Tän pelin arvostelujen arvostelemisen kanssa kannattaa ottaa huomioon että kaikki pelit ei vaan ole kaikille. Tää on enemmän keskiaika-simulaattori tyyppinen peli kuin perinteinen fantasia-/roolipeli ja jos se että pelin alku on kankea tai se että kaikkia taitoja pitää opetella (itse, pelihahmo ei osaa ennen kuin itse osaa) niin kyllä itse ainakin ymmärrän jos kiinnostus loppuu kesken. Tässä on erittäin pitkä aloitus, se on ihan faktaa. Jos jollakulla ei kestä käpy että vasta sen jälkeen pääsee kunnolla opettelemaan noita tiettyjä taitoja kuten taistelemista, jousiampumista tai tiirikointia niin sitten on varmaan parempi pelata jotain muuta peliä.
Ja osalle tämänkin ketjun osallistujista tai pelin faneista voisi tehdä hyvää ottaa ne omat vaaleanpunaiset KCD lasit silmiltä ja hyväksyä että peli on pelajaa kohtaan aika vaativa. Jos joku ei siitä tykkää niin on ihan turha vetää itselleen herneitä nenään ja vaatia että
"PELAAT NYT PERKELE EDES 20H ENNEN ARVOSTELUA ". Tämä ilmiö muistuttaa mua lentosimulaattoripelien harvasta mutta äänekkäästä fanijoukosta. Itsellä ei kestä käpy edes yrittää opetella niitä koska siellä on sellaisia autisteja jotka vaativat kanssapelaajilta niin kovaa realismia että pitää käyttää oikeaa lennonjohdon ja pilotin terminologiaa tai muuten
"pelaat sitä väärin". Peliarvostelut vaikka niiden pitäisi olla puolueettomia (eivätkä ne ainakaan isommilla sivustoilla koskaan ole) ovat kuitenkin loppuviimein sen kyseisen pelaajan (=arvostelijan) mielipide pelistä.
Lähdetään nyt liikkeelle siitä, että arvostelijan tehtävänä on pelata peliä niin kauan, että siitä voi tehdä oikean arvion. Jos ei pelaa, ei voi laittaa Muropaketin kokoiselle saitille kyllä arvosteluakaan. Koska tuokin on isoksi osaksi niin tuubaa ja silti jotkut jättää hyvän pelin ostamatta sen vuoksi.
Arvostelu on pelaajan mielipide kyllä, mutta jos ei genre kiinnosta, anna jonkun muun arvostella se. Jopa järkyttävän huonot lisenssipelit pelataan läpi arvosteluihin kunnon saiteilla. Tässä ei ole pelattu edes alkua läpi ja tehdään johtopäätöksiä pelin toimivuudesta asioissa, mitkä ei pidä paikkaansa, kun kyse onkin siitä ettei hahmo osaa sitä.
Ymmärrän ettei peli sovi kaikille. Minäkään en pelaa montaa hyväksi kehuttua peliä, enkä hauku niitä huonoiksi koska genre ei uppoa mulle. Etenkään jos en jaksa edes pelata sitä. Ja just lentosimut. Ei mullakaan kestä käpy ja näen silti miten upeita pelejä ne on, en vain pelaa niitä.
Ja mä kuulin koko pelistä viikko sitten perjantaina, eli mitään KCD laseja ei todellakaan ollut päällä kun pelin aloitin, vaan ummikkona menty ja peli on huikea.
Jos joku ei tykkää, niin ei tykkää ja pelaa muuta, se on totta. Mutta et voi haukkua pelin mekaniikoita jos et pelaa sitä nii kauan et ne oppii pelissä..
Se joka ei pidä keskiaikaisesta maailmasta, tuskin ostaa peliä.
Se joka ei pidä kymmeniä tunteja pitkistä RPG peleistä, tuskin ostaa peliä. Eli miksi sitten valittaa, jos kestää kauan?
Ja itse en pelaa rpg pelejä koskaan..siis koskaan, koska niissä on aina jotain yliluonnollista mikä ei kiinnosta. Eli kokemusta ei RPG peleistä käytännössä ole ollenkaan, vaikka skyrimiä jne olen pelannut.
En pidä tätä mitenkään ”vaativana” pelaajalle. Peli on soljunut itsestään eteenpäin kokoajan. Missään en ole koskaan ollut jumissa, etten tietäisi mitä pitäisi tehdä.
Peli ei ole ollut mitenkään edes vaikea. Hyvin nopeasti kävi jo prologuen aikana läpi, että jannu ei osaa, joten taistele vain niitä vastaan ketä pystyt,,37 kovempia jätkiä.
Taistelut voittanut sen jälkeen helposti, kun tietää koska mennä karkuun ja koska ei. Kertaakaan ei ole tullut tarvetta edes tallennusjuomalle. Ei ole niin järisyttävää paikkaa tullut vastaan. Peli on pikemminkin ollut erittäin helppo avoimen maailman peliksi ja kaikki vaikeuselementti perustuu todellisuuteen. Eli kun pelaa maalaisjärjellä, peli on todella helppo. Jos yrittää heti kaikki mulle nyt, peli on ylivoimaisen vaikea.
Edit:
Jos tämä toteutuisi niin sitten valitettaisiin että miksi miltään isommalta saitilta ei tule KCD arvosteluita kun mikään niistä ei olisi pelannut peliä loppuun asti ennen vuotta 2019.
Peli ilmestyi tiistaina. Eilis iltaan mennessä olin pelannut 40h, kolmessa päivässä. Olen ottanut pintaraapaisun pelistä ja väitän, että nyt jo voisin tehdä ihan hyvän arvostelun. Koska nyt jo olen saanut selville kymmeniä asioita mitkä tulee pelin edetessä vielä paranemaan ja missä nyt ole ongelmissa.
Tuossa ajassa olen myös päässyt toteamaan mikä on teknistä toteutusta ja mikä hahmon ongelmaa tarinassa jne.
Väitän edelleen, että Muropaketin arvostelu on aivan järkyttävän luokaton, eikä tuon kokoisen sivun pitäisi tuollaista julkaista. Jos ei nappaa, toinen arvostelija pelaamaan.
Ja kuten todettu, mä voisin pelata vaikka Horizon Zero Dawnia ja antaa hyvän arvosanan, vaikka itse en pelistä tykkäisi. Koska näen miksi siitä ihmiset tykkää. Arvostelija pelaa uransa aikana kymmeniä/satoja pelejä mistä ei välttämättä itse pidä, mutta ei se tarkoita että peli itsessään on huono.
Sama kun mä menisin marttojen virkkuukokoukseen sanomaan miten hanurista virkkaaminen on..kyllä mä osaan nähdä myös sen mikä on hyvää, vaikka itse ei pidä.