Kitaran soittaminen

Tuommoinen kuusikoloruuvi tuolla kaulan yläpäässä oli, koitin säätää sitä molempiin suuntiin.

Vastapäivään tuntui löystyvän, kaula meni enemmän kaarelle ja kitaran käsittely heilutti ääntä enemmän. Myötäpäivään kiristelin niin pitkälle, että kaula näytti olevan aivan suora, mutta lopputulos oli, että vaikka tallasta nostin kielet niin korkealle kuin säätö antoi myöden, kielet rämisevät otenauhoja vasten kun kaula siltikin pääsee taipumaan kitaraa käsitellessä. Perkele.
meinasin kyllä alunperin että kaulan ja bodyn liitoskohdassa on 4 tai sinnepäin ruuvia joilla se kaula on kiinni siinä bodyssa, jos meinaan on pulttikaulainen. Oot käännellyt nyt kaularautaa ja sen säätö jos tuohon vaikuttaa, niin mennään vähän huonoilla vesillä. Tarkoittaa silloin että koko kaularauta on todennäkösiesti ollut ihan liian löysällä...
 
meinasin kyllä alunperin että kaulan ja bodyn liitoskohdassa on 4 tai sinnepäin ruuvia joilla se kaula on kiinni siinä bodyssa, jos meinaan on pulttikaulainen. Oot käännellyt nyt kaularautaa ja sen säätö jos tuohon vaikuttaa, niin mennään vähän huonoilla vesillä. Tarkoittaa silloin että koko kaularauta on todennäkösiesti ollut ihan liian löysällä...
Jees, nyt tajusin ja sieltähän se vika löytyi. Vaikka kuinka hampaat irvessä väänsin pultteja kireälle, kaulan ja rungon väliin jää ihan silminnähtävä rako, jonka saa taivuttamalla umpeen. Otin itseasiassa koko kaulan irti ja se kyllä tuntui jäykältä ainakin nyt kun tuo kaularauta tuli kiristettyä.

No, onpahan ainakin vaimolle esittää pitävä peruste, miksi tarvitsen uuden kitaran harrastuksen lämmittelemiseksi :vihellys:
 
Dodii, löytyi sopuhintaan liikkeessä huollettu käytetty Ibanez ARjotain. Myyjä ei ollut varma mallista, mutta ulkonäön perusteella taitaa olla ART120. Aloittelijalle raskaampaan rämistelyyn sopivaa värkkiä pyysin ja tuommoisen löivät käteen.
 
Viimeksi muokattu:
Jees, nyt tajusin ja sieltähän se vika löytyi. Vaikka kuinka hampaat irvessä väänsin pultteja kireälle, kaulan ja rungon väliin jää ihan silminnähtävä rako, jonka saa taivuttamalla umpeen. Otin itseasiassa koko kaulan irti ja se kyllä tuntui jäykältä ainakin nyt kun tuo kaularauta tuli kiristettyä.

No, onpahan ainakin vaimolle esittää pitävä peruste, miksi tarvitsen uuden kitaran harrastuksen lämmittelemiseksi :vihellys:
liekö välissä laattaa lainkaan? eli siinä todennäköisesti kuuluisi olla metallinen lätkä ruuvien alla joka nostaisi sitä kiristyskohtaa sen millin pari. No jos kadotit jo tuon kitaran niin ei sitten niin iso väli, onnea uudesta kepukasta :)
 
liekö välissä laattaa lainkaan? eli siinä todennäköisesti kuuluisi olla metallinen lätkä ruuvien alla joka nostaisi sitä kiristyskohtaa sen millin pari. No jos kadotit jo tuon kitaran niin ei sitten niin iso väli, onnea uudesta kepukasta :)
On siinä metallilaatta ja paksu onkin. Jäävä rako on hyvin pieni, mutta siellä bodyn yläreunan puolella, jolloin kaula pääsee liikkumaan riittävästi pilatakseen vireen. Olen minä tuolla onnistuneesti soitellut, ettei se nyt täysin käyttökelvoton ole, mutta särähtelee ainakin omaan korvaan kun kielet kiristyvät ja löystyvät soittajan asennosta riippuen.

Mutta juu, uudella kepillä kohti uusia biisejä. :D
 
Dodii, löytyi sopuhintaan liikkeessä huollettu käytetty Ibanez ARjotain. Myyjä ei ollut varma mallista, mutta ulkonäön perusteella taitaa olla ART120. Aloittelijalle raskaampaan rämistelyyn sopivaa värkkiä pyysin ja tuommoisen löivät käteen.

Onko Ibanez GIO ja onhan kiinteä tallainen? Noissa halpiksissa on yleensä paskoja floikkareita.
 
ei liene gio jos on art, muutenhan tuo kyllä täyttänee halpiksen merkit, tosin jos on tuo 120 niin maksanu tuokin kai uutena yli 500
 
Ai joo ei ookkaan mikään täysin halvimmasta päästä. Varmasti hyvä aloituskepakoksi.
 
Onko Ibanez GIO ja onhan kiinteä tallainen? Noissa halpiksissa on yleensä paskoja floikkareita.
On kiinteä talla juu ja mukavan sileä. Ei raasta kättä kämmennellä kieliä vaimennellessa, toisin kuin tuon edellisen väkerrys. Ei tosiaan pitäisi olla halppistasoa tämä kitara, vaikka sarjansa alapäästä taitaakin olla. En itse osaa laadusta sanoa muuta kuin että markettikitaran single coil -mikkiin verrattuna aktiiviset humbuckerit soivat varsin eri äänellä ja liimakaula on nätti (eikä vääntyile :tup:).
 
Ibanezin halpatuotanto on kyllä oikein hyvää. Varsinkin kiinteätallaiset toimii varsin mallikkaasti. Joitain 450-500e ovh hintaisia kun saa jollain parilla sadalla, niin ei ole vikatikki. Esim. aiemmin omistamani RGR421 oli helkkarin hyvä. Harmittaa kun myin.

Sitten taas joskus ostin saman hintaluokan Squier Straton ja se kyllä oli viimeistelyltään ja muutenkin aika kakka.
 
Harjoitustavat.

Tuntuu siltä, etten harjoittele tehokkaasti, edistyminen vaatii ajallisesti kauan. Tyylinäni on ollut jauhaa esim. tekniikkaharjoite A:ta 30min päivittäin, kunnes se sujuu riittävällä tasolla. Ongelmiksi muodostuu mm. keskittymisen herpaantuminen ja käden/sormien väsyminen. Kun sitten olen saanut A:n haltuun, treenannut B:n ja C:täkin, niin huomaankin A:n jälleen taantuneen lähes lähtötasolle.

Olisiko itseasiassa tehokkaampaa jakaa tuo 30min tasan A/B/C:lle, kuin jauhaa niitä yksitellen? Kokemuksia?
 
Harjoitustavat.

Tuntuu siltä, etten harjoittele tehokkaasti, edistyminen vaatii ajallisesti kauan. Tyylinäni on ollut jauhaa esim. tekniikkaharjoite A:ta 30min päivittäin, kunnes se sujuu riittävällä tasolla. Ongelmiksi muodostuu mm. keskittymisen herpaantuminen ja käden/sormien väsyminen. Kun sitten olen saanut A:n haltuun, treenannut B:n ja C:täkin, niin huomaankin A:n jälleen taantuneen lähes lähtötasolle.

Olisiko itseasiassa tehokkaampaa jakaa tuo 30min tasan A/B/C:lle, kuin jauhaa niitä yksitellen? Kokemuksia?
Asiat taitaa (mutuilua, kun en osaa/tiedä) riippua harjoitteesta. Esim. jotain barresointua voi olla ehkä parempi treenata jollain funk-tyylillä eli välillä otelautakäsi demppaa kielet ja sitten taas painetaan kielet nopeasti otelautaan. Tälläistä ohjetta oli tuolla säätuubissa, ja sitä olen itse käyttänyt ainakin tietyn barre soinnun harjoittelun alussa.
 
Ja kauppa-alueella olis sitten erinomainen SG mallinen sähkis myynnissä, jossa säädöt on kohillaan.
 
Lähinnä nyt rupesin miettimään, että ku tossa takana on XLR sekä 3.5 mm tulostulot, ni oisko fiksuinta hommata joku XLR --> digi konvertteri ? Kattelin jo tuolt netistä, ni ois saatavilla XLR to USB-konverttereita, lähinnä mietin et oisko semmossesta mitään hyötyä ? Ku selkeästi tolla 3.5 mm ulostulolla ku tuo äänet tietokoneelle, ni siin meinaa olla semmosta suhinaa.
Itse en XLR johtoa omista, muta itsellä menee kitarasta johto USB äänikorttiin eli USB interfaceen ja kohina on jonkin verran/paljon pienempi verrattuna siihen, jos pistää kitaran suoraan tietokoneeseen kiinni. Kohina voi olla myöskin tuon Behkun ulostulojen ominaisuus jolloin se on aivan sama millä sitä liittelet mihinkin härpäkkeeseen.
 
Ku selkeästi tolla 3.5 mm ulostulolla ku tuo äänet tietokoneelle, ni siin meinaa olla semmosta suhinaa.

Netistä löytyi tälläinen kommentti: "This is a great piece of gear, but Behringer erred in using a 12AX7. The gain factor (100) of a 12AX7 is too hot for this preamp and produces significant noise. I've owned four and all four are noisy out of the box. The simple remedy is to swap a 12AU7 (19 on gain factor) and you now have a quiet preamp"

Väittää siis, että esiasennettu putki olisi turhan "kuuma" tähän käyttöön, mutta vaihtamalla sen 12AU7-tyyppiseen niin kohinat vaimenevat(koska vahvistuskerroin(?) on selkeästi matalampi). Mutta nimestä päättelisin lootan olevan tarkoitettu mikrofonin esivahvistimeksi - ongelma voi myös piillä väärässä sisääntuloimpedanssissa, kun siihen tökkäisee kitaran kiinni. Jos siinä on ns."High-Z" kytkin jossain, kokeile auttaisiko se kitaran kanssa. Vai ymmärsinköhän käytön kokonaan väärin...
 
Täysin noviisi kitaran soittaja kaipailisi neuvoja sähkiksen ostoon. Soitto tausta on teini vuosilta smoke on the waterin ja stairway to heavenin alku sointuja hapuillen, jonka jälkeen innostus hiipui ja nyt vuosikymmeniä myöhemmin ajattelin josko taas kokeilisi opetella. Onko thomannin halpis seteistä mihinkään? https://www.thomann.de/fi/kitara_setit.html

Ajattelin tollasta reilu satasen senttiä missä on kaikki tarpeellinen aloitukseen, mutta teenkö virheen jos tollasen hankin ja laitteiden surkeuden takia opettelu on tahmaista?
Muusikkoa musta tuskin enää tulee mutta jos jotain perus juttuja oppis niin ois ihan nasta juttu.
 
Täysin noviisi kitaran soittaja kaipailisi neuvoja sähkiksen ostoon. Soitto tausta on teini vuosilta smoke on the waterin ja stairway to heavenin alku sointuja hapuillen, jonka jälkeen innostus hiipui ja nyt vuosikymmeniä myöhemmin ajattelin josko taas kokeilisi opetella. Onko thomannin halpis seteistä mihinkään? https://www.thomann.de/fi/kitara_setit.html

Ajattelin tollasta reilu satasen senttiä missä on kaikki tarpeellinen aloitukseen, mutta teenkö virheen jos tollasen hankin ja laitteiden surkeuden takia opettelu on tahmaista?
Muusikkoa musta tuskin enää tulee mutta jos jotain perus juttuja oppis niin ois ihan nasta juttu.
Noin satasella ei oman kokemuksen mukaan saa kelvollista kitaraa saati settiä vahvistimen kanssa. Tämäkin siinä ja siinä, kitara aivan kelvollinen mutta vahvistin ym. ei.

Minkä mallista kitaraa olet hakemassa, Stratocasteria, Les Paulia, RG:tä tms?
 
Noin satasella ei oman kokemuksen mukaan saa kelvollista kitaraa saati settiä vahvistimen kanssa. Tämäkin siinä ja siinä, kitara aivan kelvollinen mutta vahvistin ym. ei.

Minkä mallista kitaraa olet hakemassa, Stratocasteria, Les Paulia, RG:tä tms?

Omat soittotaidot on niin huonot, että kitaran mallilla tms. Ei ole väliä, tärkeintä olisi löytää sellainen soitin millä voin opetella sointuja alkuun ja siitä sitten eteenpäin. Tuossa alhaalla kirjoitettiinkin, että mahdollisimman simppeliä keppiä alkuun ettei tarvitse niin usein viritellä. Halpa setti haussa kun ei tiedä hyytyykö innostus ennen kuin pääsee edes alkuun kunnolla.
 
Yksi vaihtoehto on etsiä vaikka torista tai helsingin pantista käytettyjä vermeitä. Löytyy varmasti hyvä skeba kohtuu hintaan.
Noista halvoista olen hieman eri mieltä. Toki aloittelijan ei välttämättä kannata sellaista hommata, mutta tällä hetkellä oma suokkiskebani on 70€ thomanin diy tele.
Vähän sitä piti viilata, mutta mukava sillä on soitella. Nättihän se ei ole, mutta soittamiseen se onkin tarkoitettu. :D
 
Täysin noviisi kitaran soittaja kaipailisi neuvoja sähkiksen ostoon. Soitto tausta on teini vuosilta smoke on the waterin ja stairway to heavenin alku sointuja hapuillen, jonka jälkeen innostus hiipui ja nyt vuosikymmeniä myöhemmin ajattelin josko taas kokeilisi opetella. Onko thomannin halpis seteistä mihinkään? https://www.thomann.de/fi/kitara_setit.html

Ajattelin tollasta reilu satasen senttiä missä on kaikki tarpeellinen aloitukseen, mutta teenkö virheen jos tollasen hankin ja laitteiden surkeuden takia opettelu on tahmaista?
Muusikkoa musta tuskin enää tulee mutta jos jotain perus juttuja oppis niin ois ihan nasta juttu.

Kun itse aloitin joskus vuonna -06 soittamaan niin aloitin juurikin hinnat alkaen Harley Bentonilla. Alkuun oli aika pähee kun oli ihan oma kitara. Ja joo edelleen soittelen.

Nämä on Thomann alihankintana teettänyt ja jos tulee sekundaa niin ei muutakun takasin ja uusi tilalle. Oman musta HB-straton kaula meni mutkalle vuosien saatossa, mutta empä ole jäänyt kaipaamaan.

Omassa yksilössä oli paksuhko kaula ja näin myöhemmin ajatellen virettä ei niinkään hyvin pitänyt.

Onko nämä sen arvoisia? Kyllä jos hintalappua tuijottaa. Eivät välttämättä ole kovin hyvin säädettynä tullessaan, mutta sitten opettelemaan tai jollekkin säädettäväksi, toki jos ihan hirveä, niin takasin vaan saksaan.

Pari kk sitten tilasin: Harley Benton EAX-500TL Faded Blue – Thomann Mobile
Oikein tyytyväinen olen ollut virettä ihan mukavasti pitää, kuulostaa siltä mille pitää ja on kiva soittaa. Toki ihan pientä viimeistelyvirhettä on mutta kosmeettisia vaan.

Verrokkina parikin tonnin kitaraa esim. Schecter Hellraiser Hybrid C-8.

Kokeile, aina voi palauttaa tai päivittää kalustoa jos siltä tuntuu. Ota toki mielummin sellanen paketti jossa vahvistimessa on isompi kaiutin.
 
Omat soittotaidot on niin huonot, että kitaran mallilla tms. Ei ole väliä, tärkeintä olisi löytää sellainen soitin millä voin opetella sointuja alkuun ja siitä sitten eteenpäin. Tuossa alhaalla kirjoitettiinkin, että mahdollisimman simppeliä keppiä alkuun ettei tarvitse niin usein viritellä. Halpa setti haussa kun ei tiedä hyytyykö innostus ennen kuin pääsee edes alkuun kunnolla.
Noissa seteissä voi olla ihan hyvät kitarat (hyvät yksilöt/kaulat) , mutta huonokin voi tulla. Noiden pakettien vahvistimilla ei tee mitään. Itse ostaisin sinuna USB-interfacen ja soittelisin tietokoneen kautta joko kuulokkeisiin tai ääni monotoreihin. Jos on mahdollisuus käydä soitinliikkeessä, niin käy siellä rämpyttelemässä useaa kitaraa, kallista ja halpaa. Ja soittelet niillä soittimilla itse. Ihan vain siksi että huomaat niiden väliset erot. Näin saa vähän selkoa siitä millaisen kitaran itselleen mahdollisesti haluaa.

Ja sen ekan kauppasoittelun jälkeen mehustelet asiaa itse viikon verran ja vasta sitten lähdet ostoreissuun ja vielät teet vähän varmistus soitot että juuri se kitara on se mitä nyt haluat. Tai hommaat käytetyn.
 
Suosittelisin minäkin rahojen laittamista käytettyyn SG/Telecaster - malliseen kitaraan, jos intoa piisaa parin kuukauden jälkeenkin, niin sitten vasta ostaa jonkinlaisen vahvistinratkaisun. Mukavalta tuntuva kitara kun nyt kuitenkin on se tärkein lenkki ketjussa!
 
Kiitokset vaustauksista. tuli tori.fi:ä ja huuto-net:ä selailtua ja muutama epiphone malli kiinteällä tallalla sieltä löytyikin n.100€ hintaan, mutta ovat niin kaukana ettei kannata lähtee hakemaan ja postin kautta on aina riskaa peliä kun postipenat paketteja heittelee. Yhdestä les paul kopiosta laitoin viestiä, mutta myyjä ei ainakaan vielä ole vastannut mitään. Tuo USB-interface oli mulle uus juttu ja se voisi olla sopiva omaan tarkoitukseen niin ei tarvitse vahvaria ottaa nurkkii pyörimään. Onko tietokoneelle olemassa viritysohjemia, että tuolla USB-interfacella voisi virittään tietokoneen avulla kitaran vai pitääkö hommat erillinen viritin?

Tällaisia kaivelin torista, suurin osa kiinteä tallaisia

Yamaha ainakin merkkinä kuulostaa/tuntuu laadukkaalta, mutta onko?
Yamaha Pacifica, Espoo

Ibanezin kitaroista lueskelin, että ovat ihan hyvä laatuisia?
Ibanez GSZ120, Helsinki
Ibanez ADC120, loistokuntoinen, Kerava

Epiphone
Epiphone, Helsinki

Washburn
Wasburn x-series kitara, Kerava

ja lopuksi vielä yksi kammella varustettu squier, lueskelin, että squier on fenderin laadukas kopio?
Squier Stratocaster + Squier SP-10 vahvistin, Helsinki

Oisko noista joku käyttökelpoinen soitin?

Kauppoihin en viiti mennä testailemaan, kun en sieltä mitään irti saa, koska viimeksi ollu kitara kädessä reilu 25v sitten ja silloinkaan ei soittotaidot olleet mainittavat.
 
Suosittelisin minäkin rahojen laittamista käytettyyn SG/Telecaster - malliseen kitaraan, jos intoa piisaa parin kuukauden jälkeenkin, niin sitten vasta ostaa jonkinlaisen vahvistinratkaisun. Mukavalta tuntuva kitara kun nyt kuitenkin on se tärkein lenkki ketjussa!
Komppaan. Käytettynä löytyy esim. muusikoiden.net:stä paljon halpoja sähkiksiä aloittelijalle edullisesti. Kannattaa tsekata ainakin squierin stratot jos kys. malli kiinnostaa. Aivan halvimpia malleja ei tosin niistäkään kannatta ostaa (Bullet ja Affinity) mikäli vähänkään kauemmin meinaa samalla kitaralla soitella. Käytettynä jos kitaran ostaa niin on hyvä mahdollisuus että edellinen omistaja on säätänyt/säädättänyt kitarasta kaulan, mikrofonit, tallan parempiin kuosiin. Yleensä noi halpiskitarat (ja myös kalliimmatkin) ovat paketista ottaessa lähes soittokelvottomia kun säädöt ovat täysin pielessä. Siinä voi soittohalut lopahtaa nopeasti jos kielet eivät soi eikä kitaraa saa vireeseen jne.
 
Tässä joululomien uhkaavasti lähetessä ja uutta harrastusta miettiessä tuli mieleen että mitäpäs jos kokeilisi basson soittamista. Kitaraa ja bassoa olen kyllä pitänyt kädessä eikä peukalo nyt ihan ole keskellä kämmentä, mutta omat soittimet ovat aina akustista kitaraa lukuunottamatta uupuneet. Tykkään kovasti metallimusiikista ja erityisesti doomista. Jos tästä nyt lähtisin tältä istumalta netistä/mistälie hankkimaan tavaroita, niin mitä kaikkea minun pitäisi ostaa basson ja vahvistimen lisäksi että saisin sekä matalaa äänimaailmaa että myös säröä siihen mukaan? Pärjääkö pelkällä säröpedaalilla vai tarvitaanko mukaan myös näitä multiefektipedaaleja? Vai korvaako multiefektipedaali säröpedaalin kokonaan? Tämä voi olla hieman hölmö ja laaja kysymys, mutta jostain kai se on aloitettava.
 
Tässä joululomien uhkaavasti lähetessä ja uutta harrastusta miettiessä tuli mieleen että mitäpäs jos kokeilisi basson soittamista. Kitaraa ja bassoa olen kyllä pitänyt kädessä eikä peukalo nyt ihan ole keskellä kämmentä, mutta omat soittimet ovat aina akustista kitaraa lukuunottamatta uupuneet. Tykkään kovasti metallimusiikista ja erityisesti doomista. Jos tästä nyt lähtisin tältä istumalta netistä/mistälie hankkimaan tavaroita, niin mitä kaikkea minun pitäisi ostaa basson ja vahvistimen lisäksi että saisin sekä matalaa äänimaailmaa että myös säröä siihen mukaan? Pärjääkö pelkällä säröpedaalilla vai tarvitaanko mukaan myös näitä multiefektipedaaleja? Vai korvaako multiefektipedaali säröpedaalin kokonaan? Tämä voi olla hieman hölmö ja laaja kysymys, mutta jostain kai se on aloitettava.

Periaatteessa pärjäät vahvarin ja särön kanssa aivan hyvin perussoitossa. Itse bassoa soittaneena en ole koskaan tarvinnut muutakuin kuin vahvarin. Tosin tyyli on hieman erilaista verrattuna doomiin. Kannattaa säröpedaalia hankkiessa muistaa että kitaran säröpedaalit eivät välttämättä toimi basson kanssa soittaessa kovin hyvin ja bassolle tarkoitettuja pedaaleita myydään erikseen.
 
Pärjääkö pelkällä säröpedaalilla vai tarvitaanko mukaan myös näitä multiefektipedaaleja?

Kompressori olisi suotava lisä basismiin, siinä säröpurnukan edessä. Jos löydät kivan multivemputtimen, jossa on kompurat, säröt ja vaikka mitkä mukana, niin se voisi olla nopein/helpoin aloitus basismin taipaleella.
 
Täysin noviisi kitaran soittaja kaipailisi neuvoja sähkiksen ostoon. Soitto tausta on teini vuosilta smoke on the waterin ja stairway to heavenin alku sointuja hapuillen, jonka jälkeen innostus hiipui ja nyt vuosikymmeniä myöhemmin ajattelin josko taas kokeilisi opetella. Onko thomannin halpis seteistä mihinkään? https://www.thomann.de/fi/kitara_setit.html

Ajattelin tollasta reilu satasen senttiä missä on kaikki tarpeellinen aloitukseen, mutta teenkö virheen jos tollasen hankin ja laitteiden surkeuden takia opettelu on tahmaista?
Muusikkoa musta tuskin enää tulee mutta jos jotain perus juttuja oppis niin ois ihan nasta juttu.

Tytölle kitaraa valitessa huomas että pakko kasvattaa budjettia ja tämä tuli lopulta valittua: Ibanez RG421M-WK - Levytukku
 
Itse ostin juuri Squier Classic Vibe 50s straton. Ihan loistava peli. Ei hävi mexicon stratoille pätkääkään.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ostin juuri Squier Classic Vibe 50s straton. Ihan loistava peli. Ei hävi mexicon stratoille pätkääkään.

Monesti miettinyt mitä oikeaa eroa helvetin kalliilla ja halvalla kitaralla oikeasti on. Varmasti joku 1000e vs. 4000e erot ovat jo aika mitättömiä. Ois just kiva päästä rivissä testaamaan esimerkiksi tommosta Squieria, Mexico STratoa ja Jenkki Stratoa ja oikeasti mutustella niitä eroja. Voivat olla yllättävän pieniäkin. Tietysti yksityiskohdat varmasti kalliimmissa aina enemmän kunnossa mutta jos mietitään ihan perussoittoa/soundeja jne, samoilta äänentoistojärjestelmiltä soitettuna..
 
Monesti miettinyt mitä oikeaa eroa helvetin kalliilla ja halvalla kitaralla oikeasti on. Varmasti joku 1000e vs. 4000e erot ovat jo aika mitättömiä. Ois just kiva päästä rivissä testaamaan esimerkiksi tommosta Squieria, Mexico STratoa ja Jenkki Stratoa ja oikeasti mutustella niitä eroja. Voivat olla yllättävän pieniäkin. Tietysti yksityiskohdat varmasti kalliimmissa aina enemmän kunnossa mutta jos mietitään ihan perussoittoa/soundeja jne, samoilta äänentoistojärjestelmiltä soitettuna..
Tossa olisi jotain vastauksia

Stratocastereissa eroja on vähän enemmän kuin Les Paul tai muissa kiinteätallaisissa kitaroissa.

Hintaa ei kuitenkaan kannata liikaa tuijottaa. Itsellä vuoden 2015 huonokaulainen Jackson RRXMG jossa ovh liki 800€.
 
Monesti miettinyt mitä oikeaa eroa helvetin kalliilla ja halvalla kitaralla oikeasti on. Varmasti joku 1000e vs. 4000e erot ovat jo aika mitättömiä. Ois just kiva päästä rivissä testaamaan esimerkiksi tommosta Squieria, Mexico STratoa ja Jenkki Stratoa ja oikeasti mutustella niitä eroja. Voivat olla yllättävän pieniäkin. Tietysti yksityiskohdat varmasti kalliimmissa aina enemmän kunnossa mutta jos mietitään ihan perussoittoa/soundeja jne, samoilta äänentoistojärjestelmiltä soitettuna..

Riippuu vähän. Esim kun itse hankin Squerin Straton niin työnlaatu oli kyllä huonoa sekä aika huono muutenkin oli. Semmoinen karvan alle 500e uutena kitara. Sitten noita saman arvoisia ovh Ibanezeja ja Epiphoneja omistanut, niin ne on olleet oikein hyviä. Mieluiten itse ostan noin tonnin uutena maksavan käytettynä johonkin 450-500e hintaan.

Valmistusmaalla ei IMO ole mitään merkitystä. Onhan MIJ tai jenkki uskottavampi, mutta eipä sillä muuta merkitystä ole. Mun aiempi seiska oli japanian RG7620 jonka korvaajaksi tuli indonesian RG927. Indo on parempi mummielestä.

Muistuu mieleen hauska tarina muusikoiden.netissä kun joku oli onnellisena soitellut vuosia Stratolla ja tämä muuttui yhtäkkiä huonoksi kun oli kurkannut kaulataskuun ja kitara paljastuikin japanialaiseksi :D
 
Tuli parisen vuotta sitten ostettua käytettynä esp ltd h251fm. 160€ taisin maksaa.

On kyllä ollut loistava keppi omaan käyttöön. Kaveri joka enemmänkin soittelee kitaraa innostui tuosta kokeiltuaan sitä. Hinta-laatu-suhde kohdillaan ilmeisesti :)
 
Monesti miettinyt mitä oikeaa eroa helvetin kalliilla ja halvalla kitaralla oikeasti on.

Mutuilen laskevassa järjestyksessä:

-pintakäsittelykertojen määrä ja tyyppi
-käsityön osuus, sisältäen tarkastamisen ja pienet korjailut
-puiden ns. laatu (syyt, oksat, kauanko olleet varastossa lepäämässä)
-mekaniikan laatu
-elektroniikan laatu, mutta harvemmit mikit maksavat satasia enempää
-lopputarkastus
 
Mutuilen laskevassa järjestyksessä:

-pintakäsittelykertojen määrä ja tyyppi
-käsityön osuus, sisältäen tarkastamisen ja pienet korjailut
-puiden ns. laatu (syyt, oksat, kauanko olleet varastossa lepäämässä)
-mekaniikan laatu
-elektroniikan laatu, mutta harvemmit mikit maksavat satasia enempää
-lopputarkastus
Kumotaan osa vastaesimerkillä.

Ennen Gibsonin kalliimmat kitarat oli pintakäsitelty nitrolakalla. Nykyisin kalliissa on polyuretaanilakka ja halpa-malleissa nitrolakka. Tosin kalliissa kitaroissa se lakan paksuus on nettimutuilujen mukaan ohuempi kuin halvemmissa malleissa.

Oksa-kohtia on ollut Fenderin custom kitaroissa. Gibsonin kalleimmissa kitaroissa se kansipuu on yhtenäinen. Epiphonen kitaroissa on sama kansipuu, mutta se kuvio on päälle liimattu millin vahvuinen suikale. Se pintakuvio puussa maksaa ja kuivatusaika/olosuhteet.

Ei ole nuo laaduntarkastukset ainakaan Gibsonin osalta vakuuttaneet. Nauhaongelmia nähnyt muutamassa yli tonnin Gibsonissa.

Se työntekijöille menevä palkka on suurin vaikuttava tekijä hintaan. Sitten tietysti halpamaat eivät välitä mistään luonnonsuojelusäännöistä, kun taas USA-valmisteiset kitarat taas kärsivät näistä rajoitteista, jolloin hinta nousee.

Pitäisi ehkä verrata maakohtaisesti. Halpa Indonesialainen vs kallis Indonesialainen jne. Kiinalainen vs USA:lainen on jo ihan peruspalkan takia vertauskelvoton.
 
Tarkennan vähän pintakäsittelyä, vaikka taidammekin olla samoilla aatoksilla liikkeellä. Se ero tulee just siinä, maalataanko se kitara vain pohja+pintaväri ja yksi kerros paksua lakkaa päälle liukuhihnatyönä. Vai vetääkö maalari siihen useamman erivärisen (ohuen) kerroksen, joiden annetaan kunnolla kuivua työvaiheiden välissä. Sanomasi työvoimakustannus on todellakin tässä se maksava asia. Maalien tai lakkojen litrahinnat eivät tässä paljoakaan vaikuta, IMHO.

Kauniit loimukannet yms. visuaaliset herkut maksavat maltaita, materiaalin hinnasta sekä kysynnästä johtuen - Ruokangas nosti reilusti näyttävien koivukansiensa hintoja, koska muuten ei materiaalia olisi riittänyt tuotantoon!

Gibsonhan väittää käyttävänsä PLEK-konetta nauhojen tarkastukseen, mutta käyttääkö myös malliston edullisimpien kanssa myös? Muistaakseni ei.
 
Riippuu vähän. Esim kun itse hankin Squerin Straton niin työnlaatu oli kyllä huonoa sekä aika huono muutenkin oli. Semmoinen karvan alle 500e uutena kitara. Sitten noita saman arvoisia ovh Ibanezeja ja Epiphoneja omistanut, niin ne on olleet oikein hyviä. Mieluiten itse ostan noin tonnin uutena maksavan käytettynä johonkin 450-500e hintaan.:D

Ilmeisesti Squier:ien työnlaatu on heitellyt valmistusajanjaksosta riippuen. Itsekin noita nykyisiä halvempia malleja testanneena voin todeta että eivät ole olleet kummoisia. Joka tapauksessa ainakin Classic Vibe -sarja on ollut ihan loistava mitä työn jälkeen tulee. Itselläni oli aluksi 60s -malli testauksessa jonka sitten vaihdoin 50s -malliin koska pidin enemmän 50s -mallin soundista. Puiden osalta kummatkin olivat huippuluokkaa ja viimeistelyssäkään ei ole ollut valittamista. Oikeastaan ainoa mikä itseäni on häirinnyt kummassakin kitarassa on ollut satula. Eli tremoloa käytettäessä kitara menee helposti epävireeseen koska satula kinnaa ja lavan puolelle kertyy jännitettä kielistä. Tämä on helppo todeta kun nostan kieltä irti satulasta niin kielen jännite tasaantuu ja kyseinen kieli palautuu vireeseen. Myös ylimpien kielten ohjurit lavassa tekevät saman asian. Onneksi näihin ongelmiin on helppo ja halpa korjauskeino kun vaihtaa satulan ja ohjurin parempaan (esim. grafittisatula).
 
Jos joku kitaristin retale haluaa ostaa Overloud TH3 täysverision, niin laitapa viestiä. Täällä ei enää käyttöä. 145e sis. siirtomaksun.
 
Kysymys slideista. Onko pitkiin slideihin jotain erityistä tekniikkaa, muuta kuin "paina kieltä ja siirrä sormea, daa"? Tuntuu, että muiden soittamana slide kuulostaa portaattomalta äänenkorkeuden vaihtumiselta, mutta itse soitettuna kuuluu vain "diudiudiudiu" kun sormi osuu nauhalta toiselle.

Esimerkiksi tässä käytetään reippaasti slideja 12 nauhalta alas asti:

Googlestakaan ei meinaa ohjeita löytää, kun tuloksiksi tulee vain slidekitaraa :confused2:
 
Kysymys slideista. Onko pitkiin slideihin jotain erityistä tekniikkaa, muuta kuin "paina kieltä ja siirrä sormea, daa"? Tuntuu, että muiden soittamana slide kuulostaa portaattomalta äänenkorkeuden vaihtumiselta, mutta itse soitettuna kuuluu vain "diudiudiudiu" kun sormi osuu nauhalta toiselle.

Älä paina liikaa. Tietty jos tarpeeksi hitaasti sen tekee niin ei ole portaaton. Treeniä vain.
 
Keksisivät omat termit eri asioille :shifty:

Slide tekniikka ja slide-putkella soittaminen =)

Ai saatana kun tuossa menin ostamaan Mercuriall (venäläinen firma) U530 ja Spark plugarit. U530 on heidän version Engl E530:stä ja IMO parempi. Spark taas sisältää neljä eri Marshallia. Sparkin JCM800 on oikein nannaa korville.
Ei tässä enää raudalla ole soitettu moneen kuukauteen vaan ainostaan softalla.
 
Slide tekniikka ja slide-putkella soittaminen =)

Ai saatana kun tuossa menin ostamaan Mercuriall (venäläinen firma) U530 ja Spark plugarit. U530 on heidän version Engl E530:stä ja IMO parempi. Spark taas sisältää neljä eri Marshallia. Sparkin JCM800 on oikein nannaa korville.
Ei tässä enää raudalla ole soitettu moneen kuukauteen vaan ainostaan softalla.
Itsekin ostin pari kk sitten U530:n. Hiton hyvä plugari. Spark ei oikein iskenyt enkä saanut omasta mielestä autenttista Marshall soundia ulos tuosta softasta. Jos S-Gear ei ole tuttu (varmaan useimmille on) niin kannattaa kokeilla. Mielestäni S-Gear:sta saa parempaa Marshalla soundia ulos.
 
Megadeathin biisejä lähinnä tullut opeteltua kuluneen puolen vuoden aikana.

Luottokaluna Gibson Les Paul studio ja soittelut nykyään täysin tietokoneella luurit korvilla amplituben kautta. Vahvistimia kiertänyt monia erilaisia taipaleen aikana ja tällä hetkellä ainoastaan jammun thr-10 niihin harvoihin hetkiin kun on mahdollista pitää edes hieman ääntä. (99% soitteluista lapsien päiväuniaikaan)

Aloittelut +10v sitten naikkarilla (perusvirhe), jonka jälkeen hommasin epiphonen les paulin, joka yhä varastossa.

Viimeisen kahden vuoden aikana on ollut huomattavissa musiikillisen kiinnostuksen laventumista kun hommasin jammun perusbasson pompottelua varten ja ~viikko sitten löytyi omalta kylältä rolandin midi-keyboard ilmaiseksi kun ei muka toimi windows kympissä.

Mitäs vaihtoehtoja amplitubelle suositellaan kun soitannot lähinnä metallia, 80's hard rockia ja SRV-tyylistä materiaalia?
 
Mitäs vaihtoehtoja amplitubelle suositellaan kun soitannot lähinnä metallia, 80's hard rockia ja SRV-tyylistä materiaalia?

Oletko kokeillut LePou:n ilmaisia plugareita? Suosittelen testaamaan. Toinen hyvä (ja ilmainen) on Igniteamps. Varsinkin Ignite Amps:n Emissary on hiton hyvä raskaampaan soitantaan. Myös Nick Crow Lab:n virtuaalivahvahvarit on erittäin hyviä. Niin ja Mercuriall Audiolta löytyy myös hyviä Marshall emulaatioita ja muuta sälää.

Itselläni tulee käyteltyä noita kovasti eivätkä nuo häviä kaupallisille vastineilleen yhtään. Tarvitset tosin noiden lisäksi kaiuitin impulsseja ja jonkin softan johon ladata ne. Ignite Amps:lla on hyvä ilmainen softa Nadir jota ainakin itse käytän lähestulkoon kaikkien softien kanssa. Myös kaiutinimpulsseja löytyy ilmaisia joskin nuo kaupalliset tekeleet ovat usein parempia ja valinnanvaraa on huomattavasti enemmän. Itse käytän RedWirez:in ja Ownhammer:in impulsseja jotka ovat loistavia.

Yksi kokeilemisen arvoinen IR-loader (kaiutinimpulssi) softa on Two Notes:n Wall Of Sound. Kyseisen softan saa ladattua ilmaiseksi ja mukaan tulee kaksi kaiutinmallinusta. Two Notes kaupasta voi sitten ostella lisää jos tykästyy softaan. Minulla on omassa koneessani tosin ollut ongelmia softan vakauden kanssa ja välillä tuppaa kaatumaan koko softa. Tuo softa on myös aika raskas verrattuna tuohon yksinkertaisempaa Nadir:iin.

Omasta mielestäni noilla kaiutinmallinuksilla on huomattavasti suurempi vaikutus soundiin kuin itse vahvarilla. Itse satsaan mielummin niihin kuin maksullisiin virtuaalivahvareihin (joita on tosin myös tullut hankittua).

Myös hyviä vst säröpedaaleja kannattaa kokeilla, mm. Mercuriall Audiolla ja TSE Audiolla on loistavia ilmaisia pedaaleita.

Ilmaisia virtuaalivahvareita:
LePou Plugins
Developer - Ignite Amps
Nick Crow Lab

Kaiuitinimpulsseja:
https://www.ownhammer.com
Red Wire Impulse Responses | High quality guitar speaker cabinet IRs for use with convolution plugins
Two notes Audio Engineering - Torpedo Wall of Sound

Muuta sälää:
Mercuriall Audio Software
TSE Audio - Home
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 678
Viestejä
4 495 743
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom