Keskustelua työttömyydestä

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Jännät paikat. Kohta pitäisi mennä työhaastatteluun :openmouth:

Nykyään hakuprosessit on liian monimutkaisia.

Ensin ansioluettelo sähköpostilla, sitten videohaastattelu, jossa piti nauhoittaa neljä eri videota ja nyt kolmantena vaiheena vasta itse työhaastattelu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 923
Jännät paikat. Kohta pitäisi mennä työhaastatteluun :openmouth:

Nykyään hakuprosessit on liian monimutkaisia.

Ensin ansioluettelo sähköpostilla, sitten videohaastattelu, jossa piti nauhoittaa neljä eri videota ja nyt kolmantena vaiheena vasta itse työhaastattelu.
Ja homma oli?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pointsi oli varmaankin se, että missä ihmeen hommassa vaaditaan tuollaista sykkimistä.
Sinne päin ja sitä että kun työnhakuprosessit ovat näin monimutkaisia, niin muutaman tehdyn hakemuksen ja hylsyn jälkeen tulee pakostikin suvantovaiheita, ettei jaksa vähään aikaan hakea mihinkään.

Ennen vanhaan soitettiin firmaan, mentiin työhaastatteluun ja aloitettiin työt.

Nyt ansioluettelo pitää viilata jokaista työnantajaa varten erikseen ja videoida omaa naamaa hakuprosessin aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 923
Sinne päin ja sitä että kun työnhakuprosessit ovat näin monimutkaisia, niin muutaman tehdyn hakemuksen ja hylsyn jälkeen tulee pakostikin suvantovaiheita, ettei jaksa vähään aikaan hakea mihinkään.

Ennen vanhaan soitettiin firmaan, mentiin työhaastatteluun ja aloitettiin työt.

Nyt ansioluettelo pitää viilata jokaista työnantajaa varten erikseen ja videoida omaa naamaa hakuprosessin aikana.
Niin siis edelleen kysytään että mihin hommaan hait kun noin joutuu sykkimään pelkän haastattelun takia?
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 572
Sinne päin ja sitä että kun työnhakuprosessit ovat näin monimutkaisia, niin muutaman tehdyn hakemuksen ja hylsyn jälkeen tulee pakostikin suvantovaiheita, ettei jaksa vähään aikaan hakea mihinkään.

Ennen vanhaan soitettiin firmaan, mentiin työhaastatteluun ja aloitettiin työt.

Nyt ansioluettelo pitää viilata jokaista työnantajaa varten erikseen ja videoida omaa naamaa hakuprosessin aikana.
Jep, niitä haastatteluja ei vaan tule.
Itse en ole joulukuussa jaksanu lähettää hakemuksia ku ei niitä kumminkaan kukaan joululomilla lue.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Anteeksi nyt alkuun, en tarkoita tätä mitenkään loukkaavasti. Onko siis jotenkin ylitsepääsemätöntä tehdä räätälöity CV ja pari videohaastattelua haluamaansa työpaikkaan? Vai onko kyse siitä, ettei halua sitä työtä? Juuri itse kävin yhden vastaavan prosessin läpi ja sain töitä, josta jouduin kieltäytymään kohteliaasti. Soitettiin ratkaisevalla hetkellä parempaan duuniin.


EDIT: Ja onhan sitä tullut useampia hakemuksia lähetettyä, jokaiseen muokkaan CV:n.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 923
Anteeksi nyt alkuun, en tarkoita tätä mitenkään loukkaavasti. Onko siis jotenkin ylitsepääsemätöntä tehdä räätälöity CV ja pari videohaastattelua haluamaansa työpaikkaan? Vai onko kyse siitä, ettei halua sitä työtä? Juuri itse kävin yhden vastaavan prosessin läpi ja sain töitä, josta jouduin kieltäytymään kohteliaasti. Soitettiin ratkaisevalla hetkellä parempaan duuniin.


EDIT: Ja onhan sitä tullut useampia hakemuksia lähetettyä, jokaiseen muokkaan CV:n.
Eiköhän tässä nyt enemmänkin ole kyse siitä että osa jengistä luulee vielä nykyäänkin että töitä saa ihan vaan kävelemällä tehtaalle ja pyytämällä töitä. Niinkuin 80-luvulla.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Joskus mietin, että mitä porukka kirjoittaa hakemuksiin jos haastatteluun ei pääse vaikka hakemuksia on lähettänyt esim. +10 kpl. Olisi mukava/kiinnostava nähdä tuollainen hakemus.
Toki työpaikkoja on erilaisia ja osaan hakijoita on 200 ja osaan 3 sekä osaan siltä väliltä.

Eli jos joku haluaa jakaa työhakemuksensa, toki sensuroiden omat tiedot. Olisi mielenkiintoista lukaista se läpi, näin myös rekrytointeja suorittavana tahona firmassamme.
Voin myös tarvittaessa antaa "fiksaus" ideoita, mitä tekisin itse toisin.

Itse porhallan elämässäni lukion + merkonomin papereilla. Mutta, mun ei ole tarvinnut kertaakaan eläessäni stressata etteikö töitä olisi tarjolla, B2B myyntipuolella varsinkin.
Enkä sitä sano, että kaikki myyntityöstä tykkäisivät tai että kaikki edes siihen soveltuisivat. Oman huomion tehnyt myös, että kun myynti vaan luistaa, niin ei niillä työnhakuilmoituksissa olevilla titteleillä / vaadittavilla koulutuksilla juurikaan painoarvoa ole.
(Nyt joku kuitenkin vetoaa siihen, että ei kokemusta saa mistään myyntihommista kun ei pääse töihin. Kyllä saa, puhelinmyynnistä, siellä on myös AINA vapaita paikkoja. Ja kyllä, olen myös itse aloittanut urani myynnin parissa puhelinmyyjänä.)
Nykyiseen työhöni vaadittiin työkokemusta samalta alalta sekä insinöörin paperit, mutta täällä sitä on silti istuttu 3 vuotta.


E:
Jep, niitä haastatteluja ei vaan tule.
Itse en ole joulukuussa jaksanu lähettää hakemuksia ku ei niitä kumminkaan kukaan joululomilla lue.
Tähän vielä pienenä huomautuksena, ei joulukuu ole mikään erityis kuukausi, että kukaan ei lue hakemuksia sillon ja kaikki vaan lomailee. Kyllä valtaosa firmoista on ihan normaalisti toiminnassa myös joulukuussa.
Mulla on tossa nytkin yks hakemus pöydällä ja haastatteluun on henkilö tulossa Maanantaina 23.12.
Eli kyllä tässä tapauksessa sen luen omaksi viitsimättömyydeksi, jos haluaa itselleen uskotella, että kukaan niitä ei lue.

Pistät sen hakemuksen eteenpäin ja soitat perään ja kysyt että, koska ehditte lukemaan/otatte hakemukset käsittelyyn. Se sanoo sulle sieltä, että pyhien jälkeen. Niin vastaat siihen, että "selvä, soitan uudelleen tammikuussa, kiität + toivotat hyvät joulut ja lopetat puhelun" Näin rekrytoija tietää/erottaa hakemusta lukiessaan "tää oli se jamppa kuka oli kiinnostunut enemmän, millä aikataululla prosessi hoituu jne."
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Niin siis edelleen kysytään että mihin hommaan hait kun noin joutuu sykkimään pelkän haastattelun takia?
IT-alan töitä.

Ja muille kysyjille vastaan, että suorastaan vituttaa välillä hakemuksien tekeminen ja varsinkin se, kun 90% työnantajista ei vaivaudu edes vastaamaan jos ei ole päässyt hakuprosessissa etenemään.

Mutta tämä haastattelu meni omasta mielestäni hyvin ja myös työnantaja antoi olettaa että olisin sellainen henkilö jota haetaan.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
567
No siis onhan hakemusten väsääminen sellainen peli, jota ei kiinnosta pelata. Työpaikan saa näyttävimmän hakemuksen tehnyt ja ne pätevät henkilöt, jotka haluaisivat vain tehdä töitä eikä hakea töitä jäävät rannalle.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
IT-alan töitä.

Ja muille kysyjille vastaan, että suorastaan vituttaa välillä hakemuksien tekeminen ja varsinkin se, kun 90% työnantajista ei vaivaudu edes vastaamaan jos ei ole päässyt hakuprosessissa etenemään.

Mutta tämä haastattelu meni omasta mielestäni hyvin ja myös työnantaja antoi olettaa että olisin sellainen henkilö jota haetaan.
Mahtavaa! Hyvä juttu!
Ja varmasti vituttaa sekä harmittaa tuo, mikäli ei kieltävääkään vastausta saada hakijalle lähetettyä.
Itse lähetän aina vastaukset hakijoille, pienten perustelujen kera. Hakija saa myös näin tietää mistä jäi kiinni työpaikan saanti sekä saa hieman vinkkejä myös sitä kautta mitä kehittää jne.
Kuuluu mun mielestä jo ihan yleisesti hyviin "käytöstapoihin". Vastaamatta jättäminen yleensä johtaa myös siihen, että tulevaisuudessakaan potentiaalinen työnhakija ei tule enää hakemaan töitä ko. yrityksestä. Ainoa häviäjä on tuossa kohtaa rekrytoiva yritys.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@tsutsi

Ei olisi vaikeaa tehdä Outlookiin jakelulistaa esim. "työnhakijat" ja lisätä sinne kaikkien hakijoiden sähköpostiositteet ja poimia sieltä pois valittu henkilö ja lähettää lopuille tieto, ettei valitettavasti tullut tällä kertaa valituksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Tuo rekrytointi on välillä tehty vähän liiankin monimutkaiseksi. Toisissa hommissa pitää tehdä jotkut "psykologiset" testit, vaikka paikka on jo taskussa. Tutulla kävi näin. Kuulemma jollekin firmalle maksetaan niistä, niin ne on sitten myös tehtävä. Sopimusta ei voitu allekirjoittaa ennen. Ilmeisesti niiden testien tuloksia ei kuitenkaan kukaan lue :D
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
565
IT-alan töitä.

Ja muille kysyjille vastaan, että suorastaan vituttaa välillä hakemuksien tekeminen ja varsinkin se, kun 90% työnantajista ei vaivaudu edes vastaamaan jos ei ole päässyt hakuprosessissa etenemään.
Tämä on aika paljon kiinni haettavasta alasta. IT-alalla kilpailu työpaikoista ja yritysten vaatimukset työnhakijalta ovat niin kovia, että yrityksillä ei ole aikaa, eikä edes kiinnostusta vastata kaikille hakijoille. Nuoristakin taitaa jo lähes joka kolmas opiskella IT-alaa, niin onhan se silloin selvä että kilpailu on kovaa ja kokoajan vaan kovempaa.

Sitten taas vaikka hoitoalalla tai metallialalla ihan perusjamppakin voi saada töitä. Jossain pienehköllä metallipajalla saattaa jopa työnantaja soittaa perään, jos lähetät sinne hakemuksen ja CV:n, olettaen tietysti että omaat alan koulutuksen tai osaamista.

Videohaastattelut tuntuvat olevan nykyään arkipäivää. Myös Prismaan kaupan kassaksi hakiessa piti sellainen kuvata ja lähettää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 275
Uskaltaisin itse väittää, että vähintään 50% korkeamman kuin alkutason pestin työhakemuksista täytetään firman sisäisesti tai suhteilla eikä ulkopuolisilla hakijoilla ollut alunperinkään mitään toiveita palkkauksesta mikä tekee noista nykyaikaisista varsin työläistä työnhakuprosesseista vielä enemmän vitsinkaltaisia.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
En yhtään epäile, etteikö olisi vaikeaa päästä edes haastatteluihin jollakin aloilla. Paras ois olla joko todella hyvä jossain tai sitten erikoistua johonkin, jossa ei ole samanlaista tunkua (ja toki olla siinäkin hyvä). Itse valmistuin v. 2000 (konetekniikka DI) ja vaihdellut työpaikka harvakseltaan (2000, 2003, 2007, 2017 ja nyt 2020 tammikuussa alkaa uusi). Vuosien varrella olen jonkin verran hakemuksia lähettänyt, mutta varmasti 60-80% paikoista olen ollut haastattelussa.
Nopea muistelu:
-Valmistumisen aikoihin hain kolmea paikkaa, pääsin kaikkiin haastatteluun. Kaikki ois halunneet mut töihin. Valitsin omasta mielestä parhaan ja kiinnostavimman.
-2001 tai 2 hain paria paikkaa ja kävin molemmissa haastattelussa
-2003 firmassa oli YT:t ja yhdistyminen ison firman kanssa. Hommat alkoi menemään huonoon suuntaan. Hain toisaalle (1 hakemus) ja pääsin uuteen duuniin.
-2003-2007 en muistaakseni hakenut minnekään, ennenkuin kyllästyin reissaamaan ympäri maailmaa (Kiina, Meksiko, Intia + eri Euroopan maat) hain 2007 uuteen duuniin, jossa paljon vähemmän reissuja ja pääsin siihen
-2007-2017 olin tyytyväisenä töissä, kunne luuta, eli YT lakaisi mut pois.
-Sitten 2017 pitikin siis hakea yllättäen töitä (no hain jo YT-neuvotteluiden aikana, kun alkoi näyttää pahalta). Jotain 4-5 paikkaa hain, kolmeen tuli kutsu haastatteluun, kahdessa kävin ja toisessa jäin sijalle 2 ja toiseen pääsin
-2017 lähtine olen vähän kyttäillyt parempaa duunia (mielenkiintoisempaa ehkä parempi sana) ja 2018 hain kolmea paikkaa ja pääsin kahteen haastatteluun ja kolmannessa pääsin vaiheeseen 2, eli videoiden lähettelyyn. Ekassa palkkatoiveeni oli liian korkea ja toiseen otivat lopulta talon sisältä jonkun (oisin varmaan ollut liian kallis sinnekin)
-2019 hain yhtä paikkaa, pääsin haastatteluun, mutta en jatkoon. Samaan aikaan headhunter soitti ja tarjosi paikkaa, joka kiinnosti ja nyt aloitan tammikussa uudessa duunissa.

Mitä yritin kertoa on, että on mahdollista löytää alue, jossa työllistyminen on suht helppoa (ainakin näin korkeakoulutettuna). Ehkä osin sattumaltakin onnistuin valitsemaan polun, jota kovin moni muu ei ole valinnut ja tekijöistä on jopa pulaa. Mun kohdalla se on tuotannon digitalisointi (industry 4.0) ja mulla alkaa olemaan yli 15 kokemus asiasta useassa globaalissa yhtiössä ympäri maailman.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
@tsutsi

Ei olisi vaikeaa tehdä Outlookiin jakelulistaa esim. "työnhakijat" ja lisätä sinne kaikkien hakijoiden sähköpostiositteet ja poimia sieltä pois valittu henkilö ja lähettää lopuille tieto, ettei valitettavasti tullut tällä kertaa valituksi.
Eniten ihmetytti se joidenkin tapa hautoa ilmoitusta kuukausia, vaikka päätökset oli tehty jo aikoja sitten. Oli juurikin tyypillistä, että saattoi kuulla asiasta muualta, mutta virallinen ilmoitus tuli vasta päivää tai paria ennen töiden alkamista. Osa oli mennyt jo muihin hommiin ja homma kusi välillä huolella. Isommissa paikoissa rekrytointi voi olla osittain ulkoistettu, kun hakemuksia voi olla yli tuhat, mutta ilmoittavat kyllä. Pienien firmojen hakemustulvan käsittely taas voi olla paljonkin normaalista työpanoksesta pois, joten ei ilmoiteta tai edes laiteta paikkaa hakuun. Kyllähän tuo ilmiönä vituttaa.

Joillekin taas soitetaan, että haluaako tulla heille töihin paremmalla palkalla, sitten lähtötilanne on jo täysin eri.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Tähän mennessä olen vastannut kaikille hakijoille ja nopeasti. Ehkä jätän välistä etteivät pahoita mieltä hylsystä, kun kerran tuollainen hiljainen ilmiö on normaalia.

Totta puhuen olen kokenut tuollaista itsekin, kun vieläpä haastattelu ja sitten ei yhtään mitään. Kyllä nyt haastateltavaa pitäisi sen verran arvostaa, että miten kävi, kun kuitenkin työnantaja nähnyt potentiaalia, että haastatteluvaiheeseen päässyt.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Tuo rekrytointi on välillä tehty vähän liiankin monimutkaiseksi. Toisissa hommissa pitää tehdä jotkut "psykologiset" testit, vaikka paikka on jo taskussa.
Mulla kävin vähän kerran suunnilleen näin. Pyysivät työhaastattelun jälkeen psykologisiin testeihin, mutta totesin, että emmä. Soittivat sitten myöhemmin, että tuu töihin vaan.

Silloin oli varaa tehä tommoinen temppu, ku ei varsinaisesti ollut niin väliä, tarjosivatko paikkaa vai eivät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Videohaastattelu = 99% varmuudella orjafirmankautta haku.

Työnhaku nykyään menee näin:

- Asiantuntijat/insinöörit ja muut teknisen alan ei-duunaritehtävät -> LinkedIn profiili fix ja sitäkautta haku. Tai lyhyt sähköposti että haluan töihin ja oletus että firma osaa hakea nimesi LinkedIn:stä. Lähes varma työpaikka jos valmis muuttamaan sinne missä töitä on eikä valita.

- Duunarit -> Orjafirman kautta haku pääsääntönä jos yritys ei muuten löydä duunareita omin avuin (lehti-ilmoituksiin kun vastaa ne työkkärin pakotetut ja niitä hakemuksia tulee tuhansia eikä kenelläkään ole aikaa niitä kahlata läpi). Amiksen opettajilla pitää kiirettä kun kaikki ahdistelee että löytyykö tyyppiä joka tietää edes kumpaansuuntaan ruuvi kiristetään eikä ole kännykkä-orja = sinut revitään töihin.

Jos et saa duunarintöitä niin asut jossain perähikiällä tai pk-seudun kalleimmilla alueilla ja et halua muuttaa sinne missä töitä on. Jos et saa top-15 suurimmista kaupungeista duunarinhommia niin sinulla on joku HYVIN paha ongelma joko käyttäytymisen suhteen tai sitten (*sensuroitu* En viitsi sanoa tässä kun kuitenkin ketjussa epätoivoisia työttömiä jotka loukkaantuvat totuuden kuultuaan). Varsinaisten 90-luvulta tuttujen hakemusten lähettely CV-liitteineen antaa sinusta kuvan ettet oikein ole mukana tällä vuosituhannella ja tämä yleensä myös heijastuu työsuorituksessakin. Hakemuksella on myös paha kaiku nykyään ja se valitettavasti haiskahtaa TE-toimiston pakotetulta performanssilta ja siksi ne menevät roskikseen lukematta.

Duunareilla rekryt ovat rankkaa valintaa jossa pärjäävät ne jotka osaavat käsillään tehdä muutakin kuin selata kännykkää. Millään muulla ei ole väliä ja ihan tiedoksi että duunareista on ihan järjetön pula lähes joka paikassa. Käyn työni puolesta visiiteillä tehtaissa, pakkaamoissa ja varastoissa melko usein ja AINA ensimmäinen kysymys on "tiedätkö ketään hyvää duunaria?". Monet ovat jopa tarjonneet 500-1000 euron palkkiota duunarin löytämisestä. Ehtona se, että henkilö on henkisesti stabiili ja pystyy suorittamaan annetut tehtävät kohtuullisesti ja nimenoman oma-aloitteisesti ilman että joka ikistä asiaa pitää näyttää 100 kertaa. Ei luulis olevan kohtuuton vaatimus mutta kun kuuntelee minkälaista seppää noilla käy kokeilemassa niin en ylläty enää mistään...
 
Viimeksi muokattu:

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Noista duunarihommista tuli mieleeni oma työpaikkani. Kesäksi otetaan kesäduunareita töihin paikkaamaan lomia. Ja voi kiesus millasta lonnijaa siellä on nähty :itku: Toiset ei ymmärrä kymmenen kerran neuvomisen jälkeen mitä piti tehdä vaikka homma on todella yksinkertaista. Sitten tosiaan nää jo edellämainitut kännykkäzombiet, elämäntapa-intiaanit yms. huumehörhöt. Välillä tulee hyvä/hyviä duunareita, niin melkein järjestäen saavat vakkaripaikan.. :vihellys:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mulla kävin vähän kerran suunnilleen näin. Pyysivät työhaastattelun jälkeen psykologisiin testeihin, mutta totesin, että emmä. Soittivat sitten myöhemmin, että tuu töihin vaan.

Silloin oli varaa tehä tommoinen temppu, ku ei varsinaisesti ollut niin väliä, tarjosivatko paikkaa vai eivät.
Kävin aikoinaan vuokrafirman psykologisissa testeissa IT-työtä hakiessa ja sieltä paljastui, että olisin parhaimmillaan esimiestehtävissä.

Olen toki tehnyt niitäkin, mutta ihan eri alalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 923
Kävin aikoinaan vuokrafirman psykologisissa testeissa IT-työtä hakiessa ja sieltä paljastui, että olisin parhaimmillaan esimiestehtävissä.

Olen toki tehnyt niitäkin, mutta ihan eri alalla.
Mä en osais tehdä psykkatestia. Mä ajattelisin liikaa ja tuloksena olis että sopisin presidentiks. Vaikka todellisuudessa oon liian laiska lakasemaan ees käytäviä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mä en osais tehdä psykkatestia. Mä ajattelisin liikaa ja tuloksena olis että sopisin presidentiks. Vaikka todellisuudessa oon liian laiska lakasemaan ees käytäviä.
Se oli tietokoneessa rasti ruutuun tehtävät ja kesti jotain kolme tuntia.

Sanoin kyllä testin jälkeen, että en välttämättä ole hakemassa sitä ja pääsin sitten Siemensille Espooseen ja se onkin toinen juttu, josta en halua puhua julkisesti miten siellä jo oleva työyhteisö otti vastaan konsultin (sulkeutunut yhteisö).
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Se oli tietokoneessa rasti ruutuun tehtävät ja kesti jotain kolme tuntia.

Sanoin kyllä testin jälkeen, että en välttämättä ole hakemassa sitä ja pääsin sitten Siemensille Espooseen ja se onkin toinen juttu, josta en halua puhua julkisesti miten siellä jo oleva työyhteisö otti vastaan konsultin (sulkeutunut yhteisö).
No konsultit nyt pääsääntöisesti ovat vain syöpäkasvaimia jotka imee rahaa firmoilta. Hyvin harvoin on käytännön hyötyä moisista epäsikiöistä :wtf:

edit. Omalta työpaikalta on ainakin 3 kpl konsultteja saateltu naurun kera ulos :D
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
899
Aikamoista luotien väistelyä nuo työkkärin puhelutkin nykyään. Tyrkytetään työkokeilua, harjoittelua ja koulutuksia, vaikka työttömyys olisi kestänyt vasta vähän aikaa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
No konsultit nyt pääsääntöisesti ovat vain syöpäkasvaimia jotka imee rahaa firmoilta. Hyvin harvoin on käytännön hyötyä moisista epäsikiöistä :wtf:

edit. Omalta työpaikalta on ainakin 3 kpl konsultteja saateltu naurun kera ulos :D
No sen verran, että istuin 2kk tietokoneella selaamassa uutisia nettiselaimella saamatta tunnuksia toiminnaohjausjärjestelmään jota kautta olisi voinut käsitellä tukipyyntöjä.

Toiminnanohjauksen tunnukset tehtiin kuulemma Intiassa ja niitä sa kerrallaan tilattua viisi kappaletta ja kaksi oli tilauksessa :rage:
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
No sen verran, että istuin 2kk tietokoneella selaamassa uutisia nettiselaimella saamatta tunnuksia toiminnaohjausjärjestelmään jota kautta olisi voinut käsitellä tukipyyntöjä.

Toiminnanohjauksen tunnukset tehtiin kuulemma Intiassa ja niitä sa kerrallaan tilattua viisi kappaletta ja kaksi oli tilauksessa :rage:
No tuo puolestaan on vain kädetystä firmalta imho.. Kun säästetään sellaisissa asioissa joissa ei pitäisi säästää...
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
No tuo puolestaan on vain kädetystä firmalta imho.. Kun säästetään sellaisissa asioissa joissa ei pitäisi säästää...
Niinpä.

Oli pakko kahden kuukauden jälkeen tehdä päätös, että seuraavana aamulla en saavu enää työpaikalle :(
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
751
Sut pitää saada äkkiä johonkin työkokeiluun tai koulutukseen että hallituksen lupaama työllisyysprosentti toteutuis..
Mäkin kun oon taas pätkällä, laittoi työkkäri viestin että pistetäänkö haku poikki? Kieltäydyin kohteliaasti ja sanoin että niin kauan kun olen pätkähommissa, niin haku pysyy päällä koska en ole kovinkaan varmasti työllistynyt että työllisyyslukuja viitsisin olla vääristämässä.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Täällä meillä olikin erikoinen tapaus, kun kunnan työllisyyspalveluiden päällikkö yritti väkisin tunkea mut työkokeiluun ilmeisesti kaverinsa firmaan. Tai voihan se olla osakkaanakin. Koitin saada päivittäistä työaikaa vähän lyhyemmäksi, kun työkokeilun säännöt sen sallivat. Firma ei suostunut, kun pitivät liian joustamattomana 7 tuntia päivässä tekevää ilmaista työntekijää. Edellinen kokeilija oli myös ollut joustamaton, kun ei ollut halunnut mennä toimistosta tekemään liukuhihnalle töitä.

Finderistä katsoin tiedot, ja ihan voittoa tuottaa, helpottaa tuloksen tekemistä, kun on pienet henkilöstökulut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 706
Täällä meillä olikin erikoinen tapaus, kun kunnan työllisyyspalveluiden päällikkö yritti väkisin tunkea mut työkokeiluun ilmeisesti kaverinsa firmaan. Tai voihan se olla osakkaanakin. Koitin saada päivittäistä työaikaa vähän lyhyemmäksi, kun työkokeilun säännöt sen sallivat. Firma ei suostunut, kun pitivät liian joustamattomana 7 tuntia päivässä tekevää ilmaista työntekijää. Edellinen kokeilija oli myös ollut joustamaton, kun ei ollut halunnut mennä toimistosta tekemään liukuhihnalle töitä.

Finderistä katsoin tiedot, ja ihan voittoa tuottaa, helpottaa tuloksen tekemistä, kun on pienet henkilöstökulut.
Yritti muttei siis onnistunut, ja mitä tuosta seurasi vai seurasiko mitään?
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Firma ei suostunut, kun pitivät liian joustamattomana 7 tuntia päivässä tekevää ilmaista työntekijää. Edellinen kokeilija oli myös ollut joustamaton, kun ei ollut halunnut mennä toimistosta tekemään liukuhihnalle töitä.

Finderistä katsoin tiedot, ja ihan voittoa tuottaa, helpottaa tuloksen tekemistä, kun on pienet henkilöstökulut.
Jostain syystä myös kunnat, joilla on paljon lain velvoittamia vastuita (mm. maksaa valtiolle osa työttömien asukkaidensa sosiaaliturvasta) mutta vähän varaa palkata, ovat myös kovin innostuneita kokeiluista.

Vuonna 2020 alkaa kuntakokeilu, jossa kunnat vastaavat työnhakijoiden palveluprosessista ja työllisyyttä edistävien palvelujen tarjoamisesta. Lähes puolet Suomen kunnista pyrki kokeiluun, ja kokeiluun valitut kunnat kattavat aivan ylivoimaisen enemmistön koko maan väestöstä.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Yritti muttei siis onnistunut, ja mitä tuosta seurasi vai seurasiko mitään?
Ei siitä mitään sanktiota seurannut. Olin tosiaan joustamaton, kun en halunnut työkokeiluun alalle jota olen liki kymmenen vuotta tehnyt, eikä edellisestä työsuhteesta ollut edes täyttä vuotta.

Tuossa vaan ihmetytti tuon päällikön hinku etsiä juuri kyseiselle firmalle uusia ilmaisia työntekijöitä. Tuon jälkeen heitti mun CV:n menemään, vaikka kerroin meneväni mieluusti lyhyemmällä päivittäisellä työajalla kokeiluun muihin verkostossa oleviin yrityksiin. Tuon 1-2 tuntia päivässä olisin käyttänyt normaaleiden palkkatöiden hakemiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 706
Ei siitä mitään sanktiota seurannut. Olin tosiaan joustamaton, kun en halunnut työkokeiluun alalle jota olen liki kymmenen vuotta tehnyt, eikä edellisestä työsuhteesta ollut edes täyttä vuotta.

Tuossa vaan ihmetytti tuon päällikön hinku etsiä juuri kyseiselle firmalle uusia ilmaisia työntekijöitä. Tuon jälkeen heitti mun CV:n menemään, vaikka kerroin meneväni mieluusti lyhyemmällä päivittäisellä työajalla kokeiluun muihin verkostossa oleviin yrityksiin. Tuon 1-2 tuntia päivässä olisin käyttänyt normaaleiden palkkatöiden hakemiseen.
Hyvä niin. Ellei systeemit ole muuttuneet, niin ennen ainakin taisi olla että vähintään 4h/päivä 1/päivä viikossa. Siis se minimi ja enempään ei tarvi suostua.

Tuossa yks kaveri joka on yrittäjä (ja sattuu tuntemaan jonkun työkkärintädin), kertoi ettei missään tapauksessa ota mitään kokeilijoita tai harjoittelijoita, kun sitten ne TE-akat tekee yllätyskäyntejä ja mitä lie byrokratiaa. Samoin tuli kuultua että firmat mitkä käyttää noita ilmaisia orjia, niin nekin joutuu nopsaan suurennuslasin alle, jos väärinkäyttöä ilmenee.
Voi olla paikkakuntakohtaista, mutta säännöt lienee samat kuitenkin kaikille. Toteutus sitten eri...
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Hyvä niin. Ellei systeemit ole muuttuneet, niin ennen ainakin taisi olla että vähintään 4h/päivä 1/päivä viikossa. Siis se minimi ja enempään ei tarvi suostua.

Tuossa yks kaveri joka on yrittäjä (ja sattuu tuntemaan jonkun työkkärintädin), kertoi ettei missään tapauksessa ota mitään kokeilijoita tai harjoittelijoita, kun sitten ne TE-akat tekee yllätyskäyntejä ja mitä lie byrokratiaa. Samoin tuli kuultua että firmat mitkä käyttää noita ilmaisia orjia, niin nekin joutuu nopsaan suurennuslasin alle, jos väärinkäyttöä ilmenee.
Voi olla paikkakuntakohtaista, mutta säännöt lienee samat kuitenkin kaikille. Toteutus sitten eri...
Ei saisi varmaankaan vääristää kilpailua tarjoamalla jollekin tietylle yritykselle kohtuutonta kilpailuetua? Eikä kai kyykyttää työttömiäkään?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Kuntakokeilut tosiaan tulee olemaan 2020 käyttöön, niin toivottavasti iso osa heistä ymmärtävät, että ettei kuntouttamismalli tarkoita työllistämistä, kun se ei sitä kuitenkaan ole ja sellaista lain rikkomista on harrastettu jo vuosia ja se on muuttunut normaaliksi. Keväällä saamme sitten tietää ne uudet keinot ja toivottavasti selvennettäisiin, että ne kuntien harrastamat työllistämistoimista osa eivät ole hyväksyttäviä.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Kuntakokeilut tosiaan tulee olemaan 2020 käyttöön, niin toivottavasti iso osa heistä ymmärtävät, että ettei kuntouttamismalli tarkoita työllistämistä, kun se ei sitä kuitenkaan ole ja sellaista lain rikkomista on harrastettu jo vuosia ja se on muuttunut normaaliksi. Keväällä saamme sitten tietää ne uudet keinot ja toivottavasti selvennettäisiin, että ne kuntien harrastamat työllistämistoimista osa eivät ole hyväksyttäviä.
Kuntapuolella on kova rasite myös palvelusvuosipalkkion antaminen lisälomina. Siellähän saattaa olla 6-7 viikon kesälomia yms. Eli varmasti kieli pitkällä haluavat noita ilmaisia työkokeilijoita paikkaamaan lomia yms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 801
Tää oli kyllä aika läppä. Äijä kertoo ensin ettei ole mitään ihmissuhteita eikä omaisuutta ja sitten töräyttää ettei sitä noin vain muuteta muualle :facepalm::facepalm::facepalm:
Jos ei moneya, niin niin vaikeuttaa varmaan mukavasti. Asunnottomuudesta ei kokemusta, joten en tiedä miten esim. Kelan avustuksien (ts. muuttoapu) tapahtuu Poste restanten kautta, kun muuton lähtöosoitetta ei voida antaa.

Tämä mies kumminkin vaikuttaa asenteellaan (muukalaispataljoona, sissihenki ja ei yli 600euron yksiöön (jossa viime kädessä kasvaneen asumistuen omavastuun taitaa väliaikaisesti ainakin kompensoida Kelan toimeentulotuki)) itse aiheuttaneen tilanteensa. Päihteet eivät ole ainoa keino ajaa siihen, vaan myös ylensuuri kunnianhimo ja nöyrtymisen halun puute.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 969
Viestejä
4 215 823
Jäsenet
70 985
Uusin jäsen
retuilyllairmoraa

Hinta.fi

Ylös Bottom