Kissat, nuo universumin hallitsijat ja ihanat karvapallerot

En halua muuten ottaa osaa esim. ruoka keskusteluun, mutta siis rotukissat ovat ihan niin kuin "tavalliset" kissat, tavallisia kissoja. Hieman tulee, ehkä omaa kuvitelmaa, sellainen tunne, että tässä rotukissaa pidettäisiin jotenkin erityisen hienona tai erilaisena kuin "vain/arvoton ilmainen" maatiainen/kotikissa jne. Kaikki kissat ovat yhtä arvokkaita, tarvitsevat saman huolellisen hoidon ravintoineen, virikkeineen, rokotuksineen ja tarvittaessa eläinlääkärissä käynnit jne.:) Kaikki kissat kannattaa vakuuttaa, siis pentuina/nuorina kissoina kun vielä voi vakuuttaa. Kaikki kissat kannattaa leikkauttaa, ellei aio tehdä pentuja mutta kasvattajaksi ryhtyvä nyt tietää nämä asiat. Niitä "tavallisia" kissoja on ihan liikaa muutenkin.

Mukavaa kesän jatkoa kaikille kisujenne kanssa.
 
Kiitos vastauksista leikkauskysymykseen. Leikataan siis, kuten uumoilinkin.

Vielä toisena kysymyksenä, mitähän tuollaiselle norjalaiselle metsäkissalle kannattaisi syöttää? Aiemmat kissat ovat vetäneet iha vaan marketti-latzia ja kitekatia, mutta taitavat olla vähän kehnoja ravintosisältönsä puolesta?

Meidän Norskien sopimuksessa oli aivan kohta, että pitää olla leikkautettuna xxyy päivään mennessä ja tarvittaessa todistaa tämä kasvattajalle. Kasvattajat voivat olla tarkkoja kasvatuslinjoistaan, eivätkä halua että oma linja lähtee laukalle muiden jalostaessa sitä.

Meillä Norskeilla ruokana on Royal Canin Hair & Skin nappulat, toisena yleensä se Norwegian Cat tai muu vastaava iso nappulainen esimerkiksi Oral. Yleensä kissapalstoilla suositellaan ruokana sellaista, missä ei ole mitään vehnää. Meillä ei kotona riittänyt pinna syöttää vehnättömiä, tuntui ettei mikään laji maistu niin päädyttiin tuohon mitä ne syövät hyvin. Märkäruokaa meillä ei anneta kun 1-3 kertaa viikossa ja yhden kissan annos puoliksi. On siis enemmän herkku kun pääruoka. Molemmat kissat ovat päälle 5 kiloisia narttuja eivätkä lihavia.
 
Kissa on 100 % lihansyöjä, eli ei osaa koiran tavoin hyödyntää kasviksia. Ja vaikka monille lemmikit ovat liikkuvia bioastioita, mutta ravinnon laatu ja sisältö on yhtä merkittävä asia kuin ihmisillä. Raksuja ei kannata antaa, koska ensinnäkin kuivattaa kissaa, laskee virtsan pH-arvoa ja muuttuvat tahnaksi, joka tarttuu hampaisiin.

Zooplussasta löytyy mm. Bozita, WIld Freedom ja Animonda Carny. Ja nämä ovat edullisia. Animonda Carnyn kohdalla kustannukset ovat n. 200 € jos antaa 200 g päivässä (4 kg kissa)

Ja jos on kyse pennusta, jolloin opettaisin heti laadukkaaseen, koska aikuisiällä se voi olla paljon hankalampaa. Myös hampaiden pesu kannattaa opetella.
 
En halua muuten ottaa osaa esim. ruoka keskusteluun, mutta siis rotukissat ovat ihan niin kuin "tavalliset" kissat, tavallisia kissoja. Hieman tulee, ehkä omaa kuvitelmaa, sellainen tunne, että tässä rotukissaa pidettäisiin jotenkin erityisen hienona tai erilaisena kuin "vain/arvoton ilmainen" maatiainen/kotikissa jne. Kaikki kissat ovat yhtä arvokkaita, tarvitsevat saman huolellisen hoidon ravintoineen, virikkeineen, rokotuksineen ja tarvittaessa eläinlääkärissä käynnit jne.:) Kaikki kissat kannattaa vakuuttaa, siis pentuina/nuorina kissoina kun vielä voi vakuuttaa. Kaikki kissat kannattaa leikkauttaa, ellei aio tehdä pentuja mutta kasvattajaksi ryhtyvä nyt tietää nämä asiat. Niitä "tavallisia" kissoja on ihan liikaa muutenkin.

Mukavaa kesän jatkoa kaikille kisujenne kanssa.
Lähinnä kyse on siitä että haluan tarjota seuraavalle kissalle vielä aiempaakin paremman elämän, ei varsinaisesti liity siihen että onko rotukissa vai ei. Tästä syystä haluaisin panostaa myös ruokavalioon, aiemman kissan kohdalla ei ollut aluksi tietoa siitä etteivät markettiruuat välttämättä ole paras vaihtoehto ja myöhemmin kissa ei enää suostunut syömään kuin sitä yhtä kitekattia.

Leikkauskysymys tuli siitä, että olin kuullut että joissain tapauksissa ainakin rotu-uroskissoja halutaan jättää leikkaamatta jatkojalostuksen vuoksi ja halusin varmistaa että leikkaus siitä huolimatta kannattaa.
Meidän Norskien sopimuksessa oli aivan kohta, että pitää olla leikkautettuna xxyy päivään mennessä ja tarvittaessa todistaa tämä kasvattajalle. Kasvattajat voivat olla tarkkoja kasvatuslinjoistaan, eivätkä halua että oma linja lähtee laukalle muiden jalostaessa sitä.

Meillä Norskeilla ruokana on Royal Canin Hair & Skin nappulat, toisena yleensä se Norwegian Cat tai muu vastaava iso nappulainen esimerkiksi Oral. Yleensä kissapalstoilla suositellaan ruokana sellaista, missä ei ole mitään vehnää. Meillä ei kotona riittänyt pinna syöttää vehnättömiä, tuntui ettei mikään laji maistu niin päädyttiin tuohon mitä ne syövät hyvin. Märkäruokaa meillä ei anneta kun 1-3 kertaa viikossa ja yhden kissan annos puoliksi. On siis enemmän herkku kun pääruoka. Molemmat kissat ovat päälle 5 kiloisia narttuja eivätkä lihavia.

Kissa on 100 % lihansyöjä, eli ei osaa koiran tavoin hyödyntää kasviksia. Ja vaikka monille lemmikit ovat liikkuvia bioastioita, mutta ravinnon laatu ja sisältö on yhtä merkittävä asia kuin ihmisillä. Raksuja ei kannata antaa, koska ensinnäkin kuivattaa kissaa, laskee virtsan pH-arvoa ja muuttuvat tahnaksi, joka tarttuu hampaisiin.

Zooplussasta löytyy mm. Bozita, WIld Freedom ja Animonda Carny. Ja nämä ovat edullisia. Animonda Carnyn kohdalla kustannukset ovat n. 200 € jos antaa 200 g päivässä (4 kg kissa)

Ja jos on kyse pennusta, jolloin opettaisin heti laadukkaaseen, koska aikuisiällä se voi olla paljon hankalampaa. Myös hampaiden pesu kannattaa opetella.
Ovatko nappulat sama asia kuin raksut? Jos ovat niin onko tässä kaksi poikkeavaa näkemystä asiaan? Joka tapauksessa kiitos vinkeistä.
 
Ovatko nappulat sama asia kuin raksut? Jos ovat niin onko tässä kaksi poikkeavaa näkemystä asiaan? Joka tapauksessa kiitos vinkeistä.

On joo, muistelisin että kasvattajan ohjeet olivat että raksuja enimmäkseen ja vettä luonnollisesti paljon tarjolle. Hampaiden kanssa ei ole ollut ongelmia toisen kanssa ollenkaan, ei edes pienintä hammaskiveä missään (8 vuotta nyt molemmat), toisen kanssa on, mutta hän syö enemmän lihaa. Toinen ei syö ollenkaan mitään tuoretta kanaa, nautaa, kalaa tms. toinen taas saa aina sen 15-30 gramman "kissaveron" kun ihmisille ruokaa tehdään.
 
Kissa tarvii tauriinia joten kannattaa varmistaa että saavat, varsinkin pentuiässä. Joihinkin märkäruokiin sitä ei ole erikseen lisätty, mutta poikkeuksetta kuivaruuassa sitä on lisättynä. Norjalaisen turkki on pitkä, joten mahdollisesti liian vähärasvainen ruoka huonontaa turkin laatua. Ainakin näin kävi meillä Neva masqureiden kanssa kun kokeiltiin vähärasvaista. Tuo olettaisin, että pätee ihan kaikkiin kissoihin, niin rotu kuin maatiaisiinkin ja myös lyhytkarvaisiinkin. Pitkäkarvaisissa efekti näkyy vain ehkä nopeammin/helpommin. Ruuissa voi olla myös paljon sokereita , joten kannattaa tutkia tuoteselosteita. Varsinkin markettiruuista kannattaa katsoa, mutta yhtälailla lemmikkieläin kaupoista ostetustakin.

Meillä syövät Canaganin nappuloita joita on koko ajan saatavilla. Märkäruokaa saavat yhden purkin (noin 70-80g) puoliksi, eli noin 30-40g per kissa päivässä. Välillä jättävät sen syömättä ja välillä syövät. Märkäruuan tilalla saavat myös säännöllisesti pakaste seitiä, raakaa kanaa, jauhelihaa yms (ruokaa kun laitetaan niin siitä laitetaan sivuun) ja hirven sydäntä, joka on sitä suurinta herkkua. Viljaa on joissain märkäruuissa mitä annetaan, mutta vähäisiä määriä saavat. Kuivaruoka meillä on kyllä viljaton. Sanoisin, että ei pienistä viljamääristä mitään haittaa ole, paitsi tietysti jos kissa on viljalle allerginen.
 
Ovatko nappulat sama asia kuin raksut? Jos ovat niin onko tässä kaksi poikkeavaa näkemystä asiaan? Joka tapauksessa kiitos vinkeistä.

On sama asia ja asiasta on toinen näkemys. Raksuja syövät voivat elää terveen elämän raksuja syömällä, mutta itse en pelaisi sen varaan, että oma kissa olisi se onnekas. Kissoja kuitenkin viedään lääkäriin vähemmän ja tehdään kokonaisvaltaisia tutkimuksia kuin koirille, joten esim. hammasongelmat eivät selviä ilman kuvaamista ja kissa salaa erittäin tehokkaasti sairauden ja kivut.

Ruokaa valittaessa kannattaa lukea ainesosaluettelo:

Ravitsemukselliset lisäaineet:
liha ja lihan sivutuotteet, viljat, kasviperäiset sivutuotteet, kivennäisaineet, kasviproteiiniuutteet, sokeri.

Ravitsemukselliset lisäaineet:
D3-vitamiini (90 ky/kg), E1 [rauta] (3 mg/kg), E2 [jodi] (0,21 mg/kg), E4 [kupari] (1,6 mg/kg), E5 [mangaani] (0,9 mg/kg), E6 [sinkki] (9 mg/kg).
Tekniset lisäaineet:
sedimentaarinen klinoptiloliitti (0,2 mg/kg).

Hiilihydraatit: 23 %
Kaloria (100 grammassa): 69 kcal
Hinta: 9,56 € / kg
Wild Freedom Adult
98 % koostuu kananlihasta, kananmaksasta, kananmahasta ja kanaliemestä, kivennäisaineet 2 %

Ravitsemukselliset lisäaineet:
D3-vitamiini 200 ky, E-vitamiini (all-rac-alfatokoferoliasetaatti) 25 mg, tauriini 1000 mg, sinkki sinkkisulfaattimonohydraattina 15 mg, mangaani mangaani(II)sulfaattimonohydraattina 3 mg, jodi kaliumjodidina 0,5 mg.

Hiilihydraatit: 3 %
Kaloria (100 grammassa): 89 kcal
Hinta: 3,58 € / kg

Tuoteselostuksessa voidaan myös luotella pitkä lista erilaisia vitamiineja ja hivenaineita, tämähän kuulostaa hyvältä, mutta laadukas liha pitäisi sisältää kaikki mitä kissasi tarvitsee. Usein lemmikkiruoissa käytetään ihmisille kelpaamatonta teurasjätettä. Tästä voidaankin mahdollisesti päätellä lihan laatu, laadukkaasta lihasta valmistettua ruokaa ei tarvitse täydentää eri vitamiineilla ja hivenaineilla.

Ruokaa valittaessa kannattaa välttää kaikkia kasvisproteiineja, koska kissat eivät kykene hyödyntämään niitä. On hyvä myös muistaa ettei kaikki eläinproteiinitkaan ole yhtä hyviä. Sian sorkan tai naudan utareen ravintoainepitoisuus on merkittävästi lihaa huonompi. Proteiinin lähde saisi olla helposti sulava, jotta siitä olisi kissalle hyötyä. Suosi eläinproteiinia, joka olisi nimenomaan lihasta ja sisäelimistä peräisin.

Mitä vähemmän hiilihydraatteja, sitä parempi. Kuitenkin on olemassa ruokia, joissa hiilihydraatteja voi olla jopa yli 30 %. Korkea hiilihydraattipitoisuus lihottaa kissaa ja altistaa monille sairauksille.

Facebookin kissaryhmästä löytyy hyvä kirjoitus:

Ja tartutaanpa taas yhtä härkää sarvista. Illan aiheena kissojen ravitsemustarpeet.

Kissa on lihansyöjä. Se tarkoittaa sitä, että sen elimistö hyödyntää ihanteellisesti ainoastaan eläinperäistä ravintoa. Kesykissan esi-isät söivät pääasiassa pienriistaa ja sellaiseen ravintoon kissan elimistö on suunniteltu. Koska kissan elimistö on suunniteltu vuosituhansien aikana syömään ainoastaan eläinperäistä voivat kasvikunnan tuotteet olla sille turhan lisäksi myös jopa haitallisia.

Mitä kasvikunnan tuotteet ja etenkin viljat sitten kissan elimistölle tekevät? Kissan suolisto on lihansyöjän suolisto, jossa on lihansyöjän bakteerikanta. Bakteerikannan muuttumisen on todettu vaikuttavan koko elimistön hyvinvointiin ja se altistaa esim. suolistosairauksille ja lihomiselle. Kissan suolisto on myös kovin lyhyt pitkäketjuisten hiilihydraattien sulattamiseen, joten ne aiheuttavat monelle kissalle vatsavaivoja kuten ilmavaivat ja ripuli. Hiilihydraatit myös vähentävät virtsaneritystä korvatessaan ruuassa proteiiniin. Viljat vaikuttuvat virtsan pH arvoon nostaen sitä emäksiseksi, joka altistaa kissan virtsakiville.

Virtsakivet muodostuvat, kun mineraalit pääsevät sakkaantumaan kissan virtsarakossa. Tämä vaatii luonnollisesti, että virtsassa on niin paljon kivennäisaineita, että sakkaantumista voi tapahtua. Näitä kivennäisaineita kissan elimistöön tulee ravinnon mukana ja kasviperäiset aineet (etenkin viljat) sisältävät helposti sakkaantuvia mineraaleja enemmän, kun eläinperäiset. Kivet myös vaativat muodostuakseen otollisen pH-ympäristön. Yleisimpiä virtsakiviä ovat struviittikiteet, jotka muodostuvat juuri emäksisessä ympäristössä, jollaisen viljapitoinen ruokavalio herkästi kissan virtsarakkoon luo. Joihin ruokiin lisätään happamoittavia aineita, joilla pyritään estämään hiilihydraattien vaikutus, mutta se taas altistaa kissan oksalaattikiteille. Hiilihydraattien haitallista vaikutusta on siis hankala tai mahdoton kunnolla kompensoida. Virtsakiteiden muodostumisessa tärkeä tekijä on myös nesteen saanti, koska niukka nesteensaanti väkevöittää virtsaa, mutta siitä vähän myöhemmin lisää.

Viljat ovat myös monesti herkästi allergisoivia ja saattavat olla yhtenä tekijänä myös esim. korvien tai ihon hiivatulehduksen syntyyn. Lisäksi hiilihydraatit kelpaavat myös suun mikrobeille lisäten niiden kasvua ja vaikuttaen siten plakin muodostumiseen ja hammasterveyteen.
Hiilihydraatti on kissan näkökulmasta ainoastaan turhaa energiaa, joten kovin hiilihydraattipitoinen ruokavalio on myös omiaan lihottamaan kissaa. Ylipaino taas aiheuttaa itsessään ongelmia altistaen kissan mm. diabetekselle ja nivelten ylikuormittumiselle. Tiesittekö muuten, että Suomen kissoista jopa 50 % on ylipainoisia?
Lisäksi jos kissan ravinnossa on jotain turhaa se monesti tarkoittaa sitä, että jotain tarpeellista voi jäädä pois. Vaikka kasviproteiinikin on proteiinia, on siinä eri suhteessa aminohappoja verrattuna eläinproteiiniin, jolloin riski aminohappojen epätasapainolle on olemassa, kasviperäisen proteiinin sulavuus on huonompi kuin eläinperäisen. Kissa tarvitsee erityisesti arginiinia ja tauriinia. Tauriinin puute vaikuttaa kissan kehitykseen, altistaa kissan sydänlihassairaudelle, vastustuskyvyn alenemiselle, verisuonten tukkeutumiselle ja näköön liittyville ongelmille. Erityisen tärkeää tauriini on odottavalle emolle ja pienille pennuille. Argiiinin puute taas lisää ammoniakin määrää kissan elimistössä.

Kissa tarvitsee myös rasvaa ja parasta rasvaa kissalle on eläinperäinen rasva, josta se saa tarvitsemansa rasvahapot, joita sen elimistö ei voi itse muodostaa. Näistä esimerkkinä arakidonihappo jota ei ole kun eläinkunnan tuotteissa. Kissan elimistö myös käsittelee rasvan tehokkaasti ja muodostaa siitä tarvitsemaansa energiaa, rasvaa ei siis kissan ruokavaliossa tarvitse erityisesti pelätä, kunhan sen osuus ei nouse niin korkeaksi, että kissa alkaa lihoa. Monesti kissan laihdutusruuissa on rasvaa korvattu hiilihydraateilla. Se on ideana hyvin nurinkurinen, koska hiilihydraatit ovat kissan näkökulmasta pelkkää tyhjää energiaa.Nesteensaanti on kissalle erityisen tärkeää, koska moni kissa on huono juomaan. Tähän selityksenä on taas kissan juuret, se on tottunut saamaan tarvittavan nesteen lähinnä syömästään ruuasta. Tässä yhtälössä kuivaruoka on monesti ongelmallinen osanen. Ensinnäkin kuivaruoka on, niin no, kuivaa, eli siinä on paljon vähemmän nestettä, kun märkäruuassa. Lisäksi siinä on yleensä aina melkoinen määrä hiilihydraatteja. Kuten aikaisemmin jo mainittiin hiilihydraatit itsessään vähentävät virtsan muodostumista, kun proteiinin määrä laskee, mikä tekee asiasta vielä ongelmallisemman. Kuivaruokaan voidaan lisätä esim. suoloja, jotka lisäävät kissan janontunnetta, mutta ne lisäävät myös yleensä nesteen poistumista elimistöstä. Kuivuus lisäksi väkevöi virtsaa, mikä sitten taas lisää kiteiden muodostumisen riskiä. Kuivaruoka myös helposti lihottaa kissaa, koska kuivan nappulan energiatiheys onsuuri, joten sitä on helppo annostella kissoille liikaa. Raksujen vaikutuksista hammasterveyteen kirjoittelin ihan vasta.Tässä pikapaketti kissan ravitsemuksellisista tarpeista. Miten tämä kaikki sitten ihan oikeasti vaikuttaa siihen kissan ruokintaan? Mitä tällä tiedolla pitäisi tehdä?Kannatta vilkaista sen kissanruokapaketin tuoteselostetta ja punnita sitä tätä tietoa vasten.Jotta tästä postauksesta ei tulisi vielä pidempi, lupaan kirjoitella toisen postauksen parista yleisestä ruokintamyytistä, siitä miten niitä tuoteselosteita luetaan ja mitä sieltä kannattaa huomioida ja siitä, miten sitten oikeasti tunnistaa sellaisen ruuan jota kissalle kannattaa syöttää.
"Kuivaruoka on hyväksi hampaille ja ehkäisee hammaskiven muodostumista?"
Itseasiassa kuivaruoka on yksi huonoimpia ruokia joita kissalle voi hammasterveyden nimissä syöttää. Raksut on kokoonpuristettua "jauhoa" joka murtuu murusiksi hampaan kärjessä ja muodostaa syljen kanssa "tahnaa", joka tarttuu helposti hampaan pinnalle. Lisäksi kuivaruuan sisältämä hiilihydraatti on nopeaa ja helppoa ravintoa kissan suussa elävälle bakteeristolle, joka muodostaa alkuun plakkia, joka myöhemmin kovettuu hammaskiveksi. Hammasterveyden puolesta parasta ruokaa kissalle on sitkeät lihat ja rustot. Kovat isot luut voivat sen sijaan jopa murtaa hampaan.
Hammaskiven muodostuminen on kissoilla yksilöllistä ja jotkut yksilöt selviävät liki koko elämänsä ilman hammaskiveä, kun toisille sitä kertyy herkemmin. Kariesta eli reikiintymistä ei kissoilla juuri tavata.
"Ei meidän kissalle muodostu hammaskiveä, eihän sitä silloin tarvitse hammaslääkärissä käyttää?"
Vaikka näkyvää hammaskiveä ei juuri olisikaan on hammasterveydestä huolehtiminen silti tärkeää. Monesti kissoilla (joka yli 70 % yli 3 vuotiaista) kärsii jostain hammassairaudesta, joista yleisimpiä ovat parodontiitti ja hammassyöpymä.
Parodontiitti alkaa ientulehduksena ja syntyy hampaan kiinnityskudokseen. Syyllinen on ientaskuun jäävä plakki ja hammaskivi joka tulehduttaa aluksi ikenen ja sitten leukaluun. Se on kipeä sairaus ja saattaa pahimmillaan irrottaa lopulta kissan hampaan. Parodontiitti lienee yleisin syy kissojen hampaiden poistoon. Paras tapa suojautua parodontiitilta on kissan hampaiden säännöllinen harjaus ja eläinlääkärin suorittama hammaskiven poisto.
Hammassyöpymä (FORLiksikin monesti kutsuttu) on vähän samankaltainen sairaus kun parodontiitti, mutta syövyttää hammasta sisältä päin. Hammassyöpymän syytä ei tiedetä, eikä se näy ulospäin yleensä ennen kun hammas on jo syöpynyt todella kipeäksi ja ien alkaa verestää. Hammas voi syöpyä niin pahasti, että se putoaa pois. Hammassyöpymää on epäilty olevan n. 30 % kissoista. Hammassyöpymän varhaisessa vaiheessa ainoa tapa sen toteamiseen on hammasröntgen.
Lisäksi kissan suussa saattaa näkyä kissaflunssan oireet calikista tai herpeksestä, joka saattaa tulehdutta ikeniä ja tehdä suuhun kipeitä haavaumia.
"Mutta meidän kissa syö ihan hyvin, ei kai sillä mitään hätää ole?"
Kissa näyttää suun kivun todella huonosti ja toisin kun monesti luullaan, kissa ei lopeta syömistä vaikka suu olisi jo todella kipeä. Jos syöminen alkaa hidastua, käydä toispuoleiseksi tai loppuu kokonaan puremisvaikeuksien vuoksi, on jo kiire lääkärille ja kissan suu todennäköisesti todella kipeä. Hampaiden röntgenkuvaus kannattaisi kissalle tehdä jo melko nuorella iällä n. vuoden vanhana, mutta viimeistään kolmivuotiaana, jotta lähtötilanne saadaan kartoitettua. Kuten sanottua, moni hammassairaus antaa viitteitä itsestään vasta melko myöhään paljaalla silmällä katsottaessa, joten kissa voi olla suustaan todella kipeä pitkään ennen kun se voidaan paljaalla silmällä havaita. Röntgenissä nähdään jo alkavat muutokset. Hammasasioihin erikoistunut eläinlääkäri sanoi hammasluennolla mielestäni asian hyvin: "Kissan suun tilanteesta näkee kissan hereillä ollessa paljaalla silmällä n. 10 %, nukutuksessa paljaalla silmällä 30 %ja todellisen tilanteen näkee ainoastaan röntgenkuvista."
"Kyllähän kissan suu aina haisee?"
Kissan suun ei pitäisi haista erityisen pahalle. Toki ruokavalio vaikuttaa jonkin verran ja ruusuntuoksua on turha olettaa, mutta kissan suun ei pitäisi lähtökohtaisesti haista pahalta. Jos kissan suu haisee, on syytä käväistä hammaslääkärillä.
"Ei kai nyt kissan hampaita pidä harjata, ihan hullua hommaa! "
Mieti miltä itsestäsi tuntuisi jos hampaita ei ikinä pesisi. Ihan vastaavasti kissankin suuhun kerääntyy plakkia ja ihan samalla tavalla sen sieltä saa poistettua, tehokkain keino on hampaiden päivittäinen harjaus. Harjaukseen toki kannattaa kissa opettaa ihan pennusta pitäen, mutta vanhemmankin kissan voi siihen saada totutettua, kunhan on kärsivällinen. On joitain valmisteita joiden väitetään ehkäisevän hammaskiven muodostumista, mutta niiden teho ei millään yllä samalle tasolle kun hampaiden harjauksen, joka on ainoa tapa puhdistaa myös ienalue. Lisäksi säännölliset hammaslääkärin tarkastukset ja hammaskiven poisto on tärkeää kissoille siinä missä meille ihmisillekin. Myöskään Emmipet ja vastaavat ei-hammaslääkärin nukutuksessa suorittamat puhdistukset eivät millään riitä korvaamaan säännöllistä eläinlääkärin suorittamaa hampaiden tarkastusta vaan näiden teho on verrattavissa hampaiden harjaamiseen.
Kissojen hammasterveys on asia, joka laiminlyödään ihan liian usein, se ei tule monellekaan omistajalle edes mieleen. Silti se on tärkeä osa lemmikin, etenkin vanhenevan kissan perusterveydenhoitoa, koska tulehtuneet ikenet ovat paitsi kipeät, voivat myös altistaa pahimmillaan kissan myös muuten, koska suun alueelta bakteerit pääsevät helposti verenkiertoon."
 
Viimeksi muokattu:
Animonda Carny Kitten ja pakasteista possun sydänkuutio ja broilerin jauheliha maistuvat omalle kissalle. Ruokitaan vielä 3x päivässä ja pyritään vähentämään 2x joskus vuodenvaihteessa.

Lähinnä kyse on siitä että haluan tarjota seuraavalle kissalle vielä aiempaakin paremman elämän, ei varsinaisesti liity siihen että onko rotukissa vai ei. Tästä syystä haluaisin panostaa myös ruokavalioon, aiemman kissan kohdalla ei ollut aluksi tietoa siitä etteivät markettiruuat välttämättä ole paras vaihtoehto ja myöhemmin kissa ei enää suostunut syömään kuin sitä yhtä kitekattia.
Minäkin syötin maatiaisille jotai pirkkaa ja muuta halpista mikä ei todennäkösesti ollut se paras vaihtoehto. Kissat toki itse metsästivät hiiriä ja myyriä jne. Märkäruokaa oli aina kupissa ja söivät jos söivät kun söivät ja loput meni roskiin. Inhottava tapa näin jälkikäteen ajateltuna kun ruoka alkaa haisemaan aika nopeasti ja meni sitä hukkaankin aika paljon. Virheistä oppii onneksi.
 
Kissa nauttii ulkona olemisesta näillä helteillä :joy:
IMG_20200614_142133.jpg
IMG_20200614_112241.jpg
Onko tuo toyger vai muuten vaan saman tyylisellä turkilla?
 
Kiitos kommenteista, talo vain tuntuu niin tyhjältä ilman karvapalloamme.. mutta olemme sitä mieltä että ehdottomasti teimme oikean ratkaisun eikä päädytty pitkittämään tuskaisaa oloa. Itseasiassa kissamme lakkasi hengittämästä jo kun sai sen ensimmäisen relaksantin, oli ilmeisesti jo niin heikossa kunnossa. Kissa kun ei kipua ulospäin näytä mutta selvästi näki että tuskainen oli olo. 16-vuotias on kuitenkin hmisen iässä jo reilu 80-vuotias. Nyt odotellaan perheen kanssa että saadaan rakkaamme uurna kotiin jotta voimme laittaa sen arvokkaaseen paikkaan talon sisälle missä voimme sitä katsella ja muistella.

Ehkä tämä tästä, ajan kanssa..
 
On sama asia ja asiasta on toinen näkemys. Raksuja syövät voivat elää terveen elämän raksuja syömällä, mutta itse en pelaisi sen varaan, että oma kissa olisi se onnekas. Kissoja kuitenkin viedään lääkäriin vähemmän ja tehdään kokonaisvaltaisia tutkimuksia kuin koirille, joten esim. hammasongelmat eivät selviä ilman kuvaamista ja kissa salaa erittäin tehokkaasti sairauden ja kivut.

Aika voimakkaita mielipiteitä kissoista ja niiden ruokinnasta.

Meillä kissat ovat maaseudulla hyötykäytössä torjumassa tuholaisia. Ajattelen tosin niin, että hyötyeläimestä pidetään kaksin verroin parempaa huolta, mitä lähinnä sohvalla makaavasta sisäkissasta.

Ei silti ole koskaan tullut isoa ongelmaa kissojen ruokinnasta.

Uuno Turhapuron sanoin kissat pitävät pikkulinnuista ja joskus on myös mukava haukata hiukan haukkaa.
 
Kaikki kissat kannattaa vakuuttaa,
Miten niin? Vakuutus on liiketoimintaa, jossa vakuutusyhtiön on tarkoitus jäädä voitolle viimeistään korkoineen. Voi eläimiä hoitaa omarahoitteisestikin.

Pahimmillaan vakuutus kannustaa kaikenlaiseen tarpeettomaan hienokirurgiaan. Tietyn rajan jälkeen pitää arvioida sitä, onko edes eettistä tuhlata valtavia resursseja ihmistasoiseen hoitoon eläimelle maailmassa, jossa ihmisiltä evätään hengenpelastavia hoitoja kustannussyistä.

Ei sairaskuluvakuutus ole itselle tai lapsellekaan itsestäänselvyys. Oikeastaan päin vastoin. Se on hyvin spesifi valinta.
 
Aika voimakkaita mielipiteitä kissoista ja niiden ruokinnasta.

Mikä noista on mielipide? Terveellinen ravinto on terveellisempää kuin vähemmän terveellisempi. Vähän kuin ihmisten kohdalla. Itse lähtisin ennaltaehkäisemään sairauksia, koska se on paljon edullisempaa ja vähentää päänvaivaa. Ihminen voi itse pitkälti valikoida mitä laittaa suuhunsa, mutta kissalla ei ole sitä mahdollisuutta.

Jos verrataan koiraan, kissoille tehdään vähemmän tutkimuksia ja viedään heikommin lääkärille ja näkevät lopetuspiikin helpommin.

Kannattaa muistaa, että kaikki ei päde omaan Ludvig Johannes Karvatassu II:een. Kyse on kokonaiskuvasta. On olemassa kissoja, jotka syövät pelkästään kuivaruokaa ja eivät päällisin päin kärsi kivusta (kissat osaavat piilottaa kivun erittäin hyvin, tutkimusten mukaan kuitenkin kärsivät enemmän tai vähemmän kuivuudesta). Itse en lähtisi pelamaan venäläistä rulettia, että oma kissani oli se valioyksilö.

Meillä kissat ovat maaseudulla hyötykäytössä torjumassa tuholaisia. Ajattelen tosin niin, että hyötyeläimestä pidetään kaksin verroin parempaa huolta, mitä lähinnä sohvalla makaavasta sisäkissasta.

Vapaaulkoilun kohdalla ei voi estää lintujen, rauhoitettuja eläinten tappamista, joista pitäisi maksaa sakko. Se on hyvä asia, että jos kissasi eivät ole jääneet likakaivoon, "vahingossa" renkaan litistämäksi, "lähtenyt" omille teilleen, mutta kyseiset asiat ovat turhan yleisiä. Ja maalla on erittäin paljon leikkaamattomia kissoja, jotka lisääntyvät vähän väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Kissa lopulta päättää mitä se syö.

Sain oman kissa 3-vuotiaana ja se ei vaan suostu syömään kuin Latz hyytelössä pussiruokaa ja Latz raksuja. Kokeiltu zoo + ja kaikki meni naapurille.

Ei kelvannut edes Latz hyytelössä kun oli purkista. Jättää syömättä.

Jos on kyse pentukissasta, antaisin monipuolisesti kaikkea jotta se oppii erilaisiin ruokiin.

Mitään ei voi ennalta päättää, mutta jos nuoresta asti opettaa, se helpottaa.
 
Miten suoritit ruoan vaihtamisen? Toisella kissallani kesti yli 4 kk ja toisella on edelleen työn alla (tällä hetkellä menee 80 % uutta). Olisi ollut varmaan nopeampi prosessi, jos en olisi ollut alussa liian innokas nostamaan uuden ruoan määrää. Itse aloitin 0,05 grammasta.
 
Vapaaulkoilun kohdalla ei voi estää lintujen, rauhoitettuja eläinten tappamista, joista pitäisi maksaa sakko. Se on hyvä asia, että jos kissasi eivät ole jääneet likakaivoon, "vahingossa" renkaan litistämäksi, "lähtenyt" omille teilleen, mutta kyseiset asiat ovat turhan yleisiä. Ja maalla on erittäin paljon leikkaamattomia kissoja, jotka lisääntyvät vähän väliä.

Tuota kun... Tappamaanhan nuo kissat on rehellisesti sanottuna otettu. Ja tuholaisongelma on tiessään. Nuo ovat työkaluja, joista pidetään mahdollisimman hyvä huoli. Leikattuja ovat molemmat. Kissa ei ulkona ole yleensä kovinkaan pitkällä. Ei täällä maallakaan ole lika- tai muitakaan kaivoja, mihin pudota. Kissa muutenkaan ei ole ihan eläimistä kömpelöimmästä päästä.

Kissa osaa kyllä väistää autoa. Ainakin meidän ja naapurien kissat. Toki valta- tai moottoritie on eriasia.

Itse en hyväksy ja ymmärrä sisäkissojen pitoa. Pidän sitä kissan kiduttamisena.
 
Tuota kun... Tappamaanhan nuo kissat on rehellisesti sanottuna otettu. Ja tuholaisongelma on tiessään. Nuo ovat työkaluja, joista pidetään mahdollisimman hyvä huoli. Leikattuja ovat molemmat. Kissa ei ulkona ole yleensä kovinkaan pitkällä. Ei täällä maallakaan ole lika- tai muitakaan kaivoja, mihin pudota. Kissa muutenkaan ei ole ihan eläimistä kömpelöimmästä päästä.

Kissa osaa kyllä väistää autoa. Ainakin meidän ja naapurien kissat. Toki valta- tai moottoritie on eriasia.

Itse en hyväksy ja ymmärrä sisäkissojen pitoa. Pidän sitä kissan kiduttamisena.
En jaksanut enempää ruveta hakemaan juttuja, mutta kyllä kissa itsessäänkin on aika tuholainen.

Ja ei se sisäkissa osaa ulos kaivata ellei ennen sitä ole kokenut. Virikkeitä toki kannattaa järjestää, jos on vallan sisäkissa.
 
Mistähän kannattisi lähteä etsimään erittäin isoa kissanhiekkalaatikkoa? Koko saisi olla ~ syvyys: 50cm x leveys: 40cm x korkeus: 45cm.

Edit. ja niin, sen pitäisi olla päältä sisälle kuljettava.
 
Mistähän kannattisi lähteä etsimään erittäin isoa kissanhiekkalaatikkoa? Koko saisi olla ~ syvyys: 50cm x leveys: 40cm x korkeus: 45cm.

Edit. ja niin, sen pitäisi olla päältä sisälle kuljettava.
Ihan vain menet vaikka Biltemaan ja ostat muovisen säilytyslaatikon. Näin me tehtiin kun mein special kid kusee seisaaltaan "seinään". Kokoja on valittavaksi mukavasti, ostettiin toiseksi suurin. Tosin tästä se joskus onnistuu kusemaan yli..
 
Niin, ja sen vessan taakse ja alle voi rakentaa puulevyistä suojan, päällystää helposti putsattavalla tavaralla niin ei haittaa niin paljon jos joskus menee vähän ohi.
 
Voisi muuten olla hyvä, mutta tuota korkeutta pitäisi mielellään olla ainakin se 45cm. Toinen kissoista on erikoistunut eräänlaiseen "hissipissaamiseen"... :cautious:

E. Saatavuus näköjään huono zooplussasta :tdown:
 
Kiitoksia nopeista vastauksista. Käyn katselemassa noita muovisia säilytyslaatikoista jos niistä ois taikaa. Tosin olisi hyvä jos jonkinlainen kansi olisi olemassa laatikossa niin tassujen kautta kulkeutuva hiekka jäisi siihen ainakin osittain.
 
Kiitoksia nopeista vastauksista. Käyn katselemassa noita muovisia säilytyslaatikoista jos niistä ois taikaa. Tosin olisi hyvä jos jonkinlainen kansi olisi olemassa laatikossa niin tassujen kautta kulkeutuva hiekka jäisi siihen ainakin osittain.
Siinä tulee kansi mukana, josta voit sitten taiteilla veitsellä mieleisen kulkuaukon. Tosin mainittakoon ettei kisulit tykkää kauhean tunkkaisesta laatikosta, eli reilusti auki vain.
Edit. Me ei laitettu kantta ollenkaan.
 
Meillä on tuo Savic Hop In-vessa ja kissa aina loikkaa suoraan ulos sieltä jolloin hiekat lentää tassuista pitkin lattiaa :cigarbeye: Ihan hyvä idea tuo reikäinen kansi, mutta ei toimi meillä.
 
Meillä on Zooplussasta semmoinen kolmion muotoinen vessa. Hiekat toki lentää, mutta ostin 130 cm halkaisijaltaan olevan maton sen ympärille, se kieltämättä vähentää hiekan kulkeutumista muualle kun matolle. Voi sitten reunaa vaan nostaa niin saa hiekat laatikon läheisyyteen, jos laiskotuttaa ottaa imuri esille.
 
Komee kissa! Meillä kissat tykkää myös kulkea valjaissa. Räggäri juoksee aina kiljuen kohti, kun kuulee valjaiden ja flexin äänen
Tämä taasen juoksee karkuun, kun huomaa valjaat kädessä ja sit vähän aikaa juostaan ympäri kämppää ennenkuin sen saa ahistettua nurkkaan, tai napattua kiinni sen juostessa ohi. :joy: Uskoakseni kissa ottaa sen lähinnä leikkinä ja kun valjaat on päällä mielellään menee reppuun.
 
Tämä taasen juoksee karkuun, kun huomaa valjaat kädessä ja sit vähän aikaa juostaan ympäri kämppää ennenkuin sen saa ahistettua nurkkaan, tai napattua kiinni sen juostessa ohi. :joy: Uskoakseni kissa ottaa sen lähinnä leikkinä ja kun valjaat on päällä mielellään menee reppuun.

Meillä siamilainen teki samaa pentuna. Nykyään sekin tulee viereen odottamaan, että pääsee pihalle. Meillä kissat käy lähes päivittäin pihalla, joten ovat jo tottuneet valjaisiin. Toki iso osa ajasta pyöritään vaan takapihalla sen sijaan, että lähettäisiin pidemmälle lenkille.
 
Meillä siamilainen teki samaa pentuna. Nykyään sekin tulee viereen odottamaan, että pääsee pihalle. Meillä kissat käy lähes päivittäin pihalla, joten ovat jo tottuneet valjaisiin. Toki iso osa ajasta pyöritään vaan takapihalla sen sijaan, että lähettäisiin pidemmälle lenkille.
Kerrostalon pihalla on vähän liikaa meteliä. Pentuna kissa tykkäs pyöriä siinä, mutta nykyään ei enää uskalla. Polut on paljon miellyttävämpiä. :tup:
 
Ens tiistaina lähteepi kissalta pallit veks. Saas nähdä miten sen luonne sitten muuttuu. Se on viime aikoina alkanut enemmän osoittamaan hellyyttä ja kerjäämään huomiota ja toivottavasti se jatkuu leikkauksen jälkeenkin. :love2: Tulee yöllä nukkumaan sänkyyn pään viereen ja välillä sohvalla maatessa mahan päälle tai viereen ja leipoo vilttiä jne jne.

Upea kissa. :love2:
 
Ens tiistaina lähteepi kissalta pallit veks. Saas nähdä miten sen luonne sitten muuttuu. Se on viime aikoina alkanut enemmän osoittamaan hellyyttä ja kerjäämään huomiota ja toivottavasti se jatkuu leikkauksen jälkeenkin. :love2: Tulee yöllä nukkumaan sänkyyn pään viereen ja välillä sohvalla maatessa mahan päälle tai viereen ja leipoo vilttiä jne jne.

Upea kissa. :love2:
Omien kokemusten perusteella pallien leikkaus ei ihmeemmin vaikuta noilta osin kissan luonteeseen. Edellinen kissani leikattiin vasta aikuisena ja se oli hyvin reviiritietoinen vielä leikkaamisen jälkeenkin, mutta merkkailu väheni. Nykyinen kissani leikattiin suunnilleen puolen vuoden iässä, eikä se ole vielä merkannut kertaakaan (ikää nyt reilut kaksi vuotta). Tämä nykyinen otus ei tunnu myöskään kovin reviiritietoiselta, lieneekö varhaisemman leikkausiän seurausta. Yksilöitähän nämä tietysti ovat myös. Kova kerjäämään huomiota ja on leikeissä välistä vähän kovakourainen, vai pitäisikö sanoa kovatassuinen :)
 
Pitää käydä maksimit ulkona ennen pakkasia.
Millaista hommaa tuo kissan valjaissa ulkoilutus on?

Tuleeko siinä paljonko seisottua paikallaan, kun kissa tarkkailee mitä ympäristössä tapahtuu. Muistelen jostakin 90-luvun lopulta kun iltaisin sattui useasti kissan ulkoiluttaa tulemaan "vastaan" ja lähes aina olivat parin metrin sisällä samassa paikassa ihmettelemässä mitä ympärillä ei tapahdu.
 
Millaista hommaa tuo kissan valjaissa ulkoilutus on?

Tuleeko siinä paljonko seisottua paikallaan, kun kissa tarkkailee mitä ympäristössä tapahtuu. Muistelen jostakin 90-luvun lopulta kun iltaisin sattui useasti kissan ulkoiluttaa tulemaan "vastaan" ja lähes aina olivat parin metrin sisällä samassa paikassa ihmettelemässä mitä ympärillä ei tapahdu.
Oma kissa tykkää pysähdellä tosi usein. Harvoin montaa kymmentä metriä kerrallaan liikkuu. Välillä vähän reippaammin juoksee ja välillä kävelee hiljakseen. Aika paljon tarkkailee ympäristöä. Kissan ehdoilla liikutaan tuolla, eikä pakoteta menemään mihinkään. Toki pyritään saamaan se sinne minne me halutaan, mutta jos ei suostu niin sitten mennään sinne minne kissa haluaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 803
Viestejä
4 539 648
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom