Kitaran soittaminen

nurmijo

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
93
Joo eli tietokoneen kautta pitäisi soitella, kerrostaloasunnossa kun majailen. Tähän asti kituuttanut Rocksmith-johdolla ja ASIO-ajureilla, mutta siinä kun ei taustalle voi pistää muuten soimaan mitään kuin lataamalla äänitiedosto itse ohjelman kautta (Guitar Rig), niin onhan tuo vähän kurjaa.
Steinberg todettu tässäkin topicissa toimivaksi, olisko esimerkiksi tässä simppeli ratkaisu?

e: Verkkiksessä samaan hintaan joku uudempi versio, mutta yli kuukauden toimitusajalla.

e2: En ole tänne vielä kirjoittanutkaan mitään, eli soittimia löytyy EVH Striped Red, Fender Squier 50's Classic Vibe, Epiphonen Les Paul Standard, Fender Squier Jaguar Bass ja kirpparilta löydetty Sakuran akustinen kitara.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
Joo eli tietokoneen kautta pitäisi soitella, kerrostaloasunnossa kun majailen. Tähän asti kituuttanut Rocksmith-johdolla ja ASIO-ajureilla, mutta siinä kun ei taustalle voi pistää muuten soimaan mitään kuin lataamalla äänitiedosto itse ohjelman kautta (Guitar Rig), niin onhan tuo vähän kurjaa.
Steinberg todettu tässäkin topicissa toimivaksi, olisko esimerkiksi tässä simppeli ratkaisu?

e: Verkkiksessä samaan hintaan joku uudempi versio, mutta yli kuukauden toimitusajalla.

e2: En ole tänne vielä kirjoittanutkaan mitään, eli soittimia löytyy EVH Striped Red, Fender Squier 50's Classic Vibe, Epiphonen Les Paul Standard, Fender Squier Jaguar Bass ja kirpparilta löydetty Sakuran akustinen kitara.
Toi Thomann linkkisi menee huonommalle UR12 kapineelle. Verkkiksessä UR22 mk2 hintaan 99€. Maksoin omasta vanhemmasta UR22:sta 120€. Ota toi kampe verkkiksestä, koska se varmasti toimii. Samalla saa sen Cubase AI lisenssinssin (vissiin siinä UR12:kin myös)

Semmonen juttu että itsellä meni kyllä täydet 2 päivää että opin tuota Cubasea käyttämään ja ylipäätään saamaan kitaran äänen kuulumaan siitä ja liitettyä mukaan blugarit. On siinä vieläkin kaikkea ihmeellistä jota en ymmärrä miten signaaliketjussa vaikuttaa, mutta saanut omiin hommiin sen toimimaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
tars ostaa mikki, haluaisko joku vaihtaa audixin i5:n sennheiserin e906:n? :p on kyllä uskomaton ero mikeillä vahvistinkäytössäkin, mitä tässä taas pari päivää oon rähmänny testien kanssa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
15
Hommasin tollasen BOSS Katana-100:n. Nyt tarttes sit hommata ilmeisesti myös joku kunnollinen passiivimikeillä varustettu kitarakin. Kokemuksia tästä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Hommasin tollasen BOSS Katana-100:n. Nyt tarttes sit hommata ilmeisesti myös joku kunnollinen passiivimikeillä varustettu kitarakin. Kokemuksia tästä?
No ainakin thegearpage foorumilla on kehuttu jo yli kolmen sadan sivun verran katanoita. Itsekin olen miettinyt jos sen nupin ostaisi, mutta saas nähdä. Liikaa romua ja liian vähän tilaa..
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
529
Onkos täällä kukaan rakentanut itse sähkökitaraa?
Mitä malleja? En nyt ihan poropeukalo ole mutta kuinkahan suuri urakka olisi?

Koivunlankkuja olisi josta vois varmaan väsätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Hyvinhän tämä tuntuis pelaavan.

Tuolla foorumilla on kaiveltu esiin piilotettuja mallinnuksiakin.
Katana Dev - Development hub & communication
En nyt sitten Katanaa vielä kyllä uskalla ostaa. On sen verran pitkät traumat Boss GT-sarjan malleista =)

Tänään ostin Peavey Revalver 4:n. Kuulostaa vaan niin perkeleen hyvältä tuon Engl E530:n kanssa.
Tässä pieni pätkä vielä trial versiolla, eli siellä on tuommoinen häiriöääni. Boss SD-1 -> E530 -> Engl kaappi ReValverista
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/ENGL e530 test.mp3
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
75
Onkos täällä kukaan rakentanut itse sähkökitaraa?
Mitä malleja? En nyt ihan poropeukalo ole mutta kuinkahan suuri urakka olisi?

Koivunlankkuja olisi josta vois varmaan väsätä.
Olen tehnyt Telecasterin ja SG:n. Molemmat pääosin koivusta, vähän sitten muita puulajeja esim. otelaudassa ja muualla. Jos työkalut löytyy, niin muutamassa viikonlopussa saat pintakäsittelyä vaille kitaran. Pintakäsittelyyn meneekin sitten tavasta riippuen oma aikansa. Kitaran osat maksavat helposti 300 euroa. Siihen ei tarvitse laittaa kuin parisataa enemmän ja saat jo kaupasta täysin soivan pelin. Suosittelen jälkimmäistä. Kannattaa esim. muistaa, että itse tehdyllä kitaralla ei ole käytännössä muuta jälleenmyyntiarvoa kuin mikkien hinta.

En ole itse enää tekemässä kuin korkeintaan akustisen kitaran. Sanoisin melko suoriltaan että ei vaan ole oikein vaivansa väärti tehdä itse kitaraa. Korkeintaan jos harrastuksena on puutyöt, niin noin kokemuksena se voi olla mielenkiintoinen projekti, mutta kitaransoittajan kannattanee mielestäni vain hakea kitara kaupasta ja käyttää se rakennusaika soittamisen harjoitteluun. Kyllä noiden kaupasta löytyvien nykykitaroiden hinta-laatu -suhde on vaan todella korkea.

Koivua en suosittele kitaran kaulaan, mun korvaan se vaan soi jotenkin väärin. Esim. ylin E-kieli mouruaa ärsyttävän kellomaisesti vapaana soitettaessa.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
529
Joo kiitti vastauksista. Komian näkönen tele, tollasta ittekin vähän meinannu. Les Paulia ei varmaan kannata yrittää.:D

Voisha sitä helpommalla päästä ku ostais vaan kaupasta, mutta mielenkiinnosta vois kokeilla minkälaisen rämisijän sitä sais aikaseksi.

Eikös niitä metalliosia saa Thomannilta?
Mistähän noita mittoja sais, omasta päästä on varmaan hankala heittää.

Ja mitenkä muuten sen kiristyspultin saa sinne otelautaan ujutettua?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Itsekkin olen alkanut haaveilemaan kitaran rakentamisesta. Stratoa en koskaan ole edes halunnut, mutta jos sellaisen rakentelisi itse. Kaulan jos ostaisi valmiina.
Näyttää olevan sp elektroniikassa noita rakentelutarvikkeita melko hyvin.

Tästä videosta sain taas kipinän aiheeseen:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
kitistä rakensin V:n ja onhan mulla jo hyvällä alulla LP josta alustavasti jo muotoon höylälty body (noin 20 vuotta sitten :p)... kitin rakentamisessa ei oikeastaan oo mitään muuta ihmeellistä, mutta se lakkaus/maalaus/öljyäminen vaatii vähän tuuletettua tilaa. Alusta asti rakentaminen kaipaa jo vähän työkaluja ja tiloja, sekä sitä jo mainittua tarkkuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Joskus tein kanssa jonkun verran kitaraa. Runko oli koivua ja kirsikkaa, semmoinen RG muoto. Otelauta oli ebaysta vaahterainen jossa pyramidi inlayt. Edesmenneestä Les Paul vainaasta nappasin mikit ja tallan. En kyllä kosaan jaksanut tehdä loppuun. Ihan sama, ei ollut juuri penniäkään kiinni ja silloisessa duunissa väkersin aikani kuluksi :D
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
En nyt sitten Katanaa vielä kyllä uskalla ostaa. On sen verran pitkät traumat Boss GT-sarjan malleista =)

Tänään ostin Peavey Revalver 4:n. Kuulostaa vaan niin perkeleen hyvältä tuon Engl E530:n kanssa.
Tässä pieni pätkä vielä trial versiolla, eli siellä on tuommoinen häiriöääni. Boss SD-1 -> E530 -> Engl kaappi ReValverista
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/ENGL e530 test.mp3
Olikos tossa ReValverissa myös itse toi Engl 530 vahvari mallinnettu? Boss polkasin pitäisi ainakin olla. Ajattelin vain, jos tekisit vielä demon jossa käytössä on vain tuo Revalver. Voisi kuunnella eroja aitoihin vehkeisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Olikos tossa ReValverissa myös itse toi Engl 530 vahvari mallinnettu? Boss polkasin pitäisi ainakin olla. Ajattelin vain, jos tekisit vielä demon jossa käytössä on vain tuo Revalver. Voisi kuunnella eroja aitoihin vehkeisiin.
ReValverissa on Engl Powerball II mallinnettu.

Vielä ei ole mitään hyviä sampleja tarjolla. Tässä pikaisesti väännetty kahdella soundilla. Eli toisessa kanavassa 6505 boostattuna tubescreamer johdannaisella ja toisessa kanavassa tuo Engl PBII samoin boostattuna. Vaatinee säätelyä vielä - gainia pienemmäksi ja muutenkin hienosäätöä - mutta kyllä noilla hevit vetää:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/ReValver Test.mp3
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Jasso, saapa nähä rupeaako kitara rämisemään kun kirppikseltä löytyi kmd merkkinen vahvistin vitosella.
Jotakin siinä on paskana niin antaa veljen vilkasta että saako tuota eloon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Kitaran tekeminen ei ole vaikeaa. Tarkkuutta ja huolellisuutta tekeminen toki vaatii.

Uusin tekemäni Telepauli kitara,


Aiemmin oon tehny telecasterin ja basson.
Noita Telepauleja pitäs tehä pari lisää, eri skaalalla ja ehkä eri puista.
Hieno on. Millaiset soitto- ja muut ominaisuudet tällaisessa on vrt. oikeaan Telecasteriin? :)
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
13


Tuossa omia, kolme kaupasta tuotua ja kaksi itse nikkaroitua. Vahvistimiakin on ollut useampaa, viimeisimpänä Laney VH100r, mutta piti myydä pois. Tekisi mieli ostaa joku aivan pieni putkivahvistin ihan vain kotiin, ehkä joskus.

Lähinnä akustisella tulee enää soiteltua aktiivisemmin, välillä vieraissa LP:llä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
380
Hieno on. Millaiset soitto- ja muut ominaisuudet tällaisessa on vrt. oikeaan Telecasteriin? :)
Ei tuossa suuria eroja ole. Käytännössähän tuo on humppari tele jos tarkkoja ollaan. Muotoilua lähinnä muuteltu ja hieman tasapainoa. Kaulan radius on 12" joten tuntuma siinäkin hieman erilainen kuin perus stratoissa ja teleissä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
No jopas, kmd:estä ei taida olla kuin osiksi ellei veli jaksa sitten tuota väkerrellä niin samana päivänä kaveri tuo yllättäen sen vanhan vahvistimen :D Saapa nähdä jos nyt soittelis enemmän tuolla kun ei tartte koneen ääressä olla. Kyllä minä tossa smoke on the waterin intron jotenkuten sain yhdellä sormella soitettua.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Onko kukaan käyttänyt pro toolsia mäkillä? Ostin focusrite scarlett 2i4:n ja siinä tuli pro tools mukana mutten saa pro toolsista mitään kuulumaan. Sen verran edennyt että input toiminee koska pro tools rekisteröi signaaleja kitaralta mutta inaustakaan ei kuulu kajareista. Haluaisin outputiksi mäkin microjackin ja inputiksi scarletin inputit. Mäkin ääniasetuksissa näkyy Scarlett inputit, Scarlett outputit sekä Pro Tools aggerate I/Os(jonka sisällä näkyy myös Scarlett inputit ja Scarlett outputit). Mitkä noista valitaan inputeiksi ja mitkä outputeiksi? Koitin vaihtaa äänipiuhan myös Scarlettin mikkijackiin muttei edelleenkään mitään kuulu.

Pro toolsista trackin inputiksi valittu scarlett interface ja outputeiksi output 3 ja 4 jotka pitäisi siis olla scarlettin mikkijackin outputit.
 

nurmijo

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
93
e: Tän voi unohtaa. Tyhmä ei huomannut, että oli vaihtunut device Steinbergistä Asioksi. Derp
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
vaihtaisit windowsiin niin ois helpompaa (j/k) mutta jollet ole koittanut niin koitappa antaako tuo scarlet signaalia ulos, eli kuulokkeet kiinni tuohon scarlettiin ja direct signal pois päältä (jos moinen löytyy), äänilähde scarletiks . Tuossa voi olla samansuuntaisia ongelmia kuin itselläni tässä paremmassa eli winukkamaailmassa taannoin, että kone ei kertakaikkiaan jaksa ymmärtää kuin yhden äänilähteen kerrallaan ja varsinkin mac maailmassa Jobs haudan takaakin päättää että mikä se lähde sitten on...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
vaihtaisit windowsiin niin ois helpompaa (j/k) mutta jollet ole koittanut niin koitappa antaako tuo scarlet signaalia ulos, eli kuulokkeet kiinni tuohon scarlettiin ja direct signal pois päältä (jos moinen löytyy), äänilähde scarletiks . Tuossa voi olla samansuuntaisia ongelmia kuin itselläni tässä paremmassa eli winukkamaailmassa taannoin, että kone ei kertakaikkiaan jaksa ymmärtää kuin yhden äänilähteen kerrallaan ja varsinkin mac maailmassa Jobs haudan takaakin päättää että mikä se lähde sitten on...
Jos minulle vastasit niin sain toimimaan joo, Scarlettin source piti vaihtaa vaan toiseen niin lähti toimimaan. Windows-konekin on mutta siihen en ole sen jälkeen koskenut kun Omenaherkkuja pääsi maistelemaan. ;)
 

nurmijo

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
93
Onko tappokytkimiä saatavilla valmiina paketteina, jossa tulisi kaikki tarvittavat komponentit mukana? Onko täällä nuista yleensäkään kokemusta kellään, kukaan rakennellut itse? Vinkkejä ko projektiin otetaan vastaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Onko tappokytkimiä saatavilla valmiina paketteina, jossa tulisi kaikki tarvittavat komponentit mukana? Onko täällä nuista yleensäkään kokemusta kellään, kukaan rakennellut itse? Vinkkejä ko projektiin otetaan vastaan.
jos meinaat kitaran sisään tulevaa konkka+vastusyhdistelmää, niin tokko saanee koko settinä (tai ainakaan kannata hommata) ja itse värkki on sen verta yksinkertainen että sen valmiin setin juottaminen on sama asia kuin osina. Linkin takana yllättävästä lähteestä löytynyt keskustelu: Kitaristin life-saver kytkentä | MuroBBS

Jos taas meinaat semmosta joka katkasee äänen nappia painettaessa, niin siihen löytynee oma potikkansa ja myös monenlaisia katkaisiasovelluksia, mutta ideana lienee että kuuma karva yhdistetään maapotentiaalin kanssa. Eli yksi tai kaksi komponenttia tuossakin maksimissaan. Google osannee neuvoa tuon kanssa esim tuossa: Muusikoiden.net - Keskustelu - ''Killswitch'' kitaran.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
etkös sää juuri saanu nää ostettua? ostakaas muuten multa pois oikeesti hyvä palatele...
Joo, mutta ei oikein käyttöä. Kotona soittelen lähinnä softalla nykyään. 230e tuosta koitan saada. Ei pitäisi hirveän kehno hinta olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Pitkästä aikaa tuli nauhoiteltua jotain vanhaa rässiä ja ekaa kertaa täysin softilla, eli ReValver 4 vauhdissa ja rytmikitaroissa Dual Rectoa ja sooloissa Peavey Triple XXX 2. Soundeista alan tykkäämään.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/ReValver 4 Demo Song.mp3

Overloud TH3 demoa tässä myös koitellut ja kovia soundeja sieltäkin lähtee. On vaan vähän tyyris tuohon Revalveriin nähden. Ehkä pitää kuitenkin ostaa jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
No, Engl meni kaupaksi ja ostin sen TH3:n, kun sopiva tarjous oli. Kova softa kyllä!
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Do diih, sit nyt 5 vuoden sähkökitaroinnin jälkeen innostuin avosoinnuista ja "opettelin akustisen kitaran". Nyt kaikki aika menee siihen, ja sähkövermeet pölyttyy nyt nurkissa. Ensin mulla oli nylonkielinen, mutta onneksi sitten tajusin hankkia teräskielisen, kun siinä on makeempi ääni (kirkkaampi, melodisempi). Mama Saidia ja Simple Mania opettelin, mutta kyl se taas meni omien juttujen soittamiseksi, en oikein innostu opettelemaan ja muistamaan muiden biisejä (tosiselitys: en vaan osaa, heh). Ajattelin tässä tänään ottaa vähän Stairway to Heavenia, niin innostus lopahti heti. Vielä ärsyttää, että sointujakin saatetaan soittaa eri tavalla, ja kaikissa tabeissa ei ole vierekkäin soinnun merkintää. Mut on toi akustinen sen verran makee juttu, että sen kans menee tunteja päivittäin helposti ja nyt sormetkin ovat kovettuneet. Pääasiassa soitan nyt näillä; Am, DM, C, G, Em, F(barre), G(barre). A, E, D en juuri käytä.

Mut jooh, tälläistä tajunnanvirtaa tällä kertaa... ei oikein vaan nappaa opetella muiden biisejä, varsinkin kun niistä ei saa selkoa. Pelkissä soinuissa ei tiedä välttämättä, mitä kieltä näppäillä missäkin järjestyksessä, kuin taas pelkissä tabeissa mä en tunnista heti sointua, joten niistä ei taas tiedä, missä asennossa pitää käyttä. Kun nyt mulla käsien asennot menee toki sointujen mukaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Kannattaa myös seiskasoinnut harjoitella, tuo jo paljon notskisoitteluun lisää. Jos ei nappaile opetella muiden biisejä, sävellä omia. Noillakin soinnuilla saa jo jos jonkinlaista aikaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuli kaivettua nurkasta pitkään käyttämättömänä seissyt sähkökitara tasoa 99 e kitara + vahvari. Onko kitaran kaulassa tarkoitus olla jonkin verran joustoa, vai onko tuo vain aivan susipaska värkki? Tuntuu, että vire heittää välittömästi johonkin suuntaan kun kaulaan koskee.

Toisin sanoen: onko vika miehessä vai kitarassa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Tuli kaivettua nurkasta pitkään käyttämättömänä seissyt sähkökitara tasoa 99 e kitara + vahvari. Onko kitaran kaulassa tarkoitus olla jonkin verran joustoa, vai onko tuo vain aivan susipaska värkki? Tuntuu, että vire heittää välittömästi johonkin suuntaan kun kaulaan koskee.

Toisin sanoen: onko vika miehessä vai kitarassa?
kyllähän kaulat yleensä vähän joustaa, kun oikein vääntää, mutta ei sen virettä pitäisi tappaa kyllä. Lienee ksyeessä pulttilukkoinen.. siis kaulainen joku halpiskikkare, niin olisiko kaulan pultit löysällä?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
647
Vireen pitäisi soittoasennossa pysyä, kunhan ei kättään ihan roikota kaulassa tai sitä tarkoituksella väännä. Kauempaa haettuna voi olla, että satulasi ja samalla kielien etäisyys freteistä on ihan liian korkealla, jolloin vire heittelee enemmän. Lisäksi joudut puristamaan alemmilla nuoteilla sikana, mikä pahentaa entisestään. Aimistäkö moinen idea...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
sori offtopic ja nillittäminen mutta fretti:

nauha on sitten se teräksinen tai jotain lyijymönjää oleva naru siinä otelaudalla... :p ihan kaikkea ei tarvi vääntää fingelskaksi...


mutta asiaan: pari kuvaa jos jaksat napata ja pistää julki johonkin kaulan liitoksesta, tallasta ja satulasta niin voisi alkaa arvailemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Hain tänään paikallisen Mikro RG:n viidellä kympillä. Huomenna kielet ja sitten tiluttamaan :D


 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Melki kun kaks marjaa :D mutta sanovat että pahvibodykin saattaa ihan oikeasti kuulostaa hyvälle, joten jännityksellä jäämme odottamaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Melki kun kaks marjaa :D mutta sanovat että pahvibodykin saattaa ihan oikeasti kuulostaa hyvälle, joten jännityksellä jäämme odottamaan...
Löysin eilen neljä kieltä siihen ja koitin niillä ja voisi olla paljon huonompikin. Tänään loput kielet. Mahonkia väittävät että runko on.

Sinänsä hassua että työn jälki oikeasti ihan hyvä. Ainakin parempaa kuin pari vuotta sitten olleessa squier vintage modified stratocasterissa jonka ovh pyöri 450e paikkeilla. Katsellaan mitä tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 544
Eilen vasta sain kielet tuohon Mikroon. Jonkin .011 setin tarttee varmaan jos standardivireessä tahtoo pitää. .009:llä vire pitää heikommin. Sitten koitin sekä G- että F# -vireessä niin oikein maukkaasti toimii. Mitä nyt vähän hassulta tuntuu noin korkea vire. Itse kitara on yllättävän kiva soittaa ja on huonompiakin mikkejä tullut vastaan.

Virittimet olisin vaihtanut mutta pari kappaletta hukassa, niin ei sitten vaihdettukaan. Pitää jostian etsiä uudet sekä laittaa paksummat vaijerit.

Pari tuntia tuli eilen illalla soiteltua. Sitten kun nappasi normiskaalan kitaran kouraan niin oli hetken semmoinen wtf olo :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
557
Se ois tarkotus mennä kansalaisopiston kitaranväsäyskurssille... saas nähä mitä siittäkin tulee, oon kuitenkin vähän tutustunu jo aiheeseen yhen rakennussarjan, yhen puolivalmiin bodyn ja yhen halpisyamahan pilhomisen verran ja nyt ois tarkotus tehdä jotain mitä en ehkä myöskään kerkiä valmiiksi asti :D
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
Jahhas. Tappelen duuriskaalan kanssa. Siis sen soittamisessa nopeasti Varsinkin silloin kun soitan sitä siihen suuntaan että korkeista nuoteista siirrytään matalampiin. 3 nuottia per kieli, ja sitten siirryn taas paksummalle kielelle jne. kunnes ollaan viimein paksuimmalla kielellä.

Hoidan tuon soittamisen otelautakäden osalta siten, että pidän kaikki 3 sormea samalla kielellä, ja siirrän sitten soitettua nuottia vastaavan sormen seuraavalle eli paksummalle kielelle, eli siirron aikana on vöhintään 2 sormea painamassa kieltä. Kannattaako tuo tehdä noin vai pitäisikö olla vain yksi sormi painamassa kieltä ja juuri soitettavaa nuottia?

Tämä oma tapani on kyllä hyvä tuon sormiriippumattomuuden (finger independence) treenauksessa, mutta tuntuu ettei nopeutta saa oikein millään lisää. Tuon skaalan soittamisessa nopeuteni on 240 bpm 1/4 nuoteilla. Justinguitar vetää 130bpm 1/16 nuoteilla eli reippaasti nopeammin, eikä hänkään ole mikään M.A. Batio.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ei kai se nopeus ole kaikki kaikessa. ;) Tärkeintä kai on se että pitää metronomin koko ajan mukana ja sitten kun alkaa tökkimään laskee taas vähän tempoa. Sormituksissa kannattaa aina yksi sormi olla jo valmiina siellä seuraavassa positiossa. Esim. kun pikkurilli soittaa sen 3. sävelen niin etusormi on jo siellä asemassa seuraavalla kielellä. Ei kai noihin mitään oikotietä ole, pelkästään toistoja. Ite oon soittanu jotaki pitkästi reilu 10v enkä edellenkään oo varmaan sen nopeampi kuin joskus 5v sitten mutta muuten soittotaito on reilusti parempi.

Suosittelen koittamaan myös duuriskaalaa eri asemista, eli aloitat vaikkapa skaalan 2. nuotista ja hinkkaat siitä eri boksissa samaa skaalaa. Opit mooditkin samalla. Koita myös legatoa, eli älä pikkaa joka ikistä säveltä, vaan esim. yhdesti vaikkapa joka kielen kohdalla ja anna sormien lunnollisesti soittaa muut sävelet painamalla, säröllä helpompaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
Sormituksissa kannattaa aina yksi sormi olla jo valmiina siellä seuraavassa positiossa. Esim. kun pikkurilli soittaa sen 3. sävelen niin etusormi on jo siellä asemassa seuraavalla kielellä.
Siis ongelmana on toiseen suuntaan soittaminen jossa soitan siten että 1. eli etusormi, 3 (nimetön) ja 4 (pikkuril) on jo ohuella e-kielellä. Pikkaan, ja juuri ennen kuin pikkaan uudestaan nostan 4. pois, jolloin pikatessa soikin 3:n painama nuotti ja tässä välissä 4:n siirtyy b/h-kielelle.

Nopeus ei oo kaikki kaikessa, mutta ei kyllä haluttaisi jäädä tähän nopeuteen. Tuntee itsensä etanaksi vaikka treenaakin kohtuullisesti, niin ei vaan tunnu kehittyvän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Oletko pikannut alternativella, eli joka toinen sävel ylös joka toinen alas vai ihan alapikkaamalla kaikki? BPM lukemista päätellen alternativea. Kielten vaihtokohdissa voi soveltaa myös ns. economy pickingiä, jossa ikään kun ei pikata vaan lasketaan plektra kevyesti sinne suuntaan minne ollaan menossa. Itse en ole koskaan osannut tuota enkä jaksanut reenata mutta varsinkin nopeissa kohdissa jossa kielet vaihtuvat tiuhaa tahtia ollee hyvä tekniikka opetella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 130
Viestejä
4 196 546
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom