Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling

Kokeilin Switch-emulaattori Ryujinxissä Xenoblade X:n kanssa ja törmäsin itse asiassa täysin odottamattomiin graafisiin ongelmiin, sillä pelin ruoho alkoi välkkymään jatkuvasti, mitä pidin tietenkin ensin emulaattorin ongelmana, mutta ongelma katosi kokonaan FG pois päältä. Vähän kiinnostaisi tietää, mikä näin epätyypillisen oikun aiheuttaa. Näyttiksen käyttöaste?
Tulee mieleen Capture API:n vaihto WGC:hen, sitä suositellaan jos on ongelmia DXGI:n kanssa
 
Tarkoitukseni olisi kokeilla "harrastus" mielessä tuota LSFG settiä kahdella näytönohjaimella. Toki olisi kiva kokemus pelata 4k telkassa hiukan raskaampiakin pelejä. Tämänhetkinen näytönohjain on RX 6800XT. Kaveriksi korttia miettinyt ja jopa ostaakkin jo luvannut, mutta alkoi mietityttämään että minkälaiset minimi speksit tossa "orja" kortissa pitäisi olla, että siitä olisi iloa ? Käsittääkseni kuva tuodaan tuon toisen ohjaimen läpi. Vaikuttaako esimerkiksi Pcie väylän nopeus suorituskykyyn. Nyt löytyisi vapaa 3.0 x 16 väylä. Jos siihen laittaa pcie 4.0 x 4 kortin kuseeko koko homma ? Tai vaikka rtx4060 joka on 4.0 x 8 ?
 
Tarkoitukseni olisi kokeilla "harrastus" mielessä tuota LSFG settiä kahdella näytönohjaimella. Toki olisi kiva kokemus pelata 4k telkassa hiukan raskaampiakin pelejä. Tämänhetkinen näytönohjain on RX 6800XT. Kaveriksi korttia miettinyt ja jopa ostaakkin jo luvannut, mutta alkoi mietityttämään että minkälaiset minimi speksit tossa "orja" kortissa pitäisi olla, että siitä olisi iloa ? Käsittääkseni kuva tuodaan tuon toisen ohjaimen läpi. Vaikuttaako esimerkiksi Pcie väylän nopeus suorituskykyyn. Nyt löytyisi vapaa 3.0 x 16 väylä. Jos siihen laittaa pcie 4.0 x 4 kortin kuseeko koko homma ? Tai vaikka rtx4060 joka on 4.0 x 8 ?
Tuolta voi tutkailla: Secondary GPU Max LSFG Capability Chart

Numerot kertovat suurimman mahdollisen fps:n kun käytössä 2X frame gen, eli ykkösnäytönohjaimen renderöimä pohja-fps on puolet taulukon numeroista. Esim. itsellä on RX Vega 56 joka pyörittää hyvin 3440x1440 @ 144 fps.

Enpä usko että PCIe kaistoilla on suurta merkitystä, esim RTX 5090:n suorituskyky laskee kymmenisen prosenttia keskimäärin PCIe 4.0 x4:llä vs. PCIe 5.0 x16.

LSFG:n discord serveriltä löytyy tarkka vaiheittainen ohje kakkosnäytönohjaimen käyttöönottoon :)
 
Tarkoitukseni olisi kokeilla "harrastus" mielessä tuota LSFG settiä kahdella näytönohjaimella. Toki olisi kiva kokemus pelata 4k telkassa hiukan raskaampiakin pelejä. Tämänhetkinen näytönohjain on RX 6800XT. Kaveriksi korttia miettinyt ja jopa ostaakkin jo luvannut, mutta alkoi mietityttämään että minkälaiset minimi speksit tossa "orja" kortissa pitäisi olla, että siitä olisi iloa ? Käsittääkseni kuva tuodaan tuon toisen ohjaimen läpi. Vaikuttaako esimerkiksi Pcie väylän nopeus suorituskykyyn. Nyt löytyisi vapaa 3.0 x 16 väylä. Jos siihen laittaa pcie 4.0 x 4 kortin kuseeko koko homma ? Tai vaikka rtx4060 joka on 4.0 x 8 ?
Tätä aloin itsekin miettiä eilen. Koneessa on tällä hetkellä RX 7600 ja mahdollista olisi saada joko RX 6600 tai RX 5500XT rinnalle. Muuten olisin jo varmaan testannut mutta pari seikkaa jarruttaa:

1) minulla on emossa (MSI B550-A Pro) kiinni asema molemmissa M.2. paikoissa ja emon manuaalin mukaan toinen PCIe x16 väylä ei toimi jos molemmat M.2. paikat käytössä. Eli pitäisi ostaa SATA-SSD tuon M.2. tilalle millä pelit majailee
2) riittääkö nykyinen 650W virtalähde kahdelle kortille (max 130W + 165W + kaikki muut osat)? Eli meneekö sekin sitten vaihtoon?

Eli yo. tulisi kohtuullisesti lisäkustannuksia.

Toinen vaihtoehto olisi sitten varmaan vaihtaa nykyinen Ryzen 5 3600 cpu semmoiseen malliin, missä on integroituna Radeon ohjain. Noita ei vain taida AM4 kantaan olla kuin 5600G, 5700G, 5500GT ja 5600GT?
 
Viimeksi muokattu:
Tätä aloin itsekin miettiä eilen. Koneessa on tällä hetkellä RX 7600 ja mahdollista olisi saada joko RX 6600 tai RX 5500XT rinnalle. Muuten olisin jo varmaan testannut mutta pari seikkaa jarruttaa:

1) minulla on emossa (MSI B550-A Pro) kiinni asema molemmissa M.2. paikoissa ja emon manuaalin mukaan toinen PCIe x16 väylä ei toimi jos molemmat M.2. paikat käytössä. Eli pitäisi ostaa SATA-SSD tuon M.2. tilalle millä pelit majailee
2) riittääkö nykyinen 650W virtalähde kahdelle kortille? Eli meneekö sekin sitten vaihtoon?

Eli yo. tulisi kohtuullisesti lisäkustannuksia.

Toinen vaihtoehto olisi sitten varmaan vaihtaa nykyinen Ryzen 5 3600 cpu semmoiseen malliin, missä on integroituna Radeon ohjain. Noita ei vain taida AM4 kantaan olla kuin 5600G, 5700G, 5500GT ja 5600GT?
1) Sata SSD olisi tietenkin hitaampi kuin M.2, mutta vaihtokauppana ei maksaisi mitään. Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa moelmpien M.2 asemien tilalle yksi isompi, esim. jos nykyiset on 2x1TB niin tilalle 1x2TB.
2) Riittää hyvin, RX 7600 vie 150W, ja sekä RX 6600 että RX 5500XT vie 120W. Virtalähteessä on PCIe liittimiä neljä ja niistä vain kaksi menee käyttöön. Lisäksi LSFG käytössä kakkoskortti vie käytännössä vähemmän kuin 100% pelikäytössä, tässä tapauksessa alle 100W.

Prossun päivitys kuulostaa periaatteessa ihan järkevältä ajatukselta, siinä saisi 5700G:llä vähäsen lisää suorituskykyä per ydin ja pari lisäydintä, ja integroitu näytönohjain olisi vähävirtainen eikä vaatisi M.2 asemiin muutoksia. 5700G:n iGPU:ssa on suorituskykyä ehkä noin puolet 5500 XT:stä, pitäisi nippa nappa riittää 1080p @ 120 fps pelaamiseen 2X:llä tai jopa 180 fps 3X:llä. Tästä löytyy esimerkki youtubesta. Mutta dedikoitu kortti on luotettavin ratkaisu, ja integroitu ei riitä isommilla resoilla 120fps+ pelaamiseen.

RX 5500 XT on noin 40 prossaa hitaampi kuin RX 6600, riippuu resoluutiosta ja tavoite-fps:stä riittääkö 5500 XT
 
Mikähän mulla on LSFG asetuksissa pielessä ,kun tuo paskoo grafiikat aivan käyttökelvottomaksi starfieldissä. Pelin oma frame generation systeemi toimii kuvan laadullisesti moitteettomasti. Käytössä toistaiseksi vain yksi GPU.
 
Mikähän mulla on LSFG asetuksissa pielessä ,kun tuo paskoo grafiikat aivan käyttökelvottomaksi starfieldissä. Pelin oma frame generation systeemi toimii kuvan laadullisesti moitteettomasti. Käytössä toistaiseksi vain yksi GPU.
Peliin sisäänrakennettu on oletuksena aina parempi*, ennen kaikkea koska se tehdään ennen mitään post processing settejä tai GUI:n piirtoa. Kuten ajureista pakotettavat AMD Fluid Motion Frames tai NVIDIAn Smooth Motion, LSFG pääsee leikkimään ruudulla vasta kun se on kaikin puolin valmis. Kyse ei ole siis asetuksista.

*poikkeuksia voi löytyä vahvistamaan säännön mutta harvassa ovat
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 836
Viestejä
4 720 218
Jäsenet
77 103
Uusin jäsen
greipinsiemen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom