Kirkosta eroaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topsu7
  • Aloitettu Aloitettu
Omasta puolesta voin sanoa että kannattaa vaivautua.

Tänään voi tuntua että, naah, viitsisikö ?

Vajaan 20 vuoden jälkeen jo lämmittää lompakossa mukavasti.
 
Itse erosin abt 3v sitten johtuen kirkon islamisaation tukemisesta ja rikollisille suojapaikan antamisesta.
Vaikka tässä harvemmin on kirkossa aikusiällä tullut käytyä niin nyt meni kyllä kuppi nurin.

Ennemmin en ole nykyisen suomalaisen kristityn kirkon jäsen kuin lammas mitä sieltä perse rasvattuna nykyään löytyy.

Edelleen käyn kyllä lasten kanssa joulukirkossa. Tehkööt he omat johtopäätöksensä nykymenosta.
Toivottavasti 10 vuotta eteenpäin tästä kun ovat täysikäisiä,alkavat ymmärtää mikä on tämän maan etu.

Toisin kuin nykyvassarit, mitkä on pakotettu johonkin epäsukupuolian epäihmisen multikultin muottiin.
Poika vetää futista hyvällä prosentilla, ja tyttö harrastaa hepoilla vakavammin samalla %.

Ja ei tarvitse pakottaa. Millään tavalla.

Vituttaako feminatseja? Juuh varmaan.

Vittu että vetää huulet siniseksi nykytouhu.

E: Muutama parannus kirjoitusasuun.
 
Viimeksi muokattu:
Eli feminatseja vituttaa ja sua vituttaa? Kaikkia vituttaa olettaen ettet ole feminatsi. Jotenkin mua huvittaa tämä avautuminen.

Mulle jäi hieman epäselväksi, miten nykyvassarit, pojan fudisprosentit ja tytön heppaprosentit ja feminatsit liittyvät millään tavalla tähän ketjuun (tai yhtään mihinkään), mutta ehkä kaveri sai pahimmat höyryt pois :rofl:
 
Mulle jäi hieman epäselväksi, miten nykyvassarit, pojan fudisprosentit ja tytön heppaprosentit ja feminatsit liittyvät millään tavalla tähän ketjuun (tai yhtään mihinkään), mutta ehkä kaveri sai pahimmat höyryt pois :rofl:

No onhan se nyt suht selvää että Jeesus oli vasemmistolainen feministisuvakki.

*edit*
Tosin vissiin aika monet eivät ole tätä heti tajunneet kerta vasta turvapaikanhakija tilanne on herättänyt heidät tuohon.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Senkun eroaa kirkosta ja sitten tarkkailee asiaa 1-2 vuotta. Jos havaitsee tehneensä väärin, liittyy takaisin. Jos havaitsee tehneensä oikein, niin onnittelee itseään kun tuli erottua jo "vuosia" sitten. Jos ei tiedä tekikö oikein vai väärin, niin ei maksa ainakaan harkitsemisajan aikana kirkollisveroja.
 
Nyt mentiin jo 70 prosentin rajan alle – suomalaisten ero kirkosta kiihtyy yhä

Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien osuus on laskenut alle seitsemäänkymmeneen prosenttiin. Kirkosta eronneet ovat lähes kokonaan jääneet kaikkien uskontokuntien ulkopuolelle, sillä muihin uskontokuntiin kuuluu vain muutama prosentti suomalaisista.

Huomionarvoista on se, että 90 prosentin raja alittui vuonna 1985, mutta 80 prosentin raja jo vuonna 2009. Jatkossa osuus kutistuu nykyistä nopeammin, koska nykyään yhä harvempi vauvoista tulee liitetyksi kirkkoon kasteessa.
 
Huomionarvoista on se, että 90 prosentin raja alittui vuonna 1985, mutta 80 prosentin raja jo vuonna 2009.

Käyn hitaalla. Tässä virkkeessä ei ole järkeä. Tuossa käy ilmi että 24 vuodessa lasketeltiin 10%-yks. Miksi 'jo' kun tuossa ei ole mitään vertailua? (Ja siis sinä ei tuota kirjoittanut, mutta anyway. PS. Kannattaa laittaa quoteksi lainaukset.)
 
Käyn hitaalla. Tässä virkkeessä ei ole järkeä. Tuossa käy ilmi että 24 vuodessa lasketeltiin 10%-yks. Miksi 'jo' kun tuossa ei ole mitään vertailua? (Ja siis sinä ei tuota kirjoittanut, mutta anyway. PS. Kannattaa laittaa quoteksi lainaukset.)
Vähän sekavahan tuo lause on, mutta kun huomaa 80->70 tultiin alle kymmenessä vuodessa niin lauseen idean voi ymmärtää.
 
Nyt mennään oikeaan suuntaan!

kksumma12.svg
 
Onkos kirkko jotain tehnyt lähipäivinä, vai ovatko ihmiset vaan kiihtyvällä tahdilla tulossa järkiinsä ihan ilman ilmeisiä ulkoisia triggereitä?
 
Harmi, kun en kuukausi sitten heittänyt tänne ennustustani, että menee 60k rikki tänä vuonna. Kun niitä käppyröitä katsoi, niin ajattelin, että on se mahdollista, kun mennään ennätysvauhtia jo nyt ja sitten uusivuosi vaihtuu viikon alussa eikä viikonloppuna. Nyt uskon, että ollaan lähempänä 65k eroa kuin 60k.

Edit: 7.12 oli eroakirkosta lähettänyt tiedotteen, että väestön kirkkoon kuuluminen on mennyt alle 70 prosentin. Muuta uutista en muista nähneeni.
 
Onhan tässä parina päivänä ollut mediassa juttua koulujen joulujuhlista ja opetushallituksen opetusneuvoksesta, jonka mielestä uskonnottomia joulujuhlia toivovat vanhemmat vain "vaativat", ovat "uskontoallergisia" ja "saavat ihottumaa uskonnollisista aiheista".
 
Onhan tässä parina päivänä ollut mediassa juttua koulujen joulujuhlista ja opetushallituksen opetusneuvoksesta, jonka mielestä uskonnottomia joulujuhlia toivovat vanhemmat vain "vaativat", ovat "uskontoallergisia" ja "saavat ihottumaa uskonnollisista aiheista".
Näköjään ihottuma on niin paha, että erotaan kirkosta. :D
 
Lapseni alakoulun juhlassa hoilattiin tällä viikolla (tai suurin osa hoilasi) Enkeli taivaan -virttä. En minä niin isona asiana pidä sitä, että pari ensimmäistä säkeistöä joku haluaa laulaa, vaikka siinä uskovaisten sanoja mainitaan. Laulamatta jättäminen ei ole vielä kovinkaan isosti ryhmästä eroavaa, mutta kun lopuksi rehtorin oli ollut ihan pakko lisätä se viimeinenkin säkeistö mukaan, ja sehän lauletaan tietysti seisaaltaan. Jumalaa kunnioittaen. Vähän on ulkopuolinen olo istua, kun suurin osa lampaista seisoo (Oulu...), mutta ei saatana selkäranka anna myöten nousta seisomaan minkäänlaisia jumalia kunnioittamaan. Koulun virallisessa tilaisuudessa, jossa lapsen on pakko olla mukana, ja itsekin lapseni tekemisiä haluan seurata.

Vielä en ole ensimmäistäkään hyvää argumenttia saanut siihen, millä tavalla kyseinen käytänne ei ole uskonnonharjoittamista. Jos se taas on, niin joudun perustuslain vastaisesti joko osallistumaan uskonnonharjoittamiseen vastoin tahtoani nousemalla seisomaan "jumalan" kunnioituksesta, tai osoittamaan etten kuulu kirkkoon jäämällä istumaan.

Ei pitäisi olla vaikea järjestää, että kirkko pitää näille palvaajille omat seuransa sitten omissa tiloissaan ennen tai jälkeen? Tiedossa tosin olisi, ettei sinne ketään tule.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kirkko jotain tehnyt lähipäivinä, vai ovatko ihmiset vaan kiihtyvällä tahdilla tulossa järkiinsä ihan ilman ilmeisiä ulkoisia triggereitä?

Tämä pisti triggeröitymään moraalisella tavalla. Ollaan niin olevinaan suvaitsevaisia, mutta silti toimivat keskiaikaisesti. Tyyppi on kuitenkin paljon antanut tuolle yhteisölle ja alusta asti kasvanutkin siinä-->


Kyllä se on järki ja hyvä moraali, mikä voi pelastaa ihmiset pahalta.
 
Kirkko jakaa varoituksia homoparien vihkimisestä – emeritusprofessori: "Kirkko kuvittelee, että se voi toimia suomalaisen yhteiskunnan sisällä omilla säännöillään"
Näköjään tulee vielä viime hetken uutisia tälle vuodelle.

Tuo homoparien vihkiminen tulee menemään aivan varmasti vielä läpi kirkossa. Silloin taas saattaa lähteä eri porukkaa kävelemään.
Oisko juuri ketään edes haitannut että kirkko olisi pitänyt omat periaatteensa tässä asiassa? Saahan sitä omaan jalkaansa ampua, toki. :D
 
Oisko juuri ketään edes haitannut että kirkko olisi pitänyt omat periaatteensa tässä asiassa? Saahan sitä omaan jalkaansa ampua, toki. :D

Kirkkohan on yhä pitänyt kiinni periaatteistaan, eikä salli homoparien vihkimisiä. Se luultavasti aiheuttaa tulevaisuudessa suuremman jäsenkadon kuin liberaalimpi linja.
 
Oisko juuri ketään edes haitannut että kirkko olisi pitänyt omat periaatteensa tässä asiassa? Saahan sitä omaan jalkaansa ampua, toki. :D
Jäseniä menettää ainakin tällaisella "tuulimyllyjä vastaan taistelemisella". Olisivat voineet toimia vaikka samalla tavalla kuin naispappien kanssa. Antaa toisten kieltäytyä vihkimästä, jos ei sovi omaan maailmankuvaan.
Jotenkin sellainen fiilis, että niitä kaikkein konservatiivisimpia kristittyjä ei taida olla edes niin paljoa kirkossa. Eivät ne lähteneet massoina kirkosta naispappien takiakaan.

Tuossa jutussa oli silti hyvä oikeudellinen pointtikin:
Siviilioikeuden emeritusprofessori Kangas ei allekirjoita piispa Häkkisen lausuntoa.

– Lausunto ei pidä paikkaansa. Papin oikeus vihkiä avioliittoon ei perustu kirkkolakiin tai kirkkojärjestykseen, vaan se perustuu avioliittolakiin.

Saattaa olla että kirkon tulee luopua vihkimisoikeudesta, jos se haluaa pitää kiinni omasta linjastaan.
 
Oisko juuri ketään edes haitannut että kirkko olisi pitänyt omat periaatteensa tässä asiassa? Saahan sitä omaan jalkaansa ampua, toki. :D

Niin kauan kuin kirkon henkilöstö toimittaa virkamiesten tehtäviä, niin heidän pitää noudattaa lakia täydessä määrässä.

Sitten kun luopuvat virallisesta vihkioikeudestaan, niin saavat touhuta mitä haluavat
 
Lapseni alakoulun juhlassa hoilattiin tällä viikolla (tai suurin osa hoilasi) Enkeli taivaan -virttä. En minä niin isona asiana pidä sitä, että pari ensimmäistä säkeistöä joku haluaa laulaa, vaikka siinä uskovaisten sanoja mainitaan. Laulamatta jättäminen ei ole vielä kovinkaan isosti ryhmästä eroavaa, mutta kun lopuksi rehtorin oli ollut ihan pakko lisätä se viimeinenkin säkeistö mukaan, ja sehän lauletaan tietysti seisaaltaan. Jumalaa kunnioittaen. Vähän on ulkopuolinen olo istua, kun suurin osa lampaista seisoo (Oulu...), mutta ei saatana selkäranka anna myöten nousta seisomaan minkäänlaisia jumalia kunnioittamaan. Koulun virallisessa tilaisuudessa, jossa lapsen on pakko olla mukana, ja itsekin lapseni tekemisiä haluan seurata.

Vielä en ole ensimmäistäkään hyvää argumenttia saanut siihen, millä tavalla kyseinen käytänne ei ole uskonnonharjoittamista. Jos se taas on, niin joudun perustuslain vastaisesti joko osallistumaan uskonnonharjoittamiseen vastoin tahtoani nousemalla seisomaan "jumalan" kunnioituksesta, tai osoittamaan etten kuulu kirkkoon jäämällä istumaan.

Ei pitäisi olla vaikea järjestää, että kirkko pitää näille palvaajille omat seuransa sitten omissa tiloissaan ennen tai jälkeen? Tiedossa tosin olisi, ettei sinne ketään tule.

Tykkäämisen lisäksi mainittava erikseen, että erittäin hyvä kirjoitus. Vastaa hyvin omia ajatuksia. Ei itselläkään mene tunteisiin jos luritellaan vähän muutamaa kaunista virttä Jumalaan liittyvillä viittauksilla, mutta jos alkaa olla palvomisen elementtejä niin sitten mennään jo liian pitkälle.
 
...mutta kun lopuksi rehtorin oli ollut ihan pakko lisätä se viimeinenkin säkeistö mukaan, ja sehän lauletaan tietysti seisaaltaan. Jumalaa kunnioittaen. Vähän on ulkopuolinen olo istua, kun suurin osa lampaista seisoo (Oulu...), mutta ei saatana selkäranka anna myöten nousta seisomaan minkäänlaisia jumalia kunnioittamaan.

Itsellä oli sama tilanne kesällä siskontytön rippijuhlissa. Kirkossa istuminen on vieläkin maittavampaa kun uskisten todennäköisyys on suurempi kuin koulun juhlassa. Sveitsissä asuva tätini ei uskaltanut istua vaikka ateisti onkin, luuli raukka yli 40 vuotta ulkomailla asuneena että joutuu suomalaisessa kirkossa ongelmiin jos ei suostu liturgiaa noudattamaan. No, siitähän oppii :tup:
 
Eilen kävin elokuvissa. Joku Mohameddikin oli kahtomassa. Tulipa evl lut kirkon mainos. Jouluevankeliumin päräyttivät siinä läpi. Empä nähnyt, että kukaan kerittäläinen ois poistunut paikalta. Ihme porukkaa ne oulussa kyllä ovat. Islamia palvovat.
 
Kovaa tahtia tuntuu menevän, mutta enpä tiedä päästäänkö tuohon yli tuon arvelemani 62500 summan. Tänään on ollut historian vilkkain joulupäivä (melkein 1,5 kertaa kovempi tulos kuin aikaisempi paras)ja eilenkin oli vilkkain jouluaatto, mutta vain marginaalisesti. Kuusi kokonaista päivää jäljellä ja nyt ollaan ylitetty 50k eroa tälle vuodelle. Viime vuonna tuli n. 6500 eroa viimeisinä päivinä. Katsotaan miten tänä vuonna käy.
 
Näyttäisi tulevan aika normaali reilu 2k tulos tälle päivälle mutta mielenkiintoinen suuntaus tuo että käyrä lähti hieman jyrkempään nousuun jo joulukuun alkupuolella eikä vasta viimeisinä päivinä.
http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/kksumma12.svg

Tämän vuoden saldosta on tulossa lähes piikittömänä niukasti parempi kuin 2013 jolloin oli yksi isompikin muutaman tonnin piikki heinäkuussa.
http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/vsumma.svg

Mutta tyytyväinen ei voi olla niin kauan kuin uskonnot ovat sallittuja ja sitäpaitsi kaikkein haitallisimmat uskonnot eivät edes näy noissa tilastoissa...

Parempaa uutta vuotta, toivottavasti.
 
Oikeastaan jo marraskuun alusta lähtivät erot selvään nousuun verrattuna aiempien vuosien vauhtiin. Ilman mitään yksittäistä uutista. Tulee ihan hyvä erovuosi ja mennee top-3:een.
 
En haluaisi tuoda mokutusta tähänkin ketjuun, mutta kyllä minä silti uskon niin, että kirkon aktiivisuus laittomien mamujen hyysäämisessä ja islamin edessä konttaaminen ovat johtaneet siihen, etteivät sunnuntaiuskovaiset enää välitä kuulua kirkkoon vain muodon vuoksi. Selvästi on niin, että ihmiset miettivät kirkon jäsenyyden järkevyyttä ja entistä useammin päätyvät täyttämään eroamislomakkeen. Toivottavasti uudesta vuodesta tulee taas nousujohteinen.
 
En haluaisi tuoda mokutusta tähänkin ketjuun, mutta kyllä minä silti uskon niin, että kirkon aktiivisuus laittomien mamujen hyysäämisessä ja islamin edessä konttaaminen ovat johtaneet siihen, etteivät sunnuntaiuskovaiset enää välitä kuulua kirkkoon vain muodon vuoksi. Selvästi on niin, että ihmiset miettivät kirkon jäsenyyden järkevyyttä ja entistä useammin päätyvät täyttämään eroamislomakkeen. Toivottavasti uudesta vuodesta tulee taas nousujohteinen.

Se on totta että aidot konservatiiviset Kristityt ei yleensä tykkää mokutuksesta, mutta mokutus on luonnollista seurausta Kristinuskosta. Kristinusko on pikkuhiljaa muuttumassa mokutus ja sateenkaariuskonnoksi. Sateenkaariuskonto kehittyi luonnollisesti Kristinuskosta, koska Jeesus puhui aina miten tärkeää on rakastaa meidän lähimmäisiä, ja että ei pelkästään juutalaiset ole Jumalan valittuja, vaan kaikki ihmiset (monikulttuuri), joten kaikki ihmiset pitää sekoittaa yhteen.

Kristinuskossa on myös paljon tätä itseinhoa, mitä on sateenkaari-ideologiassa, että vihataan valkoisia eurooppalaisia. Kristinuskossa on ollut vihaa kehon syntisiä ominaisuuksia vastaan (rasismi esimerkiksi on yksiä kehon luonnollisia ominaisuuksia), ja ylpeyttä on myös pidetty syntisenä. Mokutus ja sateenkaariuskonto on vaan Kristinusko 2.0.
 
Viimeksi muokattu:
Raamatun tekstit voi vääntää vaikka miten päin, kun lukee yhden rivin ja hyppää toisen yli. Se ei ollut pointti eikä sunnuntaijäsenelle kirkkoon kuuluminen ole välttämättä uskosta kiinni. Toisaalta tunnen omasta suvustanikin ihmisiä, jotka ainakin väittävät uskovansa mutta ovat silti eronneet kirkosta vastalauseena jollekin asialle. (En ole keskustellut heidän kanssaan kovin syvällisesti kirkosta tai uskonnosta, koska meillä on hiljainen agree to disagree -sopimus.) Ajattelen suurimman osan kuuluvan kirkkoon, koska niin on aina ollut. Mutta nyt kirkko on alkanut muuttaa omaa ideologiaansa ja siksi se muuttuu hiljalleen täysin eri instituutioksi. Tästä syystä ihmisetkin uskaltavat ajatella, ettei kirkon jäsenyys ehkä enää takaa edes passiivista henkistä tukea tai mitä siitä jäsenyydestä sitten on irti saatukaan.
 
Lapseni alakoulun juhlassa hoilattiin tällä viikolla (tai suurin osa hoilasi) Enkeli taivaan -virttä. En minä niin isona asiana pidä sitä, että pari ensimmäistä säkeistöä joku haluaa laulaa, vaikka siinä uskovaisten sanoja mainitaan. Laulamatta jättäminen ei ole vielä kovinkaan isosti ryhmästä eroavaa, mutta kun lopuksi rehtorin oli ollut ihan pakko lisätä se viimeinenkin säkeistö mukaan, ja sehän lauletaan tietysti seisaaltaan. Jumalaa kunnioittaen. Vähän on ulkopuolinen olo istua, kun suurin osa lampaista seisoo (Oulu...), mutta ei saatana selkäranka anna myöten nousta seisomaan minkäänlaisia jumalia kunnioittamaan. Koulun virallisessa tilaisuudessa, jossa lapsen on pakko olla mukana, ja itsekin lapseni tekemisiä haluan seurata.

Vielä en ole ensimmäistäkään hyvää argumenttia saanut siihen, millä tavalla kyseinen käytänne ei ole uskonnonharjoittamista. Jos se taas on, niin joudun perustuslain vastaisesti joko osallistumaan uskonnonharjoittamiseen vastoin tahtoani nousemalla seisomaan "jumalan" kunnioituksesta, tai osoittamaan etten kuulu kirkkoon jäämällä istumaan.

Ei pitäisi olla vaikea järjestää, että kirkko pitää näille palvaajille omat seuransa sitten omissa tiloissaan ennen tai jälkeen? Tiedossa tosin olisi, ettei sinne ketään tule.
Muutama ajatus nousi viestistäsi:
1. kun itse olin koulussa ainakin muun uskoiset lähti toiseen tilaan virsien ajaksi. varmaan sama oikeus olisi ollut myös muilla kirkkoon kuulumattomilla.
2. en muista nyt mikä valiokunta, asiamies vai valtuutettu oli linjannut että yksi tai kaksi virttä ei tee tapahtumasta uskonnon harjoittamista, niin sillä ny mennään.(siis ihan oikeasti virallinen taho)
3. Enkeli taivaan virren viimeinen säkeistö (kymmenes, yleensä säkeistöt 3-9 jätetään laulamatta) kuuluu laulaa seisten. sille on ymmärtääkseni pitkät perinteet.
4. olisit voinut ottaa sen viimeisen säkeistön pienenä selän vetreytyksenä. sen verran lyhyt säkeistö.
5.Suomalaiseen perinteeseen on kuulunut jo pitkään kouluissa joulujuhlassa laulettavat muutama virsi. joulukuvaelma ja monesti tiernapojat. jotka ei näitä kestä voivat olla näiden ajan toisessa tilassa.
6. Joulu on Kristillinen juhla, joka on viimeisten vosikymmenten aikana erittäin vahvasti kaupallistunut.
 
Tämä pisti triggeröitymään moraalisella tavalla. Ollaan niin olevinaan suvaitsevaisia, mutta silti toimivat keskiaikaisesti. Tyyppi on kuitenkin paljon antanut tuolle yhteisölle ja alusta asti kasvanutkin siinä-->


Kyllä se on järki ja hyvä moraali, mikä voi pelastaa ihmiset pahalta.

Mun mielestä ei tehty mitään väärää. Suomen ev. lut kirkkokin voisi potkia vähintään Raamatun vastaiset liberaali papit ja piispat pellolle. miksei myös osa jäsenistöstä. Edellisellä sivulla kirjoitin kirkon ongelmasta ja siitä mitä kirkon tulisi tehdä ja miksi kirkko ei tee niinkuin pitäisi.
Uskonnollisilla yhdyksillä ja miksei muillakin on oikeus vaatia opillista yksimielisyyttä. täytyy muistaa että toisin kuin jehovan todistajat opettaa(vaikka eivät julkisesti myönnä) se että erotetaan seurakunnasta ei tarkoita sitä että kaikki yhteydenpito lakkaa. siinä katkeaa lähinnä ehtoollisyhteys ja seurakunnan päätöksentekoon vaikuttaminen. seurakunnasta erottaminen ei ole mikään helppo nopea ja yksinkertainen prosessi. se on jokseenkin raskas prosessi eikä se tapahdu hetkessä.
 
Kirkko jakaa varoituksia homoparien vihkimisestä – emeritusprofessori: "Kirkko kuvittelee, että se voi toimia suomalaisen yhteiskunnan sisällä omilla säännöillään"
Näköjään tulee vielä viime hetken uutisia tälle vuodelle.

Tuo homoparien vihkiminen tulee menemään aivan varmasti vielä läpi kirkossa. Silloin taas saattaa lähteä eri porukkaa kävelemään.
Emeritus Professori on yksin kertaisesti väärässä. Kirkkoa periaatteessa sitoo Raamattu ja Luterilaiset tunnustuskirjat molemmissa todetaan erittäin yksiselitteisesti avioliiton olevan vain yhden miehen ja yhden naisen välinen liitto. ja tällä on jo n. 500 vuoden perinne luterilaisessa kirkossa ja melkkein 2000 vuoden perinne Krisillisissä kirkoissa. ja jos toimit vastoin työnantajasi ohjeita saat varoituksen jokaisessa työpaikassa. miten sateenkaari papit kuvittelee voivansa toimia vastoin työnantajansa ohjeita.
Täytyy tässä yhteydessä muistaa mitä kirkkolain 5. luku ja 3. pykälä sanoo
kirkkolaki sanoi:
...Papille, joka ei ole pysynyt kirkon tunnustuksessa, tuomiokapituli voi antaa kirjallisen varoituksen tai pidättää hänet pappisvirasta vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi kuukaudeksi. Jos pappi ei ole pappisvirasta pidättämisen kuluessa pyytänyt eroa pappisvirasta tai osoittanut tahtovansa pysyä kirkon tunnustuksessa, tuomiokapituli määrää hänet menettämään pappisvirkansa.

Papille, joka toimii vastoin pappisviran velvollisuuksia ja pappislupausta tai laiminlyö niitä taikka käyttäytyy papille sopimattomalla tavalla, tuomiokapituli voi asian laadun mukaan antaa kirjallisen varoituksen tai pidättää hänet pappisvirasta vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi kuukaudeksi. Jos papin sopimaton käyttäytyminen, laiminlyönnit pappisvirassa tai käyttäytyminen muutoin osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi olemaan pappina, tuomiokapituli voi määrätä hänet menettämään pappisvirkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin kauan kuin kirkon henkilöstö toimittaa virkamiesten tehtäviä, niin heidän pitää noudattaa lakia täydessä määrässä.

Sitten kun luopuvat virallisesta vihkioikeudestaan, niin saavat touhuta mitä haluavat
Valtio on myöntänyt kirkolle autonomian. Valtion lainsäädäntö tukee kirkon oikeutta toimia Raamatun ja Luterilaisten tunnustus kirjojen mukaisesti mukaisesti. sillä kuten edellisellä sivulla olin todennut kirkkolaki sanoo
Kirkkolaki sanoi:
1 §
Tunnustus

Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa. Kirkon tunnustus ilmaistaan lähemmin kirkkojärjestyksessä.

2 §
Tehtävä

Tunnustuksensa mukaisesti kirkko julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimii muutenkin kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.
 
Raamatun tekstit voi vääntää vaikka miten päin, kun lukee yhden rivin ja hyppää toisen yli.
Kuten yllä totesin luterilaisessa kirkossa pitäisi mennä sen mukaan mitä Raamattu ja luterilaiset tunnustuskirjat sanoo.
Raamattua ei voi lukea ihan miten tahansa. mitä lähemmäksi mennään kristinuskon opin ydinkysymyksiä sen selkeämmin raamattu niistä opettaa.
 
Eronnut joskus 15v sitten ja ei ole kaduttanut.
Ihan hyvä ratkaisu. En minäkään kuulu setaan, koska olen vahvasti erimieltä siitä mitä he ajattelevat ja uskovat.
Miksi sellaisen pitäisi kuulua ev. lut kirkkoon, joka ei usko Raamatun olevan Jumalan sanaa ja Luterilaisten Tunnustuskirjojen kertovan Raamatun oikean tulkintatavan?
 
Valtio on myöntänyt kirkolle autonomian. Valtion lainsäädäntö tukee kirkon oikeutta toimia Raamatun ja Luterilaisten tunnustus kirjojen mukaisesti mukaisesti. sillä kuten edellisellä sivulla olin todennut kirkkolaki sanoo
Valikoivaa lukemista, mutta niinhän se kristityillä on Raamatunkin kanssa, että sieltä poimitaan ne kohdat, jotka sattuvat kulloinkin omaa agendaa tukemaan. Laki kuitenkin on valitettavasti kokonaisuus, eikä sieltä voi napsia yksittäisiä kohtia.

Kirkkolaki antaa kirkolle määräämisvaltaa kirkon hallinnon toiminnan säätelemiseksi. Vihkioikeus ei kuulu kirkkolain sisältöön, vaan se myönnetään papeille avioliittolaissa.
 
Valikoivaa lukemista, mutta niinhän se kristityillä on Raamatunkin kanssa, että sieltä poimitaan ne kohdat, jotka sattuvat kulloinkin omaa agendaa tukemaan. Laki kuitenkin on valitettavasti kokonaisuus, eikä sieltä voi napsia yksittäisiä kohtia.

Kirkkolaki antaa kirkolle määräämisvaltaa kirkon hallinnon toiminnan säätelemiseksi. Vihkioikeus ei kuulu kirkkolain sisältöön, vaan se myönnetään papeille avioliittolaissa.
Kirkko tunnustaa Raamatun ja luterilaisten tunnustus kirjojen mukaista uskoa. Ainakin kirkkolain mukaan kuten aiemmin lainasin. Aiemmin myös lainasin kirkkolain 5. Lukua ja 3. Pykälää joka vaatii pappeja pysymään kirkon tunnustuksessa. Tällöin on oikein antaa varoituksia niille jotka vihkivät samaa sukupuolta olevia pareja, koska ei ole pysytty kirkon tunnustuksessa.
Ja avioliittolaki sanoo että kirkko määrää avioliittolain päälle tulevat lisäehdot.(4. Luku 16 pykälä).
Minusta tässä ei ole mitään epäselvää mitä tulee kirkolliseen vihkimiseen.
 
6. Joulu on Kristillinen juhla, joka on viimeisten vosikymmenten aikana erittäin vahvasti kaupallistunut.

Ei se joulu kovin kristitty ole, koska se on alunperin toisista uskonnoista peräisin. Sana joulukaan ei liitty kristinuskoon mitenkään, vaan se tulee muinaisten germaanien Yule talvifestivaalin nimestä. Joulupukki ja joulukuusikin on täysin muista uskonnoista tai traditioista peräisin.

Kaikki kristityt varmaan tietää myös että 25 joulukuulla ei ollu mitään Jeesuksen syntymäajan kanssa tekemistä, vaikka joulua juhlitaan niinku se olisi hänen syntymäpäivä. Jeesus ja Kristinusko on vain yritetty laittaa näiden muiden traditioiden, uskontojen ja talvifestivaalin päälle, ja tulos on aikamoinen sekoitus monista uskonnoista ja traditioista. Sama juttu pääsiäisenä, sielläkin se pääsiäispupu on samaan aikaan juhlimassa Jeesuksen kanssa.
 
Ei ole vaan ovat harhaoppia. kirkossa tarvittaissin uusi USKON PUHDISTUS, jossa harhaopit potkitaan kirkosta pihalle.

Sanoisin että "mamujen hyysääminen" on niin syvällä kristinuskossa että siitä pitäisi puhdistaa pois Jeesuksen opit jotta siitä päästäisiin eroon.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
5 vuotta sitten eronnut eikä kädet vieläkään kasva karvaa enkä ole sokeutunut. Kyllä se on helppoa tämä likaisen pakanan elämä.

Onneksi tämäkin on nykyään mahdollista ilman, että joku tulee polttamaan roviolla.
 
Muutama ajatus nousi viestistäsi:
1. kun itse olin koulussa ainakin muun uskoiset lähti toiseen tilaan virsien ajaksi. varmaan sama oikeus olisi ollut myös muilla kirkkoon kuulumattomilla.

Euroopan ihmisoikeussopimuksen perusteella uskonnonvapaus koskee myös oikeutta olla ilmaisematta vakaumusta tai uskonnollista uskoa. Jos koulu järjestää - toimintaansa kuulumatonta - uskonnollista toimintaa kaikille yhteisesti, ja ne jotka siihen eivät halua osallistua joutuvat osoittamaan sen esimerkiksi poistumalla paikalta, rikotaan Suomen valtionkin ratifioimia sopimuksia. Kirkko voi järjestää omat juhlansa ennen tai jälkeen joulujuhlien siten, että kenellekään ei tule epäselväksi kyseessä olevan vapaaehtoinen tapahtuma. Mielellään omissa tiloissaan, jolloin sinne haluavat voivat osoittaa positiivista uskonnonvapauttaan menemällä paikalle.

2. en muista nyt mikä valiokunta, asiamies vai valtuutettu oli linjannut että yksi tai kaksi virttä ei tee tapahtumasta uskonnon harjoittamista, niin sillä ny mennään.(siis ihan oikeasti virallinen taho)

Tietysti voisi olla helpompaa argumentoida, jos tietäisi mistä puhutaan. Kyseessä on perustuslakivaliokunnan mietintö PeVM 2/2014, jossa vähemmän yllättäen linjattiin, ettei tapahtumasta tule uskonnollista virren takia. Vähemmän yllättäen, koska valiokuntaan kuului mm. pappeja ja oman luterilaisen seurakuntansa kirkkovaltuuston jäseniä. Mukana myös ainakin yksi herätysliikkeisiin kuuluva (lestadiolainen). Yksi jäsenistä taisi olla uskontokuntiin kuulumaton. Minä puhuisin jääviydestä, joku voisi sanoa "maan tapa".

Erikoista on myös mietinnön tulkinta uskonnon harjoittamisesta, koska virsi on kirkon oman kannan mukaan laulettu rukous. Jos virressä lauletaan jumalan kunnioituksesta seisten (pitääkö selventää seisomaan nousemisen historiallinen merkitys kunnioitustarkoituksessa sekä uskonnollisessa että ei-uskonnollisessa viitekehyksessä?), niin se on ihan puhtaasti uskonnonharjoittamista. Tähän ei mietintö ottanut kantaa millään tavoin, ja perustelut olivat muutenkin hyvin ohkaiset niiltä osin. Eduskunnan sivut ovat nyt ilmeisesti alhaalla, mutta tuolla mietintönumerolla PeVM 2/2014 sen löytää vaikka googlen kautta.

3. Enkeli taivaan virren viimeinen säkeistö (kymmenes, yleensä säkeistöt 3-9 jätetään laulamatta) kuuluu laulaa seisten. sille on ymmärtääkseni pitkät perinteet.

Ks. edellinen kohta. Virsi on laulettu rukous, ja seisomaan nouseminen laulettaessa jumalan kunnioitusta on täysin kyseenalaistamatta uskonnon harjoittamista. Perinteen syntymisestä: tähän pitäisi varmaan kirjoittaa koko kirkko-, kunta- ja valtiohistoria, mutta pääsääntöisesti kirkko on toiminut menneisyydessä valtion ja kunnan sijaisena viranomaisena, eli pitänyt väestökirjaa, vastannut opetuksesta yms. Siitä eroaminen ei ole ollut mahdollista edes muodollisesti. Uskonnonvapauslaki on ollut olemassa 1923 alkaen, ja nimellisesti ainakin siitä asti on ollut eroaminen mahdollista. Käytännössä vaikeaa, koska painostusta ja syrjintää on tullut kirkon ja muun yhteisön taholta, jopa väkivallalla tehostettuna. Perinne on siis syntynyt aikana, jolloin ei ole ollut käytännön mahdollisuuksia pysytellä erossa uskonnosta.

4. olisit voinut ottaa sen viimeisen säkeistön pienenä selän vetreytyksenä. sen verran lyhyt säkeistö.

Osaan kyllä omalla ajallani hoitaa selkäni vetreytyksen, kiitos. Toinen asia on, pitävätkö kaikki uskovaiset omaa uskonnonharjoittamistaan niin vähäpätöisenä, että se ei ole muuta kuin kevyttä jumppaa ja höttöä. Ei tarvitse vastata, siihenhän koko tapauskovaisuus ja luterilaisuus Suomessa perustuu. Kirkkohäät, hautajaiset, ristiäiset yms. on mukava hoitaa kun on valmis ja tuttu kaava. Pappi lätisee aikansa ja sitten ollaan naimisissa, kuulutaan seurakuntaan tai tullaan haudatuksi kirkkomaahan. Uskonto on näissä täysin sivuosissa. Vaihtoehtoja olisi kaikille, mutta kun on se perinne ja tapa.

5.Suomalaiseen perinteeseen on kuulunut jo pitkään kouluissa joulujuhlassa laulettavat muutama virsi. joulukuvaelma ja monesti tiernapojat. jotka ei näitä kestä voivat olla näiden ajan toisessa tilassa.

Ks. edelliset kohdat. Joulukuvaelmaa voi pitää pelkkänä näytelmänä, jos siinä ei ole erillisiä uskonnon harjoittamiseen viittaavia elementtejä. Toisaalta, kristinusko perustuu tähän näytelmään ja sitä opetetaan totena, joten ei sen opetuksellinen tarkoitus ole olla pelkkä satu. Näytelmänä se taas on erittäin kehno, pidän jopa äärimmäisen kornina, kun 8-9 -vuotias tenava lukee neitsyestä ja synnytyksestä. Ihan sivuviitteenä: minut on kastettu, kasvatettu luterilaisena ja olen myöhemmin täysi-ikäistyttyäni eronnut kirkosta. Olen myös ollut nimenomaan se kahdeksanvuotias, joka lukee joulujuhlassa jouluevankeliumia koko koululle ja vanhemmille. Täysin tahtomattani, mutta eipä siihen aikaan sellaista osannut kyseenalaistaa.

Parempiakin ja lapsille sopivampia näytelmiä on maailmassa pilvin pimein, mutta helpointa on tietysti mennä sieltä mistä aita on matalin, ja esityttää sama nolo evankeliumi taas kerran. Kaava kun on valmiina, useimmiten myös ne kylpytakit ja pääpyyhkeet itämaan tietäjille.

6. Joulu on Kristillinen juhla, joka on viimeisten vosikymmenten aikana erittäin vahvasti kaupallistunut.

Joulun tausta on pakanallinen, Suomessa jopa nimi on pakanallista perua (germaanien yule), ajankohta on perinteinen pakanallinen yhdistelmä mm. vuoden pimeimmän ajan taittumisen (talvipäivänseisaus) ja sadonkorjuun (kekri) juhlistamista. Jeesus, jos sellainen henkilö edes historiallisena ihmisenä on ollut olemassa, ei kaiken järjen mukaan ole edes syntynyt joulukuussa vaan syksyllä. Kristityt sijoittivat joulun pakanallisten juhlien aikaan (Mithra, Saturnalia, Sol), jotta pakanoille olisi ollut helpompi ujuttaa uskonto mieliin.

Kaupallisuudesta en pidä itsekään, mutta joulussa kristillisyys on hyvin, hyvin pienessä osassa edes tapauskovaisella väestönosalla.
 
Viimeksi muokattu:
Valikoivaa lukemista, mutta niinhän se kristityillä on Raamatunkin kanssa, että sieltä poimitaan ne kohdat, jotka sattuvat kulloinkin omaa agendaa tukemaan. Laki kuitenkin on valitettavasti kokonaisuus, eikä sieltä voi napsia yksittäisiä kohtia.

Kirkkolaki antaa kirkolle määräämisvaltaa kirkon hallinnon toiminnan säätelemiseksi. Vihkioikeus ei kuulu kirkkolain sisältöön, vaan se myönnetään papeille avioliittolaissa.
Lisäksi evlut-kirkon palveluksessa oleva työntekijä on virkamies tai viranhaltija, eikä voi toimia syrjivästi tai lainvastaisesti virassaan. Kaikista helpointa olisi, jos vihkioikeus olisi vain maistraateilla, ja uskonnolliset yhdyskunnat saisivat antaa siunauksensa haluaville. Tosiasiassa harva enää erikseen jaksaisi järjestää siunaustilaisuutta.

Kirkko ei omista vihkimistä millään tavalla. Ennen kristinuskoa avioliitot sovittiin joko parin keskinäisellä sopimuksella tai vanhempien, suvun tai yhteisön hyväksynnällä. Kirkko on kyllä tehokkaasti pyrkinyt omimaan kaiken siihen liittyvän.
 
Viimeksi muokattu:
Mun mielestä ei tehty mitään väärää. Suomen ev. lut kirkkokin voisi potkia vähintään Raamatun vastaiset liberaali papit ja piispat pellolle. miksei myös osa jäsenistöstä. Edellisellä sivulla kirjoitin kirkon ongelmasta ja siitä mitä kirkon tulisi tehdä ja miksi kirkko ei tee niinkuin pitäisi.
Uskonnollisilla yhdyksillä ja miksei muillakin on oikeus vaatia opillista yksimielisyyttä. täytyy muistaa että toisin kuin jehovan todistajat opettaa(vaikka eivät julkisesti myönnä) se että erotetaan seurakunnasta ei tarkoita sitä että kaikki yhteydenpito lakkaa. siinä katkeaa lähinnä ehtoollisyhteys ja seurakunnan päätöksentekoon vaikuttaminen. seurakunnasta erottaminen ei ole mikään helppo nopea ja yksinkertainen prosessi. se on jokseenkin raskas prosessi eikä se tapahdu hetkessä.

Ei mutta kun ne ratsastaa suvakkiudella, että kaikki on tervetulleita. Ymmärrän hyvin, koska rahahanoja voi sulkeutua rasistiteemoilla. Rahahanojen takia ne ymmärtää vieraitakin uskontoja.
Ehkä näissäkin on se sama teema kuin eräässä toisessakin uskonnossa, että vääräuskoisille voi valehdella. Samaa spagettihirviötä nekin palvoo, mutta toiset pysyneet enemmän alkuperäisissä perinteissä.

Taatusti tekee Kirkko Oy:lle hallaa keskiaikaiset ajatukset. Ainahan siellä on joku Räsäsen kaltainen öyhöttämässä--> jäsenkato.
Meinaan keskiajalla tolkku oli kaukana, kun noidaksi epäiltyjä hukutettiin kivipainoilla veden pohjaan plus kaikki muut kirkon nimissä tehdyt sadistiset kidutusmurhat poikkeaville.
Spagettihirviön palvonta --> jäsenkato --> kohti tolkkua.
 
Kuten yllä totesin luterilaisessa kirkossa pitäisi mennä sen mukaan mitä Raamattu ja luterilaiset tunnustuskirjat sanoo.
Tästä olen aivan samaa mieltä, vaikka kirkkoon kuulumaton ateistipakana olenkin. Kirkon pitäisi pitäytyä tiukasti Raamatun sanassa, mielellään Luther-säätiön ja Paavalin synodin hengessä. Saarnoihin takaisin synnintuntoa ja helvetin lieskoja, eikä mitään kaikki pääsevät taivaaseen -nössöilyä.

Tällä tavalla kirkon ja valtion ero tapahtuisi pikavauhtia, eikä jäsenmäärän putoamista alle puoleen suomalaisista tarvitsisi odottaa 2030-luvulle.
 
Tällä tavalla kirkon ja valtion ero tapahtuisi pikavauhtia, eikä jäsenmäärän putoamista alle puoleen suomalaisista tarvitsisi odottaa 2030-luvulle.

Tuo toki vaatisi sen, että ihmiset kävisivät siellä kirkossa kuuntelemassa näitä juttua ja eihän siellä käy kuin se jengi, joka ei tule koskaan kirkosta eroamaan...
 
Tuo toki vaatisi sen, että ihmiset kävisivät siellä kirkossa kuuntelemassa näitä juttua ja eihän siellä käy kuin se jengi, joka ei tule koskaan kirkosta eroamaan...
Ei tarvitse käydä kirkossa, kun uusi arkkipiispa kertoo kaikissa tiedotusvälineissä homouden ja naispappeuden olevan syntiä.

Edit: Samoin kuin abortit, alkoholin käyttö ja avioliiton ulkopuolinen seksi. Eiköhän noilla teeseillä alkaisi eduskunnassakin mietintä, kuinka kirkon saisi mahdollisimman nopeasti irti valtion rahoista ja toiminnasta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
260 511
Viestejä
4 523 576
Jäsenet
74 633
Uusin jäsen
Jebede

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom