Kitaran soittaminen

ASIO löytyy, mutta en oo saanu sitä pelaamaan silleen, että voisin samaan aikaan kuunnella esim Winampista jotain kappaletta, minkä mukana soittelisin. ASIO jotenkin ns. omii sen äänentoiston itselleen ja sulkee muut pois.
Juuri niin kun käytät esimerkiksi ASIO4ALL ja emolevyn äänipiiriä. Ulkoisella interfacella homma toimii kunnollinen interfacen ASIO-ajuri ei estä Winampin (Täähän on kivikautinen? Miten olisi Spotify) käyttämistä samaan aikaan.
 
Saatan tehdä huomenna testin, joss käytän ulkoisen interfacen kanssa ASIO4ALL ajuria ja pistän musat spotifysta. Tulee varmistus onko ongelma ASIO4ALL ajureissa vai emolevyn integroidussa äänipiirissä.
 
itellä ei ainakaan asio4all toimi kovinkaan hyvin, jumii ainakin käyttämäni Mixcraftin ihan totaalisesti ja jos saakin pelaamaan niin tekee juuri tuota että yksi äänilähde kerrallaan.
 
ASIO löytyy, mutta en oo saanu sitä pelaamaan silleen, että voisin samaan aikaan kuunnella esim Winampista jotain kappaletta, minkä mukana soittelisin. ASIO jotenkin ns. omii sen äänentoiston itselleen ja sulkee muut pois.

Tämä ohjelma mahdollistaa useamman äänilähteen asio-moodissa, jos sitä tukea ei ole raudalla: ASIO Link - Linking ASIO applications, WDM Windows Audio, and audio over IP/LAN

Joskus aikoinaan kun säädin näiden softavahvarien kanssa aika urakalla, tuli tätä ongelmaa tutkittua ja lopulta ostin tuon, jonka jälkeen ei ongelmia ole ollut.
 
ASIO löytyy, mutta en oo saanu sitä pelaamaan silleen, että voisin samaan aikaan kuunnella esim Winampista jotain kappaletta, minkä mukana soittelisin. ASIO jotenkin ns. omii sen äänentoiston itselleen ja sulkee muut pois.
Voit tiputtaa MP3 tiedostot suoraan Reaperiin. 40ms viiveellä ei ole herkkua kuitenkaan.
 
Itse tykkään reaperissä pannata biisi esim. kokonaan vasemmalle ja siirtää sen jälkeen keskemmälle reasurroudin kanssa. Tulee tilaa omalle rämpytykselle.
Shift 9/0 muutat sävelkorkeutta.
MP3sia voi olla vaikka kuinka monta. Toki tuollaisen projektin avaaminen kestää tovin.
 
ASIO4ALL testin tulokset.

Selostusta windows 10 järjestelmästä...
Interface Steinberg UR22 normaalisti Yamahan ASIO ajurit. Amplitube 4 hoiti vahvistinmallinnuksen kitaralle.
Normisti tietokoneen äänet LED telkulle HDMI piuhaa pitkin ulostuloajurina AMD high definition audio.
Kitaran äänet menee interfacesta stereoihin.

ASIO4ALL toimii Amplitubessa Stenbergin kanssa kun pistää buffereiden kooksi 256 ja kernel buffereita on 2. Hardware bufferit eivät toimi hyvin. Spotifyllä voi soittaa samaan aikaan, jos ääni menee tuohon LED telkkariin. Jos muuttaa windowsin äänten ulostuloksi tuon Steinbergin ei spotifystä kuulu mitään, eli stereoista kuuluu vain kitaran ääni.

Yamahan ASIO ajureita käytettäessä saa stereoista kuulumaan Amplituben, eli kitaran äänen ja spotifyn äänen samaan aikaan.

Eli ASIO4ALL toimii, jos windows äänten ulostulo on eri kuin ASIO4ALL ajureiden ulostulo. En tiedä toimiiko siten, että esimerkiksi emolevyn äänipiiristä valitsee kitaran ulostuloksi kuuloke lähdön ja windowsin äänille linjaulostulon.
 
Asio4all:n saa toimimaan useammalla äänilähteellä kerrallaan tuolla ylempänä linkkaamallani AsioLinkillä. On se vaan pirusti letkeämpää kuunnella Winamppia, Spotifyä ja Youtubea, kun voi samalla soitella lennosta päälle ilman DAW:n kanssa kikkailua. Nyt uuden vahvarin myötä en enää monitoroi kitaran soundia stereokaiuttimista vaan suoraan vahvarista, jolloin DAW hoitaa lähinnä tallennuksen. Silti on hyvä, että voin kuunnella taustamusaa tietokoneelta eri lähteistä ja samalla myös DAWiin tallennettu raita on kuunneltavissa.
 
Puhumattakaan siitä, että Winampissa on itellä semmoinen lisäosa, millä saa säädeltyä biisien tempoa ja sävelkorkeutta sopimaan kitaran vireen kanssa.

Tämähän onnistuu muuten myös Reaperilla. Raidalta Item properties ja "Playback rate" sekä "Pitch adjust".

Reaper_Notes_1-0813.jpg


Eli voit vaikka raahata useamman mp3:n kerralla, jolloin Reaper osaa hoitaa ne eri raidoille. Sitten vaihtelet raitaa solo trackiksi sen mukaan minkä mukana haluat soittaa. Ja tallentelet projektiksi ettei tarvi joka kerta tehdä hommaa uudelleen.
 
Asio4all:n saa toimimaan useammalla äänilähteellä kerrallaan tuolla ylempänä linkkaamallani AsioLinkillä. On se vaan pirusti letkeämpää kuunnella Winamppia, Spotifyä ja Youtubea, kun voi samalla soitella lennosta päälle ilman DAW:n kanssa kikkailua. Nyt uuden vahvarin myötä en enää monitoroi kitaran soundia stereokaiuttimista vaan suoraan vahvarista, jolloin DAW hoitaa lähinnä tallennuksen. Silti on hyvä, että voin kuunnella taustamusaa tietokoneelta eri lähteistä ja samalla myös DAWiin tallennettu raita on kuunneltavissa.

En ymmärrä. Kaikissa nykyaikaisissa ulkoisissa ääkikorteissa on potikka suora-/usb monitoroinnille. Jos siis soitat ulkoisella ääni lähteellä niin potikka puolivälissä ja jos kaikki tulee koneelta, niin vain usb monitorointi.

Jotenkin tuntuu että kaikki yritetään tehdä vaikeimman mukaan.
 
En ymmärrä. Kaikissa nykyaikaisissa ulkoisissa ääkikorteissa on potikka suora-/usb monitoroinnille. Jos siis soitat ulkoisella ääni lähteellä niin potikka puolivälissä ja jos kaikki tulee koneelta, niin vain usb monitorointi.

Jotenkin tuntuu että kaikki yritetään tehdä vaikeimman mukaan.

Kyse ei ole siitä että mennäänkö vaikeimman mukaan, vaan siitä että kaikki eivät rakenna systeemejään kuten sinä. Kun rakensin tuon oman setupin, niin ehdottomana vaatimuksena oli se, että sekä Windowsin että kitaran äänet (DAW:n kautta Asio-ajureilla) pitää saada ulos olkkarin AV-vahvarista yhden inputin kautta samanaikaisesti (tietokoneen HDMI out). Tällöin "äänikortiksi" soveltui ainoastaan näytönohjain, koska luonnollisesti erillisillä äänikorteilla ei kuljetella grafiikkasignaalia samassa kaapelissa.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä itekki yritän, että mahdollisimman simppelillä keinolla hyvä äänenlaatu ilman viiveitä ja musantoisto samaan aikaan ilman mitään ASIO-ongelmia. Ja ei, en rupea maksamaan 60 euroa tuosta mainitusta softasta, kun varmasti jostain löytyy vastaava ilmaiseksikin.

Muita vaihtoehtoja ei ollut ainakaan aiemmin kun asiaa tutkin itse. Onnea etsintään :).
 
En ymmärrä. Kaikissa nykyaikaisissa ulkoisissa ääkikorteissa on potikka suora-/usb monitoroinnille. Jos siis soitat ulkoisella ääni lähteellä niin potikka puolivälissä ja jos kaikki tulee koneelta, niin vain usb monitorointi.

Jotenkin tuntuu että kaikki yritetään tehdä vaikeimman mukaan.
Jos käytät vaikka Rolandin tai Focusriten ASIO ajuria niin hommat yleensä pelittää kivasti. ASIO4all ei olekaan yhtä notkea.
Ulkoinen äänikortti on siis se taikasana.
 
Kyse ei ole siitä että mennäänkö vaikeimman mukaan, vaan siitä että kaikki eivät rakenna systeemejään kuten sinä. Kun rakensin tuon oman setupin, niin ehdottomana vaatimuksena oli se, että sekä Windowsin että kitaran äänet (DAW:n kautta Asio-ajureilla) pitää saada ulos olkkarin AV-vahvarista yhden inputin kautta samanaikaisesti (tietokoneen HDMI out). Tällöin "äänikortiksi" soveltui ainoastaan näytönohjain, koska luonnollisesti erillisillä äänikorteilla ei kuljetella grafiikkasignaalia samassa kaapelissa.

No jos ehdoton vaatimus menee yksinkertaisuuden ja käytännöllisyyden edelle, niin olkoon sitten niin =)
 
No jos ehdoton vaatimus menee yksinkertaisuuden ja käytännöllisyyden edelle, niin olkoon sitten niin =)

Ensisijalle menee se, että mä hoidan musisointini ja tietokoneen käytön sohvalta & HDTV:ltä. Se asettaa tiettyjä rajoitteita, kuten esim. että koneelta signaali on tultava HDMI:n kautta, koska se on kaikkein yksinkertaisin ja toimivin ratkaisu toisen päätelaitteen ollessa AV-vahvistin. Haluan että voin vapaasti soitella musiikkia mistä lähteestä tahansa tietokoneella ja samalla samoista kaiuttimista tulee lagiton DAW:n monitorointi kitaralle. Jotta tämä setuppi lähtee toimimaan oikein eikä törmätä noihin yllä kuvattuihin ongelmiin, missä Asion ollessa aktiivisena kaikki muut äänilähteet pimenee, tarvitaan siihen joku softa, joka osaa syöttää Asio-streamiin ulkopuolisista lähteistä ääntä (ellei halua säätää importoimalla taustamusiikin DAW:iin). Tuo ohjelmahan (Asiolink) on varsin elegantti tapa ratkaista tämä ongelma vs. että esim. joutuisi hankkimaan uutta hardista, vetämään lisää kaapelia edestakas ja ehkä jopa hommaamaan monitoroinnille toiset kaiuttimet. Se vasta monimutkaista ja epäkäytännöllistä olisi.

Se on se kun on kerran tottunut sohvalta ja isolta ruudulta käyttämään, niin ei tuonne tietsikkapöydän ääreen tee paljoa enää mieli.
 
Muistan Murosta tämän täsmälleen saman keskustelun.

Kaikilla USB-interfaceillakaan ei vain yksinkertaisesti toimi ASIO ja muut äänet samaan aikaan. Eli jos nimenomaan haluaa yksinkertaisen ja käytännöllisen setin eli pelkkä USB-interface, DAW ja VST-kitarasoundit, ja musat taustalle vaikka Spotifystä tai Youtubesta, niin kaikki äänikortit eivät vaan sovellu tuohon.

Ja tuota ominaisuutta ei vaan kerrota missään tuotetiedoissa, vaan se pitää vaan itse testata. Omasta kokemuksesta tiedän, että ainakin M-Audion ja Steinbergin interfaceilla toimii. EMUn USB-laitteilla ei toimi ja googletusten perusteella ei myöskään Focusriten, mutta tuota en ole itse testannut.
 
Windows WASAPI - audiojärjestelmän käyttäminen ASIO:n sijasta on kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, ASIO4all:n sijasta. Shared / Exclusive(polled) - moodeja käyttämällä voi eri äänilähteiden yhdistely onnistua halutulla tavalla, kompuutterin komponenteista riippuen. Käsittääkseni ASIO4all oli WinXP:n ongelmiin käypäinen ratkaisu, muttei enää uudemmille Windowseille.

Itse käytän Reaperia ja useimmiten WASAPI valittuna, niin äänen routtaus tai viiveet eivät ole ongema. Toki, ASIO-ajureilla saa enemmän irti äänikortistaan, mutta tuovat välillä mukanaan omat ongelmana(kts. yllä). Parasta on vain oppia eri järjestelmien käyttö, oman tarpeensa mukaan.
 
WASAPI shared mode toimii, mutta latenssit aivan käyttökelvottomat mukana soittelemiseen. Kokemukseni mukaan ASIO ja äänikortti, jolla homma toimii suoraan paketista niinkuin pitää, ovat ylivoimaisesti paras ratkaisu. Käytettävyys on sitten aivan omassa luokassaan, kun ei tarvitse säätää.
 
Esim. Steinberg UR-sarjan interface, Reaper, ilmaiset VST:t ja IR:t. Hinta alkaen 87,90 euroa ja varmasti saa yhtä hyvää soundia kuin levyillä. Viive yhteensä alle 10ms paskemmallakin koneella.

Sulla oli näköjään joku mikseri käytössä, joten jos siinä on korkeaohminen mikki-inputti niin sekin varmaan riittää ihan hyvin, mutta sittenkin äänikortti pitäisi olla sellainen, jossa on omat ASIO-ajurit ja tuo ominaisuus, että osaa yhdistää ASIOn ja muut äänet samaan. Helpoimmalla pääsee, kun ostaa vaan suoraan toimivaksi tiedetyn USB-interfacen. Yksi sähköjohtokin vähemmän.
 
Muistan Murosta tämän täsmälleen saman keskustelun.

Kaikilla USB-interfaceillakaan ei vain yksinkertaisesti toimi ASIO ja muut äänet samaan aikaan. Eli jos nimenomaan haluaa yksinkertaisen ja käytännöllisen setin eli pelkkä USB-interface, DAW ja VST-kitarasoundit, ja musat taustalle vaikka Spotifystä tai Youtubesta, niin kaikki äänikortit eivät vaan sovellu tuohon.

Ja tuota ominaisuutta ei vaan kerrota missään tuotetiedoissa, vaan se pitää vaan itse testata. Omasta kokemuksesta tiedän, että ainakin M-Audion ja Steinbergin interfaceilla toimii. EMUn USB-laitteilla ei toimi ja googletusten perusteella ei myöskään Focusriten, mutta tuota en ole itse testannut.

No enpä ole tiennyt. Tähän asti musaa vuosien varrella tehnyt ja nauhoitellut m-audion, sounblasterin, philipsin ja herculeksen korteilla nyt ainakin. Ja sitten vielä muutaman eri valmistajan multiefekti mikä toimii audio-interfacena (boss, zoom, digitech) eikä tuommoista ole tullut vastaan. Mutta kaikesta huolimatta, tavoite aina ollut mutkaton musiikin tekeminen ja nauhoittaminen. Ei niin, että kaikki menee yhden johdon varassa telkkariin.
 
Kannattaa ymmärtää se, että kaikki eivät tee asioita just 1:1 kuten itse, ja että yhtä oikeaa ratkaisua ei ole tilanteeseen kuin tilanteeseen. Triidivoittamisen sijaan on hedelmällisempää keskustella ja tuoda esiin eri vaihtoehtoja. HTPC-käyttö on aika pirun yleistä nykyään, jossa kone nimenomaisesti on HDMI:n kautta äänentoistossa, jolloin nämä ulkoiset interfacet ja erikoisemmat äänikortit eivät ole enää kovin hyvin soveltuvia ratkaisuja. Aivan vastaavasti jos setuppi on enemmänkin kotistudio, jossa liitäntävaatimukset eivät ole niin tiukat, on monikanavainen ASIO-tuki toimivampi suoraan raudalta saatuna.

Mutta eiköhän tästä keskustelusta ole nyt ainakin omalta osalta kaikki tarvittava tuotu esiin.
 
Kannattaa ymmärtää se, että kaikki eivät tee asioita just 1:1 kuten itse, ja että yhtä oikeaa ratkaisua ei ole tilanteeseen kuin tilanteeseen. Triidivoittamisen sijaan on hedelmällisempää keskustella ja tuoda esiin eri vaihtoehtoja. HTPC-käyttö on aika pirun yleistä nykyään, jossa kone nimenomaisesti on HDMI:n kautta äänentoistossa, jolloin nämä ulkoiset interfacet ja erikoisemmat äänikortit eivät ole enää kovin hyvin soveltuvia ratkaisuja. Aivan vastaavasti jos setuppi on enemmänkin kotistudio, jossa liitäntävaatimukset eivät ole niin tiukat, on monikanavainen ASIO-tuki toimivampi suoraan raudalta saatuna.

Mutta eiköhän tästä keskustelusta ole nyt ainakin omalta osalta kaikki tarvittava tuotu esiin.

Ei tässä mitään ole tarkoitus voittaa vaan ymmärtää.

Eikö helpoin ratkaisu olisi ostaa joku kitarapömpeli siihen töllön viereen? Ei tarttisi välittää ajureista ja pienemmälläkin pömpelillä on yllättävän paljon kivempaa soitella kuin jollain hifimatolaatikoilla.
 
Ei tässä mitään ole tarkoitus voittaa vaan ymmärtää.

Eikö helpoin ratkaisu olisi ostaa joku kitarapömpeli siihen töllön viereen? Ei tarttisi välittää ajureista ja pienemmälläkin pömpelillä on yllättävän paljon kivempaa soitella kuin jollain hifimatolaatikoilla.

Pömpelit on tilaa vieviä ja aiemman sellaisen myin pois tarpeettomana, kun tietokoneen kautta alkoi soittelemaan. Oli vaan niin paljon paremman kuuloinen soundi kunnon stereokaiuttimista. Nyt tosin ostin taas hiljattain uuden vahvarin vaihtelun vuoksi, mutta kyllähän tuossa tuli toista vuotta ainakin oltua täysin ilman pömpeleitä.
 
Pömpelit on tilaa vieviä ja aiemman sellaisen myin pois tarpeettomana, kun tietokoneen kautta alkoi soittelemaan. Oli vaan niin paljon paremman kuuloinen soundi kunnon stereokaiuttimista. Nyt tosin ostin taas hiljattain uuden vahvarin vaihtelun vuoksi, mutta kyllähän tuossa tuli toista vuotta ainakin oltua täysin ilman pömpeleitä.

Joo, puolensa molemmissa. Mallintavat nyt antaa semmoisen valmiin suoraan-CD:ltä-soundin. Ja monesti ruuvataan soundi mikä itsessään kuulostaa hyvältä, mutta miksauksessa ei sinne päinkään. Helposti sitä unohtaa miltä kitara ja vahvistin yhdistelmä oikeasti kuulostaa. Kauheasti en itsekään oikeilla vahvistimilla soita (paitsi kun olen yksin himassa), mutta esim basson kanssa huomaa. Nauhoittelen aina plugareiden kanssa, mutta on semmoinen hunajaa pissaava olo kun laittaa basson kiinni bassovahvariin ja jo 1x15" elementin liikkuminen....
 
Muistan Murosta tämän täsmälleen saman keskustelun.

Kaikilla USB-interfaceillakaan ei vain yksinkertaisesti toimi ASIO ja muut äänet samaan aikaan. Eli jos nimenomaan haluaa yksinkertaisen ja käytännöllisen setin eli pelkkä USB-interface, DAW ja VST-kitarasoundit, ja musat taustalle vaikka Spotifystä tai Youtubesta, niin kaikki äänikortit eivät vaan sovellu tuohon.

Ja tuota ominaisuutta ei vaan kerrota missään tuotetiedoissa, vaan se pitää vaan itse testata. Omasta kokemuksesta tiedän, että ainakin M-Audion ja Steinbergin interfaceilla toimii. EMUn USB-laitteilla ei toimi ja googletusten perusteella ei myöskään Focusriten, mutta tuota en ole itse testannut.
Focusrite toiminee ainakin omilla uusilla asioilla ja normiajureilla. vanhemmilla oli vähän ongelmia.
 
Samahan tuo on jos kelpaa pitchshiftatut mp3:set taustakamaks ja puolen sekunnin viivettä ei huomaa korvalla.

No HDMI:n syytä tuo ei ainakaan ole. Ulkomuistista heittäisin, että Reaperissa Asio-latenssit oli luokkaa 3,8 ms in / 4 ms out. Varsin soittokelpoista ja kyllä mikä tahansa taustakama, oli se sitten mp3 tai Spotify/Youtube stream kuuluu kuten pitääkin.
 
Focusrite toiminee ainakin omilla uusilla asioilla ja normiajureilla. vanhemmilla oli vähän ongelmia.

OK. Nyt kun googlettelin uudelleen, niin kaikki foorumipostaukset, joissa tuosta ongelmasta valitetaan, ovat tosiaan vuodelta 2015 tai aiemmalta ajalta. Mutta tuohon aikaan juuri olin toista interfacea hankkimassa, niin skippasin kokeilematta koko Focusriten.
 
Vielä palatakseni edellisen sivun keskusteluihin kohinoista ja surinoista, niin kokemukseni mukaan kolme tärkeintä asiaa äänitysten laadun kannalta USB-interfacea käytettäessä ovat:

1. maadoitettu pistorasia tai maadoitus muuten toteutettuna (jos tätä ei ole, niin surinan lähteitä on turha etsiä muualta, ennen kuin tuo asia on korjattu, koska vaikutus tuohon verrattuna on mitätön)
2. instrumentti kiinni nimenomaan korkeaohmisessa HI-Z/instrument inputissa (pelkkä linja- tai mikki-inputti tekee saman efektin kuin tone-potikan vääntö pienemmälle)
3. tarpeeksi paksu kitarakaapeli (paksuus yleensä kertoo, että paljonko siinä vaipassa on niitä säikeitä, ja tuo vaikuttaa suoraan kaapelista johtuvien surinoiden määrään)

Kaikissa USB-interfaceissa on nykyään niin hyvät muuntimet ja esiasteet, että niiden vaikutus on noihin kolmeen verrattuna pieni.
 
LatencyChain_12-30-13_RR02.jpg


Mulla on omassa setupissa tuosta pois usbit kokonaan, äänikortti on PCI-väylässä ja siinä on sisääntulo kitaralle. Jos alkaisin kuljettamaan signaalia vielä hdmi:n kautta, niin siihen tulee se 30-50ms lisää viivettä. Ja pystyn kuuntelemaan yhtäaikaa analogi- ja spdif-lähtöä, jonka perusteella tiedän, että analoginen on kaikkein nopein. Suosittelen kokeileen.

Millä tavalla mittailet tuota viivettä? Onko tuo joku suuntaa-antava kuva, koska ei tuollaisia viiveitä nyky-USB-laitteilla tule?
 
/snip/
3. tarpeeksi paksu kitarakaapeli (paksuus yleensä kertoo, että paljonko siinä vaipassa on niitä säikeitä, ja tuo vaikuttaa suoraan kaapelista johtuvien surinoiden määrään)

Kaikissa USB-interfaceissa on nykyään niin hyvät muuntimet ja esiasteet, että niiden vaikutus on noihin kolmeen verrattuna pieni.
muuten hyvä mutta laadukasta kitarapiuhaa ei oikein voi paksuudella määritellä. Totta toki on että halvat on yleensä ohuita, mutta se johtunee siittä että vähemmän sitä kelvotonta vaippamateriaalia maksaa kuitenkin vähempi mitä vähän enempi sitä kelvotona...
Kalliita ja samalla hyviä kitarakaapeleita esiintyy myös melkoisen ohuina piuhoina joissa on häiriösuojaukset kunnossa ja sillä vaipan paksuudella ei silloin ole kauheasti väliä. Yllättävän ohutkin karva kuitenkin kantaa lähes häviöttömänä muutaman metrin matkan kunhan materiaali ja häiriösuojaus on kunnossa.
Itse asiassa paksu kaapeli poimii periaatteessa enemmän niitä häiriötä, jos vaippa on jotakin kiinan "tina"paperia ja vahvisteena käytetty kumi on itsessään jo sähkönlähde.
 
muuten hyvä mutta laadukasta kitarapiuhaa ei oikein voi paksuudella määritellä. Totta toki on että halvat on yleensä ohuita, mutta se johtunee siittä että vähemmän sitä kelvotonta vaippamateriaalia maksaa kuitenkin vähempi mitä vähän enempi sitä kelvotona...
Kalliita ja samalla hyviä kitarakaapeleita esiintyy myös melkoisen ohuina piuhoina joissa on häiriösuojaukset kunnossa ja sillä vaipan paksuudella ei silloin ole kauheasti väliä. Yllättävän ohutkin karva kuitenkin kantaa lähes häviöttömänä muutaman metrin matkan kunhan materiaali ja häiriösuojaus on kunnossa.
Itse asiassa paksu kaapeli poimii periaatteessa enemmän niitä häiriötä, jos vaippa on jotakin kiinan "tina"paperia ja vahvisteena käytetty kumi on itsessään jo sähkönlähde.

OK. En ole testannut kuin noita ihan perus bulkkikaapeleita. Eli niitä ohuempia "kertakäyttöisiä" joissa päitä ei pysty avaamaan, ja sitten niitä kunnollisia paksumpia joissa on auki ruuvattavat päät. Noissa ohuissa on selvästi enemmän surinaa jo maadoitetussakin ympäristössä. Kun olen avannut noita rikkinäisinä mielenkiinnosta, niin suurimpana erona on tuo siihen ympärille pyöritettyjen säikeiden määrä.

Varmaan ohuellakin kaapeilla saa laatua, mutta sen säikeistyksen pitää olla samassa suhteessa hienompaa?

Edellisellä sivulla vaan oli mainintaa juuri noista muovivaletuista paskoista, niin kerroin vaan, että eivät riitä, jos laatua haluaa. Ne paksummat eivät kuitenkaan maksa paljoakaan enempää.
 
Kitarajohto sinällään on yllättäen yksi paljon soundiin vaikuttava objekti joten kannatanee testailla jokatapauksessa jos vain mahdollista.
 
Korvalla sen mittaa, eli kuudestoistaosia soittaessa putoot väkisin tahdista jos viive on liian suuri. Mitä hevimpi saundi, pidemmät nuotit ja pidempi sustain, niin sen vähemmän se häiritsee toki. Nuo lukemat kertoo niistä eri osuuksista, kun latenssi syntyy, ei niitä kannata kellottaan alkaan :D
Noi kuvan lukemat on jotain hatusta temmattuja. AD/DA muunnokset vievät aikaa vain sen yhden näytteen muuntamiseen kuluvan ajan. Noi USB viiveet taitaa myös olla jotain USB 1 aikaisia.

Mulla tulee ainakin enemmän viivettä oikean vahvistimen kanssa jos soitan 6m päässä kajarista. Jossain on jotain vikaa jos ulkoisella äänikortilla on tuollaiset viiveet että 16osaset menisivät sekaisin.
 
Korvalla sen mittaa, eli kuudestoistaosia soittaessa putoot väkisin tahdista jos viive on liian suuri.

Juu, tällä perusteella huomaa hyvin helposti, jos viiveet kasvavat liian suureksi. Kyllä tota systeemiä sai säätää paljon, että latenssit sai sille tasolle, jossa rytmi ei mennyt sekaisin. USB-interfacena mulla oli käytössä Boss ME-25 ja Asio4all:n asetuksissa pystyi pitämään bufferit luokkaa 144 in, 64 out sekä molemmissa compensation 0, jolloin ääneen ei vielä alkanut tulemaan artifakteja. Bossin omalla Asio-ajurilla ei tuntunut toimivan ollenkaan.
 
Noi kuvan lukemat on jotain hatusta temmattuja. AD/DA muunnokset vievät aikaa vain sen yhden näytteen muuntamiseen kuluvan ajan. Noi USB viiveet taitaa myös olla jotain USB 1 aikaisia.

Mulla tulee ainakin enemmän viivettä oikean vahvistimen kanssa jos soitan 6m päässä kajarista. Jossain on jotain vikaa jos ulkoisella äänikortilla on tuollaiset viiveet että 16osaset menisivät sekaisin.

Tuota minäkin meinasin, että ei noi USB-interfacet kyllä tuollaista lisäviivettä tee.

Itselläni on M-Audion PCI-kortti ja myös M-Audion USB-interface, ja samalla bufferilla (128) ja sample ratella (88200) PCI-kortti antaa vajaa 2/2 ja interface vajaa 4/4 millisekuntia.

Itse alan tuntemaan viiveen jossain 20ms kohdalla, joten kunhan ollaan alle 10ms, niin ei sen enempää väliä itselleni.
 
Mihin käytät tuota sample ratea? Ja millä bitillä?

Tuossa interfacessa 128 on pienin valittavissa oleva bufferi, joten suuremmalla sample ratella saa pienemmän viiveen. Ja Windowsin sample rate -muunnos ei ole mikään kauhean huippu, niin musiikkeja silmällä pitäen tuo 44100->88200 on helpoin. Bittisyys taitaa olla tuo 24 kaikissa nykyaikaisissa interfaceissa.
 
Muistan Murosta tämän täsmälleen saman keskustelun.

Kaikilla USB-interfaceillakaan ei vain yksinkertaisesti toimi ASIO ja muut äänet samaan aikaan. Eli jos nimenomaan haluaa yksinkertaisen ja käytännöllisen setin eli pelkkä USB-interface, DAW ja VST-kitarasoundit, ja musat taustalle vaikka Spotifystä tai Youtubesta, niin kaikki äänikortit eivät vaan sovellu tuohon.

Ja tuota ominaisuutta ei vaan kerrota missään tuotetiedoissa, vaan se pitää vaan itse testata. Omasta kokemuksesta tiedän, että ainakin M-Audion ja Steinbergin interfaceilla toimii. EMUn USB-laitteilla ei toimi ja googletusten perusteella ei myöskään Focusriten, mutta tuota en ole itse testannut.

Focusrite toiminee ainakin omilla uusilla asioilla ja normiajureilla. vanhemmilla oli vähän ongelmia.
Focusrite Scarlett 2i2 1gen:ssa clipping on ongelma instrumenttitulossa jos vähänkin "kuumempi" mikki kitarassa.
ASIO ja WDM pitäisi toimia yhtä aikaan kunhan on samat näytetaajuudet. Muistin varassa ei pitäisi tällästä väittää mutta niin minä sen muistan.
 
Monissa interfaceissa alemmilla sample rateilla saa valittua pienemmän bufferin. Esim. alin mahdollinen on 64 samplea kun käytössä 48kHz, ja 128 samplea, kun käytössä 96kHz. Mutta kaikissa ei, jolloin kannattaa käyttää isompaa taajuutta, niin bufferista johtuva latenssi puolittuu. Ja joissain valitaan bufferi suoraan millisekunteina eikä sampleina, joten silloinkaan taajuudella ei ole väliä.
 
Focusrite Scarlett 2i2 1gen:ssa clipping on ongelma instrumenttitulossa jos vähänkin "kuumempi" mikki kitarassa.
ASIO ja WDM pitäisi toimia yhtä aikaan kunhan on samat näytetaajuudet. Muistin varassa ei pitäisi tällästä väittää mutta niin minä sen muistan.

Itsekin olen tässä nyt lukenut, että nykyään on paremmat ASIO-ajurit. Ja noissa 2nd gen -malleissa on raudassakin jotain parannuksia. Tuohon aikaan kun katselin, eli pari-kolme vuotta sitten, oli huonot latencyt ja lisäksi kun googletti "focusrite asio at the same time", niin tuloksia tuli vaikka kuinka paljon siitä, kuinka DAW mykistyy, kun Youtuben avaa, ja sama toisin päin.

Hyvä esimerkki, että kannattaa laittaa ne ajurit heti julkaisussa kuntoon. Huonot kokemukset jäävät googlen tuloksiin vuosikausiksi.

Saatan ottaa jonkun 2nd gen Focusriten testiin, jos halvalla jostain käytetty löytyy, kun voisi olla tarvetta kolmannelle.
 
Pitänee varmaan pohtia vaihtoa kiinteätallaiseen, kun kampipelleilyt on pitkälti jäänyt omasta soittelusta pois. Niin paljon helpompi säätää intonaatio ja muut synttärisetit kun ei tarvitse huolehtia kelluvasta tallasta.
 
Kannattaako aloittelijan ostaa ihan perus klassinen kitara, vai onko ukulelen opettelu helpompaa? Olis tässä tarkoitus opetella itsekseen YouTuben avulla ihan perusteita. Ajattelin satasen budjetilla lähteä liikkeelle. Jos sitten enemmän innostuu, niin voi aina investoida parempiin vehkeisiin jatkossa.
 
Kannattaa ostaa suoraan teräskielinen akustinen kitara. Saa alle satasella vaikka mistä ihan hyviä keppejä aloittelijoille. Ukulelessä käytetään varsin erilaisia vireitäkin eikä sen soitto hirveästi auta kitaran soiton oppimisessa.

Kiitos vinkistä. Unohdinkin edellisessä kysyä onko nailonkielinen tai teräskielinen parempi aloittelijalle.
 
Kiitos vinkistä. Unohdinkin edellisessä kysyä onko nailonkielinen tai teräskielinen parempi aloittelijalle.

Riippuu mitä aiot soittaa. Jos klassista menoa (tai paahdat Ynkkää) niin naikkari. Jos moderninmpaa menoa, niin teräskielet.
 
Tuli myytyä vähän roinaa ja samantien laitoin Engl E530:n tulemaan kun hyvään hintaan löytyi.
e530.png


Vielä tässä pohdin josko laittais joko 5150LBX:n tai (mieluummin) 6505MH:n tulemaan :-o
 
Mistä kannattaisi hankkia potikoita ja kytkimiä ? Hain kaverilta pois yhden sähkövikasen Squier Straton ja siihen pitää tehä sähköjä uusiks. Ajattelin tehdä sen vain semmoisella H-H konfiguraatiolla, eli kolme single-coil orkkismikkiä korvattu kahdella humbuckerilla. Ne potikat ja kytkimet pitää olla laadukkaita, mutta kuiteskin kohtuuhinnoissa, kiinalaisilla potikoilla ei tee mitään.

Katso Uraltonesta

Minulla ei ole siteitä kauppaan edes asiakkaana, joten tämä ei ole sen kummempi suositus. Kokemukset kiinnostavat kyllä, jos tuolla päädyt asioimaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 348
Viestejä
4 553 439
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom