Kitaran soittaminen

Hyvähän se toki on, että on paloa soittaa.

Mut siis jos haluaa vähän järkevämmin treenata, niin treenin pitäis olla minusta ennemmin sellaista, että 1-2 kappaletta kerrallaan treenissä ja ne katotaan kuntoon, koska toisto on se, jolla soittamaan oppii. Ja kylkeen jotain ihan puhdasta ja tiettyyn juttuun kohdistettua tekniikkatreeniä, että on riittävät työvälineet taklata uusia kappaleita.
Toi on se vinkki, jonka varmaan itsekin olisin voinut kuulla vähän aiemmin. Pari ekaa vuotta tuli pääsääntöisesti soitettua hyviä biisejä, niiden eri kohtia hioten, omia riffiviritelmiä ja sen sellaista. Soiteltiin myös kavereiden kanssa jotain. Tämä oli siis reilusti ennen YouTubea. Jossain vaiheessa löysin kirjastosta jonkun kitaralegendan treenioppaan ja tajusin, että pitäisi varmaan opetella erikseen ihan tekniikkaa.

Sekin oli alkuun vähän kivinen tie, sillä kuvittelin, että on pakko sitten hakata tasan yhtä tekniikkaa tunnin putkeen, vaikka myöhemmin huomasin, että ainakin itse keskityin paremmin, kun jaoin yhden tunnin useaan eri treeniin. Sillä tunnillakin saa ihan hyvin kehitystä, kun sen jaksaa hoitaa keskittyneesti.
 
Metronomia sitten ei kannata käyttää niin että se nakuttaa yks-kaks-kol-nel. Jos biisin tempo on vaikka 160bpm niin laittaa metronomin 80bpm ja soittaa niin että isku tulee kakkosella ja nelosella. Esimerkiksi. Tai sitten laittaa metronomin 50bpm ja tähtää iskulle aina tahdin kolmosen tms.

Nimenomaan just näin, että luovuutta kannattaa ja pitääkin käyttää metronomin kanssa reenailussa. Ihan hyvä testi omalle rytmitajulle vaikka just se että kappaleen alussa klikki kakkoselle ja neloselle ja kun biisin lopussakaan ei oo rytmi kääntynyt niin että tuleekin ykkösellä ja kolmosella on homma aika hyvällä mallilla. Tai tuplaukset/puolitukset ym.

Ihan aloitellessa tuntuisi kuitenkin hyvältä idealta lähteä siitä, että se klikki on joka iskulla. Sitten vähitellen alkaa itse ottamaan enemmän vastuuta siitä taimista ja himmailee metronomia pienempään osaan.
 
Tuo on vähän makuasia miten kukin sitä klikkiä haluaa käyttää. Tärkeintä on silti, ettei tipahda pois siitä tahdista ja soitto olisi näin mahdollisimman tiukkaa. Myös mieluinen klikin soundi voi olla yksi vaikuttava tekiä. Itse rumpalina näillä eväillä menty ja ajan kanssa se rytmitaju alkaa sieltä tulemaan ja parenemaan. Metronomin käyttöä ei voi liikaa aliarvioida kyllä. Video liittyy:

 
^Joo toi on ihan totta.. Vitsi ku malttais vaa antaa aikaa metronomille ja tekniikkatreeneille. Varmaa joka kerta ku aloitan kitaransoittelun niin 20min timer päälle pelkästää tekniikkatreenei ja rytmissä soittoa.

Huomannut tuon lämmittelyn merkityksen soittamiselle. Rupesin veivaa Spit Out The Bone Metallicalta, oli aika yksinkertaista riffittelyä alkuun mut sai ihan sika makeet lämmöt sit jatkaa Master Of Puppetsia ja muita niin ne onnistui paremmin kuin koskaan ainakin tänään. Kiva ottaa videolle noita pätkiä ja katella lopulta sitä kehitystä :)
 


Tässä toi Intro ennen Repentlessiä vois olla ihan @naapoz ihan kivaa helppoa fiilistelytreeniä :) Repentless siihe perään sitteku vähä nopeutta hidastaa!
 
Itse opin 1990-luvun alussa kerrasta sen, miksi kannattaisi ensin lämmitellä / verrytella sormia. Varsinkin, jos tulee ulkoa pakkasesta viileään treenikämpään ja sitten aletaan, saman tien paahtaman sata lasissa. Öbaut pari biisiä ja sitten vasemman kaden nimetön, pysyikin sellaiset seuraavat kolme viikkoa pystysuorana. Treenit jatkui tietysti silti, piti lennosta keksiä miten soittaa biisit ilman sitä nimetöntä. Nykyään aloitan aina kromaattisella "etusormi (f#)-> keskisormi (g)-> nimetön (g#)-> pikkurilli (a) + toisinpäin x tarpeeks monta kertaa" lämmitelyllä.

Ois suht hankala soittaa jotain juttuja, jos sormet ei pysty tohon. Tai kyllähän jotkut pärjää kolmellakin. (Käyttääkö nuorempi Schenker kertaakaan pikkurilliä tossa?.)
 
Viimeksi muokattu:
Tossa Slayerin veisussa, just sen nopean kohdan alussa, oli joku riffi joka muistutti Metallican Damage Inc. sitä yhtä makeeta soolonalusriffiä. Oonkin nyt sitten tauottanu työpäiviä soittelemalla sitä kipaletta. Ja tuolla Yamahan ruoskalla. Tuossa on kielet vähän korkeammalla mitä noissa mun muissa kitaroissa plus kympin setti, niin tolla on jotenkin varsin miellyttävä vetää tommosta vähän raisumpaa riffittelyä.

Edelleen arvon, mitä teen tuon Yammun päivittelyn kanssa. Ikinä ei saa rahojaan takas, jos asennuttaa uudet virittimet ja luusatulan, mutta toisaalta kiinnostais tietää, miten hyvän tuosta sais, kun potentiaalia vaikuttais olevan ja ton kaula on kyllä mukava.

Ihan sata nolla tuo Yamaha vei ainakin tehdassäädöissä olevaa PRS:n (muoks. siis SE-sarjan) Silver Skyta, jota kävin hypistelemässä musaliikkessä töiden päälle, kun piti hakea kielisetti. Tosi omituinen, demppaantunut soundi akustisesti plus tosi hankala soittaa korkeimmilta nauhoilta.

muoksista. ne American Professional II stratot, joista taisin joskus kirjoitella, oli menny, mutta testasin myös yhtä saman sarjan Teleä ja oli tosi hyvän tuntuinen sekin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kunnostettu akkari sekä vaihdettu vähän jämäkämpää settiä LP:hen.

Akkarin kaulasta alkoi jo huomaamaan, että on aika kuiva ja kieletkin oli ties miten vanhat, niin kaulan putsaus, öljyäminen ja tuore Elixirin setti, niin taas käy ja kukkuu. Olin vielä edelliskerralla vaihtanu kaljapäissäni kielet niin, että korkea E- ja G-kieli oli väärin päin, niin nyt on normaali virittääkin :D

Sama käsittely LP:n kaulalle ja 9-46 setin tilalle 10-52. Vähän nous kielet, mutta nyt on vähän jämäkämpi soittaa. Oli nimittäin vähän turhankin lerppu tuo tatsi aikaisemmin. Nyt kärsii pudottaa D-droppiinkin. Intonaatio pysyi aika hyvin kondiksessa, matala E ja A pitää ehkä vielä tsekata erikseen.

Tuo kielten pieni nouseminen vaikutti auttavan myös siihen, kun korkeat nauhat G-kieleltä meinas vähän tukehtua bendeissä. Johtui ilmeisesti vähän turhankin matalasta tatsista.

Kiitin myös itseäni, kun oon tässä ajan mittaan saanu osteltua noita aineita plus kunnon työkalut, niin viittii jo huoltaa itekin noita pelejä.
 
Vähä hiljaiseloa ollut kun muuttoa ja kaikkea muuta hässäkkää. Mut elämä on. Joskus ei vaa ehdi soittelee :) Ajattelin rupee striimaa Twitchis ku soittelen :D Tää on nii yksinäistä puuhaa, että kiva jakaa omaa treeni-intoa livenä. Ihan sama siis kattooko sitä kukaan, mut saa vähä boostia motiin, yksikin katsoja on jo parempi kuin 0.

Eilen soitin 0.88mm plekulla ja oli iha jees, nyt huomasin et sehä vaa läpsyttelee menee ja nyt maistuu 1.5mm. Mä en oikee tiedä mikä olis sopiva pleku itelle. Nyt taas 1.14mm tuntuu jotenki huonolta. Välillä tuntuu olevan hirveästi eroja tuossa touchissa ja tuntumassa plekujen välillä.
 
Vähä hiljaiseloa ollut kun muuttoa ja kaikkea muuta hässäkkää. Mut elämä on. Joskus ei vaa ehdi soittelee

Sellaista se on. Itsehän en ole kohta kuukauteen koskenut kuin ehkä 10min kitaraan. Aikaa on mutta sen käyttänyt muihin musajuttuihin. Aina ei jaksa kiinnostaa. Ihmetellään sitten parin kuukauden päästä miten päin sitä soitinta pidetään kourassa.
 
Tuo on vähän makuasia miten kukin sitä klikkiä haluaa käyttää. Tärkeintä on silti, ettei tipahda pois siitä tahdista ja soitto olisi näin mahdollisimman tiukkaa. Myös mieluinen klikin soundi voi olla yksi vaikuttava tekiä. Itse rumpalina näillä eväillä menty ja ajan kanssa se rytmitaju alkaa sieltä tulemaan ja parenemaan. Metronomin käyttöä ei voi liikaa aliarvioida kyllä. Video liittyy:


Klikkiin kannattaa rumpalina panostaa ja miettiä että millasen klikin kanssa on mukava soittaa ja millä saa parhaimman grooven aikaan. Itsellä oli ensimmäisissä studio-klikki-sessioissa hankaluuksia seurata klikkiä ilman että soitto menee robottimaiseksi ja joutuu karsimaan fillejä yms pois. Onneksi oli hyvä äänittäjä ja keksi laittaa klikkiin suorissakin rokkibiiseissä sellasen salsarytmin että itsessään klikkiraidalla vain yksi aksentti-isku tulee ykköselle ja muut menee epätahtiin tai haamunuotteina. Toimi erittäin hyvin ja lopputuloksena oli rumpuraita mikä meni taimissa mutta kuulosti samalla orgaaniselta livesoitolta.
 
Mä en oikee tiedä mikä olis sopiva pleku itelle.
Itselle se on ollut, viimeiset 36 vuotta Ländström Sharkfin Red (0.55mm). Sitä ennen soitettiin mid tempo heviä, sen jälkeen speed / thrash meteliä. Sananmukaisesti, koska vaihdoin bändiä.
 
Eilen soitin 0.88mm plekulla ja oli iha jees, nyt huomasin et sehä vaa läpsyttelee menee ja nyt maistuu 1.5mm. Mä en oikee tiedä mikä olis sopiva pleku itelle. Nyt taas 1.14mm tuntuu jotenki huonolta. Välillä tuntuu olevan hirveästi eroja tuossa touchissa ja tuntumassa plekujen välillä.

Tämä vaihtelee kyllä rankasti. Nyt on ollut vakiona pitkään valkoinen Dunlop Tortexin Jazz 1.35mm, mutta se vaatii suht jämäkät kielet toimiakseen. Löysemmillä tai ohuemmilla kielillä toimii vanha kunnon punainen Jazz 3 tai sitten tuollainen isompi 0.73mm -läpyskä. Soundi on tottakai jokaisessa plektrassa hieman erilainen :)
 
Fenderin 351 Medium plektrat ollut nyt käytössä, muutenkin kohtuu ohuet (0,5-0,7mm) toimineet mulla hyvin. Kielinä käytän 10-46 ja standardi e-vireessä.
 
Mulla vaihtui nyt Ibanezin sand grippeihin. Toimivat teknisemmässä riffittelyssä vähän Petruccin jazz III:a paremmin, kun on vähän enemmän plekua, jolla työskennellä.

Eivät leadikamassa ehkä ihan niin smootheja, mutta riittävän toimivia sielläkin, että noilla on nyt tullu vedettyä.
 
Itellä pyörii kädessä käytännössä kausittain Max Grip Jazz III, Dunlop Tortex Flow 1,00 mm ja Dunlop Gator 1,5 mm. Aina tuntuu, että on just se paras plektra kädessä, kunnes sitten tulee vaihdettua johonkin toiseen ja sitten se alkaa tuntumaan ehdottomasti parhaalta. Tosin Gatorilla tulee soitettua ainoastaa rytmejä, kun on melko pyöreä päästään, eikä oikein tunnu tarkalta.
 
Ois kiva saada coveerattua tuo Seek & Destroy seuraavaksi. Tuo nopea riffiosuus soolon aikana vaan nyt junnaa, siinä ei tuu kehitystä. Onks tähä jotai vinkkiä antaa? Muute biisi menee melkee silmät kiinni kädet sidottuna jo :D
 
Tuo nopea riffiosuus soolon aikana vaan nyt junnaa, siinä ei tuu kehitystä. Onks tähä jotai vinkkiä antaa? Muute biisi menee melkee silmät kiinni kädet sidottuna jo
Joo, no sitä tässä työstetään :D
Jos joku kohta ei rupea reenaamalla sujumaan, niin se tuppaa olemaan indikaatio siitä, että tekniikka ei (vielä) piisaa kys. kohdan vetämiseen.

Vieläkö sää käyt niillä soittotunneilla? Jos tuo sakkaa pikkaamiseen, niin sitten pitäs tehdä erilaisia pikkaamiseen kohdistuvia reenejä, joilla pikkaus todnäk kehittyy paremmin kuin tota yhtä ja samaa juttua sahaamalla. Jos on siitä kiinni, että käsi hapottaa, niin sitten pitäs koittaa reenata sitä jne., mutta helpoin olis katella opettajan kanssa, joka vois tsiigata ihan omin silmin, missä vika, kun palstoilla menee aina enemmän tai vähän arvailuksi.

muoks. toki alkuvaiheessa pitää myös antaa itelleen aikaa kehittyä. Ei oo hätäisen ihmisen hommaa opetella soittamaan ja kunnollisella tekniikalla, että siinä mielessä se, että jatkaa vaan reenaamista pitää kyllä paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos joku kohta ei rupea reenaamalla sujumaan, niin se tuppaa olemaan indikaatio siitä, että tekniikka ei (vielä) piisaa kys. kohdan vetämiseen.

Vieläkö sää käyt niillä soittotunneilla? Jos tuo sakkaa pikkaamiseen, niin sitten pitäs tehdä erilaisia pikkaamiseen kohdistuvia reenejä, joilla pikkaus todnäk kehittyy paremmin kuin tota yhtä ja samaa juttua sahaamalla. Jos on siitä kiinni, että käsi hapottaa, niin sitten pitäs koittaa reenata sitä jne., mutta helpoin olis katella opettajan kanssa, joka vois tsiigata ihan omin silmin, missä vika, kun palstoilla menee aina enemmän tai vähän arvailuksi.

muoks. toki alkuvaiheessa pitää myös antaa itelleen aikaa kehittyä. Ei oo hätäisen ihmisen hommaa opetella soittamaan ja kunnollisella tekniikalla, että siinä mielessä se, että jatkaa vaan reenaamista pitää kyllä paikkansa.

Pikkaustreenit varmaa tekis hyvää erikseen. En oo nyt hetkeen käynyt siellä. Tuo menee aika hyvin 90-95%lla ja satasella hyvänä päivänä eli ei se nyt kaukana ole mut siltikin :D Tiedä sitten, kuukauden tässä tasaseen höylänny ja tuntuu ettei se kehity mihinkää suuntaan.
 
Pikkaustreenit varmaa tekis hyvää erikseen. En oo nyt hetkeen käynyt siellä. Tuo menee aika hyvin 90-95%lla ja satasella hyvänä päivänä eli ei se nyt kaukana ole mut siltikin :D Tiedä sitten, kuukauden tässä tasaseen höylänny ja tuntuu ettei se kehity mihinkää suuntaan.
En muista koskaan miten nopea tuo on kuuntelematta, mutta siis tuohan ei ole mikään ihan helppo soitettava.

Eka pitäs riittää stamina, jos tuon meinaa alaspikata kokonaisuudessaan.

Sit jos tuon vetää sillai puoliksi alternatella, niin tarvii olla noin muuten suht siisti pikkaustekniikka, että pysyy rytmi ja tiukkuus. Jos mun pitäs tuo nyt vetää tempoon, niin pakko ois vetää A-kieli alaspäin, D- ja G-kielet siinä alkuosassa ylöspäin ja se juoksutus kokonaan alternatella. Muutaman kierron kun soitteli noin, niin alkoi kuulostaan siltä, että kehtais osapuilleen vetää jossain bändireeneissä, mutta pelkällä alaspikkauksella ois pidempi taival.

On tosin kehittynytkin stamina jonkun verran, kun noita vanhoja Metallicoita sahannu.

muoks. en osaa välttämättä neuvoa, miten sitä kannattas lähtee reenaamaan, mutta noissa nopeissa alaspikkauksissa kuuluu olevan muidenkin mielestä avuksi, jos kallistaa vähän plektrakulmaa alaspäin (googlella downward pick slanting). Samaan suuntaan siis kuin kallistettais alaspäin sweepatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jeps. Mä en alternatella tuota oo treenannu, se menee aika kömpelöks. Downpikkauksella. Mut vaatii kyl staminaa. Kyl mä uskon et se lähtee tästä taittuu ku vaa treenaan. Otin nyt käytäntöön sen, että max 3 biisiä treenaan kunnolla kuntoon (ja coveeraan) ennenku jatkan sit muihi. Jotta hommaan ei kyllästy niin otan sillo tällöi jotain uusia väliin mut en niitä treenaa silleen vaan ihan mielenkiinnon säilyttämiseksi.

Tunnin kohta hakannu Seek & Destroy, homma jatkuu. Parhaiten tuntuu menevän ku pitää kitaraa vähä lyömäsoittimena :D

Meil(ki) on semmone "läppä" bändi porukka. Soitellaa kaikkee helppoi biisei yhdessä. Saa vähä vaihtelua tähä tekemiseen.

Kansalaisopiston kurssi alkaa kohta ja voisin ottaa yksityistunteja taas kun tuntuu et meinaa toi progressi junnaa paikallaan. Tai sitten ihan oikeasti yritän liian vaikeita omaan tasoon nähden :D Jos miettii kehitystä jostain huhtikuusta niin onhan sitä tullut ja paljon.

Tosiaan striimailen ja nauhottelen Twitchin kautta kitaratreenei. Mä voisin tänne sit linkkaa mun puolen tunnin Seek & Destroy treenailut. Näette sitten mitä teen oikein ja väärin. Siis jos jaksatte katsoa :D
 
Viimeksi muokattu:
Ben Ellerillä oli just luultavasti tän uusimman Stranger Thingsin nostattaman suosion takia juttu muppettien pastorista, jossa on tosiaan tota nopeaa plekutusta alaiskuilla aika paljon. Voi olla katsomisen arvoinen pätkä jos tällainen hevihommailu on harjoituslistalla:






Ja soittotekniikan parantaminen on tosiaan enemmän maratoni kuin sprintti noin yleisellä tasolla. Joskus tietty tulee jotain hyppyjä ja oivalluksia, mutta suurin osa ajasta hommat paranee vain varsin hitaasti. Senkin takia on ihan hyvä pitää tietynlaista treenipäiväkirjaa - esimerkiksi noi koveriklipit ajaa sellaisen virkaa aika hyvin. Vuoden soiton ja reenien jälkeen voi katsella sitä aikakapselia omasta soitosta 1v sitten ja aika usein yllättyy miten paljon on parantunut, jos soittoharjoittelu on ollut tavoitteellista :)
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kehitystä kannattaa tosiaan kattoa pidemmällä aikajänteellä. Ite en osannu suunnilleen venyttää kieliä kunnolla, kun kaivoin sähkökitarat naftaliinista joskus mitä lie reilu vuosi, vajaa puolitoista vuotta sitten, mutta soittanen nykyään aika lailla samat mitä nuorena ja varmaan vähän enemmänkin, kun on taas tosi pitkästä aikaa reenannut ihan systemaattisesti.

---

Kävin viemään Jammun sepälle. Kommentti oli, että kyllä minä tästä kitaran tekisin, niin remontin jälkeen onkin reilut kaksi kertaa arvokkaampi instrumentti :D Uudet virittimet, luusatula, nauhojen hionta + säädöt nyt ainakin. Ei ollu varma, pitääkö mikkiswitchi vaihtaa.

Jos tulee oiva, pysyy vire oikeasti kunnolla jne., niin sitten vielä Suhrin SSH+ ja ML standard sinkut päälle jossain vaiheessa.
 
Ben Ellerillä oli just luultavasti tän uusimman Stranger Thingsin nostattaman suosion takia juttu muppettien pastorista, jossa on tosiaan tota nopeaa plekutusta alaiskuilla aika paljon. Voi olla katsomisen arvoinen pätkä jos tällainen hevihommailu on harjoituslistalla:






Ja soittotekniikan parantaminen on tosiaan enemmän maratoni kuin sprintti noin yleisellä tasolla. Joskus tietty tulee jotain hyppyjä ja oivalluksia, mutta suurin osa ajasta hommat paranee vain varsin hitaasti. Senkin takia on ihan hyvä pitää tietynlaista treenipäiväkirjaa - esimerkiksi noi koveriklipit ajaa sellaisen virkaa aika hyvin. Vuoden soiton ja reenien jälkeen voi katsella sitä aikakapselia omasta soitosta 1v sitten ja aika usein yllättyy miten paljon on parantunut, jos soittoharjoittelu on ollut tavoitteellista :)


Täs on kyl tosi hyvii vinkkei! Kiitos! Hetiku otin tuosta videosta vinkkeliä nii lähti nousujohteisesti sujuu treeni. Lisää hei tekniikkavideoita tulemaan :D
Toki se, että hiffaa jotain tuosta videosta, joka edesauttaa biisin soittamista kohottaa fiilistä, joka sitten kohottaa myös draivia soittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toki se, että hiffaa jotain tuosta videosta, joka edesauttaa biisin soittamista kohottaa fiilistä, joka sitten kohottaa myös draivia soittaa.

Tämä on mahtava prosessi kun lähtee rullaamaan kunnolla. Usein tulee omaakin soittoa analysoitua aika hiton autistisella tasolla (varsinkin äänityksiä jne.) ja välillä meinaa jäädä sellaiseen vastakkaiseen paskanoidankehään pyörimään missä kaikki kuulostaa skeidalta.
 
Tämä on mahtava prosessi kun lähtee rullaamaan kunnolla. Usein tulee omaakin soittoa analysoitua aika hiton autistisella tasolla (varsinkin äänityksiä jne.) ja välillä meinaa jäädä sellaiseen vastakkaiseen paskanoidankehään pyörimään missä kaikki kuulostaa skeidalta.

Haha, tuttu tunne. Ja sit kun on perfektionistin luonne niin jos veivaa yhdenkin biisin täydellisesti, mutta yksi virhe, niin se harmittaa. Mut toi on ihan totta, että kun on flow päällä ja hommat rullaa niin ne vaan rullaa.

Tuohon ylläolevaan. Alaspikkauksesta tuo tekniikan muutos. Kun tietoisesti muutin tuota tyyliä hakkaa alaspäin, niin alkoi heti sujumaan paremmin nopea tempo. Paitsi että tuo onnistuu hyvin ainoastaan alle 1mm plektralla eli se pieni taipuminen edesauttaa tuota hakkaamista, jolloin se lyönti kieleen on vielä heikohko tosi nopealla temmolla. Eli nyt tavoite on saada parempi ääni ulos kielistä ja treenattua tuota paksummalla plekulla. Ja kuten varmaan aikaisemmin olen maininnut, niin mä saan enemmän irti soittamisesta kun pidän lievänä lyömäsoittimena. Jos hipsuttelen, se draivi jää puuttumaan. Eli tunnetta peliin ja hakkaa niitä kieliä, saa sen fiiliksen nostettua tekemiseen!

Palm muteen ei sinänsä tullut uutta, mut ehkä käden sijainnin osalta parannuksia.
 
Aivan armoton Seek & Destroy sen nopean osuuden treeni osoittautui viikossa parissa tuottoisaksi. Väsäsin siitä coverin, linkkaan ku saan juutuuppiin.
Huomasin kanssa erään jutun. Kun "ankkuroin" käsivarren kitaraan tiettyyn kohtaan, saan ihan mielettömän paljon nopeutta lisättyä. Hienoa kun tekee tälläsii oivalluksia. Se ankkurointi siinä kohtaa ei tosin edistä sitten ohuimpien kielien soittoa, mut sitten liikutellaan kättä.
 
Jaa niin, se meikäläisen Yamahan Pasifica tuli. En tiiä, mitä tuon kanssa tekee. Hyvän tuntuinen kaula ja säädöt ihan ok. Kielet oli aika korkealla, vähän parempi tatsi soittaa, kun pudotin vireen Eb:hen. Noilla säädöillä voi toki räimiäkin nyt vähän reippaammin huoletta.

Tallassa oleva humppari yllättävän kuuma hevimpäänkin menoon. Keski- ja kaulamikki ei taas juuri säväyttänyt ja juuri tota stratomeininkiä oisin kaivannut. Valitsin on ihan liian löysällä, sille pitäs tehdä jotain.

Tohon pitäs varmaan päivittää yhtä sun toista säätöjen päälle, että sais pitopelin pidemmässä juoksussa, mihin ei olis oikein hirveästi kiinnostusta..
Mikäs Pacifica? Oma eka skitta oli 112, tms. Ja se oli suurin este omalle soittamiselle.

Xvive U2 langaton tuki hommattua. Aktiivimikeillä on liikaa lämpöä, ja cleaneihin ottaa herkästi säröä. Muuten latenssi kunnossa, ja kantavuus seinän taakse keittiöön. Ei siis huono ollenkaan.

Yamaha AES 520D6:n kielet menevät vaihtoon. Baritonisetti hallussa, ja paksuin taitaa olla 0.72. Kuinka alas pääsee? Pääsenkö AC:n tasolle? Pieni haave on ollut Jaguar VI bassosta. Eli toisin sanoen aito skebamiesten alapään kosketus. Koko oktaavi alas olis toive.
 
Mikäs Pacifica? Oma eka skitta oli 112, tms. Ja se oli suurin este omalle soittamiselle.
412V. Lopetettu malli, mutta siis jostain Yamahan katalogista katottuna osapuilleen niin, että laadukkaampaa osaa kuin halpiksissa, mutta ei after market -mikkejä, kuten ylemmissä sarjoissa. V tarkoitti muistaakseni Alnico 5 -mikkejä.

Taisin kirjoitella jo näistä aikaisemminkin, mutta seppä oli sitä mieltä, että kyllä tästä kannattaa kitara tehdä, niin siellä on nyt. Odottelee varmaan uusien virittimien tulemista. Nauhat hiotaan, uudet lukkovirit, luusatula ja kattavat säädöt. Ihan mielenkiintoinen nähdä, mitä sieltä tulee takas.
 
412V. Lopetettu malli, mutta siis jostain Yamahan katalogista katottuna osapuilleen niin, että laadukkaampaa osaa kuin halpiksissa, mutta ei after market -mikkejä, kuten ylemmissä sarjoissa. V tarkoitti muistaakseni Alnico 5 -mikkejä.

Taisin kirjoitella jo näistä aikaisemminkin, mutta seppä oli sitä mieltä, että kyllä tästä kannattaa kitara tehdä, niin siellä on nyt. Odottelee varmaan uusien virittimien tulemista. Nauhat hiotaan, uudet lukkovirit, luusatula ja kattavat säädöt. Ihan mielenkiintoinen nähdä, mitä sieltä tulee takas.
Elämäni paras ostos oli pränikkä (käytetty) Schecter Blackjack SLS baritoni. E-korea, Seymour Duncan mikit (blackout), virit tais olla Schecter (gotoh). 400€.
 
Aivan armoton Seek & Destroy sen nopean osuuden treeni osoittautui viikossa parissa tuottoisaksi. Väsäsin siitä coverin, linkkaan ku saan juutuuppiin.

Katselin tuubista tämän. Time on kyllä vielä hakusessa aika paljon. Rasittavaa kuunnella, myös soundikin taas semmoinen nuhainen "cocked wah".

MItä itse soittoon tulee, niin kun ei käytä palm-mutea, niin pyri sitomaan nuotteja toisiinsa enemmän. Nyt semmoista töks-töks staccato meininkiä.
Jos siinä nopeassa kohdassa pickaus muuttuu ihan täysin. Eli oikea käsi vetää kirjaimellisesti ylhäältä päin, kun käsi näyttää nousevan kauemmas kielistä
koko ajan. Hyvät ainekset ranneongelmille kun yhdistää vielä staminan vaativuuteen. Vaikkakin nopeassa riffissä tuntui time pysyvän parhaiten kasassa.

Mutta kyllä se siitä! Näihin on kiva palata muutaman vuoden päästä miettien että miten tämmöistä on kehdannut julkaista mikäli siinä vaiheessa niitä
enää tubessa pitää.
 
@Markqq pari kommenttia täältäkin tuohon Seek & Destroyhin:

- Se alun riffi menee pikkaisen väärin. Kannattaa kuunnella levyltä, mitkä nuotit tulee pikatuksi ja mitä ei (ja yleisesti biisejä sillä korvalla, mitä tarttee tehdä, että kuulostaa oikealta), mutta siis sää vedät nyt hammer + pulloff, kun se oikeasti soitetaan hammer + pikattu nuotti.

- Säkeistön riffissä se pieni sävelkulku ei mene H-H-G-E vaan H-Hb- G-E

Nuo on nopea korjata. Siinä nopeassa riffissä leviää kyllä sit tekniikka. Toi pikkaus näyttää jotenkin omituiselta ylhäältä alaspäin nakutukselta (siis kannen pinnan suhteen), mutta en osaa kyllä lähteä videon perusteella korjaamaan. Soiton opettaja varmaan osais.

Minusta vähän hauskasti sää rupesit sit vetämään sitä toista soolonalusriffiä puhtaalla alternatella, kun se ois paljon iisimpi reenata kokonaan alaspikattuna :)

Mutta siis lisää reeniä vaan. Toi pikkaus saattais tarvita kokonaisvaltaista remonttia, ettei muodostu jatkossa esteeksi, mutta tuossa sais minusta olla tosiaan pätevä soitonopettaja katsomassa, ettei tule opeteltua mitään typeriä tapoja.

muoks. tai siis suoraan sanoen minä menisin soitonopettajalle katsomaan tuon oikean käden tekniikan kuntoon. Muuten ehkä vähän huonot näkymät soitella yhtään teknisempää kamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minä soitin kolme vuotta aikoinaan päin persettä olevilla pikkaustekniikoilla. Minultakin siis vahva suositus kitaraopettajalle. Ei tarvitse välttämättä tuntisodalla käydä ellei halua/pysty.
 
Te olittekin nopeita :D

Tuohon timingiin.. Oisin mä voinut toki uudelleen veivata tuon vielä ja tehdä paremmankin. Yleensä ku rupeen kuvamaan, niin tulee se suorituspaine/jännitys siihen ja usein se lopputulos on huonompi kuin että soittelen itsekseen "flow" tilassa ilman kameraa. Näin on tullu parhaat suoritukset ylipäätään. Jolloin timingit on paremmat ja etenkin tuota töks töks soittelua tulee vähemmän. Mut hyvät vinkit mitä otan huomioon jatkoa ajatellen! Kitarassa aikalailla samat plugarit ja säädöt kuin aikasemmissa. Liikaa säröä? Toi tunenuppi jäi varmaa aika alhaiseksi.

Minäpä muuten tsekkaan nuo riffit vielä ihan mielenkiinnosta. Ja mitä tuohon nopeaan pikkaukseen tulee, niin se menee vielä oman taidon jo ylärajoilla eli tiedän itsekin, että se on sellaista "läpsyttelyä" eli mun on turha siellä vielä veivata pitkiä aikoja. Jossai 90-95% kohdalla se pikkaus menee jo paremmin, voin vaikka myöhemmi ottaa pätkää tänne niin näkee :) Mut kiitos noist vinkeistä. Mul alkaa taas kansalaisopiston kurssit mut en sit tiiä ehtiikö opettaja hirveästi kattoo mun pikkausta siel kuntoon joten ne yksäritunnit voi olla tarpeen.

Jos löytyy jotai mainioita videoita vaikka youtubest toho pikkauksee, voisin ottaa vinkkii jo niistä.
 
Yleensä ku rupeen kuvamaan, niin tulee se suorituspaine/jännitys siihen ja usein se lopputulos on huonompi kuin että soittelen itsekseen "flow" tilassa ilman kameraa. Näin on tullu parhaat suoritukset ylipäätään. Jolloin timingit on paremmat ja etenkin tuota töks töks soittelua tulee vähemmän.

Näinhän se on mutta yleisestikin se soitteleminen muuten vain on sitä ihan samaa kuin jos sen kuvaa taikka muuten tallentaa. Aivot vain kuvittelevat että nyt menee ihan helvetin hyvin. Eipä jää mitään jälkeä siitä miltä se oikeasti kuulostaa muuta kuin kullatut muistot.
 
Näinhän se on mutta yleisestikin se soitteleminen muuten vain on sitä ihan samaa kuin jos sen kuvaa taikka muuten tallentaa. Aivot vain kuvittelevat että nyt menee ihan helvetin hyvin. Eipä jää mitään jälkeä siitä miltä se oikeasti kuulostaa muuta kuin kullatut muistot.

Joskus kun on flow päällä niin pistän nauhotuksen päälle. Sitte tulee kuunneltua niitä pätkiä erikseen. Kyl siinä pienen eron huomaa. Mut joo soittelu pitäs olla tasasta hyvää. Ei voi aina odottaa saavuttavansa sitä "parasta" fiilistä ja veivattava siinä kohtaa. Lähtökohtasesti se biisi pitäs opetella niin hyvin, että se menee ilman suurempia mindsettei ja superfocus tiloja.
 
Minäpä muuten tsekkaan nuo riffit vielä ihan mielenkiinnosta.
Oon ihan satavarma noista omistani. En rupea kampaamaan koko biisiä, että varioidaanko tota säkeistön riffiä jossain kohdassa noin, miten sää sen soitat, mutta se lähtee takuuvarmasti noin, miten kirjoitin. Toki nää on aika kömpelöitä koittaa kirjoittamalla esittää.

Mul alkaa taas kansalaisopiston kurssit mut en sit tiiä ehtiikö opettaja hirveästi kattoo mun pikkausta siel kuntoon joten ne yksäritunnit voi olla tarpeen.
En tiedä mitä kansalaisopiston (kitara?)kursseilla tehdään, mutta yksityistunteja meinasin. Eikä todennäköisesti riitä yksi tai kaksi, vaan vähän pidempi jakso, jossa hommaa käydään systemaattisesti läpi ja seurataan edistystä.
 
Oon ihan satavarma noista omistani. En rupea kampaamaan koko biisiä, että varioidaanko tota säkeistön riffiä jossain kohdassa noin, miten sää sen soitat, mutta se lähtee takuuvarmasti noin, miten kirjoitin. Toki nää on aika kömpelöitä koittaa kirjoittamalla esittää.


En tiedä mitä kansalaisopiston (kitara?)kursseilla tehdään, mutta yksityistunteja meinasin. Eikä todennäköisesti riitä yksi tai kaksi, vaan vähän pidempi jakso, jossa hommaa käydään systemaattisesti läpi ja seurataan edistystä.

Kansalaisopiston tunnit ovat joka perjantai n. 1h 30min verran ja siellä opetellaan kaikkea yhdessä sekä annetaan myös yksilöllisiä vinkkejä. Mut siel on yleensä jengiä sillee ettei se opettaja ehdi kovin laajasti yksilöopetusta antamaan :) Nimenomaan sähkökitaratunteja nämä.

Mut otan tässä syksyllä noita yksäreitä, saisi tuota pikkausta hiottua.
 
Rytmi ja komppi ovat omassa päässä ja todellisuudessa kaksi eri asiaa. Pää voi valehdella, metronomi tai nauhoitus ei (paitsi jos on latenssia ja laahaus johtuu siitä).
 
Viimeksi muokattu:
Kansalaisopiston tunnit ovat joka perjantai n. 1h 30min verran ja siellä opetellaan kaikkea yhdessä sekä annetaan myös yksilöllisiä vinkkejä. Mut siel on yleensä jengiä sillee ettei se opettaja ehdi kovin laajasti yksilöopetusta antamaan :) Nimenomaan sähkökitaratunteja nämä.

Mut otan tässä syksyllä noita yksäreitä, saisi tuota pikkausta hiottua.
Okei, tommoiset on varmasti antoisia settejä ja näkee samalla muitakin soittajia.

Ja peukkua tuolle vikalle. Vähän niihin joutuu rahaa laittamaan, hinnat varmaan luokkaa 20-35€ tunti (tai 45min), mutta jos ei mitään aivan onnetonta opettajaa satu, niin maksaa aika varmasti ittensä takasin, jos saat ton oikean käden tekniikan kondikseen. Sen jälkeen on paljon paremmat eväät lähteä soittelemaan noita teknisempiä riffittelyä tai sooloja.

Saatan itekin aktivoitua ja ottaa syksyllä muutaman tunnin tiettyjen juttujen hiomiseen.
 
Onhan tuo ihan hyvän kuuloista soittoa suhteessa kuinka vähän aikaa vasta soittanut. Suurin ongelma tossa Seek & Destroy on mun mielestä time. Ei tunnu osuvan millään kohilleen. Pikkaus mun mielestä näytti ihan hyvältä lähtökohtiin nähden, aika hyvin downstroketkin lähti.

Jos vaan jaksat reenata niin parissa vuodessa toi kuulostaa jo hyvältä soitolta. Suosittelisin reenaamaan myös perussointuja(muutakin kun vitossointuja) ihan tulevaisuuden varalle.
 
Pikkaus mun mielestä näytti ihan hyvältä lähtökohtiin nähden, aika hyvin downstroketkin lähti.

@Markqq No ei kyllä näytä hyvältä tässä. Kun koko käsi hytkyy hauista myöten. Ja koko heppu niin jännittyneen näköinen tuossa. Kulkeeko hengityskään?
Itse kokeilin niin en millään oikein saanut kättä heilumaan tuolla tavalla.

Tosiaan, ennen kuin alkaa paikkoja rikkomaan, niin sinne opelle mars tai omatoimisesti muuttamaan tekniikkaa. Riittää että ranne liikkuu kevyesti. Ei tartte hakata ja heilua.
Tarkkuus ja rentous ekaksi ja sitten voi keskittyä hakkaamiseen :p

Tuolta 3:21 kohdasta
 
Säröillä soittaessa kannattaa myös alkaa reenamaan tuota mutetusta muilta kieliltä ettei kauhea staattinen härömeteli täytä koko äänivallia. Suosittelisin reenaamaan jotakin helppoa perusjuttua ihan cleanilla metronomin kanssa niin saisit sitä tatsia reenata rauhassa. Temmot niin alas kuin vaan mahdollista.
 
^ Joo noi tosi nopeat riffittelyt meinaa mennä jo "yli" oman tason jolloin se rentous katoaa. Eli mun pitäs vaan höllätä ja treenailla ihan rauhassa hitaammalla temmolla jolloin se rentouski sitte näkyy taas.

@Randomizer Hyvin tietoinen tuosta härömetelistä ja sitä muteilua olen yrittänyt tässä treenien ohessa tehdä, vaihtelevan menestyksin, mutta kyllä se sieltä pikkuhiljaa reenautuu :)
 
^ Joo noi tosi nopeat riffittelyt meinaa mennä jo "yli" oman tason jolloin se rentous katoaa. Eli mun pitäs vaan höllätä ja treenailla ihan rauhassa hitaammalla temmolla jolloin se rentouski sitte näkyy taas.

@Randomizer Hyvin tietoinen tuosta härömetelistä ja sitä muteilua olen yrittänyt tässä treenien ohessa tehdä, vaihtelevan menestyksin, mutta kyllä se sieltä pikkuhiljaa reenautuu :)
Tässä oli oikea analyysi. Turhaan väännät väkisin, jos ei irtoa niin ei irtoa. Rauhassa vaan, kehitystähän on tapahtunut kuitenkin taas selvästi.

Tee videoita niistä biiseistä, mitkä osaat. Nähdään paremmin, mitä jo osaat ja tätä kautta voidaan jatkokehittää harjoittelua. Jos koko video on pientä hapuilua, muiden on helpompi vaan sanoa että harjottele lisää, kaikkea. Tämä taas ei varmaankaan ole parasta mahdollista analyysia.
 
Niin, tuota voi varmaan lähteä viemään eteenpäin useammalla eri tavalla. Saahan kitaraa soittaa ei niin vakavissaan ja kuulostaa miltä kuulostaa, mutta oon noiden videoiden perusteella melkoisen varma, että toi oikean käden tekniikka tulee rajoittamaan melkoisesti soittoa, jos tuolle ei tee mitään. Jos siis tavoitteena on joskus soittaa teknisempiä juttuja niin, että ne myös soundaa hyvältä.

Ja nyt alkuvaiheessa tuo kannattaa korjata, jos korjata meinaa, eikä soitella päin persusta muutamaa vuotta päälle ja kirota sen jälkeen, kun on vaikeeta poisoppia selkärankaan hakattua väärää tekniikkaa.

--

Ja kyllä, näitä juttuja vois kommentoida myös siitä näkökulmasta, että @Markqq on soittanut vain vähän aikaa. Siitä kulmasta voin ihan hyvin kompata sitä, että ihan asialliselta soundaa, mutta jos tarkoitus on oppia soittamaan kunnolla, niin sitten kommentointi kääntyy tähän, mitä itekin olen harrastanut. Eikä ole tarkoitus missään nimessä mollata tai lytätä, vaan todeta, että tekniikat kannattaa kattoa alussa kondikseen, niin on jatkossa paljon mukavampi lähteä opettelemaan vaikeampia biisejä.
 
Nimenomaan kritiikkiä ja palautetta arvostan. Jos vain tulisi kehuja niin en sitä itse edes tietäisi mistä lähteä korjaa omaa soittamista. Joskus sitten huomaisi, että tässähän tehdään moni asia persiilleen.

Linkkaan jatkossakin noita mun veivei tänne ja pyrin vähä helpompia soittaa täydellisemmin ja hioo noita tekniikoita. Noita biisejä kyllä riittää maailmassa. Ne ei lopu kesken :D

Yks mun ongelma on se, että en tarpeeksi reenaa hitaalla temmolla ja metronomi hukkuu. Pohjatyö kuntoon niin voi sitten lisätä tempoa, muuten opin vaan sinnepäin näitä biisejä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 417
Viestejä
4 507 107
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom