Keskustelua työttömyydestä

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Edelleen. Mitä helvettiä sä puhut yli 6000€ palkansaajista ja vertaat niitä 10-12€/h palkkojen pärjäämisen kanssa?

Ei mitään järkeä. Sama kuin vertaisi Toyotaa Ferrariin. Toisella ajellaan työmatkat, toisella nautiskellaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Ensiksikin asuntoja pitäisi rakentaa lisää ja niiden vuokria saada alas. Nyt kehityssuunta on ollut että vuokrat vain nousevat, koska kysyntää liikaa.
Jos ei ole varaa asua "kalliilla" alueella niin vaihtoehtona ei tietenkään voi olla että muuttaa "halvemmalle" alueelle?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 923
@jeppe82 et vissin tarkoittanut minua, ja vastasin vaan yleisesti että jotkut tienaavat ja rahat eivät riitä vaikka sitä tulee ovista ja ikkunoista?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 923
Jos ei ole varaa asua "kalliilla" alueella niin vaihtoehtona ei tietenkään voi olla että muuttaa "halvemmalle" alueelle?
No, ei kyllä ole mikään kallis alue kun asumme samassa rapussa. Hän omistaa asunnon ja minä vuokralla :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Edelleen. Mitä helvettiä sä puhut yli 6000€ palkansaajista ja vertaat niitä 10-12€/h palkkojen pärjäämisen kanssa?

Ei mitään järkeä. Sama kuin vertaisi Toyotaa Ferrariin. Toisella ajellaan työmatkat, toisella nautiskellaan.
Vielä rautalangasta. Jos et osaa käyttää rahaa on aivan sama mitä tienaat niin silti elät kädestä suuhun.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Vielä rautalangasta. Jos et osaa käyttää rahaa on aivan sama mitä tienaat niin silti elät kädestä suuhun.
Ymmärrän hyvinkin asian. Tunnen itsekin tällaisia ihmisiä, mutta miksi se itku aina suunnataan näihin 10€/h ihmisiin? Niinkuin se olisi näiden ihmisten vika että se kokaiini maksaa niin vitusti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
No, ei kyllä ole mikään kallis alue kun asumme samassa rapussa. Hän omistaa asunnon ja minä vuokralla :)
Kärjistetysti jos tienaat tonnin niin et voi asua tonnin asunnossakaan. Vuokriahan nostaa pk seudulla juuri ne maksukyvyttömät valtion "asiakkaat"

mutta miksi se itku aina suunnataan näihin 10€/h ihmisiin?
Varmaan siksi kun ne otetaan aina esimerkiksi että X summalla ei voi tulla toimeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 082
Minulla on vähän ristiriitaisia tunteita aktiivimallin vastustamisesta.

Naispuolinen serkkuni +40v asui Sotkamossa miehensä kanssa ja oli itse työtön. Hän lähti kuitenkin opiskelemaan Kotkaan ammattikorkeaan neljäksi vuodeksi, valmistui ja sai Espoosta työpaikan. Espoossa hetken töitä tehneenä avautui koulutusta vastaava työpaikka lähellä Sotkamoa. Nykyään asuu jälleen Sotkamossa siinä samassa talossa.

Kannattiko opiskelu ja yrittäminen työllistymiseen? Kyllä.


Oma äitini joutui lopettamaan työnsä laskennassa, kun hän sai aivoinfarktin ja menetti kykynsä siinä hommassa. Lähti kuitenkin vielä 50-vuotiaana opiskelemaan 350km päähän kotoaan kolmeksi vuodeksi. Ei ole saanut sen alan töitä, mutta on pysynyt virkeänä ja toimeliaana.

Kannattiko yrittää työllistyä? Ehdottomasti.


Sitten seuraan vierestä ulinaa, kun osa parhaissa iässään olevia työttömiä miehiä tai naisia itkeskelevät yhtenä kuorona siitä, että joutuvat lähettämään kerran viikossa työhakemuksen. Vetäkää käteen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 923
@Ile_26 no sen takia avaa noita hyviä keskusteluita siellä https://www.facebook.com/groups/aktiivimalli/ koska sitä kautta saattaisiki kuulua muuallekin kuin tänne foorumille.

Jengi alkaa pikku hiljaa jakamaan noita eteenpäin ja jäsenet lisääntyy kun tietoisuus ryhmästä kasvaa.

Ollaan sentään saatu napattua sen nimi ekana käyttöön ja pikku hiljaa nousee tietoisuus siitä.

No, ainakin yksi jäsen on James Hirvisaari, mutta ei ole vielä kirjoittanut mitään. Ehkä kohta?

Twitter on vielä minulla vähän uusi tutkavuus, mutta käsittääkseni sielläkin on jo muutama ihan asiatyyppi aiheesta kiinostunut seraamassa. Käykää katsomassa ja ketokaa.

Aktiivimalli (@Aktiivimalli_fi) | Twitter
 
Viimeksi muokattu:

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Minulla on vähän ristiriitaisia tunteita aktiivimallin vastustamisesta.

Naispuolinen serkkuni +40v asui Sotkamossa miehensä kanssa ja oli itse työtön. Hän lähti kuitenkin opiskelemaan Kotkaan ammattikorkeaan neljäksi vuodeksi, valmistui ja sai Espoosta työpaikan. Espoossa hetken töitä tehneenä avautui koulutusta vastaava työpaikka lähellä Sotkamoa. Nykyään asuu jälleen Sotkamossa siinä samassa talossa.

Kannattiko opiskelu ja yrittäminen työllistymiseen? Kyllä.


Oma äitini joutui lopettamaan työnsä laskennassa, kun hän sai aivoinfarktin ja menetti kykynsä siinä hommassa. Lähti kuitenkin vielä 50-vuotiaana opiskelemaan 350km päähän kotoaan kolmeksi vuodeksi. Ei ole saanut sen alan töitä, mutta on pysynyt virkeänä ja toimeliaana.

Kannattiko yrittää työllistyä? Ehdottomasti.


Sitten seuraan vierestä ulinaa, kun osa parhaissa iässään olevia työttömiä miehiä tai naisia itkeskelevät yhtenä kuorona siitä, että joutuvat lähettämään kerran viikossa työhakemuksen. Vetäkää käteen.
En itsekään ajattele positiivisesti terveistä lusmuista työttömistä. Mielestäni tässä ei kuitenkaan ole siitä kiinni.

Tässä kuitenkin pistetään kaikki 400 000 työtöntä saman kamman alle heti. Miksi?

Työttömissä on helvetin monta eri tyyppistä työtöntä.

Onko työtön juristi tai arkkitehti tai lääkäri saman arvoinen työtön kuin esimerkiksi bussikuski, kahvilatyöntekijä tai siwan kassa?

Onko mitään järkeä että työnantaja saa turhaan 1000+ hakemusta työpaikkaan, koska työkkäri pakottaa?

Ihan oikeasti, jos työntekijällä ei ole mahdollisuuksia saada kyseistä työpaikkaa, niin kyseisen työpaikan hakeminen aiheuttaa ainoastaan lisäkustannuksia työnantajalle. Kohta työnantajat lopettavat ilmoittamasta työpaikkoja avoimilla markkinoilla. Siinähän ollaan sitten, kun 95% työpaikoista eivät ole avoimilla työmarkkinoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 668
Minulla on vähän ristiriitaisia tunteita aktiivimallin vastustamisesta.

Naispuolinen serkkuni +40v asui Sotkamossa miehensä kanssa ja oli itse työtön. Hän lähti kuitenkin opiskelemaan Kotkaan ammattikorkeaan neljäksi vuodeksi, valmistui ja sai Espoosta työpaikan. Espoossa hetken töitä tehneenä avautui koulutusta vastaava työpaikka lähellä Sotkamoa. Nykyään asuu jälleen Sotkamossa siinä samassa talossa.

Kannattiko opiskelu ja yrittäminen työllistymiseen? Kyllä.


Oma äitini joutui lopettamaan työnsä laskennassa, kun hän sai aivoinfarktin ja menetti kykynsä siinä hommassa. Lähti kuitenkin vielä 50-vuotiaana opiskelemaan 350km päähän kotoaan kolmeksi vuodeksi. Ei ole saanut sen alan töitä, mutta on pysynyt virkeänä ja toimeliaana.

Kannattiko yrittää työllistyä? Ehdottomasti.


Sitten seuraan vierestä ulinaa, kun osa parhaissa iässään olevia työttömiä miehiä tai naisia itkeskelevät yhtenä kuorona siitä, että joutuvat lähettämään kerran viikossa työhakemuksen. Vetäkää käteen.
Hei nyt vähän valoja päälle, on tietysti hienoa, jos löytää opiskelupaikan 600km päästä, valmistuu ja ilmeiseisti löytää vielä työpaikan Espoosta.. Samaan aikaan mies, sekä perhe asustaa Sotmamossa, kunnes edellämainittu työtön(nyt työllistynyt) löytää työnpaikan Sotkamosta?

Jäikö mulla nyt jotain ymmärtämättä..


Mun Äiti sai aikoinaan aivoinfarktin, teki 40 vuotta samaa duunia ja sen jälkeen oli vihannes, ikää oli 59v.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 923
@jeppe82 mä katoin tämän vasta eilen Areenasta ja kyllä siinä taas päättäjät kakoilevat ja ei saada kunnon vastausta.

Mitä ihmettä, myös linkki menee automatic upotukseksi
@Sampsa

Koodi:
https://areena.yle.fi/1-4241593
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
572
Se millä rahalla pärjää kuukaudessa, on sekä omista tottumuksista että elämäntilanteesta kiinni. Esim. itse pärjään työmarkkinatuella, asumistuella ja 9€ kulukorvauksella per työpäivä. Maksan näistä kaiken ja lyhennän näistä vielä lisäksi opintolainaa ~90€ per kuukausi. Lääkkeisiin menee myös aika paljon rahaa. Mitään autoa en tietysti omista enkä käytä rahojani yhtään mihinkään turhaan. Jos taas kyseessä on perhe ja vuokra on sen tonnin kuussa, rahaa pitää olla huomattavasti enemmän käytössä, jotta pystytään kattamaan päivittäiset menot.

Aktiivimalli 2 on todellakin ongelmallinen, jos se pakottaa kaikki työttömät lähettämään yhden työhakemuksen per viikko. Esim. minulle on entinen ja nykyinenkin TE-toimiston virkailija sanonut, että en tule enää työllistymään ja että oikea osoite minun kohdallani on juurikin kuntouttava työtoiminta ja korkeintaan työkokeilu, ja olen tämän nykyään hyväksynyt ja olen tyytyväinen että saan edes tällä hetkellä tehdä 9€ per päivä (+ muut tuet) työtä, varsinkin kun kyseinen työ ei ole vastenmielistä.

Myönnän kuuluvani ns. "heikompaan ainekseen", jos oletetaan että sillä käsitetään muun muassa kroonisesti sairaat osatyökykyiset/työkyvyttömät, alkoholistit ja huumeiden käyttäjät. Jos aktiivimalli 2 tulee, myös "heikompi aines" pakotetaan hakemaan töitä muiden työttömien ohella. Mikä järki siinä on? Ei yksikään yritys palkkaa näitä henkilöitä, vaikka he olisivat miten tunnollisia ja aikaansaavia työntekijöitä tahansa. Yleisestikin aktiivimalli 2 johtaa vain siihen, että yritykset eivät ilmoita ollenkaan enää avoimia työpaikkoja, tai viimeisetkin itse rekrytoivat yritykset, ulkoistavat rekrytoinnin vuokratyöfirmoille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Jos heikompaa ainesta halutaan elättää, on varmaankin jatkuva kuntouttava työtoiminta se paras vaihtoehto. Ainakin huomattavasti parempi kuin se, että annetaan maata kotona vastikkeettomasti. Se on ihan totta, että yksikään yritys ei näitä palkkaa. Osa ratkaisuista ei ole kovin humaaneja, joten en niitä tähän kirjoita.

Suurin osa kansalaisista kannattaa nykyistä aktiivimallia (minä mukaanlukien), mutta tästä seuraavasta omaehtoisen työnhaun mallista on minullakin ristiriitaiset mielipiteet. Periaatteessa kannatan sitä, että työttömän pitää hakea työtä ja raportoida työnhausta viikottain, ja jos ei hae, tulee se 2 kuukauden karenssi, mutta näin yrittäjänä en kyllä haluaisi saada kasapäin mitään nollahakemuksia, jos olisin työvoimaa hakemassa.

Tähän omaehtoisen työnhaun malliin pitäisi saada ainakin sellainen lisäys, että haettavan työpaikan pitää vastata työttömän osaamistasoa. Jos työtön hakisi sellaiseen työpaikkaan, johon hänelle ei ole osaamista, se ei täyttäisi haettavan työpaikan kriteeriä ja tästä napsahtaisi työttömälle karenssi. Näitä pitäisi siis työvoimaviranomaisten tarkkaan seurata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 039
Jos aktiivimalli 2 tulee, myös "heikompi aines" pakotetaan hakemaan töitä muiden työttömien ohella. Mikä järki siinä on? Ei yksikään yritys palkkaa näitä henkilöitä, vaikka he olisivat miten tunnollisia ja aikaansaavia työntekijöitä tahansa. Yleisestikin aktiivimalli 2 johtaa vain siihen, että yritykset eivät ilmoita ollenkaan enää avoimia työpaikkoja, tai viimeisetkin itse rekrytoivat yritykset, ulkoistavat rekrytoinnin vuokratyöfirmoille.
Mitä olen kuullut niin aktiivimalli 1 sekä 2 ei kosketa työttömiä, jotka ovat tehneet aktivointisopimuksen ja siirtyneet TYPin piiriin.

Sitä paitsi ne jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa/työkokeilussa riittää että teet tunnin töitä viikossa niin tilastoissa olet virallisesti työllinen. Ja nuo aktiivimallit koskettavat vain työttömiä ;)
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
572
Mitä olen kuullut niin aktiivimalli 1 sekä 2 ei kosketa työttömiä, jotka ovat tehneet aktivointisopimuksen ja siirtyneet TYPin piiriin.

Sitä paitsi ne jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa/työkokeilussa riittää että teet tunnin töitä viikossa niin tilastoissa olet virallisesti työllinen. Ja nuo aktiivimallit koskettavat vain työttömiä ;)
Tästä olisi hyvä kuitenkin saada vielä faktaa pöytään kuulopuheiden sijaan. Nykyinen aktiivimallihan koskee esimerkiksi myös sairauslomalla olevia työttömiä.

Se on kyllä ihan totta, että työkokeilijoita ja kuntouttavassa olevia ei lasketa työttömiksi tietyssä tilastossa. Tämän takiahan hallitus kaunistaa tilastoja aktiivimallilla ja voi sanoa työttömyyden vähentyneen kun lisää porukkaa laitetaan edellämainittuihin toimiin.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 039
Tästä olisi hyvä kuitenkin saada vielä faktaa pöytään kuulopuheiden sijaan. Nykyinen aktiivimallihan koskee esimerkiksi myös sairauslomalla olevia työttömiä.
Kuulin tuon tutultani joka on työttömien uraohjauksessa sekä kuntouttavassa työtoiminnassa, jossa ohjaaja oli todennut noin.

Nimenomaan koskettaa työttömiä, mutta jos tekee töitä (esim. työkokeilu/kuntouttava työtoiminta) vähintään tunnin viikossa ei ole enää työtön.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 688
Mitä olen kuullut niin aktiivimalli 1 sekä 2 ei kosketa työttömiä, jotka ovat tehneet aktivointisopimuksen ja siirtyneet TYPin piiriin.

Sitä paitsi ne jotka ovat kuntouttavassa työtoiminnassa/työkokeilussa riittää että teet tunnin töitä viikossa niin tilastoissa olet virallisesti työllinen. Ja nuo aktiivimallit koskettavat vain työttömiä ;)
Siis täh... Pikemminkin voisi sanoa, että töissä (18h/3kk) ja ilmaistöissä (5pv/3kk) olevilta ei leikata mitään, koska he ovat aktiivisia. Tottakai aktiivimalli koskee heitä, kun joutuvat tekemään tuollaisia "töitä" täyttääkseen aktiivimallin ehdot. Hakemuksia ei tarvitse lähetellä jos on jo töissä tai ilmaistöissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 188
Kuulin tuon tutultani joka on työttömien uraohjauksessa sekä kuntouttavassa työtoiminnassa, jossa ohjaaja oli todennut noin.

Nimenomaan koskettaa työttömiä, mutta jos tekee töitä (esim. työkokeilu/kuntouttava työtoiminta) vähintään tunnin viikossa ei ole enää työtön.
Tämän tarkoitus on juurikin siivota tilastoja jolloin hallituspuolueet voivat taputtaa toisiaan selkään. Edelleen ongelma on se että työttömiä on se 300 000 ja avoimia työpaikkoja noin 40 000 = mahdoton yhtälö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Mitä olen kuullut niin aktiivimalli 1 sekä 2 ei kosketa työttömiä, jotka ovat tehneet aktivointisopimuksen ja siirtyneet TYPin piiriin.
Ei pidä paikkaansa. TYP asiakkuus ei vaikuta mitenkään aktiivimalliin. Ne on ainoastaan ne toimenpiteet joiden avulla leikkurilta vältytään.

Aktiivimalli on osaltaan ihan ok mutta todella huono juttu työkyvyttömille ja pitkäaikaissairaille. 300pv saat sairauspäivärahaa per sairaus. Eli jos olet vaikka syöpähoitojen ajan saikulla niin 300pv jälkeen palaat työmarkkinatuelle ja työnhakijaksi vaikka se syöpä vielä vaivaakin.
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
114
Minulla on vähän ristiriitaisia tunteita aktiivimallin vastustamisesta.

Naispuolinen serkkuni +40v asui Sotkamossa miehensä kanssa ja oli itse työtön. Hän lähti kuitenkin opiskelemaan Kotkaan ammattikorkeaan neljäksi vuodeksi, valmistui ja sai Espoosta työpaikan. Espoossa hetken töitä tehneenä avautui koulutusta vastaava työpaikka lähellä Sotkamoa. Nykyään asuu jälleen Sotkamossa siinä samassa talossa.

Kannattiko opiskelu ja yrittäminen työllistymiseen? Kyllä.


Oma äitini joutui lopettamaan työnsä laskennassa, kun hän sai aivoinfarktin ja menetti kykynsä siinä hommassa. Lähti kuitenkin vielä 50-vuotiaana opiskelemaan 350km päähän kotoaan kolmeksi vuodeksi. Ei ole saanut sen alan töitä, mutta on pysynyt virkeänä ja toimeliaana.

Kannattiko yrittää työllistyä? Ehdottomasti.


Sitten seuraan vierestä ulinaa, kun osa parhaissa iässään olevia työttömiä miehiä tai naisia itkeskelevät yhtenä kuorona siitä, että joutuvat lähettämään kerran viikossa työhakemuksen. Vetäkää käteen.
Mitenkäs vedät, kun kädet ei kestä, ammattitauti vei käsistä terveyden ja vakuutusyhtiö ei päästä eläkkeelle. Pakko roikkua työttömänä vaikka työkykyä ei ole kun joku vakuutusyhtiön jumala toteaa työkykyiseksi näkemättä.
Paljonkohan meitä todellisuudessa työkyvyttömiä pakotetaan roikkumaan työkkärin listoilla, varmaan ainakin tuhansia.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 118
Mitenkäs vedät, kun kädet ei kestä, ammattitauti vei käsistä terveyden ja vakuutusyhtiö ei päästä eläkkeelle. Pakko roikkua työttömänä vaikka työkykyä ei ole kun joku vakuutusyhtiön jumala toteaa työkykyiseksi näkemättä.
Paljonkohan meitä todellisuudessa työkyvyttömiä pakotetaan roikkumaan työkkärin listoilla, varmaan ainakin tuhansia.
Tässä on kans semmonen epäkohta mielestäni että oksat pois. Jossain on jotain vikaa jos riippumaton erikoislääkäri toteaa jotain ja vakuutusyhtiön lääkäri pyyhkii lausunnolla (tai useammalla) ahterinsa eikä välttämättä ole ko. alueeseen millään muotoa erikoistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Fyysisiä vaivoja nyt katsotaan sillä periaatteella että mitä et pysty tekemään vaan sillä että mitä voi tehdä. Alle 60v työkyvyttömyyseläkkeen hakijat ovat vaikeassa tilanteessa. 60v kun tulee mittariin niin työkykyä verrataan omaan ammattiin, jolloin eläke on varmemmalla pohjalla. Mielenterveyshäiriöillä nyt pääsee helpommin eläkkeelle nuorempikin, mutta sairauden pitää olla suht vakava. Esim. vaikea skitsofrenia tai bipolaari jne.

Tässähän on kokeiluja vireillä, että työkyvyttömät saataisiin kokonaan toimeentulotuen piiriin niin ettei olisi työttömänä työnhakijana, mutta ongelmia ja vaikeuksia siinäkin on. KELA ei oikein ole innostunut kuin määräaikaisesti esim. korvaushoitolaisten kanssa näin toimimaan.
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
114
Ne vakuutuslääkärit vissiin arpoo kuka pääsee eläkkeelle ja kuka ei, tiedossani tapaus että potilas oli saattohoidossa syövän takia ja vakuutuslääkäri totesi täysin työkykyiseksi eikä myöntänyt eläkettä, eli joutui kuolemaa tekevä potilas olemaan työkkärin listoilla :darra:
 

Sompi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
781
Outoa, miten suuri osa kansasta tuntuu kannattavan tuollaista salailevaa hallitustyöskentelyä työllisyys/työttömyyspolitiikan suhteen. Kyllä minusta kansalaisilla pitäisi olla oikeus tietää, minkälaisia lakeja nuo koijarit nyt taas valmistelevat.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 118
Outoa, miten suuri osa kansasta tuntuu kannattavan tuollaista salailevaa hallitustyöskentelyä työllisyys/työttömyyspolitiikan suhteen. Kyllä minusta kansalaisilla pitäisi olla oikeus tietää, minkälaisia lakeja nuo koijarit nyt taas valmistelevat.
Jos sattuu pitämään kaikkia työttömiä kattoon syljeskelijöinä niin ei kai kannata ennakkoon ees tietää millä niitä "loisia" rangaistaan tällä kertaa, jännempi ootella vaan niin kuin joulua ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 745
Tämän tarkoitus on juurikin siivota tilastoja jolloin hallituspuolueet voivat taputtaa toisiaan selkään. Edelleen ongelma on se että työttömiä on se 300 000 ja avoimia työpaikkoja noin 40 000 = mahdoton yhtälö.
Juurikin näin. Nyt vaan kiinnostaisi tietää ketä varten tilastoja siivotaan? Vahtiiko EU, Venäjä tai USA, YK, Isis vai kuka on kiinnostunut Suomen työttömien määrästä, ts. ketä se kiinnostaa tai kenelle se edes kuuluu miten täällä menee.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Aktiivimalli on osaltaan ihan ok mutta todella huono juttu työkyvyttömille ja pitkäaikaissairaille. 300pv saat sairauspäivärahaa per sairaus.
Näitä on kuitenkin hyvin vähän työttömien joukossa. Yleisempää on, että työtön teeskentelee olevansa sairas, jotta ei vaan joutuisi menemään töihin.

Sitäpaitsi kyllä siltikin pitää koittaa käydä töissä ja elättää itse itsensä, vaikka vähän olisikin sairas. Ei yhteiskunnalla ole varaa siihen, että laikki sairaat päästetään työkyvyttömyyseläkkeelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 093
Näitä on kuitenkin hyvin vähän työttömien joukossa. Yleisempää on, että työtön teeskentelee olevansa sairas, jotta ei vaan joutuisi menemään töihin.

Sitäpaitsi kyllä siltikin pitää koittaa käydä töissä ja elättää itse itsensä, vaikka vähän olisikin sairas. Ei yhteiskunnalla ole varaa siihen, että laikki sairaat päästetään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Jättimäistä sopeutumiseläkettä nostava Suvi Lindén kasvattaa bisnestään veronmaksajien piikkiin - ”Ei ole varaa maksaa palkkaa”
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Vasemmistoliitolla on meneillään tämmöinen kamppis.

Estetään aktiivimallin jatko-osa!
Vasemmistoliitto keksii näemmä jälleen omiaan. Kampanjasivulla väitetään esimerkiksi seuraavaa: "Työttömien tulee raportoida hakemistaan työpaikoista säännöllisesti, vähintään kerran viikossa."

Väite on yksiselitteisesti väärin. Ei työttömien tarvitse jatkossakaan tehdä mitään tuollaista. Asia on toki eri silloin, mikäli työtön haluaa elää yhteiskunnan tuilla.

Lähtökohtaisesti jokainen saa olla ihan vapaasti työtön ilman mitään erillisvelvotteita. Edes kiertolaisuutta ei ole nyky-Suomessa kriminalisoitu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
38
Siniset ehdottaa ansiosidonnaista työttömyysturvaa laajennettavan koskemaan kaikkia palkansaajia. Samalla laajennetaan ansiosidonnainen koskemaan myös yrittäjiä.

Linkki Sampo Terhon blogiin - spoilerissa Uuden Suomen jttu asiasta.

Ansiosidonnainen työttömyysturva kaikille? – ”Suomessa työttömät on jaettu kahteen kastiin”

Jaa artikkeli:


Teppo Ovaskainen
Luotu:
23.2.2018 10:08
  • Kuva: Laura Kotila/Valtioneuvoston kanslia

    Sampo Terhon mukaan ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha pitää saada koskemaan myös kassoihin kuulumattomia palkansaajia.

KOTIMAA
|
TYÖTTÖMYYSTURVAN UUDISTUS
Hallituspuolue Siniset esittää ansiosidonnaisen työttömyysturvan laajentamista koskemaan kaikkia palkansaajia. Puheenjohtaja, ministeri Sampo Terho katsoo, että Suomessa työttömät on jaettu kahteen kastiin – edunsaajiin ja väliinputoajiin.

– Edunsaajilla on oikeus ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan työssäoloehtojen täyttyessä. Sitä vastoin väliinputoajat eivät pääse ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin, Terho sanoo.

Hän vaatii, että ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha pitää saada koskemaan myös kassoihin kuulumattomia palkansaajia.




Terhon tiedotteen mukaan jäsenmaksuilla toimintansa rahoittavat työttömyyskassat maksavat vain viisi ja puoli prosenttia ansiosidonnaisen työttömyysturvan kustannuksista. Suurimman osan etuuksista kustantaa valtio sekä työnantajat ja kaikki palkansaajat työttömyysvakuutusmaksun muodossa. Kassoihin kuulumattomat rahoittavat ansiosidonnaista työttömyysturvaa, vaikka eivät siitä mitään hyödy, Terho toteaa.

– Kaikki työttömät ovat saman arvoisia. Kaikille työssäoloehdot täyttäneille työttömille on jatkossa maksettava ansiosidonnaista työttömyysturvaa kassajäsenyyksistä riippumatta, Terho peräänkuuluttaa.

Hänen mukaansa uudistus pienentäisi tuloeroja ja tukisi eri ryhmien välistä yhdenvertaisuutta. Sinisten mukaan uudistus on toteutettava niin, että se ei johda työnantajien ja palkansaajien maksuosuuksien kasvuun.

Ansiosidonnaisen työttömyysturvan laajentamista ja tasapuolistamista esitti taannoin myös viiden kirjoittajan Ansioturvareformi-ryhmä. Heidän mallissaan ansioturvan laajentaminen tarkoittaisi merkittävää leikkausta ansiosidonnaisen enimmäiskestoon. Lue lisää: Työttömyysturvasta 250 päivää pois? Kohuesityksellä ansiosidonnaisesta sivuvaikutus
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Asiaton käytös
Vasemmistoliitto keksii näemmä jälleen omiaan. Kampanjasivulla väitetään esimerkiksi seuraavaa: "Työttömien tulee raportoida hakemistaan työpaikoista säännöllisesti, vähintään kerran viikossa."

Väite on yksiselitteisesti väärin. Ei työttömien tarvitse jatkossakaan tehdä mitään tuollaista. Asia on toki eri silloin, mikäli työtön haluaa elää yhteiskunnan tuilla.

Lähtökohtaisesti jokainen saa olla ihan vapaasti työtön ilman mitään erillisvelvotteita. Edes kiertolaisuutta ei ole nyky-Suomessa kriminalisoitu.
Työtön sitten ottaa ne rahat elämiseen myymällä sun lasten elimiä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
505
Siniset ehdottaa ansiosidonnaista työttömyysturvaa laajennettavan koskemaan kaikkia palkansaajia. Samalla laajennetaan ansiosidonnainen koskemaan myös yrittäjiä.

Linkki Sampo Terhon blogiin - spoilerissa Uuden Suomen jttu asiasta.

Ansiosidonnainen työttömyysturva kaikille? – ”Suomessa työttömät on jaettu kahteen kastiin”

Jaa artikkeli:


Teppo Ovaskainen
Luotu:
23.2.2018 10:08
  • Kuva: Laura Kotila/Valtioneuvoston kanslia

    Sampo Terhon mukaan ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha pitää saada koskemaan myös kassoihin kuulumattomia palkansaajia.

KOTIMAA
|
TYÖTTÖMYYSTURVAN UUDISTUS
Hallituspuolue Siniset esittää ansiosidonnaisen työttömyysturvan laajentamista koskemaan kaikkia palkansaajia. Puheenjohtaja, ministeri Sampo Terho katsoo, että Suomessa työttömät on jaettu kahteen kastiin – edunsaajiin ja väliinputoajiin.

– Edunsaajilla on oikeus ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan työssäoloehtojen täyttyessä. Sitä vastoin väliinputoajat eivät pääse ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin, Terho sanoo.

Hän vaatii, että ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha pitää saada koskemaan myös kassoihin kuulumattomia palkansaajia.




Terhon tiedotteen mukaan jäsenmaksuilla toimintansa rahoittavat työttömyyskassat maksavat vain viisi ja puoli prosenttia ansiosidonnaisen työttömyysturvan kustannuksista. Suurimman osan etuuksista kustantaa valtio sekä työnantajat ja kaikki palkansaajat työttömyysvakuutusmaksun muodossa. Kassoihin kuulumattomat rahoittavat ansiosidonnaista työttömyysturvaa, vaikka eivät siitä mitään hyödy, Terho toteaa.

– Kaikki työttömät ovat saman arvoisia. Kaikille työssäoloehdot täyttäneille työttömille on jatkossa maksettava ansiosidonnaista työttömyysturvaa kassajäsenyyksistä riippumatta, Terho peräänkuuluttaa.

Hänen mukaansa uudistus pienentäisi tuloeroja ja tukisi eri ryhmien välistä yhdenvertaisuutta. Sinisten mukaan uudistus on toteutettava niin, että se ei johda työnantajien ja palkansaajien maksuosuuksien kasvuun.

Ansiosidonnaisen työttömyysturvan laajentamista ja tasapuolistamista esitti taannoin myös viiden kirjoittajan Ansioturvareformi-ryhmä. Heidän mallissaan ansioturvan laajentaminen tarkoittaisi merkittävää leikkausta ansiosidonnaisen enimmäiskestoon. Lue lisää: Työttömyysturvasta 250 päivää pois? Kohuesityksellä ansiosidonnaisesta sivuvaikutus
Sampo Terho sanoi:
Edunsaajilla on oikeus ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan työssäoloehtojen täyttyessä. Sitä vastoin väliinputoajat eivät pääse ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin, Terho sanoo.
Ei se kassaan liittyminen töiden alkaessa nyt mikään mahdoton rasti ole, mutta eihän ansiosidonnaista saa kuitenkaan, ellei työssäoloehto täyty, joten miten se "väliinputoaja" tästä huolimatta pääsisi ansiosidonnaiselle, mikäli töitä ei vain ole tarpeeksi?

Lakkauttaisivat koko valtioavusteisen ansiosidonnaisen ja toisivat oikeat, markkinoiden hinnoittelemat yksityiset työttömyysvakuutukset tilalle, niin loppuisi tämäkin ikuinen itku.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 093
Ei se kassaan liittyminen töiden alkaessa nyt mikään mahdoton rasti ole, mutta eihän ansiosidonnaista saa kuitenkaan, ellei työssäoloehto täyty, joten miten se "väliinputoaja" tästä huolimatta pääsisi ansiosidonnaiselle, mikäli töitä ei vain ole tarpeeksi?

Lakkauttaisivat koko valtioavusteisen ansiosidonnaisen ja toisivat oikeat, markkinoiden hinnoittelemat yksityiset työttömyysvakuutukset tilalle, niin loppuisi tämäkin ikuinen itku.
Kassat eivät maksa ansiosidonnaisia, vaan rahat tulevat veronmaksajilta. Sen takia koko kassajärjestelmä tulisi lakkauttaa ja siirtyä suoraan veroista maksettuun lyhytkestoiseen ja korkeaan työttömyystukeen.

Kassat ovat täysin turhia eivätkä tee mitään.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Näin suomessa. Ihanan tasa-arvoista. Muutama sohvalla makaava kattoonräkijä ei tunnu näitten rinnalla miltään. Vittu että nää rupee ottaa lanttuun.
Sopeutumiseläkettä nostavan Tuija Nurmen tapaus menee yhä oudommaksi - irtisanoutui lääkärin virastaan vain hetkeä ennen ”eläkkeelle” jäämistään
Näin se menee. Kun on tarpeeksi rahaa/suhteita/tietää lakipykälät niin pystyy laillisesti (moraalisuudella ei niin väliä) hoitamaan tällaiset asiat :tup: Ns. normaali ihmiselle ei tietenkään mahdollista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 553
Milloinkohan STM antaa Kelalle ja muille aktiivimallin soveltamisohjeet? Keskiviikkona ei ainakaan vielä ollut KELA saanut mitään tietoja.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 118
Näin se menee. Kun on tarpeeksi rahaa/suhteita/tietää lakipykälät niin pystyy laillisesti (moraalisuudella ei niin väliä) hoitamaan tällaiset asiat :tup: Ns. normaali ihmiselle ei tietenkään mahdollista.
Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Juurikin näin. Nyt vaan kiinnostaisi tietää ketä varten tilastoja siivotaan? Vahtiiko EU, Venäjä tai USA, YK, Isis vai kuka on kiinnostunut Suomen työttömien määrästä, ts. ketä se kiinnostaa tai kenelle se edes kuuluu miten täällä menee.
Taitaa liittyä luottoluokitukseen minkä suomi saa eli paperilla vähän työttömiä ja bkt nousee kohisten niin silloin suomelle voidaan myöntää lainaa.Samaa tilastojen näpräystä kuin eu:n kanssa.:D
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
123
Tässä työkokeilussa on myös se, että itse pitää kuitenkin maksaa matkakustannukset ja syödäkin jotain työpaikalla. Ei se korvaus riitä alkuunkaan siihen, ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla ja jos joutuu käyttämään seutulippua julkisissa.
Kyllä niiden pitäisi mielestäni julkiset korvata, ei voi olla oikein että joutuu maksamaan pienestä työmarkkinatuestaan itse että "pääsee aktivoitumaan" :(
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
1 039
Kyllä niiden pitäisi mielestäni julkiset korvata, ei voi olla oikein että joutuu maksamaan pienestä työmarkkinatuestaan itse että "pääsee aktivoitumaan" :(
Maksetaanhan niitä mutta vain yli 5 km matkalta. Joissakin kunnissa matkakorvaus on 50e/kk ja joissakin kilometriperusteinen.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Kelan pääjohtaja lyö tiskiin kovan luvun aktiivimallista: Toimeentulotuesta tullut monille elämäntapa – ”Sitten kun tulee tällainen väliintulo, he säikähtävät”

Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen arvioi, että aktiivimallin heijastevaikutukset näkyvät lähiaikoina Kelan muiden hakemusten määrissä. Odotettavissa on, että varsinkin toimeentulo- ja asumistuen hakemukset lisääntyvät.

–Olemme arvioineet, että aktiivimalli voi vaikuttaa erityisesti toimeentulotuen asiakkaisiin. Odotettavissa on, että meille tulee 40 000 uutta toimeentulohakemusta tai muuta sellaista hakemusta, joissa asiakas on jo toimeentulotuen asiakkaana, mutta hänen kohdallaan joudutaan tekemään uudet laskelmat vähentyneen työttömyysturvan vuoksi, Aaltonen sanoo.

"Hyvä heräte"
Tammikuussa voimaan tullut laki aktiivimallista on herättänyt vahvoja tunteita. Elli Aaltonen pitää aktiivimallia ennen kaikkea herätteenä.

–Mikä on yksilön vapaus olla ja elää ja samalla saada yhteiskunnan kautta tukea? Ihmisiä on hyvä herättää nykyisestä olotilan vakiintuneisuudesta miettimään, olisiko kenties muitakin vaihtoehtoja. Pidän aktiivimallista käytävää keskustelua oikeutettuna myös kansantalouden näkökulmasta. On sallittua keskustella siitä, käytetäänkö veronmaksajien rahat oikeisiin asioihin.

Kelan pääjohtaja on tyytyväinen kun niille tulee lisää hakemuksia tulevaisuudessa ton säädön takia.Olisi kiva tietää että mitäköhän mahdollisuuksia sellaisilla asiakkailla oikein on jos töitä ei paikkakunnalla ole ollenkaan ja muuallakin on vaikeuksia niitä saada?.Noh,laskee se työttömyys tollakin tavalla että tehdään näitä juttuja lisää jolloin kela joutuu palkkaamaan aina uusia työntekijöitä käsittelemään niitä lisähakemuksia?.Voisivat vaikka tehdä sellaisen päätöksen että sun pitää tehdä ensiksi hakemus että voitko lähettää kelaa hakemuksia.Enpä enää ihmettele yhtään että ne puuhaa sinne kotkaan uutta paperikonetta kun kysyntä on suurempaa kuin tarjonta.:rofl::kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
114
Tai postittaa omalla kustannuksella :dead:, postin kirjemäärät lisääntyy ja hakemuksia katoaa taas lukematon määrä kun posti on mikä on nykyään, vähennetty suorittavasta portaasta liikaa väkeä, mutta tietenkään pomojen ja herrojen poliittisiin suojatyöpaikkoihin ei saa koskea:facepalm: niistä joutaisi vähentää vähintään kaksi kolmasosaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 563
Viestejä
4 234 586
Jäsenet
71 234
Uusin jäsen
aivot-on

Hinta.fi

Ylös Bottom