikä maksa enää mitään lisää. :)
Joillakin on muuten aivan uskomaton rytmitaju. Kerran kuvasin yhtä bändiä ja sound sheckin aikana kuvasin rumpalia salaa ja otos miellytti itseäni. Orkka sitten soitti saman biisin n. 2,5 tunnin päästä ja ihan vaan huvikseni kokeilin miten em. videon pätkä sopisi.
Kohdistin pellin iskut ja vain väliin tulleet todella nopeat sarjat joiden eroa silmä ei enää huomaa olivat jotain 0.01-0,02ms pielessä. Oli aivan pakko nostaa hattupäästä rumpalille ja tietenkin hyödynsin leikkeen. :) On siinä kiva bändinkin soitella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Osta vaan eivät häiritse naapureitakaan niin paljon ja mikä parasta saat monipuolista liikunttaa eikä maksa enää mitään lisää. :)
Joillakin on muuten aivan uskomaton rytmitaju. Kerran kuvasin yhtä bändiä ja sound sheckin aikana kuvasin rumpalia salaa ja otos miellytti itseäni. Orkka sitten soitti saman biisin n. 2,5 tunnin päästä ja ihan vaan huvikseni kokeilin miten em. videon pätkä sopisi.
Kohdistin pellin iskut ja vain väliin tulleet todella nopeat sarjat joiden eroa silmä ei enää huomaa olivat jotain 0.01-0,02ms pielessä. Oli aivan pakko nostaa hattupäästä rumpalille ja tietenkin hyödynsin leikkeen. :) On siinä kiva bändinkin soitella.
Nykyään aika usein rumpali soittaa klikin kanssa, eli saa monitoriin suoraan metronomin. Tämä pakollista jo taustanauhojen ja efektien takia. Toki joillain nyt vain on ihan sikamaisen tarkka rytmitaju ja kelpaisi myös itselle :D
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
813
Tarpeeksi paljon kun soittaa klikkiin, niin ei enää osaa soitakkaan muuhun kuin tasan siihen timeen. Sen jälkeen pystyy tarvittaessa laahaamaan / kiilaamaan riippuen musatyylistä. Sisäinen klikki kehittyy vuosien varrella vaan kun tarpeeksi soittelee siihen klikkiin. Yks hyvä treeni on siihen on esim 2 baaria klikkiä ja 2 baaria tyhjää. Ja tätä vedetään loopilla. Mitä hitaampi tempo, sen vaikeammaksi se muuttuu.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 811
Itse olen super saamaton klikkitreeniin. Laitan mieluummin ez drummerista komppeja ja vedän siinä päälle. Tulee samalla myös riffejä mahdollisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Itse olen super saamaton klikkitreeniin. Laitan mieluummin ez drummerista komppeja ja vedän siinä päälle. Tulee samalla myös riffejä mahdollisesti.
siinäpä se ongelma, komppi on huomattavasti helpompi pitää rytmissä mitä perus klikki 45 tempossa :) Sillon joskus kauan sitten kun opiskelin musiikkia, niin yläkerrassa treenasi rumpali. Se soitti vartista tuntiin per tempo noita klikkiharjoituksia ja kauhea meteli jos kuului pari metronomin klikkausta liian lähellä toisiaan :D
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 811
siinäpä se ongelma, komppi on huomattavasti helpompi pitää rytmissä mitä perus klikki 45 tempossa :) Sillon joskus kauan sitten kun opiskelin musiikkia, niin yläkerrassa treenasi rumpali. Se soitti vartista tuntiin per tempo noita klikkiharjoituksia ja kauhea meteli jos kuului pari metronomin klikkausta liian lähellä toisiaan :D
Toki, mutta ei minulla ole tarvetta olla huipputarkka. Riittävän tarkasti vedän kyllä. Olen sohvalla bluessoittaja, mutta omaa black metal -levyä hiljalleen kasaan. :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 174
Stratosphereä sitä alkutiluttelua treenanneena niin tietyllä hidastetulla tahdilla on huomattavasti vaikeempaa kuin nopeammalla. Jotenki se tempo vaan täytyy aina osua sopivasti kohdallee miten ne lyönnit sitte tulee osumaan. Mutta hyvä sitä on joka tahdissa treenaa ja etenkin hitaalla niin että kuulostaa oikealta sekä hyvältä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 192
Nykyään aika usein rumpali soittaa klikin kanssa, eli saa monitoriin suoraan metronomin. Tämä pakollista jo taustanauhojen ja efektien takia. Toki joillain nyt vain on ihan sikamaisen tarkka rytmitaju ja kelpaisi myös itselle :D
Joo, ko. tapauksessa ns. vanhan kansan rumpali ja bändi eli ihan perinteisillä vetivät. Toiset eivät niin arvosta muutekaan noita taustanauhoja, vaikka niillä kyllä saadaan paljon hyvääkin aikaan. Sitten äänimies vaikuttaa parhaimillaa ja pahimillaan bändin soundiin todella paljon, jopa niin että bändi kuullostaa lähes täysin erilaiselta.
Eli on erikseen lavasoundi ja se mitä yleisö kuulee. Jos ton kuvatessa unohtaa ja menee kaappien taakse, eikä saa miksaajalta ääniä otos on pilalla varsinkin, jos solistit käyttävät korvamonitoria. Joskus myös vaikka eivät käytä tai ainakin se soundi vaihtuu.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Osta vaan eivät häiritse naapureitakaan niin paljon ja mikä parasta saat monipuolista liikunttaa eikä maksa enää mitään lisää.
Joo, siis tässähän ei ollu muuta estettä kuin se, että tähän mun yhdistettyyn työ- ja musahuoneeseen mahtuu kitaroiden ja työsetupin lisäksi just ja just soittaan noilla bongoilla :D Ei puhettakaan, että sais sähkörummut järkevästi. Että joutuu odotteleen isompaa asuntoa.

Meillähän tosiaan oli nuoruudessa rummut himassa ja aikanaan bändireenien yhteydessä soittelin jonkin verran myös rumpuja. Hauskaa puuhaa.

Tuohon klikkiin, niin minusta sen mukaan / mukana soittaminen tuntuu jotenkin tosi luontevalta. Tai turvalliseltakin. Tiedätpähän koko ajan, missä oikea taimi menee. Tietty on kaikenlaisia vittumaisia fraseerauksia, rytmityksiä ja niin edelleen, joissa menee sit sekaisin ja joita joutuu reenaan, mutta noin perustapauksessa tuo klikin matkassa soittaminen on itelle suht helppoa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 811
Klikkiä käytän itse kyllä nauhottaessa, mutta enitenhän minä teen synalla musiikkia. Koittaa aktivoitua kitarankin kanssa. :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
^ Niin eikse ois ylipäätään vähän perverssiä säveltää klikin kanssa? Vai ymmärsinkö jotain väärin? :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Tuli hirvee, toivottavasti hetkellinen himo, saada Ibanezin J.Custom. Thomannilla ois yksi hieno ja Levytukussakin yks ihan potentiaalinen, vaikka tykkäisin enemmän tree of life upotuksista kaulassa. Tarvis vaan käytännössä myydä sit tuo Musari..

Paras kitara ainakin tuolla jossain 12. nauhan yläpuolella, mitä oon soittanut, mutta tuo mikkiswitchin paikka ei oo itelle optimaalinen, noi orkkismikit ei ehkä aivan lempparit ja ehkä sitten floikka kuitenkin parempi, jos kelluva talla, vaikka ruma onkin. Pysyypähän kitara kunnolla vireessä kammen kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Tuli hirvee, toivottavasti hetkellinen himo, saada Ibanezin J.Custom. Thomannilla ois yksi hieno ja Levytukussakin yks ihan potentiaalinen, vaikka tykkäisin enemmän tree of life upotuksista kaulassa. Tarvis vaan käytännössä myydä sit tuo Musari..

Paras kitara ainakin tuolla jossain 12. nauhan yläpuolella, mitä oon soittanut, mutta tuo mikkiswitchin paikka ei oo itelle optimaalinen, noi orkkismikit ei ehkä aivan lempparit ja ehkä sitten floikka kuitenkin parempi, jos kelluva talla, vaikka ruma onkin. Pysyypähän kitara kunnolla vireessä kammen kanssa.
Toi ois ite asiassa aika hieno tuo ibanez JCRG2001-UND mitä vilkasin nopiaan noita vinkukeppejä t-marketista, harmi vaan ettei tuon hintaisia viitsi hommata vain ulkonäön takia (ihan kun mulla ois muutenkaan moiseen varaa, ikinä :D )

Edit: Kävi muuten mielessä että jos haluaa TOL:n otelautaan eikä halua maksaa 3ke Ibaneezista (tai ei halua sitä jr kukkakeppiä) niin Sechterillä on se C-1 Exotic, ainakin Eebenissä on TOL ja se on pirun hyvä kitara vielä kaiken lisäksi, eikä maksa kun kolmasosan noista J-ibaneeseista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 196
Viestejä
4 194 491
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom