Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täällä on kissat saaneet jo ensimmäisen lahjansa eli uuden raapimispuun.
Laatikot jätetään aina kissoille että saavat leikkiä niillä ja onhan se myös hyvä piilopaikka vaania muita.Meinaat varmaan, että raapimispuun pahvilaatikon![]()
Kissat ovat kuitenkin koiriin verrattuna melko pitkäikäisiä. Meidän edellinen, leikattu ja sisäkissana ollut narttukissa eli melkein 21 vuotta.
Lääkäriin ->Kissan selkään ruvennu kasvamaan lisähäntiä. Pisin taitaa olla nyt semmonen (ihmis)sormen pituinen ja paksuinen. Ja niissä kasvaa karvat ihan niinkuin muuallakin. Onko tuo joku sairaus vai onko tullu syöpä katille?
Meillä vastaava yöherättely on ratkaistu ruokinta automaatilla.Olisiko neuvoja, millä vähentää kissan aiheuttamia aamuherätyksiä? Nykyisin herään melkein joka aamu siihen, että kissa raapii joko sängynreunaa tai makuuhuoneen verhoja koska haluaa ihmiset ylös, että saa ruokaa. Komentaminen ei tietenkään auta mitään, koska kissa käsittää tämän hauskaksi leikiksi, jolla varmasti saa omistajan ylös. Nälkä on kissalle hyvä motivaattori perseillä, mutta jos tuota ei saa loppumaan niin minulla menee mielenterveys ja makkarista hajoaa sänky, verhot ja hirsiseinä jota kissa myös on tuhonnut.
Kissalla on tarjolla jatkuvasti nappuloita, mutta vaimo on tupannut antamaan tuoretta lihaa kissalle aamuisin joten kissaa ei nappulat juuri kiinnostele. Olisiko järkevintä lopettaa tuo lihan antaminen jolloin kissa ehkä vähitellen oppisi syömään aamulla nappuloita, vai saisikohan tilannetta ratkaistua jotenkin muuten? Vaimohan ei asiasta kärsi, koska hän ei herää vaikka kissa purkaisi koko talon sängyn ympäriltä.
Meillä vastaava yöherättely on ratkaistu ruokinta automaatilla.
Tuo toki haastavempaa kun ruokaa kokoajan tarjolla. Meillä ei ruokaa ole koko aikaa tarjolla mutta pelkästään tuo automaatin pitämä ääni aiheuttaa kissalle kunnon juoksun kun äänen kuulee.Mietin tuota automaattia kans, että toimisikohan. Tällä hetkellä kun nappuloita on kokoajan kupissa tarjolla, kissa käy syömässä silloin kun sattuu olemaan nälkä. En tiedä tekisikö automaatti nappuloista jotenkin kiinnostavampia sitten aamulla kun niitä saisi vain silloin tiettyihin aikoihin.
Kissa on rutinoituva eläin eli jos vaan hivuuttaa ruoka-aikaa myöhempään niin kyl se jossain vaiheessa tottuu. Samalla tavalla voi yrittää sitoa ruokinnan johonkin muuhun kuin heräämiseen, esim. juuri ennen töihin lähtöä.Olisiko neuvoja, millä vähentää kissan aiheuttamia aamuherätyksiä? Nykyisin herään melkein joka aamu siihen, että kissa raapii joko sängynreunaa tai makuuhuoneen verhoja koska haluaa ihmiset ylös, että saa ruokaa. Komentaminen ei tietenkään auta mitään, koska kissa käsittää tämän hauskaksi leikiksi, jolla varmasti saa omistajan ylös. Nälkä on kissalle hyvä motivaattori perseillä, mutta jos tuota ei saa loppumaan niin minulla menee mielenterveys ja makkarista hajoaa sänky, verhot ja hirsiseinä jota kissa myös on tuhonnut.
Kissalla on tarjolla jatkuvasti nappuloita, mutta vaimo on tupannut antamaan tuoretta lihaa kissalle aamuisin joten kissaa ei nappulat juuri kiinnostele. Olisiko järkevintä lopettaa tuo lihan antaminen jolloin kissa ehkä vähitellen oppisi syömään aamulla nappuloita, vai saisikohan tilannetta ratkaistua jotenkin muuten? Vaimohan ei asiasta kärsi, koska hän ei herää vaikka kissa purkaisi koko talon sängyn ympäriltä.
Mulla oli sama ongelma, siirsin märkäruuan annon iltaan niin loppui.Olisiko neuvoja, millä vähentää kissan aiheuttamia aamuherätyksiä? Nykyisin herään melkein joka aamu siihen, että kissa raapii joko sängynreunaa tai makuuhuoneen verhoja koska haluaa ihmiset ylös, että saa ruokaa. Komentaminen ei tietenkään auta mitään, koska kissa käsittää tämän hauskaksi leikiksi, jolla varmasti saa omistajan ylös. Nälkä on kissalle hyvä motivaattori perseillä, mutta jos tuota ei saa loppumaan niin minulla menee mielenterveys ja makkarista hajoaa sänky, verhot ja hirsiseinä jota kissa myös on tuhonnut.
Olisiko neuvoja, millä vähentää kissan aiheuttamia aamuherätyksiä? Nykyisin herään melkein joka aamu siihen, että kissa raapii joko sängynreunaa tai makuuhuoneen verhoja koska haluaa ihmiset ylös, että saa ruokaa. Komentaminen ei tietenkään auta mitään, koska kissa käsittää tämän hauskaksi leikiksi, jolla varmasti saa omistajan ylös. Nälkä on kissalle hyvä motivaattori perseillä, mutta jos tuota ei saa loppumaan niin minulla menee mielenterveys ja makkarista hajoaa sänky, verhot ja hirsiseinä jota kissa myös on tuhonnut.
Kissat ovat yllättävän älykkäitä ja oppivat. Heillä on myös sisäinen kello.
Itse olen huomannut että jos herää joskus aikaisin ja esim. viikonloppuna myöhemmin kissat helposti tulevat herättämään sitten viikonloppuisin samaan aikaan kuin viikollakin.
Siihen on kylläkin auttanut se että opettaa etten pidä häiriöistä. Meillä kissat tykkäävät että ovet ovat auki (jolloin he pääsevät helposti kulkemaan pitkin reviiriään + kissat monesti haluavat olla samassa tilassa kuin muutkin lauman jäsenet).
Eli tarvittaessa otan kissan syliin ja vien sen huoneen ulkopuolelle (ettei se revi verhoja) tai menen esim. aamusta vessaan ja kun kissa(t) seuraa niin suljen oven kun menen takaisin nukkumaan.
Mikäli ei tunnu auttavan voi äärimmäisenä keinona sulkea makuuhuoneen oven, mistä tietysti ymmärtävät että jokin on vialla ja säätävät käytöstään.
Kissat saavat täällä aamusta märkäruokaa sekä tuossa 17-18 pintaan toisen annoksen. Riippuen annoksesta se voi olla jonkun 25 grammaa tai 50+ grammaa per ruokailu. Lisäksi on aktivointi tyyppisessä kupissa jatkuvasti kuivamuonaa sekä 2 litran vesiautomaatista juoksevaa vettä.
Entäpä hoitaja käymään Sulon luona kerran päivässä? Itse en ainakaan maksaisi "kissahotellista" 85 €/yö.Onko kokemuksia kissahoitoloista? Sulo tuli meille eläinsuojeluyhdistykseltä löydyttyään hylättynä Lappeenrannan kupeesta, vähän epäilyttää miten kissa ottaisi hoitolaan viemisen kun meinaa saada slaagin jo autossakin. Nimimerkillä lomamatkaa suunnitellessa. Koira on helpompi kun viihtyy missä vain.
Entäpä hoitaja käymään Sulon luona kerran päivässä? Itse en ainakaan maksaisi "kissahotellista" 85 €/yö.
Upean näköinen Ragdoll kaksikko. Mikäli oikein tulkitsin kuvasta, ruskea colourpoint ja sininen ehkä tabby? Meillä kanssa nuo Ragdollit on kovia saunomaan.Itse olen opettanut kissat pienestä pitäen oppimaan käskyjä. Ei tarvitse kuin sormen napsautus, niin kissat hiljenee, laittavat maaten ja odottavat hiljaa.
Meillä ei muutenkaan makkari ole kissojen paikka, kun siellä nukutaan. Muuten saavat ravata pitkin poikin asuntoa ja yöt onkin niiden riehakkainta aikaa.
Muutenkin ovat meidän omastakin rytmistä sekaisin, kun vuorotyöläisenä milloin nukun päivät ja vapaallakin yöt hereillä.
Ruokaa kissoilla on aina tarjolla nappuloina. Illalla ja aamulla märkää.
Kissat ovat pirun viisaita eläimiä, joten kannattaa kouluttaa ja yrittää opettaa kuten koiriakin.
![]()
Kissat osaa olla hankalia.Yksi on varmaa, komentaminen tai huutaminen yms. ei auta. Yrittäkää muistaa aina kun alkaa tuntua siltä, että "kissa ihan tahallaan" tekee asiaa x tai y.
Huom! En väitä kenenkään sanoneen tai tehneen niin.
Meidän piti aikoinaan opettaa perheeseen tullut kissan pentu siihen, että yöllä palvelijat nukkuu, laittamalla kylmästi kissat (vanhempi ennen yön nukkunut kissa alkoi matkia pentua, joten molemmat) saivat mennä yöksi pesuhuoneeseen nukkumaan (tilaa oli riittävästi kun oli sauna samassa tilassa, jossa tykkäävät majailla muutenkin). Sinne yöksi vedet ja ruoka (kauas hiekka-astiasta tietenkin, ehkä vesi kauemmas myös ruuasta), ja kissat oven taakse. Kyllä, aluksi kuuluu miukumista, raavitaan ovea. Hiljaista tulee lopulta aina, vaikka se ihmisestä tuntuu ikuisuudelta.
Lopputulos oli se, että pentu oppi muutamassa päivässä, että yöllä noi tyypit nukkuu, ruokaa saa ennen kuin ne laiskurit menee nukkumaan. Kaikki ovet eri huoneiden välillä sai taas olla auki. Kissat eivät herättäneet enää kuin yksittäisiä kertoja.
Tämä oli vain yksi tapa. Näin minä olen vuosikymmenten aikana saanut kissat nukkumaan yöt ihmisten mukaan. Aamulla on tietenkin hirmuinen hulabaloo, mutta sehän on vain kivaa hyvin nukutun yön jälkeen.
Ootteko löytäneet jotain "super työkalua", joilla noita karvoja ottaa pois huonekaluista/vaatteista yms.? Itellä perus tarrarullat ollut käytössä. Kissapuu vaatii joskus kunnon kampaus huollon. Oisko esim. tästä mihinkään?
pawsson.fi
Paws & Son Oy on Suomalainen lemmikkieläintarvikkeiden valmistaja, maahantuoja ja jälleenmyyjä. Meiltä saat korkealaatuiset tuotteet järkevään hintaan: Lelut, koiranpedit, ruokakulhot, kynsitrimmerit ja leikkurit, hihnat, valjaat, pannat, jne.pawsson.fi
Ootteko löytäneet jotain "super työkalua", joilla noita karvoja ottaa pois huonekaluista/vaatteista yms.? Itellä perus tarrarullat ollut käytössä. Kissapuu vaatii joskus kunnon kampaus huollon. Oisko esim. tästä mihinkään?
pawsson.fi
Paws & Son Oy on Suomalainen lemmikkieläintarvikkeiden valmistaja, maahantuoja ja jälleenmyyjä. Meiltä saat korkealaatuiset tuotteet järkevään hintaan: Lelut, koiranpedit, ruokakulhot, kynsitrimmerit ja leikkurit, hihnat, valjaat, pannat, jne.pawsson.fi
Semmonen ikkunan kuivauslasta on toiminut ihan hyvin. Ei varmaan kaikista materiaaleista, mutta esim. kissapuun samettisesta pinnasta lähtee näppärästi karvat ja muut.Ootteko löytäneet jotain "super työkalua", joilla noita karvoja ottaa pois huonekaluista/vaatteista yms.? Itellä perus tarrarullat ollut käytössä. Kissapuu vaatii joskus kunnon kampaus huollon. Oisko esim. tästä mihinkään?
pawsson.fi
pawsson.fi
Vaaterulla Iisi pestävä
Itse oon tuollaisia käyttänyt. Näppäriä kun ei tarvi kuin huuhdella ja antaa kuivua.
Ei mulla siis juuri tuollaista ole, vaan joku aataminaikainen rulla samalla idealla. Ikää ainakin 15 vuotta ja ihan hanan alla oon huuhdellut.Eli miten monta vuotta olet käyttänyt tuota ja miten peset sen?
Meillä on tällä hetkellä 3 kissaa, joista yksikään ei ole toistensa "kavereita". Johtunee varmaan siitä, että ovat kaikki erilaisia persoonia ja otettu eri aikaan. Ovat oppineet sietämään toisiaan eivätkä tappele/sähise, mutta eivät myöskään osoita kiinnostusta toisiaan kohtaan.Vanhempi kissa on ollut koko ikänsä yksin ja nyt vaan lähinnä murisee ja sähisee nuoremmalle. Nuorempi hakee selvästi enemmän kontaktia mutta vanhempi ei tykkää siitä yhtään. Tätä jatkunut siis kohta kuukauden. Onko mitään tehtävissä että integroituisivat paremmin? Joskus aamuisin näyttää että vähän leikkisivät kun ajetaan vuorotellen takaa mutta yleensä sekin päättyy pieneen painiin ja vanhemman murinaan.
Puhaltaisin pilliin ja aloittaisin tutustuttaminen alusta. Täältä juttua ja ohjeet: Kissat 101: Tutustuminen ja tutustuttaminen - uusi kissa laumanjatkoksi? – PissasirkusMeille tuli 5 kk vanha uros kissa 14 vuotiaan leikatun naaraan ”kaveriksi”.
Vanhempi kissa on ollut koko ikänsä yksin ja nyt vaan lähinnä murisee ja sähisee nuoremmalle. Nuorempi hakee selvästi enemmän kontaktia mutta vanhempi ei tykkää siitä yhtään. Tätä jatkunut siis kohta kuukauden. Onko mitään tehtävissä että integroituisivat paremmin? Joskus aamuisin näyttää että vähän leikkisivät kun ajetaan vuorotellen takaa mutta yleensä sekin päättyy pieneen painiin ja vanhemman murinaan.
Toinen ongelma nuoren kollin kanssa on että se pissaa/kakkaa välillä sänkyyn tai jonkun vaatekasan päälle. Sille on kaksi wc:tä eri paikoissa ja käy kyllä niissäkin. Vessat siivotaan päivittäin. Mitään logiikkaa ei tässä tunnu olevan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.