Kissat, nuo universumin hallitsijat ja ihanat karvapallerot

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 366
Olen harkitsemassa löytöeläinkissan adoptiota. Itsellä on ollut perheessä kissoja joskus, mutta tästä on sen verran aikaa ja itse en ollut tuolloin pääasiallisessa hoitovastuussa niin ei ole asiat ihan tuoreessa muistissa tai tiedossa. Ajattelinkin kysäistä, olenkohan unohtanut jotain todella oleellista tästä alustavasta hankintalistasta:

-Asuntoon muutamia säilytysratkaisuja joilla saadaan pesuaineet yms. myrkyt ja vaaralliset asiat kissan ulottumattomiin
-Hiekkalaatikko ja hiekkaa
-Ruoka-astiat ja ruokaa
-Leluja ja virikkeitä
-Raapimis/kiipeämispuu
-Kantokoppa
-Harja ja kynsileikkurit
Aika tyhjentävähän tuo lista on. Itse lisäisin ainostaan alustan ruoka-astioille sekä "hiekankaappausmaton" laatikon eteen, näitä saa lemmikkiliikkeistä sellaisia kumisia syherömattoja. Ruuat suosittelen säilyttämään kissan ulottumattomissa esim. Kaapissa tai peltirasiassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Reilut 20 vuotta sitten kun asuin vielä kotona, saimme veljeltäni kaksi kissan pentua, kun ei raukoilla muuta paikkaa ollut. Kotiutuivat oikein hyvin ja oppivat sisä siisteiksi. Eivät siis olleet tehneet enää tarpeitaan muualle kuin hiekkalaatikkoon. Kun veljeni tuli tämän jälkeen käymään ensimmäistä kertaa kissat tuotuaan (aikaa oli kulunut useampi kuukausi), kävi toinen kateista vääntämässä paskat hänen kenkäänsä. Kissa oli terve ja laatikko juuri putsattu, joten vaikea tuota on mielestäni selittää muulla kuin mielenosoituksella. Samainen herra osoitti mieltänsä myös, jos joku perheestä oli kauemmin pois kotoa.

Tämä samainen herra oli muutenkin omapäinen tapaus. Myöhempinä vuosinaan jos mokillä ollessa kuuli, että joku puhui kotiin lähtemisestä, painuin aina johonkin piiloon. Ei saanut edes ruualla houkuteltua(ei tullut normaaliin aikaan syömään vaan vasta myöhään illalla) vaan piti aina käydä fyysisesti etsimässä ja ottamassa kiinni. Kissat ja koirat ovat fiksumpia olioita kuin monet meistä uskoo.
Veljen hajumerkki ei ole enää tuore tai päiväys on vanhentunut -> Päivitetään veli ja kaikki veljeltä haiseva ASAP. Normaalia reviirikäyttäytymistä.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
88
Syksyllä iski pienimuotoinen pentukuume, joka eskaloitui siihen pisteeseen, että Tohtori (3v cooni) saa viiden viikon päästä kaverin.
IMG_6748.jpg

Kasvattaja nimennyt Romeoksi, mutta käyttöön tuleva nimi vielä vaiheessa.

014.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Kissa naukunee, kun joutuu pidempään olemaan yksin. Leluja on lattioilla ja sohvan alla, roikkuu seinästä ja aktivointilelujakin on pari. Onkos kellään mitään vippaskonstia, millä saisi vähenemään?
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Kissa naukunee, kun joutuu pidempään olemaan yksin. Leluja on lattioilla ja sohvan alla, roikkuu seinästä ja aktivointilelujakin on pari. Onkos kellään mitään vippaskonstia, millä saisi vähenemään?
Toinen kissa?
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Ei, jos ei ole sukulainen. Kissat eivät kaipaa kissakavereita ja kaksi ei-sukua olevaa kissaa käytännössä vain sietävät toisiaan ja toinen alistaa toista. Vaikka se ei "omistajalle" näkyisikään.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
88
Ei, jos ei ole sukulainen. Kissat eivät kaipaa kissakavereita ja kaksi ei-sukua olevaa kissaa käytännössä vain sietävät toisiaan ja toinen alistaa toista. Vaikka se ei "omistajalle" näkyisikään.
En tiedä mistä olet tähän käsitykseen päätynyt, mutta paikkaansa se ei pidä. Se että kaksi saman pentueen kissaa sopeutuvat "varmemmin" yhteen, ei tarkoita että kissa ymmärtää muista sukulaissuhteistaan yhtään mitään, emoa lukuunottamatta.

Toki jossain tapauksissa kissat eivät siedä toisiaan, tai yhteys jää sietämisen tasolle, mutta pääosin kissat muodostavat veljellisen suhteen ja pitävät ns. seuraa toisilleen.

Osa kasvattajista ei edes anna pentua talouteen josta ei kissaa ennestään löydy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
23
^^
Näin juuri, jos otat kissan on suositeltavaa että otat kissalle kissakaverin.

Marraskuun lopun Turokin (Turun rotukissayhdistys ry) näyttelyssä tuli käytettyä hölmöläiskolmikkoa Tessan kuvattavana.
Mokoma (isä), Kauko (poika), Nuuti (pojanpoika). Tää trio on kyllä semmoinen säheltäjäklaani että huhhuijakkaa, matot ja esineet saa kyytiä kotona ja joka paikkaan pitää sitä nenää tunkea.



Mokoma & Nuuti (tuttavallisemmin Nuti / Nutipää) on itämaisia pitkäkarvoja.
Kauko on itämainen lyhytkarva.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
914
Minttu.jpg


19 vuotias Minttu kissani muutti tiistaina kissojen taivaaseen. Se sai paljon rakkautta ja hoivaa. Minttua on pohjaton ikävä.:itku:
 
Viimeksi muokattu:

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Voi että. Siihen ikävään ei auta kuin aika, sekin vain osittain. Minttu sai kuitenkin monta vuotta olla ilonasi, vaikka ainahan sitä toivoisi terveitä elinvuosia rakkaalle ystävälle.

Voimia. Muistot kuitenkin rakkaasta ystävästä jää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Syksyllä iski pienimuotoinen pentukuume, joka eskaloitui siihen pisteeseen, että Tohtori (3v cooni) saa viiden viikon päästä kaverin.


Kasvattaja nimennyt Romeoksi, mutta käyttöön tuleva nimi vielä vaiheessa.

Siis ton kisun nimihän on oltava pappi, sillä on liperit kaulassa :) Sopii nähdäkseni Tohtorin kanssa vielä hyvin yhteen nimenä.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
914
Voi että. Siihen ikävään ei auta kuin aika, sekin vain osittain. Minttu sai kuitenkin monta vuotta olla ilonasi, vaikka ainahan sitä toivoisi terveitä elinvuosia rakkaalle ystävälle.

Voimia. Muistot kuitenkin rakkaasta ystävästä jää.
Kiitokset myötätunnosta!
 

AHPU

VHM
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
552


19 vuotias Minttu kissani muutti tiistaina kissojen taivaaseen. Se sai paljon rakkautta ja hoivaa. Mittua on pohjaton ikävä.:itku:
Ompa kiva kuva ja söpö kissa. Pahoittelut ystäväsi poismenon johdosta. Ikävä lopulta helpottaa, mutta ei ikinä häviä, siitä jää jäljelle kaikki mukavat muistot.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
914
Ompa kiva kuva ja söpö kissa. Pahoittelut ystäväsi poismenon johdosta. Ikävä lopulta helpottaa, mutta ei ikinä häviä, siitä jää jäljelle kaikki mukavat muistot.
Kiitokset myötätunnosta!
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611


19 vuotias Minttu kissani muutti tiistaina kissojen taivaaseen. Se sai paljon rakkautta ja hoivaa. Mittua on pohjaton ikävä.:itku:
Harmi että meni, mutta kyllä kisse oli ehtinyt jo pitkään ikään, varmasti ollut hyvä elämä ja nyt saa rapsuja ja pulleita paisteja vihreämmillä metsästysmailla
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
914
Harmi että meni, mutta kyllä kisse oli ehtinyt jo pitkään ikään, varmasti ollut hyvä elämä ja nyt saa rapsuja ja pulleita paisteja vihreämmillä metsästysmailla
Kiitokset myötätunnosta!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
316
Olihan tuo vaikea paikka viedä toinen 16v kissa lopetettavaksi, mutta säästyipä kärsimykseltä. Jotenkin tuli kyllä olo että eläinlääkärissä tajusi mitä oli tulossa, mutta luovutti ja otti kohtalon vastaan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Olihan tuo vaikea paikka viedä toinen 16v kissa lopetettavaksi, mutta säästyipä kärsimykseltä. Jotenkin tuli kyllä olo että eläinlääkärissä tajusi mitä oli tulossa, mutta luovutti ja otti kohtalon vastaan.
Tämän vuoksi toivon itse saavani järjestettyä eläinlääkärin kotikäynnin kun aika on, ei tarvitse kissen yhtään miettiä ja pelätä että mitäs nyt tapahtuu
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Oli kiva tänään tulla himaan, kun kissa oli kussut sänkyyn :rage:

En jaksanut suuttua kissalle, mutta kyllä se pisti vituttamaan.

Kuva kissasta.

Väkerrät kisullesi jättimäisen juoksupyörän joka annostelee namuja kun sitä käytetään, niin kissasi jättää koiruudet sikseen kun ei enää puhtia väsymyksen takia löydy.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
missä lienee vika, kun kisse sai hirveen hepulin ja kävi ihan tosissaan raatelemaan kun puhaltelin kättäni vasten, sellaisia "pörinä ääniä"?
tällä hetkellä istun päivystyksessä odottamassa paikkausvuoroa ja kisse rauhoittuu kotona, jos/kun se on rauhoittunut kun pääsen kotio pitää tunnustella ettei se saanut mitään damagea kun kompastuin vähän sen päälle irti repiessä
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Kissa on edelleen raivona, olin välissä pois ~kolmisen tuntia, yritti käydä kiinnikin kun tulin kotiin ja nyt kyttää keittiöstä muristen. Olen koittanut lahjoa herkuilla, ei auttanut
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
153
Kuulostaa hurjalta. En valitettavasti osaa sanoa miten noin kiukkuinen kissa lepytetään. Jospa se ajan myötä rauhoituu. Paksut hitsaajan nahkakäsineet ovat jees, jos vihaista kissaa on pakko lähestyä tai koskea. Yhden kerran aiemmin olen kuullut katista joka ajaa talon väen pihalle evakkoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 366
Itse tehnyt kissojen kanssa juuri tuota paksut hanskat ja selättää niin pikkuhiljaa oppii kuka on pomo. On kyllä niin jääriä, että saa monta kertaa tehdä, ei niin helppoa kuin koiran kanssa.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Ja aina kunnon Feliway-lauhdutin pöhisemään.

Jotain on nyt kissa säikähtänyt todella. Itse en menisi hanskat kädessä ottamaan kissalta luuloja pois kuka on pomo, kissa kun ei ole laumaeläin. Ennemmin toimisin täysin kissan ehdoilla niin, että ei yhtään väkisin yritetä lähelle. Kissa pikkuhiljaa huomaa ettei hätää olekaan. Tsemppiä @Kaotik
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
missä lienee vika, kun kisse sai hirveen hepulin ja kävi ihan tosissaan raatelemaan kun puhaltelin kättäni vasten, sellaisia "pörinä ääniä"?
tällä hetkellä istun päivystyksessä odottamassa paikkausvuoroa ja kisse rauhoittuu kotona, jos/kun se on rauhoittunut kun pääsen kotio pitää tunnustella ettei se saanut mitään damagea kun kompastuin vähän sen päälle irti repiessä
Jos jatkuu niin kannattaa tarkistaa, ettei ole mitään muuta vikaa kissalla. Jos on jotain kipuja, ym niin pienikin ärsyke minkä aiemmin on kestänyt saattaa vaikuttaa rajusti.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
No niin, tilannepäivitystä, yö evakossa, äsken tulin kotio, antoi silittää muutaman kerran ennen kuin aloitti murinan ja sähinän taas. Pitänee soittaa eläinlääkäriin jotta saadaan selville mikä misseä kiukuttaa
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 802
Kyllä tuossa su-ti katsellessani kahden maatiaiskissan touhuja faijan omistustalossa, tuli ensimmäisen kissakuvan täällä nähdessä jo mieleen "mikäli vuokranantaja on antanut luvan lemmikkieläimille, hän tuskin takavarikoi takuuvuokraa reikien tapetointiin, jotka jonkun taulutieteilijän naula on tehnyt"

Eläinlääkärit vaan ovat kallista lystiä, joten kieltäydyn koirista ja kissoista.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Hyvä tietenkin tuo eläinlääkäriin yhteydessä oleminen. Itse veikkaisin (tosiaan, ei voi täältä tietää, mutta kokemuksesta) että kisuli on nyt todella säikähtänyt. Sitten on tietenkin sairauden mahdollisuus, että kisulia on sattunut kovin jokin asia ja yhdisti siihen "pörisemiseen" jota teit, ja sinuun. Voi olla vaikea selvittää, kovasti voimia sinne. Mutta hyvä juttu kuitenkin tuo eläinlääkäriin yhteydessä oleminen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Läpimurto? Teki hissukseen äsken tutkimusmatkaa, joka päätyi pöydälle hyppäämiseen ihan mun nokan eteen, mun käsi jäi sen etu ja takatassujen väliin mahan alle. Nuuhki tosi tarkkaan ja pitkään mun suun seutua ja vähän muualtakin, ei murissut tai sähissyt. Nyt katsoo suht normaalin oloisena ikkunasta ulos, en ole uskaltanut avata suutani kun tässä viimeisen vajaan tunnin aikana puhuminen on aina saanut vastaan murinaa ja sähinää
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
No niin, vaikuttaisi siltä että minä olen sittenkin syyllinen, kissan toinen orja tuli käymään eikä kissa pelännyt, murissut tai sähissyt ollenkaan. Vasta kun tunnusteli ja häntää koitti niin selvästi reagoi, eli olen ehkä rullannut hännän päältä vähän tai jotain, vaikkei mielestäni mitään maukaissutkaan ennen hyökkäystä. Muhun reagoi vieläkin etenkin siinä tietokonepöydän läheisyydessä aggressiivisesti

edit: saatiin eläinlääkäriaika tälle päivää vielä, kisse lääkäriin ja sieltä toisen orjan luo, mun luona feliway puhisemaan ennen seuraavaa vaihtokertaa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 366
No niin, vaikuttaisi siltä että minä olen sittenkin syyllinen, kissan toinen orja tuli käymään eikä kissa pelännyt, murissut tai sähissyt ollenkaan. Vasta kun tunnusteli ja häntää koitti niin selvästi reagoi, eli olen ehkä rullannut hännän päältä vähän tai jotain, vaikkei mielestäni mitään maukaissutkaan ennen hyökkäystä. Muhun reagoi vieläkin etenkin siinä tietokonepöydän läheisyydessä aggressiivisesti

edit: saatiin eläinlääkäriaika tälle päivää vielä, kisse lääkäriin ja sieltä toisen orjan luo, mun luona feliway puhisemaan ennen seuraavaa vaihtokertaa
Toivottavasti tulee häntä kuntoon ja kissa takaisin syliin :)
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Toivottavasti tulee häntä kuntoon ja kissa takaisin syliin :)
Kissestä ei löytynyt vikaa ainakaan lääkärin tunnusteluilla, ei pitänyt tarpeellisena röntgeniä vaan uskoi että kyse on stressiperäisestä ongelmasta, joka yhdistettynä joko pelästymiseen (se epäilemäni puhalluspörinä) tai vähän hännän päälle osuneeseeen tuoliin sai sitten tämän reaktion aikaan.
Nyt kisse saa rauhoittua rauhassa muualla tovin, minä meen kattomaan viikon parin päästä vasta ja tänne tulee joskus kuukauden päästä tms, pitää kattoa jos tuolin vaikka saisi vaihdettua sillä välin jos se tähän yhdistäisi jotain negoja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
153
Itse tehnyt kissojen kanssa juuri tuota paksut hanskat ja selättää niin pikkuhiljaa oppii kuka on pomo. On kyllä niin jääriä, että saa monta kertaa tehdä, ei niin helppoa kuin koiran kanssa.
En tarkoittanut että kissan kanssa ruvetaan tappelemaan. Sen sijaan, jos pitää mennä eläinlääkärille tai muuta sellaista missä hermostunutta kissaa pitää nostaa tai koskea, silloin voi olla hanskat tarpeen.

Kissat voi olla jääriä, mutta ei niille auta räyhätä eikä niitä voi pomottaa. Kissan käytöksen tunteminen on avainasia sopuisaan yhteiseloon.

Toivottavasti Kaotikin kissa rauhoittuu ja hyvä ettei lääkärikäynnillä kissasta mitään löytynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 366
En tarkoittanut että kissan kanssa ruvetaan tappelemaan. Sen sijaan, jos pitää mennä eläinlääkärille tai muuta sellaista missä hermostunutta kissaa pitää nostaa tai koskea, silloin voi olla hanskat tarpeen.

Kissat voi olla jääriä, mutta ei niille auta räyhätä eikä niitä voi pomottaa. Kissan käytöksen tunteminen on avainasia sopuisaan yhteiseloon.

Toivottavasti Kaotikin kissa rauhoittuu ja hyvä ettei lääkärikäynnillä kissasta mitään löytynyt.
Väärin ymmärrysten ehkäisemiseksi en nyt tarkoita mitään väkipakko menoa vaan enemmänkin syliin ottamista. En kannata minkäänlaista fyysistä kurittamista eläinten kanssa, omasta mielestäni oppii porkkanalla paremmin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 924
Viestejä
4 206 661
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
yoinks

Hinta.fi

Ylös Bottom