Keskustelua työttömyydestä

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
505
Oli kyllä mielenkiintoinen A-teema keskustelu isommalla porukalla, katsoin alusta loppuun.
Itse pidin koko lähetystä suunnilleen yhtä tyhjänpäiväisenä kuin TE-keskusten kursseja. Nyökkäiltiin konsensusmielisesti kyselyn tulokselle (jota työministerimme kutsui tutkimukseksi), syyteltiin vuoron perään rivien välissä toinen toistaan, kierreltiin ja kaarreltiin ("En halunnut käyttää sitä termiä" paikallisesta sopimisesta; Lindströmin taidokas väistely niin suunnitteluista kuin rahoituksistakin) ja lopputulos oli, ettei mitään lopputulosta ollut.

Mutta kuluihan siinä puolitoistatuntinen leppoisasti ja aivoja rasittamatta.
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
tässä muuten tuosta yhdestä kuzetuksesta, eli niinsanotusta "Lapin 'työvoimapulasta'"..

Lappiin ei tahdo löytyä työntekijöitä Suomesta – Lauri Väisänen haki kymmentä paikkaa, mutta yksikään firma ei suostunut vajaan 2 000 euron palkkatoiveeseen

"Lappilaiset yritykset sanovat kärsivänsä pahoin työvoimapulasta. HS uutisoi viime viikolla, että yritykset tarvitsevat vähintään satoja sesonkityöntekijöitä edellisvuosia enemmän. Jotkut sanovat työvoimapulan uhkaavan jo yritysten kasvua."


kuitenkin:

"..Neljän kuukauden safarioppaan työstä olisi maksettu 9 euroa tunnilta, mikä on ohjelmapalvelualan minimitaso..."

"LAPIN yrittäjien esittämään keinovalikoimaan kuulunee myös kolmansista maista saapuvan työvoiman tarveharkinnasta luopuminen.

Toisaalta vuoden alussa voimaan tullut kausityölaki poistaa tarveharkinnan matkailun ja maatalouden sesonkityöntekijöiltä, jotka tulevat maahan alle puoleksi vuodeksi. Aluehallintoviraston mukaan esimerkiksi venäläisiä työntekijöitä voisi lain myötä tulla Lappiin.

Ulkomaalaisten kausityöläisten määrä Lapissa on jo kasvanut. Ilmiön kääntöpuolena ovat yleistyneet epäselvyydet työntekijöiden työehdoissa, kuten palkkauksessa. Esimerkiksi toissa vuonna julkisuudessa puhuttiin liettualaisista vuokratyöntekijöistä, jotka työskentelivät Saariselän Kakslauttasessa parin euron tuntipalkalla.

Väisänen uskoo, että Lappiin löytyisi myös suomalaisia, jos palkat olisivat parempia. ”Tämä on se suurin syy, miksi Lappiin otetaan ulkomaalaista työvoimaa, kun he tyytyvät Lapin palkkatasoon.”"

"LAPISSA "huutavin pula" on kokeista, tarjoilijoista, myyjistä sekä ohjelmapalvelutyöntekijöistä kuten oppaista. Väisänen lähetti hakemuksen kymmeneen sesonkityöpaikkaan. Yksikään työnantaja ei tullut palkka-asiassa vastaan."

"Työpaikkailmoituksissa palkkauksen perustaksi ilmoitetaan tyypillisesti työehtosopimus. Tällöin hakijat tietävät, että palkkataso on heikko eikä Lappiin kannata lähteä etenkään osa-aikatöihin, sanoo Pohjois-Suomen aluepäällikkö Risto Kalliorinne palvelualojen ammattiliitto Pamista.

Taulukkopalkkojen mukaan esimerkiksi kokin tai tarjoilijan palkka on kokemuksesta ja työn vaativuudesta riippuen noin 1 600–1 900 euroa kuukaudessa. Tuntipalkka on siis 10–12 euroa."


&&

nyt nämä Lapin "työvoimapulaiset" muka-yrittäjät hakevat tottakai myöskin täysin ilmaista työvoimaa itselleen:



:psmoke:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
tässä muuten tuosta yhdestä kuzetuksesta, eli niinsanotusta "Lapin 'työvoimapulasta'"..

Lappiin ei tahdo löytyä työntekijöitä Suomesta – Lauri Väisänen haki kymmentä paikkaa, mutta yksikään firma ei suostunut vajaan 2 000 euron palkkatoiveeseen

"Lappilaiset yritykset sanovat kärsivänsä pahoin työvoimapulasta. HS uutisoi viime viikolla, että yritykset tarvitsevat vähintään satoja sesonkityöntekijöitä edellisvuosia enemmän. Jotkut sanovat työvoimapulan uhkaavan jo yritysten kasvua."


kuitenkin:

"..Neljän kuukauden safarioppaan työstä olisi maksettu 9 euroa tunnilta, mikä on ohjelmapalvelualan minimitaso..."

"LAPIN yrittäjien esittämään keinovalikoimaan kuulunee myös kolmansista maista saapuvan työvoiman tarveharkinnasta luopuminen.

Toisaalta vuoden alussa voimaan tullut kausityölaki poistaa tarveharkinnan matkailun ja maatalouden sesonkityöntekijöiltä, jotka tulevat maahan alle puoleksi vuodeksi. Aluehallintoviraston mukaan esimerkiksi venäläisiä työntekijöitä voisi lain myötä tulla Lappiin.

Ulkomaalaisten kausityöläisten määrä Lapissa on jo kasvanut. Ilmiön kääntöpuolena ovat yleistyneet epäselvyydet työntekijöiden työehdoissa, kuten palkkauksessa. Esimerkiksi toissa vuonna julkisuudessa puhuttiin liettualaisista vuokratyöntekijöistä, jotka työskentelivät Saariselän Kakslauttasessa parin euron tuntipalkalla.

Väisänen uskoo, että Lappiin löytyisi myös suomalaisia, jos palkat olisivat parempia. ”Tämä on se suurin syy, miksi Lappiin otetaan ulkomaalaista työvoimaa, kun he tyytyvät Lapin palkkatasoon.”"

"LAPISSA "huutavin pula" on kokeista, tarjoilijoista, myyjistä sekä ohjelmapalvelutyöntekijöistä kuten oppaista. Väisänen lähetti hakemuksen kymmeneen sesonkityöpaikkaan. Yksikään työnantaja ei tullut palkka-asiassa vastaan."

"Työpaikkailmoituksissa palkkauksen perustaksi ilmoitetaan tyypillisesti työehtosopimus. Tällöin hakijat tietävät, että palkkataso on heikko eikä Lappiin kannata lähteä etenkään osa-aikatöihin, sanoo Pohjois-Suomen aluepäällikkö Risto Kalliorinne palvelualojen ammattiliitto Pamista.

Taulukkopalkkojen mukaan esimerkiksi kokin tai tarjoilijan palkka on kokemuksesta ja työn vaativuudesta riippuen noin 1 600–1 900 euroa kuukaudessa. Tuntipalkka on siis 10–12 euroa."


&&

nyt nämä Lapin "työvoimapulaiset" muka-yrittäjät hakevat tottakai myöskin täysin ilmaista työvoimaa itselleen:



:psmoke:
10-12€/h on huono palkka?

Huvittavinta on se että palkansaajat huutavat kuorossa että muiden palkkoja pitäisi laskea (liian kallista) ja omaa palkkaa tietenkin nostaa :D
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
10-12€/h on huono palkka?
kyllä se taitaa olla silloin, kun kyse on ei-niin-kevyestä sesonkityöstä jonka vuoksi pitää muuttaa perähikiälle kauas omista normaaleista sosiaalisista suhteista ja kuvioista, semminkin vielä kun työnantajat itkevät tuolla työvoimapulaa.. mikäli kysyntä ja tarjonta ei kohtaa, niin eikös silloin ihan markkinatalouden hengessä tulisi maksella vaikka vähän enemmän että tulijoitakin piisaisi paremmin?

Huvittavinta on se että palkansaajat huutavat kuorossa että muiden palkkoja pitäisi laskea (liian kallista) ja omaa palkkaa tietenkin nostaa :D
ikävää että olet tällaista jossain kuullut, itseltä on kyllä nyt mennyt ohitse :(
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Nämä työttömien alistajat ja muut vittuilijat ovat vaan saaneet hyvät kortit käteen eikä voi ymmärtää sitä, että joku muu on saanut paskemmat kortit. Jos on koulussa saanut hyvän työharjoittelupaikan, johon pääsee heti töihin kun valmistuu, niin se on jo helvetin iso asia. Mulla oli paskat työharjoittelupaikat ja niistä ei irronnut duunia. Nykyisin pääsee helposti töihin JOS on suhteita. Nykyiseen paikkaan tulin suhteilla ja jos en täällä olisi, niin todennäköisesti olisin vieläkin työttömänä.
Entäs jos kritisoija on saanut paskat kortit ja ei ikinä saanut suhteillaan mitää (itse sait sentään työpaikan). Sen sijaan että olisi jäänyt kotiin itkemään niin päätin tehdä asian eteen jotain että elättäisin itse itseni. Tällä tiellä olen ollut jo 10 vuotta. En väitä että se olisi helppoa mutta ei se mitään rakettitiedettäkään ole.

kyllä se taitaa olla silloin, kun kyse on ei-niin-kevyestä sesonkityöstä jonka vuoksi pitää muuttaa perähikiälle kauas omista normaaleista sosiaalisista suhteista ja kuvioista, semminkin vielä kun työnantajat itkevät tuolla työvoimapulaa.. mikäli kysyntä ja tarjonta ei kohtaa, niin eikös silloin ihan markkinatalouden hengessä tulisi maksella vaikka vähän enemmän että tulijoitakin piisaisi paremmin?
Väärin tällöin pitäisi hommat lopettaa tai riippuen yrityksestä siirtää homma ulkomaille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 056
kyllä se taitaa olla silloin, kun kyse on ei-niin-kevyestä sesonkityöstä jonka vuoksi pitää muuttaa perähikiälle kauas omista normaaleista sosiaalisista suhteista ja kuvioista, semminkin vielä kun työnantajat itkevät tuolla työvoimapulaa.. mikäli kysyntä ja tarjonta ei kohtaa, niin eikös silloin ihan markkinatalouden hengessä tulisi maksella vaikka vähän enemmän että tulijoitakin piisaisi paremmin?



ikävää että olet tällaista jossain kuullut, itseltä on kyllä nyt mennyt ohitse :(
Kai sä tajuut että markkinatalous toimii vaan toiseen suuntaan.
Eli jos työstä X ei voi maksaa enempää palkkaa kuin mitä se tuottaa niin silloin ei palkkaa voi noistaa.
Jos taas työläinen laskee että työstä X ei makseta niin paljon että se on itselle kannattavaa, niin silloin työläinen on laiska paska kun ei mene töihin ihan vaan töiden tekemisen ilosta vaikka tulot menisivät pakkaselle.
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Entäs jos kritisoija on saanut paskat kortit ja ei ikinä saanut suhteillaan mitää (itse sait sentään työpaikan). Sen sijaan että olisi jäänyt kotiin itkemään niin päätin tehdä asian eteen jotain että elättäisin itse itseni. Tällä tiellä olen ollut jo 10 vuotta. En väitä että se olisi helppoa mutta ei se mitään rakettitiedettäkään ole.
edelleenkin, jos työpaikkoja on vaikkapa 30 000 ja työnhakijoita esim 300 000, niin miten vitussa voit syyllistää työttömiä siitä etteivät he kaikki mahdu noihin 30 000 työpaikkaan?? vaikka kaikki 300 000 työtöntä tekisivät parhaansa ja jokainen seisoisi päänsä päällä, niin edelleenkään niitä työpaikkoja ei sen enempää sen vuoksi aukene. :facepalm:

Väärin tällöin pitäisi hommat lopettaa tai riippuen yrityksestä siirtää homma ulkomaille.
selvä! onnea sinulle sinne kiinalaiseen halpatyövoimaversioon Lapin safarista! <3
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
työläinen on laiska paska kun ei mene töihin ihan vaan töiden tekemisen ilosta vaikka tulot menisivät pakkaselle.
Itse en ole vielä kuullut että ihmistä joka elättää itse itsensä kutsuttaisiin laiskaksi paskaksi

edelleenkin, jos työpaikkoja on vaikkapa 30 000 ja työnhakijoita esim 300 000, niin miten vitussa voit syyllistää työttömiä siitä etteivät he kaikki mahdu noihin 30 000 työpaikkaan?? vaikka kaikki 300 000 työtöntä tekisivät parhaansa ja jokainen seisoisi päänsä päällä, niin edelleenkään niitä työpaikkoja ei sen enempää sen vuoksi aukene. :facepalm:
En itsekkään mahtunut kyseiseen joukkoon. Tällä hetkellä työllistän itseni lisäksi muita. Jos olisin jäänyt kotiin makaamaan niin olisin myös noissa tilastoissa.

selvä! onnea sinulle sinne kiinalaiseen halpatyövoimaversioon Lapin safarista! <3
Miksi Lapin safareita pitäisi tappiolla pyörittää? Eihän siinä ole mitään järkeä.
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Kai sä tajuut että markkinatalous toimii vaan toiseen suuntaan.
Eli jos työstä X ei voi maksaa enempää palkkaa kuin mitä se tuottaa niin silloin ei palkkaa voi noistaa.
Jos taas työläinen laskee että työstä X ei makseta niin paljon että se on itselle kannattavaa, niin silloin työläinen on laiska paska kun ei mene töihin ihan vaan töiden tekemisen ilosta vaikka tulot menisivät pakkaselle.
muoks: sori väärinkäsitys! :D
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Itse en ole vielä kuullut että ihmistä joka elättää itse itsensä kutsuttaisiin laiskaksi paskaksi
jaa, minä olen kyllä - nimittäin ihan liian monen "yrittäjän" ja ylemmän johdon edustajan suusta heidän kuvaillessaan alaisiaan näiden selän takana.. :psmoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
556
Itse en ole vielä kuullut että ihmistä joka elättää itse itsensä kutsuttaisiin laiskaksi paskaksi



En itsekkään mahtunut kyseiseen joukkoon. Tällä hetkellä työllistän itseni lisäksi muita. Jos olisin jäänyt kotiin makaamaan niin olisin myös noissa tilastoissa.



Miksi Lapin safareita pitäisi tappiolla pyörittää? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Miten edes jouduit työttömäksi jos olet niin pätevä että perustat tuottavan yrityksen tuosta vaan? Oletko kenties hieman hankala persoona? Sitähän suomi kaipaa että 300k ihmistä hakee starttirahaa ja perustaa oman yrityksen. Tietenkin yritys sanahan meinaa että yritetään vaikka ei ole edes mitään kykyjä onnistua. :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
jaa, minä olen kyllä - nimittäin ihan liian monen "yrittäjän" ja ylemmän johdon edustajan suusta heidän kuvaillessaan alaisiaan näiden selän takana.. :psmoke:
Itse en ole kuullut. Itse olen taas kuullut että on se niin väärin jos joku paiskii hommia 15 tuntia vuorokaudessa 7 päivää viikossa. Ja vielä kehtaa tienata enemmän kuin minä perus 8 tunnin päivillä... On se vaan niin väärin.

Miten edes jouduit työttömäksi jos olet niin pätevä että perustat tuottavan yrityksen tuosta vaan?
Väitinkö olevani patevä? Yrityksen perustaminen ei ole kylläkään mitään rakettitiedettä

Oletko kenties hieman hankala persoona? Sitähän suomi kaipaa että 300k ihmistä hakee starttirahaa ja perustaa oman yrityksen.
Itse tulen ihan hyvin erillaisten ihmisten kanssa toimeen. En myöskään hakenut starttirahaa koska omasta mielestäni liikaa byrokratiaa hyötyihin nähden.

Tietenkin yritys sanahan meinaa että yritetään vaikka ei ole edes mitään kykyjä onnistua. :)
Myöskään jos et ikinä yritä niin et voi myöskään onnistua. Kaikki myös sanoivat minulle että mulla ei ole mitään mahdollisuuksiakaan onnistua.
 
Viimeksi muokattu:

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
En itsekkään mahtunut kyseiseen joukkoon. Tällä hetkellä työllistän itseni lisäksi muita. Jos olisin jäänyt kotiin makaamaan niin olisin myös noissa tilastoissa.
hienoa, että olet löytänyt toimivan liikeidean-ja konseptin, omaat jonkin alan rautaista ammattitaitoa, pääomaa, ei velkaista taloa ja riskinsietokykyä ym. se on ihan selvä, että kaikista ei ole yrittäjiksi - ja mitä siitäkin tulisi, jos jokainen meidän työttömien armeijastamme perustaisi yrityksen; voi sitä polkuhinnoittelun ja työtuntien ja mielenterveyden paukkumisen määrää ja tästä seuraavia konkursseja myös näiden alojen aiempien, hyvin toimineiden yritysten joukossa kun kilpailu muuttuisi täydellisen epäterveen veriseksi..

Miksi Lapin safareita pitäisi tappiolla pyörittää? Eihän siinä ole mitään järkeä.
no jos ei safareista ole asiakkaat valmiita maksamaan sen vertaa että sitä touhua kannattaisi pyörittää, niin ei varmaan sitten?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 056
Itse en ole vielä kuullut että ihmistä joka elättää itse itsensä kutsuttaisiin laiskaksi paskaksi
Muttakun näillä töillä ei elä! Jos duunin tekemisestä tulee persnettoa työntekijälle eikä pysty työnteonkaan jälkeen elämään omillaan vaan joutuu hakemaan tukiaisia niin ei siinäkään järkeä ole.
Miksi Lapin safareita pitäisi tappiolla pyörittää? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Eli yrittäjä ei voi tappiolla firmaa pyörittää, mutta duunarin pitäis myydä omaa työpanostaan tappiolla? Ehkä sille safarille pitäis lyödä pillit pussiin jos ei bisnekset luista.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
hienoa, että olet löytänyt toimivan liikeidean-ja konseptin, omaat jonkin alan rautaista ammattitaitoa, pääomaa, ei velkaista taloa ja riskinsietokykyä ym. se on ihan selvä, että kaikista ei ole yrittäjiksi
Tässä olen kyllä samaa mieltä.

voi sitä polkuhinnoittelun ja työtuntien ja mielenterveyden paukkumisen määrää ja tästä seuraavia konkursseja myös näiden alojen aiempien, hyvin toimineiden yritysten joukossa kun kilpailu muuttuisi täydellisen epäterveen veriseksi..
Itse kyllä tiedän mitä tarkoitat. Mutta eikös nykyään ole myös sellainen ilmapiiri että kilpailutus on vain hyvästä?

Muttakun näillä töillä ei elä! Jos duunin tekemisestä tulee persnettoa työntekijälle eikä pysty työnteonkaan jälkeen elämään omillaan vaan joutuu hakemaan tukiaisia niin ei siinäkään järkeä ole.
Tässä olen samaa mieltä että palkalla tulisi elää. Mutta tuossa oli nuo 10-12€/h liksaa niin jos tuolla ei elä niin ehkä kannattaa ruveta seurailemaan tarkemmin mihin turhuuksiin sitä rahaa tunkee.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Tietenkin yritys sanahan meinaa että yritetään vaikka ei ole edes mitään kykyjä onnistua
Tämä onkin aika jännä asia. "Yritys" on sanana käytännössä synonyymi epäonnistumiselle. Lieneekö Suomi ainoa maa maailmassa, jossa yritystoiminnan pyörittämiselle on valittu negatiivisia konnonaatioita omaava sana? :think:
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
301
10-12€/h on huono palkka?

Huvittavinta on se että palkansaajat huutavat kuorossa että muiden palkkoja pitäisi laskea (liian kallista) ja omaa palkkaa tietenkin nostaa :D
10-12e/h on huono palkka, en itse ymmärrä miten tuolla tulee ihminen toimeen, kait se vaatii sopeutumista monella tavalla.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 916
Itse en pärjäisi 8€/h palkalla mitenkään. On kiinni ihan asuinalueesta, perhekoosta ja kuinka monta siitä osallistuu työssäkäyntiin.

Pääkaupunkiseutu, sinkku ja kallis vuokra yksityiseltä asunnossa ei kannusta lähtemään minimipalkalla töihin ja varsinkaan pätkä semmoisiin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 916
Jotku tulee jopa 9e päivässä toimeen. Ei se tosin mitään juhlaa ole. Kun on pakko.
Ei ole mitään herkkua kun pitäisi kuitenkin hakea asumistukea ja toimeentulotukea vaikka kävisi töissä.

Kuka tässä tilanteessa oikeasti voittaa? No, kiva päästä töihin vaikka siitä ei mitään maksettaisikaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 916
Tässä työkokeilussa on myös se, että itse pitää kuitenkin maksaa matkakustannukset ja syödäkin jotain työpaikalla. Ei se korvaus riitä alkuunkaan siihen, ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla ja jos joutuu käyttämään seutulippua julkisissa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Hatun nosto. Itse tavoillennut yli 20e/h kta palkkaa.
Tulin tuolla toimeen aikanaan. Kun työpaikkaa vaihtamalla nousi yli kymppiin ja vuokra oli 400€/kk niin matkustelua tuli harrastettua paljon.
Nykyään toki eri palkka kun jo 15v työikää takana. Koulutusta vastaavaa tuosta ehkä 4 tai 5v.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 640
Ei ehkä pitäisi asua Helsingissä jollei ole siihen varaa.
En minäkään asu Monacossa.
Tämä on sellainen hyvä heitto kaikkeen "työn perässä täytyy muuttaa", "pk-seudulla ei tule toimeen 8e/h", "ehkä sitten ei pitäisi asua helsingissä<=aseta kasvukeskus tähän>."

Eli pitäisi muuttaa työn perässä, mutta ei kuitenkaan/mahdollisesti kasvukeskuksiin, koska palkka/tuntimäärät ei kata asumiskustannuksia.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 916
@Naamapalmu

Tämäkin vielä. Itselläni kaksi lasta, tytär tokalla ja poika eskarissa. Pitäisikö isin lähteä Vantaalta Ouluun asti töihin ja olla osallistumatta lasten kasvatukseen?

Kuka maksaisi muuttokustannukset, ja uuden asunnon takuuvuokrat, ja mitä sitten kun siellä työsopimus päättyisi. Jäisinkö sitten sinne jumiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 640
@Naamapalmu

Tämäkin vielä. Itselläni kaksi lasta, tytär tokalla ja poika eskarissa. Pitäisikö isin lähteä Vantaalta Ouluun asti töihin ja olla osallistumatta lasten kasvatukseen?

Kuka maksaisi muuttokustannukset, ja uuden asunnon takuuvuokrat, ja mitä sitten kun siellä työsopimus päättyisi. Jäisinkö sitten sinne jumiin?
Harmi, että vuosi vuodelta vähemmän näissä tukiasioissa kiinnostaa asiakkaan henkilökohtainen tilanne. Eli tulevaisuudessa vastaus kysymykseesi lienee kyllä... Noh saadaan ainakin lisää kasvatettua mielenterveysmarkkinoita.

edit: täytyisi ehkä tyhmänki ymmärtää että, ei työttömät ole mikään homogeeninen ryhmä
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 916
Harmi, että vuosi vuodelta vähemmän näissä tukiasioissa kiinnostaa asiakkaan henkilökohtainen tilanne. Eli tulevaisuudessa vastaus kysymykseesi lienee kyllä... Noh saadaan ainakin lisää kasvatettua mielenterveysmarkkinoita.

edit: täytyisi ehkä tyhmänki ymmärtää että, ei työttömät ole mikään homogeeninen ryhmä
Olen nyt yrittänyt ylläpitää tätä Facebook sivustoa ja viedä sinne viimeisimpiä uutisia aiheesta.

Löytyy toki signaturessa oleva nettisivukin sekä Twitter tili.

Pitäisi vaan saada lisää porukkaa sinne keskustelemaan aiheesta, etten ihan turhaan polta työttömänä rahojani hukkaan palvelinkustannuksista yms.

https://www.facebook.com/groups/aktiivimalli/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Missä elämäntilanteessa Suomessa joutuu elämään 9€ päivässä? Kiinnostaa oikeasti tietää.
Kun viimeisimmän 'laman' (~2009-2010 jos en nyt väärin muista) aikaan joutu saatanasti metalliukkoja ja raksaukkoja pakkolomille tai pihalle, ~3kk kesti saada rahaa työttömyyskassalta koska niin jäätävät käsittelyajat. Sossussa ja kelalla vaan vittuiltiin päin naamaa kun yritin saada avustusta, yllättäen sossun aula oli täynnä kaikkea muuta kuin valkolaisia. Ei siinä kovin montaa euroa per päivä välillä ollut elämiseen, kaikki vähäiset säästötkin paloi (kaikki mitä oli 10e tuntipalkasta kerennyt säästää alle vuoden sisällä), sitten piti häpeillen lainailla kavereilta ja tutuilta.

Lisättäköön, että eipä paljoa muualta töitä saanut, enkä ole kymmenen vuoden aikana saanut edes yhtäkään haastattelukutsua vaikka varmasti kolminumeroisia määriä lähetellyt hakemuksia. Nyt siis 10 vuotta ollut duunissa samassa pellepajassa, kuus ensimmäistä vuotta meni silleen että ekan vuoden jälkeen 1,5vuotta pakkolomalla koska "töiden vähyys", samaan aikaan perseennuolijat sai toki olla töissä pyörittelemässä peukaloita, sitten taas vähäksi aikaa töihin, seuraavana vuonna pakkolomalle, jne, tuota repeatilla kuutisen vuotta, nyt oon nelisen vuotta saanut olla ilmaan keskeytyksiä töissä. Palkka on noussut sieltä 10eurosta -> 13.41euroon, omasta mielestäni ei oikein vastaa osaamistaitoja ja moni muu tumppu tienaa enemmän ko. firmassa mutta kun ei neuvottelemallakaan saa lisää niin minkäs teet..

Menipä tuo avautuminen vähän ohi alkuperäisen kysymyksen mutta tekipä mieli purkaa tätä loputonta vitutusta.
 
Viimeksi muokattu:

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Kun viimeisimmän 'laman' (~2009-2010 jos en nyt väärin muista) aikaan joutu saatanasti metalliukkoja ja raksaukkoja pakkolomille tai pihalle, ~3kk kesti saada rahaa työttömyyskassalta koska niin jäätävät käsittelyajat. Sossussa ja kelalla vaan vittuiltiin päin naamaa kun yritin saada avustusta, yllättäen sossun aula oli täynnä kaikkea muuta kuin valkolaisia. Ei siinä kovin montaa euroa per päivä välillä ollut elämiseen, kaikki vähäiset säästötkin paloi (kaikki mitä oli 10e tuntipalkasta kerennyt säästää alle vuoden sisällä), sitten piti häpeillen lainailla kavereilta ja tutuilta.
Tämä on kyllä todella perseestä. Olen itsekin ollut tilanteessa jossa sossu haistatti paskat minulle kuukauden ajan, kunnes sain vihdoinkin jonkun sossun pomon langan päähän, joka oli sitä mieltä että nyt on kyllä mun keissi hoidettu ihan päin vittua. Sain sitten lopulta kolmen kuukauden tuet kerralla, mutta se ei helpottanut sitä yhden kuukauden muutamalla eurolla päivässä elämistä.

Näitä poikkeuksia ei kuitenkaan mielestäni voi yleistää 9€ päivässä elämiseksi, vaikka perseestä ovatkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Näitä poikkeuksia ei kuitenkaan mielestäni voi yleistää 9€ päivässä elämiseksi, vaikka perseestä ovatkin.
Nojoo siis samaa mieltä, mutta tulipahan mieleen. Ja tokihan leipäjonosta saa ruokaa, jokseenkin ei sillon käynyt mielessäkään moiset jutut, olen kyllä käynyt jakamassa leipää&ruokaa pari kertaa jonossa sen jälkeen kun on näitä parempia aikoja ollut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Tämäkin riippuu monesta asiasta. Vuokralla? Perhettä? Sairauksia? Yms.

Yksin asuva terve henkilö pärjää helposti 10€ tuntipalkalla. Perheellinen, ei välttämättä.
Yksinasuva kaverini valittelee että ei ikinä ole rahaa ja ei osaa sitä myöskään säästää. Ikinä ei reissaa ja ei muutenkaan näy ulospäin että olisi rahaa. Tienaa kuitenkin sen 80 000 - 100k vuodessa liksaa. Kaveri jaksaa myös olla ainakateellinen muille kun niillä on varaa ostella kailennäköistä ja reissata ulkomailla vaikka tienaavatkin 5 kertaa vähemmän liksaa.

Toiset vaan yksinkertaisesti osaa käyttää rahaaparemmin kuin toiset.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Yksinasuva kaverini valittelee että ei ikinä ole rahaa ja ei osaa sitä myöskään säästää. Ikinä ei reissaa ja ei muutenkaan näy ulospäin että olisi rahaa. Tienaa kuitenkin sen 80 000 - 100k vuodessa liksaa. Kaveri jaksaa myös olla ainakateellinen muille kun niillä on varaa ostella kailennäköistä ja reissata ulkomailla vaikka tienaavatkin 5 kertaa vähemmän liksaa.
Edelleen. Yksinasuva terve henkilö pärjää helposti 10€ tuntipalkalla. Tuntemasi henkilö ei ole henkisesti terve, jos ei pärjää yli 6000€ kuukausiliksalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Edelleen. Yksinasuva terve henkilö pärjää helposti 10€ tuntipalkalla. Tuntemasi henkilö ei ole henkisesti terve, jos ei pärjää yli 6000€ kuukausiliksalla.
Riipuu ihan miten sitä rahaa osaa käyttää. Jos osaa niin pärjää helposti ja jos taas et osaa niin et pärjää mitenkään
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 916
Tässä nyt uskalla laittaa numeroita kehiin, mutta minullakin 850€ vuokra ja sähkölasku kahden kuukauden sykleissä noin 75€ ja sen päälle kuukausittain netti 27,90€ ja puhelinlaskut noin 30€.

Jotain pitäisi tienata työstä, että saisin myös ruokaa jääkaappiin minulle ja kahdelle lapselleni.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Riipuu ihan miten sitä rahaa osaa käyttää. Jos osaa niin pärjää helposti ja jos taas et osaa niin et pärjää mitenkään
Sinä nyt et ymmärrä sitä että henkilö joka ei saa yli 6000€ palkkaa riittämään ei ole henkisesti terve. Vitut siitä, miten rahaa käyttää. Jos näin holtiton on, tarvitsee holhoojaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Sinä nyt et ymmärrä sitä että henkilö joka ei saa yli 6000€ palkkaa riittämään ei ole henkisesti terve. Vitut siitä, miten rahaa käyttää. Jos näin holtiton on, tarvitsee holhoojaa.
Niin kauan kuin pystyy itse omat lystinsä maksamaan niin ei tarvitse holhoojaa.
 

jeppe82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
693
Niin kauan kuin pystyy itse omat lystinsä maksamaan niin ei tarvitse holhoojaa.
Mitä sä sitten itket täällä?

Koska sun hypoteettisesti tietämäsi ihminen 100 000€ vuosipalkalla ei osaa käyttää rahaa, niin kaikki yli 10€/h ansaitsevat liikaa ja pärjäisivät pienemmälläkin vai?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 916
Kaveri ja hänen vaimonsa saa juuri tuota 6000€ palkkaa kumpikin ja ei siitä mitään kun ei jää yli kun käyttää rahat kämpän lainoihin ja kesämökkiin.

Me työttömät vuokralla asuvat eivät edes saada tulevaan eläkkeeseen yhtään latia ja siten jäämme taas yhteiskunnan vastuulle kun rahat eivät riitä elämiseen.

Ensiksikin asuntoja pitäisi rakentaa lisää ja niiden vuokria saada alas. Nyt kehityssuunta on ollut että vuokrat vain nousevat, koska kysyntää liikaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 239
Viestejä
4 232 465
Jäsenet
71 182
Uusin jäsen
SuperKilppari

Hinta.fi

Ylös Bottom